هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«دروغ» چه آثار زيان باری در زندگی به بار می آورد؟ (بخش اول)
🔹نخستين اثر زيان بار #دروغ، #رسوايى، بى آبرويى و از دست دادن پايگاه اجتماعى و #اعتماد_مردم است. ضرب المثل معروفى مى گويد: #دروغگو #حافظه ندارد. تجربه نشان مى دهد كه اگر مسألهی بى اهميتى باشد ممكن است فراموش شود، ولى اگر مسألهی مهمى باشد سرانجام واقعيت خود را نشان داده و راز #دروغگو فاش مى شود، نه به خاطر اين كه دروغگو حافظه ندارد، بلكه به خاطر اين كه #دروغ چيزى نيست كه بتوان آن را به حافظه سپرد؛
🔹زيرا وقوع يك #حادثه، ارتباط زيادى به حوادث اطراف خود دارد و پيوندهاى علت و معلول با حوادث قبل و بعد و لوازم غير قابل اجتناب، آن حادثه را با ديگر حوادث مربوط مى سازد. كسى كه حادثه اى را به #دروغ مى سازد مجبور است روابط ساختگى آن را با زمان و مكان و اشخاص و حوادث اطراف آن نيز بسازد، و از آنجا كه اين روابط حد و حسابى ندارد به فرض كه چند مورد آن را درست كند و به خاطر بسپارد، در بقيه موارد درمانده مى شود.
🔹درست مانند #داستانيوسفنبی (عليه السلام) كه برادرانش به #دروغ گفتند او را گرگ خورد و پيراهن او را به خونى آغشته و براى پدر آوردند، اما #فراموش كردند كه پيراهن را از چندين جا پاره پاره كنند. سالم بودن پيراهن، پرده از كار آنان برداشته و #دروغشان را آشکار كرد؛ و يا مانند همسر عزيز مصر، هنگامى كه به #دروغ ادعا كرد #حضرت_يوسف (عليه السلام) به دنبال او دويده و قصد تجاوز به او را داشته است، فراموش كرده بود كه در اين ماجرا، پيراهن يوسف (عليه السلام) از عقب پاره شده، كه دليل روشنى است بر #دروغ زليخا و اينكه او به دنبال حضرت يوسف (عليه السلام) دويده است.
🔹امروز بازپرسان آگاه به راحتى مى توانند با سؤال هاى پى در پى مربوط به يك حادثه و لوازم و خصوصيات آن، #دروغ يا راست بودن يك ادعا را ثابت كنند، و كمتر #دروغگويى مى تواند خود را از چنگال آن ها رهايى ببخشد. آرى #دروغگو نمى تواند #حافظه داشته باشد و به هر حال سرانجام كارش #رسوايى و بى آبرويى است. از ديگر آثار #دروغ اين است كه انسان را به دروغ هاى ديگر، يا #گناهان_ديگر دعوت مى كند، چرا كه #دروغگو براى مخفى ساختن دروغش گاه مجبور مى شود دروغ هاى زياد ديگرى بگويد، يا دست به كارهاى خطرناكى بزند.
🔹سوّمين اثر زيان بار #دروغ اين است كه به #شخص_دروغگو امكان مى دهد كه به طور موقت پرده اى بر خلافكارى هاى خود بيندازد، در حالى كه اگر راست مى گفت ناچار بود آن اعمال را ترك كند. چهارمين اثر زيان بار #دروغ اين است كه انسان را تدريجاً به صفوف #منافقان ملحق مى سازد، زيرا دروغ خود شاخه اى از شاخه هاى #نفاق است، چرا كه دروغگو، خود را به چهره راست گويان در آورده و سخنش را به عنوان يك واقعيت القا مى كند، در حالى كه درونش چيز ديگرى مى گويد؛
🔹اين #دوگانگى ظاهر و باطن به طور تدريج به ساير اعمال و رفتار او سرايت کرده و از او #منافقى تمام عيار مى سازد. اميرالمؤمنين #امام_على (عليه السلام) در حديثى می فرماید: «اَلْكِذْبُ يُؤَدِّى اِلَى النَّفاقِ» [۱] (#دروغ انسان را به نفاق مى كشاند). پنجمين اثر زيان بار #دروغ آن است اگر كسى شايستگى ها و لياقت هاى فراوانى داشته باشد و بتواند از آن در پيشبرد اهداف اجتماعى بهره برداری کند، ولى #دروغگو باشد، كسى توانایی بهره گیری از آن شايستگى های او را ندارد، چرا كه انسان در برابر او در هر قدم مواجه با شك و ترديد مى شود.
🔹از این رو بعضى از روايات، #دروغگو را با مرده يكسان دانسته، و مى فرمايد: «اَلْكَذّابُ وَ الْمَيّتُ سَواءٌ فَاِنَّ فَضيلَةَ الْحَىِّ عَلَى الْمَيّتِ اَلثِّقَةُ بِهِ، فَاِذا لَمْ يُوْثَقُ بِكلامِهِ بَطَلَتْ حَياتُهُ»؛ [۲] (#دروغگو با مرده برابر است، زيرا فضيلت زنده بر مرده اعتمادى است كه انسان به او دارد، و هنگامى كه به سخن كسى اعتمادى نباشد گويى زندگى او باطل شده است).
#ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] غرر الحكم و درر الكلم، دار الكتاب الإسلامی، چ ۲، ص ۶۳، قصار ۱۲۲۵
[۲] همان، ص ۱۱۹، قصار ۲۱۲۶
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#دروغ #دروغگو
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️برداشت اهل معرفت از عید
🔹البته #عیدهایی که #اسلام تاسیس فرموده است برداشتهای مختلفی از آن به حسب نظرهای مختلفی که اهل نظر دارند و به حسب قشرهای مختلفی که برخورد میکنند با آن بسیار مختلف است. آن برداشتی که #اهل_معرفت از #عید میکنند، با آن برداشتی که دیگران میکنند بسیار مختلف است.
🔹آنها بعد از اینکه در ماه مبارک #رمضان آن ریاضتها را میکشند و کشیدند، #روز_عید روز لقای آنهاست، #لقاء_الله است آن روز برای آنها. ا لِغَیرِکَ مِن ظُهورِ ما لَیْسَ لَکَ [۱] (برای جز تو چه ظهوری است که برای تو نیست). آنها همه چیز را از او میدانند و آن روز را #عید میکنند برای اینکه بعد از ریاضات یوم ورود است به حضرت.
پی نوشت؛
[۱] مفاتیح الجنان، اعمال ماه ذیحجّه، دعای عرفه.
بیانات حضرت امام ۶۳/۰۱/۰۱
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«دروغ» چه آثار زيان باری در زندگی به بار می آورد؟ (بخش دوم و پایانی)
🔹ششمين پيامد زيان بار #دروغ آن است که، انسان با استفاده از ابزار دروغ مى تواند #كارهاىزشتديگرى انجام دهد. انسان حسود، كينه توز، به واسطه #دورغ مى تواند #حسد، #كينه و يا #بخل خود را اعمال نمايد، همچنين در مورد بسيارى از #گناهان ديگر، مثلا هنگامى كه كسى از او تقاضاى وام مى كند به #دروغ مى گويد من خودم امروز براى زندگى وام گرفتم، يا هنگامى كه براى معرفى شخصى به او مراجعه مى كنند به خاطر #حسد و #كينهتوزیاش مى گويد آن شخص آدم بى اعتبارى است، در حالى كه در واقع فرد معتبرى است.
🔹هفتمين اثر زيانبار #دروغ، در علوم و #دانشها ظاهر مى گردد. اگر #افراد_محققى در يك يا چند مورد دروغ بگويند، تمام تحقيقات و كتاب هاى علمى خود را از اعتبار مى اندازند، و اگر اين عمل شيوع پيدا كند اعتمادى بر تحقيقات و علوم ديگران باقى نخواهد ماند و كاروان علم و دانش بشرى متوقف مى شود. و آثار زيانبار ديگرى كه با دقت در زندگى #دروغگويان مى توان به آن پى برد. اضافه بر اين آثار كه #جنبه_اجتماعى دارد، پيامدهاى سوء معنوى نيز بر #دروغ مترتب مى شود كه در #روايات_اسلامى به آن اشاره شده است.
🔹از جمله اين كه #امام_رضا (عليه السلام) در حديثى، #دروغ را سبب دوری فرشتگان از انسان دانسته می فرماید: «اِذا كَذِبَ الْعَبْدُ كِذْبَةً تَباعَدَ المَلَكُ مِنْهُ مَسيرَةَ ميل مِنْ نَتِنِ ماجاءَبِهُ»؛ [۱] (هنگامى كه انسان #دروغى بگويد به خاطر #بوى_بدى كه از عمل او برمى خيزد به اندازه يك ميل فرشته از او دور مى شود). #امام_صادق (عليه السلام) در حديثى، #دروغ را سبب محرومیت انسان را از #نماز_شب دانسته، و مى فرماید: «اِنَّ الرَّجُلَ لَيَكْذِبُ الْكِذْبَةَ فَيُحرَمُ بِها صَلاةَ الْلَيْلِ، فَاِذا حُرِمَ صَلاةُ اللَيْلِ حُرِمَ بِها الرِّزْق» [۲] (گاه انسان #دروغى مى گويد و از نماز شب محروم مى شود، و هنگامى كه از نماز شب محروم مى شود، از #روزى [وسيع] محروم مى گردد).
🔹#امام_صادق (عليه السلام) در حديثى، #دروغ را مانعی در برابر قبولى بعضى از عبادات دانسته، همان گونه كه درباره روزه داران، می فرمایند: «فَاِذا صُمْتُمْ فَاحْفَظُوا اَلْسِنَتَكُمْ عَنِ الْكِذْبِ وَ غَضُّوا اَبْصارَكُمْ» [۳] (هنگامى كه روزه مى گيريد، زبان را از #دروغ حفظ كنيد، و چشمان خود را [از نگاه گناه آلود] فرو گيريد). اين حديث دليل بر آن است كه اين گونه اعمال از ارزش روزه مى كاهد. ديگر اين كه #دروغ گفتن گاه سبب #قطعبركاتالهى از انسان مى شود؛ چنان كه #امام_رضا (عليه السلام) در حديثى مى فرمایند: «اِذا كَذِبَ الْوُلاةُ حُبِسَ الْمَطَرُ» [۴] (هنگامى كه زمامداران #دروغ بگويند باران قطع مى شود).
🔹در روايات آثار دیگری براى #دروغ ذکر شده كه ممكن است دارای جنبه های معنوى، اجتماعى و ظاهرى باشد، از آن جمله روايات متعددى كه #دروغ را سبب کاهش روزى انسان و #فقر و تنگدستى معرفی کرده اند. در حديثى #امام_على (عليه السلام) می فرماید: «اِعْتِيادُ الْكِذْبِ يُورِثُ الْفَقْرُ» [۵] (عادت كردن به #دروغگويى سبب فقر و تنگدستى است). #رسول_اكرم (صلى الله عليه و آله) در این رابطه می فرماید: «اَلْكِذْبُ يُنَقِّصُ الرِّزْقَ» [۶] (#دروغ از روزى انسان مى كاهد). اين كاهش رزق، ممكن است از آثار زيانبار #معنوى، و يا از آثار ظاهرى و اجتماعى دروغ باشد، چرا كه #دروغگو #اعتماد_مردم را از دست مى دهد، و با از دست دادن اعتماد عمومى، فعاليت اقتصادى او محدود مى شود، و همين امر سبب #نقصان_رزق و روزى او مى شود.
#مآخذدرمنبعموجوداست
📕اخلاق در قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، مدرسه الامام على بن ابى طالب (ع)، قم، ۱۳۷۷ش، چاپ اول، ج ۳، ص ۲۳۰
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#دروغ #دروغگو
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️التزام به دعاهای وارده از اهل بیت علیهم السلام
🔹التزام به سنخ #دعاهای #اهل_بیت علیهم السلام اولین مرتبه اش، مجالست و مؤانست با آنهاست. وای بر حال ما اگر این حرف ها را تمسخر کنیم. #دعاهای_مأثوره برای اثبات #صدق_گفتار و #حقانیت مسلک آنها کافی است.
🔹کلمات آنها دوُنَ کلامِ الْخالِقِ وَ #فَوْقَکلامِالْمَخْلُوقِ (پایینتر از کلام آفریدگار، و بالاتر از سخن مخلوقات) است. اگر انواع کلمات آنان - خطابات، خطبات، دعوات - [۱] جمع شود، هر کدام از آنها برای اثبات #حقانیت_آنها و #حقانیت_مذهب و مرام آنها کفایت میکند.
پی نوشت؛
[۱] سخنرانیها، خطبههای نماز جمعه و عید فطر و قربان و...، و دعاها
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (علیه السلام) در خطبه ۱۰۹ نهج البلاغه با چه اوصافی از «اهل بیت» (علیهم السلام) ياد كرده است؟
🔹 #امام_علی (علیه السلام) آخرین بخش از خطبه ۱۰۹ #نهج_البلاغه را با ذكر اوصافى از #اهل_بيت (عليهم السلام) پايان میدهد و رعايت فصاحت و بلاغت را با اين حُسن ختام به سر حدّ كمال مى رساند؛ مى فرمايد: «نَحْنُ شَجَرَةُ النُّبُوَّةِ، وَ مَحَطُّ الرِّسَالَةِ، وَ مُخْتَلَفُ [۱] الْمَلَائِكَةِ، وَ مَعَادِنُ الْعِلْمِ، وَ يَنَابِيعُ الْحُكْمِ» (ما درخت پُربار نبوّت و #جايگاه_رسالت و محلّ رفت و آمد فرشتگان و #معادن_علم و چشمه سارهاى حكمتيم». تعبير به شجره، اشاره به اين است كه #نبوّت همچون درخت پربارى است كه داراى شاخه ها و فروع مختلفى است. ريشه و ساقه آن، #پيغمبر_اكرم (صلی الله علیه و آله) و #فرزندان_او، شاخ و برگهاى آن و #هدايت_مردم به سوى خدا، ميوه اين درخت است.
🔹در تعبير دوم، #خاندان_نبوّت را به بارانداز و فرودگاهى تشبيه می كند كه #رسالت، در آن از سوى خدا نزول پيدا كرده است، و در تعبير سوم، #خانه_پيامبر (صلی الله علیه و آله) را مركز رفت و آمد #فرشتگان_الهى میشمرد و #امام_علی (عليه السلام) و #فرزندانش كسانى هستند كه در اين خانه و خانواده، پرورش يافته اند و طبعاً آثار و #بركات_وحى در آنها پرتوافكن مى باشد. واژه #ملائكه در اينجا ممكن است كه اشاره به #فرشتگان_وحى باشد (جبرئيل و همراهانش) كه بر #پيامبر_اكرم (صلی الله علیه و آله) نازل مى شدند؛
🔹يا اشاره به معناى اعمّى باشد كه ساير فرشتگانى را كه به عنوان خدمت يا بشارت در اين خانواده رفت و آمد داشته اند، شامل شود؛ و در هر حال، منظور اين نيست كه فرشته وحى بر غير #پيامبر (صلی الله علیه و آله) نازل مى شده است. تفاوت «شَجَرَةُ النُّبُوَّةِ» و «مَحَطُّ الرِّسَالَةِ» از اين نظر است كه #پيامبر (صلی الله علیه و آله) داراى دو مقام بود: #مقام_نبوّت، كه همان خبر دادن از سوى خداست و #مقام_رسالت، كه تبليغ آن است، يا به تعبير ديگر: #نبىّ مأمور ابلاغ است، و #رسالت معمولا توأم با امامت و رهبرى و اجرا مى باشد؛ و منظور از #معادن_علم آن است كه #امامان_اهلبيت (عليهم السلام) وارث علوم #پيامبر و حافظ #كتاب و #سنّت بودند.
🔹در شأن نزول آيه شريفه «وَ تَعِيَها أُذُنٌ وَاعِيَةٌ» [حاقه، ۱۲] (گوش شنوا اين پيام ها را در خود نگه مى دارد) در روايات متعدّدى كه در منابع فراوانى از اهل سنّت نقل شده، آمده است كه #پيغمبر_اكرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: «سَأَلْتُ رَبِّی أَنْ يَجْعَلَهَا أُذُنَ عَلِىٍّ» (از پروردگارم تقاضا كردم كه اين گوشِ شنوا را گوش #علی (عليه السلام) قرار دهد)؛ و به دنبال اين دعا #امام_علی (عليه السلام) مى فرمود: «مَا سَمْعِتُ مِنْ رَسُولِ اللهِ شَيْئاً فَنَسِيتُهُ» [۲] (من هيچ سخنى را بعد از آن از #رسول_خدا (صلی الله علیه و آله) نشنيدم كه فراموش كنم، بلكه هميشه آن را به خاطر داشتم».
🔹حديث «عَلِىٌّ مَعَ الْقُرآنِ، وَ الْقُرآنُ مَعَ عَلِىٍّ» [۳] (#علی همواره با #قرآن است و قرآن با علی است)، و همچنين حديث «أَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِىٌّ بَابُهَا» [۴] (من شهر علمم و #علی درِ آن است)، از #احاديث_معروفى است كه در كتب شيعه و اهل سنّت وارد شده و همه گواه بر اين است كه اين خانواده، #معادن_علم و سرچشمه هاى حكمت بوده اند.
🔹تفاوت #معادن و #ينابيع از اين نظر است كه «معدن» چيزى است كه معمولا مردم به سراغ آن مى روند و از آن بهره مى گيرند؛ ولى «ينابيع» (به معناى چشمه ها) چيزى است كه مى جوشد و به سوى مردم سرازير مى شود. #امام (عليه السلام) در پايان اين سخن مى فرمايد: «نَاصِرُنا و مُحِبُّنَا يَنْتَظِرُ الرَّحْمَةَ، وَ عَدُوُّنَا وَ مُبْغِضُنَا يَنْتَظِرُ السَّطْوَةَ» [۵] (ياور و #دوستدار ما در انتظار رحمت حقّ است، و #دشمنِكينهتوز ما در انتظار مجازاتِ حقّ است). اين سخن بدان معنا نيست كه آنها چنين انتظارى را واقعاً دارند، بلكه به اين معناست كه بايد منتظر چنين عاقبت شومى باشند و در واقع نوعى تهديد به عذاب الهى است، در دنيا و آخرت.
پی نوشتها؛
[۱] «مختلف از مادّه «اختلاف» كه در اينجا به معناى رفت و آمد است. بنابراين «مختلف» يعنى محلّ رفت و آمد.
#سایرمآخذدرمنبعموجوداست
📕پيام امام امير المؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، چ اول، ج ۴، ص ۶۱۳
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#اهل_بیت #پيامبر #پيامبر_اكرم #امام #معصوم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️از ديدگاه آيات و روايات اسلامي چه عواملی باعث ثبات و یا تزلزل «ایمان» می شوند؟
🔹#گناهان_سنگين و بى توجهى به #وظايف_شرعى، به يقين از اسباب #تزلزل_ايمان و سرانجام بد است؛ ولى در #آيات و #روايات روى موارد خاصى تكيه شده است، از جمله: همنشينى با #بدان و #منافقان؛ در آيات ۲۸ و ۲۹ سوره فرقان می خوانیم، در #قیامت برخى از #دوزخيان از داشتن #دوستان_بد اظهار تأسف کرده و مى گويند: «يَا وَيْلَتا لَيْتَنِى لَمْ أَتَّخِذْ فُلَاناً خَلِيلاً - لَقَدْ أَضَلَّنِى عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءَنِى» (اى واى بر من كاش فلان [شخص گمراه] را به #دوستى انتخاب نكرده بودم، - او مرا از يادآورى [حق] گمراه ساخت بعد از آنكه [يادِ حق] به سراغ من آمده بود).
🔹در آيه ۵۶ و ۵۷ سوره صافات از قول بعضى از #بهشتيان مى خوانيم كه از فراز بهشت نگاهى به دوزخ مى افكند و به دوست گمراه دوزخيش مى گويد: «تَاللهِ إِنْ كِدْتَّ لَتُرْدِينِ - وَ لَوْلَا نِعْمَةُ رَبِّی لَكُنتُ مِنَ الْمُحْضَرِينَ» (به خدا سوگند! نزديك بود مرا [نيز] به #هلاكت بكشانى - و اگر #نعمت_پروردگارم نبود من [نيز] از احضارشدگان [در دوزخ] بودم).
🔹در حديثى نيز از #امام_صادق (عليه السلام) مى خوانيم كه از آن حضرت پرسيدند: چه چيز #ايمان را در انسان ثابت و راسخ مى كند؟ در پاسخ فرمود: «اَلَّذِي يَثْبُتُهُ فِيهِ الْوَرَعُ، وَ الَّذى يُخْرِجُهُ مِنْهُ الطَّمَعُ» [۱] (ورع و #تقوا ايمان را در انسان تثبيت مى كند، و #طمع آن را بيرون مى سازد). هم چنین آن حضرت در حديث ديگرى می فرماید: «مَنْ كانَ فِعْلُهُ لِقَوْلِهِ مُوافِقاً فَاثْبُتْ لَهُ الشَّهادَةُ بِالنَّجاةِ وَ مَنْ لَمْ يَكُنْ فِعْلُهُ لِقَوْلِهِ مُوافِقاً فَإنَّمَا ذلِكَ مُسْتَوْدَعٌ» [۲] (كسى كه #رفتارش با #گفتارش هماهنگ است، به نجات او گواهى ده، و آن كس كه موافق نيست ايمانش عاريتى است [و بر باد مى رود]).
🔹اميرمؤمنان #امام_علی (عليه السلام) نيز راه پايدار بودن را به «كميل» نشان داد و فرمود: «يا كُمَيلَ! إِنَّما تَسْتَحِقّ أنْ تَكُونَ مُسْتَقَرّاً إِذَا لَزِمْتَ الْجَادَّةَ الْوَاضِحَةَ الَّتِي لَا تُخْرِجُكَ إِلَى عَوْجٍ وَ لَا تَزِيلُكَ عَنْ مِنْهَجٍ مَا حَمَلْنَاكَ عَلَيْهِ وَ هَدَيْنَاكَ إِلَيْهِ» [۳] (اى كميل! تنها در صورتى مستحق #ثبات_ايمان هستى كه از #جاده_روشنى كه تو را به كژى نمى برد حركت كنى، و از روشى كه به تو آموخته ايم و به سوى آن هدايت شده اى، جدا نشوى). البتّه عوامل ثبات و تزلزل #ايمان منحصر به آنچه گفته شد نيست، ولى بخش مهمى را مى توان در عوامل فوق جستجو كرد.
پی نوشتها؛
[۱] الخصال، ابن بابويه، جامعه مدرسين، قم، ۱۳۶۲ش، چ اول، ج ۱، ص ۹
[۲] الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، تهران، ۱۴۰۷ق، چ ۴، ج ۲، ص ۴۲۰
[۳] بحار الأنوار، دار إحياء التراث العربی، ۱۴۰۳ق، چ ۲، ج ۷۴، ص ۲۷۲، باب ۱۱
📕پيام امام امير المؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، چ ۱، ج ۷، ص ۲۸۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#ایمان #تقوا #گناه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ما به زمان ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نزدیک شدهایم
🔹امروز وجود مقدّس #حضرت_حجّت ارواحنا فداه در میان انسانهای روی زمین، منبع #برکت، منبع #علم، منبع #درخشندگی، #زیبایی و #همه_خیرات است. برکات وجود او و #انوار_ساطعه از وجود او، امروز هم به بشر میرسد. امروز هم #انسانیت با همه ضعفها، گمراهیها و گرفتاری هایش از انوار تابناک این #خورشید_معنوی و الهی که بازمانده اهل بیت است، استفاده میکند.
🔹چشمهای ناقابل و تیره ما آن #چهرهی_ملکوتی را از نزدیک نمیبیند؛ اما او مثل خورشیدی درخشان است، با #دلها مرتبط و با #روحها و #باطنها متّصل است و برای انسانی که دارای معرفت باشد، موهبتی از این برتر نیست که احساس کند #ولى_خدا، امام بر حق، عبد صالح، بنده برگزیده در میان همه بندگان عالم و مخاطب به خطاب خلافت الهی در زمین، با او و در کنار اوست؛ او را میبیند و با او مرتبط است. آرزوی همه بشر، وجود چنین عنصر والایی است.
🔹عقدههای فروخورده انسانها در طول تاریخ، چشم به انتهای این افق دوخته است تا انسان والا و برگزیدهای از برگزیدگان خدا بیاید و تار و پود #ظلم و #ستم را - که #انسانهای_شریر در همه تاریخ تنیدهاند - از هم بدرد. امروز، هم #بشریت بیش از بسیاری از دورانهای تاریخ، دچار ظلم و جور است... ما به #زمان_ظهور #امام_زمان ارواحنا فداه، این محبوب حقیقی انسانها نزدیک شدهایم؛ زیرا معرفتها پیشرفت کرده است.
بیانات مقام معظم رهبری ۷۸/۰۹/۰۳
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (علیه السلام) لحظات وداع انسان با زندگی را چگونه به تصویر كشيده است؟
🔹#امام_علی (علیه السلام) در بخشی از خطبه ۱۰۹ #نهج_البلاغه پس از بیان #سکرات_موت و وحشت های هنگام #مرگ و از کار افتادن زبان، به بيان مرحله پايانى #عمر و نقطه نهايى زندگى مى پردازد و با تعبيراتى تكان دهنده چنان ترسيمى از اين مرحله مى كند كه هر شنونده اى را تحت تأثير قرار مى دهد، گويى خود را در آن حال مى بيند كه مى خواهد با زندگى وداع گويد؛
🔹مى فرمايد: «فَلَمْ يَزَلِ الْمَوْتُ يُبَالِغُ فِي جَسَدِهِ حَتَّى خَالَطَ لِسَانُهُ سَمْعَهُ، فَصَارَ بَيْنَ أَهْلِهِ لَا يَنْطِقُ بِلِسَانِهِ، وَ لَا يَسْمَعُ بِسَمْعِهِ» (سپس #مرگ همچنان در وجود او پيشروى مى كند، تا آنجا كه گوشش همچون زبانش از كار مى افتد، به طورى كه در ميان خانواده اش نه زبان براى سخن گفتن دارد، و نه گوش براى شنيدن). آرى! #اعضای_اصلى او يكى بعد از ديگرى از كار مى افتد؛ نه #زبان گويايى باقى مانده و نه #گوش شنوايى.
🔹در اين حال: «يُرَدِّدُ طَرْفَهُ بِالنَّظَرِ فِی وُجُوهِهِمْ، يَرَى حَرَكَاتِ أَلْسِنَتِهِمْ، وَ لَا يَسْمَعُ رَجْعَ كَلَامِهِمْ» (پيوسته به صورت خانواده اش مى نگرد؛ حركات زبانشان را مى بيند، ولى صداى آنان را #نمىشنود!). چه دردناك است كه با چشم سخن گفتن آنها را مى بيند، ولى با گوش پيام آنها را نمى شنود. آنها مى كوشند با او ارتباطى برقرار كنند، ولى او قدرت بر ارتباط گرفتن با آنان را ندارد! در ادامه مى افزايد: «ثُمَّ ازْدَادَ الْمَوْتُ اِلْتِيَاطاً بِهِ، فَقُبِضَ بَصَرُهُ كَمَا قُبِضَ سَمْعُهُ، وَ خَرَجَتِ الرُّوحُ مِنْ جَسَدِهِ» (سپس #چنگال_مرگ در او بيشتر فرو مى رود؛ چشمش نيز همانند گوشش از كار مى افتد. [آرى چشم را براى هميشه فرو مى بندد] و روح او از بدنش براى هميشه خارج مى شود).
🔹«فَصَارَ جِيفَةً بَيْنَ أَهْلِهِ، قَدْ أَوْحَشُوا مِنْ جَانِبِهِ، وَ تَبَاعَدُوا مِنْ قُرْبِهِ، لَا يُسْعِدُ بَاكِياً، وَ لَا يُجِيبُ دَاعِياً» (در اين هنگام به صورت مردارى در ميان خانواده اش قرار مى گيرد كه از نشستن نزد او #وحشت مى كنند و از او #فاصله مى گيرند [فرياد سوگواران برمى خيزد؛] ولى نه مى تواند سوگوارانش را يارى دهد، و نه كسى را كه او را صدا مى زند پاسخ گويد). «ثُمَّ حَمَلُوهُ إِلَى مَخَطٍّ فِی الاْرْضِ، فَأَسْلَمُوهُ فِيهِ إِلَى عَمَلِهِ، وَ انْقَطَعُوا عَنْ زَوْرَتِهِ» (سرانجام او را به سوى #گودالى در درون زمين حمل مى كنند؛ او را به دست #عملش مى سپارند و براى هميشه از ديدارش چشم مى پوشند!).
🔹ساليان دراز در ميان خانواده اش مى گفتند و مى خنديدند و مى جوشيدند و مى خروشيدند و دورى از يكديگر را تحمّل نمى كردند، ولى بعد از فرا رسيدن #مرگ يك ساعت ماندن در كنار او را تحمّل نخواهند كرد! گويى هميشه از آنها بيگانه و آنها نيز از او بيگانه بوده اند. حضرت در این خطبه چنان ترسيمى از پايان زندگى و #مرگ به صورت لحظه به لحظه فرموده است كه هر خواننده اى آن را در مقابل خود مجسّم مى بيند و در جريان شرايط هولناك آن قرار مى گيرد.
🔹#امام_علی (عليه السلام) با این تعبيرات تكان دهنده #انسانهايى را كه از اين لحظه فوق العاده غم انگيز #غافلند بيدار مى كند، تا قبل از فرا رسيدن زمانى كه راه برگشت و #جبران و تدارك نيست، به فكر خود باشند و زاد و #توشه لازم را براى اين #سفر_خوفناك و طولانى فراهم سازند. اما نبايد فراموش كرد گروهى از #اولياء_الله و #پاكان و #نيكان هستند كه بر چهره #مرگ لبخند مى زنند و تنگاتنگ آن را در آغوش مى گيرند؛ چرا كه معتقدند: #مرگ تنها جامه رنگارنگى را از آنها مى گيرد و آنها جانى جاودان به دست مى آورند و به تعبير ديگر: #سكرات_موت و حوادث هولناك لحظه جان دادن، بستگى به #نيّت و #عمل انسان دارد كه مى تواند آن لحظه را به صورت #دردناكترين لحظات عمر، يا #زيباترين لحظات زندگى در آورد.
📕پيام امام امير المؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، ۱۳۸۶ش، چ اول، ج۴، ص۵۸۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#مرگ
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️گفتمان اسلامی در تقابل با گفتمان ظلم و زور و تکبر و خودخواهی است
🔹در مقابل اینپرچم، در مقابل اینگفتمان، گفتمان #جاهلیّتِ امروز دنیا است. #گفتمان_اسلامی، طرفدار #عدالت است، طرفدار #آزادی_بشر است، طرفدار از بین رفتن زمینه های استکبار و استعمار است، طرفدار نابودی #نظام_سلطه در همه جهان است؛ یعنی در دنیا دو جناح #سلطهگر و #سلطهپذیر وجود نداشته باشد؛
🔹این گفتمان نظام اسلامی است؛ این همان پرچمی است که دست شماست. نقطه مقابل آن، یک #گفتمان_ظالمانه، #زورگویانه، #متکبّرانه و خودخواهانه است از سوی قدرت های انحصارطلب عالم، #قدرتهای_سلطهگر عالم که متّکی به بنگاه های اقتصادی بزرگ جهانند؛ همیشه دنیا بودهاند، امروز هم هستند؛
🔹در گذشته با صراحت و #وقاحت آشکار زبانی، حقیقت خودشان را نشان می دادند؛ امروز در #پوششهای_گوناگون الفاظ زیبا، مثل #حقوق_بشر، مثل عدم خشونت و امثال اینها، #منافقانه و #ریاکارانه کار خودشان را پیش میبرند؛ امّا چشمان تیزبین #ملّتها می تواند تشخیص بدهد؛ می تواند این دو گفتمان را در مقابل هم ببیند.
🔹این دو گفتمان با هم آشتی نمیکنند، این دو گفتمان به هم نزدیک نمیشوند؛ نمی توانند آشتی کنند. یک گفتمان، گفتمان #ظلم و ستیزه گری با مظلومان و ملّتها است؛ یک گفتمان، گفتمان حمایت از #مظلومان و مقابلهی با #ظالمان است؛ اینها چطور می توانند دست به هم بدهند؟ چطور می توانند به هم نزدیک بشوند؟ و امروز دنیا این را می داند، دنیا این را می فهمد.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۴/۰۲/۳۰
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از شهید حاج حسین خرازی
1.37M
#باسلام_وعرض ادب👇
🦋#خیلی_مهم:لطفا ویس عضونیروی فراجا را بادقت گوش دهیدو عمل کنیم...
🔸#حجاب_طرح_نور
🇮🇷 بی_تفاوت_نباشیم
هدایت شده از شهید حاج حسین خرازی
1.31M
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️از ديدگاه قرآن و روايات چگونه می توان ثابت کرد انسان دو جنبه «جسمانی» و «روحانی» دارد و منحصر به جسم و مادّه نیست؟
🔹#روحانيّت_انسان يكى از مسائلى است كه از ديرباز فكر بشر را به خود مشغول ساخته است. توجّه به اين مسئله باعث شده كه موضوع #روحانيّت_انسان در فلسفه، فرهنگ و هنر نيز جایگاه خاصى پيدا كند. همچنين در #قرآن و #حديث بارها بدان اشاره شده و در #فلسفه_اسلامى نيز اين مسئله مطرح بوده است. در اينجا به گوشه اى از آنچه در «قرآن» و «حديث» در اين باره آمده است، مى پردازيم: #انسان موجودى دو جانبه است كه در ميانه دو #جهان_مادّه و #مجرّدات قرار دارد و داراى #روح و #جسم است. از جانب «روح»، متعالى است و دست بر آسمان دارد و از سوى «جسم»، متسافل است و بر زمين دست نهاده است.
🔹#قرآن پساز آنكه #مراحل_آفرينش انسان را ـ در دوران جنينى ـ وصف مى كند، در مراحل پى در پى او را به جايى مى رساند كه از جهان مادّه فراتر رفته و #روح_متعالى در او دميده مى شود: «وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ - ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِی قَرَارٍ مَّكِينٍ - ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَاماً فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْماً...» [۱] (و ما #انسان را از عصاره اى از #گِل آفریدیم - سپس او را #نطفهاى در قرارگاهِ مطمئن [رَحِم] قرار دادیم - سپس نطفه را بصورت #علقه [خون بسته]، و علقه را بصورت #مضغه [چیزى شبیه گوشت جویده شده]، و مضغه را به صورت #استخوان هایى درآوردیم؛ و بر استخوان ها #گوشت پوشاندیم...».
🔹#قرآن تا اينجا مراحل وجود مادّى انسان را مطرح مى كند، آن گاه مى فرمايد: «...ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقاً آخَرَ فَتَبَارَكَ اللهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ» [۲] (...سپس آن را #آفرینش_تازهاى بخشیدیم؛ پس بزرگ و پر برکت است خدایى که #بهترین_آفرینندگان است!). اين آفرينش ديگر، همان #روح_انسان است كه پس از گذشت چهار ماه ـ دوران جنين ـ بر او دميده مى شود. در آيه ديگرى نيز به اين دو مرحله آفرينش اشاره شده است: «وَ بَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسَانِ مِن طِينٍ - ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِن سُلَالَةٍ مِّن مَّاءٍ مَّهِينٍ - ثُمَّ سَوَّاهُ وَ نَفَخَ فِيهِ مِن رُّوحِهِ...» [۳] (#آفرینش_انسان را از گِل آغاز کرد - سپس نسل او را از عصاره اى از آب ناچیز و بى قدر آفرید - سپس [اندام] او را نظام بخشید و از #روح_خویش [روحى شریف و برجسته] در وى دمید...».
🔹نكته جالب در اين آيه آن است كه #روح دميده شده در انسان از سِنخ #عالَم_ملكوت معرفى مى شود، «مِن رُّوحِهِ» و به خود #پروردگار نسبت داده مى شود و نشان مى دهد كه روح فراتر از سنخ #ماديات است. #امام_صادق (علیه السلام) در اين زمينه مى فرمايد: «إِنَّ اللهَ خَلَقَ خَلْقاً وَ خَلَقَ رُوحاً ثُمَّ أَمَرَ مَلَكاً فَنَفَخَ فِيه...» [۴] (خداوند #آفريدهاى آفريد و #روحى آفريد، سپس فرشته اى را دستور داد تا #روح را در آفريده بدمد...».
🔹#انسان از ديدگاه «قرآن» آفريده اى است كه از #جسم و #روح به وجود آمده است؛ ابتدا كالبدى آفريده شده و سپس روان جاويد در آن دميده شده است. از ديدگاه فلسفه، انسان يك موجود مادّى محض نيست. يعنى #انسان به همين #پديده_جسمانى كه از گوشت و پوست و استخوان و عضلات تشكيل يافته است منحصر نمى شود، بلكه #وجودى_والاتر دارد كه او را در مرتبه اى فراتر از جهان مادّه قرار مى دهد، و از چارچوپ جسمانى محض خارج مى كند. [۵]
پی نوشتها؛
[۱] سوره مؤمنون، آیات ۱۲ الی ۱۴
[۲] همان، آيه ۱۴
[۳] سوره سجده، آیات ۷ الی ۹
#سایرمآخذدرمنبعموجوداست
📕علوم قرآنی، معرفت، محمد هادی، موسسه فرهنگی انتشاراتی التمهید، قم، ۱۳۸۱ش، ص ۱۶
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#انسان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️در مسئله حجاب دخالت بیگانگان آشکار بود
🔹در مسائل جانبی و ملاحظات جانبی، یک مسئله، مسئله سازی #بیگانگان است. در این قضیّهای که امروز در کشور مطرح است ـ مسئلهی #حجاب ـ دخالت #بیگانگان واضح بود، آشکار بود. از بیرون، در این دستگاههای ارتباط جمعی و انواع و اقسام #رسانهها، در این قضیّه دمیده شد. حالا یک عدّه هم در داخل البتّه کمک کردند،
🔹امّا عمده، از بیرون این کار هدایت شد و فکر شد و دنبال شد؛ به این توجّه بشود. خود #بانوان ما، خود #زنان عاقل و فهمیدهی ما به این نکته توجّه کنند که این قضیّه را #دشمن دارد از بیرون دنبال میکند. طبق آنچه در گزارش های قابل اعتماد به ما رسید، بعضیها را استخدام کردند که بیایند در جامعه #هنجارشکنی کنند، حرمت #حجاب را بشکنند.
🔹خب باید بانوان ما و کسانی که در این قضیّه فکر میکنند، حرف میزنند، به این نکات توجّه کنند. وقتی ما میبینیم دست #بیگانه در قضیّهای دارد عمل میکند، خب باید مواضع مان را متناسب با همین قرار بدهیم که به آن بیگانه کمک نکنیم.
بیاناتمقاممعظمرهبری ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
منبع؛ وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از شهید حاج حسین خرازی
654_40553550973910.mp3
3.62M
🎧 #زمینه بسیار دلنشین🖤
🎵سخن بگو کلام تو زهرایی است
🎵قعود تو قیام تو مولایی است
🎤 حاج #میثم_مطیعی
🏴 #شهادت_امام_صادق (ع)◼️
هدایت شده از شهید حاج حسین خرازی
اوقات شرعی اصفهان - زمان اذان صبح ظهر مغرب به افق اصفهان
امروز شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
مصادف با ۲۴ شوال ۱۴۴۵
التماس دعا
اذان صبح: ۰۳:۴۲:۴۸
طلوع آفتاب: ۰۵:۱۳:۲۱
اذان ظهر: ۱۲:۰۱:۰۵
غروب آفتاب: ۱۸:۴۷:۱۵
اذان مغرب: ۱۹:۰۵:۵۶
نیمه شب شرعی: ۲۳:۱۵:۳۲
به جهت رعایت زمان شرعی، یک دقیقه قبل از اذان صبح و یک دقیقه بعد از اذان مغرب رعایت شود.
هدایت شده از تبیین
⭕️قدرتهای بزرگ منشا گرفتاریهای مسلمین
💠امام خمینی (رحمة الله علیه)
🔹گرفتاری های #مسلمین همه از این #قدرتهای_بزرگ و تزریق کردن آنها و تلقین کردن آنها به نوکرهای خودشان در منطقهها و تمام گرفتاریهایی که مسلمین دارند از دست اینهاست، و تا از دست اینها نجات پیدا نکنند #گرفتاریها رفع نمیشود. باید دید با چه حقی #آمریکا از آن طرف دنیا دستش را دراز میکند به این طرف دنیا و در #کشورهای_اسلامی دخالت میکند و میخواهد #مقدرات کشورهای اسلامی را او تعیین کند.
🔹این ننگ برای #مسلمین نیست که یک کشوری که #دشمن_خدا شمرده میشود، یعنی سرانش، یک دولتی که دشمن اسلام شمرده میشود و #دشمن_بشریت شمرده میشود، از آن طرف دنیا دستش را دراز کند با یک میلیارد جمعیت مسلم مقدرات کشورهای اسلامی را او تعیین کند؟ و نگویند تو چکارهای که در لبنان دخالت میکنی؟ تو چکارهای که در مصر دخالت میکنی؟ ما دست او را شکستیم و قطع کردیم و از #کشور خودمان #بیرونشان کردیم.
🔹#آمریکا میگوید که ما در منطقه #منافع داریم! چرا باید او در منطقه ما #منافع داشته باشد؟ چرا باید منافع مسلمین منافع #آمریکا باشد و او در منطقه منافع داشته باشد و یکی سوال نکند این را؟ یکی از کشورها سوال نکنند این را از #آمریکا، که شما چکاره هستید که آمدید میخواهید مقدرات این منطقه را درست کنید؟ شما چکارهاید؟ شما چرا آمدید؟ همه این مجالسی که به دست خود این #قدرتهای_فاسد ایجاد شده هم، ساکت نشستند، با اینکه #دخالت_دولتی در دولت دیگر این مسائل عمومی دنیاست که نباید بشود.
🔹لکن او به صراحت #دخالت میکند و دولتهای مرتجع بسیار کثیف هم با صراحت از او میخواهند که دخالت بکند. و این مجلسهای عمومی نمیگویند چرا دخالت میکنی؟ تو از آن ور دنیا چکارهای که آمدی اینجا مقدرات مردم را میخواهی دخالت کنی؛ #مقدرات_مسلمین را میخواهی دخالت کنی. و از او اسفناکتر قضیه #اسرائیل است که بوقهای #استعماری تا امروز هم #اسرائیل را دارند ترویج میکنند
بیانات حضرت امام ۶۱/۱۰/۱۲
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چرا امام صادق رئیس مذهب شیعه است
آیا امام صادق (عليه السلام) مؤسس مذهب شیعه است؟ و لقب رئیس مذهب برای آن حضرت صحیح است؟
🔹بی گمان مقصود از #تشیع، همان #حقیقتراستیناسلام است که مؤسس آن #پیامبر_اسلام (صلی الله علیه و آله) بوده، و امت را به متابعت از #امام_علی (عليه السلام) و #اهل_بیت (علیهم السلام) رهنمون کرده، تا بتوانند از این در، بر شهر علم محمدی راه یابند. در زمان #امام_صادق (عليه السلام) شرایطی فراهم شد که امکان بیشتری برای #ترویج_علوم فراهم بود، و #معارف_دینی فرصت بیشتری برای اظهار داشت. از طرفی می بینیم که هفتاد درصد از #روایات_فقهی #شیعه به نقل از آن حضرت بوده، همچنان که مذاهب فقهی اهل سنت نیز در همین دوره پایه گذاری شده است.
🔹پس این دوره، دوره شکل گیری مذاهب فقهی اسلام نیز بوده است. اصطلاح #رئیسمذهبشیعه که اکثراً بر #امام_صادق (عليه السلام) اطلاق می شود، بیشتر ناظر به #فقه_شیعی در برابر مذاهب اهل سنت است، و گرنه #اساس_تشیع و مکتب امامت از لحاظ معارف بنیادی، در عرض مذاهب فقهی نبوده و معارف اصلی اسلامی را شامل می شود که جز در #مکتب_اهلبیت (علیهم السلام) قابل وصول نیست. بنابراین، این گونه اصطلاحات، ناظر به شرایط تاریخی بوده و صرفاً جنبه توصیفی دارد و #تشیع به عنوان مکتب اهل بیت (علیهم السلام) #حقیقت_راستین اسلام است و صرفاً مذهبی فقهی در عرض سایر مذاهب نیست.
🔹با اینحال #فقهمتعالیشیعه به عنوان یکی از افتخارات تشیع در زمان امامت #امام_صادق (عليه السلام) در برابر سایر مذاهب فقهی اظهار شد، و از این روی تبیین #علم_شریعت نیز بیشتر به آن حضرت اختصاص داشته است. همان گونه که بیان شد به جهت وضعیت خاصی که در زمان #امام_صادق (عليه السلام) پیش آمد، #پیروان حضرتشان نیز به جهت آزادی نسبی که برایشان پدید آمده بود، به #شیعه_جعفری (عليه السلام) شهرت یافتند، و در گفتار امام صادق (ع) شیعیان به این لقب نامیده شده اند. [۱]
🔹اما در بیشتر موارد، دیگر امامان معصوم شیعیان را منتسب به نام خود نکردند (بدین معنا که گفته نشده شیعه باقر، شیعه کاظم و...) و نیز خود شیعیان نیز از انتساب خویش به آن امامان بزرگوار در خوف و هراس بوده اند. گفتنی است که در صدر اسلام، #پیروان #امام_علی (علیه السلام) در روایات پیامبر (صلی الله علیه و آله) و خود ایشان به لقب #شیعه منتسب شده اند. [۲]
💠علت شهرت امام صادق (علیه السلام) به موسس مذهب جعفری چيست؟
🔹در شرايط دشواری كه #شيعه مىرفت كه نابود شود، يعنى #اسلام_راستين به رنگ خلفا درآيد، و به صورت اسلام بنى اميهاى يا بنى عباسى خودنمايى كند، #امام_صادق (علیه السلام) دامن همت به كمر زد و به #احياء و بازسازى #معارف_اسلامى پرداخت و مكتب علمى عظيمى به وجود آورد كه محصول و بازده آن، چهار هزار #شاگرد_متخصص (همانند هشام، محمد بن مسلم و…) در رشتههاى گوناگون علوم بودند،
🔹و اينان در سراسر كشور پهناور اسلامى آن روز پخش شدند. هر يك از اينان از طرفى خود، بازگوكننده منطق امام كه همان منطق اسلام است و پاسدار ميراث دينى و علمى و نگهدارنده #تشيع_راستين بودند، و از طرف ديگر مدافع و مانع نفوذ افكار ضد اسلامى و ويرانگر در ميان مسلمانان نيز بودند. تأسيس چنين مكتب فكرى و اين سان نوسازى و احياگرى تعليمات اسلامى، سبب شد كه #امام_صادق (علیه السلام) به عنوان #رئيس_مذهب_جعفرى (تشيع) مشهور گردد.
پینوشتها؛
[۱] کلینی، کافی، ج ۲، ص ۲۳۳، ح ۹، دار الکتب الإسلامیة، ۱۳۶۵ش
[۲] شیخ صدوق، الأمالی، ص ۳۶۱ و ۴۹۷ انتشارات کتابخانه اسلامیه، تهران، ۱۳۶۲ش
منابع: اسلام کوئست شیعه نیوز
نویسنده: سجاد شمس الدینی
منبع؛ وبسایت اندیشه برتر حوزه
#امام_صادق
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️خداوند در «قرآن» از چه روش هایی برای اثبات «معاد» استفاده كرده است؟ (بخش اول)
🔸يكی از بحث هایی كه درباره #معاد مطرح می شود راه های اثبات آن است. خداوند متعال در #قرآن_مجيد، «معاد» را از شش راه اثبات كرده؛ كه به طور فشرده به آن مى پردازيم:
1⃣«بيدارى پس از خواب»
🔹در آيات مربوط به #اصحاب_كهف از این روش برای #اثبات_معاد استفاده شده است. توضیح اینکه عدّه اى از #مشركان در عصر پيامبر (صلی الله علیه و آله) از زنده شدن دوباره #انسان با همين جسم خاكى تعجّب كرده، و حتّى گوينده اين سخن را ديوانه و يا افترا زننده به خدا مى شمردند: «أَفْتَرَى عَلَى اللهِ كَذِباً أَمْ بِهِ جِنَّةٌ» [۱] #قرآن_مجيد با بيان داستان بيدار كردن «اصحاب كهف» پس از آن #خوابِ_طولانى، صحنه اى از #معاد را براى آنها به تصوير كشيد.
2⃣«حيات و مرگ گياهان»
🔹در آيه شريفه ۵ سوره حجّ مى خوانيم: «وَ تَرَى الْأَرْضَ هَامِدَةً فَإِذَا أَنزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاءَ اهْتَزَّتْ وَ رَبَتْ وَ أَنْبَتَتْ مِنْ كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ»؛ (#زمين را [در فصل زمستان] خشك و #مرده مى بينى؛ امّا هنگامى كه آبِ #باران بر آن فرو مى فرستيم، به #جنبش در مى آيد و رويش مى كند، و از هر نوع گياهان بهجت انگيز مى روياند). و در ادامه، در آيه ۶ و ۷ همان سوره مى فرمايد: «ذَلِكَ بِأَنَّ اللهَ هُوَ الْحَقُّ وَ أَنَّهُ يُحْىِ الْمَوْتَى وَ أَنَّهُ عَلَى كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ - وَ أَنَّ السَّاعَةَ آتِيَةٌ لَا رَيْبَ فِيهَا وَ أَنَّ اللهَ يَبْعَثُ مَنْ فِى الْقُبُورِ»؛ (اين به خاطر آن است كه [بدانيد] خداوند حقّ است، و اوست كه #مردگان را زنده مى كند، و بر هر چيزى تواناست - و اينكه #رستاخيز آمدنى است، و شكّى در آن نيست؛ و خداوند تمام كسانى را كه در #قبرها هستند زنده مى كند).
🔹چه تفاوتى ميان #مرگ و #حيات در عالَم #گياهان و درختان با زندگى و مرگ در عالَم #انسان هاست؟ انسانى كه هر ساله مرگ و حياتِ مجدّدِ #گياهان و درختان را مشاهده مى كند و اگر [مثلاً] شصت سال عمر كند، شصت بار شاهد اين صحنه مرگ و حيات نو هست، چطور آن را انكار مى كند، و به طرفدارانِ آن نسبت جنون و #كذب مى دهد؟
🔹اگر انسان چشمان خود را باز كند و قدرت بى نهايت خداوند و نمونه هاى عينى صحنه هاى #قيامت را تماشا نمايد، از عجايب خلقت، كه #قرآن_مجيد به آن اشاره مى كند، و اينكه خداوند متعال از يك زمين و يك آب و يك هوا #انواع_گياهان و درختان با خواصّ و ميوه هاى گوناگون مى آفريند، پی به #قدرت_خدا می برد. امروز دانشمندان چند هزار گياه دارويى كشف كرده اند، كه هر كدام تركيبات مختلف دارويى دارد و همه اينها از آب و هوا و زمينِ واحد است. در ريشه هر يك از اين گياهان، آزمايشگاه عجيبى وجود دارد كه دارويى با خاصيّت ويژه تحويل مى دهد.
3⃣«تكامل جنين در شكم مادر»
🔹يكى از راه هاى اثبات #معاد استناد به مراحل مختلف #رشد_جنين در شكم مادر است كه در آيات متعدّدى از «قرآن مجيد» به چشم مى خورد. به آيه ۵ «سوره حجّ» توجّه فرماييد: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنْ كُنْتُمْ فِى رَيْبٍ مِّنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِّنْ تُرَابٍ ثُمَّ مِنْ نُّطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِنْ مُضْغَةٍ مُّخَلَّقَةٍ وَ غَيْرِ مُخَلَّقَةٍ لِنُبَيِّنَ لَكُمْ وَ نُقِرُّ فِى الْأَرْحَامِ مَا نَشَاءُ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمّىً ثُمَّ نُخْرِجُكُمْ طِفْلاً»
🔹[ترجمه آیه:] (اى مردم! اگر در #رستاخيز شكّى داريد، [به اين نكته توجّه كنيد كه] ما شما را از #خاك آفريديم، سپس از #نطفه، و بعد از #خونبستهشده، سپس از #مضغه [چيزى شبيه گوشت جويده شده]، كه بعضى داراى شكل و خلقت است و بعضى بدون شكل؛ تا براى شما روشن سازيم [كه بر هر چيز قادريم]، و #جنين هايى را كه بخواهيم تا #مدّت_معيّنى در رَحِم [مادران] نگاه مى داريم؛ [و آنچه را بخواهيم ساقط مى كنيم] بعد شما را به صورت #طفلى بيرون مى آوريم).
🔹اى #انسان! تو در #شكم_مادر هر روز رستاخيزى داشته اى، حال چگونه منكر #معادى؟ اگر كتاب هايى كه درباره #خلقت_انسان در شكم مادر و حالات جنين نوشته شده مطالعه كنيد، از قدرت و #عظمت_پروردگار حيران مى شويد. آرى! اگر در #رستاخيز انسان ترديد داريد در آفرينش جنين مطالعه كنيد. #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] سوره سبأ، آیه۸
📕داستان ياران، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: عليان نژادى، ابوالقاسم، مدرسه امام على بن ابيطالب(ع)، قم، ۱۳۹۰ش، چاپ اول، ص ۷۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#معاد #قيامت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
1.31M
🔥افشاگری طرح نور پلیس
و #کودتای_فرهنگی در ایران
#حمایت_از_فراجا 116 - 197
#نشرحداکثری
#مبارزه_علیه_بیحجابی
هدایت شده از شهید حاج حسین خرازی
4_5868290541820580255.mp3
6.48M
#بشنوید....
سرود دومین جشنواره مردمی #خواهر_برادری 💚❤️
کاری از گروه سرود معراج الزهرا (س)
یار منه برادر ،تکیه گاهه خواهر
ندیدم از برادر ،آقاتر با وفاتر💜💛
.
.
.
سنگ صبوره خواهر،عزیز برادر
تو زندگی ندیدم از خواهر مهربون تر💚❤️
بفرستید برا برادرها و خواهر ها 😍
قدر هم دیگه رو بدونید و هوای همو داشته باشید 💪
#جشنواره_خواهر_برادری
#برکت_ایران #برکت_خونه
#سهم_من_از_جوانی_ایران
#دهه_کرامت
هدایت شده از شهید حاج حسین خرازی
Helali Pouyanfar - Mehre Khahar (320).mp3
3.57M
آهنگ مهر خواهر برادری
هدایت شده از شهید حاج حسین خرازی
سردار رادان: دشمن بهدنبال گرفتن چادر از بانوان است
🔹امنیت مبنای سنجش و کارآمدی هر نظامی محسوب میشود، دشمن امروز به همین سبب بهدنبال کارزار خیابانی است و از این طریق میخواهد اذهان را تسخیر و جامعه را ناامن جلوه دهد.
🔹در موضوع عفاف و حجاب همگان شاهدند که دشمن تا پشت درب خانههای ما آمده و بهدنبال گرفتن چادر از بانوان است.
هدایت شده از تبیین
⭕️دوری از انسانیت نتیجه عدم تربیت
🔹هر چه درس بخوانيد و بخوانيم، اگر چنانچه به #راه_مستقيم نباشيم و مهار نكنيم #معلومات خودمان را و مهار نكنيم #نفس خودمان را و در اين راه مستقيم نكُشيم نفس را، هر چه #معلومات زيادتر بشود، از #انسانيت، انسان دورتر مىشود و مشكلتر مىشود انسان خودش را برگرداند.
بیاناتحضرتامام ۵۸/۴/۱۷
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از شهید حاج حسین خرازی
🔸رادان: یکی از ۴۰ ماموریت فراجا برخورد با بدحجابی است
🔹فرمانده فراجا: دشمن امروز بهدنبال کارزار خیابانی است و از این طریق میخواهد اذهان را تسخیر و جامعه را ناامن جلوه دهد.
🔹دشمن تا پشت درخانههای ما آمده و بهدنبال گرفتن چادر از بانوان است.
🔹امروز فراجا ۴۰ ماموریت و وظیفه مشخص شده در قانون دارد که یکی از اینها برخورد با بیحجابی است.
هدایت شده از شهید حاج حسین خرازی
السَّلامُ عَلَیْکِ یا فاطِمَةَ الْمَعْصُومه اشفعی لنا فی الجنه.
اردوی زیارتی قم - جمکران درآستانه تولد حضرت معصومه (س) (یک روزه- ویژه خواهران وبرادران) به همت هیئت جوانان محبان مهدی (عج) برگزار می شود.
زمان ثبت نام :17الی 19اردیبهشت
جهت ثبت نام با شماره زیرتماس بگیریدیادر پیام رسان ایتا پیام دهید.راه ارتباطی باما:@nabyakram
شماره تماس:09103577421رمضانی
زمان حرکت : پنجشنبه 1403/2/20 ساعت 8:30صبح
مکان حرکت :نجف ابادخیابان بهمن بلوار فجر مجتمع مسکونی یاس مدینه
مبلغ ثبت نام 300هزار تومان فقط کرایه .نهاروشام با خود مسافر می باشد.