فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 وقتی اهل دعا باشی، آموزه عالی #لعن رو تنها خرج کافر معاند آگاه میکنی.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
#کفر_و_ایمان
🆔 @hayatemaqul
26.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خدا خیرت بده!
تا حالا بهش فکر کردی چجوری خدا خیرت بده!!؟؟
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱
#کمال_ایمان
🔰 اميرالمؤمنين علیهالسلام:
💠 لا يَكْمُلُ إيمانُ عبدٍ حتّى يُحِبَّ مَن أحَبَّهُ اللّه ُ سبحانه ، و يُبغضَ مَن أبْغَضَهُ اللّه ُ سبحانَهُ
🌀 ايمان بندهاى كامل نمىشود مگر آن كه آنچه را خداوند دوست دارد او نيز دوست داشته باشد و آنچه را خداوند دشمن دارد او نيز دشمن بدارد.
🔻A servant's faith is not complete until he loves one whom Allah, the Glorious, loves and hates one whom Allah, the Glorious hates.
🔹 servant: بنده، عبد
🔹 faith: ایمان
🔹 Glorious: متعالی
🔹 hate: نفرتداشتن
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤 السلام علیک یا جواد الائمة 🖤
🔻قالَ الامام الْجَوادُ عليه السلام:
💠 اَلدّينُ عِزٌّ وَالْعِلمُ كَنزٌ وَالصَّمْتُ نُورٌ وَغايَةُ الزُّهدِ ألوَرَعُ وَلاهَدْمَ لِلدّينِ مِثْلُ الْبِدَعَ وَلااَفسَدَ لِلرَّجُلِ مِنَ الطـَّمَعِ وَبِالرّاعى تَصْلِحُ الرَّعِيـَّةُ وَبِالدُّعاءِ تُصْرَفُ الْبَلِيَّةُ.
💠 دين سرفرازى است، و دانش، گنج است، و سكوت نورى است، و نهايت زهد پاكدامنى است، و هيچ چيز مثل بدعت دين را از بين نمىبرد، و هيچ چيز مثل طمع مرد را تباه نمىكند، و به واسطه رؤساء مردم هم اصلاح مىشوند، و بلا به وسيله دعا بر طرف مىگردد.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️ #امام_خامنهای ،دام ظلّه، خطاب به جوانان دانشگاههای آمریکا و غرب که علیه #ظلم در #غزه قیام کردهاند:
شما اکنون در طرف درست تاریخ که در حال ورق خوردن است ایستادهاید.
🔻 و اکنون صوت حیدری #طرف_صحیح_تاریخ در عالم فراگیر میشود.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ Light of Guidance
🌱سوره حشر آیه ۲۴
🌸 هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ ۖ لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ ۚ يُسَبِّحُ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
🌺 He is God; the Creator, the Maker, the Designer. His are the Most Beautiful Names. Whatever is in the heavens and the earth glorifies Him. He is the Majestic, the Wise.
🌷 اوست خدای آفریننده عالم امکان و پدید آرنده جهان و جهانیان، نگارنده صورت خلقان، او را نامهای نیکو بسیار است، آنچه در آسمانها و زمین است همه به تسبیح و ستایش او مشغولند و اوست یکتا خدای مقتدر حکیم.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱
#ایمان_تشکیکی
🔰 اميرالمؤمنين علیهالسلام:
💠 إِنَّ الْإِيمَانَ يَبْدُو لُمْظَةً فِي الْقَلْبِ؛ كُلَّمَا ازْدَادَ الْإِيمَانُ، ازْدَادَتِ اللُّمْظَةُ.
🌀 ايمان چون نقطهاى سپيد در دل پيدا مىشود، هر چه ايمان زياد شود آن نقطه سپيد زيادتر مىگردد.
🔻Faith appears as white spot in the heart. So whenever faith increases in magnitude, the whiteness increases. When faith is completed, the entire heart becomes white.
