✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#اخباریون تندرو
محمد امین #استرآبادی به عنوان #مؤسس مکتب #اخباری در میان شیعیان متأخر نخستین کسی بود که :
باب نقد علم #اصول و مجتهدان را گشود و امامیه را به دو بخش اخباریان و مجتهدان (اصولیان ) تقسیم کرد.
او در آغاز، خود در سلک مجتهدان بود و از مجتهدان بزرگی اجازه أخذ کرد، اما از روش آنان روی برتافت.
گویا او به شدت تحت تاثیر افکار استادش میرزا محمد استرابادی بوده است
محمدامین، تعالیم خود را در کتابی با عنوان (( الفوائد المدنیة )) تدوین کرد که از مهمترین منابع اخباریان محسوب میگردد.
از پیروان تندرو و متعصب مکتب اخباری در سده ۱۱ق،
عبدالله بن صالح #سماهیجی نویسنده #کتاب (( منیة الممارسین )) است.
شیخ یوسف #بحرانی آورده است که :
وی به اهل #اجتهاد بسیار ناسزا میگفت، در حالی که پدرش ملا صالح اهل اجتهاد بود
ابو احمد جمال الدین محمد بن عبدالنبی، محدث #نیشابوری استرابادی (م. ۱۲۳۲ق )، معروف به #میرزا محمد اخباری از مجتهدان نامدار #اصولی مانند :
میرزا ابوالقاسم #قمی،
شیخ جعفر نجفی #کاشف الغطاء،
میر سیدعلی #طباطبایی،
سید محمدباقر حجت الاسلام اصفهانی
و محمدابراهیم #کلباسی
به زشتی یاد میکرد و با آنان دشمنی آشکار داشت .
بدین رو، #حکم قتلش توسط علمای بنام آن زمان ازجمله :
سیدمحمد #مجاهد، پسر میر سیدعلی طباطبایی
و شیخ #موسی، پسر شیخ جعفر #کاشف الغطاء
و سید عبدالله #شبر
و نیز شیخ اسدالله #کاظمینی امضا شد.
اخباریان میانه رو :
شیخ یوسف #بحرانی (د ۱۱۸۶ق )، روشی میانه بین اخباریان و اصولیان برگزید.
بحرانی، مدعی بود که در شیوه فقهی بر مسلک محمد تقی #مجلسی است که حد وسط میان اخباری گری و اصولی گری است.
وحید #بهبهانی از مخالفت با شیخ #یوسف_بحرانی پرهیز نداشت و مردم را از خواندن #نماز جماعت با او نهی میکرد.
#شیخ_یوسف_بحرانی، به عنوان پیشوای اخباریان هرجا که مناسب میدید، آنان را از انتقادات تند و ناسزا، که موجب بروز شکاف میان شیعیان و نزاع میان علمای اصولی و اخباری میشد، برحذر میداشت.
سید نعمت الله #جزایری شوشتری (درگذشت ۱۱۱۲ق ) با اینکه اخباری بوده، در تأیید مجتهدان و هواداران ایشان و ارج نهادن به نظرات آنان تلاش بسیاری داشته است.
برخی ملا محسن #فیض کاشانی (درگذشت ۱۰۹۱ق ) را نیز از اخباریان شمرده اند.
#فیض_کاشانی میگوید:
« #مقلد_قرآن و حدیثم و از غیر آن بیگانه.»
هر چند به ظاهر، مراد او در اینجا #تقابل با #تصوف است نه #اجتهاد و علم اصول؛
اما فیض معتقد بوده که :
#عقول مردم عادی(غیر معصوم)، #ناقص و غیر قابل اعتماد است و #حجت نیست.
#فیض در بعضی آثارش از جمله :
الکلمات الکمنونه
آشکارا بر مجتهدان تاخته و روش اصولی آنان را نقد کرده است.
بررسی آرای او در برخی آثارش از جمله این کتاب، تردیدی در گرایشش به اخباریگری باقی نمیگذارد.
او معتقد است که اصولیان با بازکردن باب #اجتهاد اصولی، #تکلیف را بر مکلفان سخت کردند و در چیزهایی سخن گفتند که خداوند سخن نگفته و حکمت در آن بوده که مسکوت بمانند.
محمدتقی #مجلسی (درگذشت ۱۰۷۰ق ) نیز از پیروان متعادل مکتب اخباری بوده، و چنان که گفته شده، آموزشهای محمد امین #استرابادی را صریحاً تأیید میکرده است.
ملا خلیل بن #غازی #قزوینی (درگذشت ۱۰۸۹ق ) که از معاصران :
شیخ $حر_عاملی،
محمدباقر #مجلسی
و #ملامحسن فیض کاشانی
و از شاگردان :
شیخ #بهایی
و #میرداماد بود و با اجتهاد کاملاً مخالفت ورزیده، آن را انکار میکرد.
محمدطاهر #قمی (درگذشت ۱۰۹۸ق )، نیز از اخباریان میانهرو به شمار میآید.
شیخ #حر_عاملی (درگذشت ۱۱۰۴ق ) در خاتمه کتاب معروفش،
#وسائل الشیعه، به اخباری بودن خود اشاره کرده است.
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
سابقه #اخباریگری
طریقهای که امین #استرابادی بنیان نهاد، در سنت فقهی – کلامی امامیان بیسابقه نبود و او خود نیز سعی داشت تا خویش را دنباله رو شیوه #کلینی و #صدوقین (ابن بابویه و شیخ صدوق) از قدمای اصحاب #حدیث امامیه قلمداد نماید.
این ادعا از سوی مخالفان او پذیرفته نشده است.
بیتردید پیش از امین #اِستَرآبادی #فکر اخباریگری وجود داشت، اما این طریقه به گونهای که امین استرابادی بنیان نهاد، ویژه خود اوست.
مقابله با #اصولیون
امین اِستَرآبادی سعی داشت که :
در محافل امامیه، اجتهاد اصولیان را به عنوان یک خطر مطرح ساخته و با رجوع به اخبار، مذهب اخباریگری را احیا کند.
درباره زمینههای ظهور #افکار امین استرابادی، این نکته مسلم است که :
فضای فکر دینی عصر #صفوی و نقش عالمانی همچون #محقق_کرکی و روش اجتهادی ایشان در این باره مؤثر بوده است.
در سراسر #کتاب الفوائد، برخورد انتقادی امین اِستَرآبادی با روش اجتهادی محقق #کرکی و گاه به طور کلی اصولیان دیده میشود.
در باب منابع #شریعت، امین استرابادی بر این اعتقاد است که :
همه #احکام_شرعی در کتاب و سنت بیان شده است.
او با تکیه بر اینکه #قرآن نخستین اصل #تشریع است و نیز بر پایه حدیثی از #امام_صادق(ع)، بر این نکته اصرار میورزید که :
هر امری که دو تن در آن #اختلاف کنند، حتماً برای آن اصلی در کتاب خدا وجود دارد، ولی #عقول مردمان بدان راه نمیبرد.
او #تأویل قرآن را براساس #افکار و آراء شخصی باطل میشمارد و آن را تنها مخصوص #اهل_بیت علیهم السلام میداند که معصوم از خطا هستند
و بدین ترتیب، بر آن است که : #استنباط احکام نظری از آیات قرآنی که وجوه متعددی درباره آن محتمل است، جز برای معصومان اهل بیت(ع) که مخاطبان واقعی قرآن هستند، امکان پذیر نیست.
#سنت نبوی
امین #اِستَرآبادی درباره #سنت_نبوی نیز معتقد است که :
استنباط #احکام_نظری از آن، بدون تفحص از احوال سنت و #ناسخ و #منسوخ آن جایز نیست و این تفحص، تنها به واسطه رجوع به اهل بیت علیهم السلام ممکن خواهد بود.
در واقع امین #استرابادی نظریه خویش درباره #شریعت را بر دو پایه استوار کرده است:
۱ - کمال شریعت در کتاب و سنت است
۲ - اعتقاد به اینکه #کلید معرفت شریعت، رجوع به #علم امام معصوم است که #وارث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به شمار میرود.
حدیث
اِستَرآبادی به صحت جمیع احادیث #کتب_اربعه و اصولاً صحت غالب احادیث امامی قائل است
و معتقد است که :
منابع کتب اربعه، اصولی است که اصحاب ائمه(ع) آن را مدون ساخته، به مضامین آن عمل میکردند.
امین استرابادی همچنین #تقسیم چهارگانه حدیث به صحیح، حسن، موثق و ضعیف را -که متأخران بدان دست یازیدهاند- باطل دانسته و با تکیه بر اینکه این روش نزد متقدمان امامیه معمول نبوده، آن را به شدت رد کرده است.
امین اِستَرآبادی بر این باور است که :
#تحصیل حکم شرعی بر اساس کسب و #نظر مقبول نیست،
زیرا این مباحث موجب اختلافات اصولی و فقهی میشود و فائده #بعثت انبیا و انزال کتب، نقض میگردد.
او همچنین در رویکردی به علم #کلام، اعتماد بر این دانش را که مبتنی بر منطق و حجج عقلی است، نیز نادرست میانگارد.
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
آثار
الفوائد المدنیه (کتاب)
تنها اثر انتشار یافته امین #استرابادی،
الفوائد المدنیه فی الرد علی من قال بالاجتهاد و التقلید فی نفس الاحکام الالهیه
است که در خصوص معرفی مبانی فکری او در رد شیوه فقهی اصولیان است.
آثار خطی :
شرح الاستبصار،
یا الفوائد المکیه،
که شرحی است ناتمام بر #استبصار شیخ #طوسی و مقدمه آن مباحثی در علم حدیث و #درایه را در بردارد.
او حواشی و تعلیقاتی نیز بر الاستبصار داشته است.
شرح #تهذیب الاحکام، شرحی ناتمام بر تهذیب #شیخ_طوسی
حواشی وی بر تهذیب و استبصار را مؤلفی در ۱۱۳۳ق در مجموعهای با عنوان #جامع_الحواشی گرد آورده است.
حاشیه بر #کافی کلینی، که فاضل قزوینی آن را جمع آوری کرده است.
#دانشنامه_شاهی، رسالهای است به فارسی که در آن از مباحث کلامی و غیر آن سخن رفته و آن را به نام #سلطان محمد #قطب شاه دکنی نوشته بوده است.
امین #استرابادی این کتاب را در مکه و پس از تحریر اول یا دوم الفوائد المدنیه به نگارش آورده است.
اتان کلبرگ برپایه اهدای کتاب، احتمال داده است که شاید استرابادی چند سالی را در هند گذرانیده باشد
حاشیه بر #انموذج العلوم #دوانی
المسائل الثلاث الکلامیه
رسالهای در بداء
حاشیه بر معارج الاصول محقق #حلی
وفات :
بهگفته سید علی خان #مدنی، امین استرابادی در ۱۰۳۶ق درگذشت و پیکرش را در کنار مقابر #عبدالمطلب و #ابوطالب در مکه به خاک سپردند.
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#اقسام_حکم :
۱ - #حکم_عقلی
۲ - #حکم_شرعی
اقسام حکم شرعی :
۱ - حکم شرعی #واقعی
۲ - حکم شرعی #ظاهری
اقسام حکم شرعی ظاهری :
۱ - حکم شرعی ظاهری #اماره
۲ - حکم شرعی ظاهری #اصول
اصول :
اصل این است که همه چیز حلال است این را #اصالت_الحل میگویند
هر چیزی را که شک داری که آیا حلال است یا حرام است ؟
بگو :
حلال است
اینجا حلیت حکم ظاهری است
اول احکام واقعی است
بعد احکام ظاهری است
یعنی اگر احکام واقعیه نباشد احکام ظاهریه هم نخواهد بود
یعنی اول باید حکم واقعی باشد
بعدش مکلف نسبت به حکم واقعی شک داشته باشد
بعدش حکم ظاهری به وجود بیاید
پس حکم ظاهری #متاخر از حکم واقعی است
یعنی بعد از حکم واقعی و بعد از شک در حکم واقعی حالا حکم ظاهری به وجود میآید
حکم شرعی دو قسم است :
۱ - حکم شرعی واقعی
۲ - حکم شرعی ظاهری
حکم شرعی واقعی :
گاهی شک در مسئله نیامده است
مثل :
الخمر حرام
یعنی :
چه شما بدانید که #شراب حرام است
و چی شما ندانید که #خمر حرام است
خمر #حرام است
این حکم یک حکم واقعی است
یعنی در حکم واقعی ما کاری به شک #مکلف و غیر شک مکلف نداریم
۲ - حکم ظاهری
۱ - تعریف حکم ظاهری
۲ - اقسام حکم ظاهری
۱ - تعریف حکم ظاهری :
حکم ظاهری حکمی است که در موضوعش شک نسبت به حکم شرعی اخذ شده است
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
اقسام #حکم_ظاهری :
۱ - حکم شرعی ظاهری #اماره
۲ - حکم شرعی ظاهری #اصول
اماره :
#اماره حکم ظاهری است که کاشفیت از واقع دارد
یعنی :
ما نظر به واقع داریم
اگرچه صد در صد به حکم واقعی دسترسی نداریم
ولی ۷۰ یا ۸۰ درصد به حکم واقعی دسترسی داریم
اینجا امام علیه السلام به ما امر فرموده است که :
همین مقدار دسترسی به حکم واقعی کفایت میکند
اینجا مولا به ما میفرماید که :
شما همان حکمی را که نسبت به آن ۷۰ ۸۰ درصد علم داری به همان عمل کن
یعنی :
ما گاهی مستقیماً نزدیک خود امام علیه السلام هستیم و از خود امام علیه السلام میشنویم که فلان چیز حرام است
اینجا ما ۱۰۰% #علم و یقین پیدا میکنیم
و طبق یقین خود باید عمل کنیم
ولی گاهی ما نزد امام علیه السلام نیستیم ولی یک نفر که مورد اعتماد است مثل #زراره نزد امام علیه السلام بوده است و این فرد مورد اعتماد ما است میگوید که :
من از امام علیه السلام شنیدم که فرمود :
الخمر حرام
اینجا من از حرف این شخص صد در صد علم و #یقین پیدا نمیکند
ولی ۷۰ یا ۸۰ درصد علم پیدا میکنم و ۱۰ یا ۲۰ یا ۳۰ درصد هم احتمال میدهم که این شخص دروغ گفته باشد
یا اینکه بد فهمیده باشد
و شاید در واقع هم حرام نباشد
اینجا به دلیل دیگری که شارع در جای دیگر فرموده است که :
این فرد و این آقا که برای شما خبر آورده است هرچه که گفت قبول کن
اینجا ولو احتمال #دروغ هم میدهیم
ولی چون امام علیه السلام فرموده که :
حرفش را قبول کن
من باید حرف او را قبول کنم
پس من اینجا نسبت به حکم شرعی یقین ندارم
ولی چون امام علیه السلام خودش فرموده که :
حرف او را بپذیر و قبول کن
انگار ۱۰۰ درصد است
این را #اماره میگوییم
این حکم ظاهری است
چون در موضوعش #شک اخذ شده است
یعنی :
من حکم واقعی را نمیدانم و یقین به حکم واقعی ندارم
ولی همه #امارات مثل خبر واحد ثقه #حکم_ظاهری هستند و از این باب هستند
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۳۳
شیخ طوسی
#تغایر و مغایرتی که بین مسلک شیخ #طوسی در رجالش با مسلک #نجاشی وجود دارد این است که :
شیخ طوسی در رجالش :
اسم اصحاب و راویان ائمه علیهم السلام را جمع آوری کرده است چه منافق و چه مومن
یعنی حتی خلفاء و معاویه و عمروعاص و ابن زیاد و منصور
دوانیقی را از اصحاب اهل بیت علیهم السلام شمرده است ولی نجاشی
این کار را نکرده است
دلیل تالیف شیخ طوسی از تالیف رجالش عبارت است از :
بیان شرح حال راویان حدیث از ائمه علیهم السلام
لذا اصل این است که :
راوی موجود در کتاب رجال شیخ طوسی امامی یا لااقل شیعه است
نظر مرحوم #بروجردی در باره رجال شیخ طوسی عبارت است از اینکه :
کتاب رجال شیخ طوسی یادداشتهای شیخ است که شیخ موفق به تکمیل آن نشد لذا شیخ اسم بعضی را میبرد
ولی در باره ثقه یا ضعیف یا صاحب کتاب یا راوی بودن چیزی نمیگوید و فقط میگوید که او از اصحاب اهل بیت علیهم السلام است
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۳۴
#فهرست شیخ طوسی :
کتاب فهرست شیخ #طوسی در باره نویسندگان شیعه مطلقا است چه امامی و چه غیر امامی
شیخ طوسی در همه علوم اسلامی دارای تالیف است و به #شیخ_الطائفه معروف است
کتاب فهرست شیخ طوسی در علم رجال از سه جهت مفید است :
۱ - شیخ طوسی راه و طریق خودش به اصل و تصنیف را بیان میکند
۲ - شیخ طوسی روایاتی را در تهذیب نقل کرده است و طریق خودش به آنها را در کتاب تهذیب نقل نکرده است ولی طریق خودش به آنها را در کتاب فهرست ذکر کرده است
۳ - در تهذیب طریق شیخ طوسی ضعیف است
ولی طریق شیخ طوسی در فهرست صحیح است
لذا ما اینجا میتوانیم بگوییم که
خبری که در تهذیب است صحیح است
چرا ؟
به خاطر طریقی که شیخ طوسی در فهرست دارد و این حدیث هم از کتاب فهرست گرفته شده است
*وعده و وفای به وعده شیخ طوسی و نجاشی :
شیخ طوسی در مقدمه کتاب فهرست خودش وعده داده است که :
نویسندگان و مصنفین و صاحبان مذاهب فاسد را بیان کند تا آگاهی بیشتر نسبت به مصنفات و اصول
حاصل شود و ارزش رجال صالح و طریق رجال صالح بیشتر شناخته شود ولی به وعده خودش عمل نکرد
چرا ؟
چون مثلاً :
درباره #ابراهیم ابن ابی #بکیر که #واقفی مذهب است چیزی نفرمود
درباره #حسن ابن علی السجاد که #عمر را بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ترجیح میداد هم چیزی ننوشت
ولی مرحوم #نجاشی در مقدمه کتاب خودش هیچ وعدهای نداده است ولی بیشتر از شیخ طوسی فساد اعتقادی و ضعف افراد ضعیف را بیان کرده است
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#شعر
من در این #دنیا به جز رنج و تعب چیزی ندیدم
جز #گرفتاری و غم در #روز و شب چیزی ندیدم
هرکه دارد #چشم نیکی زین #پدر مادر به دنیا
من که از آنها عزیزم جز #غضب چیزی ندیدم
#دوستی چیدم رفیقانی گرفتم من به عمرم
جز خلاف وعده و ترک #ادب چیزی ندیدم
#عهدها بستند بسیاری و روز وعده زانها
غیر بدعهدی و #انکار سبب چیزی ندیدم
بعض را نزدیک گشته گفتگوهایی نمودم
میل آنها جز به آواز #طرب چیزی ندیدم
بس کسانی را که خود #سلمان میخواندند و #بوذر
من در آنها جز مرام #بولهب چیزی ندیدم
ای بسا #اشخاص از #اصل و نسب #مغرور بودند
غیر نام خشکی از اصل و #نسب چیزی ندیدم
ادعای بخشش و #احسان کنندی عدهای من
اندر آنها غیر آیین #طلب چیزی ندیدم
عدهای در ادّعا که تارک دنیا شدندی
اندر آنها من به جز #فکر ذهب چیزی ندیدم
از #مسلمانی جهان باید شود مهد #ادب کو ؟
من که جز #اسم ادب اندر خُطَب چیزی ندیدم
گر تو #عکس آنچه را گفتم بدیدی خوش به حالت
من که در آن #نخل خرم از #رطب چیزی ندیدم
#لب ببند از این #حقیقت ای #حسینی چند روزی
کم بگو من در #جهان غیر از تعب چیزی ندیدم
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۳۵
رجال #برقی :
ما به #الاشتراک بین رجال برقی و رجال شیخ طوسی این است که :
در هر دو اسامی اصحاب اهل بیت علیهم السلام آورده شده است و هیچ جرحی و تعدیلی در آن نیامده است
#نظرات دانشمندان درباره نویسنده رجال برقی :
درباره نویسنده رجال برقی ۴ نظریه وجود دارد که #مصنف این چهار نظریه را بیان میکند و خودش از بین این چهار نظریه نظر چهارم را قبول میکند
نظرات :
۱ - بعضی میگویند که :
مولف رجال برقی احمد برقی پسر محمد صاحب کتاب #المحاسن است
۲ - بعضی میگویند :
مولف رجال برقی محمد برقی پدر احمد است
۳ - بعضی میگویند :
مولف رجال برقی عبدالله برقی پسر احمد برقی است که #کلینی از او روایت نقل میکند
۴ بعضی میگویند که :
مولف رجال برقی احمد برقی پسر عبدالله نوه احمد است که شیخ #صدوق از او روایت نقل میکند
نظر و دلیل مصنف :
مصنف به یک دلیل قول چهارم را قبول میکند و قول اول و دوم را صحیح نمیداند به چهار #دلیل
مصنف قول چهارم را قبول میکند و
میگوید که :
قول چهارم به واقع نزدیکتر است
دلیل مصنف این است که :
چون سعد و #حمیری با پسر برقی هم عصر و معاصر بودند و در طبقه استادان نوه برقی هستند و اسمشان هم در این کتاب آمده است
مصنف میفرماید :
قول اول و دوم صحیح نیست به چهار دلیل :
دلیل اول :
برقی نویسنده کتاب در چند جا به کتاب سعد قمی استناد کرده است
در حالی که #سعد قمی از احمد برقی روایت میکرد که :
احمد برقی استاد سعد است و معنا ندارد که برقی که استاد سعد است به کتاب شاگردش سعد استناد کند
۲ - برقی در کتابش گفته است که :
عبدالله حمیری مولف کتاب قرب الاسناد و شیخ قمییّن است و من هم از #حمیری سماع حدیث کردم در حالی که حمیری از احمد برقی روایت نقل میکند و احمد برقی هم استاد حمیری است لذا چطور ممکن است که استاد برقی از شاگرد خودش
حمیری سماع حدیث نموده باشد
۳ - قاعده این است که هر وقت که مولف کتاب در کتابش از خودش نام میبرد متذکر میشود که :
(( من مولف این کتاب هستم ))
کما اینکه شیخ طوسی و نجاشی در فهرست و علامه و ابن داوود در کتابهایشان همین کار را کردهاند
ولی در این کتاب احمد برقی ذکر شده است و بیان نشده است که احمد مصنف این کتاب است
۴ - در این کتاب محمد برقی را عنوان کرده است ولی اشاره نکرده است که محمد برقی پدر مولف است
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۳۶
رساله ابی قالب زراری
نویسنده این رساله شیخ ابی #قالب است که نسبش به بکیر ابن #اعین میرسد
این رساله درباره نسب خاندان اعین و شرح حال محدثین خاندان اعین است
ابوقالب این رساله را که اولش شرح حال ۲۰۰ نفر از اساتیدش و جدش #ابوطاهر و #حمیری است و آخرش فهرست کتابهایی است که نزدش بوده است را برای فرزندش محمد نوشته است که اجازه نامهای از طرف اوست و اجازه روایت این کتابها و جزوهها را به نوه پسری خودش داده است که یک سال بعد از آن هم از دنیا رفت
رساله ابی قالب کم حجم است و از اصول رجالی است این رساله در #کشکول محدث بحرانی درج شده است
#مشیخه شیخ صدوق
شیخ #صدوق با دعای حضرت #حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف در سال ۳۰۶ به دنیا آمد و مسلکش غیر از مسلک شیخ #کلینی است
تفاوت و فرق مسلک #شیخ_صدوق و شیخ کلینی عبارت است از اینکه :
شیخ کلینی اکثر سندهای احادیث را ذکر کرده است و فقط اسناد کمی را حذف کرده است به خاطر اعتماد اخباری که قبلاً نوشته است
ولی تصمیم شیخ صدوق در کتاب
من لا یحضره الفقیه از اول بر اختصار سندها بود لذا اوایل سندها را حذف کرده و آنها را در آخر کتاب من لا یحضره الفقیه در بخش مشیخه بیان کرده است
یکی از رسالههای رجالی کتاب مشیخه است که خالی از فایده نیست
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
هدایت شده از نشر خوبی ها محمد مهدی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا