eitaa logo
حیات معقول
232 دنبال‌کننده
148 عکس
232 ویدیو
2 فایل
🔻 کانال اصغر آقائی ✍ درباره مسائلی که به‌گمانم مهم است، می‌نویسم؛ شاید برای خودم و تو مفید باشد: ✔ گاه متنی ادبی؛ ✔ گاه تبیین؛ ✔ و گاه نقد 🔺️ اینها دل‌مشغولی‌های یک طلبه هستند. 🔻ارتباط با من: 🆔️ @aq_110
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 و در راه خداوند یعنی از آنچه دارید بهره بگیرید و نگران آینده نباشید؛ آنچه لازم باشد دقیقا در بر مبنای تلاش‌های قبلی انسان و بر اساس در مسیر انسان قرار می‌گیرد. 🔻خداوند فرمود: 💠 وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ 💠 و آنها که در راه ما تلاش و کوشش کنند، قطعاً به راه‌های خود، هدایتشان خواهیم کرد؛ و خداوند با نیکوکاران است. 🔻 چه زیبا سرود: گر مرد رهی میان خون باید رفت وز پای فتاده سرنگون باید رفت تو پای به ره در نه و از هیچ مپرس خود راه بگویدت که چون باید رفت ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 مسئله ، مسئله است؛ و یتیم است و طرفداران‌ بسیاری دارد. 🔻 خداوند فرمود: 💠 وَلَنْ تَرْضَىٰ عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ 💠 هرگز یهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد، (تا به طور کامل، تسلیم خواسته‌های آنها شوی، و) از آیین (تحریف یافته) آنان، پیروی کنی. 🔻 اميرالمؤمنين علیه‌السلام فرمود: ✔️ أيُّها النّاسُ، لا تَسْتَوحِشوا في طريقِ الهُدى لِقلّةِ أهلِهِ، فإنّ النّاسَ اجْتَمَعوا على مائدةٍ شِبَعُها قصيرٌ، و جُوعُها طويلٌ ✔️ اى مردم! در راه راست، به دليل شمار اندك رهروان آن، احساس تنهايى نكنيد؛ زيرا مردم [دنیاپرست] بر سفره‌اى گرد آمده‌اند كه سيرى آن كوتاه‌مدّت؛ و گرسنگى‌اش طولانى است. [یعنی لذّت دنیاپرست، محدود است؛ اما سختی‌ها و گرفتاری‌های او بسیار]. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 رسول خدا صلی الله علیه و آله: "قال الله تعالی: الصوم لی و انا اجزی به" خدای تعالی فرموده است: روزه برای من است و من پاداش آن را می‌دهم. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 رمضان را با اميرالمؤمنين علیه‌السلام آغاز کنیم 💠 مولای ما نمونه دیگر نداشته است اعجاز خلقت است و برابر نداشته است وقت طواف دور حرم فکر می کنم این خانه بی دلیل ترک برنداشته است دیدیم در غدیر که دنیا به جز علی آیینه ای برای پیمبر نداشته است سوگند می خورم که نبی شهر علم بود شهری که جز علی در دیگر نداشته است طوری ز چارچوب در قلعه کنده است انگار قلعه هیچ زمان در نداشته است یا غیر لافتی صفتی در خورش نبود یا جبرئیل واژه بهتر نداشته است چون روز روشن است که در جهل گمشده است هر کس که ختم نادعلی بر نداشته است این شعر استعاره ندارد برای او تقصیر من که نیست برابر نداشته است ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 منتقم خون ریخته‌شده ____________________ 🔻 امام عصر عج بر اساس متون دینی خون علیه السلام است. در دعای ندبه می‌خوانیم: "أَیْنَ الطّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِکَرْبَلاءَ" 🔻 امّا قاتلان هم نیستند و هم انتقام از آنان توسط گرفته شد؛ لذا امام عصر عج از چه کسانی خواهند گرفت؟ اساساً از کسی باید انتقام گرفت که به‌نحوی دخالت‌ در آن خون داشته باشد. 🔻 پاسخ اجمالی را می‌توان در نقل‌شده از علیه السلام یافت. ایشان در زیارتی خطاب به جدّ غریب خویش می‌فرمایند: ▫️وَأَشْهَدُ أَنَّ الَّذِينَ سَفَكُوا دَمَكَ وَاسْتَحَلُّوا حُرْمَتَكَ مَلْعُونُونَ مُعَذَّبُونَ عَلَىٰ لِسانِ داوُدَ وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ذٰلِكَ بِما عَصَوْا وَكانُوا يَعْتَدُونَ. ▫️گواهی می‌دهم آنان‌که خونت را ریختند و حرمتت را حلال شمردند، در لعنت و شکنجه بر زبان داود و عیسی پسر مریم‌اند، به خاطر گناهی که مرتکب شدند و همواره ستمکار و متجاوز بودند. 🔻 حال سؤال این است: این بر زبان داود و عیسی بن مریم علی نبینا و آله و علیهم السلام چه کسانی هستند؟ 🔻پاسخ را از قرآن کریم می‌جویم. خداوند می‌فرماید: 💠 لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ عَلَى لِسَانِ دَاوُودَ وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ذَلِكَ بِمَا عَصَوْا وَكَانُوا يَعْتَدُونَ 💠 از ميان فرزندان اسرائيل آنان كه كفر ورزيدند به زبان داوود و عيسى بن مريم مورد لعنت قرار گرفتند اين [كيفر] به خاطر آن بود كه عصيان ورزيده و [از فرمان خدا] تجاوز میکردند 🔻 بنابراین: اولاً در زمان امام زمان عج گروهی از یهودیان و بنی‌اسرائیلیان هستند که داشته، جبهه باطل را پشتیبانی می‌کنند؛ و ثانياً این گروه در فسادانگیزی دائم هستند. ✅ بنابر آنچه به اجمال بیان شد امام عصر عج الله تعالی فرجه الشریف با مبارزه کرده آنان را نابود خواهد کرد. لذا گرفتن انتقام خون سیدالشهداء توسط ایشان تنها یک امر احساسی شخصی نسبت به جدّ غریبشان نیست؛ بلکه گرفتن انتقام جریان حق از جریان باطل به سرکردگی صهیونیسم و استکبار بین‌الملل است. به همین خاطر در دعای ندبه می‌خوانیم: 🔸أَیْنَ الطّالِبُ بِذُحُولِ الْأَنْبِیاءِ وَ أَبْناءِ الأَنْبِیاءِ 🔹كجاست آن منتقمى كه خون پيغمبران و اولاد پيغمبران را مطالبه نمايد. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰شرک و فسق ✍ اصغر آقائی ____________________ 🔻شاید کلمه «مشرک» در نگاه اوّلی برابر با «فاسق» باشد. به همین دلیل بسیاری افراد، حتی مسیحیان و اهل کتاب را فاسق معرفی می‌کنند. اما آیا چنین است یا مسئله دقیق‌تر از این نگاه بدوی است؟ 🔻با توجه به تعریف دقیق در معنایِ و انکسار ، چه حقّی که و چه حقّی که ، پیشنهاد می‌دهد، تمام افراد به هر میزان دریافتی که از حق داشته، در برابر آن استکبار نورزیده، تواضع می‌کنند، هستند. 🔻لذا ، یا ، از باب مثال، تا وقتی که حقی چون ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام برای آنان آشکار نشده باشد، و حق‌بودن آن را در مرتبه‌ای از درک و معرفت، دریافت نکرده باشند، امّا به هر حقّی که از طریق عقل و یا شرع به آنها رسیده، اعتراف‌کرده، در برابر آن تواضع می‌کنند، اینان مرتبه‌ای از ایمان را داشته، در دایره وسیع ایمان هستند. 🔸فراموش نکنیم، هرچند مؤمن واژه‌ای است که کاربرد در مثلا پیدا کرده است؛ امّا حقیقت این است، بر اساس تعریفی که از ایمان عرض شد، ایمان امری است که مراتب گوناگونی از تا را در بر می‌گیرد. 🔹 تفاوت مشرکی که در برابر احکام عقلی خویش مانند ، با مشرکی که به احکام عقلی عمل نمی‌کند این است که آن مشرک اوّلی، مؤمن به ایمان باطنی است؛ و این ایمان، روزی چه در این دنیا و چه در که روز آشکارشدن باطن‌هاست، ، آشکار شده نجاتش خواهد داد. ✔️بنابر این مقدمه: هر فرد مشرکی تا آن زمان که شرک را دریافت نکرده باشد، و در نیز بر خویش عمل نکند، او نه به دلیل این شرک، و نه به دلیل عمل خویش، فاسق محسوب نخواهد شد؛ مگر آنکه هم به خویش و هم به خویش تن‌ دهد که سخن دیگری است. به تعبیر دیگر عنوان مشروط به است؛ حال چه علمِ حاصل از عقل و چه علم حاصل از شرع، و یا هر دو. 🔻بر این اساس می‌فرماید: 💠 كَيْفَ وَإِن يَظْهَرُوا عَلَيْكُمْ لاَ يَرْقُبُواْ فِيكُمْ إِلاًّ وَلاَ ذِمَّةً يُرْضُونَكُم بِأَفْوَاهِهِمْ وَتَأْبَى قُلُوبُهُمْ وَأَكْثَرُهُمْ فَاسِقُونَ (توبه/8) 💠 چگونه [مشرکان بر پیمان خود پایبندند؟] و در صورتی که اگر بر شما چیره شوند، نه [پیوندِ] خویشاوندی را در حقّ شما رعایت می کنند، نه پیمانی را!! شما را با زبانشان خشنود می کنند، ولی دل هایشان [از خشنود کردن شما] امتناع دارد و بیشترشان فاسقند. 🔻 در این آیه خداوند را معرفی کرده است؛ آنانی که اوصافی چون دارند؛ لذا شرک و فسق ندارند. ▫️پ.ن: شاید در نگاه فردی که در جامعه ایمانی رشد کرده است، تصور اینکه فردی غیرعقلانی بودن شرک را دریافت نکرده باشد، بعید به نظر برسد؛ اما باید افراد را در محیط‌های خود دید و خود را جای آنان گذاشت. حتی اگر این فرض نیز درست باشد، باز نکته پیش‌گفته در تعامل با مشرکان بسیار مفید خواهد بود. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 فرازهایی از دعای ابوحمزه ثمالی 💠 اللَّهُمَّ إِنِّي أَجِدُ سُبُلَ الْمَطَالِبِ إِلَيْكَ مُشْرَعَةً وَ مَنَاهِلَ الرَّجَاءِ إِلَيْكَ [لَدَيْكَ ] مُتْرَعَةً 💠 وَ الاسْتِعَانَةَ بِفَضْلِكَ لِمَنْ أَمَّلَكَ مُبَاحَةً وَ أَبْوَابَ الدُّعَاءِ إِلَيْكَ لِلصَّارِخِينَ مَفْتُوحَةً 💠 وَ أَعْلَمُ أَنَّكَ لِلرَّاجِي [لِلرَّاجِينَ ] بِمَوْضِعِ إِجَابَةٍ وَ لِلْمَلْهُوفِينَ [لِلْمَلْهُوفِ ] بِمَرْصَدِ إِغَاثَةٍ  🔆 خدايا من همه راه‌هاى مقاصد را به سوى تو باز مى‌بينم و چشمه‌هاى اميد را به‌ سويت سرشار مى‌يابم. 🔆 و يارى‌جستن به فضل تو براى آرزومندانت مباح و بى‌مانع است و درهاى دعاى بسوى تو براى فريادكنندگان باز است. 🔆 و به خوبى مى‌دانم كه تو براى اجابت شخص اميدوار، آماده‌اى و براى فريادرسى اندوهگينان، مهياى فريادرسى هستى.     ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
7.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 مراتب ایمان ✍ اصغر آقائی _____________________ 🔻این فرد در زمانی بوده و را می‌کرده و از مسلمانان نیز متنفر بوده است. 🔻او پس از خواندن داستان علیه السلام به پیامبر صلي الله عليه و آله و سلم و خاندان ایشان می‌آورد. 🔻و باز قصه مؤمنان نسبت به امام حسین عليه‌السلام و باز یک . در احادیث می‌خوانیم: 💠 إِنَّ لِقَتْلِ‏ الْحُسَیْنِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً ✔️ همانا برای قتل حسین عليه‌السلام در قلب مؤمنان داغی است که هيچگاه خنک نخواهد شد. 🔻 حال چه باید بگوییم؟ آن آتئیست را در آن زمان که نسبت به اهل بیت ع نیافته بود، مؤمن (به ) بدانیم یا خیر؟ آیا باز باید بگوییم تنها مؤمن هستند؟ آیا باید را کنار بگذاریم؟ ✅ یقینا او زمانی هم که ظاهراً آتئیست بوده، به دلیل پیروی از احکام آشنای عقل، به ایمان باطنی مؤمن بوده است، که پس از ایمان ظاهری، دو مرتبه ایمان ظاهری و باطنی را همراه گرفته است. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 تأمّلی در فرازی از دعای افتتاح ✍ اصغر آقائی ________________ 🔺 در دعای می‌خوانیم: ▫️الْحَمْدُ لِلَّهِ الْفَاشِي فِي الْخَلْقِ أَمْرُهُ وَ حَمْدُهُ 🔹 مسئله امر: 🔻اصطلاح «امر» در معانی فرمان و خواست و شأن به کار می‌رود. 🔻با توجه به این اجمال، عبارت دعای شریف افتتاح بر نکات زیر دلالت دارد: ✔️ هر آنچه در عوالم از جمله عالم ماده است، تنها و تنها امر الهی است؛ ✔️ امر جاری در هستی، هم امر تکوینی و هم امر تشریعی را شامل می‌شود؛ ✔️ امر جاری در تمام هستی، تمام خیر و هر آنچه ما شرّ می‌پنداریم را شامل می‌شود؛ مانند امور ناقصی که در نگاه ما شرّ هستند. این در حالی است این امور ناقص در جهان، خود «کلمه‌ای» وجودی هستند و تمام کلمات الهی تامّ هستند «كُلُّ كَلِماتِكَ تامَّةٌ» ✔️ پس هر امر الهی اوّلاً در تمام هستی جاری و ساری است؛ «اَلا لَه‌ُ الْخَلْق‌ُ و الْاَمْرُ» و ثانیاً برای تدبّرکننده در آن، آشکار است؛ 🔹مسئله حمد: 🔻خداوند می‌فرماید «وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَكِنْ لَا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ إِنَّهُ كَانَ حَلِيمًا غَفُورًا» ✔️ بر اساس این آیه ۱) تمام موجودات حمد الهی را به جا می‌آورند؛ ۲) ما درکی از تسبیح آنان نداریم؛ و ۳) این عدم فهمِ تسبیح آنان، عاملِ نابخردی‌ها و خطاهای فراوانی از ما شده است، لذا خداوند در انتهای آیه خود را با دو اسم حلیم و غفور معرفی کرده است. 🔸 نتیجه: حمد الهی نیز در میان تمام امور هستی، جریان دارد. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اللهم عجل لولیک الفرج 🍃🍃 مولای من چه شود همراه با بهار طبیعت، نسیم حضور تو در کوچه‌پس‌کوچه‌های جانم وزیدن گیرد و آن را حیاتی دوباره بخشد 🍃🍃 🥺🌸🌸🌸🌸🥺 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰ایمان و شکر: بررسی اجمالی رابطه آنها ✍ اصغر آقائی ___________________ 🔻برای بررسی ایمان و شکر ذکر مقدماتی لازم است: ✔️۱. بر اساس اصل متین «»، هر آنچه وجودی است، هم اصیل است و آثار دارد، و هم تشکیکی است، یعنی مختلف داشته، شدّت و ضعف در آن راه دارد. ✔️۲. از سوی دیگر تمام چون وجود دارند، هم اصیل بوده، آثار خارجی متناسب با خود را دارند و هم مراتب مختلفی دارند. ✔️۳. از صفات وجودی انسان ایمان و شکر است که هر دو هم وجودی و هم مراتب دارند. ✔️۴. از سوی دیگر تمام اوصاف وجودی، به دلیل ، با یکدیگر در مصداق، این‌همانی دارند. ✔️۵. بنابر آنچه بیان شد، ، دو صفتی هستند که در مصداق این‌همانی دارند. این سخن بدین معنا است که «هر مؤمنی، شاکر است» و «هر شاکری، مؤمن». ✔️۶. نباید فراموش کنیم، همچنانکه پیش از این بیان شد، از _باطنی تا را شامل می‌شود، لذا شکر نیز همین مراتب را دارد. ✔️۷. پیش از این بیان شد هر کسی که به خویش، به عنوان خداوند، توجّه داشته، تسلیم آنها شود، مؤمن به ایمان باطنی است؛ و هر کسی که در برابر خداوند تسلیم شود، مؤمن به ایمان ظاهری است؛ و هر کسی که در برابر هر دو حجّت الهی، تسلیم باشد، برترین مراتب ایمان را دارد که همان ایمان برتر است. ✔️۸. بنابر آنچه در ۷ بیان شد، نیز از مراتب باطنی تا مراتب ظاهری را شامل می‌شود. ✔️۹. بنابر مقدمه ۸ از آنجا که در هستی هیچ فردی یافت نمی‌شود که به هیچ‌یک از احکام عقلی خود یا احکام دینی خویش پایبند نباشد، لذا هر فردی مرتبه‌ای از شکر، گرچه بسیار ناچیز باشد را دارا است؛ لذا خداوند متعال می‌فرماید: «وَقَلِيلٌ مِّنْ عِبَادِيَ الشَّكُورُ». ✔️۱۰.‌ در این آیه شریف، خداوند «»که صفت مبالغه است را به «قلیل»بودن توصیف کرده است. یعنی آنانی که شکر را دارند بسیار اندک هستند؛ نه آنکه هیچ انسانی نیست. بنابراین همه انسان‌ها مرتبه‌ای از شکر را دارند؛ اما شکور یعنی بسیار شکرکننده اندک است. ✔️۱۱. بنابر آنچه در ۱۰ بیان شد، و از آنجا که گفته شد میان ایمان و شکر، وجود دارد، پس هر انسانی مرتبه‌ای از ایمان را نیز دارد؛ چرا که هیچ انسانی یافت نمی‌شود که مرتبه‌ای از ایمان باطنی به معنای توجّه به احکام عقلی را، به طور مطلق، نداشته باشد؛ ✔️۱۲. بنابراین آنچه در ۱۱ گفتیم، باید گفت تمام انسان‌ها مرتبه‌ای از ایمان، هرچند اندک را، داراست. امّا آیا بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که هر انسان مؤمنی، است؟ ✔️۱۳. پاسخ سؤال پیش‌گفته خیر است؛ زیرا برای صرفِ ایمان و یا شکر کفایت نمی‌کند. کسی اهل نجات است که در کنار ایمان، داشته باشد "یعلمون الصالحات" و اگر چنین نباشد؛ ایمان آن فرد، کارساز نخواهد بود. ✔️۱۴. بنابر آنچه در ۱۳ بیان شد، که در عمل صالح لازمه ایمان است، خداوند متعال در آیات مختلفی شکر را با به کار برده است که دلالت بر استمرار در شکرگزاری دارد. خداوند در آیه ۷۸ سوره نحل هدف ابزار شناختی چون حواسّ ظاهری و باطنی را شکرگزاری مستمرّ بیان کرده است: «وَاللّهُ أَخْرَجَكُم مِّن بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لاَ تَعْلَمُونَ شَيْئًا وَجَعَلَ لَكُمُ الْسَّمْعَ وَالأَبْصَارَ وَالأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ» 🔸 نتیجه: تحلیل اجمالی فوق نتایج گوناگون فردی و اجتماعی، همراه دارد؛ مانند: ☑️ هر میزان فردی بیشتر شود او است و بالتبع . ☑️ برای به ایمان و عقل، کافیست نعمت‌های موجود در زندگی افراد را گوش‌زد کرد، تا در مسیر شکرگزاری قرار بگیرند. ☑️ شکرگزارشدن فرد، یعنی در برابر همه موجودات، از جمله خود و خانواده خود. ☑️ با شاکرشدن فرد، اجتماع اصلاح می‌شود. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 اکسیر رهاشدگی ✍ حافظ شیرازی ___________________ 🔻 حضرت حافظ در این راهکاری اساسی برای از دنیا بیان می‌کند: بشنو این نکته که خود را ز غم آزاده کنی خون خوری گر طلب روزی ننهاده کنی 🔻او ابتدا را یادآورشده، بیان می‌کند به اصل خویش برمی‌گردد، لیکن باید سبوی خویش را پر کنیم: آخرالامر گل کوزه‌گران خواهی شد حالیا فکر سبو کن که پر از باده کنی 🔻 وی در ادامه بیان می‌کند روح بزرگ نه با لاف و گزاف حاصل شود، که تلاش نیاز دارد: تکیه بر جای بزرگان نتوان زد به گزاف مگر اسباب بزرگی همه آماده کنی 🔻او راه را در ، نه پذیرفتن می‌داند: خاطرت کی رقم فیض پذیرد هیهات مگر از نقش پراگنده ورق ساده کنی 🔻ولی کاملا هوشیار از که دورشدن از رنگ‌های مختلف نیاز به دارد، و این مقاومت در امور به ممکن است: کار خود گر به خدا بازگذاری حافظ ای بسا عیش که با بخت خداداده کنی ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ علیه الرحمة 🆔 @hayatemaqul