هدایت شده از تبیین
⭕️عدم اختصاص ادعیه، به زمان و مکان خاص
🔹#دعاهای_وارده در امکنه و ازمنه خاص، مانند دعاهای وارده در مقامهای مسجد کوفه، مسجد سهله، مسجد صعصعه، نزدیک مسجد سهله، و دعاهای رجب، شعبان، رمضان و...، #اختصاصی_نیست، به گونهای که نتوان در وقت و یا جای دیگر خواند، بلکه این گونه #دستورها به نحو تعددِ مطلوب است؛ بنابراین، میشود #دعا را در غیر آن زمان و مکان خواند.
📕در محضر بهجت، ج۱، ص۲۱
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️امام سجاد عليه السلام:
🔸اِنَّـما الاِْسْتِـعْدادُ لْلِمَوْتِ تَجنُّبُ الْحرامِ وَبَذْلُ النَّدى فى الْخَيْرِ.
🔹بـراسـتى آمـادگى براى #مـرگ، دورى از #حرام و بذل و بخشش در #كار_خير است.
📕بحارالانوار، ج ۴۶، ص ۶۶
#امام_سجاد
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️لزوم کشاندن مفاهیم ارزشی و معرفتی اسلامی به عرصهی عمل
🔹یکی از نیازهایی که مورد ابتلاء همهی #جوامع_اسلامی و همهی کشورهای اسلامی است و به آن نیاز دارند و بخصوص کشور عزیز ما که بحمدالله با #نظام_اسلامی اداره میشود به آن نیاز دارد، عبارت است از اینکه ما #مفاهیم_اسلامی را به مرحله #عمل و به عرصهی عمل بکشانیم.
🔹منظومهی معرفتی و ارزشی #اسلام یک مجموعهی مفاهیمی است که آوردن این مفاهیم به #میان_مردم و آنها را به مرحله و منصّهی عمل درآوردن، یک کار بسیار بزرگ و مهمّی است که ما هر جا این کار را نسبت به هر یک از این مفاهیم انجام دادیم، برای ملّت و کشور و برای آبروی #اسلام و #جمهوری_اسلامی ارزشمند بود؛
🔹و هر جا #غفلت کردیم، محروم ماندیم. در واقع عرض بنده این است که عناوین و #مفاهیم_معرفتی #اسلام جنبهی عملیّاتی و ترجمهی عملیّاتی پیدا کند و عمل به آنها ممکن و رایج بشود که این به خودیِ خود نمیشود و احتیاج به تلاش دارد.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۹/۱۲/۰۴
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️عَن الباقِر عليه السلام:
🔸اِنَّ بَعْضَ اَصَحْابِهِ سَأَلَهُ فَقالَ: جُعِلتُ فَدِاكَ اِنَّ الشّيعَهَ عِنْدَ ناكثيروُنَ، فَقالَ: هَلْ يَعْطِفُ الغَنِىُّ عَلى الفَقيرَ، وَ يَتَجاوَزُ المُحْسِنُ عَنْ المُسى ء وَ يَتَواسُونَ؟ قُلْتُ: لا، قالَ عليه السلام: لَيْسَ هؤُلاءِ الشّيعَةَ، الشَّيعَةُ مَنْ يَفْعَلُ هذا.
🔹يكى از ياران #امام_باقر (عليه السلام) به آن حضرت گفت: #شيعيان در منطقه ما زيادند؛ حضرت فرمود: آيـا #توانـگر آنان بر #فقير مهر مى ورزد؟ و #نيكوكار از #بدكار مى گذرد؟ و مواسات و بذل و #بخشش_مالى دارند؟ گفت: خير. حضرت فرمود: اينان شيعه نيستند؛ #شيعه كسى است كه چنين باشد.
📕قضاء حقوق المؤمنين، الشيخ ابوعلى الصورى، ص ۲۱، ح ۲۲
#امام_باقر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️اهمیت مراقبت و معنويت
🔹ما سایش و فرسایش پیدا میکنیم. دل و جان ما در برخورد با #حوادثروزمرّهزندگی، به طور دائم در حال #فرسایش است. باید حساب این فرسایش ها را کرد و #جبران آن را با وسایل درست، پیشبینی نمود، و الّا انسان از بین خواهد رفت. ممکن است انسان از لحاظ مادّی و صوری، تنومند و فربه هم بشود؛ اما اگر به فکر جبران این سایشها نباشد، از لحاظ #معنوی نابود خواهد شد.
🔹#قرآن میفرماید: «انّ الّذین قالوا ربّنا اللهُ ثمّ استقاموا تتنزّل علیهم الملائکة». #ربّنا_الله یعنی اعتراف به #عبودیّت در مقابل خدا و تسلیم در مقابل او. این چیز خیلی بزرگی است؛ اما کافی نیست. وقتی می گوییم «ربّنا الله»، برای همین لحظهای که می گوییم، خیلی خوب است؛ اما اگر «ربّنا الله» را فراموش کردیم، «ربّنا الله» امروزِ ما دیگر برای فردای ما کاری صورت نخواهد داد. لذا میفرماید: #ثمّاستقاموا؛ پایداری و #استقامت کنند و در این راه باقی بمانند.
🔹این است که موجب میشود «تتنزّل علیهم الملائکة»، و الّا با یک لحظه و یک برهه خوب بودن، #فرشتگان خدا بر انسان نازل نمی شوند، #نور_هدایت و دست کمک الهی به سوی انسان دراز نمیشود و انسان به مرتبه #عباد_صالحین نمیرسد. باید این را ادامه داد و در این راه باقی ماند؛ #ثمّاستقاموا. اگر بخواهید این استقامت به وجود آید، باید به طور دائم #مراقبت کنید که این بارِ مبنای #معنویت از سطح لازم پایین نیفتد.
بیانات مقام معظم رهبری ۸۱/۰۷/۱۷
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️«قرآن» کتاب انسان سازی است
🔹تمام #علوم و تمام #عبادات و تمام #معارف_الهيه و تمام #احكام_عبادى و همه چيزهايى كه هست، همه اينها براى اين معناست كه #انسان_ناقص را انسان كامل كند. #قرآن كتاب انسان سازى است؛ كتابى است كه با اين كتاب - اگر كسى توجه به آن بكند - تمام مراتبى كه از براى #انسان هست، اين كفالت دارد و همه مراتب را، به آن نظر دارد.
بخشی از پیام حضرت امام به طلاب حوزه نجف ۵۶/۷/۶
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#قرآن #امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️احساس لذت در نماز
🔹این احساس لذت در #نماز، یک سری #مقدمات خارج از نماز دارد، و یک سری مقدمات در خود نماز؛ آن چه پیش از #نماز و در خارج از نماز باید مورد ملاحظه باشد و عمل شود این است که انسان #گناه نکند و قلب را سیاه و دل را تیره نکند؛ و #معصیت، #روح را مکدّر می کند و #نورانیّتدل را می برد؛ و در هنگام خود نماز نیز انسان باید زنجیر و سیمی دور خود بکشد تا غیر خدا داخل نشود، یعنی #فکرش را از غیر خدا منصرف کند.
برگی از دفتر آفتاب، ص۱۳۳
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#نماز #آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️حسابرسی ذره ذره بیت المال مسلمین در آخرت
🔹این دستور است در طول تاریخ برای کسانی که #متکفل_حکومت هستند، که تا اندازه ممکن در #بیت_المال تصرف نکنند، #یکدِرهَمش در آن طرف #حساب دارد. باید حساب بدهیم، باید در پیشگاه خدای تبارک و تعالی، در کارهایی که میکنیم، تصرف هایی که در #بیت_المال میکنیم، باید بعد حساب بدهیم چرا؟ زیاده روی شده باشد، مجازات دارد؛ عدالت شده باشد، مجازات خیر دارد. بیتالمال مسلمین را بزرگ بشمارید.
بیانات حضرت امام ۶۴/۶/۱۳
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#بیت_المال #امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
mokhalefate-gharb-ba-hejab.mp3
616.5K
کلام امام خامنه ای در مورد حجاب
📎🔹رقص تروریستهای اقتصادی- رسانهای روی خون شهدای کرمان در بازار ارز
🔸برخی رسانهها که چهره واقعی صاحبان و گردانندگان خود را پشت عنوان منتقد دولت پنهان کردهاند با خوشحالی از حادثه تروریستی کرمان، تلاش کردند که بازار ارز را بیثبات کنند و عملا تبدیل به تروریستهای اقتصادی- رسانهای شدند که یکی از دلائل مهم آن انفعال دستگاههای قضائی، نظارتی و رسانهها و خبرنگاران مستقل و حرفهای است.
به گزارش کیهان، بازار ارز و طلا یکی از بازارهایی است که رسانههای اصلاحطلب و حامی دولت قبلی، تلاش دارند تا با فضاسازی روند آن را متلاطم کنند. این بازارها در سال جاری با اجرای سیاستهای دولت و بانک مرکزی روند باثباتی را داشته است، با اینحال برخی رسانههای متعلق به دلالان که در پیوند با اصلاحطلبان و دولت سابق، بنگاه تجاری- جناحی- رسانهای راه انداختهاند بارها در مسائلی که منافع ملت ایران در آن بوده در طرف مقابل قرار گرفتهاند؛ به عنوان نمونه در ماجرای جنگ غزه، در کنار اسرائیل قرار گرفته و با متلاطم کردن بازار ارز، سعی در تضعیف کشور کردند.
این بار اما برخی رسانهها که چهره واقعی صاحبان و گردانندگان خود را پشت عنوان منتقد دولت پنهان کردهاند با خوشحالی از حادثه تروریستی کرمان، تلاش کردند که بازار ارز را بیثبات کنند. برخی رسانههای حامی دولت سابق از عصر چهارشنبه و پس از عملیات تروریستی در گلزار شهدای کرمان که به شهادت 95 نفر و مصدومیت 284 نفر از هموطنان منجر شد این واقعه را به عنوان سیگنال و بهانهای برای افزایش قیمت دلار قرار دادهاند به طوری که به صراحت انفجار را به بازار ارز متصل کردند.
شهادت و مجروحیت صدها نفر از هموطنان، داغ همه مردم ایران را تازه کرد. در میان غم و اندوه هموطنان، عدهای کاسب و سوداگر که از خون شهدای حادثه تروریستی دیروز هم نردبانی ساختند برای نوسانگیری و سوداگری ارزی. تیترهای رسانههای آنها نشان از خوشحالی از ریخته شدن خون بیگناهان داشت. مثل استوریهای امثال علی کریمی که نشان داد از حیوان هم پستتر شده است. تنها دقایقی بعد از انتشار اخبار مربوط به حمله تروریستی به مردم در کرمان، برخی سایتها و کانالها با تفکرات مشخص اقتصادی به بهانه بمبگذاری و شهادت جمعی از هموطنان، در حال بالا بردن نرخ ارز بودند....
ادامه مطلب👇
https://kayhan.ir/fa/news/280645/
🔻نشانی ما در پیامرسانهای سروش، آیگپ، ایتا
@kayhannewspaper
دوره حجاب جاجی اسماعیلی.mp3
12.2M
🎙بشنوید؛ سیاست گذاری فرهنگی اجتماعی حجاب
📻◉-⫷ رادیو اینترنتی پاسخ ⫸-◉
◁ㅤ❚❚ㅤ▷
💠با حضور استاد گرامی دکتر سمیه حاجی اسماعیلی
💠 سوالات مهم این پادکست:
🔸چرا از بین دهها مسئله مهم که در اول انقلاب پیش روی جامعه اسلامی بود، حجاب در کانون توجه رهبران انقلاب قرار گرفت؟
🔸چرا اقداماتی که در اوایل انقلاب برای قانونمند کردن و الزامی کردن حجاب صورت گرفت با پذیرش عموم مردم روبه رو شد؟
🔸چرا امروزه با وجود مخالفتهایی که در برابر الزام به حجاب در جامعه وجود دارد، حاکمیت همچنان اصرار دارد با پرداخت هزینه، این مسیر را ادامه دهد؟
🔸علل عدم موفقیت دولتهای مختلف در عملیاتی کردن و ورود به مسئله حجاب چیست؟
🔸جایگاه خانواده در درونی کردن مسئله حجاب چیست؟
🔺چهارمین ویژهبرنامه رادیواینترنتی پاسخ (قسمت پنجم)
#حجاب #عفاف #شبهات_حجاب
هدایت شده از تبیین
⭕️امام محمد باقر عليه السلام:
🔸«ما مِنْ خُطْوَةٍ اَحَبُّ [إلَى] اللهِ مِنْ خُطْوَتَينِ: خُطْوَةٌ تَشُدُّ صَفّاً فى سَبيلِ اللهِ وَ خُطْوَةٌ إلِى ذى رَحِمٍ قاطِعٍ وَ ما مِنْ جُرعَةٍ اَحَبُّ [الِىَّ] مِنْ جُرعَتَيْنِ: جُرْعَةُ غَيْظٍ رَدَّها مُؤمِنٌ بِحِلْمٍ وَ جُرعَةُ مُصيبَةٍ رَدَّها مُؤمِنٌ بِصَبْرٍ وَ ما مِنْ قَطْرَةٍ اَحَبُّ الِىَ اللهِ مِنْ قَطْرَتَينِ: قَطْرَةُ دَمٍ فِى سَبيلِ اللهِ وَ قَطْرَةُ دَمْعٍ فِى سَوادِاللَّيلِ لا يُريدُ بِها إلاَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ».
🔹#دو_گام است كه از آن محبوب تر نزد خدا نيست: ۱) گامى به سوى #جبههها براى تحكيم صف #مجاهدان راه خدا. ۲) گامى به سوى #خويشاوندى كه پيوند خويش گسسته است؛ #دو_جرعه است كه از آن محبوب تر نزد خدا نيست: ۱) جرعه اى از #خشم كه مؤمن آن را با #حلم فرو برد. ۲) جرعه اى از #مصيبت كه با #صبر آن را باز گرداند؛ و #دو_قطره است كه از آن نزد خدا بهتر نيست: ۱) قطره اى #خوندرراهخدا، ۲) قطره اى #اشـك در سياهى شب كه جز براى خـدا نيفشاند.
📕معدن الجواهر و رياضة الخواطر، ص ۲۷
#امام_باقر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️دیگر نیازمند نشدم
💠حضرت آیت الله العظمی بهجت(ره):
🔹شخصی از اهل علم میگفت: در کربلا یا نجف که بودیم، گاهی در #مضیقه قرار میگرفتیم، به حدی که #آب و #نان نداشتیم. خانواده میگفت: فلان آقا مرجع است، برو از او بخواه. من میگفتم: این کار را نمیکنم و اگر اصرار بکنید، میگذارم و از خانه بیرون میروم. اینجاست که #انسانهای_موجه موظفند که به #مستحقین و #افراد_باحیا و عزت نَفْس که نه تنها اظهار فقر و احتیاج نمیکنند، بلکه چه بسا اظهار غنا و دارایی مینمایند، (ینْفِقُ نَفَقَةَ الْفُقَرآءِ وَ یتَظاهَرُ کالاْءَغْنیاءِ؛ مانند افراد نیازمند خرج میکند و مانند اغنیا تظاهر به دارایی میکند) کمک کنند و افرادی را جهت فحص و تجسس از حال آنها قرار دهند. در هر حال، آن شخص میگفت: شب خواب دیدم کسی در می زند. #امام_زمان (عج) بود. دستش را بوسیدم. وارد خانه شدند و مقداری نشستند و هنگام تشریف بردن دیدم چیزی زیر تشک گذاشتند.
🔹پس از تشریف بردنشان در عالم خواب نگاه کردم ببینم چه گذاشتهاند، دیدم یک فلس عراقی را گذاشتهاند، که کوچکترین واحد پول عراق و أَقَل ما یباعُ وَ یشْتَری بِهِ (کمترین مبلغی که میتوان با آن چیزی را خرید و یا فروخت) است که شاید فقرا هم آن را قبول نکنند. از خواب بیدار شدم و بعد از آن خواب دیگر به فقر گرفتار نشدم. از اصفهان حواله صد یا هشتاد تومان رسید و وضع ما رو به بهبودی رفت. ما که چنین ملاذ و ملجئی (تکیهگاه و پناهگاهی) داریم، چه احتیاجی به دیگران داریم؟! محال است کسی راه #قناعت را پیشه نکند و به آن چه دارد راضی گردد. برعکس، اگر کسی قناعت کند، مایحتاجش به او میرسد، هرچند زیاد باشد. از سخنان #امام_صادق (ع) است که فرمود: «ضَمِنْتُ لِمَنِ اقْتَصَدَ أَنْ لا یفْتَقِرَ؛ من برای کسی که #میانه_روی پیشه کند، ضمانت میکنم که #نیازمند_دیگران نگردد». [۱]
پی نوشت؛
[۱] کافی، ج۴، ص۵۲
📕در محضر بهجت، ج۱، ص۳۹
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️مستضعفین، وارثین زمین و حکومت کنندگان خدایند
🔹آگاه باشید که جهان امروز دنیای #مستضعفین است، و دیر یا زود #پیروزی از آنان است، و آنان #وارثین_زمین و حکومت کنندگان خدایند. من بار دیگر پشتیبانی خودم را از تمام نهضت ها و جبهه ها و گروه هایی که برای رهایی از چنگال ابرقدرت های چپ و راست می جنگند، اعلام می کنم.
📕صحیفه نور، ج ۱۲، ص ۱۹
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف:
🔸«وَلْيَعْلَمُوا أنَّ الْحَقَّ مَعَنا وَ فينا، لا يَقُولُ ذلِكَ سِوانا إلاّ كَذّابٌ مُفْتَرٍ وَ لا يَدَّعيهِ غَيْرُنا إلاّ ضالٌّ غَوى».
🔹بايد بدانيد كه #حق در ميان ما و با ماست، كسى غير از ما چنين چيزى نمى گويد، مگر دروغ گوى افتراء زننده، و كسى جز ما چنين ادعايى نمى كند مگر گمراه، گمراه شده.
📕كمال الدين و تمام النعمة، ص ۵۱۰، ح ۴۲
#امام_زمان #امام_مهدی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️امام جعفر صادق عليه السلام:
🔸اِنَّ الله عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ يَبْعَثْ نَبيّا اِلاّ بِصِدْقِ الْحَديثِ وَ اَداءِ الاَْمانَةِ اِلَی الْبَرِّ وَ الْفاجِرِ؛
🔹خداوند عز و جلّ هيچ #پيامبرى را نفرستاد، مگر به #راستگويى، و #برگرداندن_امانت به نيكوكار و بدكار.
📕كافى، ج ۱، ص ۱۰۴، ح ۱
#امام_صادق
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️نظام جمهوری اسلامی ایران
🔹 #ایران_اسلامی با وجود خود، #اقتدار خود، پیشرفت خود، و با #اتحاد خود، به دنیای اسلام نشان می دهد که می توان در مقابلهی با توطئه های متراکم #دشمنان و در این دنیای متلاطم، #نظام_اسلامی تشکیل داد؛ می توان #حاکمیت_اسلام را به صحنه آورد.
بیانات مقام معظم رهبری ۸۷/۰۲/۱۷
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️اگر در راه امام زمان (عج) باشیم...
🔹بعضی از #حیوانات مانند زنبور عسل و حیوانات شیرده، به مردم منفعت می رسانند؛ #انسان نیز ممکن است برای #دین و #مردم نافع باشد. اگر ما نیز به اندازه توان خود در #هدایت_مردم تلاش و کوشش کنیم، آیا امکان دارد که مورد عنایت «عینُ الله الناظِرَة» و #امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نباشیم؟! [۱] اگر در راه آن حضرت باشیم، چنانچه به ما بد و ناسزا هم بگویند و یا سُخریه نمایند، نباید ناراحت شویم، بلکه همچنان باید در آن راه #حق و حقیقت #ثابت_قدم و استوار بوده و در ناملایمات #صبر و #استقامت داشته باشیم.
پی نوشت؛
[۱] بحارالانوار، ج۲۶، ص۲۴۰؛ توحید صدوق، ص۱۶۷؛ معانیالاخبار، ص۱۶
📕در محضر بهجت، ج۱، ص۱۰۳
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (ع) در خطبه ۱۵۲ «نهج البلاغه» جایگاه و موقعيت ائمه (علیهم السلام) را چگونه بیان نموده است؟
🔹 #امام_علی(ع) در بخشی از خطبه ۱۵۲ #نهج_البلاغه به سراغ بيان موقعيت #امامان و پيشوايان حق مى رود و مقامات آنها را اينگونه بيان ميفرمايد: «وَ إِنَّمَا الْأَئِمَّةُ قُوَّامُ اللهِ عَلَى خَلْقِهِ، وَ عُرَفَاؤُهُ [۱] عَلَى عِبَادِهِ؛ وَ لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ عَرَفَهُمْ وَ عَرَفُوهُ، وَ لَا يَدْخُلُ النَّارَ إِلَّا مَنْ أَنْكَرَهُمْ وَ أَنْكَرُوهُ؛ #پيشوايان_دين [امامان معصوم (عليهم السلام)] از طرف خداوند #تدبیر و #ادارهامورخلق را بر عهده دارند و نمایندگان او در میان بندگانش هستند؛ هيچ كس داخل #بهشت نمى شود، مگر كسى كه آنها را بشناسد و آنان نيز او را بشناسند، و هيچ كس وارد #دوزخ نمى شود، مگر كسى كه آنها را انكار كند و آنها نيز او را انكارش نمايند».
🔹اين تعبير نشان مى دهد كه #امامان و #پيشوايان (عليهم السلام) از سوى #خداوند تعيين ميشوند، نه از سوى مردم، و اگر بيعت و انتخابى لازم است براى انسجام كار و پيشرفت امور آنهاست. تعبير به #قوّام (جمع قائم) اشاره به #تدبيرامورخلق است و تعبير به «عرفاء» (جمع عريف) اشاره به اين است كه آنها به علت شناختى كه درباره #مردم و شرايط #زمان و #مكان دارند، و به #مصالح و #مفاسد آنها آشنايند، هر كس را در جاى مناسب مى نشانند و هر كار را در موقع مناسب انجام مى دهند.
🔹جمله «لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ...» و «لَا يَدْخُلُ النَّارَ...» تأكيدهايى است بر آنچه در جمله هاى قبل گفته شد؛ زيرا هنگامى كه بپذيريم آنها از طرف #خدا تعيين شدند، كسى كه آنها را به رسميت بشناسد و آنان اعمالش را صحيح بشناسند، به يقين، اهل بهشتاند، و كسى كه آنها را انكار كند، در واقع، فرمان خدا را انكار كرده، و چنين كسى سزاوار دوزخ است؛ همچنين كسى كه آنها اعمالش را منكَر بشمرند او نيز دوزخى است.
🔹بديهى است همه اين تعبيرات با #مذهب_شيعه سازگار است كه #تعيين_امام (عليه السلام) را از سوى خدا به وسيله پيغمبر (صلی الله عليه و آله) يا امام (عليه السلام) پيشين میدانند و او را #معيار تشخيص #حق از #باطل میشمارند، و به يقين كسى كه #مردم، او را با فكر برگزينند، و اى بسا خطاكار و ستمكار از آب درآيد، داراى چنين مقاماتى نيست. حديث معروف «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ اِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِيْتَةً جَاهِلِيَّةً؛ [۲] كسى كه بميرد و #امام_زمان_خود را نشناسند، مرگ او #مرگ_جاهليّت است».
🔹عجبايناست كه «ابنابى الحديد» (عالم سنی) در اينجا اصرار دارد كه جمله هاى بالا درباره تمام خلفا كه بعد از پيامبر (صلى الله عليه و آله) روى كار آمدند صادق است، در حالى كه امام (عليه السلام) در جمله قبل از آن، نكوهش شديدى از حكومت عثمان كرده بود و اين مطلب با آنچه «ابن ابى الحديد» استنباط كرده در تناقض آشكار است. چگونه ممكن است پيشوای ضعيفى كه تمام #مقامات_كشور اسلامى و #بيت_المال را در اختيار #اقوام و بستگان فرصت طلب و #هواپرست خود گذاشته است، و به همين جهت #مسلمانان قيام كردند و خون او را مباح شمردند و غالب صحابه نيز در برابر آن سكوت نمودند، مصداق «قُوّامُ اللهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ عُرَفائُهُ عَلَى عِبادِهِ» باشد؟ و هر كس او را انكار كند وارد دوزخ شود و هر كس او را قبول كند وارد بهشت گردد؟
🔹در حديثى از #پيغمبر_اكرم (صلى الله عليه و آله) مى خوانيم كه به اميرمؤمنان امام علی (عليه السلام) فرمود: «ثَلَاثٌ أُقْسِمُ أَنَّهُنَّ حَقٌّ، إِنَّكَ وَ الْأَوْصِيَاءَ مِنْ بَعْدِكَ عُرَفَاءُ، لَا يُعْرَفُ اللهُ إِلَّا بِسَبِيلِ مَعْرِفَتِكُمْ وَ عُرَفَاءُ لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ عَرَفَكُمْ وَ عَرَفْتُمُوهُ وَ عُرَفَاءُ لَا يَدْخُلُ النَّارَ إِلَّا مَنْ أَنْكَرَكُمْ وَ أَنْكَرْتُمُوهُ؛ [۳] سه چيز است كه سوگند ياد ميكنم، همه حقّ است، تو و #امامانبعدازتو عرفاء و سرشناسانى هستيد، كه #خدا را جز از طريق #معرفت_شما [و راهنمايى و هدايتتان] نمیتوان شناخت؛ و عرفايى هستيد كه هيچ كس وارد بهشت نمیشود، مگر كسى كه شما او را شناخته ايد و او شما را شناخته، و عرفايى هستيد كه هيچكس داخل دوزخ نمیشود، مگر آنها كه شما را انكار كنند و شما آنها را انكار كنيد».
پی نوشتها؛
[۱] «عرفاء» جمع «عريف» به معناى رئيس و سرشناس يك قوم است كه همه او را مى شناسند و امورشان را تدبير مى كند.
[۲] كمال الدين و تمام النعمة، ابن بابويه، اسلاميه، چ دوم، ج۲، ص۴۰۹، باب۳۸؛ و...
[۳] الخصال، ابن بابويه، جامعه مدرسين، چ اول، ج۱، ص۱۵۰
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، چ اول، ج۶، ص۵۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام #ائمه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️امتیاز شیعه در مبحث مهدویت
🔹البته اعتقاد به #ظهور_مهدی (عج) در دورانی از تاریخ، مخصوص #شیعه نیست؛ #همه_مسلمانان، اعم از شیعه و سنی به این معنا معتقدند؛ بلکه #غیرمسلمانان هم به یک صورت معتقدند؛ منتها #امتیاز_شیعه در این است که این شخصیت #نجاتبخش_بشریت را با #نام و #نشان و #خصوصیات می شناسد، و معتقد است او همواره برای دریافت دستور الهی، #حاضر و آماده است. هر وقت پروردگار عالم به او دستور دهد، او آمادهی شروع آن کار عظیمی است که بناست #بشریت و تاریخ را متحول کند. آنچه ما به عنوان یک درس و تعلیم معرفتی و عملی از این قضیه باید بگیریم، مهم است.
بیانات مقام معظم رهبری ۸۱/۰۷/۳۰
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از شهید حاج حسین خرازی
dars zendegi.mp3
2.6M
#همسرداری_حضرت_فاطمه_زهرا_سلام_الله_علیها
با صدای شهید حاج شيخ احمد ضيافتے كافے
Kare Khir & Bi Ajer.mp3
3.66M
#کار_خیرتون_بی_عجر_نکنید
با صدای شهید حاج شيخ احمد ضيافتے كافے