eitaa logo
حیات معقول
221 دنبال‌کننده
144 عکس
216 ویدیو
2 فایل
🔻 کانال اصغر آقائی ✍ درباره مسائلی که به‌گمانم مهم است، می‌نویسم؛ شاید برای خودم و تو مفید باشد: ✔ گاه متنی ادبی؛ ✔ گاه تبیین؛ ✔ و گاه نقد 🔺️ اینها دل‌مشغولی‌های یک طلبه هستند. 🔻ارتباط با من: 🆔️ @aq_110
مشاهده در ایتا
دانلود
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱 🔰 پیامبر صلی اله علیه و آله: 💠 لا يُخرِجُ المؤمنَ من إيمانِهِ ذَنبٌ ، كَما لا يُخرِجُ الكافِرَ مِن كُفرِهِ إحسانٌ. 🌀 هيچ گناهى مؤمن را از ايمانش خارج نمى سازد، همچنان كه هيچ كار نيكى كافر را از كفرش به در نمى برد. 🔻A sin cannot expel the faithful person from his faith, just as an act of goodness cannot expel an infidel from his faithlessness. 🔹 sin: گناه 🔹 expel: بیرون‌راندن، خارج‌کردن 🔹 faith: ایمان 🔹 infidel: کافر 🔹 act: عمل 🔹 faithlessness: کفر، بی‌ایمانی ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 گام به گام با انسان کامل (۳۱) ✍ اصغر آقائی _____________________ گام سوم: با ابراهیم ع (۱۱): قلب مطمئن 🔻مدّتی بود خبری از ابراهیم نداشتم. گاه به اطراف می‌رفتم. در این گشت و گذار، هم با مردم سخن می‌گفتم و هم به ابراهیم فکر می‌کردم. 🔻 خیلی برایم واضح نبود که چرا او شخصیتی جهانی یافته و پیروان تمام ادیان توحیدی برای او احترام ویژه‌ای قائل هستند؟ و برای او سر و دست می‌شکنند؟ و هر یک او را از آنِ خود می‌داند. «يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تُحَآجُّونَ فِي إِبْرَاهِيمَ وَمَا أُنزِلَتِ التَّورَاةُ وَالإنجِيلُ إِلاَّ مِن بَعْدِهِ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ» نوح که بیشتر از او عمر کرد و برای دعوت دیگران تلاش کرد؟ چرا او چنین جایگاهی نیافته است؟ آیین ابراهیم چه ویژگی ممتازی دارد که روی‌برگرداندن از آن، جهل و نابخردی است؟ مگر این نیست که همه انبیا چون نوح به یکتاپرستی دعوت می‌کردند؟ «وَمَن يَرْغَبُ عَن مِّلَّةِ إِبْرَاهِيمَ إِلاَّ مَن سَفِهَ نَفْسَهُ». او چه کرده که برگزیده خاص خداوند شده است؟ «وَلَقَدِ اصْطَفَيْنَاهُ فِي الدُّنْيَا وَإِنَّهُ فِي الآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِينَ» 🔻مدّتی بود که سؤالاتی از این دست، مانند خوره به جانم افتاده بود و من هم رویِ پرسیدن آنها را از ابراهیم نداشتم. 🔻روزی نزدیک ظهر بود کنار مزرعه‌ای با کشاورزی سخن می‌گفتم. او یکی از پیروان ابراهیم بود. به او گفتم من ابراهیم را خیلی نمی‌شناسم؛ اما در این مدّت بارها و بارها صبر، حکمت و فهم او را دیده‌ام؛ اما نمی‌دانم چرا ...؟ و تعدادی از سؤالات ذهنی‌ام را با او در میان گذاشتم. 🔻سخنان من هنوز تمام نشده بود که از چشمان اشک‌بار آن مرد متعجب شدم. گفتم: چیزی شده است؟ او که تا آن لحظه به سخنان من گوش می‌داد، گفت: جوان‌تر که بودم کارم چوپانی بود و شر و شوری داشتم. طبیعت برایم جذّاب بود و همیشه برایم اتفاقات جالبی در صحرا می‌افتاد. اما یک روز ... 🔻و باز شروع به اشک‌ریختن کرد. 🔻گفتم چه اتفاقی افتاد؟ در آن روز چه دیده‌ای که تو را چنین آشفته می‌کند؟ 🔻کشاورز که اکنون مرد پابه سنّ‌گذاشته‌ای بود؛ نگاهی به من کرد و من که گویی از سؤال خویش شرمنده شده‌ام، چونان آخرین قطره اشک او که در گونه‌اش به پایین غلطان شده بود، سر به زیر افکندم. 🔻آن مرد دستی بر شانه گذاشت و گفت: ابراهیم را دیدم؛ من ابراهیم را دیدم؛ من او را دیدم. 🔻از تأکید فراوان او در دیدن ابراهیم بیشتر تعجّب کردم. او که بارها ابراهیم را در همین شهر دیده است؛ پس چرا چنین متعجب از دیدن او سخن می‌گوید و می‌گرید؟ 🔻مرد که می‌دانست تعجب من زبانم را در کامم بسته است؛ ادامه داد: صبر کن جوان، خواهم گفت. ... (ادامه دارد) ... و سفر ادامه دارد. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱 🔰 اميرالمؤمنين علیه السلام: 💠 لو كانَ الإيمانُ كلاما لم يَنْزِلْ فيهِ صَومٌ ولا صلاةٌ ولا حلالٌ ولا حرامٌ. 🌀 اگر ايمان تنها گفتار بود، روزه و نماز و حلال و حرام نازل نمى‌شد. 🔻If faith was a mere statement, then fasting, prayers, the lawful and the unlawful things would not have been prescribed for it. 🔹 faith: ایمان 🔹 mere: صرف، صرفاً 🔹 statement: گفتار 🔹 fasting: روزه 🔹 prayer: نماز 🔹 lawful: حلال 🔹unlawful: حرام 🔹 prescribe: تجویزکردن، مقرّرکردن ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 گام به گام با انسان کامل (۳۱) ✍ اصغر آقائی _______________ گام سوم: با ابراهیم ع (۱۲): اطمینان (۲) (ادامه بخش قبل) 🔻 آن کشاورز گفت: روزی هوا تقریبا رو به غروب بود و من به شکرانه آن روز بت کوچکی را که همراهم بود در برابرم گذاشته و خیره به غروب آفتاب شده بودم. 🔻البته همیشه برایم سؤال بود، چگونه می‌شود بتی که حتی نمی‌تواند با پای خود همراه من شود، مرا آفریده باشد. 🔻القصه مبهوت غروب خورشید بودم که دیدم شخصی در کوه مجاور ایستاده است. تعجب کردم غیر از من نباید در آن ساعت کس دیگری در صحرا باشد. معمولا کشاورزان زودتر از چوپانان به خانه باز می‌گردند. بیشتر از همه حال آن فرد مرا متعجب کرده بود. 🔻 نزدیکتر رفتم. او ابراهیم بود. صدایش را نمی‌شنیدم اما حدس می‌زدم باز دارد با خدایی نادیدنی که به خاطر او همه شهر را به هم ریخته بود، سخن می‌گوید. در آن موقع دیوانه‌اش می‌خواندم، چون شنیده بودم با خودش سخن می‌گوید. با خود گفتم حتما باز دیوانگی او عود کرده است و ... . 🔻برای آنکه تفریحِ آن روزم کامل شود و برای نقل داستانی از دیوانگی ابراهیم در میان مردم چیزی داشته باشم، تا هم آنان را بخندانم و هم با نقل آن نزد کاهن و نمرود جایگاهی پیدا کنم، صبر کردم تا ببینم چه می‌شود. خود را آرام آرام به کنار صخره‌‌ نزدیک او رساندم. زمزمه ضعیفی از سخنان او به گوشم می‌رسید. 🔻نمی‌دانم متوجه من شده بود یا خیر، اما چنان مشتاق سخن می‌گفت که گویی به جایی توجّه ندارد. خیلی از سخنان او را متوجّه نمی‌شدم مثلا شنیدم گفت ای پروردگار من می‌خواهم بدانم چگونه مردگان را زنده می‌کنی؟ «وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ أَرِنِي كَيْفَ تُحْيِي الْمَوْتَى قَالَ أَوَلَمْ تُؤْمِن قَالَ بَلَى وَلَكِن لِّيَطْمَئِنَّ قَلْبِي» 🔻 با این سخن او، با خود گفتم واقعا دیوانه است. به آسمان و اطراف نگاه کردم، اما کسی را ندیدم. 🔻ابراهیم ادامه داد: برای آنکه قلبم مطمئن‌تر شود. 🔻من که دیگر به دیوانگی او اطمینان یافته بودم از این که چیزی می‌گوید و سپس گویی موجودی خیالی به او پاسخ می‌دهد و باز او پاسخ می‌دهد، در تعجب بودم که تا چه حدّ می‌تواند فردی چنین باشد. ... (ادامه دارد.) ... و سفر ادامه دارد. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 گام به گام با انسان کامل (۳۳) ✍ اصغر آقائی ____________ گام سوم: با ابراهیم ع (۱۳): قلب مطمئن (۳) (ادامه بخش قبل) 🔻بعد از سخنانی که تا آن موقع فکر می‌کردم خیالی بیش نیست؛ اتفاقی عجیب‌تر افتاد و من به دیوانگی ابراهیم یقین یافتم. 🔻او شروع به ذبح چند پرنده کرد و گوشت‌ آنها را در هم آمیخت، و به چند بخش تقسيم کرد و هر بخش را بر تپّه‌ای قرار داد. 🔻دلم برای ابراهیم می‌سوخت. از جا بلند برخاستم تا به خانه برگردم. آرام آرام از سینه‌کش کوه خود را به گوسفندانم رساندم؛ اما ناگهان صدای فریادگونه ابراهیم مرا به خود جلب کرد. 🔻خدای من چه می‌بینم!! ابراهیم با صدای بلند نام پرندگانی را بر زبان آورد و از آن گوشت و استخوان‌ درهم آمیخته‌، تکه استخوان و گوشت‌هایی جداشده، کم‌کم به هم متصل می‌شدند و به سوی ابراهیم می‌آمدند. 🔻کمی به ابراهیم نزدیکتر شدم، چشمانم را مالیدم و به او خیره شدم. آنچه می‌دیدم واقعیت داشت. 🔻این نمی‌تواند سحر باشد. مدتی حیران مانده بودم. نه توان رفتن سوی ابراهیم داشتم، نه توان بازگشت به خانه. 🔻ساعتی گذشت و ابراهیم به سوی شهر روان شد. من گله را به سوی مسیری که ابراهیم در آن بود هدایت کردم تا در میان مسیر او را ببینم و از زیر زبانش حرفی بکشم. 🔻به ابراهیم رسیدم. مثل همیشه سلامی گرم کرد و پاسخ دادم. با خجالت از ماجرا پرسیدم و از زبان خود او نیز آنچه دیده بودم شنیدم. «قَالَ فَخُذْ أَرْبَعَةً مِنَ الطَّیرِ فَصُرْهُنَّ إِلَیكَ ثُمَّ اجْعَلْ عَلَى كُلِّ جَبَلٍ مِنْهُنَّ جُزْءًا ثُمَّ ادْعُهُنَّ یأْتِینَكَ سَعْیا وَاعْلَمْ أَنَّ اللهَ عَزِیزٌ حَكِیمٌ» 🔻آرام بتی که با خود داشتم در میان بوته‌‌ها انداختم و با خود گفتم ابراهیم چه خدای مهربان و قادری دارد! دیگر با این اتفاق مؤمن شده بودم و با تمام وجودم شروع به سخن‌گفتن با او کردم. احساس می‌کردم صدایی که تا پیش از آن نمی‌شنیدم و ابراهیم را دیوانه می‌خواندم؛ اکنون از درون من با من سخن می‌گوید؛ احساس کردم او در قلب من حاضر است. به چشمان ابراهیم نگاهی کردم. 🔻چشمانی که در آن تاریکی هوا، پرده اشکی بر آن، می‌درخشید؛ و من ندانستم آن اشک‌های گرم، به خاطر نگاه ویژه خدا به اوست؛ یا به خاطر هدایت‌یافتن من؛ و من غرق در نگاه او شدم؛ هر کدام که باشد، چشمان زیبای ابراهیم، زیباتر شده بود. 🔻و بار دیگر آن کشاورز سر به زیر انداخت و گریست؛ و من که پاسخ سؤالاتم را گرفته بودم؛ آرام خود را در نسیمی که تازه وزیدن گرفته بود، رها کردم؛ نسیمی که خوشه‌های گندم مزرعه کشاورز را نیز به رقص آورده بود. و من گفتم: بت‌شکن تاریخ، تو شایسته‌ی سلام خداوندی «سَلَامٌ عَلَى إِبْرَاهِيمَ» ... و سفر ادامه دارد. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
⸤﷽⸣ 🕊️🕊️ رخساره زرد خورشید هنگام غروب، دلم را به درد می‌آورد؛ نکند او نگرانِ آن حاضر غریب است؛ و منِ خفته در غیبت خویش از او دورم؛ خدایا قلب پردرد خورشید را، با طلوعی دیگر آرام کن؛ باشد که با طلوع دوباره او من هم طلوع کرده باشم. عکس‌نوشت🌿 اینجا‌ دل‌نوشته‌ها‌ در قاب‌ تصاویر، قلب‌ و روحت‌ را‌ به‌ جستجو‌ در معنای‌ زندگی‌ دعوت می‌کند. @aksneveshtnoora ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌آنچه از مشهورترین جراح مغز جهان نمیدانیم !!! 🔹‌چرا عده‌ای از خارج‌نشینان به ایشون توهین می‌کنند؟ پاسخ رو در این کلیپ ببینید. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 و در راه خداوند یعنی از آنچه دارید بهره بگیرید و نگران آینده نباشید؛ آنچه لازم باشد دقیقا در بر مبنای تلاش‌های قبلی انسان و بر اساس در مسیر انسان قرار می‌گیرد. 🔻خداوند فرمود: 💠 وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ 💠 و آنها که در راه ما تلاش و کوشش کنند، قطعاً به راه‌های خود، هدایتشان خواهیم کرد؛ و خداوند با نیکوکاران است. 🔻 چه زیبا سرود: گر مرد رهی میان خون باید رفت وز پای فتاده سرنگون باید رفت تو پای به ره در نه و از هیچ مپرس خود راه بگویدت که چون باید رفت ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 مسئله ، مسئله است؛ و یتیم است و طرفداران‌ بسیاری دارد. 🔻 خداوند فرمود: 💠 وَلَنْ تَرْضَىٰ عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ 💠 هرگز یهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد، (تا به طور کامل، تسلیم خواسته‌های آنها شوی، و) از آیین (تحریف یافته) آنان، پیروی کنی. 🔻 اميرالمؤمنين علیه‌السلام فرمود: ✔️ أيُّها النّاسُ، لا تَسْتَوحِشوا في طريقِ الهُدى لِقلّةِ أهلِهِ، فإنّ النّاسَ اجْتَمَعوا على مائدةٍ شِبَعُها قصيرٌ، و جُوعُها طويلٌ ✔️ اى مردم! در راه راست، به دليل شمار اندك رهروان آن، احساس تنهايى نكنيد؛ زيرا مردم [دنیاپرست] بر سفره‌اى گرد آمده‌اند كه سيرى آن كوتاه‌مدّت؛ و گرسنگى‌اش طولانى است. [یعنی لذّت دنیاپرست، محدود است؛ اما سختی‌ها و گرفتاری‌های او بسیار]. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 رسول خدا صلی الله علیه و آله: "قال الله تعالی: الصوم لی و انا اجزی به" خدای تعالی فرموده است: روزه برای من است و من پاداش آن را می‌دهم. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 رمضان را با اميرالمؤمنين علیه‌السلام آغاز کنیم 💠 مولای ما نمونه دیگر نداشته است اعجاز خلقت است و برابر نداشته است وقت طواف دور حرم فکر می کنم این خانه بی دلیل ترک برنداشته است دیدیم در غدیر که دنیا به جز علی آیینه ای برای پیمبر نداشته است سوگند می خورم که نبی شهر علم بود شهری که جز علی در دیگر نداشته است طوری ز چارچوب در قلعه کنده است انگار قلعه هیچ زمان در نداشته است یا غیر لافتی صفتی در خورش نبود یا جبرئیل واژه بهتر نداشته است چون روز روشن است که در جهل گمشده است هر کس که ختم نادعلی بر نداشته است این شعر استعاره ندارد برای او تقصیر من که نیست برابر نداشته است ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 منتقم خون ریخته‌شده ____________________ 🔻 امام عصر عج بر اساس متون دینی خون علیه السلام است. در دعای ندبه می‌خوانیم: "أَیْنَ الطّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِکَرْبَلاءَ" 🔻 امّا قاتلان هم نیستند و هم انتقام از آنان توسط گرفته شد؛ لذا امام عصر عج از چه کسانی خواهند گرفت؟ اساساً از کسی باید انتقام گرفت که به‌نحوی دخالت‌ در آن خون داشته باشد. 🔻 پاسخ اجمالی را می‌توان در نقل‌شده از علیه السلام یافت. ایشان در زیارتی خطاب به جدّ غریب خویش می‌فرمایند: ▫️وَأَشْهَدُ أَنَّ الَّذِينَ سَفَكُوا دَمَكَ وَاسْتَحَلُّوا حُرْمَتَكَ مَلْعُونُونَ مُعَذَّبُونَ عَلَىٰ لِسانِ داوُدَ وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ذٰلِكَ بِما عَصَوْا وَكانُوا يَعْتَدُونَ. ▫️گواهی می‌دهم آنان‌که خونت را ریختند و حرمتت را حلال شمردند، در لعنت و شکنجه بر زبان داود و عیسی پسر مریم‌اند، به خاطر گناهی که مرتکب شدند و همواره ستمکار و متجاوز بودند. 🔻 حال سؤال این است: این بر زبان داود و عیسی بن مریم علی نبینا و آله و علیهم السلام چه کسانی هستند؟ 🔻پاسخ را از قرآن کریم می‌جویم. خداوند می‌فرماید: 💠 لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ عَلَى لِسَانِ دَاوُودَ وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ذَلِكَ بِمَا عَصَوْا وَكَانُوا يَعْتَدُونَ 💠 از ميان فرزندان اسرائيل آنان كه كفر ورزيدند به زبان داوود و عيسى بن مريم مورد لعنت قرار گرفتند اين [كيفر] به خاطر آن بود كه عصيان ورزيده و [از فرمان خدا] تجاوز میکردند 🔻 بنابراین: اولاً در زمان امام زمان عج گروهی از یهودیان و بنی‌اسرائیلیان هستند که داشته، جبهه باطل را پشتیبانی می‌کنند؛ و ثانياً این گروه در فسادانگیزی دائم هستند. ✅ بنابر آنچه به اجمال بیان شد امام عصر عج الله تعالی فرجه الشریف با مبارزه کرده آنان را نابود خواهد کرد. لذا گرفتن انتقام خون سیدالشهداء توسط ایشان تنها یک امر احساسی شخصی نسبت به جدّ غریبشان نیست؛ بلکه گرفتن انتقام جریان حق از جریان باطل به سرکردگی صهیونیسم و استکبار بین‌الملل است. به همین خاطر در دعای ندبه می‌خوانیم: 🔸أَیْنَ الطّالِبُ بِذُحُولِ الْأَنْبِیاءِ وَ أَبْناءِ الأَنْبِیاءِ 🔹كجاست آن منتقمى كه خون پيغمبران و اولاد پيغمبران را مطالبه نمايد. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰شرک و فسق ✍ اصغر آقائی ____________________ 🔻شاید کلمه «مشرک» در نگاه اوّلی برابر با «فاسق» باشد. به همین دلیل بسیاری افراد، حتی مسیحیان و اهل کتاب را فاسق معرفی می‌کنند. اما آیا چنین است یا مسئله دقیق‌تر از این نگاه بدوی است؟ 🔻با توجه به تعریف دقیق در معنایِ و انکسار ، چه حقّی که و چه حقّی که ، پیشنهاد می‌دهد، تمام افراد به هر میزان دریافتی که از حق داشته، در برابر آن استکبار نورزیده، تواضع می‌کنند، هستند. 🔻لذا ، یا ، از باب مثال، تا وقتی که حقی چون ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام برای آنان آشکار نشده باشد، و حق‌بودن آن را در مرتبه‌ای از درک و معرفت، دریافت نکرده باشند، امّا به هر حقّی که از طریق عقل و یا شرع به آنها رسیده، اعتراف‌کرده، در برابر آن تواضع می‌کنند، اینان مرتبه‌ای از ایمان را داشته، در دایره وسیع ایمان هستند. 🔸فراموش نکنیم، هرچند مؤمن واژه‌ای است که کاربرد در مثلا پیدا کرده است؛ امّا حقیقت این است، بر اساس تعریفی که از ایمان عرض شد، ایمان امری است که مراتب گوناگونی از تا را در بر می‌گیرد. 🔹 تفاوت مشرکی که در برابر احکام عقلی خویش مانند ، با مشرکی که به احکام عقلی عمل نمی‌کند این است که آن مشرک اوّلی، مؤمن به ایمان باطنی است؛ و این ایمان، روزی چه در این دنیا و چه در که روز آشکارشدن باطن‌هاست، ، آشکار شده نجاتش خواهد داد. ✔️بنابر این مقدمه: هر فرد مشرکی تا آن زمان که شرک را دریافت نکرده باشد، و در نیز بر خویش عمل نکند، او نه به دلیل این شرک، و نه به دلیل عمل خویش، فاسق محسوب نخواهد شد؛ مگر آنکه هم به خویش و هم به خویش تن‌ دهد که سخن دیگری است. به تعبیر دیگر عنوان مشروط به است؛ حال چه علمِ حاصل از عقل و چه علم حاصل از شرع، و یا هر دو. 🔻بر این اساس می‌فرماید: 💠 كَيْفَ وَإِن يَظْهَرُوا عَلَيْكُمْ لاَ يَرْقُبُواْ فِيكُمْ إِلاًّ وَلاَ ذِمَّةً يُرْضُونَكُم بِأَفْوَاهِهِمْ وَتَأْبَى قُلُوبُهُمْ وَأَكْثَرُهُمْ فَاسِقُونَ (توبه/8) 💠 چگونه [مشرکان بر پیمان خود پایبندند؟] و در صورتی که اگر بر شما چیره شوند، نه [پیوندِ] خویشاوندی را در حقّ شما رعایت می کنند، نه پیمانی را!! شما را با زبانشان خشنود می کنند، ولی دل هایشان [از خشنود کردن شما] امتناع دارد و بیشترشان فاسقند. 🔻 در این آیه خداوند را معرفی کرده است؛ آنانی که اوصافی چون دارند؛ لذا شرک و فسق ندارند. ▫️پ.ن: شاید در نگاه فردی که در جامعه ایمانی رشد کرده است، تصور اینکه فردی غیرعقلانی بودن شرک را دریافت نکرده باشد، بعید به نظر برسد؛ اما باید افراد را در محیط‌های خود دید و خود را جای آنان گذاشت. حتی اگر این فرض نیز درست باشد، باز نکته پیش‌گفته در تعامل با مشرکان بسیار مفید خواهد بود. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 فرازهایی از دعای ابوحمزه ثمالی 💠 اللَّهُمَّ إِنِّي أَجِدُ سُبُلَ الْمَطَالِبِ إِلَيْكَ مُشْرَعَةً وَ مَنَاهِلَ الرَّجَاءِ إِلَيْكَ [لَدَيْكَ ] مُتْرَعَةً 💠 وَ الاسْتِعَانَةَ بِفَضْلِكَ لِمَنْ أَمَّلَكَ مُبَاحَةً وَ أَبْوَابَ الدُّعَاءِ إِلَيْكَ لِلصَّارِخِينَ مَفْتُوحَةً 💠 وَ أَعْلَمُ أَنَّكَ لِلرَّاجِي [لِلرَّاجِينَ ] بِمَوْضِعِ إِجَابَةٍ وَ لِلْمَلْهُوفِينَ [لِلْمَلْهُوفِ ] بِمَرْصَدِ إِغَاثَةٍ  🔆 خدايا من همه راه‌هاى مقاصد را به سوى تو باز مى‌بينم و چشمه‌هاى اميد را به‌ سويت سرشار مى‌يابم. 🔆 و يارى‌جستن به فضل تو براى آرزومندانت مباح و بى‌مانع است و درهاى دعاى بسوى تو براى فريادكنندگان باز است. 🔆 و به خوبى مى‌دانم كه تو براى اجابت شخص اميدوار، آماده‌اى و براى فريادرسى اندوهگينان، مهياى فريادرسى هستى.     ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 مراتب ایمان ✍ اصغر آقائی _____________________ 🔻این فرد در زمانی بوده و را می‌کرده و از مسلمانان نیز متنفر بوده است. 🔻او پس از خواندن داستان علیه السلام به پیامبر صلي الله عليه و آله و سلم و خاندان ایشان می‌آورد. 🔻و باز قصه مؤمنان نسبت به امام حسین عليه‌السلام و باز یک . در احادیث می‌خوانیم: 💠 إِنَّ لِقَتْلِ‏ الْحُسَیْنِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً ✔️ همانا برای قتل حسین عليه‌السلام در قلب مؤمنان داغی است که هيچگاه خنک نخواهد شد. 🔻 حال چه باید بگوییم؟ آن آتئیست را در آن زمان که نسبت به اهل بیت ع نیافته بود، مؤمن (به ) بدانیم یا خیر؟ آیا باز باید بگوییم تنها مؤمن هستند؟ آیا باید را کنار بگذاریم؟ ✅ یقینا او زمانی هم که ظاهراً آتئیست بوده، به دلیل پیروی از احکام آشنای عقل، به ایمان باطنی مؤمن بوده است، که پس از ایمان ظاهری، دو مرتبه ایمان ظاهری و باطنی را همراه گرفته است. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 تأمّلی در فرازی از دعای افتتاح ✍ اصغر آقائی ________________ 🔺 در دعای می‌خوانیم: ▫️الْحَمْدُ لِلَّهِ الْفَاشِي فِي الْخَلْقِ أَمْرُهُ وَ حَمْدُهُ 🔹 مسئله امر: 🔻اصطلاح «امر» در معانی فرمان و خواست و شأن به کار می‌رود. 🔻با توجه به این اجمال، عبارت دعای شریف افتتاح بر نکات زیر دلالت دارد: ✔️ هر آنچه در عوالم از جمله عالم ماده است، تنها و تنها امر الهی است؛ ✔️ امر جاری در هستی، هم امر تکوینی و هم امر تشریعی را شامل می‌شود؛ ✔️ امر جاری در تمام هستی، تمام خیر و هر آنچه ما شرّ می‌پنداریم را شامل می‌شود؛ مانند امور ناقصی که در نگاه ما شرّ هستند. این در حالی است این امور ناقص در جهان، خود «کلمه‌ای» وجودی هستند و تمام کلمات الهی تامّ هستند «كُلُّ كَلِماتِكَ تامَّةٌ» ✔️ پس هر امر الهی اوّلاً در تمام هستی جاری و ساری است؛ «اَلا لَه‌ُ الْخَلْق‌ُ و الْاَمْرُ» و ثانیاً برای تدبّرکننده در آن، آشکار است؛ 🔹مسئله حمد: 🔻خداوند می‌فرماید «وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَكِنْ لَا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ إِنَّهُ كَانَ حَلِيمًا غَفُورًا» ✔️ بر اساس این آیه ۱) تمام موجودات حمد الهی را به جا می‌آورند؛ ۲) ما درکی از تسبیح آنان نداریم؛ و ۳) این عدم فهمِ تسبیح آنان، عاملِ نابخردی‌ها و خطاهای فراوانی از ما شده است، لذا خداوند در انتهای آیه خود را با دو اسم حلیم و غفور معرفی کرده است. 🔸 نتیجه: حمد الهی نیز در میان تمام امور هستی، جریان دارد. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اللهم عجل لولیک الفرج 🍃🍃 مولای من چه شود همراه با بهار طبیعت، نسیم حضور تو در کوچه‌پس‌کوچه‌های جانم وزیدن گیرد و آن را حیاتی دوباره بخشد 🍃🍃 🥺🌸🌸🌸🌸🥺 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰ایمان و شکر: بررسی اجمالی رابطه آنها ✍ اصغر آقائی ___________________ 🔻برای بررسی ایمان و شکر ذکر مقدماتی لازم است: ✔️۱. بر اساس اصل متین «»، هر آنچه وجودی است، هم اصیل است و آثار دارد، و هم تشکیکی است، یعنی مختلف داشته، شدّت و ضعف در آن راه دارد. ✔️۲. از سوی دیگر تمام چون وجود دارند، هم اصیل بوده، آثار خارجی متناسب با خود را دارند و هم مراتب مختلفی دارند. ✔️۳. از صفات وجودی انسان ایمان و شکر است که هر دو هم وجودی و هم مراتب دارند. ✔️۴. از سوی دیگر تمام اوصاف وجودی، به دلیل ، با یکدیگر در مصداق، این‌همانی دارند. ✔️۵. بنابر آنچه بیان شد، ، دو صفتی هستند که در مصداق این‌همانی دارند. این سخن بدین معنا است که «هر مؤمنی، شاکر است» و «هر شاکری، مؤمن». ✔️۶. نباید فراموش کنیم، همچنانکه پیش از این بیان شد، از _باطنی تا را شامل می‌شود، لذا شکر نیز همین مراتب را دارد. ✔️۷. پیش از این بیان شد هر کسی که به خویش، به عنوان خداوند، توجّه داشته، تسلیم آنها شود، مؤمن به ایمان باطنی است؛ و هر کسی که در برابر خداوند تسلیم شود، مؤمن به ایمان ظاهری است؛ و هر کسی که در برابر هر دو حجّت الهی، تسلیم باشد، برترین مراتب ایمان را دارد که همان ایمان برتر است. ✔️۸. بنابر آنچه در ۷ بیان شد، نیز از مراتب باطنی تا مراتب ظاهری را شامل می‌شود. ✔️۹. بنابر مقدمه ۸ از آنجا که در هستی هیچ فردی یافت نمی‌شود که به هیچ‌یک از احکام عقلی خود یا احکام دینی خویش پایبند نباشد، لذا هر فردی مرتبه‌ای از شکر، گرچه بسیار ناچیز باشد را دارا است؛ لذا خداوند متعال می‌فرماید: «وَقَلِيلٌ مِّنْ عِبَادِيَ الشَّكُورُ». ✔️۱۰.‌ در این آیه شریف، خداوند «»که صفت مبالغه است را به «قلیل»بودن توصیف کرده است. یعنی آنانی که شکر را دارند بسیار اندک هستند؛ نه آنکه هیچ انسانی نیست. بنابراین همه انسان‌ها مرتبه‌ای از شکر را دارند؛ اما شکور یعنی بسیار شکرکننده اندک است. ✔️۱۱. بنابر آنچه در ۱۰ بیان شد، و از آنجا که گفته شد میان ایمان و شکر، وجود دارد، پس هر انسانی مرتبه‌ای از ایمان را نیز دارد؛ چرا که هیچ انسانی یافت نمی‌شود که مرتبه‌ای از ایمان باطنی به معنای توجّه به احکام عقلی را، به طور مطلق، نداشته باشد؛ ✔️۱۲. بنابراین آنچه در ۱۱ گفتیم، باید گفت تمام انسان‌ها مرتبه‌ای از ایمان، هرچند اندک را، داراست. امّا آیا بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که هر انسان مؤمنی، است؟ ✔️۱۳. پاسخ سؤال پیش‌گفته خیر است؛ زیرا برای صرفِ ایمان و یا شکر کفایت نمی‌کند. کسی اهل نجات است که در کنار ایمان، داشته باشد "یعلمون الصالحات" و اگر چنین نباشد؛ ایمان آن فرد، کارساز نخواهد بود. ✔️۱۴. بنابر آنچه در ۱۳ بیان شد، که در عمل صالح لازمه ایمان است، خداوند متعال در آیات مختلفی شکر را با به کار برده است که دلالت بر استمرار در شکرگزاری دارد. خداوند در آیه ۷۸ سوره نحل هدف ابزار شناختی چون حواسّ ظاهری و باطنی را شکرگزاری مستمرّ بیان کرده است: «وَاللّهُ أَخْرَجَكُم مِّن بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لاَ تَعْلَمُونَ شَيْئًا وَجَعَلَ لَكُمُ الْسَّمْعَ وَالأَبْصَارَ وَالأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ» 🔸 نتیجه: تحلیل اجمالی فوق نتایج گوناگون فردی و اجتماعی، همراه دارد؛ مانند: ☑️ هر میزان فردی بیشتر شود او است و بالتبع . ☑️ برای به ایمان و عقل، کافیست نعمت‌های موجود در زندگی افراد را گوش‌زد کرد، تا در مسیر شکرگزاری قرار بگیرند. ☑️ شکرگزارشدن فرد، یعنی در برابر همه موجودات، از جمله خود و خانواده خود. ☑️ با شاکرشدن فرد، اجتماع اصلاح می‌شود. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 اکسیر رهاشدگی ✍ حافظ شیرازی ___________________ 🔻 حضرت حافظ در این راهکاری اساسی برای از دنیا بیان می‌کند: بشنو این نکته که خود را ز غم آزاده کنی خون خوری گر طلب روزی ننهاده کنی 🔻او ابتدا را یادآورشده، بیان می‌کند به اصل خویش برمی‌گردد، لیکن باید سبوی خویش را پر کنیم: آخرالامر گل کوزه‌گران خواهی شد حالیا فکر سبو کن که پر از باده کنی 🔻 وی در ادامه بیان می‌کند روح بزرگ نه با لاف و گزاف حاصل شود، که تلاش نیاز دارد: تکیه بر جای بزرگان نتوان زد به گزاف مگر اسباب بزرگی همه آماده کنی 🔻او راه را در ، نه پذیرفتن می‌داند: خاطرت کی رقم فیض پذیرد هیهات مگر از نقش پراگنده ورق ساده کنی 🔻ولی کاملا هوشیار از که دورشدن از رنگ‌های مختلف نیاز به دارد، و این مقاومت در امور به ممکن است: کار خود گر به خدا بازگذاری حافظ ای بسا عیش که با بخت خداداده کنی ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ علیه الرحمة 🆔 @hayatemaqul
شکوه نگاهی امروز آرام‌آرام به خاموشی می‌رود؛ و بار دیگر مردی در میان انبوه اصحاب، تنها می‌شود؛ که سهم مردان مرد، همیشه تنهایی است؛ و او در این سکوت تنهائی، روزهایی را به یاد می‌آورد، که آن نگاه پرشکوه، چون کوه، پشتیبان او بود؛ و اکنون فاطمه، نمی‌داند بر یتیمی خود بگرید، یا بر یتیمی دوباره پدر؛ و این آغاز بغض‌های گلوگیر فاطمه است. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💔... دل پر درده، سلطان قلبم🥺😭 💠 السَّلامُ عَلَيْكَ يَا بابَ حِطَّةٍ الَّذِي مَنْ دَخَلَهُ كانَ مِنَ الْآمِنِينَ 💠 سلام بر تو ای دروازۀ فروریزی گناهان‌ که هرکه بر آن وارد شد، از ایمن‌شدگان است. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 شکر در مصیبت 🎙 استاد ________________ ♧ باید با مصیبت تکیه‌های غیر واقعی‌مان را کم کنیم، نه حسرت‌هایمان را تلمبار کنیم ♧ ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
Mohammad Esfahani - Roozi To Khahi Amad (320).mp3
11.9M
روزی تو خواهی آمد از کوچه‌های باران ♧ ♧ تا از دلم بشویی غم‌های روزگاران ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 جایگاه عقل‌گرایی و فلسفه برای ارتقای جامعه 🔻 اگر می‌خواهیم در تمام نهادهای جامعه از جمله ، ایجاد کنیم باید به و اهمیت بدیم. جامعه رشدیافته، جامعه‌ای اصطلاح‌زده، کثرت‌گرا، و مدیریت‌محور (به معنای منتظر بخشنامه و ... ماندن) نیست؛ جامعه‌ای است که او، یعنی ، به ترتیب برایش مهم است. 🔻 فرمود: اگر آموزش و پرورش در یک کشور ارتقاء پیدا بکند و اصلاح شود، در اقتصاد، سلامت و بهداشت، محیط زیست، مرگ و میر، باروری، زیبایی و هنر، رفتارهای گوناگون مردم در سطح جامعه با یکدیگر، و فراتر از همه‌ی اینها، در دین، فلسفه و اخلاق تأثیر خواهد گذاشت. امروز در دنیا به زبان کودکی به کودکان فلسفه می‌آموزند؛ یعنی چیزی که از نظر بعضی از طراحان کشور ما بی‌معنی است؛ فکر می‌کنند فلسفه مخصوص آدمهای ریش و سبیل‌دار و کسانی است که یک سنی از آنها گذشته باشد. نگاه مدرن به مسائل حیات، امروز پیشروان علمی دنیا را به اینجا رسانده که باید فلسفه را از دوره‌ی دبستان به کودکان تعلیم داد؛ البته با زبان کودکی. پ.ن: عکس: ، . ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا