eitaa logo
نشر خوبی ها محمد مهدی
305 دنبال‌کننده
472 عکس
444 ویدیو
80 فایل
نشر خوبی ها
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم سه نشانه (عصر (ع ) بود، بحث و بررسى ، پيرامون مساءله امامت و مقام ، و ويژگيهاى يك اسلامى ، از بحثهاى داغ بود و همه جا از آن سخن به ميان مى آمد). به محضر علیه السلام رفت و پرسيد: كسى كه منصب امامت را كرده و بناحق ادعاى امامت مى كند، ما چگونه و با چه دليل او را محكوم و رد كنيم ؟ امام صادق علیه السلام فرمود : از او مسائل حلال و حرام سؤ ال مى شود، (و چون از پاسخ دادن درمانده مى شود، همين دليل رد كردن او خواهد بود). امام صادق علیه السلام براى روشن شدن موضوع ، توضيح ديگرى اين گونه داد: سه وجود دارد كه هر كدام از آنها جز براى امام بر حق ، حاصل نمى شود، به اين سه دليل ، نشانه رهبر شايسته است : 1- او(از جهت خويشاوندى و ساير كمالات ) نزديكترين و سزاوارترين شخص ، نسبت به امام سابق است . 2- پيامبر اسلام (ص ) در نزد او مى باشد. 3- امام سابق در مورد ااو، مشهور بين مردم باشد، به گونه اى كه وقتى وارد شهر گردى و از كوچك و بزرگ پرسيدى كه امام سابق ، بر چه كسى وصيت كرد، آنها در پاسخ بگويند: به فلان كس پسر فلان كس ‍ کافی باب الامور التى يوجب حجة الامام (ع )، حديث 2، ص 284، ج 1. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم امام رضا علیه السلام با صفحه ۱ ابو قره ، يكى از خبر پردازها و خبرنگارهاى عصر حضرت علیه السلام بود، يكى از شاگردان حضرت رضا علیه السلام مى گويد : ابوقره از من خواست ، تا او را به محضر مبارك حضرت رضا علیه السلام ببرم ، من از حضرت رضاعلیه السلاماجازه گرفتم و آن حضرت اجازه داد. ابوقره به محضر رضاعلیه السلام رسيد، و از احكام دين و حلال و حرام پرسشهاى كرد تا سؤ الش به مساءله كشيده شد، و در اين مورد، چنين سؤ ال كرد: ( براى ما روايت كرده اند كه خداوند (ديدار ) و (هم سخنى ) خود را بين دو پيغمبر نمود(و در ميان پيامبران ، دو پيغمبر را برگزيد تا با يكى از آنها شود، و با ديگرى ديدار نمايد) قسمت (هم سخنى ) خود را به علیه السلام داد، و قسمت ديدار خود را به حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم عطا نمود) (بنابراين خدا وجودى قابل ديدن است ). امام رضا علیه السلام فرمود : اگر چنين باشد، پس آن پيغمبرى كه (يعنى پيامبر اسلام ) به جن و انس خبر داد كه ديده ها خدا را درك نكند، و وسعت آگاهى مخلوقات را ياراى احاطه به او و فهم ذات او نيست ، و او شبيه و همتا ندارد، كدام پيغمبر بود؟، مگر شخص محمد(صلی الله علیه و آله و سلم ) چنين فرمود؟ ابوقره گفت : آرى : او چنين فرمود. امام رضا علیه السلام فرمود : بنابراين چگونه ممكن است كه پيغمبرى از طرف خدا به سوى مردم بيايد و آنها را به سوى خدا دعوت كند، و به آنها بگويد كه : ديده ها قادر به ديدن نيستند، وسعت و آگاهى مخلوقات را ياراى فهميدن ذات پاك او نيست ، و او شبيه و همتا ندارد، سپس خود اين پيغمبر بگويد: من با دو چشمم خدا را ديده ام ؟ و احاطه علمى به او يافته ام ؟ و او به شكل انسان (قابل رؤ يت ) است ، آيا حيا نمى كنيد؟ افراد بى دين و كوردل ، نتوانستند چنين نسبتى به آن حضرت بدهند، كه او چيزى را فرمود و سپس برخلاف آن گفت . ابوقره گفت : خداوند خودش در قران (آيه 13 نجم ) مى فرمايد: (و لقد راه نزلة اخرى :) ( و بار ديگر، پيغمبر، خدا را ديد). امام رضا علیه السلام فرمود : در همين جا آيه ديگرى هست (آيه 11 نجم ) كه آنچه را (ص ) ديده بيان مى كند و مى فرمايد: (ما كذب الفؤ اد ما راى ) ( قلب او در آنچه ديد، هرگز دروغ نمى گفت ) يعنى دل پيغمبر(ص ) آنچه را كه چشمش ديد دروغ ندانست . سپس خداوند در همين سوره (نجم ) آنچه را محمد(صلی الله علیه و آله و سلم ) ديده خبر مى دهد و (در آيه 18 نجم ) مى فرمايد: (لقد راى من آيات ربه الكبرى ) (او پاره اى از آيات و نشانه هاى بزرگ پروردگار را ديد). بنابراين نشانه هاى خدا (كه پيامبر آنها را ديده ) غير خدا است و باز خداوند( در آيه 110 سوره طه ) مى فرمايد: (و لا يحيطون به علما) ( آنها احاطه و آگاهى به ذات او ندارند)، بنابراين اگر ديده ها خدا را مى تواند بنگرد، احاطه و آگاهى به او را نيز پيدا خواهد كرد (با اينكه آيه مذكور مى گويد: آگاهى به او ممكن نيست ). ابوقره گفت : پس شما روايات (را كه مى گويند پيامبر(ص )، خدا را ديد) تكذيب مى كنيد؟ امام رضا علیه السلام فرمود : اگر روايات بر خلاف قران باشند، تكذيب مى كنم ، و آنچه مسلمانان به آن اتفاق راءى دارند، اين است كه : (نمى توان به خدا احاطه علمى يافت ، و ديده ها ذات او را درك نمى كنند، و او به هيچ چيزى شباهت ندارد). کافی باب فى ابطال الرويه ، حديث 1، ص 95، 96- ج 1. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم امام رضا علیه السلام با صفحه ۲ مى گويد: مرا واسطه قراداد، از حضرت (ع ) اجازه گرفتم و او به حضور آن حضرت رسيد، و چند سؤ ال از حلال و حرام ، مطرح كرد تا اينكه پرسيد: (آيا شما قبول داريد كه خدا است ؟). امام رضا علیه السلام فرمود : هر محمول ( شده ) فعلى (حمل ) بر او واقع شده ، كه به ديگرى نسبت داده مى شود، و اسمى است كه معنى آن ، نقص و تكيه بر ديگر كه باشد دارد... و چنانكه گوئى : زبر، زير، بالا، پائين (زبر و بالا، بر دارد و زير و پائين دلالت بر دارد، و روا نيست كه خداوند دستخوش تغيير باشد). (حامل ) و نگهدارنده همه چيز است ، (محمول ) بدون اينكه به ديگرى تكيه كند، مفهومى نخواهد داشت (بنابراين روا نيست كه خدا، محمول باشد) و هرگز كسى كه به خدا و عظمتش دارد، شنيده نشده كه در دعاى خود، خدا را با جمله (اى محمول ) بخواند. ابو گفت : خدا در (17 ) مى فرمايد: (و يحمل عرش ربك فوقهم يومئذ ثمانيه ) :(در آن روز پروردگارت را هشت نفر، در بالايشان حمل كنند). و نيز (در آيه 7 ) مى فرمايد: (الذين يحملون العرش ) :(كسانى كه عرش را حمل مى كنند). امام رضا علیه السلام فرمود : عرش ، نام خدا نيست ، بلكه عرش نام و قدرت است و عرشى كه همه چيز در آن هست ، سپس خداوند انجام حمل عرش را به غير خود كه فرشتگان باشند نسبت داده است ... ابوقره گفت : در روايتى آمده : ( هرگاه خدا كند، فرشتگان حامل عرش ، سنگينى خشم خدا را بر دوش خود، احساس مى كنند، و به مى افتند، و هنگامى كه خشم خدا برطرف شد، دوش آنها سبك گردد و به جاى نخستين خود باز گردند) آيا شما اين را تكذيب مى كنيد؟! امام رضا علیه السلام در رد اين روايت فرمود: اى ابوقره ! به من بگو از وقتى كه خدا را لعنت كرده و بر ااو خشم نموده ، آيا تا امروز خدا از شيطان خشنود شده است ؟ (هرگز از او خشنود نشده ) بلكه هميشه بر شيطان و دوستان و پيروانش خشمگين است ، (طبق گفته تو بايد از آن زمان تا حال حاملان عرش در سجده باشند، در صورتى كه چنين نيست ، پس عرش نام خدا نيست ). وانگهى تو چگونه جرئت مى كنى كه پروردگارت را به تغيير و دگرگونى از حالى به حال ديگر توصيف نمائى ، و او را همانند مخلوق ، دستخوش ‍ حالات گوناگون بدانى ، او منزه و دور از اين نسبتها است ، او ذات ثابت و غير قابل تغيير مى باشد، همه موجودات در قبضه قدرت او و تحت تدبير او هستند و همه به او نياز دارند، و او به هيچكس نياز ندارد. کافی باب العرش و الكرسى - حديث 2، ص 130 - 131، ج 1 الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم پارسايى و ساده زيستى امامان علیهم السلام ، از شاگردان برجسته علیه السلام بود، روزى به امام صادق علیه السلام عرض كرد: (ثروتها و و هايى كه در اختيار و طاغوتيان است ، اگر در اختيار شما بود، ما هم از آن بهره مند مى شديم و زندگى مرفه و خوشى براى خود فراهم مى نموديم ، و شما نيز در رفاه بوديد). امام صادق علیه السلام فرمود: هيهات ! ! چنين نيست كه تو فكر مى كنى ، بدان كه سوگند به خدا اگر همه اين اموال در اختيار ما بود و زمام امور در دست ما قرار مى گرفت : ما كان الا سياسة الليل و سياحة النهار و لبس الخشن و اكل الجشب ... (براى ما جز نگهبانى شب (و شب زنده دارى ) و تلاش روزانه ، و لباس زبر و خشن ، و خوراك سخت و بى خورش ، چيزى نبود و اكنون كه در دست ما نيست ، از جهت زندگى شخصى ، ما در هستيم ...) (يعنى اگر حكومت در دست ما قرار گيرد، سنگينترى داريم كه ساده زيستى را رعايت كنيم تا به زير دستان فشار وارد نشود) کافی باب سيرة الامام فى نفسه ... حديث 2، ص 410- ج 1. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم ساده زيستى پيشوايان مذهبى و ، دو بودند و در بصره زندگى مى كردند، و از اصحاب و ياران علیه السلام به شمار مى آمدند، بيمار شد و بسترى گرديد، حضرت على علیه السلام براى او به خانه او رفت ، چشمش ‍ به خانه وسيع علاء افتاد، به او فرمود: (اين با اين وسعت را در اين براى چه مى خواهى ؟ با اينكه در به آن نيازمندتر مى باشى ؟) سپس فرمود: (مگر اينكه بخواهى با اين ، به آخرت برسى ، در اين خانه افرادى را مهمان كنى ، وصله رحم نمايى ، و حقوق لازم خود را ادا كنى ، كه در اين صورت به آخرت ، نائل شده اى ). عرض كرد: از برادرم ، پيش تو شكايت مى كنم . امام على علیه السلام فرمود : مگر او چه كرده است ؟ علاء گفت : عبائى پوشيده واز دنيا كناره گرفته است ...). البلاغه صبحى صالح ، خطبه 209- در اصول كافى ، بجاى علاء، (ربيع بن زياد) آمده است . الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم ساده زيستى پيشوايان مذهبى ( در اصول كافى آمده : در مورد برادرش ، نزد على (ع ) چنين كرد:) او بر اثر كناره گيرى از دنيا، همسرش را غمگين نموده وفرزندانش را اندوهناك ساخته است . امام على علیه السلام فرمود : عاصم را نزد من بياوريد. عاصم را به حضور حضرت على علیه السلام آوردند، حضرت تا او را ديد چهره درهم كشيد و فرمود: (از همسرت خجالت نكشيدى ، و به فرزندانت رحم ننمودى ؟ گمان مى كنى كه خداوند چيزهاى خوب و پاكيزه را براى تو حلال كرده ولى نمى خواهد تو از آنها بهره مند گردى ، تو در نزد خدا پست تر از آن هستى كه چنين نسبتى به او بدهى ، مگر خداوند نمى فرمايد: والارض وضعها للانام - فيها فاكهة والنخل ذات الاكمام (خداوند را براى خلائق آفريد- كه در آن ميوه ها و نخلهاى پرشكوفه است ) ( -10 و11). و مگر خداوند نمى فرمايد: مرج البحرين يلتقان - بينهما لايبغيان ... يخرج منهما اللؤ لؤ والمرجان . (دو درياى مختلف را در كنار هم قرار داد - در حالى كه با هم تماس ‍ دارند... از آن دو، لؤ لؤ و مرجان خارج مى شود) ( رحمان - 19 تا22). سوگند به خدا كه بهره گيرى از هاى خدا با ( ) بهتر از يادآورى نعمتهاى خدا با ( ) است ، همانا خداوند مى فرمايد: واما بنعمة ربك فحدث (و نعمتهاى پروردگارت را بازگو كن ) (ضحى -11) عاصم عرض كرد: اى امير مؤ منان ! پس چرا خود شما به خوراك ناگوار و لباس خشن اكتفا كرده اى ؟ علیه السلام در پاسخ او فرمود: (و يحك ان الله عزوجل فرض على ائمة العدل ان يقدورا انفسهم بضعفة الناس كيلا يتبيع بالفقير فقره ) (واى بر تو! همانا خداوند بر پيشوايان واجب كرده كه خود را در لباس و خوراك با افراد ضعيف و فقير، هماهنگ كنند، تا و تنگدستى ، را به هيجان نياورد كه سر از فرمان خدا برتابد). عاصم سخن مولايش على علیه السلام را پذيرفت ، عباى خشن را كنار گذاشت و لباس نرم بر تن كرد و بر سر خود آمد. اصول كافى باب سيرة فى نفسه ... حديث 3، ص 410 و411- ج 1. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم اهميت امامان يكى از شاگردان السلام به نام در مراسم حج شركت كرد، و مشغول طواف كعبه بود و آن را به پايان رسانيد و از كنار كعبه بيرون آمد، در اين هنگام امام باقر علیه السلام براى طواف ، به سوى كعبه مى رفت ، امام باقر علیه السلام با سدير رخ به رخ شد، دست سدير را گرفت و رو به كعبه ايستاد و فرمود: اى سدير! همانا مردم مامور شده اند كه نزد اين سنگها(ى ) بيايند و آن را طواف كنند، سپس نزد ما بيايند، و خود را نسبت به ما اعلام نمايند(و بگويند ما امامت شما را پذيرفته ايم و پيوند دوستى با شما برقرار ساخته ايم ، بدون ولايت ، حج ناقص است ) و همين است معنى اين آيه كه خداوند مى فرمايد: و انى لغفار لمن تاب وامن وعمل صالحا ثم اهتدى (و همانا من كسانى را كه توبه كنند و ايمان آورند و عمل صالح انجام دهند و سپس هدايت شوند، مى آمرزم ) ( -82). در اين هنگام امام باقر علیه السلام با به سينه خود اشاره كرد و فرمود: الى ولايتنا (به سوى ولايت ما) (كه ، بدون ولايت ناقص ‍ است ). سپس فرمود: اى سدير! آن كسانى كه مردم را از ولايت ما باز مى دارند، به شما راهنمائى كنم ، آن دو نفر را كه در مسجد مى بينى با جمعى به گردهم نشسته اند (اشاره به و ) اينها افرادى هستند كه دور از و دور از سند آشكار، مردم را از دين خدا باز مى دارند، اين افراد پليد اگر در خانه خود بنشينند، مردم به جستجوى بر حق برمى خيزند، وقتى كه كسى را نيافتند تا آنها را به سوى خدا و رسولش خبر دهد، به سراغ ما مى آيند و ما دستورهاى خدا و رسولش را به آنها خبر دهم . کافی باب ان الواجب على الناس ان ياءتوا الامام علیه السلام حديث 3، ص 392-ج 1. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم قبول قبولى مى گويد: به امام صادق علیه السلام عرض كردم : نقل كرده اند كه شما فرموده ايد: (وقتى كه امامت ما را بشناسيد، هر چه خواهيد انجام دهيد؟). امام صادق علیه السلام فرمود : آرى ، من اين سخن را گفته ام . گفت : اگر چه كنند يا دزدى نمايند يا شراب بنوشند؟ امام صادق علیه السلام با شنيدن اين سخن (در حالى كه دگرگون شده بود را كه هنگام مصيبت به زبان مى آورند به زبان آورد و) گفت : انا لله و انا اليه راجعون (اشاره به اينكه چنين تهمتى به ما، است ) آنگاه فرمود: (سوگند به خدا با ما به انصاف رفتار ننمودند، خود ما براى مان ، بازخواست مى شويم ، آيا از كردار دوستان ما باز خواست نمى شود؟ بلكه من چنين گفته ام : (اذا عرفت فاعمل ما شئت من قليل الخير و كثيره فانه يقبل منك ) (هنگامى كه (امامت ما را) شناختى ، آنچه خواهى از نيكى انجام بده ، كم يا زياد، كه از تو پذيرفته مى شود) (ولى اگر امامت ما را نشناخته باشى ، كردار نيك تو هر چه باشد، قبول درگاه الهى نمى گردد) کافی باب ان الايمان لا يضر معه سيئه ...، حديث 5، ص 464-ج 2. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم ، در پايه هاى (روزى صادق علیه السلام پايه هاى دين را براى شاگردان بر مى شمرد و) فرمود: ، روى پنج پايه است : 1- 2- 3- 4- 5- (امامت ). پرسید : در ميان اينها، كدام برتر است ؟ امام علیه السلام فرمود : ولايت (امامت ) برتر است ، زيرا ولايت ، آنها است و (امام ) راهنماى آنها (نماز و...) مى باشد. زراره پرسید : بعد از ولايت ، كدام بهتر است ؟ امام علیه السلام فرمود : نماز برتر است ، زيرا رسول خدا(ص ) فرمود: (نماز، دين شما است ). زراره پرسید : بعد از نماز كدام ، برتر است ؟ امام علیه السلام فرمود : زكات ، برتر است ، زيرا خداوند(در 32 بار) نماز را با زكات كنار هم قرار داد و نماز را قبل از زكات ذكر كرده است ، و رسول خدا (ص ) فرمود: (زكات ، موجب از بين رفتن است ). زراره گفت : بعد از زكات ، كدام برتر است ؟ امام علیه السلام فرمود : حج ، برتر است ، خداوند (در آيه 97 ) مى فرمايد: (ولله على الناس حج البيت من استطاع اليه سبيلا) :(و براى خدا بر آنان كه هستند، حج واجب است .) و رسول خدا(ص ) فرمود: (يك حج قبول شده ، بهتر از بيست نماز نافله است ، و هر كه در دور هفت بار (نه كم و نه زياد) طواف كند، و دو ركعت نماز بعد از آن را نيكو بجا آورد، خداوند او را بيامرزد...). زراره گفت : پس از حج ، كدام برتر است ؟ امام علیه السلام فرمود : روزه . زراره : چرا در آخرين ها قرار گرفت ؟ امام علیه السلام فرمود : رسول خدا(ص ) فرمود: سپر آتش است ، و برترين چيزها آن است كه وقتى انجام نشد، كردن از آن قبول نيست مگر اينكه عين آن را انجام دهى ، نماز و زكات و حج و ولايت ، اگر ترك شد، جز با انجام دادن خود آنها، چيز ديگرى جايگزين آنها نمى شود، ولى روزه (ماه ) را اگر بر اثر تقصير يا مسافرت بجا نياوردى ، بعد از ماه رمضان ، آن را با كفاره و قضا جبران مى كنى ، ولى در مورد نماز و زكات و حج و ولايت ، چيز ديگرى جايگزين آنها نمى شود. و در پايان فرمود: بالاترين درجه دين ،و در همه چيز، و آنچه كه مايه خرسندى خدا است ،( امام بر حق ، و از او) است ، خداوند مى فرمايد: (من يطع الرسول فقد اطاع الله ومن تولى فما ارسلناك عليهم حفيظا) (كسى كه از پيامبر(ص )، اطاعت كند، اطاعت خدا را كرده ، و كسى كه سرباز زند، تو در برابر او مسؤ ل نيستى ) ( - 80 ) آنگاه فرمود: (همانا اگر شبها را بپا خيزد، و روزها را روزه بگيرد، و تمام اموالش را در راه خدا كند، و در تمام عمر، هر سال براى حج به مكه رود، ولى (ولايت ولى خدا) را نشناسد، تا از او پيروى كند و همه اعمالش ‍ را با راهنمائى او انجام دهد، او حقى از ثواب خدا ندارد، و مؤ من نخواهد بود...) کافی باب دعائم الاسلام ، حديث 5، ص 18 و 19-ج 2. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم مسافر بلخى در محضرحضرت علیه السلام عصر حضرت علیه السلام بود، و آن حضرت در خراسان به سر مى برد، شخصى مسافر، از پشت نهر بلخ به حضور آن حضرت آمد و نشست و عرض كرد: (من از شما مساءله اى مى پرسم ، اگر جواب آن را آن گونه كه خودم مى دانم بدهى ، امامت تو را مى پذيرم ). امام علیه السلام فرمود : هر چه خواهى بپرس . مرد مسافر گفت : به من بگو پروردگارت ؛ از چه وقت بوده ؟ و چگونه بوده ، و بر چه تكيه دارد؟ امام علیه السلام فرمود : (خداوند را مكان كرد، بى آنكه مكانى داشته باشد، و چگونگى را چگونه نموده بى آنكه خود چگونه باشد، و بر قدرت خودش ‍ تكيه دارد). در اين هنگام ، آن مرد مسافر برخاست ، و سر حضرت رضاعلیه السلام را بوسيد و گفت : (گواهى مى دهم كه معبودى جز خداى يكتا نيست ، و محمد صلی الله علیه و آله و سلم رسول خدا است ، و على علیه السلام وصى رسول خدا و سرپرست امت ، پس از او است ، و پيشوايان راستگو، شما امامان هستيد، و تو جانشين آنها هستى ) کافی باب الكون و المكان ، حديث 2، ص 88، ج 1. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم در مرو هنگام ورود موكب حضرت علیه السلام به مرو، و و عده زيادى از بزرگان دربارى و حكومتى تا چند فرسنگ به استقبال امام علیه السلام رفتند. پس از چند روز ماءمون مقصد خود را - كه واگذارى به حضرت رضا علیه السلام بود - با آن حضرت در ميان گذاشت تا به خيال خود با يك دو نشانه را سازد: ۱ - هم قيامهاى علويان را عليه دستگاه از بين ببرد يا از آن بكاهد ۲ - هم با وارد كردن حضرت رضا علیه السلام به دستگاه حكومتى كه هميشه مورد انتقاد و بد گويى آل على علیهم السلام بود و كارگردانان حكومت را ناپاك و آلوده مى دانستند، از وجهه معنوى و تقوايى امام علیه السلام بكاهد. و با اين نقشه همبستگى مذهبى علويان و شيعيان آل على علیه السلام را از بين ببرد، تا ديگر خطرى دستگاه خلافت را تهديد ننمايد. بعد ما و دار و دسته اش با خيال راحت به حكمرانى خود ادامه خواهند داد. ولى حضرت رضا علیه السلام - بر خلاف انتظار ماءمون و بن سهل و دنيا پرستان متملق - از پذيرفتن اين پيشنهاد امتناع فرمود. حضرت رضا علیه السلام از دستگاه فاسد و نابسامان خلفاى و از بخشش هاى فراوان و افراطهايى كه از نيم قرن پيش در دستگاه اشرافى عباسيان آغاز شده بود و به عنوان ( ) به اين و آن داده مى شد و محور حكومت از مسير حق و حقيقت ، در زير نقاب مسلمان نمايى و ديندارى و سپردن كارهاى مهم اسلامى و حكومتى به دست افراد فاسد و زراندوز و رياكار كاملا آگاه بود، چنين وضع نابسامانى را چگونه ولى حق و امام معصوم علیه السلام مى توانست تحمل كند؟ امام علیه السلام وقتى زمام حكومت را به دست مى گيرد كه بتواند را از سر مظلومى كوتاه كند و اى را به حقش برساند، را به حقدار باز پس دهد و الاّ بايد حكومت و خلافت را رها سازد. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم 4- نويسندگان عبارتند از: مرحوم (مؤ لف كتاب ، متوفى 329 ه .ق )، و مرحوم (مؤ لف كتاب (من لا يحضر)، متوفى 381 ه .ق ) ومرحوم شيخ (مؤ لف كتاب استبصار وتهذيب ، متوفى 460 ه .ق ) كه نام هر سه ،( )بود، و هر سه ايرانى بودند الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b