🔹 spot: نقطه، لکّه
🔹 faith: ایمان
🔹 whiteness: سفیدی
🔹 increase: رشدکردن، گسترشیافتن
🔹 magnitude: بزرگی، اندازه
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
#ایمان_باطنی
🆔 @hayatemaqul
🔰 دین و تغییرات روزمره اجتماعی
✍ اصغر آقائی
_______________________
🔻دین و جایگاه آن در #عصر_جدید، هرچند به شکلهای مختلفی در ذهن افراد به ویژه جوانان شکل گرفته است؛ اما شایعترین آن این است که وقتی افراد از دین سخن میگویند، در نگاه اوّل، امری ثابت و غیر قابل تغییر به ذهن آنان میآید؛ لذا این پرسش که آیا مگر ممکن است برای زندگی دائماً در حال تحوّل بشر، قوانین ثابتی را نگاشت؟
🔻در یک پاسخ کوتاه و ساده میتوان گفت: ۱) برخی دستورات دینی مستقیم از #ذات باری نشأت گرفته است که این مسائل، مانند تعداد رکعات نماز، امری غیر قابل تغییر هستند؛ اما در این بین ۲) برخی دستورات دینی از #جایگاه اجتماعی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نشأت گرفته است؛ که ممکن است در این امور تغییری ایجاد شود.
🔻در این امور در واقع موضوع و حکم آن تغییر نکرده است، بلکه موضوعی که در سابق با آن مواجه بودیم، در وجه جدید خویش، به دلیل افزودهشدن جهتی تازه در آن، یا توجّه به آن جهت مغفولمانند، چون موضوع با آمدن این جهت جدید، تغییر میکند و دیگر آن موضوع سابق نیست؛ زیرا در این جهت جدید، با آن موضوع سابق متفاوت است؛ لذا حکمی جدید را میطلبد.
🔻فرض بگیرید در خرید و فروش، معیار کالایی که در معرض خرید و فروش قرار میگیرد، #منفعتداشتن است؛ حال سؤال این است که آیا خرید و فروش خون در مثلا صد سال گذشته جایز بوده است؟
🔻طبیعتاً چون هیچ منفعت عقلائی برای آن در آن سالها قابل تصور نبوده است، امّا همان خون در زمان ما عامل نجات جان افراد است؛ بنابراین این نباید گفت چرا حکم خرید و فروش خون تغییر کرده است؟ تغییر در حکم آن از آن جهت که منفعتی نداشته، ایجاد نشده است؛ بلکه الان هم همان است؛ لذا اگر در مکانی در جهان حاضر، خون هیچ منفعتی نداشته باشد و نگهداری آن نیز ممکن نباشد، همان حکم صد سال پیش را دارد؛ اما چون جهتی جدید یعنی منفعتداشتن در زمان ما مفروض است، لذا چون خون، بر اساس این معیار، مالیّت یافته است، بنابراین قابلیّت خرید و فروش را نیز دارد.
🔻پس دین: ۱) دستوراتی ثابت دارد «اطیعو الله» دارد و ۲) دستوراتی که بر اساس مقتضیات زمان، توسط رسول، امام و نائب امام بیان میشود «اطیعوا الرسول». به همین علّت خداوند متعال فرمود:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَلَا تُبْطِلُوا أَعْمَالَكُمْ (محمدص/33)
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
#در_محضر_قرآن
#تفسیر_نور
🆔 @hayatemaqul
♧ همیشه تجربه جدید ارزشمند است. ♧
اتمام کلاس با دانشجویان پزشکی عراقی. دو ویژگی نسبتا بارز آنان:
۱. اهمیتدادن لااقل به بخشی از فرهنگ سنّی خود
۲. اطلاعات نسبتا محدود از فرهنگ شیعی
🔻 به زباندانی به عنوان دریچهای برای تبادل فرهنگی اهمیت دهیم.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خودتحقیر_نباشیم
🔻کارشناس ترکیهای :
مطالعات علمی در ایران فوق العاده س
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 ناراست راستنما: شما چند تا استاندار [کرد] دارید؟
✍ اصغر آقائی
____________________
🔻آقای #پزشکیان در حالی چنین ادعایی را مطرح میکند که در یک بررسی کوتاه میتوان از مسئولان کرد زید نام برد:
✔️دکتر زارعی کوشا اهل قروه استاندارد نه استاندار فعلی کردستان
✔️ دکتر عبدالملکی دبیر مناطق آزاد تجاری اهل قروه
✔️ ماموستا کریمی مشاور رئیس جمهور اهل دیواندره
✔️ دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش اهل سنندج
🔻 بنابراین در این عبارت کوتاه وی چنیدن مغالطه انجام شده است.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱
#برترین_ایمان
🔰 پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم:
💠 أفضلُ الإيمانِ أنْ تَعلمَ أنّ اللّه َ معكَ حَيثُ ما كُنتَ.
🌀 برترين ايمان آن است كه بدانى خداوند همه جا با تو هست.
🔻The best of faith is to know that Allah is with you wherever you are.
🔹 faith: ایمان
🔹 wherever: هرکجا
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
#ایمان
🆔 @hayatemaqul
🌹 31 خرداد؛ سالروز شهادت شهید مصطفی چمران
◽️ بخشی از وصیتنامه #شهید_چمران به #امام_موسی_صدر
🔻خوشحالم كه از عالم و ما فیها بریدهام. همه چیز را ترك گفته ام. علایق را زیر پا گذاشته ام. قید و بندها را پاره كردهام. دنیا و ما فیها را سه طلاقه گفتهام و با آغوش باز به استقبال شهادت میروم.
🔻تو ای محبوب من، دنیایی جدید به من گشودی كه خدای بزرگ مرا بهتر و بیشتر آزمایش كند. تو به من مجال دادی تا پروانه شوم، تا بسوزم، تا نور برسانم، تا عشق بورزم، تا قدرتهای بینظیر انسانی خود را به ظهور برسانم.
🔻به سه خصلت ممتاز شدهام:
✔️۱. عشق كه از سخنم و نگاهم و دستم و حركاتم و حیات و مماتم می بارد. در آتش عشق میسوزم و هدف حیات را جز عشق نمیشناسم. در زندگی جز عشق نمیخواهم، و جز به عشق زنده نیستم.
✔️۲. فقر كه از قید همه چیز آزاد و بینیازم. و اگر آسمان و زمین را به من ارزانی كنند، تأثیری در من نمیکند.
✔️۳. تنهایی كه مرا به عرفان اتصال میدهد. مرا با محرومیت آشنا میکند. كسی كه محتاج عشق است، در دنیای تنهایی با محرومیتِ عشق میسوزد. جز خدا كسی نمیتواند انیس شبهای تار او باشد و جز ستارگان اشكهای او را پاك نخواهند كرد. جز كوههای بلند راز و نیازهای او را نخواهند شنید و جز مرغ سحر نالههای صبحگاه او را حس نخواهند كرد. به دنبال انسانی میگردد تا او را بپرستد یا به او عشق بورزد. ولی هر چه بیشتر میگردد، كمتر مییابد.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عید_ولایت
❤️🌹الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ🌹❤️
☘☘☘عید سعید غدیر را خدمت همه عزیزان تبریک عرض میکنم.☘☘
🔻 پیامبر صلی الله عليه و آله فرمود:
هُوَ وَلِیُّ کُلِّ مُؤْمِنٍ بَعْدی؛ او [علی] ولیّ هر مؤمنی پس از من است»
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گر دخترکــے پیش پـدر ناز کند
گرہی کربّبــلاے همـہ را باز کند🥹
صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ الحُسَین🏴
گروه چلهعاشقی برگزار میکند:
قرائت زیارتعاشورا
از سوممحرم تا اربعین🕊
با مدد از سهساله کربلا بیبی رقیه❤️🩹
💠به همراه معرفی روزانه شهدای والامقام کشورمون
🔗 جهت پیوستن:
لینک گروه در تلگرام=https://t.me/+_gsBjfyK33w4YjA0
یا به شماره ۰۹۱۰۱۷۲۰۲۳۴ در تلگرام پیام دهید
#حب_الحسین_یجمعنا
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱
#نظام_ایمان
🔰 پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم:
💠 الإيمانُ في عَشرَةٍ: المعرفةُ ، و الطّاعةُ، و العِلمُ، و العَملُ، و الوَرَعُ، و الاجتِهادُ، و الصَّبرُ، و اليقينُ، و الرِّضا ، و التَّسْليمُ ، فأيَّها فَقدَ صاحِبُهُ بَطَلَ نِظامُهُ.
🌀 ايمان در ده چيز است: شناخت، فرمانبرى [از خدا]، علم، عمل، پارسايى، سختكوشى، شكيبايى، يقين، خشنودى و تسليم [در برابر خدا] . هر يك از اين ده ركن كم شود رشته ايمان از هم مىگسلد.
🔻Faith is in ten things: inner knowledge, obedience, knowledge, action, piety, striving, patience, conviction, contentedness and submission. And if the individual lacks any one of them, it nullifies the whole structure of his faith.
🔹 faith: ایمان
🔹 obedience: اطاعت
🔹 knowledge: معرفت
🔹 piety: تقوا
🔹 striving: سختکوشی
🔹 patience: صبر
🔹 conviction: یقین
🔹 contrntedness: خشنودی
🔹 submission: تسليم
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
#ایمان
🆔 @hayatemaqul
#تبلیغ
🔻 اهمیت دعوت به #ایمان بر کسی پوشیده نیست؛
🔻 امّا از آنجا که ایمان #مراتب دارد، دعوت به هر مرتبهای از آن نیکوست.
🔻 لذاست که آیت الله #بهجت رحمة الله علیه میفرمودند:
نگویید اگر عمل نکنند یا اگر اهل عمل نباشند و نشوند، فایده ندارد.
🔻 طبیعتاً معنای این سخن این نیست #عمل مهم نیست؛ بلکه عمل #رکنی از #نظام ایمانی است نه همه آن.
🔻بنابراین اگر کسی #آگاهانه عملی دینی را رها میکند، به همان میزان، از ایمان او کاسته میشود.
🔻امّا کسی که #عمل به او نرسیده یا آنکه به #دینی بودن آن علم نیافته است، منکر آن عمل محسوب نمیشود.
🔻 پس در دعوت به ایمان #صبور باشیم، و نتیجه فوری از دعوت خویش انتظار نداشته، و توجه به مراتب ایمان داشته باشیم.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤 قربان آن دل...
🔻 #رهبر_انقلاب: امام صادق (علیه السّلام) از راوی سؤال میکنند: تَجلِسونَ وَ تُحَدِّثون؟ مینشینید دُور هم، صحبت میکنید، حرف میزنید؟ یعنی مسائل ما را مطرح میکنید؟ او جواب میدهد که بله، این کار را میکنیم؛ یعنی همین مجموعهی هیئات. بعد حضرت میفرمایند: اِنَّ تِلکَ المَجالِسَ اُحِبُّها؛ من دوست میدارم این مجالس را. قربان آن دل! [میفرماید] مجالس شما را دوست میدارم.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🔰سهبهشت و سهجهنّم: مراتب بهشت و جهنّم
✍ اصغر آقائی
_______________________
🔻 بزرگانی چون #امام_خمینی معتقدند هر یک از بهشت و جهنّم سه مرتبه دارد: ۱) بهشت و جهنّم افعال، ۲) بهشت و جهنّم صفات، ۳) بهشت و جهنّم ذات.
✔️ بهشت و جهنّم افعال: محلّ بروز و ظهور باطن اعمال افراد در برزخ و قیامت است.
✔️ بهشت و جهنّم صفات: محلّ بروز و ظهور صفات و ملکاتی است که فرد به دلیل استمرار افعال نیک یا شرّ، در خود ایجاد کرده است.
✔️ بهشت و جهنّم ذات: محلّ بروز و ظهور ذواتی است که ذات آنان یا با توحید یا با کفر عجین شده است و غیر آن را بر نمیتابند.
🔻 هر یک از این #سه_مرتبه، از قبلی شدیدتر است؛ لذا اکثر انسانها که به دلایل مختلفی اعمال نیک انجام میدهند وارد بهشت و جهنّم افعال میشوند، و کسانی که آگاهانه در مسیر #سلوک_توحیدی قرار میگیرند، وارد بهشت و جهنّم صفاتی میشوند، و برخی نیز که به لقاءالله و #توحید_ذاتی رسیدهاند وارد بهشت شده، و گروه مقابل آنان نیز در جهنّم ذاتی خواهند بود.
🔻افرادی که وارد هر یک از این مراتب میشوند، نسبت به مرحله قبلی کمتر است؛ مثلا کسانی که وارد بهشت ذاتی میشوند و خطاب "وَ ادْخُلِی جَنَّتِی" شامل آنان میشوند بسیار معدودند.
🔻 #معیار بنیادین ورود در بهشت ایمان است که با #ولایت اینهمانی در مصداق دارد، بنابراین چون ولایت از مراتب #ولایت_باطنی تا #ولایت_ظاهری را در بر میگیرد؛ ایمان نیز همین مراتب را دارد.
🔻 #کلیدواژه ورود در ولایت، و به تبع آن ورود در ایمان، #تسلیم در برابر حقّی است که توسط یکی از دو #حجّت باطنی -یعنی عقل- یا حجّت ظاهری -یعنی پیامبر و امام- برای فرد اثبات شده است.
🔻 بنابراین تمام انسانها، اگر #عنادِ با حق، ذاتیِ آنان نشده بلکه #تسلیم در برابر حق ذاتیِ آنان باشد، و از طرف دیگر عمل خویش را نیز همراه و موافق این تسلیم، صالح کنند، اینان در نهایت، چه مسلمان و چه غیر مسلمان، در کمترین فرض آن، وارد بهشت افعال خواهند شد؛ به شرط آنکه هیچگاه هیچ حق آشکارشدهای را #آگاهانه انکار نکنند؛ و بر تسلیم و عمل صالح خویش استمرار داشته باشند؛ هرچند ممکن است دچار خطاهای موقّتی نیز بشوند.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
43.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
... خانهی کوچکش امّا، حسینیه شد 🥺🥺🖤🖤
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🔰درنگی در معنای «عَبَرات»
✍ اصغر آقائی
_______________________
🔻هرچند برخی معنای «العبرة» را برابر با «الدمعة»، یعنی #اشک دانستهاند؛ اما معانی دیگری نیز برای آن ذکر شده است، مانند «حزن»، «اشک قبل از آنکه جاری شود» و «تردّد و رفت و برگشت بکاء و گریه در سینه».
🔻امّا به نظر میرسد بتوان «عبره» را همان #بغض_درون یا به تعبیری دیگر #اندوه_بیگریه نامید. این معنا علاوه بر لغت، با مجموع احادیث و روایات دیگر در نگاه مبنائی و با توجّه به #خانواده_احادیث سازگارتر است.
🔻در احادیث ۱) گاه امام حسین علیه السلام «عَبرَةَ کُلّ مؤمنٍ» معرفی شده است؛ ۲) گاه یاد او را همراه با حزن در قلب مؤمن معرفی شده است؛ «اِنَّ لِلْحُسَيْنِ مَحَبَّةً مَكْنُونَةً في قُلُوبِ الْمُؤْمِنين» و ) گاه یاد وی همراه با «عبره» تعبیر شده است که هر کسی یاد امام حسین علیه السلام بیافتد «استعبار» خواهد داشت؛ که با توجه به معنایی که از «عبره» بیان شد، یعنی دچار حزن و بغض و گریه باطنی میشود. «أنَا قَتیلُ العَبَرَةِ لایذکُرُنی مُؤمنٌ الا استَعبَرَ»
🔻با توجّه به اجمالی که بیان شد، اگر «عَبره» را به معنای «حزن» یا «اندوه درونیِ بدونِ گریه» بدانیم؛ به نتایج زیر میرسیم:
✔️ ۱. تعبیر «قتیل العبرات» با تعابیری چون «#محبت مکنون و پنهانی» در #قلب مؤمن همراه خواهد شد؛ زیرا قتیل العبرات، یعنی کشتهای که هر آن که در قلب او، مرتبهای از ایمان باشد، با شنیدن نام حسین علیه السلام، محبّتی همراه با حزن در او ایجاد میشود؛ که در برخی روایات دیگر از آن به «حرارت» تعبیر شده است.
✔️ ۲. این معنا از «عبره» یعنی حزن و گریه باطنی، با مراتب ایمان و #تشکیک_ایمانی نیز سازگارتر است. زیرا وقتی «عبره» را به معنای اشک بگیریم، تنها کسانی در دایره ایمان قرار خواهند گرفت که در مصیبت ایشان اشک بریزند؛ در حالی که وقتی معنای حزن و گریه باطنی، مورد نظر باشد؛ همه مراتب ایمانی را شامل خواهد شد و برای هر مؤمنی در هر مرتبه ایمانی، به تناسب ایمان خویش، حزنی باطنی برای ایشان حاصل خواهد شد، یا حزن پنهان وی، در قلبش آشکار خواهد شد.
✔️ ۳. نکته دیگر آن وقتی #همخانوادههای لغوی «عبره» مانند «عبر» و «عبور»، که به معنای گذرکردن و عبورکردن است، را مدّ نظر داشته باشیم؛ باز معنای یاد شده ذیل واژه «عَبره» بهتر و متناسبتر به نظر میرسد؛ زیرا این حزن درونی است که اوّلاً سبب اشک و گریه است؛ یعنی این حزن درونی او را از این مرتبه به مرتبه اشک ظاهری عبور میدهد؛ و ثانیاً او را از عدم انعطاف نسبت به مسائل مختلف، به #مسئولیتپذیری عبور میدهد؛ یعنی پایه همه این عبورها و گذرها و حرکتکردنها همان حزن درونی است؛ و این معنا با تعابیری دیگر درباره مؤمن مانند «المؤمن حزنه فی قلبه» سازگارتر است.
✅ دو نکته:
☑️ ۱. در کنار «عَبره» دو واژه دیگر چون «دمع» و «بکاء» وجود دارد، که دمع به معنای گریه ظاهری و اشک جریان یافته است؛ و بکاء به معنای گریه جریانیافته همراه با صدا است.
☑️۲. این تحلیل از معنای عبره بار دیگر تأکید میشود نه منافاتی با معنای گریه و اشک دارد، و نه آن را طرد میکند؛ بلکه تنها تحلیلی است که با کنارهم گذاشتن مبانی فلسفی، لغوی و داریت الحدیثی حاصل شده است.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🔰 گام به گام با انسان کامل (۳۷)
✍ اصغر آقائی
________________
گام سوم: با ابراهیم ع (۱۶): قربانی (1)
🔻حدود غروب بود که من از #ابراهیم اجازه گرفتم کمی در شهر قدم بزنم. گاه دلم برای ابراهیم میسوخت. چرا در چنین شهر بزرگی، قدر او را نمیشناسند.
🔻در همین فکر بودم که یک لحظه در برابر بتکده شهر به خود آمدم. کناری روی تخته سنگ بزرگی نشستم. تختهسنگ برزگی که آماده تراشیدهشدن بود. برایم عجیب بود که چگونه این سنگی که بیجان گوشهای افتاده، قرار است روزی خدای قومی شود. عجیبتر آنکه تا زمانی که سنگ تراشیده نشده بود، محترم نبود؛ اما همینکه سنگتراش از آن پیکری آماده میکرد، مقدس میشد.
🔻با خود اندیشیدم که ما انسانها چقدر #گرفتار ظاهر و شکل و شمایل هستیم؛ آنان به گونهای و ما مردم قرن بیست و یکم به گونهای دیگر.
🔻همانطور که روی تختهسنگ نشسته بودم، چشم به مردمانی دوختم که کنار بتهای مختلف، هر یک یا به کاری مشغول بودند و یا منتظر بودند #قربانی و یا هدیهی خویش را تقدیم کاهن کنند.
🔻ناگهان صدایی توجّه مرا به خود جلب کرد. مادری #کودک خویش را کشانکشان سوی بتخانه میآورد. چه خبر شده است. عجیب آنکه تقریبا دیگران هیچ واکنشی از خود نشان نمیدادند و من هم که غریب بودم، نمیتوانستم در کار بتخانه دخالتی کنم.
🔻همینگونه در فکر فرو رفتم و نمیدانستم چه باید کنم و چه بگویم؟
🔻مادر کودک را نزد #کاهن برد. گویا گفتگویی با هم دارند. متوجّه گفتگوی آنان نشدم.
🔻کنارم شخصی ایستاده بود و لوازمی تزیینی که برای بتها به کار میرفت، میفروخت. به او گفتم: قصه چیست؟ آن کودک را چرا به کاهن سپرد؟ برای تربیت و کهانت است؟
🔻آن مرد به اکراه پاسخم را داد، گویی مزاحم کسب و کارش هستم. او گفت: آن کودک قربانی بت بزرگ است.
🔻من با تعجب گفتم: قربااااااانیییی!!!! مگر میشود انسان را قربانی کرد؟؟؟!!!
🔻آن مرد که گویی هیچ تأثیری از تعجب من نپذیرفته است، نیشخندی بر لبانش نشست و گفت: از کسی که با ابراهیم همراهی کند، چنین سخنی عجیب نیست؟ آری هرگاه مشکلی بزرگ در شهر مانند قحطی پیش میآید، باید قربانی بزرگی چون آدمیزاد تقدیم بت بزرگ شود، تا قهر خویش را از مردمان شهر بردارد. گفتم: اکنون که در شهر مشکلی نیست؟
🔻او که گویی دیگر مرا شناخته است، گفت: ای مهمان ابراهیم! آیا بزرگتر از ابراهیم مگر مشکلی نیز هست؟! او تمام شهر را به ویژه کار و کاسبی و معاش ما را به هم زده است.
🔻من که تازه متوجهی قصه شده بودم، نمیدانستم چه کنم و تمام قلبم را اندوه گرفت، ناگهان صدای مرد مرا به خدا آورد.
🔻 او گفت: برو به آن ابراااااااهیییممم بگو اگر خدای خود را واقعی میداند و شجاعتش را دارد، در برابرش انسانی قربانی کند. نمیبینی مردمان این شهر چقدر برای خدای خود ارزش قائل هستند و شجاعانه از کودک خویش نیز میگذرند؟!
🔻من که میدانستم سخن او نادرست است، اما جوابی نداشتم؟ عقلم میگفت نباید انسان را قربانی کرد، اما دلم میگفت ای کاش ابراهیم هم کسی را به دلخواه خودِ او برای خداوند قربانی میکرد، تا در برابر #یاوهگویی امثال این فرد سخنی داشته باشم.
🔻تقریبا خورشید رفته بود و تنها چادرشب سرخفام او در آسمان گسترده بود که به خانه ابراهیم رسیدم.
🔻غصهدار کنار حوض نشسته، آبی به صورتم زدم. ابراهیم که من را در آن حال و روز دید، گفت: چه شده است جوان؟
قصه را به او گفتم. او تبسمی کرد و گفت: زمانش هنوز نرسیده است.
🔻خوشحال شدم که بالاخره او میخواهد انسانی را قربانی کند تا معلوم شود که او و مؤمنان نیز شجاع هستند و به زودی شخصی را برای خداوند قربانی خواهند کرد تا دهان یاوهگویان مشرک، بسته شود.
اما ... .
... و سفر ادامه دارد.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🔰 گام به گام با انسان کامل (۳۸)
✍ اصغر آقائی
__________________
گام سوم: با ابراهیم ع (۱۷): قربانی (۲)
... ادامه بخش قبل.
🔻مدّتی بود مسئله قربانی مشرکان برایم دغدغه شده بود. آنان همیشه ابراهیم را به دروغ و عدم شجاعت و مانند آن محکوم میکردند تنها به خاطر آنکه خود انسانی را در برابر بت بزرگ به بهانههای مختلف قربانی میکنند. میدانستم کارشان جاهلانه است؛ امّا چه میشد دهان یاوهگویان لااقل با یک قربانی برای خداوند توسط ابراهیم، بسته شود.
🔻روزی در اتاق با فرزند ابراهیم، #اسماعیل که دیگر جوانی شده بود، خواب بودم که ناگاه ابراهیم سراسیمه وارد اتاق شد. از پنجره شبکهوار و چوبین اتاق بیرون را نگاه کردم. این ساعت غالبا او در خواب بود. اسماعیل نیز از خواب بیدار شده بود.
🔻ابراهیم ناگاه او را در آغوش گرفت و بغضی نهفته در صدا و چشمان او آشکار بود. هر دوی ما خشکمان زده بود. این چه حالیست؟ آن هم این موقع شب؟ اما حال او چنان بود که هیچکداممان جرأت سخن نداشتیم.
🔻صبح شد. سر صبحانه ذهن من درگیر حال دیشب ابراهیم بود و گاه گاه او را زیرچشمی نگاه میکردم. عجیب بود. ابراهیم گویی محو اسماعیل است. با خود گفتم حتما چیزی شده یا خبری شنیده است؟
🔻مدتی گذشت. و من همچنان در پی پاسخ سؤالم بودم که آن شب چه شده بود؟ به تجربه برایم ثابت شده بود هیچ حال انسان کامل بیحکمت نیست. اما همیشه جرأت پرسش نداشتم، گویی حتی اجازه پرسش نیز به دست خود انسان کامل بود.
🔻با این فکر روز و شب میگذراندم تا آنکه روزی وقتی اسماعیل از صحرا برگشت. این بار نه تنها خستگی روز در چهره او دیده نمیشد که گویی خوشحال نیز به نظر میرسد.
🔻با او که چند سالی از من کوچکتر بود و دیگر این روزها من را برادر صدا میزد، راحتتر بودم. او را کناری کشیدم و به شوخی به او گفتم: اسماعیل میبینم امروز هوای دشت و دمن خوب با تو سازگار بوده و خوشحالی؟ اسماعیل که لبخندی بر لب داشت. گفت: چیزی نشده است. به او گفتم: اسماعیل من تو را میشناسم حتما چیزی شده است؟ اسماعیل که اصرار مرا دید، با خنده گفت: داری بیبرادر میشوی؟
🔻من که خیلی متحیر شده بودم، گفتم: بیبرادر؟ یعنی چه؟ او با خنده ادامه داد: مگر خودت دوست نداشتی کسی در برابر خداوند قربانی شود تا دهان مشرکان طعنهزن بسته شود؟ خب قربانی انتخاب شد: من قربانی خواهم شد.
🔻گویی تمام وجودم فرو ریخت. باز گویی #شیطان در وجودم جولان میکرد با یک مشکل و ناراحتی، غرزدنهایم شروع شد.
🔻این بار که دیگر طاقتم طاق شده بود، بلندبلند از خدا #شکایت میکردم. خدایا حالا میخواهی قربانی بگیری چرا آخر اسماعیل؟ این همه آدم؟ کلی ناز کردی تا یک #فرزند به ابراهیم دادی، حالا که جوانی شده میخواهی او را از دستش بگیری، آن هم اینگونه! تو چقدر ........ .
🔻تا آمدم جملهام را با کلماتی بیادبانه تمام کنم، اسماعیل که صفات پدرش در او تجلی کرده بود، دست بر دهانم گذاشت و مرا به آرامش خواند.
🔻بار اول بود که اینقدر احساس میکردم او را دوست دارم. تا حس میکنی #نعمتی از دستت میرود، قدر او را میدانی.
🔻او با صدای ابراهیمگونه خویش با من سخن گفت.
🔻کمی که آرام شدم پرسیدم #قصه چیست؟ گفت در صحرا که بودم احساس کردم پدرم چیزی میخواهد بگوید اما دستدست میکند. گفتم پدر جان چیزی شده است؟ ناگاه گویی بغضی خفته در گلو داشت. باورت نمیشود پدرم، ابراهیم بزرگ، شروع به گریه کرد و من را باز مانند آن شب در آغوش کشید. یادت که هست؟
🔻من که با این یادآوری او تمام سؤالات و دغدغههایم باز سراغم آمده بودند، گفتم بله یادم هست.
🔻او ادامه داد: پدرم بعد از مدتی گفت فرزندم، اسماعیلم، میخواهم رازی را با تو در میان بگذارم، خوابی دیدهام.
🔻اسماعیل ادامه داد: همیشه خوابهای پدرم را صادق میدانم و گفتم خب مگر چه دیدهای که اینقدر آشفته شدهای؟ پدرم گفت: خواب دیدهام که تو را #قربانی میکنم. «قالَ يا بُنَيَّ إِنِّي أَرى فِي الْمَنامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ»
🔻من که ابتدا کمی حیرت کرده بودم، ادامه دادم پدر جان مطمئن هستی؟ گفت: آری و ادامه داد: فرزندم نظر تو چیست؟ آیا همراهی میکنی؟ گفتم: پدر جان من مطمئن هستم هر آنچه خداوند میخواهد خیر است؛ پس آنچه بدان مأمور شدهای انجام بده، امیدوارم به لطف خدا صبور باشم. «قالَ يا أَبَتِ افْعَلْ ما تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِي إِنْ شاءَ اللهُ مِنَ الصّابِرِينَ»
🔻من دیگر نمیدانستم چه کنم؟ و تنها باید صبر میکردم. با خود میگفتم حتما قربانیشدن او حکمتی دارد.
🔻زمان قربانی رسید. ابراهیم موهای اسماعیل را با دستان خود شانه کرد، و لباسهای نوئی بر تن او کرد.حالش عجیب بود. هر کسی میتوانست آن را درک کند. او از اینکه محو اراده حق است خوشحال بود اما هر چه باشد پدر است و دلش میسوزد. ... .
... و سفر ادامه دارد.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul