eitaa logo
اساتید عزیز
132 دنبال‌کننده
18 عکس
19 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 بین و شيخ جعفر، فرق‌هاى ميان اخباریان و اصوليان را مورد بررسى قرار داده به برخى از عمده‌ترين اين اختلافات اشاره مى‌شود: اخباریان، : را حرام مى‌دانند، اما اصوليان اجتهاد را واجب و حتى برخى از آنان واجب مى‌دانند، چنان‌كه ملا محمد امين در كتاب «الفوائد المدنية»، منكر اجتهاد شده و گفته است كه : روش علماى پيشين، اجتهادى نبوده است؛ اخباریان، : ادله را به كتاب و سنت منحصر مى‌دانند و بر خلاف اصوليان، اجماع و عقل را حجت نمى‌شمارند؛ اخباریان، : تحصيل احكام از طريق«ظن» را منع كرده و بر خلاف مجتهدان، جز «علم» را حجت نمى‌دانند؛ احاديث، نزد اخباریان بر دو نوع و ضعيف است، اما در آثار مجتهدان، ، بر چهار نوع ، ، و تقسيم مى‌شود؛ اصوليان، : مردم را به دو گروه مجتهد و مقلد تقسيم مى‌كنند، اما اخباریان، همه مردم را مقلد معصوم مى‌شمارند و تقليد از غير معصوم را مجاز نمى‌دانند؛ اصوليان، : ظاهر را حجت مى‌دانند و آن را بر خبر ترجيح مى‌دهند، اما اخباریان، تمسك به ظاهر كتاب را تنها در صورت وجود تفسيرى از معصوم مجاز مى‌شمارند؛ اخباریان، كليه اخبار كتب اربعه را صحيح و الصدور مى‌دانند، اما اصوليان، همه اين احاديث را صحيح نمى‌دانند؛ اخباریان، حسن و قبح را مى‌پذيرند، اما بر خلاف اصوليان، احكام مستقل عقلى را حجت شرعى نمى‌شمارند؛ اصوليان، هم در و هم در ، را جارى مى‌دانند، اما اخباریان تنها در مورد دوم با آنان موافقند؛ اخباریان بر خلاف اصوليان، در هنگام تعارض اخبار، ترجيح را با تمسك به جايز نمى‌شمارند، چنان‌كه در «الفوائد المدنية» مى‌گويد: «من معتقدم كه تمسك به اصلیه به‌طور كلى، تا پيش از اكمال دين صحيح بود، ليكن پس از آنكه دين به سرحد كمال رسيد، براى برائت مزبور محلى باقى نماند، زيرا اخبار متواتر از ائمه(ع) در هر واقعه‌اى كه مردم نيازمند بدان هستند، رسيده و تا روز قيامت حقايق موضوعات ثابت گرديده و نيز براى هر گونه اختلافى كه دو نفر با هم دارند، حكمى تعيين شده است»؛ اخباریان، گونه‌هايى از چون قياس ، قياس و نيز را كه اصوليان آنها را معتبر مى‌شمارند، در شمار قياس‌هاى نهى شده در احاديث، شمرده‌اند و آنها را باطل مى‌انگارند. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 از مشو تو غافل شب و روز اوقات مکن تو صرف شب و خواهی تو اگر خدا در دو جهان بنمای تو کامل شب و روز الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 من در این به جز رنج و تعب چیزی ندیدم جز و غم در شب چیزی ندیدم هرکه دارد نیکی زین مادر به دنیا من که از آنها عزیزم جز چیزی ندیدم چیدم رفیقانی گرفتم من به عمرم جز خلاف وعده و ترک چیزی ندیدم بستند بسیاری و روز وعده زان‌ها غیر بدعهدی و سبب چیزی ندیدم بعض را نزدیک گشته گفتگوهایی نمودم میل آنها جز به آواز چیزی ندیدم بس کسانی را که خود می‌خواندند و من در آنها جز مرام چیزی ندیدم ای بسا از و نسب بودند غیر نام خشکی از اصل و چیزی ندیدم ادعای بخشش و کنندی عده‌ای من اندر آنها غیر آیین چیزی ندیدم عده‌ای در ادّعا که تارک دنیا شدندی اندر آنها من به جز ذهب چیزی ندیدم از جهان باید شود مهد کو ؟ من که جز ادب اندر خُطَب چیزی ندیدم گر تو آنچه را گفتم بدیدی خوش به حالت من که در آن خرم از چیزی ندیدم ببند از این ای چند روزی کم بگو من در غیر از تعب چیزی ندیدم الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 مکتب فقیهان که در اواخر سده ۴ و نیمه نخست سده ۵ق با کوشش فقیهان گرا ضعیف گردید، وجود محدود خود را در مجامع فقهی امامیه حفظ کرد تا آنکه در اوایل سده ۱۱ق بار دیگر به وسیله محمد امین ( ۱۰۳۳ یا ۱۰۳۶ق ) در قالبی نو مطرح شد و لبه تیز حملات خود را متوجه اصولیان ساخت. برخی معتقدند ابن ابی (زنده در ۹۰۴ق ) از جمله کسانی بود که راه را بر اخباریان هموار گردانید. او در رساله‌ای با عنوان : «‌العمل باخبار اصحابنا »، به اقامه ادله‌ای در این زمینه پرداخت رواج و اطلاق عنوان اخباری بر گروهی خاص و با معنی و اصطلاح مشخص امروزین از سده ۱۱ق و با ظهور پیشوای حرکت نوین اخباری، یعنی محمد امین آغاز شده است که برخی او را با صفت «‌اخباری صلب‌» وصف کرده‌اند. افول اخباری‌گری با آغاز تقابل آشکار میان اخباریان و اصولیان در قرن ۱۱ق. و ادامه آن در قرون بعدی و ظهور بزرگان اصولی مانند آیت الله وحید (م. ۱۲۰۵ق.)اخباریان رفته رفته نفوذ خود را در حوزه‌های علمیه از دست دادند. بهبهانی از تاثیرگذارترین عالمان اصولی در شکست اخباریان بود. او دامنه مبارزه خود با اصولیان را از حوزه نظری به عمل نیز کشاند و از جمله، گزاردن به امامت شیخ یوسف پیشوای اخباریان را اعلام کرد. پس از او با مبارزات : شیخ مرتضی (م. ۱۲۸۱ق.)، شیخ جعفر نجفی کاشف الغطاء(م. ۱۲۲۷ یا ۱۲۲۸ق.) با اخباریان دامنۀ نفوذ این‌ مكتب‌ نیز بسیار محدود گردید. امروزه‌ تنها جایی‌ كه‌ آثار اخباریگری‌ به‌ شكل‌ آشكار در آنجا دیده‌ می‌شود، برخی‌ از مناطق‌ خوزستان‌ (به‌ ویژه‌ خرمشهر و آبادان‌) است‌. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 تندرو محمد امین به عنوان مکتب در میان شیعیان متأخر نخستین کسی بود که : باب نقد علم و مجتهدان را گشود و امامیه را به دو بخش اخباریان و مجتهدان (اصولیان ) تقسیم کرد. او در آغاز، خود در سلک مجتهدان بود و از مجتهدان بزرگی اجازه أخذ کرد، اما از روش آنان روی برتافت. گویا او به شدت تحت تاثیر افکار استادش میرزا محمد استرابادی بوده است محمدامین، تعالیم خود را در کتابی با عنوان (( الفوائد المدنیة )) تدوین کرد که از مهم‌ترین منابع اخباریان محسوب می‌گردد. از پیروان تندرو و متعصب مکتب اخباری در سده ۱۱ق، عبدالله بن صالح نویسنده (( منیة الممارسین )) است. شیخ یوسف آورده است که : وی به اهل بسیار ناسزا می‏‌گفت، در حالی که پدرش ملا صالح اهل اجتهاد بود ابو احمد جمال الدین محمد بن عبدالنبی، محدث استرابادی (م. ۱۲۳۲ق )، معروف به محمد اخباری از مجتهدان نامدار مانند : میرزا ابوالقاسم ، شیخ جعفر نجفی الغطاء، میر سیدعلی ، سید محمدباقر حجت الاسلام اصفهانی و محمدابراهیم به زشتی یاد می‏‌کرد و با آنان دشمنی آشکار داشت . بدین رو، قتلش توسط علمای بنام آن زمان ازجمله : سیدمحمد ، پسر میر سیدعلی طباطبایی و شیخ ، پسر شیخ جعفر الغطاء و سید عبدالله و نیز شیخ اسدالله امضا شد. اخباریان میانه ‏رو : شیخ یوسف (د ۱۱۸۶ق )، روشی میانه بین اخباریان و اصولیان برگزید. بحرانی، مدعی بود که در شیوه فقهی بر مسلک محمد تقی است که حد وسط میان اخباری‏ گری و اصولی‏ گری است. وحید از مخالفت با شیخ پرهیز نداشت و مردم را از خواندن جماعت با او نهی می‌‏کرد. ، به عنوان پیشوای اخباریان هرجا که مناسب می‌‏دید، آنان را از انتقادات تند و ناسزا، که موجب بروز شکاف میان شیعیان و نزاع میان علمای اصولی و اخباری می‌‏شد، برحذر می‌‏داشت. سید نعمت الله شوشتری (درگذشت ۱۱۱۲ق ) با اینکه اخباری بوده، در تأیید مجتهدان و هواداران ایشان و ارج نهادن به نظرات آنان تلاش بسیاری داشته است. برخی ملا محسن کاشانی (درگذشت ۱۰۹۱ق ) را نیز از اخباریان شمرده ‏اند. می‌‏گوید: « و حدیثم و از غیر آن بیگانه.» هر چند به ظاهر، مراد او در اینجا با است نه و علم اصول؛ اما فیض معتقد بوده که : مردم عادی(غیر معصوم)، و غیر قابل اعتماد است و نیست. در بعضی آثارش از جمله : الکلمات الکمنونه آشکارا بر مجتهدان تاخته و روش اصولی آنان را نقد کرده است. بررسی آرای او در برخی آثارش از جمله این کتاب، تردیدی در گرایشش به اخباری‌گری باقی نمی‌گذارد. او معتقد است که اصولیان با بازکردن باب اصولی، را بر مکلفان سخت کردند و در چیزهایی سخن گفتند که خداوند سخن نگفته و حکمت در آن بوده که مسکوت بمانند. محمدتقی (درگذشت ۱۰۷۰ق ) نیز از پیروان متعادل مکتب اخباری بوده، و چنان که گفته شده، آموزش‌های محمد امین را صریحاً تأیید می‌کرده است. ملا خلیل بن (درگذشت ۱۰۸۹ق ) که از معاصران : شیخ $حر_عاملی، محمدباقر و فیض کاشانی و از شاگردان : شیخ و بود و با اجتهاد کاملاً مخالفت ورزیده، آن را انکار می‌‏کرد. محمدطاهر (درگذشت ۱۰۹۸ق )، نیز از اخباریان میانه‌‏رو به شمار می‌‏آید. شیخ (درگذشت ۱۱۰۴ق ) در خاتمه کتاب معروفش، الشیعه، به اخباری بودن خود اشاره کرده است. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 سابقه طریقه‌ای که امین بنیان نهاد، در سنت فقهی – کلامی امامیان بی‌سابقه نبود و او خود نیز سعی داشت تا خویش را دنباله رو شیوه و (ابن بابویه و شیخ صدوق) از قدمای اصحاب امامیه قلمداد نماید. این ادعا از سوی مخالفان او پذیرفته نشده است. بی‌تردید پیش از امین اخباریگری وجود داشت، اما این طریقه به گونه‌ای که امین استرابادی بنیان نهاد، ویژه خود اوست. مقابله با امین اِستَرآبادی سعی داشت که : در محافل امامیه، اجتهاد اصولیان را به عنوان یک خطر مطرح ساخته و با رجوع به اخبار، مذهب اخباری‌گری را احیا کند. درباره زمینه‌های ظهور امین استرابادی، این نکته مسلم است که : فضای فکر دینی عصر و نقش عالمانی همچون و روش اجتهادی ایشان در این باره مؤثر بوده است. در سراسر الفوائد، برخورد انتقادی امین اِستَرآبادی با روش اجتهادی محقق و‌ گاه به طور کلی اصولیان دیده می‌شود. در باب منابع ، امین استرابادی بر این اعتقاد است که : همه در کتاب و سنت بیان شده است. او با تکیه بر اینکه نخستین اصل است و نیز بر پایه حدیثی از (ع)، بر این نکته اصرار می‌ورزید که : هر امری که دو تن در آن کنند، حتماً برای آن اصلی در کتاب خدا وجود دارد، ولی مردمان بدان راه نمی‌برد. او قرآن را براساس و آراء شخصی باطل می‌شمارد و آن را تنها مخصوص علیهم السلام می‌داند که معصوم از خطا هستند و بدین ترتیب، بر آن است که : احکام نظری از آیات قرآنی که وجوه متعددی درباره آن محتمل است، جز برای معصومان اهل بیت(ع) که مخاطبان واقعی قرآن هستند، امکان پذیر نیست. نبوی امین درباره نیز معتقد است که : استنباط از آن، بدون تفحص از احوال سنت و و آن جایز نیست و این تفحص، تنها به واسطه رجوع به اهل بیت علیهم السلام ممکن خواهد بود. در واقع امین نظریه خویش درباره را بر دو پایه استوار کرده است: ۱ - کمال شریعت در کتاب و سنت است ۲ - اعتقاد به اینکه معرفت شریعت، رجوع به امام معصوم است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به شمار می‌رود. حدیث اِستَرآبادی به صحت جمیع احادیث و اصولاً صحت غالب احادیث امامی قائل است و معتقد است که : منابع کتب اربعه، اصولی است که اصحاب ائمه(ع) آن را مدون ساخته، به مضامین آن عمل می‌کردند. امین استرابادی همچنین چهارگانه حدیث به صحیح، حسن، موثق و ضعیف را -که متأخران بدان دست یازیده‌اند- باطل دانسته و با تکیه بر اینکه این روش نزد متقدمان امامیه معمول نبوده، آن را به شدت رد کرده است. امین اِستَرآبادی بر این باور است که : حکم شرعی بر اساس کسب و مقبول نیست، زیرا این مباحث موجب اختلافات اصولی و فقهی می‌شود و فائده انبیا و انزال کتب، نقض می‌گردد. او همچنین در رویکردی به علم ، اعتماد بر این دانش را که مبتنی بر منطق و حجج عقلی است، نیز نادرست می‌انگارد. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 آثار الفوائد المدنیه (کتاب) تنها اثر انتشار یافته امین ، الفوائد المدنیه فی الرد علی من قال بالاجتهاد و التقلید فی نفس الاحکام الالهیه است که در خصوص معرفی مبانی فکری او در رد شیوه فقهی اصولیان است. آثار خطی : شرح الاستبصار، یا الفوائد المکیه، که شرحی است ناتمام بر شیخ و مقدمه آن مباحثی در علم حدیث و را در بردارد. او حواشی و تعلیقاتی نیز بر الاستبصار داشته است. شرح الاحکام، شرحی ناتمام بر تهذیب حواشی وی بر تهذیب و استبصار را مؤلفی در ۱۱۳۳ق در مجموعه‌ای با عنوان گرد آورده است. حاشیه بر کلینی، که فاضل قزوینی آن را جمع آوری کرده است. ، رساله‌ای است به فارسی که در آن از مباحث کلامی و غیر آن سخن رفته و آن را به نام محمد شاه دکنی نوشته بوده است. امین این کتاب را در مکه و پس از تحریر اول یا دوم الفوائد المدنیه به نگارش آورده است. اتان کلبرگ برپایه اهدای کتاب، احتمال داده است که شاید استرابادی چند سالی را در هند گذرانیده باشد حاشیه بر العلوم المسائل الثلاث الکلامیه رساله‌ای در بداء حاشیه بر معارج الاصول محقق وفات : به‌گفته سید علی خان ، امین استرابادی در ۱۰۳۶ق درگذشت و پیکرش را در کنار مقابر و در مکه به خاک سپردند. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 : ۱ - ۲ - اقسام حکم شرعی : ۱ - حکم شرعی ۲ - حکم شرعی اقسام حکم شرعی ظاهری : ۱ - حکم شرعی ظاهری ۲ - حکم شرعی ظاهری اصول : اصل این است که همه چیز حلال است این را می‌گویند هر چیزی را که شک داری که آیا حلال است یا حرام است ؟ بگو : حلال است اینجا حلیت حکم ظاهری است اول احکام واقعی است بعد احکام ظاهری است یعنی اگر احکام واقعیه نباشد احکام ظاهریه هم نخواهد بود یعنی اول باید حکم واقعی باشد بعدش مکلف نسبت به حکم واقعی شک داشته باشد بعدش حکم ظاهری به وجود بیاید پس حکم ظاهری از حکم واقعی است یعنی بعد از حکم واقعی و بعد از شک در حکم واقعی حالا حکم ظاهری به وجود می‌آید حکم شرعی دو قسم است : ۱ - حکم شرعی واقعی ۲ - حکم شرعی ظاهری حکم شرعی واقعی : گاهی شک در مسئله نیامده است مثل : الخمر حرام یعنی : چه شما بدانید که حرام است و چی شما ندانید که حرام است خمر است این حکم یک حکم واقعی است یعنی در حکم واقعی ما کاری به شک و غیر شک مکلف نداریم ۲ - حکم ظاهری ۱ - تعریف حکم ظاهری ۲ - اقسام حکم ظاهری ۱ - تعریف حکم ظاهری : حکم ظاهری حکمی است که در موضوعش شک نسبت به حکم شرعی اخذ شده است الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 اقسام : ۱ - حکم شرعی ظاهری ۲ - حکم شرعی ظاهری اماره : حکم ظاهری است که کاشفیت از واقع دارد یعنی : ما نظر به واقع داریم اگرچه صد در صد به حکم واقعی دسترسی نداریم ولی ۷۰ یا ۸۰ درصد به حکم واقعی دسترسی داریم اینجا امام علیه السلام به ما امر فرموده است که : همین مقدار دسترسی به حکم واقعی کفایت می‌کند اینجا مولا به ما می‌فرماید که : شما همان حکمی را که نسبت به آن ۷۰ ۸۰ درصد علم داری به همان عمل کن یعنی : ما گاهی مستقیماً نزدیک خود امام علیه السلام هستیم و از خود امام علیه السلام می‌شنویم که فلان چیز حرام است اینجا ما ۱۰۰% و یقین پیدا می‌کنیم و طبق یقین خود باید عمل کنیم ولی گاهی ما نزد امام علیه السلام نیستیم ولی یک نفر که مورد اعتماد است مثل نزد امام علیه السلام بوده است و این فرد مورد اعتماد ما است می‌گوید که : من از امام علیه السلام شنیدم که فرمود : الخمر حرام اینجا من از حرف این شخص صد در صد علم و پیدا نمی‌کند ولی ۷۰ یا ۸۰ درصد علم پیدا می‌کنم و ۱۰ یا ۲۰ یا ۳۰ درصد هم احتمال می‌دهم که این شخص دروغ گفته باشد یا اینکه بد فهمیده باشد و شاید در واقع هم حرام نباشد اینجا به دلیل دیگری که شارع در جای دیگر فرموده است که : این فرد و این آقا که برای شما خبر آورده است هرچه که گفت قبول کن اینجا ولو احتمال هم می‌دهیم ولی چون امام علیه السلام فرموده که : حرفش را قبول کن من باید حرف او را قبول کنم پس من اینجا نسبت به حکم شرعی یقین ندارم ولی چون امام علیه السلام خودش فرموده که : حرف او را بپذیر و قبول کن انگار ۱۰۰ درصد است این را می‌گوییم این حکم ظاهری است چون در موضوعش اخذ شده است یعنی : من حکم واقعی را نمی‌دانم و یقین به حکم واقعی ندارم ولی همه مثل خبر واحد ثقه هستند و از این باب هستند الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۳۳ شیخ طوسی و مغایرتی که بین مسلک شیخ در رجالش با مسلک وجود دارد این است که : شیخ طوسی در رجالش : اسم اصحاب و راویان ائمه علیهم السلام را جمع آوری کرده است چه منافق و چه مومن یعنی حتی خلفاء و معاویه و عمروعاص و ابن زیاد و منصور دوانیقی را از اصحاب اهل بیت علیهم السلام شمرده است ولی نجاشی این کار را نکرده است دلیل تالیف شیخ طوسی از تالیف رجالش عبارت است از : بیان شرح حال راویان حدیث از ائمه علیهم السلام لذا اصل این است که : راوی موجود در کتاب رجال شیخ طوسی امامی یا لااقل شیعه است نظر مرحوم در باره رجال شیخ طوسی عبارت است از اینکه : کتاب رجال شیخ طوسی یادداشت‌های شیخ است که شیخ موفق به تکمیل آن نشد لذا شیخ اسم بعضی را می‌برد ولی در باره ثقه یا ضعیف یا صاحب کتاب یا راوی بودن چیزی نمی‌گوید و فقط می‌گوید که او از اصحاب اهل بیت علیهم السلام است الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۳۴ شیخ طوسی : کتاب فهرست شیخ در باره نویسندگان شیعه مطلقا است چه امامی و چه غیر امامی شیخ طوسی در همه علوم اسلامی دارای تالیف است و به معروف است کتاب فهرست شیخ طوسی در علم رجال از سه جهت مفید است : ۱ - شیخ طوسی راه و طریق خودش به اصل و تصنیف را بیان می‌کند ۲ - شیخ طوسی روایاتی را در تهذیب نقل کرده است و طریق خودش به آنها را در کتاب تهذیب نقل نکرده است ولی طریق خودش به آنها را در کتاب فهرست ذکر کرده است ۳ - در تهذیب طریق شیخ طوسی ضعیف است ولی طریق شیخ طوسی در فهرست صحیح است لذا ما اینجا می‌توانیم بگوییم که خبری که در تهذیب است صحیح است چرا ؟ به خاطر طریقی که شیخ طوسی در فهرست دارد و این حدیث هم از کتاب فهرست گرفته شده است *وعده و وفای به وعده شیخ طوسی و نجاشی : شیخ طوسی در مقدمه کتاب فهرست خودش وعده داده است که : نویسندگان و مصنفین و صاحبان مذاهب فاسد را بیان کند تا آگاهی بیشتر نسبت به مصنفات و اصول حاصل شود و ارزش رجال صالح و طریق رجال صالح بیشتر شناخته شود ولی به وعده خودش عمل نکرد چرا ؟ چون مثلاً : درباره ابن ابی که مذهب است چیزی نفرمود درباره ابن علی السجاد که را بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ترجیح می‌داد هم چیزی ننوشت ولی مرحوم در مقدمه کتاب خودش هیچ وعده‌ای نداده است ولی بیشتر از شیخ طوسی فساد اعتقادی و ضعف افراد ضعیف را بیان کرده است الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b