✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۲۹
در فصل سوم و چهارم دو بحث مطرح است :
۱ - منابع اولیه رجال که در فصل سوم است
۲ - منابع ثانویه رجال که در فصل چهارم است
در منابع اولیه رجال دو بحث مطرح است :
۱ - #اصول هشتگانه رجالی
۲ - رجال ابن #قضائری
منابع ثانویه رجال :
در منابع ثانویه رجال چهار بحث مطرح است :
۱ - اصول چهارگانه رجالی
۲ - جوامع رجالی در زمانهای بعد که چاپ شده است
۳ - جوامع رجالی بر اسلوب قدما
۴ - تکامل نگارش جوامع رجالی
فصل سوم :
منابع اولیه علم رجال :
#اولین کسی که در اوایل نیمه دوم قرن اول کتاب رجالی نوشت :
عبیدالله بن ابو #رافع بود
عبیدالله بن ابو #رافع اسامی اصحابی که از #امیرالمومنین علیه السلام پیروی میکردند و در جنگهای امیرالمومنین علیه السلام شرکت میکردند و در رکاب امیرالمومنین در #جنگ بصره و صفین و نهروان میجنگیدند اسامی اینها را نوشته است
این کتاب :
هم رجالی است
هم تاریخی است
بعد از #عبیدالله بن ابورافع در قرن دوم #عبدالله بن جبله کنانی بود
که متاسفانه این کتابها در دسترس نیست
خوشبختانه اصول کتب رجالی
قرن چهارم و پنجم در دسترس ما هست که ۸ مورد از کتب و اصول رجالی محور بحث ما است :
۱ - رجال کشی
۲ - فهرست نجاشی
۳ - رجال شیخ طوسی
۴ - فهرست شیخ طوسی
۵ - رجال برقی
۶ - رساله ابی قالب ضراری
۷ - مشیخه شیخ صدوق
۸ - مشیخه شیخ طوسی
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۳۰
۱ - رجال #کشی :
۱ - نظر #عیاشی درباره کشی :
کشی مورد وثوق است ولی از راویان ضعیف زیاد روایت کرده است و از عیاشی کسب علم نموده است و دارای کتاب رجال و علوم فراوانی است
۲ - نظر شیخ طوسی در باره کشی :
کشی ثقه و واقف به اخبار و رجال است او دارای اعتماد و بصیر به رجال و اخبار است و مذهب او مستقیم و پسندیده است
اسم کتاب رجال کشی عبارت است از :
معرفت الرجال
یا معرفت الناقلین
که سید ابن #طاووس ترتیب و تبویب این کتاب را به عهده گرفت و آن را به کتابهای رجالی ضمیمه کرد
#شیخ_طوسی کتاب رجال کشی را تهذیب و مختصر کرد و زوائد آن را حذف کرد و آن را به نام (( اختیار الرجال )) نامید
تهذیب شیخ طوسی به این صورت بود که :
کتاب رجال کشی را از خطاها و اشتباهات تهذیب کرد
چون نجاشی هم گفته بود که کتاب کشی خطاها و اشتباهات داشته است
#امتیازی که کتاب :
(( تهذیب رجال کشی ))
نسبت به کتابهای دیگری که در زمینه رجال تدوین شده است دارد این است که :
تالیف این کتاب به این صورت است که:
روی نقل روایات مربوط به راویان حدیث متمرکز شده است تا اینکه خواننده کتاب به خوبی بتواند #ثقه را از ضعیف تشخیص دهد و این کتاب از اصحاب پیامبر و امیرالمومنین صلی الله علیهما و آله و سلم شروع شده است و تا اصحاب امام هادی و امام عسکری علیهما السلام ادامه دارد بعد اسامی کسانی که بعد از اینها بودند را آورده است
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
اقسام #حقیقت :
۱ - #حقیقت_شرعیه
۲ - #حقیقت_متشرعه
۱ - حقیقت #شرعیه :
آن است که ثابت شود که لفظی از #الفاظ مستعمل در لسان شارع مثل صوم و صلاه و حج در زمان و عصر خود شارع بدون قرینه در معانی شرعیه استعمال میشده است
۲ - حقیقت متشرعه :
آن است که ثابت نشود که لفظی از الفاظ مستعمل در لسان شارع بدون قرینه در معانی شرعیه استعمال میشده است و فقط اجمالاً میدانیم که اهل شرع این الفاظ را در معانی غیر لغوی که #شرعی باشند به کار میبرند
شارع :
یعنی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم
اگر لفظی در لسان شارع بدون قرینه آمد
مثل این روایت که :
صلّوا عند رویت الهلال
اگر قائل به حقیقت شرعیه باشیم پس صلوا را حمل بر نماز میکنیم
یعنی :
نماز اول ماه مستحب است
اگر قائل به حقیقت متنشرعه باشیم پس صلوا را حمل بر دعا میکنیم و میگوییم یعنی :
خواندن دعای اول ماه مستحب است
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
اقسام #قرینه :
۱ - قرینه در #مجاز
۲ -قرینه #معینه
۱ - قرینه در مجاز :
عبارت از قرینه صارفه است
۲ قرینه معینه :
قرینه در مشترک لفظی است
قرینه گاهی صارفه است
و گاهی معینه است
قرینه صارفه قرینهای است که :
متکلم لفظ یا چیز دیگری میآورد تا مخاطب را از معنای حقیقی منصرف کند و بر گرداند
مثل کلمه یرمی در :
رعیتُ اسداً یرمی
که ظهور اسد را از حیوان مفترس به رجل شجاع بر میگرداند
قرینه معینه :
قرینهای است که :
متکلم برای تعیین یکی از معانی حقیقیه لفظ مشترک نصب میکند مثل کلمه جاریه در :
رایتُ عیناً جاریه
اینجا اگر گفتیم رعیتُ عیناً
عین هم شامل چشم میشد و هم چشمه
ولی اگر قرینه آوردیم و گفتیم :
رعیت عیناً فی الجبل
این (( فی الجبل )) قرینه بر این است که مر اد متکلم چشمه است
#فرق حقیقت و موضوع له
موضوع له له #اعم است
ولی حقیقت #اخص از موضوع له است
چون #حقیقت لفظی است که در موضوع له #استعمال شده باشد
لذا معنی لفظ قبل از استعمال را (( موضوع له )) مینامند و حقیقت نمینامند
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#حقیقت و #مجاز :
۱ - تعریف حقیقت
۲ - تعریف مجاز
۳ - #علائم حقیقت و مجاز
۴ - #اقسام حقیقت
۵ - فایده بحث از حقیقت و مجاز
۵ - فایده بحث از #حقیقت و #مجاز :
فایده بحث از حقیقت و مجاز این است که :
اگر در آیات و روایات لفظی بدون #قرینه وارد شد اگر معنای حقیقی و مجازی آن را بدانیم باید آن را بر معنا معنای حقیقی حمل کنیم
بدان که :
۱ - گاهی لفظ یک معنی حقیقی و یک معنی مجازی دارد
۲ - گاهی لفظ یک معنی حقیقی و چند معنی مجازی دارد
اگر لفظ یک معنی حقیقی و یک معنی مجازی داشته باشد دو صورت دارد :
۱ - یا با قرینه است
۲ - یا بدون قرینه است
اگر بدون قرینه باشد آن را بر معنی حقیقی حمل میکنیم
اگر با قرینه باشد یعنی قرینه داریم که معنی حقیقی را اراده نکرده است اینجا لفظ را بر معنی مجازی حمل میکنیم
اگر لفظ یک معنی حقیقی و چند معنی مجازی داشته باشد اینجا هم دو صورت دارد :
۱ - یا اقرب المجازات وجود دارد
۲ - یا اقرب المجازات وجود ندارد
اگر اقرب المجازات وجود داشت
(( اقرب المجازات یعنی مجازی که از سایر مجازات به حقیقت نزدیکتر است ))
اینجا لفظ را بر اقرب المجازات حمل میکنیم
اگر اقرب المجازات وجود نداشت اینجا تمام مجازات با هم مساوی هستند
لذا اگر قرینهای نبود و کلام خالی از قرینه بود باید توقف کرد تا متکلم برای اراده خصوص یکی از مجازات قرینهای نصب کند
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
بحث #تخطئه و #تصویب ۱
اولاً اینکه :
بحث تخطئه و تصویب در بحث #اجتهاد مطرح میشود
دوماً اینکه :
آیا امکان دارد که مجتهد در استنباط حکم از ادله خطا کند یا نه ؟
اینجا جواب طرفداران تخطئه مثبت است
جواب طرفداران تصویب منفی است
۳ بحث مطرح است :
۱ - تخطئه
۲ - تصویب
۳ - اقوال در تصویب و تخطئه
تخطئه :
۱ - در لغت
۲ - در اصطلاح علم اصول
تخطئه در لغت :
تخطئه از کلمه خطا است
و در لغت به معنی :
نسبت خطا به دیگری دادن است
تخطئه در اصطلاح علم اصول :
مکتبی است که طرفداران آن عقیده دارند و میگویند که :
۱ - مقررات شرع در هر مسئلهای در واقع یکی است ولی ممکن است #استنباط صاحب نظران بر خلاف آن باشد
لذا تا زمانی که ما علم به خلاف و خطای این استنباط نداشته باشیم
لازم الرعایه است
۲ - در بعضی از استنباطات امکان خطا وجود دارد ولی این احتمال خطا مانع از پیروی این استنباط نمیشود
طرفداران تخطئه را #مخطئه مینامند
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
بحث #تخطئه و #تصویب ۲
تصویب :
۱ - در لغت
۲ - در اصطلاح
۳ - در نظر اهل تسنن
تصویب در مقابل تخطئه است
تصویب از #صواب است
و در لغت به معنای :
تایید کردن است
تصویب در اصطلاح علم اصول :
تصویب در اصطلاح علم اصول مکتبی است که :
طرفداران آن عقیده دارند و میگویند که :
هیچ حکمی در عالم واقع وجود ندارد و صفحه عالم واقع سفید سفید است و هر فتوایی را که فقیه و مجتهدی صادر میکند در آن صفحه سفید منعکس میشود
پس حکم الله واقعی همان چیزی است که هر مجتهد و فقیهی استنباط میکند و تصور خطا در #استنباط فقیه مردود است
طرفداران تصویب را #مصوبه مینامند
نظر اهل سنت در تصویب :
نظر اهل سنت در تصویب مختلف است
بعضی از اهل سنت میگویند که :
هر مجتهدی مصیب است و هیچ حکم معین و ثابتی از طرف خداوند در متن واقع نیست بلکه حکم تابع ظن مجتهد است پس مجتهد به هرچه که #ظن پیدا کند حکم خدا هم همان است
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
بحث #تخطئه و #تصویب ۳
نظر #صاحب_معالم در تعریف
مخطئه و مصوبه :
خداوند سبحان در هر واقعهای حکم معینی دارد و هر مجتهدی وظیفه دارد که سعی و کوشش و تلاش کند تا به آن حکم معین دستیابی پیدا کند
نظر مجتهد به آن واقع و حکم ثابت یا اصابت میکند یا اصابت نمیکند
اگر اصابت کرد اینجا مصوبه میگویند
و اگر اصابت نکرد اینجا مخطئه میگویند
#مخطئه یعنی : خطاکار
اینجا در عین حال مجتهد معذور و ماجور است
۳ - اقوال در تصویب و تخطئه
۱ - قول به تخطئه
۲ -قول به تصویب
۳ قول به #مصلحت_سلوکیه
۱ - تخطئه :
شیعه و خیلی از علمای غیر شیعه قائل به تخطئه هستند
توضیح اینکه :
خداوند سبحان در متن واقع برای همه کارهای انسانها احکامی
جعل کرده است ولی فقط طرق و امارات و اصول منجز یا معذر خواهند بود
چون در حکمی که در واقع وجود دارد نمیتوانند تغییر و تبدلی ایجاد کنند پس باید قائل به تخطئه شویم
۲ - تصویب :
در تصویب بین #اشاعره و #معتزله از اهل سنت اختلاف است
اقوال :
۱ - اشاعره میگویند :
در هر واقعهای که از طرف شارع مقدس نصّی وارد نشده است و حکمی را معین نکرده است اینجا حکم تابع ظن مجتهد است
چون خطاب کردن به کسی که علم به دلیل معتبری ندارد محال است
۲ - معتزله میگویند :
خداوند سبحان در هر واقعهای حکم معینی دارد ولی #مجتهد در کوشش خودش ملزم به دسترسی به آن حکم معین نیست
پس مجتهد مصیب است
چه به واقع دسترسی پیدا کند
و چه دسترسی پیدا نکند
چون مجتهد به وظیفه خودش عمل کرده است
۳ - مصلحت سلوکیه :
مصلحت سلوکیه از مجموع تخطئه و تصویب گرفته شده است
#شیخ_انصاری میفرماید که :
مفاد ادله حجیت طرق و امارات (( طریقیت )) است
بدون اینکه در متعلق آن تصرفی کرده باشد که مخالف با واقع باشد در عین حال عمل به این ادله یعنی طرق و امارات (( به جهت نفس سکوت و اقدام بر اساس مودی و محتوای آن ادله )) موجب خلق مصلحتی میشود که آن مصلحت تدارک و تلافی میکند مصلحتی را که بر اثر ترک واقع فوت شده است
از آنجایی که اجتهاد از #مقولات_تشکیکی است
و همه افراد از نظر #اجتهاد همطراز و همسنگ نیستند لذا در نتیجه مجتهد به اعتبار توان علمی و دامنه و گستره اجتهادش به #مجتهد_مطلق و #متجزی تقسیم میشود
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
بحث #تخطئه و #تصویب ۴
در خیلی از مسائل فقهی اختلاف نظر وجود دارد
آیا همه نظرها درست هستند و بر ثواب هستند ؟
یا فقط یکی از نظرها درست است و بقیه نظرات خطا است ؟
در صورت دوم که یکی از نظرات درست است و بقیه نظرها خطاست آیا همه آنها حکم الله و لازم الاجرا هستند ؟
این بحث مبتنی بر بحث دیگری است و آن اینکه :
آیا در هر قضیهای حکم الله یکی است و باید دنبال آن رفت و آن را یافت و در نتیجه در صورت بروز اختلاف نظر فقط یکی از این نظرات درست است و بقیه نظرات خطا است ؟
یا اینکه جز آنچه مجتهدین به آن میرسند دیگر حکمی وجود ندارد و هر حکمی به نظر مجتهد برسد همان حکم الله است ؟
چند قول است :
۱ - بعضی از اهل تسنن و #معتزله میگویند :
در واقع حکمی وجود ندارد
حکم الله همان است که به نظر مجتهد میرسد و با احراز شرایط لازم هر نظری که مجتهد اتخاذ کند همان حکم الله است و صواب است
(( و کلُّ مجتهدِِ مصیبُ
۲ - #امامیه و بعضی از اهل تسنن میگویند :
برای هر قضیهای حکمی واقعی وجود دارد که #مجتهد در صدد یافتن آن #حکم_واقعی است
مجتهد اگر بعد از کوشش لازم به حکم واقعی رسید اینجا به ثواب رفته است
و اگر به حکم واقعی نرسید به خطا رفته است
در هر دو صورت مجتهدین ماجورند
چون در راه خدا زحمت کشیدهاند
ولی در صورتی که مجتهد به حکم واقعی میرسد اینج دو تا #ثواب دارد
چرا ؟
چون #پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود :
اذا اجتهد الحاکم فاصاب فله اجران
و ان اخطا فله اجر واحد
پس نظرهای مجتهدین همه حکم الله هستند و هم درباره خودشان و
هم درباره مقلدانشان لازم الاتباع هستند
۳ - اینجا صاحب #کفایه آخوند #خراسانی میفرماید :
مودای طرق و امارات معتبر احکام حقیقی نیستند و معنای #حجیت آنها فقط این است که :
مؤدای آنها در صورت اصابت به واقع حکم واقعی هستند و در صورت خطا عذر است
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
بحث #تخطئه و #تصویب ۵
درمعالم :
اختلفوا فی ان جمیع فتاوی المجتهد
۱ - مطابق للواقع عندالله
یقال لهذه الفرقه #مصوبه
المصوبه القائلون بانّ کل مجتهد مصیب الی الواقع
۲ - قد یکون مطابقاً للواقع عندالله و قد یکون مخالفاً
یقال لهذه الفرقه مخطئه
عندالمخطئه لما کان الطریق
ظنیّاً لابدّ ان یکون الحکم ایضاً ظنیاً لاحتمال مخالفت الحکم للوقع
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۳۱
۲ - #نجاشی :
نجاشی متخصص در علم رجال است
و حرفهایش بسیار دقیق است
و اثبت علمای رجال است
و #اولین کسی است که در این وادی قدم گذاشته است
و از همه جلو زده است
#معرفت وسیع نجاشی نسبت به حالات روات و انساب روات مرهون مصاحبت و معاشرت نجاشی با بزرگان رجال نظیر ابن غضائری است
#علت تالیف کتاب فهرست نجاشی عبارت است از :
رد اظهارات بعضی از اهل سنت که :
میگفتند :
#شیعه از وجود علما و مولفین بیبهره است
و میگفتند :
شیعه پیشینه علمی از علما و تالیفات ندارد
لذا من نجاشی به قدر توان خودم در این کتابم رجال و علما را جمع آوری کردم تا بدانند که شیعه بی بهره نیست
نظرات علما در باره نجاشی :
نظر علامه در باره نجاشی :
نجاشی ثقه و مورد اعتماد و صاحب کتاب رجال است و ما از نجاشی مطالب زیادی نقل کردهایم
نظر مصنف در باره نجاشی :
نجاشی نقاد است و از بزرگان و اعیان فن رجال است و در این میدان گوی سبقت را از دیگران ربوده است
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۳۲
کتاب نجاشی نسبت به کتابهای دیگر رجالی امتیازاتی دارد که عبارتند از :
امتیاز اول :
نجاشی کتابش را اختصاص به رجال شیعه داده است و از غیر شیعه
یا چیزی ذکر نکرده است
و یا اگر ذکر کرده است درباره کسانی ذکر کرده است که در درباره #شیعه کتابی نوشتهاند
و به عامی بودن او هم اشاره کرده است مثل #مدائنی و #طبری
اگر راوی شیعه غیر امامی هم باشد باز به غیر امامی بودنش هم تصریح کرده است و گاهی هم اصلاً سکوت کرده است
امتیاز دوم اینکه :
نجاشی مستقلاً یا در ضمن شرح حال دیگران راویان حدیث را جرح و تعدیل کرده است و خیلی جاها در ضمن شرح حال دیگری فردی را توثیق میکند
و گاهی هم متعرض ثقه بودن و ضعیف بودن بعضی نمیشود
سوال :
هر کسی را که نجاشی متعرض وثاقت و ضعفش نشده باشد پس دلیل بر این می شود که نزد نجاشی از عیب و طعن سالم است ؟
جواب #مصنف :
نه خیر
اینطور نیست
چون سکوت نجاشی دلیل بر شیعه امامی بودن کسی نمیشود
چون موضوع کتاب نجاشی فقط فهرست نویسندگان شیعه یا کسانی که در درباره شیعه کتاب نوشتهاند میباشد
پس #موضوع کتاب نجاشی فهرست کردن ممدوحین و مضمومین نیست
لذا #اصل بر این است که :
همه افرادی را که نجاشی در کتابش آورده است #امامی هستند مگر کسانی که خود نجاشی تصریح به خلاف آن کرده باشد
امتیاز سوم :
مطالب و سخنان نجاشی محققانه و همراه با تامل و دقت نظر است و از نظر ثبت و ضبط مطالب اثبت و اضبط از شیخ طوسی و علامه و دیگر علمای رجال است
چون کثرت تالیفاتش غالباً باعث دقت و تأمل میشود
امتیاز چهارم :
نجاشی در علم رجال اطلاعات گستردهای از افراد و اوصاف و ویژگیها و نسب افراد داشت
و از راویان شناخت کامل داشت
و حتی میدانست که راویان با چه افرادی معاصر بودهاند
و با چه کسانی معاشرت داشتند
امتیاز پنجم :
فهرست نجاشی ناظر به فهرست شیخ طوسی است و شاید بعضی از مطالب کتابش که با نظر شیخ طوسی مخالف است به خاطر تصحیح فهرست شیخ طوسی بوده است
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#داروی_گناه
در روضه الریاحین آورده است که :
وقتی که #امیرالمومنین علیه السلام در یکی از کوچههای بصره میگذشت جمعیت زیادی را دید که اطراف یک #جوان هندی حلقه زدهاند و گردنها را کشیدهاند و تماشا میکنند
امیرالمومنین علیه السلام نزدیک رفت تا ببیند چه خبر است
امیرالمومنین علیه السلام دید که میان جمعیت جوان خوشرویی که دارای متانت و وقار است
لباس پاکیزهای را پوشیده است و با عزتی تمام روی چهارپایی نشسته است و مردم برای اینکه از این جوان استفاده کنند نوبت میگرفتند
در بین این مراجعین کسانی بودند که شیشههایی از #خون و ادرار و یا مایعات بدن را به دست داشتند
آنها شیشهها را به این طبیب و جوان
میدادند و این جوان با دقت به آنها نگاه میکرد و برای صاحبان هر یک از آنها طبق آنچه را که میفهمید دارو و یا دستور صادر میکرد
امیرالمومنین علیه السلام جلوتر رفت و سلام کرد و فرمود :
آیا برای درد گناهان هم دارویی آوردهای ؟
طبیب گفت :
مگر #گناه هم درد و بیماری است ؟
امیرالمومنین علیه السلام فرمود :
آری
گناه هم #بیماری است و مردم را به زحمت انداخته است
طبیب مدتی سر را به زیر انداخت و ساکت شد
بعد از مدتی جوان سرش را بلند کرد و گفت :
من که چیزی نمیدانم
آیا شما داروی گناه را میشناسید ؟
امیرالمومنین علیه السلام فرمود :
آری
من هم گناه و هم دارویش را و هم معالجهاش را میشناسم
طبیب و جوان گفت :
آیا ممکن است برای ما توضیح بفرمایید ؟
امیرالمومنین علیه السلام فرمودند :
آری
از اینجا برخیزید به بوستان #ایمان بروید و چون وارد بوستان
ایمان شدید مقداری از ریشه درخت #نیت و دانههای پشیمانی و مقداری از برگ تدبر و تخم #ورع و میوه #فهم و چند شاخه #یقین و مغز #اخلاص و پوست #اجتهاد و مقداری هم از ساقههای #انابه و زهر برگردان #تواضع همه را با حواسی جمع و با دلی متوجه و فهمی سرشار با انگشتان #تصدیق و کف #توفیق میان تشت #تحقیق میریزید و به #آب چشمهایتان شستشو میکنید
آنگاه همه را بین دیگ #امید میریزید و با آتش #اشتیاق آنها را آنقدر میجوشانید تا مواد زائدش رسوب کند و عصاره #حکمت به دست بیاید
بعد از آن حاصل را در بشقاب #رضا و #تسلیم میریزید نسیم #استغفار بر آن میدمید تا قبل از اینکه فاسد گردد خنک شود
این #شربت بسیار گوارا است
آنگاه در جایی که انسانی نباشد و جز خدا تو را نبیند آن را مینوشید
این همان دارویی است که درد گناهان را ساکن میکند و جراحات #معصیت را التیام میبخشد
طبیب و جوان هندی از شنیدن این کلمات در بهت و حیرت فرو رفت و #ادب و اخلاص و عجز و ناتوانی و کوچکی خود را به ساحت مقدس امیرالمومنین علیه السلام تقدیم کرد
#شعر
درد #جسم است آنکه درمانش بود پیش طبیبان
درد #روح الا تولای علی درمان ندارد
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#اصولیون و #اخباریون ۱
علمای امامیه برای اینکه به #احکام شرعی دسترسی پیدا کنند به دو گروه تقسیم میشوند :
۱ - اصولیون
۲ - اخباریون
اصولیون گروهی هستند که :
به #اجتهاد و #استنباط متوسل میشوند
اخباریون یا #محدثین گروهی هستند که :
فقط به روایات #متوسل میشوند
در میان شیعیان عدهای #ادراک_عقلی را بیارزش دانستهاند که به آنها $اخباریون میگویند
اخباریون معتقدند که :
باید مسائل دین را فقط از بیان شرعی استنباط کرد
چون #عقل زیاد اشتباه میکند و در تاریخ ادراکات عقلی میبینیم که اشتباهات زیادی برای دلیل عقلی ثبت شده است
لذا عقل صلاحیت ندارد که وسیله اثبات حکم شرعی باشد
همین علما بودند که به اجتهاد حمله شدیدی کردند
#استرآبادی پیدایش #مکتب اخباریون را اعلام کرد و به آن دعوت کرد
#استر_آبادی در آن زمان :
در مدینه زندگی میکرد
و کتاب الفوائد المدنیه را نوشت
و در آن کتاب این نظریه را توضیح داد
و بر درستی آن استدلال کرد
و آن را به عنوان یک مکتب مطرح کرد
مکتب اخباری در اوایل قرن یازدهم تاسیس شد و موسس مکتب اخباری میرزا محمد امین استرآبادی متوفای ۱۰۲۳ هجری است
#عقاید اخباریون :
اخباریون معتقدند که :
۱ - مراجعه به #علم_اصول موجب دور شدن از احادیث اهل بیت علیهم السلام است
۲ - #موسس علم اصول علمای اهل سنت هستند
پس اگر علم اصول را بپذیریم مساوی با این است که مکتب اهل سنت را پذیرفتهایم
پس استنباط احکام بر اساس علم اصول مخالف مذهب اهل بیت علیهم السلام است
۳ - زیربنای مباحث اصولی #قواعد عقلی است در حالی که ائمه علیهم السلام ما را از تفسیر به رای منع فرمودهاند
پس تنها راه فهم مسائل شرعی روایات است
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#اصولیون و #اخباریون ۲
اصولیون
#علم_اصول در حقیقت علم (( دستور استنباط )) است که روش صحیح استنباط از منابع را به ما یاد میدهد و به کسانی که دارای چنین علمی هستند (( اصولی )) میگویند
اصولیون با مراجعه به ادله اربعه استنباط احکام میکنند
اصولیون اول به #قرآن رجوع میکنند
اگر حکمی در قرآن یافت نشده باشد به روایات معتبره رجوع میکنند
اگر در روایات معتبره حکمی یافت نشده باشد به #عقل رجوع میکنند
اگر #دلیل_عقلی یافت نشد از #برائت یا #احتیاط یا #تخییر یا #استصحاب استمداد میگیرند و حکم مناسب را صادر میکنند
اگر شرایط وجود داشت به #اجماع رجوع میکنند
دو تفکر اصولی و اخباری :
به لحاظ #ماهیت اختلافی ندارند
دو تفکر اصولی و اخباری :
دو تا روش #تحقیق هستند که هم مشترکات دارند و هم تمایزاتی دارند
#افکار اخبارگیری حدود یک قرن بر #حوزههای_علمیه حاکم بود ولی با ظهور استاد #وحید_بهبهانی مشرب اصولیون قالب شد و اخباری گری کنار رفت
امروزه تفکر اخباریها در حوزههای #علمیه جایگاهی ندارد
بعد از وحید #بهبهانی اصولی بزرگ #شیخ_مرتضی_انصاری با نبوغ خاص خودش در #احیای تفکر اصولی نقش زیادی ایفا کرد
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
شیخ جعفر #کاشف الغطا ۱
نام :
جعفر بن خضر بن یحیی جناجی حلّی نجفی
لقب :
کاشف الغطاء
شیخ جعفر کبیر
تاریخ تولد : ۱۱۵۶ق
محل زندگی : عراق
تاریخ وفات : ۲۲ رجب ۱۲۲۸ق
شهر وفات : نجف
خویشاوندان :
محمدحسین کاشف الغطاء (نوه)
محمدباقر آقا #نجفی اصفهانی(نوه دختری)
محمدتقی #رازی اصفهانی(داماد)
استادان :
وحید #بهبهانی •
سید محمد مهدی #بحرالعلوم •
سید صادق فحام
شاگردان :
صاحب #جواهر •
فرزندش علی •
محمد تقی اصفهانی •
سید محمد باقر اصفهانی •
ابراهیم #کلباسی •
سید صدرالدین عاملی •
محمدصالح برغانی
اجازه روایت به :
شیخ احمد احسایی •
عبدعلی بن امید گیلانی •
ملاعلی رازی نجفی •
اسدالله دزفولی •
سید عبدالله #شبر
تألیفات کشف الغطاء :
الحقّ المبین فی تصویب المجتهدین و تخطئه الاخباریین •
بغیة الطّالب فی معرفة المفّوض و الواجب •
غایه المراد فی احکام الجهاد •
منهج الرشاد لمن اراد السداد
سایر :
مرجع تقلید
فعالیتهای اجتماعی-سیاسی
مبارزه با وهابیان •
مبارزه با اخباریان •
صدور اجازه مبارزه با روس
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
هدایت شده از اساتید عزیز
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
شیخ جعفر #کاشف الغطا ۱
نام :
جعفر بن خضر بن یحیی جناجی حلّی نجفی
لقب :
کاشف الغطاء
شیخ جعفر کبیر
تاریخ تولد : ۱۱۵۶ق
محل زندگی : عراق
تاریخ وفات : ۲۲ رجب ۱۲۲۸ق
شهر وفات : نجف
خویشاوندان :
محمدحسین کاشف الغطاء (نوه)
محمدباقر آقا #نجفی اصفهانی(نوه دختری)
محمدتقی #رازی اصفهانی(داماد)
استادان :
وحید #بهبهانی •
سید محمد مهدی #بحرالعلوم •
سید صادق فحام
شاگردان :
صاحب #جواهر •
فرزندش علی •
محمد تقی اصفهانی •
سید محمد باقر اصفهانی •
ابراهیم #کلباسی •
سید صدرالدین عاملی •
محمدصالح برغانی
اجازه روایت به :
شیخ احمد احسایی •
عبدعلی بن امید گیلانی •
ملاعلی رازی نجفی •
اسدالله دزفولی •
سید عبدالله #شبر
تألیفات کشف الغطاء :
الحقّ المبین فی تصویب المجتهدین و تخطئه الاخباریین •
بغیة الطّالب فی معرفة المفّوض و الواجب •
غایه المراد فی احکام الجهاد •
منهج الرشاد لمن اراد السداد
سایر :
مرجع تقلید
فعالیتهای اجتماعی-سیاسی
مبارزه با وهابیان •
مبارزه با اخباریان •
صدور اجازه مبارزه با روس
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
شیخ جعفر کاشف الغطا ۲
جعفر بن خضر بن یحیی جناجی حلّی نجفی، ملقب به #کاشف الغطاء (۱۱۵۶ - ۱۲۲۸ق)
از مراجع تقلید شیعه در قرن سیزدهم قمری بود.
شیخ جعفر پس از استادش سید محمدمهدی #بحرالعلوم، مرجعیت را بر عهده گرفت.
او همچون استادش #وحید بهبهانی به مبارزه با #اخباریون پرداخت و آثاری در ردّ آرای آنان نگاشت.
شیخ جعفر در حمله وهابیان به نجف، به دفاع از این شهر پرداخت و نخستین عالم شیعی بود که در ردّ #وهابیت کتاب نوشت.
کاشف الغطاء آثاری در فقه، اصول و کلام هم دارد.
مشهورترین اثر او کشف الغطاء است که به سبب نگارش آن به کاشف الغطاء مشهور شد.
او منهج الرشاد لمن اراد السداد را در ردّ آراء وهابیان
و الحقّ المبین فی تصویب المجتهدین و تخطئه الاخباریین را در ردّ اخباریان نگاشت.
محمدحسن نجفی (صاحب #جواهر)، از شاگردان وی بوده است.
آل کاشف الغطاء، از خاندانهای علمی شیعی قرن ۱۳ و ۱۴ق، از تبار وی هستند.
نسب و زندگینامه :
نسب آل کاشفالغطاء به #مالک اشتر میرسد.
پدر او خضر، از عالمان و زاهدان روزگار خود شمرده میشد،
از جُناجیه در اطراف حله به قصد تحصیل به نجف رفت و در همان شهر ماند و در سال ۱۱۸۱ق درگذشت.
شیخ جعفر در نجف متولد شد
و در کربلا و نجف به تحصیل پرداخت
و پس از آموختن علم تا پایان عمر در نجف ساکن بود.
او در ۲۲ رجب ۱۲۲۸ق در نجف درگذشت و در مقبرهای که خود در محله عماره نجف آماده کرده بود (یکی از حجره های مدرسه خود) دفن شد.
گنبدی بر مقبره او ساختهاند.
جمعی از اولاد و اعقاب او در همین مقبره دفن شدهاند.
شیخ جعفر کاشفالغطاء، در صدر خاندان کاشفالغطاء قرار دارد که از خاندانهای علمی شیعی قرن ۱۳ و ۱۴ق است.
محمدحسین کاشفالغطاء، از مراجع تقلید شیعه قرن ۱۴ قمری، نوه اوست.
#تحصیل :
کاشفالغطاء از شاگردان سید محمدمهدی #بحرالعلوم (۱۱۵۵–۱۲۱۲ق) بود و به گفته سید موسی #شبیری زنجانی، شیخ جعفر با اینکه تقریبا با بحرالعلوم همسن بود ولی به او #احترام زیادی میگذاشت تا این حد که با تحتالحنک #عمامه نعلین سید را تمیز میکرد و تبرک میجست.
برای احترام به درس او میرفت و او را استاد خطاب میکرد و درباره مقام او چنین گفته است:
اگر او مجتهد باشد من هیچ مجتهد نیستم.
شیخ جعفر نزد پدر مقدمات علوم را خواند و پس از آن خارج فقه و اصول را نزد عالمان عراق مانند :
سید صادق #فَحّام (۱۱۲۴–۱۲۰۵ق)،
شیخ محمد دوْرَقی (م ۱۱۸۷ق)،
شیخ فتّونی،
وحید بهبهانی در کربلا آموخت و خود از مجتهدان و عالمان بلندآوازه گردید و به تدریس پرداخت.
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#فتوای_جهاد شیخ جعفر کاشف الغطاء
ای کافّه اهل ایران از عراق و فارس و آذربایجان و خراسان،
آماده شوید به #جهاد کفّار لِئام،
و برآورید تیغها از نیام، برای حفظ بیضه اسلام
و در آیید در سلک یاوران مَلِک عَلّام
و جهاد کنید به دفع کفار از شریعت سید انام (ص) وطریقه امیرالمؤمنین (ع) و سید الوصیین.
اینک برای شما حوران آراسته
و غلمان به خدمت برخواسته[خاسته]،
پس بفروشید جانهای خود را به بهای گران که اندوخته شده است برای شما در جنات عالیه
«لاتسمع فیها لاغیة فیها عین جاریة فیها سرر مرفوعة و اکواب موضوعة ونمارق مصفوفة و زرابی مبثوثة»
قیام کنید به یاری مؤمنین تا در یابید بهشت برین را.
آیا خطاب نمیکردید به خدا در دعای ماه مبارک رمضان که:
شهادت نهایت آرزو و مطلوب ماست در عبارت :
«و قتلاً فی سبیلک فوفق لنا»
آیا مکرر نمیگفتید میان مردم :
«لیتنا کنا مع الشهداء فی کربلاء»؟
پس راضی مشوید به کذب گفتار خود و مخالفت گفتار با کردار خود،
بدانید که مقتول ثغور آذربایجان در دفاع اهل کفر و طغیان برای حفظ بیضه اسلام و مسلمین و حراست ناموس مؤمنات و مؤمنین مانند شهدای کربلا است در طلب رضای خداوند ارض و سماء.
و به یاد آورید آرزوی خود را در قول:
«لیتنا کنا حاضرین یوم الطفوف ونفدی نفوسنا للحسین و نجعلها وقایة دون طعن الرماح و ضرب السیوف»،
پس اگر در قول صادقاید و به حق ناطق، پیش بگیرید پیشه شهداء را در امتثال امر بضعه بتول، زهرا،
چه به خدا در این مقام حاضر است امام حسین (ع) و گویا در این کارزار شما را به یاری میخواند و همچنین خاتم انبیا و سید اوصیا و سایر ائمه، سیّما صاحب این عصر و امام این عهد میفرمایند:
«ای پیروان پاک اعتقاد، به درستی که سیاست جهاد و دفع اهل کفر و عناد و جمع لشکر و سپاه مخصوص است به بزرگان بندگان و پیامبران و ائمه اُمَنا وکسی که قایم مقام ایشان است از علما و پس در حصول موانع ظهور و عدم امکان قیام ما و قیام علما این امور اذن دادیم به پادشاه این زمان و یگانه دوران که معترف است به اطاعت وسالک است در دفع دشمنان به طریق شریعت ما #فتحعلی شاه (حفظه الله مما یخافه و یخشاه) و کسی را که ولی عهد وقایم مقام خود داشته و ملک آذربایجان را به او واگذاشته است، شاهزاده #عباس میرزا
(ادخله الله فی شفاعتنا وجعله فی الدنیا و الآخرة تحت ظلنا وفی حمایتنا)
در جمع سپاه برای کسر شوکت کفار و اخذ اموال و اسر عیال و اطفال آنها.
هر که در سپاه ایشان قتیل شود مثل آن است که در لشکر مابه قتل رسیده
و آنکه اطاعت ایشان کند چنان است که اطاعت ما کرده باشد
و هر که ایشان را یاری نکند، ندیم ندامت شود و محروم از شفاعت ما در روز قیامت باشد.
ای شیعیان و چاکران که شنوندهاید گفتار ما را و پیروانیدکردار ما را، چون شما را خوانده شود این کتاب و مسموع شود این خطاب، برآورید تیغها از نیام و طلب کنید خون شهدا را در این مقام.
بگویید به آواز بلند که دور و نزدیک شنوند:
کجا است غیرت اسلام؟
کجا است حمیت شریعت سید انام؟
کجا است حرمت مردم و نساء که پرده نشینان عفت و ناموس اند و اکنون بعض ایشان محل زنا و فجور روس اند؟
کجایند اهل ناموس از امم؟
کجایند آنان که میگفتیم در حق ایشان
«اکثر شیعتنا العجم»؟
اگر نکوشید با شنیدن این کلام
ونخواهید جهاد دشمنان در این مقام،
نمیرسید به شفاعت ما در روز قیام.
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
شیخ جعفر کاشف الغطاء ۴
زعامت دینی
شیخ جعفر پس از درگذشت #بحرالعلوم، به رهبری دینی شیعیان عراق و ایران و دیگر کشورها دست یافت و بر شهرت و نفوذ اجتماعی و سیاسی او افزوده شد.
با اینکه پیش از شیخ مرتضی #انصاری نظریه وجوب تقلید از اعلم چندان رواج نداشت و از اینرو مقلّدان شیعی همزمان از مجتهدان مختلف و عمدتاً محلّی و منطقهای تقلید میکردند، #کاشف الغطاء عملاً مرجع تقلید شیعیان جهان گردید.
مبارزه با اخباریها :
در روزگار کاشف الغطاء برخورد علمی سختی میان عالمان اصولی و اخباری شیعی پدید آمده بود و هر یک از آن دو طایفه میکوشید نظر خود را اثبات و نظر مخالف را رد و محکوم کند.
شیخ جعفر که از تربیت یافتگان مکتب اصولی وحید #بهبهانی و طرفدار اجتهاد و #استنباط بود و از به کارگیری #عقل و استدلال در درک عقاید و احکام شرعی دفاع میکرد، به دفاع از #علم_اصول برخاست.
نمود برجسته این جدال، برخورد شدید او با شیخ محمد بن عبدالنّبی #نیشابوری (م ۱۲۳۲ق) معروف به #میرزا محمد اخباری عالم #اخباری مشهور بود که بر اثر آن، میرزا محمد احساس خطر کرد و به ایران آمد و به #فتحعلی شاه پناه برد.
شیخ جعفر نخست کتابی با عنوان کشف الغطاء عن معایب میرزا محمد عدوّالعلماء در رد آرای او نوشت و آن را برای شاه ایران فرستاد.
و آنگاه خود به ایران آمد و کاری کرد که شاه #قاجار شیخ محمد را از خود راند.
وی سپس ضمن سفر به اصفهان #کتاب دیگری به نام (( الحق المبین )) برای فرزند خود شیخ علی نوشت و باز هم نظریات اخباریان را رد و محکوم کرد.
میرزا محمد اخباری نیز کتابی با عنوان الصیحة بالحق در ردّ کتاب یاد شده تألیف کرد.
مبارزه با وهابیان :
در سالهای آخر سده ۱۲ق/۱۸م پیروان محمد بن #عبدالوهاب (۱۱۱۵–۱۲۰۷ق) در عربستان سر به شورش برداشتند و با ادعای پیرایشگری دینی، با بسیاری از اعتقادات فرقههای مختلف اسلامی (و بیشتر شیعیان) مخالفت ورزیدند و در عمل تلاش گستردهای را برای مبارزه با آنچه خود مظاهر غیردینی و شرکآلود میخواندند، آغاز کردند.
دامنه این طغیان از مرزهای عربستان و مکّه و مدینه گذشت و به عراق کشیده شد و دو شهر کربلا و نجف مورد هجوم #وهابیان قرار گرفت.
در حمله آنان به نجف (حدود ۱۲۲۱یا ۱۲۲۲ق)، شیخ جعفر کاشف الغطاء به دفاع از شهر و مقدسات و مردم آن برخاست و خود #مسلّح شد و دیگر عالمان و طلاب و مردم را نیز مسلح ساخت و با مهاجمان جنگید و سرانجام آنان را مجبور به فرار کرد.
وی پس از آن دستور داد دیواری استوار بر گرد شهر نجف بکشند تا در هنگام تاخت و تاز وهابیان، شهر و مردم آن در امان باشند.
در صحنه #مبارزه_علمی نیز وی کتابی به نام (( منهج الرشاد لمن اراد السداد )) در نقد و ردّ آراء وهابیان نوشت که گویا نخستین کتاب در این زمینه بود.
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#شیخ جعفر کاشف الغطاء ۵
مسافرتها :
کاشف الغطاء دوبار به #حج رفت.
یک بار در ۱۱۸۶ق
و دیگر بار در ۱۱۹۹ق.
در ۱۲۲۲ق عازم سفر به #ایران شد و از تهران، اصفهان، قزوین، یزد، مشهد و رشت دیدار کرد و در همهجا از سوی مردم و علما به گرمی پذیرفته شد.
جماعات و اجتماعات باشکوهی ترتیب داد و در همهجا با مردم سخن گفت.
اندیشه و عمل سیاسی :
شیخ جعفر کاشفالغطاء در امور #سیاسی دوران خود نقش داشت.
او ارتباط دوستانهای با #فتحعلیشاه قاجار داشت و از او با القاب و صفاتی ستایش برانگیز یاد میکرد.
نفوذ سیاسی شیخ به قدری بود که وقتی پاشای بغداد در جنگهای مرزی از سپاهیان ایران شکست خورد، از او خواست واسطه مذاکرات صلح بین دو کشور باشد.
در زمان سفر به ایران، شیخ جعفر که در اوج شهرت و اقتدار دینی و سیاسی بود، در تهران به دیدار #فتحعلیشاه قاجار رفت و در این دیدار شخصاً #کتاب #کشف الغطاء را به شاه تقدیم کرد و برای #جهاد با کافران و گردآوری سربازان و ستاندن مالیات و زکات از مردم به منظور سامان دادن سپاه، اجازه رسمی به او داد.
مشروعیت #سلطنت :
کاشفالغطاء به #مشروعیت ذاتی سلطنت قاجارها اعتقادی نداشت.
او نیز مانند علمای دیگر، حق حاکمیت و #ولایت را تنها از آن خدا، پیامبر و امامان میدانست.
از نظر او #علم نیز از عوامل ایجاد ولایت است و #مجتهد با کسب علم میتواند حق ولایت را به دست آورد.
حقی که شاهان از آن برخوردار نیستند.
بنابر این :
مشروعیت سلطان تنها از آنجا است که برخی از کارها تنها از او بر میآید؛
به عبارت دیگر :
مشروعیت شاهان #ذاتی نیست و #عرضی است.
برای مثال فقها امکان مادی و سیاسی #جهاد را ندارند ولی این امر از پادشاه ساخته است.
شاگردان :
در حوزه درس او عالمان بسیاری شرکت کردند که عدّهای از آنان خود از فقیهان و محققان بزرگ شدند و در عرصه علوم دینی عراق و ایران درخشیدند.
از آن میان میتوان به این کسان اشاره کرد:
محمدحسن نجفی، صاحب #جواهر (م۱۲۶۶ق)
شیخ اسدالله دزفولی کاظمی (م۱۲۳۴ق)
شیخ علی هزار جریبی (م۱۲۵۴ق)
شیخ محمدتقی اصفهانی (م ۱۳۳۲ق)
شیخ محسن اَعسَم (م۱۲۳۸ق)
سید محمدبن امیر معصوم رضوی (م ۱۲۵۵ق)
سیدمحمدباقراصفهانی (م ۱۲۶۰ق)
شیخ ابراهیم کلباسی (م ۱۲۶۱ق)
سید صدرالدّین عاملی (م ۱۲۶۳ق)
چهار تن از فرزندانش: موسی، علی، حسن و محمد[۹]
کسانی چون شیخ احمد احسایی (م ۱۲۴۱ق)،
شیخ عبدعلی بن امید گیلانی،
شیخ ملاعلی رازی نجفی،
شیخ اسدالله دزفولی
و سید عبدالله کاظمی شُبَّر (م ۱۲۴۲ق) از او اجازه روایت یافتهاند.
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
شیخ جعفر کاشف الغطاء ۶
حدود اختیارات #فقیه :
پژوهشگران درباره نظر شیخ جعفر کاشفالغطاء درباره محدوده و مرزهای ولایت فقیه اختلاف نظر دارند.
او درباره برخی وظایف و اختیارات فقیه به تصریح سخن گفته است؛
از جمله :
#جهاد و قضاوت و اجرای حدود و امور حسبه و امور مالی را از وظایف و اختیارات فقها دانسته است.
اما درباره #ولایت فقها در امر حکومت و سیاست بحث نکرده است.
برخی برآنند که از مجموع آرای شیخ میتوان به باور او به ولایت عامه فقیه در امور حکومتی و سیاسی پی برد.
برخی دیگر تأکید میکنند که او تأسیس #حکومت را از وظایف فقها نمیدانست.
برخی نیز با توجه به اینکه او برپایی #نماز_جمعه در عصر #غیبت را نمیپذیرد، او را بین نظریه تقلید و انتظار و نظریه نیابت عامه مردد دانستهاند.
تأکید بر اجرای #حدود :
وی به اجرای #احکام اسلام بهویژه حدود و #دیات و تعزیرات و امر به #معروف و نهی از منکر اعتقاد راسخ داشت و با تمام قدرت و امکانات خود در این راه میکوشید، گاهی نیز پای فشردن او در اجرای حدود به حوادثی منتهی میشد
آثار :
الحقّ المبین فی تصویب المجتهدین و تخطئه الاخباریین
کشف الغطاء عن مبهمات الشّریعة الغّراء
تبحّر و مهارت #کاشف الغطاء بیشتر در فقه و #اصول بود و آثار او در این دانشها بهویژه کتاب کشف الغطاء، نشانه چیرهدستی او در #استنباط احکام است.
وی این کتاب را در ضمن سفر به ایران نوشته در حالی که جز کتاب #قواعد #علامه حلّی کتاب دیگری همراه نداشته است.
چنین نقل شده که شیخ #مرتضی #انصاری (۱۲۱۴–۱۲۸۱ق) گفته است:
اگر کسی قواعد و اصول این کتاب را بداند، نزد من مجتهد است.
او خود ادّعا کرده است که اگر همه کتابهای فقهی از دسترس من بیرون رود، باز قادر خواهم بود همه ابواب و مباحث فقهی را از آغاز تا انجام بنویسم
تبحّر علمی و فقهی او مورد تأیید فقیهان معاصرِ او و پس از اوست.
بُغیة الطّالب فی معرفة المفّوض و الواجب:
رسالهای عملیه و کوتاه که :
بخش اول آن در اصول عقاید
و بخش دوم آن در احکام است.
التحقیق و التّنقیر فیما یتعلّق بالمقادیر
الرّسالة الصّومیه
مشکاة المصابیح شرح کتاب «المصابيح في الفقه المستنبط على الوجه الصحيح" سید مهدی بحرالعلوم
رسالة فی العبادات المالیه
غایة المراد فی احکام الجهاد
که به درخواست عباس میرزا پسر #فتحعلی شاه نوشته است.
منهج الرشاد لمن اراد السداد.
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
شیخ جعفر کاشفالغطاء ۷
با نام کامل :
جعفر بن خضر بن یحیی جناجی حلّی نجفی (۱۱۵۴-۱۲۲۸ق)،
مشهور به :
شیخ جعفر نجفی،
شیخ جعفر کبیر
و شیخ المشایخ،
از مراجع تقلید شیعه عراق در قرن دوازدهم و سیزدهم هجری قمری بود.
او از شاگردان :
محمد مهدی #فتونی،
وحید #بهبهانی
و سید مهدی #بحرالعلوم بوده
و صاحب #جواهر از شاگردان او بود.
وی پس از درگذشت علامه بحرالعلوم، مرجعیت شیعیان عراق، ایران و دیگر بلاد را بر عهده گرفت.
از جمله فعالیتهای او، :
مقابله با #اخباریگیری،
#مبارزه با وهابیت در دفاع از شهر نجف
و نوشتن کتاب در رد #وهابیت،
صدور حکم #جهاد علیه روسها،
کمک به رفع اختلافات بین حکومت ایران و عراق را میتوان نام برد.
شیخ جعفر چندین تالیف و اثر دارد، کتاب کشف الغطاء اثر معروف او در فقه است.
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
اَخْباریون
#اَخْباریون گروهی از فقیهان امامی هستند كه :
#اخبار و احادیث امامان #شیعه را تنها منبع فقه و تنها مبنای #استنباط احکام شرعی میدانند.
این گروه که از قرن ۱۱ قمری به بعد ظهور کردند، به کارگیری روشهای اجتهادی و دانش #اصول فقه را روا نمیشمارند.
در مقابل آنان، فقیهان #اصولی هسند که :
روشهای اجتهادی و اصول فقه را در استنباط احکام فقهی لازم میدانند.
اندیشمندان
تقابل میان اخباریان و اصولیان امامی، پیش از قرن یازدهم قمری نیز به صورت غیررسمی و نه چندان آشکار وجود داشت؛
اما در این قرن تقابل شدت گرفت
و دو اصطلاح اخباری و اصولی رواج یافت
و این دو گروه به صورت آشکار و رسمی در مقابل یکدیگر برخاستند.
محمد امین #استرابادی،
عبدالله بن صالح #سماهیجی
و میرزا محمد #اخباری،
از اخباریون تندرو
و شیخ یوسف #بحرانی،
سید نعمت الله #جزایری،
ملا محسن #فیض کاشانی،
محمد تقی #مجلسی،
محمد طاهر #قمی
و شیخ #حر عاملی از میانهروان این مسلکاند.
در مقابل اینان اصولیانی چون
وحید #بهبهانی،
شیخ #انصاری
و شیخ جعفر #کاشف الغطا قرار میگیرند.
اختلافات عمده اخباریان و اصولیان در مسائلی چون :
حرمت و جواز #اجتهاد،
انحصار ادله به کتاب و سنت،
منع از تحصیل #ظن،
شیوه تقسیمبندی احادیث،
جواز تقلید از غیر معصوم،
اخذ به ظواهر کتاب،
#حسن و قبح #عقلی،
اجرای #اصالة البرائة در برخی موارد،
حرمت کاربرد برخی از انواع #قیاس،
صحیح دانستن تمامی احادیث کتب اربعه و ... است.
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
محمدباقر #صدر بر این باور است که :
از علل مخالفت اخباریها با اصول فقه و فقه استدلالی عبارت است از :
رواج این دانش در میان اهل سنت
و استفاده آنها از مفاهیمی همچون اجماع، اجتهاد و #قیاس بود که شیعیان آنها را نامعتبر میدانستند.
شهید صدر توضیح میدهد که :
مجتهدان شیعه با بازتفسیر این مفاهیم و تحول در #اصول فقه، دنبالهروی اهل سنت نبودند و به همین جهت، با #اخباریها در طرد این دانش، موافق نبودند.
ظهور اصطلاح اخباری
در قرن ۶ق"کاربرد اصطلاح اخباری نخست بار در :
ملل و نحل
اثر شهرستانی به چشم میآید
به دنبال آن در کتاب :
نقض عبدالجلیل قزوینی رازی،
عالم امامی سده ۶ق دو اصطلاح اخباری و اصولی در برابر یکدیگر قرار گرفتهاند
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
محمدامین #استرآبادی
محمدامین استرآبادی
از عالمان شیعه و بنیانگذار گرایش اخباریگری است
نام : محمدامین بن محمد شریف
لقب : اَمین اِستَرآبادی
تاریخ وفات : ۱۰۳۶ قمری
محل دفن : قبرستان معلاة
شهر وفات : مکه
استادان :
سیدمحمد عاملی •
حسن بن زینالدین عاملی •
میرزا محمد استرآبادی و ...
شاگردان :
زین العابدین بن نورالدین علی کاشانی •
حسین ظهیری عاملی •
فیض کاشانی و ...
محل تحصیل : شیراز • نجف
تألیفات : الفوائد المدنیه •
دانشنامه شاهی •
المسائل الثلاث الکلامیه و ...
مقابله با اصولیون •
تاسیس مکتب اخباریگری در میان شیعیان متأخر
محمدامین بن محمد شریف (درگذشت ۱۰۳۶ق)، معروف به اَمین اِستَرآبادی از علمای امامی و بنیانگذار گرایش #اخباری گری است.
وی سعی داشت که در محافل امامیه، #اجتهاد اصولیان را به عنوان یک خطر مطرح سازد تا با رجوع به #روایات، مذهب گذشتگان را احیا کند.
در سراسر #کتاب الفوائد المدنیة، برخورد انتقادی استرآبادی با روش اجتهادی محقق #کرکی و گاه به طور کلی اصولیان دیده میشود.
او مخاطب اصلی #قرآن را معصومین(ع) دانسته و #استنباط احکام نظری از آیات قرآنی که چند احتمال دارند را مختص ایشان میدانست.
از منظر او همه احادیث کتب #اربعه صحیح هستند.
دوران تحصیل :
از آغاز زندگی او اطلاعی در دست نیست،
اما نقل شده که :
مدتی از دوره جوانی خویش را در شیراز سپری کرده،
نزد تقی الدین محمد نسابه به مدت ۴ سال دانش اندوخته و از علوم عقلی بهره گرفته است.
سپس به نجف رفته و از سید محمد عاملی که از او به عنوان نخستین استاد خود در حدیث و رجال نام برده، به فراگیری علوم #نقلی پرداخته است.
او در نجف از محضر شیح حسن صاحب #معالم نیز استفاده علمی برده و از او اجازهای نیز دریافت داشته است.
از عبارتی که در کتاب الفوائد امین استرابادی آمده، چنین برمیآید که :
او ظاهراً در نوبت دوم اقامتش در شیراز (از حدود سال ۱۰۱۰ق /۱۶۰۱م) به مکه رفته و مدتی در آنجا اقامت نموده است.
سال ورود او به مکه روشن نیست، ولی ظاهراً زودتر از ۱۰۱۴ق نبوده است، زیرا نسخهای از آثارش در همین سال در شیراز کتابت شده است.
آخرین استاد وی در فقه و حدیث و رجال، میرزا محمد اِستَرآبادی، عالم مقیم مکه بوده و او در آنجا از اوایل سال ۱۰۱۵ق تا حدود ۱۰ سال نزد وی دانش آموخته است.
شاگردان :
از شاگردان وی در مکه،
زین العابدین بن نورالدین علی کاشانی (م.۱۰۴۰ق)[۸]
و حسین ظهیری عاملی هستند
و رسالة فی السؤال عن بعض المسائل المعضلة من الاصلیة و الفرعیه حاصل مباحثات ظهیری و استادش استرآبادی است.
ملا محسن #فیض کاشانی نیز مدتی در مکه از استرآبادی دانش آموخته است.
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
در برابر علماى #اخبارى كه غالباً ً معتقد به عدم حجيت ظواهر كتاب هستند، انديشمندان #اصولى، به #حجيت ظواهر آيات قرآن اعتقاد دارند.
آنان با ردّ استدلالهاى اخبارىها به استدلال بر حجيت #ظواهر كتاب مىپردازند.
شيخ جعفر #كاشف الغطا، از بزرگان مكتب #اصولى است كه #مبارزه علمى و عملى زيادى در برابر اخبارىها داشت.
وى، در ردّ اولين استدلال اخبارىها، در #كتاب «الحق المبين» مىنويسد:
«منع از عمل به ظواهر كتاب مگر به واسطه ائمه اطهار(ع)، با آيات فراوانى كه در كتاب وجود دارد، #تعارض دارد؛ آياتى با اين مضمون كه :
#قرآن، عربى مبين است
و كتاب هدايت و تبيان به سوى حق و صراط مستقيم است
و بشارت مىدهد مؤمنان را
و انذار مىكند كافران را
و مذمت مىكند كسانى را كه در آن تدبّر نمىكنند و...».
#كاشف الغطا، در ادامه، چنين نتيجهگيرى مىكند:
اگر كه قائل به عدم حجيت ظواهر كتاب باشيم، چنين اعتقادى با «اعجاز قرآن» منافات دارد؛
#اعجاز قرآن به آن است كه :
در تمامى زمانها بيان كننده احكام براى مردم خواهد بود.
وى، چنين ادامه مىدهد:
آيا با اعتقاد شما (اخباریان)، مسلمانان مورد تشنيع و اهانت ساير ملل واقع نمىشوند كه آنان (مسلمانان) قرآنشان را نمىفهمند و از آن فايدهاى نمىبرند.
اصوليون و اخباریون هر دو :
در اصول دين متحد
و در فروع نيز مرجع هر دو روايات ائمه(ع) بوده
و در حقيقت مجتهد، اخبارى
و اخبارى نيز مجتهد
و فضلاى طرفين ناجى
و طعنكنندگان در هلاكتند.
وى، در بخش ديگرى از كتاب، به نقل روايات بىپايه از سوى اين گروه اشاره مىكند:
«و از اخبار شگفتانگيز اخباریان، اعتماد آنان به هر روايتى است،
حتى برخى از فضلاى آنان از كتابهاى مهجور و ساختگى، حكايتى را مىآوردند كه افسانهسرايان نقل كردهاند،
مثل اين نقل:
جزيرهاى است در دريا به نام #جزيره #خضرا
و در آن، خانههاى صاحب الزمان و خانواده و اولادش قرار دارد.
او[قهرمان داستان] نيز به آنجا مىرود و مىبيند كه در آن جزيره، گروهى از نصارا وجود دارند».
گويا اين ناقل، اخبارى را كه دلالت دارد بر عدم وقوع رؤيت در #غيبت كبرى نديده و كلمات علما را كه بر اين مطلب دلالت مىكند، تتبع نكرده است.
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#فرقهاى بین #اخباریون و #اصوليون
شيخ جعفر، فرقهاى ميان اخباریان و اصوليان را مورد بررسى قرار داده به برخى از عمدهترين اين اختلافات اشاره مىشود:
اخباریان، :
#اجتهاد را حرام مىدانند،
اما اصوليان اجتهاد را واجب #كفايى و حتى برخى از آنان واجب #عينى مىدانند،
چنانكه ملا محمد امين #استرابادى در كتاب «الفوائد المدنية»، منكر اجتهاد شده و گفته است كه :
روش علماى پيشين، اجتهادى نبوده است؛
اخباریان، :
ادله را به كتاب و سنت منحصر مىدانند
و بر خلاف اصوليان، اجماع و عقل را حجت نمىشمارند؛
اخباریان، :
تحصيل احكام از طريق«ظن» را منع كرده و بر خلاف مجتهدان، جز «علم» را حجت نمىدانند؛
احاديث، نزد اخباریان بر دو نوع #صحيح و ضعيف است،
اما در آثار مجتهدان، #اخبار، بر چهار نوع #صحيح، #موثق، #حسن و #ضعيف تقسيم مىشود؛
اصوليان، :
مردم را به دو گروه مجتهد و مقلد تقسيم مىكنند،
اما اخباریان، همه مردم را مقلد معصوم مىشمارند و تقليد از غير معصوم را مجاز نمىدانند؛
اصوليان، :
ظاهر #قرآن را حجت مىدانند و آن را بر #ظاهر خبر ترجيح مىدهند،
اما اخباریان، تمسك به ظاهر كتاب را تنها در صورت وجود تفسيرى از معصوم مجاز مىشمارند؛
اخباریان، كليه اخبار كتب اربعه را صحيح و #قطعى الصدور مىدانند،
اما اصوليان، همه اين احاديث را صحيح نمىدانند؛
اخباریان، حسن و قبح #عقلى را مىپذيرند،
اما بر خلاف اصوليان، احكام مستقل عقلى را حجت شرعى نمىشمارند؛
اصوليان، هم در #شبهه_حكميه_تحريميه و هم در #شبهه_حكميه_وجوبيه، #اصالة_البرائة را جارى مىدانند،
اما اخباریان تنها در مورد دوم با آنان موافقند؛
اخباریان بر خلاف اصوليان، در هنگام تعارض اخبار، ترجيح را با تمسك به #برائت_اصلیه جايز نمىشمارند، چنانكه #استرابادى در «الفوائد المدنية» مىگويد:
«من معتقدم كه تمسك به #برائت اصلیه بهطور كلى، تا پيش از اكمال دين صحيح بود، ليكن پس از آنكه دين به سرحد كمال رسيد، براى برائت مزبور محلى باقى نماند، زيرا اخبار متواتر از ائمه(ع) در هر واقعهاى كه مردم نيازمند بدان هستند، رسيده و تا روز قيامت حقايق موضوعات ثابت گرديده و نيز براى هر گونه اختلافى كه دو نفر با هم دارند، حكمى تعيين شده است»؛
اخباریان، گونههايى از #قياس چون قياس #اولويت، قياس #منصوص_العلة و نيز #تنقيح_مناط را كه اصوليان آنها را معتبر مىشمارند، در شمار قياسهاى نهى شده در احاديث، شمردهاند و آنها را باطل مىانگارند.
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
هدایت شده از نشر خوبی ها محمد مهدی
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#شعر
از #گرگ_اجل مشو تو غافل شب و روز
اوقات مکن تو صرف #باطل شب و #روز
خواهی تو اگر #لطف خدا در دو جهان
بنمای تو #بندگی کامل شب و روز
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b