eitaa logo
نشر خوبی ها محمد مهدی
304 دنبال‌کننده
469 عکس
412 ویدیو
80 فایل
نشر خوبی ها
مشاهده در ایتا
دانلود
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 اقسام : ۱ - قرینه در ۲ -قرینه ۱ - قرینه در مجاز : عبارت از قرینه صارفه است ۲ قرینه معینه : قرینه در مشترک لفظی است قرینه گاهی صارفه است و گاهی معینه است قرینه صارفه قرینه‌ای است که : متکلم لفظ یا چیز دیگری می‌آورد تا مخاطب را از معنای حقیقی منصرف کند و بر گرداند مثل کلمه یرمی در : رعیتُ اسداً یرمی که ظهور اسد را از حیوان مفترس به رجل شجاع بر می‌گرداند قرینه معینه : قرینه‌ای است که : متکلم برای تعیین یکی از معانی حقیقیه لفظ مشترک نصب می‌کند مثل کلمه جاریه در : رایتُ عیناً جاریه اینجا اگر گفتیم رعیتُ عیناً عین هم شامل چشم می‌شد و هم چشمه ولی اگر قرینه آوردیم و گفتیم : رعیت عیناً فی الجبل این (( فی الجبل )) قرینه بر این است که مر اد متکلم چشمه است حقیقت و موضوع له موضوع له له است ولی حقیقت از موضوع له است چون لفظی است که در موضوع له شده باشد لذا معنی لفظ قبل از استعمال را (( موضوع له )) می‌نامند و حقیقت نمی‌نامند الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 به نظر انصاری و اکثر علما : حجت و دلیل بر حکم شرعی نیست ولی بعضی از علما مثل شهرت فتواییه را حجت می‌دانند ۲ - به نظر شیخ منقول به خبر واحد به تنهایی حجت نیست ولی برای بعضی از علما اجماع منقول به خبر واحد به تنهایی حجت است علم اصول : ۱ - تعریفش ۲ - هدفش ۳ - موضوعش ۱ -تعریفش : مجموع قواعدی که در استنباط مسائل فرعی یا در وقت عمل به آن به کار می‌آید را (( علم صول )) می‌گویند هدفش : غرض و هدف از عبارت است از : تطبیق اصل بر فرع یا استناد به دلیل در موقع عمل موضوعش عبارت است از : ادله اربعه یعنی : کتاب و سنت و اجماع و عقل الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 نکن عامل گناه دیگران هم نباش یک نفر انگوری داشت روزی وارد باغ انگورش شد و دید که : دو نفرمشغول خوردن انگورند یکی یکی باغبان دزد را گرفت و به درخت بست و خرس را از باغ بیرون کرد چوب را بر داشت تا دزد را بزند دزد گفت : چرا قائل می شوی ؟ چرا با خرس کاری نداری ولی می خواهی فقط منِ بیچاره را کتک بزنی ؟ باغبان گفت : چون که خرس اصلاً گناهی ندارد خرس می خورد و می رود ولی ولی تو دو تا بلکه سه تا داری ۱- تو هم می خوری ۲- تو هم می بری ۳- تو هم عامل گناه خرس هستی چون خرس اصلاً به ذهنش هم خطور نمی کرد که وارد باغ شود یا اگر هم به ذهنش خطور می کرد جرات نمی کرد که وارد باغ شود یا اگر وارد باغ می شد درازی به مردم نمی کرد گوشه ای می خوابید و بعد بلند می شد و می رفت ولی ولی خرس وقتی دید که : تو وارد باغ شدی به طرف درخت انگور رفتی دست درازی کردی انگور را چیدی بدون اجازه خوردی خرس به تو کرد و از تو یاد گرفت و همان کاری را کرد که توی کردی و با خودش گفت : او دارد و من ندارم پس این کاری که او می کند درست است از تو یاد گرفت و تو را الگوی خودش قرار داد ودست به کاری زد که تویِ عاقل به آن کار دست زدی پس : تو عامل گناه بلکه گناهان خرس هستی و همه گناهان به خاطر تو است لذا باید بیشتر مواظب باشیم چون که ••••••••••• الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 بحث اول در : بین دو بحث دوم در : : ۱ - و عقلایی ۲ - و تبرعی بحث سوم در : ۱ - ۲ - بحث اول در : بین دو اگر دو روایت مثل : ۱ - ثمن العذره من السحت ۲ - لا باس ببیع العذره با هم تعارض داشته باشند مثل اینجا که ظاهراً این دو روایت با هم توافق و سازگاری ندارند اینجا ۲ دارد مرحله اول : در مرحله اول اگر توانستیم که بین روایتین جمع ‌کنیم بین روایتین جمع می‌کنیم چرا؟ چون : الجمع مهما اولی من الطرح اگر شد که می‌کنیم تا تعارض از بین برود اینجا که جمعی می‌کنیم آیا جمع عرفی می کنیم یا جمع تبرعی می کنیم ؟ اقسام جمع : ۱ - جمع عرفی : جمع عرفی جمعی است که : عرف و آن را انجام می‌دهند یعنی جمعی که پشتوانه دارد و دلیل این جمع عرفی بناء عقلا است مثل : جمع بین و یا جمع بین و یا جمع بین نصّ و که و عقلا بینهما جمع می‌کنند یعنی : عام را بر خاص حمل می کنند مطلق را بر مقید حمل می کنند ظاهر را بر نصّ حمل می‌کنند در اینجا نیست بلکه تعارض است ۲ - جمع تبرعی و عقلی : جمع تبرعی و عقلی جمعی است که : عقلا و عرف آن را انجام نمی‌دهند بلکه به خاطر اینکه هر دو تا حدیث را داشته باشیم و حفظشان کنیم به ذهنمان رجوع می‌کنیم تا یک کنیم و بین این دو تا برقرار کنیم ولی موجه و مبرهن نیست لذا به این جمع جمع تبرعی می‌گویند یعنی : مجانی و بدون وجه پس الجمع مهما امکن اولی من الطرح در اینجا قدر مسلّم جمع : جمع عرفی و عقلایی است و جمع تبرعی و عقلی نیست ولی شیخ و دیگران می‌گویند : سراغ جمع تبرعی می‌رویم و سراغ جمع عرفی نمی‌رویم تا اینجا مرحله اول بود پس در مرحله اول : اگر جمع ممکن بود جمع می‌کنیم ولی اگر جمع ممکن نبود چکار کنیم ؟ سراغ مرحله دوم می‌رویم مرحله دوم جایی است که جمع عرفی و جمع تبرعی بین ممکن نباشد در مرحله دوم سراغ اعمال و پیاده کردن قانون متعارضین می‌رویم که می‌گوید : در متعارضین : یا احد المتعارضین بر دیگری از جهت متن یا : ۱ - رجحانی دارد ۲ - رجحانی ندارد اگر رجحانی داشت اخذ به و طرح می‌کنیم ولی اگر چنانچه به هیچ وجه رجحانی نداشت و نتوانستیم اخذ به راجح و مرجوع کنیم اینجا می‌شود که در متکافئین دو قول است : ۱ - هم در اخذ و و هم در افتاء قائل به در احدهما هستند ۲ - بعضی در قائل به در و در عمل قائل به هستند پس ما می‌توانیم تعارض بین دو روایت را اینطوری حل کنیم الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۱۳ در مورد نیاز به علم رجال : بعضی منکر نیاز به علم رجال هستند و بعضی طرفدار نیاز به علم رجال هستند طرفداران نیاز به علم رجال در استنباط احکام شرعیه ۵ دلیل آوردند منکرین نیاز به علم رجال ۸ دلیل آورده‌اند که عبارت است از : ۱ - روایات کتب اربعه قطعی الصدور هستند ۲ - عمل مشهور جبران ضعف سند روایات را می‌کند ۳ - برای اثبات عدالت راوی راهی وجود ندارد ۴ - در معنی عدالت و فسق اختلاف نظر وجود دارد ۵ - علم رجال مردم را رسوا می‌کند ۶ - شرایط شهادت و گفتار رجالی ۷ - توصیق اجمالی ۸ - شهادت مشایخ ثلاثه ۱ - روایات کتب اربعه قطعی هستند منکرین نیاز به علم رجال می‌گویند که : ۱ - اولاً یکی از ادله کسانی که می‌گویند ما به علم رجال نیاز داریم این است که : می‌گویند در صورتی ما مطمئن می‌شویم که روایات از ائمه علیهم السلام صادر شده است که حال راویان را از نظر وثاقت و عدم وثاقت بررسی کنیم اگر حال راوی را بررسی کردیم و فهمیدیم که راوی ثقه هست اینجا مطمئن می‌شویم که روایت از ائمه علیهم السلام صادر شده است پس ما به علم رجال نیاز داریم ۲- ثانیاً هم می‌گویند که : روایاتی که در کتب اربعه است قطعی الصدور است پس نتیجه این می‌شود که : احادیثی که در کتب اربعه است قطعی الصدور هستند پس ما نیازی به علم رجال نداریم مصنف جواب می‌دهد و می‌فرماید : اینکه ما می‌گوییم احادیث کتب اربعه قطعی الصدور هستند این ادعا ادعای بلا دلیل است چون اینجا چند مسئله است : ۱ - قطعی الصدور بودن اخبار ۲ - متواتر بودن اخبار ۳ - صحیح بودن اخبار یا صحت اخبار منظور از ( صحت اخبار ) هم این است که : اخبار کتب اربعه همراه با امارات و قرائنی است که از مجموع این قرائن و امارات انسان مطمئن می‌شود که : این اخبار از ائمه علیهم السلام صادر شده است پس : اولاً خود نویسندگان کتب اربعه ادعا ندارند که روایات کتب اربعه قطعی الصدور هستند ثانیاً اخباری که دلیل حکم شرعی هستند هم در کتب اربعه و هم در غیر کتب اربعه مثل کتاب وسایل الشیعه و مثل کتاب مستدرک الوسائل آمده است که همه مجتهدین و علما به این اخبار نیاز دارند پس ما به علم رجال نیاز داریم الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
هدایت شده از فقه پایه 7ب خسروانی
2021-09-17-17_46_55.mp3
32.21M
مکاسب جلسه نهم
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 اقسام : ۱ - ۲ - ۳ - ۴ - : ۱ - تعریفش ۲ -اقسامش : ۱ - مشترک $لفظی ۲ - مشترک لفظ : گاهی یک معنا دارد و گاهی چند معنا دارد لفظ اگر فقط یک معنا داشته باشد آن را نص می‌گویند مثل : لفظ جلاله الله تعالی ۲ - لفظ اگر چند معنا داشته باشد دو صورت دارد : ۱ -یا یکی از معانی اقرب است آن را ظاهر می‌گویند مثل : بحر : به معنی دریا و به معنی علم و عالم که دریا اقرب است و عالم قرینه لازم دارد ۲ - لفظ اگر چند معنا داشته باشد که هیچ کدام از معانی اقرب نیست و هیچ قرینه‌ای هم نیست که کدام معنا مراد است آن را لفظ مجمل می‌گویند ۴ - لفظ مشترک : ۱ - تعریف لفظ مشترک : اگر لفظ یک لفظ است ولی دارای معانی و مصادیق متعدد است آن را لفظ می‌گویند اقسام لفظ مشترک : لفظ مشترک دو قسم است : ۱ - مشترک لفظی : اگر لفظ واحدی را در اوضاع متعدده و جداگانه و علیحده آن را در معانی گوناگون وضع کرده باشند آن را مشترک لفظی می‌گویند مثل : لفظ عین نسبت به معانی زیادی که لغویون برایش گفته‌اند ۲ - مشترک معنوی : اگر برای معنای لفظ واحدی مصادیق متعددی باشد آن را مشترک معنوی می‌گویند مثل : لفظ حیوان که بین انسان و حمار و فرس و اسد و غیره مشترک است اگر لفظ واحد است ولی متعدد است آن را اشتراک لفظی می‌گویند مثل کلمه عین اگر لفظ واحد است ولی متعدد است آن را اشتراک معنوی می‌گویند مثل کلمه حیوان پس به قدر جامع بین افراد مشترک معنوی می‌گویند مثل :حیوان در مشترک لفظی لفظ در تمام معانی است مثل : عین نسبت لفظ به تمام معانی علی السویه است لذا اگر متکلم هر کدام از معانی را اراده کرده باشد باید قرینه بیاورد مثل رعیتُ عیناً جاریه یا رعیتُ عیناً باکیه این را قرینه می‌نامند الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 لفظ در بیش از یک معنا را می‌گویند آیا در یک استعمال می‌توان از آن لفظ معانی متعدد را اراده نمود به طوری که هر یک از دو معنا به طور مستقل و علی هده مقصود باشند یا چنین استعمالی ممکن نیست ؟ اینجا ۲ قول است : ۱ - قول غیر مشهور که قائل به جواز هستند ۲ - قول مشهور و در که می‌فرماید : استعمال در معنا از باب فناء لفظ در معنا است پس وقتی لفظ فانی در معنا شد نسبت به معانی دیگر موضوع باقی نمانده است لذا استعمال لفظ نسبت به معانی دیگر محال است یعنی : وقتی که متکلم لفظ را استعمال می‌کند به وسیله لفظ غیر از معنا چیز دیگری را ملاحظه نمی‌کند حتی گاهی اوقات تمام همّ و غم متکلم القاء معنا است و از خود لفظ هم غفلت می‌کند و روشن و واضح است که متکلم وقتی یکی از معانی را به این کیفیت ملاحظه می‌کند امکان ندارد معنی دیگر که مغیر با آن معنی اراده شده است را هم توسط همین یک لفظ بنگرد مگر اینکه متکلم و اصطلاحاً العین باشد پس استعمال لفظ در دو معنا عقلاً محال است کلام آخوند تمام شد ولی ما قبول نداریم که استعمال لفظ از باب فناء لفظ در معنا باشد بلکه از قبیل نصب علامت و انتقال از لفظ به معنا است پس می‌شود از یک علامت به دو امر منتقل و ملتفت شد پس استعمال لفظ در بیش از یک معنا عقلاً مستحیل نیست فرق نمی‌کند که از لفظ مشترک : دو معنی حقیقی اراده شود یا یک معنی حقیقی و یک معنی مجازی الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 چه می‌شد فقط گل بود و دیگر کنار گل نمی‌رویید خاری که وقت بر گل و لب را به جای گل نمی‌بوسید خاری الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 گیرم که همدم و همراز آید ناسازی دهر بر سر ساز آید گذشته از کجا جمع شوند وین گذشته از کجا باز آید الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b