eitaa logo
حیات معقول
233 دنبال‌کننده
148 عکس
232 ویدیو
2 فایل
🔻 کانال اصغر آقائی ✍ درباره مسائلی که به‌گمانم مهم است، می‌نویسم؛ شاید برای خودم و تو مفید باشد: ✔ گاه متنی ادبی؛ ✔ گاه تبیین؛ ✔ و گاه نقد 🔺️ اینها دل‌مشغولی‌های یک طلبه هستند. 🔻ارتباط با من: 🆔️ @aq_110
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 کتاب "بررسی فقهی فلسفه ورزی و فلسفه آموزی" اثر آیت الله علیرضا با تحقیق و نگارش سید نقی موسوی و از سوی انتشارات مؤسسه فرهنگی هنری منتشر شده. 💡 از دیربار موافقان و مخالفانی داشته و این موضع‌گیری‌ها معمولا با و همراه بوده است. ✍ این پژوهش درصدد فلسفه‌ورزی (اشتغال به فلسفه و تفکر فلسفی) و و آن (فلسفه آموزی) و پیش از آن توجه به حکم فقهی تأملات و نظری و روش قیاسی خارج از محدوده فلسفه‌های موجود است. 🔰این در سه فصل ساماندهی شده است: 🔺 به کلیات پژوهش می‌پردازد که شامل «مفهوم‌ شناسی»، «بیان مسأله» و «پیشینه پژوهش» است. 🔺، «ادله ممنوعیت» را در دو بخش «ادله عامه» و «ادله خاصه» مطرح و بررسی می‌کند. 🔺 نیز به بررسی «ادله جواز» در دو بخش «ادله عامه» و «ادله خاصه» می‌پردازد. 📚 📚 🆔 @hayatemaqul
🔰 سنت‌های نادرست، مانع اصلی تعقل ✍ اصغر آقائی ___________________________ 💠 وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنْزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَيْنَا عَلَيْهِ آبَاءَنَا أَوَلَوْ كَانَ آبَاؤُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ شَيْئًا وَلَا يَهْتَدُونَ ❇️ و چون به آنان گفته شود: از و کتابی که خدا فرستاده، پیروی کنید، پاسخ دهند که ما پیرو کیش پدران خود خواهیم بود. آیا باید آنها پدران باشند حتی اگر آن پدران و نادان بوده و هرگز به حق و راستی راه نیافته باشند؟ 🔺یکی از که انسان را از باز می‌دارد ماندن در نادرست پیشینیان است. 🔸 در آیات متعددی چنین امری را شنیدن سخن حق بیان کرده است. 🔸در این آیه نیز می‌فرماید آیا باید از نیاکان خویش به هر طریق ممکن کنید؟ 🔹خداوند در ادامه با عطف کلمه «یهتدون» به «یعقلون»، گویی آغاز هدایت را در تعقل معرفی می‌کند. 🔹کسانی که تعقل نمی‌ورزند، در حقیقت از دور هستند و با تعقل فرد وارد اولین مراحل هدایت می‌شود. 💡اما شکستن این تعصب بی‌جا و تبعیت نابخردانه از نیاکان چگونه است؟ 💎 به نظر می‌رسد یکی از روش‌های مناسب برای درهم این‌گونه نادرست، ایجاد در ذهن مخاطب است. 🔺 و جان مخاطبی که تعصبات شده است، موعظه‌پذیر نیست و باید او را با سؤالاتی به‌هنگام به و فطری‌اش بازگردانیم، تا اندک اندک ضرباتی خفیف به او زده شود و در نهایت این ضربات به شکسته‌شدن عصبیّت بی‌جای او ختم شود. 🔅 در حقیقت شما با ایجاد سؤال، و نادرست او را به او نشان می‌دهید. ☑️ مثلا فرد گرفتار در ، چنین مغلطه و استدلال نادرستی در ذهن دارد: ✔️ مقدمه اول: عمل A در نیاکان من سال‌های متمادی جریان داشته است. ✔️ مقدمه دوم: و هرگاه مسئله‌ای سال‌های متمادی میان افرادی جریان داشت باشد، حتما آن درست است و ترک آن نادرست. 🌀طبیعتا نتیجه چنین استدلالی آن است که نباید آنچه از به ما می‌رسد را ترک کنیم. 📌اما با درباره این استدلال، می‌توان نادرست بودن آن را بیان کرد. 🆔 @hayatemaqul
🔰 مسدود کننده عقل..! 🤔 🔺یکی از موانعی که انسان را از تعقل باز می‌دارد 🔺ماندن در سنت‌های نادرست پیشینیان است. 🔺مثلا فرد گرفتار در تقلید کورکورانه، 🔺چنین مغلطه و استدلال نادرستی در ذهن دارد: ✔️ مقدمه اول: عمل A در نیاکان من ✔️ سال‌های متمادی جریان داشته است. ✔️ مقدمه دوم: و هرگاه مسئله‌ای سال‌های متمادی ✔️ میان افرادی جریان داشته باشد، ✔️ حتما آن درست است و ترک آن نادرست. 🔺با ایجاد سؤال درباره مقدمه دوم این 🔺استدلال، می‌توان نادرست بودن آن را بیان کرد. 🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱 🔰 امام علی علیه‌السلام: 💠 عَلَيكَ بِإِخوانِ الصِّدقِ فَأَكثِر مِنِ اكتِسابِهِم؛ فَإِنَّهُم عُدَّةٌ عِندَ الرَّخاءِ و جُنَّةٌ عِندَ البَلاءِ 🔺برادرانِ راستين بسیار به‌ دست آر كه آنان به‌ هنگام آسايش، ساز و برگ‌اند و به هنگام سختى، سپر. 🔺Adopt true brothers and increase in your acquisition of them, for they are an asset in times of prosperity and a shield during afflictions. 🔹adopt: اتخاذ نمودن 🔹increase: افزایش‌دادن 🔹acquisition: کسب و اکتساب 🔹asset: دارایی 🔹prosperity: رفاه 🔹shield: سپر 🔹afflictions: مصائب 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 حیا، ثمره مشترک ایمان و عقل ✍ اصغر آقائی ___________________________ 🌀اگر بخواهیم زندگی را تنها در قالب یک صفت معرفی کنیم، آن صفت می‌تواند "حیا" باشد.‌ 🔺هرچند سخن درباره ، جوانب مختلفی دارد، اما ریشه‌یابی آن در فهم حیای صحیح بسیار موثر است. 🔺در احادیث مختلفی حیا و ثمره و معرفی شده است. 💠 امام علی علیه‌السلام فرمود: العَقلُ شَجَرَةٌ ثَمَرُها السَّخاءُ و الحَياءُ: عقل، درختی است که میوه آن سخاوت و حیاء است. 💠 در حدیثی امام کاظم علیه السلام فرمود: الحیاء من الایمان: حیا از ایمان است. 💡اما عاملِ ثمره مشترک‌داشتنِ ایمان و عقل چیست؟ 💎 برای پاسخ به این سؤال باید گفت: ☑️ وقتی ایمان به معنای مصداق واقعی حقیقت و اصل آن یعنی خداوند است و ☑️ وجود هم به حکم عقل امری بلکه بدیهی است؛ لذا هویت هر دوی آنها با وجود حق تعالی عجین شده است؛ بنابراین هر دوی آنها را به رعایت خداوند در تمام مراتب هستی وامی‌دارند. ♻️ این یعنی چون عقل و ایمان از طرفی تمام را محضر خداوند می‌دانند و از سویی دیگر تمام موجودات را مظهر و او می‌دانند، بنابراین عقل و ایمان عدم رعایت محضر حق تعالی حتی در را نیز خلاف حیا می‌دانند؛ لذاست که در حدیثی حیای فرد نسبت به نیز میوه معرفی شده است. 💠 امام علی علیه‌السلام: حیاء الرجل من نفسه ثمره العقل: حیا از خود، میوه عقل است. ✅ پس: حیا یعنی توجه به رعایت ادب محضر خداوند داشتن و چون در هستی جز خداوند و آثار او وجود ندارد، لذا تمام هستی محضر خداوند خواهد بود پس ثمره ایمان به چنین حقیقتی و پذیرش عقلانی آن، مستلزم ادب محضر خداوند خواهد بود و این یعنی حیا در محضر حق تعالی. 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 الا! يا أيُّهَا السّاقى! أدِرْ كَأسْاً وناوِلْها كه عشق آسان نمود اوّل، ولى افتاد مشكلها ❇️ اى محبوبى كه نه تنها عشّاقت، بلكه تمامى عالم را- دانسته و ندانسته- خود نموده‌اى! به عاشقانت ديگرى داشته باش و پى در پى از ديدارت بهره مندشان ساز و از طريق - كه ظرف تواند- به خود آگاهشان فرما؛ كه: 🔸«إلهى! عَلِمْتُ بِاخْتِلافِ الآثارِ وَتَنَقُّلاتِ الأطْوارِ، أنَّ مُرادَكَ مِنّى أنْ تَتَعرَّفَ إلَىَّ فى كُلِّ شَىْ ءٍ، حَتّى‌ لا أجْهَلَكَ فى شَىْ ءٍ.» (بار الها! از پى در پى در آمدن آثار و مظاهر و دگرگون شدن تحوّلات دانستم كه تو از [خلقت‌] من اين است كه خودت را در هر چيز به من بشناسانى، تا در هيچ چيز به تو جاهل نباشم. 🔻به گفته خواجه در جايى: اى بُرده نَردِ حُسن ز خوبان روزگار قدّت به راستى چو سهى سروِ جويبار جمال آفتاب و آفتاب هر نظر؛ شرحى بر ديوان حافظ / ج.۱ ص.۲۲ 🌺🌺🌺 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱 🔰 امام صادق علیه‌السلام: 💠 المُؤمنُ أخو المؤمنِ ، عَينُهُ و دَليلُهُ ، لا يَخونُهُ ، و لا يَظْلِمُهُ ، و لا يَغُشُّهُ ، و لا يَعِدُهُ عِدَةً فيَخْلِفَهُ 🔺مؤمن برادرِ مؤمن است، چشم او و راهنماى اوست. به او خيانت و ستم نمى‌كند، او را فریب نمی‌دهد و به او وعده‌اى نمی‌دهد كه بدان عمل نكند. 🔺A believer is the brother of another believer, his eye and his guide; he does not betray him, nor wrong him, nor deceive him, and nor does he rescind a promise he made to him. 🔹believer: مؤمن 🔹betray: خیانت‌کردن 🔹wrong: ستم‌کردن 🔹deceive: فریب‌دادن 🔹rescind: فسخ‌کردن؛ لغوکردن 🔹promise: قول، وعده 🆔 @hayatemaqul
💠 به بوى نافه‌اى كآخر صبا زآن طرّه بگشايد 💠 ز تاب جعد مشكينش چه خون افتاد در دلها ◀ خلاصه بیان مرحوم سعادت‌پرور در شرح این بیت: 🔰ما در این بودیم که مشام جان‌مان را نفحه و تجلیّات و زیبائی‌های پر کند؛ جمالی که در حجاب و پرده مظاهر الهی قرار دارد. ✅ امّا «تاب جعد مشکین» یعنی پیچیدگی‌ها و سختی‌های گذر از این مظاهر از یک سو؛ و تنها توجه‌به جلالی و قهری الهی از سویی دیگر، راه را بسیار سخت کرده است؛ و این است که در آن مشکل‌ها افتاده، و این سختی‌ها و مشکلات، خون‌ها به دل آن محبوب ازلی کرده است. ◀اصل سخنان مرحوم شیخ علی پهلوانی (سعادت‌پرور) رحمه الله علیه: 🔰ما، در انتظار قدسى و جمالى محبوب و گشوده‌شدن پرده از جمال و مظاهر بوديم؛ امّا پيچيدگى آن و جهت جلالى‌اش چه خون‌ها كه به دل فريفته‌گان و دلباخته‌گانش ننموده، و آنان را ندادند تا همواره به جمال او نايل شوند. بخواهد بگويد: 🔸«إلهى! لا تُغْلِقْ عَلى مُوَحِّديكَ أبْوابَ رَحْمَتِكَ، وَلا تَحْجُبْ مُشْتاقيكَ عَنِ النَّظَرِ إلَى‌ جَميلِ رُؤْيَتِكَ، إلهى! نَفْسٌ أعْزَزْتَها بِتَوْحيدِكَ، كَيْفَ تُذِلُّها بِمَهانَةِ هِجْرانِكَ؟» 🔺(بارالها! درهاى را به روى توحيدت مبند، و را از مشاهده ديدار نيكويت محجوب مگردان. معبودا! چگونه كسى را كه با توحيدت گرامى داشتى، با پستى خوار مى گردانى؟!- به گفته خواجه در جايى: 💠 اى شه خوبان! به عاشقان نظرى كن‌ 💠 هيچ شهى، چون تو اين سپاه ندارد 📚جمال آفتاب و آفتاب هر نظر؛ شرحى بر ديوان حافظ؛ ج.۱. ص.۲۴ 🌺🌺🌺 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
41.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این ویدئو 17 دقیقه و 20 ثانیه از وقت شما رو میگیره اما تاثیرش میتونه چندین نسل در زندگی شما باشه 👌 حتما تا آخر ببینید🙏 @kbsarboland ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
✅ خلاصه‌ای از جلسه اول تدریس کتاب 📚مبانی فقهی فلسفه ورزی و فلسفه آموزی 📌اصطلاح در طول تاریخ در معانی مختلفی به کار رفته است. در عصر اسلامی، فلسفه در معنای قضایا و مسائل موجود بما هو موجود به کار رفته است. 🔺در تاریخ اسلام چهار جریان مخالف فلسفه پا به عرصه وجود نهاده‌اند: 1⃣ جریان کلامی : آنان برخلاف نص‌گرا بودند و فقهای مختلف آنان، حکم به حرمت تاملات عقلانی و فلسفه‌ورزی داده‌اند. 2⃣ جریان در شیعه: این جریان در قرن ۱۱ ق. به طرد عقل، کتاب، و اجماع از منابع چهارگانه فقهی پرداخت و تنها سنت را پذیرفت و با هر اجتهاد عقلانی مخالفت کرد. این جریان که در حوزه‌های مختلف شیعی سیطره‌ای در حدود یک قرن ایجاد کرد با تلاش‌های و رو به افول نهاد. 3⃣ جریان و : این جریان مخالفت خویش را به دلیل برتر دانستنِ شهود حاصل از سلوک عرفانی از عقل، نشان داد و با عقل جزئی‌ محدودنگر حسابگر مخالفت کرد. 4⃣ : این مکتب با ادعای جدایی سه روش معرفت‌، با شدت و ضعف در تعبیر، بر بطلان و یا ضلالت مسیر عرفان و فلسفه تاکید کرده است. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul