eitaa logo
سیدالعلماء
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
697 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
سیدالعلماء
📆 سال‌روز ارتحال مرحوم آیت‌الله سید ابوالقاسم خویی؛ (۸ #صفر المظفر سال ۱۴۱۳ق= ۱۷ #مرداد ۱۳۷۱ ش) 🔺 م
🔺 نکاتی پیرامون شرایط تفسیر و ترجمه و برداشت‌های قرآنی (۱) 🔹 در موضوع و مقربین درگاه الاهی از قبیل عظام و کرام و مقربین مانند و و ، خشیتی که از الاهی درک می‌کنند و سپس از درون شان عرائضی بیرون می‌آید به نام ، به نام ، به نام ، این‌ها را ما بعد از آن که مقداری از رفتارشان، کردارشان، سلیقه‌هایشان را ببینیم و کنیم، آشنا می‌شویم. معمولاً و خصوصاً در بررسی خشک و بی‌مقدمه‌ای که در کتاب‌ها، در نوشتارها می‌شود، از این موضوعات می‌شود. مثلاً نسبت می‌دادند به یکی از مسئولین که ایشان گفته‌اند که آیا خلیل علیه‌السلام می‌شود که به خدا عرض کند که: به من زنده ساختن مرده را نشان بده تا من مثلاً درست بشود، آن وقت ها حق این‌جور درخواست‌ها نداشته باشند؟! این حرف ناشی از همین‌طور مطالعه‌ی سطحی کریم و و نقل شده از اکرم و علیهم‌السلام است که باید مطالب خصوصی این مسائل برای‌شان عرض می‌شد یا در کلاس‌های مخصوص و شرکت می‌کردند، بعد کم‌کم با این مطالب آشنا می‌شدند. آن‌وقت برای آن‌ها بعضی از و که بود، حل می‌شد. این‌ها از مطالبی نیست که جزء سطح عمومی قرآن کریم باشد. رفتار انبیاء هر کدام در عصر خودشان؛ عبادات‌شان، سنت‌شان، این‌ها باید فن، اساتید تفسیر مانند مرحوم علامه یا اساتید قسمت‌های معرفتی آیات و روایات، این‌ها توضیح بدهند، بنویسند، بیان کنند، آن‌وقت آن‌ها استفاده کنند. و این یک روش نادرستی است که به سطح هرکسی مراجعه کند، ولذا یک روز هم عرض شد که در یک اشتباه شده و آن این‌که یک اساتیدی، از در این صدد بر می‌آیند که قرآن را ترجمه کنند، بعد ترجمه می‌کنند، ولی شاید ثواب که نمی‌برند، مشکل هم برای‌شان ایجاد شود!. چرا؟ برای این‌که ترجمه‌ی سطح قرآن برای بعضی‌ها، باعث می‌شود!. ادامه دارد... ۸۸/۸/۳۰ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
📆 سال‌روز شهادت جناب عمار رضی الله عنه؛ (۹ المظفر ۳۷ ق) 🔹 مذهب ، همان‌هایی که نه شان، نه شان و نه شان مثل ماست، احادیثی نقل کرده‌اند که خداوند به واسطه‌ی این‌که می‌خواسته ما سند داشته باشیم، این‌ها را کور و کر کرده تا این احادیث را نقل کنند و ما دیگر ای در نداشته باشیم. می‌فرماید: حضرت (صلی‌الله‌علیه وآله) خطاب به فرمود: «تقتلک الفئة الباغیة». همان دسته‌ای که نویسندگان این وقتی اسم بزرگ‌شان را می‌برند، یک "رضی‌الله‌عنه" نیز می‌گویند این حدیث را نقل کرده‌اند. به طوری در این مطلب ثابت است که در روز با معاویه، وقتی که جناب عمار شدند، در لشکر معاویه همهمه‌ای رخ داد و همه به یاد این کلام حضرت افتادند و معاویه که دست‌پاچه شده بود گفت: ، عمار را کشت نه ما، چون او عمار را به جنگ آورد!. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 راه نجات در زمان غیبت کبری 🔹 «انّ الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة»؛ غرق شدن در زمان #غیبت #امام_معصوم علیه‌السلام برخلاف غرق شدن در زمان حضرت #نوح علیه‌السلام؛ فرو افتادن و دست و پا زدن در منجلاب بدبختی‌های #اعتقادی است. هر کس بتواند مانند آن ۷۲ نفر [شهدای کربلا] خودش را به کشتی #نجات برساند، از #عذاب الهی در امان است. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
📆 سال‌روز وفات مرحوم آیت الله سید محمد حسین حسینی طهرانی (۹ المظفر ۱۴۱۶ ق = ۱۷ ۱۳۷۴) 🔺 ضرورت سخنان بیدارگر در اجتماع 🔹 از کسانی که با ما در آن دوره شرکت داشت ولی بحمدالله از ما خیلی علوِ درجاتی پیدا کرد و ردّ شدند؛ آقای حاج بود که نویسنده یک مقداری از این کتاب‌های و و این کتاب‌ها هستند که اخیراً در چند سالی هست که فوت کرده‌اند. پدر آقای سید محمد حسین، این‌جا در در مسجد معتبری امام جماعت بود. مرد ملّا و پیرمرد محترمی بود. ایشان را در تهران گذاشته بود در حرفه‌ای که می‌آموختند. ایشان می‌گفت ما امتحان‌مان به این بود که یک موتور باید بسازیم و ما ساختیم و نمره ما در تمام در کلاس دوازده آن وقت، اول شد. با این‌جور و آمد و در آن درس‌هایی که ما بودیم شرکت می‌کرد. ما یک باجناق داشتیم که داماد بزرگ آقای حاج شیخ عباس بود، به نام حاج میرزا علی آقای که در قم یک منزل داشت و سه روز در ایام را داشت. از کسانی که آن‌جا می‌آمدند گاهی مرحوم شهید بود، دیگران هم بودند و حتی مرحوم آقای هم با معرفی بنده آمدند - حالا نمی‌دانم هر سه روز آمدند یا یک روز-. مطالب آشیخ عباس طهرانی هم خیلی جالب بود. چون در آن عصر مربوط به بود که اصلاً ماهیت روحانیت را توضیح می‌داد و شرایطش و وظایف یک . در هر حال وقتی که آقای سید محمدحسین طهرانی آن سه روز را گوش کرد به مطالب ایشان؛ به بنده گفت که من تمام افکارم تا آخر عمرم عوض شد! و خلاصه دیگر شخص قبلی نیستم. برای فعلی ما هم یک چنین سخنانی خیلی لازم است، مخصوصاً برای تحول ارباب مسئولیت‌های که چند تا استاد در حدّ فداکاری شهید ما لازم داریم که این فداکاری و تلاش و جهاد را در انجام بدهند و یک نوچه‌هایی پرورش بدهند که آن‌ها را کنند و از این طوفان بدهند. این وظیفه‌ایست که الآن باید انجام بگیرد. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
هدایت شده از سیدالعلماء
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا 📹 تصاویر مربوط به ماه‌های پایانی حیات شریف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی، می‌باشد. @seyedololama
سیدالعلماء
#تفسیر #ترجمه_قرآن 🔺 نکاتی پیرامون شرایط تفسیر و ترجمه و برداشت‌های قرآنی (۱) 🔹 در موضوع #خوف و #خ
🔺 نکاتی پیرامون شرایط تفسیر و ترجمه و برداشت‌های قرآنی (۲) ⏪ آیه‌ی شریفه است دیگر: «فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا اللَّهُ وَاسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَلِلْمُؤْمِنِينَ»¹؛ خطاب شده به اشرف و خاتم که: «فاعلم انه لا اله الا الله» خب این همان "لا اله الا اللهی" است که پیامبر، کرد در بین و ها، و را به آن‌ها القا کرد و فرمود: «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» این‌جا این دانشمند یا این مراجعه‌کننده به سادگی و سطحی به ، فکر می‌کند که خب پیامبر هم مثل ما بوده دیگر!. خدا به او دستور می‌دهد که توحید بیاور. اگر توحید نیاوری؛ «لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَ لَتَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِينَ»²؛ این‌جور خطاب‌ها، ولی نمی‌فهمند که بین مقدس حق‌تعالی و اشرف انبیاء، اگر صحبتی بشود، باید آن صحبت را سطحی نگرفت، باید روی آن کرد، باید کنج‌کاوی کرد، باید به گفتار خود یا خود پیامبر اکرم (علیهم‌السلام) در این موضوعات مراجعه کرد. یک‌وقت می‌بینی در ائمه یک چیزی وارد شده که اصلاً مطلب جور دیگر است. در گفتار حضرت الرحمن که عرض می‌کند: «رَبِّ أَرِنِی كَيْفَ تُحْيِی الْمَوْتَىٰ قَالَ أَوَلَمْ تُؤْمِنْ قَالَ بَلَىٰ وَلَٰكِنْ لِيَطْمَئِنَّ قَلْبِی»³؛ در تفسیر یک‌وقتی یکی از نقل کرد، -بنده یادم نیست یا مراجعه نکردم- می‌گفت که دارد که حضرت شنیده بود یا به گفته بودند که خداوند یک بنده‌ای دارد که خیلی مورد عنایتش است، به طوری‌که اگر از او بخواهد که مرده‌ها را در حضور او احیاء کند، برایش این کار را می‌کند، و او خلیل خدا هم خواهد بود. از این‌طور تمجیدات و تکریمات درباره‌ی یکی از انبیاء، و ایشان در این صدد برآمد که با این درخواست، یک مافوق ایمانی برای خودش بخواهد، نه معمولی که هر کسی، هر مؤمنی به زنده شدن مردگان و روز دارد. ادامه دارد ... ۸۰/۸/۳۰ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی _______ ۱) [ صلی‌الله‌علیه‌وآله:۱۹] ۲) [ :۶۵] ۳) [ :۲۶۰] @seyedololama
سیدالعلماء
🏴 توصیه‌هایی پیرامون ص (۱) بسم الله الرحمن الرحیم باید افرادی که ذی‌نفوذ هستند در یک جمع، و دیگران کلمات‌شان را قبول دارند، چه به عنوان یا یا یا کاروان یا هر چیز دیگر، همان‌طوری‌که در معمولاً جلسه در گرفته می‌شود و اعمال حج نشان داده و توضیح داده می‌شود، همین کار را در این زیارات انجام دهند. به این صورت‌که از زیر مجموعه‌ی خودشان سؤال کنند از هر صنفی هستند؛ یا یا و ... - در این جمعیت عجیبی که ان‌شاءالله به سلامت موفق بشود- بپرسند چیست؟ هدف را مشخص کنند. ببینند این‌ها می‌دانند هدف چیست یا فقط می‌خواهند بروند، ببرند و بیایند باز سر کار خودشان باشند؟ چند تا از کلمات امام علیه‌السلام انتخاب کنند و به این‌ها حالی کنند که حضرت امام حسین علیه‌السلام به دنیا نداشت. را یک مسیر و جاده‌ای بیشتر حساب نمی‌کرد. و را اصل این می‌دانست. هدف که خدا به داده، تقریباً از مرگ شروع می‌شود. امام حسین علیه‌السلام هم دل‌خوشی‌اش به این بود که از این پل به آسانی ردّ می‌شود و با آن‌هایی‌که به آن‌ها می‌ورزد، پیدا می‌کند، چرا که می‌فرماید: «و ما أولهنی إلی أسلافی اشتیاق یعقوب إلی یوسف». من دنیا برایم زندگی نیست. مثل این‌که حضرت علیه‌السلام هم زندگی نداشت و در نتیجه مبتلا به نابینایی شد و همه‌اش آه می‌کشید برای و دوری از او. آیا شماها می‌خواهید با رفتن و برگشتن از این‌جور درون‌تان ظهور بکند و طمع لذات دنیا از خاطرتان پاک شود، محو شود و طمع به لذات آن‌جا در شما پیدا شود و یا اگر هست تقویت شود؟. خلاصه یا شوید و برگردید، یا اگر حسینی هستید، حسینی‌تر بشوید و برگردید. مثلاً بنده در جوانی موفق شدم مادرم و یکی دو تا را از زنان آشنا و اقوام را با خودم بردم و آن‌جا هم شدم، مادرم هم سرش شکست، مشکلاتی هم پیش آمد. بالأخره وقتی برگشتیم، استاد ما [مرحوم آیت الله حاج شیخ عباس ] که یک قدری اهل این حرف‌ها بود، می‌گفت: من اثر این زیارت را در تو می‌بینم. یا می‌گفت نور زیارت را در تو می‌بینم. یک چنین چیزی. خلاصه سفر، سفر است. تجارت است و تبدیل است. و برای تبدیل این افکار، سخنان حضرت خوانده و معنا شود. همین کتاب [ ] تألیف آقای همراه باشد و آن‌ها هم داشته باشند، که حضرت در برابر افراد چه فرمود؟ در منازل، در ، در راه و در روز و... ، این سفرنامه‌ی حضرت است. شما هم می‌خواهید مثل بیت‌الله، - خانه‌ای که بانی‌اش حضرت خلیل الله علیه‌السلام بود- ، یک سفری نظیر سفر حج داشته باشید، منتهی زیارت‌گاهش، شهادت‌گاه بزرگ‌ترین و شریف‌ترین است. و با چنین ملاقاتی، با چنین زیارتی، با چنین عرض سلامی، باید یک چیزی در وارد شود، که هر کسی از که اهل ، بگویند ایشان فرق کرده. از یک ماه پیش، دو ماه پیش که با هم بودیم تا حالا خیلی فرق کرده؛ شوقی‌یاتش، ذوقی‌یاتش، علاقه‌هایش فرق کرده. مثلاً اگر و عزاداری می‌کند، حالا هر دوازده ماه می‌خواهد کند، مثل کسی که ماه رمضان‌اش قبول شده، دلش می‌خواهد همه‌ی سال ماه باشد. این حرف‌ها به خاطر این است که شما سؤال فرمودید، ما هم در جواب این‌ها را عرض می‌کنیم شاید یک چیزی هم به برکات آن‌ها به ما برسد.... @seyedololama ادامه‌ی مطلب در پیام بعدی⬇️
سیدالعلماء
🏴 توصیه‌هایی پیرامون #زیارت_اربعین ص (۱) بسم الله الرحمن الرحیم باید افرادی که ذی‌نفوذ هستند در ی
⬆️ ادامه‌ی مطلب صفحه‌ی قبل (۲) 🔹 ... حضرت اساسنامه‌ی خروجش از محوطه‌ی و را در این فرمایشات بیان کرده. یک کسی به حضرت علیه‌السلام عرض کرد شما روی چه مبانی و پایه‌هایی زندگی می‌کنید؟ که حضرت در جواب فرمودند که بر چهار پایه. اول این‌که دیدم کسی مرا انجام نمی‌دهد؛ بنا گذاشتم که خودم کار خودم را بکنم. دوم این که «علمت أن الله مُطَلِّعٌ علیَّ فاستحییتُ»؛ [ دانستم که خدای متعال مطلِع است بر من، پس حیا کردم. ] دیگر این‌که دانستم که آخر کارم است «فاستعددتُ»؛ [ ... پس آماده شدم. ] و دیگری این‌که «علمت أن رزقی لایأکله غیری فاطمأننتُ»؛ [ دانستم که رزق مرا دیگری نمی‌خورد، پس اطمینان پیدا کردم.]* باید هر یک برای زندگی خودش و و کسانی که از او حرف‌شنوی دارند، در ذهنش و در دفترش داشته باشد و آن را در تابلوی محل کارش و در جایگاه و استراحتش نصب کند، تا نشان دهد که این چه کاره است؟ معنای خودش را نشان بدهد. همان‌طوری‌که این تابلوها نشان می‌دهد که مثلاً این‌جا لوازم خانگی می‌فروشند. این‌جا قطعات ماشین، فروش می‌رود، انسان هم باید در محل‌هایی که هست، بالای سرش، این طرف و آن طرفش، این اشارات در مورد این مسائل همیشه چشم‌زد و گوش‌زد باشد، برای خودش و برای اطرافیانش. این‌ها به منزله‌ی مبارزه‌ی با است. چون اصلی‌ترین ماده‌ی مخدر، خود دنیاست. داشتن و عشق به دنیا داشتن بزرگترین ماده‌ی مخدر است. برای مبارزه با این مواد مخدر باید این را کرد. و حضرت این فکرها را در این بیانات‌شان نشان داده. * [ ج ۷۸ ص ۲۲۸] ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
مقام امام حسین علیه‌السلام-@seyedololama.mp3
519.7K
🔺 مزد ۸۰/۲/۱۳ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 یا امیرالمؤمنین روحی فداک اللّهمّ صلّ علی محمد و آل محمد 🔹 صلوات الله علیه تبدیل شده بود به خدا ولذا چیزهایی که از ایشان در مورد بندگی نقل می‌شود را ما نمی‌توانیم بفهمیم و هضم بکنیم که یعنی چه و این وجود مقدس از جهت بندگی خداوند چطور بوده؛ یکی از علمای است ولی یک قدری با است؛ می‌گوید: چه بگویم درباره‌ی شخصی که را آن‌قدر اهمیت می‌داد که در شب مشکل‌ترین جنگ‌های با لشکر دستور داد که جانمازش را بیاورند همان محلی که ایستاده برای و همان‌جا بیاندازند!؛ تیرباران می‌شد و از اطراف سر و صورتش تیرها ردّ می‌شدند، مثل این‌که یک نسیمی می‌وزد، هیچ درونش تغییری نمی‌داد. این معنی است، این معنی مقام مقدس است، این چیزی است که هرگز ما تا آخر عمر حتی یک شمّه‌ای از آن به مشام ما از این مطلب نمی‌رسد. و لذا ما می‌گوییم: ما این‌ها هستیم؛ آن‌وقت باید [لوازم] دوستی این‌ها را تهیه کنیم. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 امتحانات الهی حتی برای زوّار امام حسین علیه‌السلام 🕋 «خَرَجَ الحَسَنِ و الحُسَین و عَبدُاللهِ بنِ جَعفَر حِجاجاً»؛ سه نفر از بهترین و اعیان‌ترین افراد آن زمان یعنی حضرت و و یعنی شوهر حضرت ، سه نفری برای راه افتادند. خب با وسایل آن روز که باید تقریباً چند روزی در بین راه و را سیر بکنند. از کوه و تپه بالا بروند، به درّه و رودخانه برسند و این زحمات را تحمّل کنند. ولی در بین راه وسایل‌شان یا گم شد یا دزد برد و طوری بالأخره شد که از بین رفت، به طوری‌که هم تشنه شدند و هم گرسنه. یکی از استفاده‌های این مطلب برای ما این است که کار همیشه، خیر از کار در نمی‌آید!؛ گاهی هم دارد. گاهی هم اتومبیل ، خدای نخواسته تصادف می‌کند و هواپیمای زائر دچار سانحه می‌شود. جور به جور است. آن که وقتی مردشان رفت ، این را برای خودشان هضم کنند که رفته در راه خدا قدمی بر دارد و همان بلایی که به سرش بیاید، از کمتر نیست، نه این‌که توی بگویند که ما می‌خواستیم برویم و نمی‌خواستیم که ماشین‌مان هدف قرار بگیرد یا فلان بشود!. این است که این پیش‌آمدها برای خود این بزرگان هم واقع شد. آن‌چه که همراه داشتند، از دست‌شان رفت و به حال تشنگی و گرسنگی توی بیابان‌های آن‌موقع، و آن‌جا با آن گرما و آن هوای عجیب، گرفتار شدند. تصورش را کردید که امام حسین‌تان، امام حسن‌تان، شوهر حضرت زینب یعنی داماد حضرت برای حج بروند، ولی توی راه وسایل‌شان از دست‌شان برود و گرسنه و تشنه توی بیابان رها بشوند!. این‌ها امتحانات الهی است. نباید کرد که من که خوب شدم، دیگر همه چیز برای من خوب می‌شود و برای من راه می‌افتد. هر جا رفتم به من احترام می‌گذارند. هر حرفی زدم از من قبول می‌کنند، هر پستی که خواستم به من می‌دهند. این حرف‌ها نیست. امتحانات عجیب است تا معلوم شود که ما برای چه کسی می‌خواهیم کار بکنیم؛ زده می‌شویم، عقب می‌رویم، پشیمان می‌شویم، می‌بُریم، یا نه ما را چیز دیگری می‌دانیم؟! ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🏴 توصیه‌هایی پیرامون #زیارت_اربعین ص (۱) بسم الله الرحمن الرحیم باید افرادی که ذی‌نفوذ هستند در ی
🏴 #زیارت_اربعین 🔹 ... سفر [کربلا]، سفر #تجارت است. تجارت #روحی است و تبدیل #افکار است. و برای تبدیل این افکار، سخنان حضرت خوانده و معنا شود. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
#تفسیر #ترجمه_قرآن 🔺 نکاتی پیرامون شرایط تفسیر و ترجمه و برداشت‌های قرآنی (۲) ⏪ آیه‌ی شریفه است دی
🔺 نکاتی پیرامون شرایط تفسیر و ترجمه و برداشت‌های قرآنی (۳) 🔹 ما در سطح عمومی مان یک داریم از و و . اگر کسی در این‌ها تشکیک داشته باشد، مسلمانی‌اش را هنوز احراز نکرده؛ باید برود دنبال مسلمانی و همه کارش را هم زمین بگذارد. یعنی الآن به حکم محکم بودن، یک نفر نشسته پشت میزش، یک اداره است؛ حالا یا گفت یا از یک که داشت صحبت می‌کرد، یک مرتبه این شنید و ملتفت شد که این مسأله درباره‌ی معاد یا درباره‌ی توحید به گوشش نخورده بود، تا ملتفت شد و دید که این مطلب برایش حل نشده و بن‌بست دارد، باید کارش را زمین بگذارد، منشی یا معاون یا کسی دیگری را جای خودش بگذارد و برود بیرون!؛ چرا؟ برای خاطر این‌که این دچار یک شده درباره‌ی یک مسأله‌ی اصلی اسلامی که تا حالا ملتفتش نبود که تردید کند، اگر ملتفت شده بود به تردید خودش هم متوجه می‌شد، ولی حالا اصلاً مطلب تازه‌ای به ذهن و گوشش وارد شده که اصل و اساس مسائل اسلامی هم در این مطلب است. یا به حسب توحید یا به حسب نبوت یا در مسأله‌ی معاد. اگر دچار و تردید شد، این‌جا حکمش چیست؟ حکمش این است که به قدر غذایی که نَمی‌رد، بخورد. باقی‌اش را برود دنبال حل این مسئله تا درستش کند. وگرنه این بماند به این شکل، نمی‌شود با او هم‌غذا شد، چون مسلمان نیست دیگر!. او هم باید خودش را از او جدا کند. یک‌چیز دیگر می‌شود آن. تقصیر هم ندارد زیرا تا حالا نبوده، بوده. پس ما به این نظر سطحی در مسائل اسلامی، نمی‌توانیم همه‌ی و را شریک خودمان بدانیم. ۸۰/۸/۳۰ ادامه دارد... ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 ضرورت اغتنام فرصت! ❔ اگر بخواهيم به خدا کنيم، وسیله‌ی ما چيست؟ 🔹 و زاری و ناله و دعا و پناه بردن به مشرفه، مانند مقدس و ، چون در آن‌جا خاص خدا می‌کرده‌اند يا مدفون شده‌اند، در آن تربت پاک و آن خاک پر از برکت و ما بايد به آن‌جا برويم و در آن‌جا را به خدا عرض کنيم و ناله و گريه را آن‌جا ببريم. اين خاصيت رفتن است که سرمایه‌ی خودش را که هيچ‌چيز نيست مگر و خداوند را در حرم با خدا مطرح می‌کند، و اهل‌بيت يا يا و يا مشاهد مشرفه‌ی ديگر مثل حضرت علیه‌السلام يا هر جایی که يک انسان مقرب الی‌الله و نزديک به پروردگار از نظر پاکیِ ، دفن شده برای ما می‌شود وسیله‌ی ناله و گريه و گريستن و از خدا امنيت و خواستن؛ ممکن است خدای ناخواسته در قطار يا در حال مسافرت يا هر وسیله‌ای بشنويم که در مثلاً شده و دچار و نگرانی شويم که و و آشنايان ما چه شدند و دل انسان به تپش در آيد و اشک‌های انسان جاری شود و از هيچ‌کجا هم خبری ندارد که چه شده؟ به همين دليل ما هم که از آينده خود خبر نداريم، اين اشک‌ها را قبل از پيش‌آمدها ذخيره می‌کنیم که بعداً خرج کنيم و نويسندگان حرم‌های شريف که نام دارند و در آن‌جا حضور دارند، اين ناله‌ها و اشک‌ها و زاری‌های ما را و حاجات ما را می‌نویسند و در پرونده ما که خدايا این‌ها، بچه‌ها و جوان‌ها و نوجوان‌ها بودند که به وسيله‌ی معصومين آمدند و آن‌ها را قرار دادند برای ، برای ، برای سرکوب کردن ، برای آمدن باران، برای نيامدن طوفان و و صاعقه و آتش‌سوزی‌ها و هزاران خطری که در شبانه‌روز ممکن است پيش‌آمد کند، و آن چیزی‌که جلوگيری می‌کند از اين حوادث دست غیبی است و ما می‌خواهیم این‌ها را در مشاهد مشرفه مطرح کنيم. و در آن‌جا عرضه می‌کنیم که خدايا: ما را بر خواسته‌های خودت موفق فرما، بر ترک چیزهایی که بر ما کرده‌ای قاطعيت ببخش، ما را بين و و قرار بده که اشتباه نکنيم. دنیایی که ما ايجاد می‌کند، دروغين است و باعث می‌شود به آن دل بسته شويم و به تو دل‌گرمی نداشته باشيم. این‌ها مسائلی است که در اثر صحيح پيدا می‌شود. يک زمانی است که انسان آتش را شناخته ولی الآن خبری از آتش نيست، اما يک وقت هم هست که انسان آتش را لمس می‌کند مثل کسی که یک‌مرتبه می‌بیند خانه و در و ديوار آتش گرفته و هر لحظه شعله زبانه می‌کشد و او هم در اتاق آتش گرفته نشسته، اين را می‌گویند لمس کردن آتش که متفاوت است با حالت ما که این‌جا نشسته‌ایم و خبری هم از آتش در اطراف ما نيست. بايد اين لمس کردن را در زيارت از خدا خواست که خدايا ما بدبختی را لمس کنيم و به تو بياوريم، همان‌طوری‌که حضرت علیه‌السلام و ديگر ائمه این‌گونه بوده‌اند، خصوصی ايشان این‌گونه بوده‌اند. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
#تفسیر #ترجمه_قرآن 🔺 نکاتی پیرامون شرایط تفسیر و ترجمه و برداشت‌های قرآنی (۳) 🔹 ما در سطح عمومی #ا
🔺 نکاتی پیرامون شرایط تفسیر و ترجمه و برداشت های قرآنی (۴) 🔹 وقتی خدا به اکرم بفرماید: «فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا اللَّهُ»¹؛ مگر خدا توحید نیست؟ آن هم در سطح عالی. در سطحی که و دیگر باید خودشان را برسانند به آن حضرت و استفاده کنند از آن حضرت. خب چرا این‌جا به او خطاب شده؟ باید این را پیدا کرد. نه این‌که برداشت کرد که: ای پیغمبر! بیاور، بیاور، اگر داشته باشی این‌طور می‌شود، آن‌طور می‌شود! و سپس این برداشت را دست مردم بدهد!. این‌ها را ها می‌خوانند، می‌خوانند، این‌ها پیغمبرشناس نمی‌شوند، شناس نمی‌شوند!. این است که مخصوصاً بر ما مُعَمَمین این ، خیلی سنگینی می‌کند که ما به مردم حالی کنیم که این‌طور نیست که و در معرض استفاده هر کسی‌که یاد گرفت باشد و بتواند را ترجمه کند. ۸۰/۸/۳۰ ادامه دارد... ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ______ ۱) [ صلی‌الله‌علیه‌وآله:۱۹] @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 بیانات و توصیه‌هایی پیرامون زیارت 🔹 من یادم هست که در یک وقتی یکی از بزرگ ـ خدا رحمتش کند ـ می‌گفت: من شنیده بودم که هر کسی به حضرت علیه‌السلام می‌رود یک رنجی به او می‌رسد؛ فلذا رفتم خدمت خواهرشان و عرض کردم که من می‌خواهم بروم زیارت برادرتان، ولی نمی‌خواهم رنجی به من برسد، از این جهت وقتی آمدم، مشرَّف شدم و برگشتم هیچ مشکلی برایم پیش نیامد. گاهی آدم می‌شود، گاهی خدای نخواسته در رفتن یا در برگشتن تصادفی می‌کند. این‌ها آثار این پیوستگی است که خدا به صورت ناخشنودی‌ها به می‌رسد که انسان کم‌کم با خشنودی به خدا علاقه پیدا کند. نکند این‌که ما خدا را می‌پرستیم و یا وقتی یک زیارت رفتیم یا یا کردیم برای خاطر این است ‌که فوراً وسائل رفاه ما خوب بشود، نه! ما برای این چهار روزه این کار‌ها را نمی‌کنیم. 🔺 راهی برای کم کردن مشکلات زیارت 🔹 پیش‌آمدها هم هرچه شده یا خدای نکرده می‌شود باید ازشان خواست که خودشان جلوگیری کنند. از این جهت اساتیدمان به ما دستور دادند که هر وقت خواستید جایی بروید، اول بروید پیش آن امام یا امامزاده مثل حضرت علیه‌السلام یا حضرت علیهاالسلام، سلامی عرض کنید و از ایشان بخواهید که ما می‌خواهیم فرستاده‌ی شما به خدمت پسر عموی‌تان باشیم، به خدمت برادرتان باشیم و سلام شما را ببریم و به ایشان بدهیم. این باعث می‌شود که علی‌حِده‌‌ای نصیب بشود و انسان یک قدری پیش‌آمدش رفع بشود. وقتی هم می‌خواهد برگردد باز خدمت حضرت می‌رود و و می‌کند و می‌گوید: می‌خواهم خدمت پسر عموی شما یا خواهر شما در یا در قم برسم و سلام شما را برسانم. آن‌وقت او که حامل پیام حضرت شد ان‌شاءالله از ناراحتی‌ها محفوظ می‌ماند. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
#تفسیر #ترجمه_قرآن 🔺 نکاتی پیرامون شرایط تفسیر و ترجمه و برداشت های قرآنی (۴) 🔹 وقتی خدا به #پیامب
🔺 نکاتی پیرامون شرایط تفسیر و ترجمه و برداشت های قرآنی (قسمت ۵ و پایانی) ⏪ ...و قبلاً هم عرض کردم، حالا هم تکرار می‌کنم، کسی‌که این مسأله را دیدم روشن با شرایطش ذکر کرده، مرحوم آیت الله در تفسیر شریف است که بیشتر از یک جلد هم نشده، -موفق نشدند که این را بنویسند- در آن‌جا آخر این تفسیر تعلیقاتی دارند. در تعلیقه‌ی پنجم تحت عنوان: «ترجمة القرآن وشروطها» شرایط ترجمه‌ی قرآن را می‌فرماید. این "ترجمة القرآن وشروطها" را من هیچ‌جا ندیده‌ام. همان‌طور که از شرایط ، وضو است و از شرایط ، پاکی آب است، شرایط ترجمه‌ی قرآن چیست؟ هیچ‌کسی نمی‌داند. همین‌قدر که یک کسی استاد شد، به او می‌گویند قرآن را ترجمه کن!. آن‌جا ایشان می‌فرماید که سه شرط اقلاً باید در ترجمه مراعات شود. یکی ، آن هم ادبیات نه این‌که همین‌طور دست دوم و سوم، بلکه دست اول. یعنی، مخصوصاً بنده اضافه می‌کنم که عربی قدیم با حالا ممکن است تفاوت کرده باشد. چون هر زبانی به تدریج مسائلش فرق می‌کند. یک‌جا باقی نمی‌ماند که دست نخورده باشد. این است که باید سر در بیاورد از مسائل ادبیات عرب گذشته و خوب مسلَّط باشد. دوم این‌که باید مسائل و مربوط به و و و این‌ها برایش شسته و رُفته شده باشد، تا هر آیه‌ای را که به حسب ظاهر دید، مثلاً وارد شده که «و جاء ربک و الملک صفا صفا»¹؛ که مثلاً اوضاع و احوال به هم می‌خورد و "و جاء ربک و الملک صفا صفا"، این را بفهمد که این‌جا منظور چیست؟ آمدن یعنی چه؟ و یا مثلاً در آیاتی مثل «يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ»²؛ قرائن عقلی و نقلی و آیتی را پیدا کند. پس باید مسائل عقلی را بداند وإلّا می‌شود!. وقتی وهابی شد مثل آن‌ها می‌شود. در مورد آن شخص می‌گویند داشت همین مسائل را می‌گفت برای ، برای این‌که مردم اشتباه نکنند، از آن بالای منبر که ایستاد، یک پله، دو پله آمد پایین، گفت: همین‌طور خداوند از پایین می‌آید که من دارم می آیم!. یعنی نکنی‌ها که بگویی خدا مثلاً جور دیگر است!. این‌جور وهابی می‌شود آدم!. و در مسائل اصلی متزلزل، و مایه‌ی گمراهی دیگران می‌گردد!. پس دوم این‌که مسائل عقلی را خوب بداند عقلاً، مثلاً مرحوم علامه رحمه‌الله را خوب با شروحش و با این مسائلش پیش اساتیدی دیده باشد. بداند که مسأله‌ی معاد چه جوری باید باشد، مسأله‌ی چه جوری است، مسأله‌ی چه جور است. و سوم این‌که به درباره‌ی تفسیر هم بر بخورد و بررسی کند. چرا؟ برای خاطر این‌که خود قرآن، برای قرآن، معلم معرفی کرده؛ «وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ»³؛ این قرآن کریم برای مردم است، اما تو باید مُبَیِنَش باشی. چون گفتار، گفتار حق تعالی است، گفتار معمولی که نیست. تو هم درس خوانده‌ی پیش ما هستی: «وَ عَلَّمَکَ ما لَمْ تَکُنْ تَعْلَمُ»⁴؛ که این آیه درباره‌ات وارد شده. تو مدال داری. تو جایزه داری. تو مدرک داری و تعلیمات یافته‌ای. تو معلم‌شان باید باشی. آن حضرت هم به شهادت حدیث که مورد قبول و است، معلمینی قرار داده بعد از خودش به نام خاندان خودش و فرموده که: «تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی لن یفترقا...» این "لن یفترقا" را خوب دقت کرده باشد. یعنی یک‌وقت نمی‌شود که ما یک قرآنی پیدا کنیم، ترجمه‌ی قرآنی، شرح تفسیر قرآنی، که آن‌جا خبر از تعلیمات (علیهم‌السلام) نباشد که اگر این‌گونه شد، آن قرآن، آن تفسیر درست نیست؛ چون افتراق شده بین آن چیزهایی که ایشان آن‌ها را با هم گره زده. یا این‌که کسی بگوید من هستم، مرید حضرت امام (علیه‌السلام) هستم، و چه هستم، ولی از قرآن سر در نیاورد، خبر نداشته باشد، آن‌جا هم آن ائمه‌ای که او می‌پرستد و دنبال‌شان رفته عوضی گرفته. بلکه این‌ها "لن یفترقا" هستند و هر جا سراغ رفتید، باید امامی که قرآن با اوست، باشد. هرجا سراغ قرآن رفتید، باید قرآنی باشد که معلمین او، نظریات‌شان ملحوظ شده باشد. پس قرآن خودش قرار داده، و فرموده که: «و یعلمهم الکتاب و الحکمة»(۵)؛ چندجا اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) به نام معلم قرآن معرفی شده. معلم قرآن هم معلم معیّن کرده، و معلم‌های خاندان خودش را داده. باید از این‌ها هم اطلاع داشته باشد. مجموع این‌ها که جمع شد، یک اسلامی می‌شود که ان‌شاءالله باشد. ۸۰/۸/۳۰ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ______ ۱) [ :۲۲] ۲) [ علیه‌السلام:۴۸] ۳) [ :۴۴] ۴) [ :۱۱۳] ۵) [ :۲] @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 بیانات و توصیه‌هایی پیرامون زیارت 🔹 من یادم هست که در #قم یک وقتی یکی از #علمای بزرگ ـ خدا رحمتش
🏴 محبت ائمه اطهار علیهم‌السلام تنها راه نجات 🔹 حسينی بودن و حسينی داشتن، ياد بودن؛ اين وقتی در ذهن‌ها جا گرفت، آدم به جايی می‌رسد كه در هم به جای خواب‌های متفرقه و دنيوی، خواب و خواب و و کبری می‌بیند و چشم او وقتی بيدار می‌شود آلود است. اين راه است. وقتی آدم در اين راه قدم نهاد (علیهم‌السلام) انسان می‌شوند. و همان محبوب‌ها، انسان هم می‌شوند، را دوست دارند و به دادش می‌رسند. پس تنها راه محبت اين خانواده و دوری از شد. ۸۸٫۱۰٫۱ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🏴 محبت ائمه اطهار علیهم‌السلام تنها راه نجات 🔹 حسينی بودن و #فكر حسينی داشتن، ياد #حسين بودن؛ اين و
🔺 علامت قبولی زیارت 🔹 مرحوم میرزا جواد آقای فرمودند که ما یک سال از عازم بودیم، آن سال‌ها نه موتوری بود، نه ماشینی بود و نه قطاری بود. مشکلاتی داشت سفر از تبریز تا عتبات شاید یک ماه، ۲۵ روز، اقلّاً ۲۰ روز باید در راه‌ها زحماتی را تحمل می‌کردند. این بود که ما هر چند ساعت که راه می‌رفتیم و خسته می‌شدیم، می‌نشستیم و چادر می‌زدیم. مسئول اداره مالیات تبریز هم آن‌جا بود و می‌آمد دیدن ما، می‌نشست و با ما صحبت می‌کرد. تا رسیدیم عتبات عالیات و زیاراتی کردیم و برگشتیم تا در یک منزل، باز همان فرد آمد به چادر ما و این‌جا گِله کرد و گفت: آقا! من در سفر و در آن‌جا چند مرتبه به خدمت شما و مجلس شما مشرّف شدم و به زیارت شما آمدم و شما یک مرتبه پاسخی ندادید و بازدیدی از ما نکردید!. ایشان می‌فرمایند که خب، بفرمایید ببینیم، آن‌جا که بودیم چند مرتبه شما مشرف شدید به زیارت؟ عرض می‌کند مثلاً ۲۰ مرتبه. می‌فرمایند که: چند مرتبه از شما بازدید کرد؟!. این یک‌مرتبه با این سؤال حساب نشده روبرو می‌شود که چه بگویم. عرض می‌کند: نمی‌دانم. می‌فرماید که: نمی‌دانم ندارد!، هیچ فردی نیست که امام از او بازدید کند و او بی‌خبر بماند. بازدید امام خبر آور است. خبردار کننده است. تغییر دهنده است. درونی آورنده است. سازنده است. شما ببین وقتی می‌آمدی چه حالی داشتی و حالا که بر می‌گردی چه حالی داری. روشن است نزد خودت که آیا امام پاسخ شما را داده یا نداده. همه‌ی این‌طوری است. اعمالی‌که انجام می‌دهد و از آن ظاهری می‌برد. اما آیا این علامت این است که این زیارت را هم امام جواب داده یا نه. علامت آن چیست؟ این‌که آیا در درونش نسخه‌ای اضافه کرده یا نه؛ بر دانش‌اش، بر ، بر و ، بر و اردتش نسبت به پروردگارش در و نسبت به معصومین و علیهم‌السلام در زیارت‌شان. این علامت قبولی است. ۸۵/۷/۱۱ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 علامت قبولی زیارت 🔹 مرحوم میرزا جواد آقای #ملکی_تبریزی فرمودند که ما یک سال از #تبریز عازم #عتبا
🏴 سلام الله علی الحسین 🔺 «و مَن جاهَدَ فَإنَّما یُجاهِدُ لِنَفسِهِ»؛ ( :۶) هر که تلاشی بکند و زحمتی بکشد، بداند که برای خودش است و خدا منزه از نیاز است. ما همه سر تا پا نیازیم؛ بنابراین هر کاری بکنیم چشم‌مان باید به و او و ملاقات و او باشد. زیارت خداوند در ، زیارت اولیائش است؛ فلذا کسی که شب یا شب مشرّف به بشود، زیارت خداوند درباره‌اش نوشته می‌شود، چون مجسمه‌ی نمایش و خداوند، حضرت علیه‌السلام است و وقتی که رفت پیش امام ، کأنّه نیست و پیش خدا رفته؛ چون امام علیه‌السلام یک سر مو برای خودش کار نکرد. یک سر مو برای خاندانش کار نکرد، جز این‌که نام مبارک جدّش به بالا برود و همان‌طوری هم که مادرش فداکاری کرد، همانند او هیچ غرض شخصی نداشت. 🕋 این بود که در موقعی‌که همه دارند دور خانه‌ی خدا می‌کنند، او دید که صلاح خدا این است که ایشان این‌جا نماند. آمد بیرون و پیام داد: هر کس در راه خدا حاضر است خون دلش را بذل و بخشش کند، و «مُوَطِّناً عَلی لِقاءِالله نَفسِه»؛ روی خودش کار کرده و حاضر شده که به خداوند بپیوندد، با ما بیاید؛ یعنی را وِل کند و بیاید سر روی بیابان بگذاریم؛ از دست ، از دست ، از دست ستم، از دست چپاول‌گری‌ها و عیاشی‌ها و بی‌دینی‌های می‌خواهیم فریاد بزنیم!. می‌خواهیم برویم ایمانی ایجاد کنیم، همان‌طوری‌که جدّ ما در برابر ظاهری، انقلاب ایجاد کرد. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama