eitaa logo
« پُرسانــــــــــــــ پُرسانــــــــــــــ » «...ن‌...»
28 دنبال‌کننده
2هزار عکس
1هزار ویدیو
20 فایل
بسم‌الله الرحمن‌الرحیم انا اعطیناک #الکوثر فصل لربک #وانحر ان شانئک هو #الابتر قرآن،حدیث،دعا،احکام،متن،شعر،و... (جهان، انقلاب اسلامی، ولایت فقیه) پُرسان‌پُرسان تا آسمان
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊🌼🕊🌼🕊 🌼🕊🌼🕊 🕊🌼🕊 🌼🕊 🕊 به نام الله ‌شنبه هجدهم تیر روز عرفه، روز نیایش آغاز یک‌شنبه نوزدهم تیر دوشنبه بیست‌ و هفتم ‌تیر ۱۸ ذی‌الحجه ۱۴۴۳ خُم (سال دهم هجری قمری) 🕊 🌼 🕊 🌼 🕊 🌼 🕊 🌼 🕊 🌹 🌹 🌹 تا 🌹 🕊 🌼🕊 🕊🌼🕊 🌼🕊🌼🕊 🕊🌼🕊🌼🕊 https://eitaa.com/niyazha
🕊🌙🕊 🌙🕊 🕊 ✨اللهم عجل لولیک الفرج✨ ای امیرعرفه؛ بـی ‌تو صفا نیست ‌که‌ نیست حاجتی غیر ظهورت؛ به خدا نیست ‌که‌ نیست 🌙 🕊🌙 🌙🕊🌙 🕊🌙🕊🌙🕊🌙🕊🌙🕊🌙
هنگام ، در در شب ، است حجاج از زمانی که به مشعر الحرام می‌رسند تا وقوف کنند و سپس از اذان صبح تا روز ، نیز در مشعر وقوف کنند علیه السلام فرمودند : ( در ) را نخوان، تا اینکه هرگاه به سرزمین ( مشعر الحرام ) رسیدی، نماز مغرب و عشا را با یک اذان و دو اقامه، با هم در مشعر الحرام بخوان، و در وسط بیابان و سمت راست مسیر، نزدیک ( ) مشعر کن و بگو : اللَّهُمَّ هَذِهِ جَمْعٌ ، اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ أَنْ تَجْمَعَ لِي فِيهَا جَوَامِعَ الْخَيْرِ اللَّهُمَّ لَا تُؤْيِسْنِي مِنَ الْخَيْرِ الَّذِي سَأَلْتُكَ أَنْ تَجْمَعَهُ لِي فِي قَلْبِي وَ أَطْلُبُ إِلَيْكَ أَنْ تُعَرِّفَنِي مَا عَرَّفْتَ أَوْلِيَاءَكَ فِي مَنْزِلِي هَذَا وَ أَنْ تَقِيَنِي جَوَامِعَ الشَّرِّ وَ إِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تُحْيِيَ تِلْكَ اللَّيْلَةَ فَافْعَلْ فَإِنَّهُ بَلَغَنَا أَنَّ أَبْوَابَ السَّمَاءِ لَا تُغْلَقُ تِلْكَ اللَّيْلَةَ لِأَصْوَاتِ الْمُؤْمِنِينَ لَهُمْ دَوِيٌّ كَدَوِيِّ النَّحْلِ يَقُولُ اللَّهُ جَلَّ ثَنَاؤُهُ أَنَا رَبُّكُمْ وَ أَنْتُمْ عِبَادِي أَدَّيْتُمْ حَقِّي وَ حَقٌّ عَلَيَّ أَنْ أَسْتَجِيبَ لَكُمْ فَيَحُطُّ اللَّهُ تِلْكَ اللَّيْلَةَ عَمَّنْ أَرَادَ أَنْ يَحُطَّ عَنْهُ ذُنُوبَهُ وَ يَغْفِرُ لِمَنْ أَرَادَ أَنْ يَغْفِرَ لَهُ ، ج۴ ، ص۴۶۸ ، ح۱ ، شیخ کلینی ، قرن چهارم هجری
هنگام وقوف مشعرالحرام ، در در شب عید قربان ، واجب است حجاج از زمانی که به مشعرالحرام می‌رسند تا اذان صبح وقوف کنند و سپس از اذان صبح تا طلوع آفتاب روز عید قربان ، نیز در مشعر وقوف کنند امام صادق علیه السلام فرمودند : ( ) نماز صبح را اقامه کن : صبح را با طهارت باش هر کجا از سرزمین مشعرالحرام که خواستی وقوف کن هنگام وقوف ، خدا را حمد و ستایش کن و ثنای الهی بگو تا آنجا که می توانی ، نعمتهای الهی را بیاد بیاور صلوات بر پیامبر (ص) بفرست در بین دعاهای خود ، این دعا را نیز بخوان : اللَّهُمَّ رَبَّ الْمَشْعَرِ الْحَرَامِ فُكَّ رَقَبَتِي مِنَ النَّارِ وَ أَوْسِعْ عَلَيَّ مِنْ رِزْقِكَ الْحَلَالِ وَ ادْرَأْ عَنِّي شَرَّ فَسَقَةِ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ اللَّهُمَّ أَنْتَ خَيْرُ مَطْلُوبٍ إِلَيْهِ وَ خَيْرُ مَدْعُوٍّ وَ خَيْرُ مَسْئُولٍ وَ لِكُلِّ وَافِدٍ جَائِزَةٌ فَاجْعَلْ جَائِزَتِي فِي مَوْطِنِي هَذَا أَنْ تُقِيلَنِي عَثْرَتِي وَ تَقْبَلَ مَعْذِرَتِي وَ أَنْ تَجَاوَزَ عَنْ خَطِيئَتِي ثُمَّ اجْعَلِ التَّقْوَى مِنَ الدُّنْيَا زَادِي ثُمَّ أَفِضْ حِينَ يُشْرِقُ لَكَ ثَبِيرٌ وَ تَرَى الْإِبِلُ مَوْضِعَ أَخْفَافِهَا ، ج۴ ، ص۴۶۹ ، ح۴ ، در سرزمین مشعرالحرام این دعا را بخوان : اللَّهُمَّ رَبَّ الْمَشْعَرِ الْحَرَامِ وَ رَبَّ الرُّكْنِ وَ الْمَقَامِ وَ رَبَّ الْحَجَرِ الْأَسْوَدِ وَ زَمْزَمَ وَ رَبَّ الْأَيَّامِ الْمَعْلُومَاتِ فُكَّ رَقَبَتِي مِنَ النَّارِ وَ أَوْسِعْ عَلَيَّ مِنْ رِزْقِكَ الْحَلَالِ وَ ادْرَأْ عَنِّي شَرَّ فَسَقَةِ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ وَ شَرَّ فَسَقَةِ الْعَرَبِ وَ الْعَجَمِ اللَّهُمَّ أَنْتَ خَيْرُ مَطْلُوبٍ إِلَيْهِ وَ خَيْرُ مَدْعُوٍّ وَ خَيْرُ مَسْئُولٍ وَ لِكُلِّ وَافِدٍ جَائِزَةٌ فَاجْعَلْ جَائِزَتِي فِي مَوْطِنِي هَذَا أَنْ تُقِيلَنِي عَثْرَتِي وَ تَقْبَلَ مَعْذِرَتِي وَ تَتَجَاوَزَ عَنْ خَطِيئَتِي وَ تَجْعَلَ التَّقْوَى مِنَ الدُّنْيَا زَادِي وَ تَقْلِبَنِي مُفْلِحاً مُنْجِحاً مُسْتَجَاباً لِي بِأَفْضَلِ مَا يَرْجِعُ بِهِ أَحَدٌ مِنْ وَفْدِكَ وَ حُجَّاجِ بَيْتِكَ الْحَرَامِ‏ ، ج۲ ، ص۵۴۵
آشنائی با اماکن مشاعر حج معنای لغوی : ریشه لغوی : ( با سین مکسور )، ( با سین مفتوح )، به معنی ، می‌باشد ، وقتی این لغت به باب تفعیل می‌رود، به معنی ، می‌باشد کلمه ، از است که : هم می تواند به معنی « خوار و کوچک کننده » و « افسوس دهنده » باشد ، و هم می تواند با ساختار اسم فاعل ، بعنوان « اسم مکان » استفاده شود یعنی « مکان خوار و کوچک شدن » معنای اصطلاحی : مطابق نقل یکی از منابع تاریخی ، هنگامیکه برای تخریب با فیل های خود بسوی می‌آمدند ، در منطقه با عذاب الهی هلاک شدند بدین مناسبت این سرزمین را « وادی مُحَسِّر » نامیدند زیرا این سرزمین ، مکان خوار و ذلیل شدن ابرهه و سپاهیانش بوسیله عذاب الهی ، بوده است ج۱ ، ص۵۵۱ ، تقی الدین الفاسی ، قرن نهم هجری نکته مهم : گرچه موضوع نازل شدن عذاب الهی بر سپاه ابرهه ، در همه کتب حدیثی و تاریخی نقل شده است اما اینکه این واقعه در وادی محسر، واقع شده است، در هیچکدام از کتب حدیثی و همچنین کتب مشهور تاریخی نقل نشده است، و فقط تقی الدین الفاسی ، در قرن نهم هجری آن را مطرح کرده و سپس در صحت این مطلب، تردید می‌کند موقعیت جغرافیایی « وادی مُحَسِّر » : وادی‌مُحَسِّر ، سرزمینی است محدود که بین و قرار دارد برای انجام ، هنگامیکه پس از طلوع آفتاب از سرزمین حرکت می‌کنند تا خود را به سرزمین برسانند، باید از عبور کنند تا وارد شوند وظیفه حجاج هنگام عبور از وادی مُحَسِّر : هنگامیکه حجاج ، از مشعرالحرام بسوی منی حرکت نمودند ، توصیه شده است که هنگام عبور از « وادی مُحَسِّر » با از این منطقه عبور کنند و با سرعت این محدوده را پشت سر گذاشته و وارد سرزمین منی شوند امام صادق علیه السلام فرمودند : هرگاه از وادی مُحَسِّر ، عبور نمودی ، پس با سرعت حرکت کن، زیرا رسول‌خدا(ص) در این سرزمین با سرعت حرکت نمود ، ج۱۴ ، ص۲۲ ، ح۲ علیه السلام فرمودند : هنگامیکه از وادی مُحَسِّر عبور نمودی، که این منطقه، سرزمینی است بین ( ) و ، پس با سرعت حرکت کن تا از آن عبور کنی، زیرا رسول خدا(ص) ( در حالیکه سوار بر شتر بودند )، شتر خود را حرکت دادند و فرمودند : اللَّهُمَّ سَلِّمْ عَهْدِي وَ اقْبَلْ تَوْبَتِي وَ أَجِبْ دَعْوَتِي وَ اخْلُفْنِي فِيمَنْ تَرَكْتُ بَعْدِي‏ ، ج۱۴ ، ص۲۲ ، ح۱
هنگام عبور از « وادی محسر » در حرکت از مشعر الحرام بسوی منی ، پس از طلوع آفتاب عید قربان « وادی محسر » سرزمینی است بین مشعر الحرام و منی ، که حجاج پس از طلوع آفتاب روز عید قربان با حرکت از مشعر الحرام ، از این منطقه عبور می کنند تا وارد منی شوند ، توصیه شده است ، هنگام حرکت ، با شتاب از این منطقه عبور نمایند علیه السلام فرمودند : هنگامیکه از « وادی محسر » عبور می‌کنی ، که این محل بیابانی است بین مشعر و منی که به منی نزدیک تر است ، با سرعت حرکت کن تا از آن عبور کنی ، همانا رسول خدا (ص) نیز ( در این مکان ) شتر خود را حرکت داد ( و به سرعت عبور نمود ) و فرمود : اللَّهُمَّ سَلِّمْ لِي عَهْدِي وَ اقْبَلْ تَوْبَتِي وَ أَجِبْ دَعْوَتِي وَ اخْلُفْنِي فِيمَنْ تَرَكْتُ بَعْدِي ، ج۴ ، ص۴۷۱ ، ح۳ ، شیخ کلینی ، قرن چهارم هجری
آشنائی با اماکن مقدسه مشاعر در حدود قرار دارد این منطقه در گذشته ، بیرون از شهر مکه قرار داشته است اما اکنون بدلیل توسعه شهر مکه ، در مجاورت محله های شهر مکه قرار دارد سرزمین منی ، نزدیک ترین منطقه از مشاعر حج به شهر مکه است و بین سرزمین مشعرالحرام و شهر مکه واقع شده است ، را تشکیل داده و واقع شده است این منطقه به طول تقریبی ۳۵۰۰ متر و عرض تقریبی ۵۰۰ متر ، بین دو رشته کوه ممتد ، احاطه شده است که البته در پشت این دو رشته کوه ، امروزه مناطق شهری مکه قرار گرفته است حدود سرزمین منی ، بوسیله تابلو های آبی رنگ ، مشخص شده است و هنگام ورود به منی ، بر روی تابلو ها نوشته شده است : ، یعنی: اینجا ابتدای سرزمین منی است و هنگام خروج از منی، بر روی تابلو ها نوشته شده است : ، یعنی: اینجا انتهای سرزمین منی است امروزه با احداث خیمه های ثابت و مراکز مختلف خدماتی و درمانی در پیرامون آن ، امکانات لازم برای حجاج در سرزمین ، فراهم شده است ، پس از طلوع آفتاب ( ) از سرزمین مشعرالحرام وارد سرزمین منی می شوند و تا در منی حضور دارند، و اعمال و مناسک حج آنان عبارت است از : ، روز دهم ذی‌الحجه کردن ، روز دهم ذی الحجه یا ، روز دهم ذی‌الحجه اقامت و در منی، دهم ذی الحجه ، روز یازدهم ذی الحجه و بیتوته در منی ، شام یازدهم ذی الحجه ، روز دوازدهم ذی الحجه و تا دوازدهم ذی الحجه با انجام توصیه‌شده، و ذکر و یاد خدا در سرزمین منی، با نزدیک شدن هرچه بیشتر به خدا، خود را برای و تشرف در امن الهی ، آماده می‌سازند
و معارف چرا ، نامیده‌شد؟ معنای لغوی « منی » : کلمه « منی » از ریشه « م ن ی» و از کلمه به معنی ساخته شده است ، و بدین خاطر و می باشد : کلمه « منی » برای سرزمینی در جنوب شرقی مسجد الحرام که مکان انجام مناسک حج است ، نامگذاری شده است اما علت انتخاب این اسم ، برای این سرزمین ، بدین خاطر است که : هنگامیکه (ع) انجام می‌داد، (ع) نزد او آمد و به او گفت در این سرزمین ، هر چه می‌خواهی از محضر پروردگارت بخواه و آرزو کن، و چون این سرزمین ، مکان آرزو کردن ، و درخواست از محضر متعال است، آن را نامگذاری کرده‌اند علیه السلام فرمودند : جبرئیل (ع) نزد حضرت ابراهیم (ع) آمد و گفت : ای ابراهیم (ع) ، آرزو کن و ( از خدا ) بخواه ، پس این سرزمین ، « منی » نامیده شد و مردم نیز آن را نامیدند ، ج۲ ، ص۴۳۵ ، ح۱
آشنائی با اماکن مقدسه مشاعر حج اسرار و معارف سرزمین سرزمین ، محل و و و است علاوه بر این که (ص) و (س) و (ع)، هنگام انجام در سرزمین منی حاضر شدند و به عبادت پرداختند ، قبل از نیز مانند (ع) ، (ع) ، (ع) و پیامبران دیگری که برای انجام حج به حرم امن الهی و سرزمین منی آمدند ، آنان نیز در سرزمین منی به عبادت و مناجات با خدا پرداختند علیه السلام فرمودند : ( هنگامیکه حضرت آدم ع با راهنمایی جبرئیل ع ، مشغول انجام مناسک حج بود ) جبرئیل(ع) او را از کنار مکان به سرزمین منی آورد و مکان ( ) را به او نشان داد سپس او را بسوی سرزمین برد پس از اقامت در سرزمین ، بسوی سرزمین حرکت نمود (و مناسک سرزمین منی را انجام داد) ، ج۲ ، ص۴۰۰ ، ح۱ علیه السلام فرمودند : همانا (ع) مأموریت داشت ، و هنگامیکه زمین را آب فراگرفته بود ، اطراف نمود و سپس به سرزمین منی آمد ، ج۱۳ ، ص۳۰۰ ، ح۶ علیه السلام ، ( در نامه ای به یکی از شیعیان ) نوشتند : (ع) گفت : ای ابراهیم(ع) ، در سرزمین منی ، هر چه می خواهی از پروردگارت آرزو کن و درخواست نما ، ج۲ ، ص۴۳۵ ، ح۲ علیه السلام فرمودند : در رسول خدا(ص) ، حضرت علی(ع) را به همراه سوره برائت ( ) به فرستادند، پس حضرت علی(ع) از طرف خدا و رسولش در موسم حج حضور یافتند و ( آیات سوره توبه را ) در ، و و در ( سرزمین منی ) کنار به مردم ابلاغ کردند ، ج۱۳ ، ص۴۰۰ ، ح۳
در پس از انجام در و ، واجب است و ذی الحجه از مغرب تا نیمه شب در سرزمین منی کنند است بجای اقامت در منی، شب را در به عبادت بپردازند، اما اقامت در منی بیشتری دارد می گوید : از (ع) سوال کردم درباره شخصی که در روزهای منی ، بعد از پایان ( و ) ، ( بجای بازگشت به منی و بیتوته در منی ) به می‌آید و مشغول میشود ، ( آیا این کار او صحیح است ؟ ) علیه السلام فرمودند : اقامت در منی ، فضیلت بیشتری دارد و نزد من محبوب تر است ، ج۴ ، ص۵۱۵ ، ح۱ ، شیخ کلینی ، قرن چهارم هجری
اسرار و معارف سرزمین ؛ در چیست؟ هنگامیکه حجاج و مهمانان خدا ، مراحل تکامل معنوی را در و پشت سر گذاشتند و به سرزمین رسیدند ، مهمترین وظیفه آنان در اینجا ، ذکر و یاد خدا و عبادت و مناجات و انس با خداوند متعال است ، آنان وظیفه دارند چه هنگام انجام مناسک واجب حج ، و چه هنگام بیتوته و اقامت در منی ، فکر و جان خود را از یاد غیر خدا جدا سازند و با توجه و یاد خدا و اطاعت از دستورات او ، خود را به او نزدیک تر سازند آیه ۱۹۹ : ثُمَّ أَفِيضُوا مِنْ حَيْثُ أَفَاضَ النَّاسُ وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ سپس از همان جا كه مردم كوچ مي‏كنند ، (به سوي سرزمين مني) كوچ كنيد ! و از خداوند ، آمرزش ‍ بطلبيد ، كه خدا آمرزنده مهربان است آیه ۲۰۰ : فَإِذَا قَضَيْتُمْ مَنَاسِكَكُمْ فَاذْكُرُوا اللَّهَ كَذِكْرِكُمْ آبَاءَكُمْ أَوْ أَشَدَّ ذِكْرًا فَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ  و هنگامي كه مناسك (حج) خود را انجام داديد ، خدا را ياد كنيد ، همانند يادآوري از پدرانتان (آن گونه كه رسم آن زمان بود) بلكه از آن هم بيشتر ! (در اين مراسم، مردم دو گروه‏ اند) بعضي از مردم مي‏گويند : خداوندا ، به ما در دنيا (نيكي) عطا كن ! ولي در آخرت ، بهره اي ندارند » آیه ۲۰۱ : وَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً و َفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنَا عَذَابَ النَّارِ  و بعضي مي‏گويند : پروردگارا ، به ما در دنيا (نيكي) عطا كن ! و در آخرت نيز (نيكي) مرحمت فرما ! و ما را از عذاب آتش نگاه دار آیه ۲۰۲ : أُولَئِكَ لَهُمْ نَصِيبٌ مِمَّا كَسَبُوا وَاللَّهُ سَرِيعُ الْحِسَابِ آنها از كار (و دعاي) خود ، نصيب و بهره‏‌اي دارند ، و خداوند ، سريع الحساب است آیه ۲۰۳ : وَاذْكُرُوا اللَّهَ فِي أَيَّامٍ مَعْدُودَاتٍ فَمَنْ تَعَجَّلَ فِي يَوْمَيْنِ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ وَمَنْ تَأَخَّرَ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ لِمَنِ اتَّقَى وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّكُمْ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ و خدا را در روزهاي معيني ياد كنيد ، ( روزهاي ۱۱ و ۱۲ و ۱۳ ماه ذي الحجه ) و هر كس شتاب كند ، و (ذكر خدا را) در دو روز انجام دهد ، گناهي بر او نيست ، و هر كه تأخير كند ، ( و سه روز انجام دهد نيز ) گناهي بر او نيست ، براي كسي كه تقوا پيشه كند. و از خدا بپرهيزيد و بدانيد شما به سوي او محشور خواهيد شد علیه السلام فرمودند : در ( ۱۱ و ۱۲ و ۱۳ ذی الحجه ) در منی به پدران خود افتخار می‌کردند و گذشتگان خود را یاد می‌کردند ، درحالیکه هیچگونه شرافتی نداشتند، پس خداوند به مسلمانان امر فرمود که به جای یاد کردن از گذشتگان خود ، به یاد خدا باشند. ، ج۹۹ ، ص۳۱۳
اسرار و معارف سرزمین وظائف حجاج در » چیست؟ حجاج وظیفه دارند در سرزمین منی به عبادت و مناجات و راز و نیاز با خدای خود بپردازند ، و هم برای امور دنیوی و هم برای امور معنوی از خدا درخواست کنند ، البته بدیهی است که بهترین دعاها ، دعاهایی هستند که از محضر معصومین علیهم السلام به ما رسیده‌اند می گوید : (ص) را در روز دیدم که بر ( منطقه ای در سرزمین منی ) ایستاده بودند و می‌فرمودند : یا حی یا قیوم ، لا إله إلا أنت ، برحمتک أستغیث ، فاکفنی شأنی کله و لا تکلنی إلی نفسی طرفة عین ، ص۵۳۲ علیه السلام فرمودند : هنگامیکه رو به حرکت نمودی ، بگو : اللَّهُمَّ إِيَّاكَ أَرْجُو وَ إِيَّاكَ أَدْعُو فَبَلِّغْنِي أَمَلِي وَ أَصْلِحْ لِي عَمَلِي و هنگامیکه به سرزمین « منی » رسیدی ، بگو : أللَّهُمَّ هَذِهِ مِنًى وَ هِيَ مِمَّا مَنَنْتَ بِهِ عَلَيْنَا مِنَ الْمَنَاسِكِ فَأَسْأَلُكَ أَنْ تَمُنَّ عَلَيَّ بِمَا مَنَنْتَ بِهِ عَلَى أَنْبِيَائِكَ فَإِنَّمَا أَنَا عَبْدُكَ وَ فِي قَبْضَتِكَ ، شیخ طوسی ، ج۵ ، ص۱۷۷ ، ح۹ و ۱۰