eitaa logo
پاسخگو
950 دنبال‌کننده
440 عکس
99 ویدیو
8 فایل
مجموعه پرسش و پاسخ های (پایه های 1 تا 10) حوزوی؛ تحت اشراف جمعی از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم مدیر کانال: @Salooni
مشاهده در ایتا
دانلود
❓پرسش 31: در سیوطی، مجزوم شدن با لم، علامت فعل مضارع بیان شده است. 1⃣چرا در علائم مطلق افعال، مجزوم شدن ذکر نشده است؟ 2⃣چرا در علائم فعل، مجرور شدن و منصوب شدن ذکر نشده است؟ ✍پاسخ: 🌿مراد از علامت، آن چیزی است که مختص ذوالعلامة یعنی فعل باشد. همان طور که در متن سیوطی آمده است، مجرور بودن علامت اسم است؛ زیرا فعل و حرف هیچ گاه مجرور نمی شود و مجزوم بودن علامت فعل است؛ زیرا اسم و حرف هیچ گاه مجزوم نمیشود. (البته باید دقت کرد سکون با جزم و همچنین کسره با مجرور بودن تفاوت دارد) 🌿علائم فعل بر دو قسم هستند: 🔹علائم مشترک: علامت هایی که برای تمییز فعل از حرف و اسم به کار میرود اما برای تمییز ماضی و امر و مضارع از یکدیگر مفید نیست زیرا مشترک بین دو قسم از این موارد است. لذا «لم» در این موارد ذکر نشده است. 🔹علائم اختصاصی: علامت هایی که مختص ماضی یا مضارع یا امر است که «لم» در علائم مختص فعل مضارع بیان شده است. 🌿بنابر این، دلیل این که علامت فعل مضارع «لم» بیان شده زیرا این امر اختصاص به فعل مضارع دارد و علامت تشخیص سایر افعال نیست. 🌿اما این که منصوب شدن و مجرور شدن در علائم فعل نیامده است، زیرا این ها مطلقا علامت فعل نیستند. فعل هیچ گاه مجرور نمیشود و منصوب شدن مشترک بین اسم و فعل است. 📚البهجة المرضیة، مدخل، صفحۀ14 https://eitaa.com/saluni
حضرت آیت الله ، می فرمودند که مرحوم از استادشان مرحوم آقای نقل کردند که گاهی خدا، مدت ها کسی را به سختی ها مبتلا می کند، برای اینکه این شخص، از عمق وجودش، یک یا الله بگوید و از عمق وجودش خدا را دا بزند. ایشان فرموده بودند که این " یا الله" او آنقدر در سعادت او موثر است که حکیمانه است که آن همه سختی را تحمل کند تا این حال برایش پیدا شود و به این سعادت ها راه پیدا کند، که انسان از عمق وجودش بگوید "یا الله". https://eitaa.com/saluni
❓پرسش 32: منظور از «اثبات شیئ، نفی ماعدا نمی کند» چیست؟؟ ✍پاسخ: 🔰«اثبات شیئ، نفی ماعدا نمی کند»، یک قاعده عقلی و و است که به علت وضوح مفاد آن، تقریباً در منابع منطقی و فلسفی نیز توضیح زیادی برای آن ارائه نشده است و صرفاً از آن استفاده می شود. 〽️مثال: مثلاً در قضایای ، گفته میشود: «الانسان ممکن الوجود». معنای این عبارت، این است که طرف مقابل یعنی «عدم»، ضروری نیست یعنی «الانسان ممکن العدم» نیز صحیح است. به عبارت دیگر، اثبات «ممکن الوجود» برای انسان، نفی ما عدای آن مانند«ممکن العدم» از انسان نمی کند و گزارۀ «الانسان ممکن العدم» نیز صحیح است. 🔅نکته: اگرچه گاهی در علوم مختلف مانند علم بلاغت، اصول فقه و... به این قاعده تمسک می شود اما باید توجه داشت که این قاعده، منطقی و فلسفی است و در مباحث بلاغت، اصول و ... ، به نحو کلی صحیح نیست بلکه گاهی اتفاقاً اثبات شیئ، نفی ما عدا می کند و مثال بارز آن بحث در علم و بحث در علم است. 📚منطق مظفر، قضایا، تقسیمات حملیه، موجهات https://eitaa.com/saluni
❓پرسش 33: نظریه «خطابات قانونیه» و «انحلال» را توضیح دهید؟ ✍پاسخ: 🔴مقدمه: یکی از مهم ترین مباحث اصولی، بحث ماهیت و شرعی است و خطابات قانونیه و انحلال، دو ديدگاه مختلف درباره چگونگى تشريع احكام است که می تواند در بسیاری از مباحث اصولی و فقهی اثرگذار باشد. 🔵توضیح: خطابات و تكاليفى كه از طرف مولا به‏ اشخاص مى‏شود به سه شکل متصور است: 🌀ممکن است خطاب شخصى باشد؛ به اين معنا كه مولا خصوص يك فرد در نظر گرفته شده و به آن فرد بالخصوص مى‏گويد اين كار را بكن، يا اين كار را نكن؛ امر يا نهى مى‏كند. در خطابات شخصیه، از ابتدا خطاب متوجه فرد عاجز نمی شود. 🌀ممکن است خطاب ظاهرش کلی باشد اما انحلال به افراد و حالات و زمان ها پیدا کند. یعنی مثلاً گفته شود خطاب «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ» مجموعی از خطابات شخصیه است که متوجه آحاد مکلفین غیر از افراد عاجز و غافل می باشد. 🌀اما گاهى خطاب، شخصى نيست و يك تكليف به صورت قانون و به نحو کلی جعل مى‏شود. و تكليف روی عنوان رفته است اما شامل اشخاص نیز می شود. مثلا مى‏گويند «هركس كه به تكليف رسيد، وظيفه ‏اش اين است كه نماز بخواند.» به این نحوه از خطاب، خطابات قانونیه گفته می شود. در خطابات قانونیه، خطاب متوجه فرد عاجز و غافل نیز هست اما تکلیف در حق او منجز یا فعلی نیست. 🔅تذکر: دو تفاوت اصلی بین نظریه انحلال خطابات و خطابات قانونیه وجود دارد: 💢اولاً در انحلال خطابات، تکلیف به آحاد مکلفین غیرمعذور تعلق می گیرد اما در نظریه خطابات قانونیه، تکلیف به عنوان تعلق می گیرد و به تبع شامل افراد اعم از معذور و غیر معذور می شود. 💢‏ثانیاً در خطابات قانونیه، خصوصیات و حالات افراد مورد توجه حاکم نبوده بخلاف خطابات انحلالی. 📚برای مطالعۀ بیشتر، به کتاب خطابات قانونیه مراجعه شود. https://eitaa.com/saluni
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش 34: شرایط عمل «لای نفی جنس» چیست؟ ✍پاسخ: ⭐«لای نفی جنس» یا «لای تبرئه»، یکی از مبتدا و خبر است که بر جملۀ اسمیه داخل شده و با 3شرط، مبتدا را نصب و خبر را رفع می دهد. ⭐این شرایط عبارتند از: 1⃣ هر دو معمول آن نکره باشد. 2⃣ اسم آن بر خبرش مقدم باشد 3⃣ حرف جر بر آن داخل نگردد. ⭐مثال: لا فقرَ أشدُّ من الجهل‏ 📚بدایة النحو، مرفوعات، نواسخ مبتدا و خبر، لای نفی جنس، صفحۀ152 https://eitaa.com/saluni
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش 35: ثمرهٔ مبنای چیست؟ ✍پاسخ: اتخاذ مبنای خطابات قانونیه در بسیاری از مباحث اصولی و فقهی و...ثمره دارد بلکه بسیاری از مشکلات سیاسی و اجتماعی را حل می‌کند. برای نمونه، به مواردی اشاره می شود🔻🔻🔻 🌱در بحث تزاحم، بر مبنای ، اهم فعلی است اما مهم فعلیت ندارد اما بر مبنای خطابات قانونیه، هر دو فعلی است. 🌱بر مبنای خطابات قانونیه، امر به شیئ مقتضی نهی از ضد آن نیست. برای مثال، «ازل النجاسة عن المسجد» مقتضی «نهی از صلاة» و بطلان صلاة بر فرض ترک ازاله نیست. 🌱اگر ما در شک کردیم، طبق نظریه انحلال باید قائل به بشویم و طبق نظریه خطابات قانویه، باید قائل به بشویم. برخی از محققان عرصه سیاست در عرصه این مطلب را فقه سیاسی اینطور تطبیق می دهند که اگر ما در زمان طاغوت بودیم و مبارزین شک کردند که آیا قدرت مبارزه با طاغوت و سرنگونی آن را داریم یا نداریم، طبق مبنای انحلال(فارغ از وجوب اطاعت از ولی فقیه) برائتی می شویم و تکلیفی بر عهده ما نیست اما طبق نظر حضرت امام(اعلی الله مقامه الشریف) حتی بر فرض شک در قدرت، احتیاط می شود لذا ایشان قیام خود را پایه ریزی کرد. «اعلی الله مقامه» https://eitaa.com/saluni
🔆مژده به همۀ طلبه های عزیز پایه های 1 تا 10🔆 از این به بعد، نگران اشکالات درسی خودتون نباشید؛ هر سؤالی از متن یا محتوا دارید، سطحی باشه یا عمیق، پاسخگو هستیم👇🏼👇🏼👇🏼 ♨️♨️♨️سؤالات درسی خودتون رو به نشانی مدیر کانال @Salooni ارسال و پاسخش رو از طریق همین کانال دریافت کنید. https://eitaa.com/saluni
🎉🎊🎉🎊 ☺️سلام به همۀ طلاب عزیز و گرامی 🌺در آستانۀ میلاد «علیه السلام» این بشارت رو بهتون میدم که به زودی کانال ما، مزین میشه به حکایتهای شیرین و آموزنده از زندگی علما و دانشمندان. 😌 شک ندارم خیلی از این داستان ها رو خیلی از شماها نشنیدید؛ داستان هایی که شنیدن هر کدوم از اون ها، ممکنه مسیر زندگی خیلی از ماها رو خدایی تر کنه، انشاءالله. منتظر بشارت های بعدی ما هم باشید🤩 https://eitaa.com/saluni
❓پرسش 36: تفاوت «کِثرة»بالکسر و «کَثرة» بالفتح چیست؟ ✍پاسخ: 🌀این واژه، نقیض «قلّة» و استعمال صحیح آن، «کَثرة» به فتح کاف است. 🌀اکثر کتب لغت مانند، ، ، ، و ...این کلمه را فقط به فتح کاف ذکر کرده اند و در استعمال این واژه به کسر کاف را ردیء و ناپسند شمرده اند. البته در برخی کتب مانند ، هم به کسر و هم به فتح کاف اشاره شده است بدون آن که یکی را مرجوح بداند. 🌀بنابر این، استعمال واژة کثرة، به فتح کاف صحیح و به کسر کاف مرجوح یا غلط است و بر فرض صحت از حیث معنایی تفاوتی بین این دو نیست. 📚الصحاح، جلد‏2، صفحة 280 📚المحكم و المحيط الأعظم، جلد6، صفحة 792 https://eitaa.com/saluni