eitaa logo
کاربرد علوم حوزوی
328 دنبال‌کننده
0 عکس
1 ویدیو
32 فایل
در راستای ملموس‌سازی دروس حوزه علمیه، تمارینی از منابع مختلف و بیشتر از قرآن و روایات ارائه می‌گردد تا طلاب علوم دینی بتوانند با کاربردی کردن علوم حوزه علمیت خودشان را تعمیق و تثبیت نمایند. جهت ارتباط با سرپرست کانال از @abdulahad استفاده کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 تمرین یک ✳️ : 📚متن: امام زین العابدین علیه السلام مناجاتی دارند خطاب به خود و خدا به نام ندبه، مشتمل بر نثر و نظم. گوشه‌ای از ان را جهت ترکیب نقل می کنیم. على خطر تمسي و تصبح لاهيا أ تدري بماذا لو عقلت تخاطر و إن ٱمرؤ يسعى لدنياه جاهدا و يذهل عن اخراه لا شك خاسر فحتام على الدنيا اقبالك، و بشهوتها اشتغالك و وخطك القتير و وافاك النذير و أنت عما يراد بك ساه و بلذة يومك لاه 🔰سؤالات: 🔸ترکیب متن فوق. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سوم ✳️ و : 📚متن: عزيزة مصر الحسن انا تجاره و ليس لنا إلا النفوس بضائع عسى تجعلي التعويض عنها قبولها ليربحه منا مبيع و بائع (تِجار ج تاجر أي بائع الخمر) 🔰سؤالات: 🔸(ترکیب و معنای دو بیت بالا متوقف بر ابیات دیگر نیست. به ارایه‌های ادبی هم نظر داشته باشید.) 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارم ✳️ و : 📚متن: رواه صفوان عن مرازم فی الرجل يعطي الشيء من ماله في مرضه قال إذا أبان به فهو جائز و إن أوصى به فمن الثلث. عن ابي عبدالله عليه السلام قال الرجل أحق بماله ما دام فيه الروح إن أوصى به كله فهو جائز له. 🔰سؤالات: 🔸١. ایا بین دو روایت فوق تعارض وجود دارد؟ نوع آن را مشخص فرمایید. 🔸۲. ایا صحیح است برای رفع تعارض أوصی را در خبر دوم بر أبان حمل کنیم؟ چرا؟ 🔸۳. اکنون نسبت دو خبر بالا را با خبر زیر با هم مشخص کنید. عن جعفر بن محمد عن أبيه عليهما السلام أنه سئل عن الرجل يموت و لا وارث له و لا عصبة قال يوصي بماله حيث يشاء في المسلمين و المساكين و ابن السبيل. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین پنجم ✳️ و : 📚متن: ابي عبدالله عليه السلام لا يتوارث اهل ملتين نحن نرثهم و لا يرثونا فإن الله عز و جل لم يزدنا بالاسلام إلا عزا 🔰سؤالات: 🔸۱ . ایا نفی توارث با اثبات نحن نرثهم تنافی ندارد؟ 🔸۲. در متن خبر کدام مقدمه قیاس حذف شده است؟ استخراج کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین ششم ✳️ و و : 📚متن: عن النبیّ: لا صدقة و ذو رحم محتاج 🔰سؤالات: 🔸۱. خبریه فوق به چه غرضی انشا شده است؟ 🔸۲. کدام بحث از ملازمات عقلیه در خبر جاری است؟ چه حکمی را برداشت می‌کنید؟ و چرا؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین هفتم ✳️ و : 📚متن: سأل محمد بن مسلم ابا جعفر عليه السلام فقال أ كان أمير المؤمنين عليه السلام ينهى عن قرائة القرآن في الحمام؟ فقال لا، انما نهى أن يقرأ الرجل و هو عريان فإذا كان عليه إزار فلا بأس 🔸۱. علت ترک مفعول به در یقرأ؟ 🔸۲. اگر با اغماض از منطوق جمله اخر، بخواهیم از مفهوم جمله انما نهی ... عریان جواز قرائت با لباس را استفاده کنیم از قاعده بلاغی« نفی و نهی در جمله مقید انصراف به قید دارند» استفاده خواهیم کرد یا از مفهوم مخالفه حصر؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین هشتم ✳️ و : 📚متن: قالتا کنا مع ابی الحسن موسی بن جعفر علیهماالسلام فی البادية و نحن نريد بغداد فقال لنا يوم الخميس اغتسلا اليوم لغد يوم الجمعة فإن الماء غدا بها قليل. 🔰سؤالات: 🔸١. ایا از تعلیل اخر خبر می‌توان استفاده کرد مشروعیت غسل جمعه را برای کسی که میداند روز جمعه اب پیدا نمی‌کند در شب جمعه یا روز چهارشنبه؟(به عبارت دیگر حکم جواز غسل جمعه را در روز پنجشنبه برای فاقد اب در روز جمعه، می‌توان به شب جمعه و روز چهارشنبه سرایت داد؟) 🔸۲. ترکیب لغد یوم الجمعة چیست؟(یوم چه نقشی دارد؟) 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دهم ✳️ ، : 📚متن: من عمل فی السر عملا یستحیی منه فی العلانیة فلیس لنفسه عنده قدر 🔰سؤالات: 🔸1. در خبر شریف نوع «من» را مشخص کنید.(«فاء» از کدام قسم است؟) 🔸2. از ترکیب خبر فوق با خبر « من هانت علیه نفسه فلا تأمن شره» یک قیاس از غیر شکل اول بسازید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
1.png
205K
🔴 تمرین نهم ✳️ و و : 📚متن: با توجه به عکس بالا 🔰سؤالات: 🔸1. معنای «مِن»؟ 🔸2. نقش مصاحب و متعلق «مع»؟ 🔸3. آیا «مصاحب» در خبر حشو نیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دوازدهم ✳️ 📚متن: در این فقره از یکی از ادعیه در کتاب مفاتیح الجنان « فَلَا تُخَيِّبْ دُعَائِي يَا مَنْ لَا يَخِيبُ عَلَيْهِ سَائِلٌ [السَّائِلُ‏] وَ لَا يَنْقُصُهُ نَائِلٌ فَإِنِّي لَمْ آتِكَ ثِقَةً بِعَمَلٍ صَالِحٍ عَمِلْتُهُ وَ لَا لِوِفَادَةِ مَخْلُوقٍ رَجَوْتُهُ أَتَيْتُكَ مُقِرّاً عَلَى نَفْسِي بِالْإِسَاءَةِ وَ الظُّلْمِ مُعْتَرِفاً بِأَنْ لَا حُجَّةَ لِي وَ لَا عُذْرَ أَتَيْتُكَ أَرْجُو عَظِيمَ عَفْوِكَ الَّذِي عَفَوْتَ [عَلَوْتَ‏] بِهِ [عَلَى‏] عَنِ الْخَاطِئِينَ [الْخَطَّائِينَ‏] فَلَمْ يَمْنَعْكَ طُولُ عُكُوفِهِمْ عَلَى عَظِيمِ الْجُرْمِ أَنْ عُدْتَ عَلَيْهِمْ بِالرَّحْمَة» 🔰سؤالات: 🔸با توجه به فصل در اتیتک مقرا ... و اتیتک ارجو ... به نظر می رسد سه استدلال برای لا تخیب دعائی ذکر شده باشد. شکل منطقی این استدلال ها را بفرمایید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سیزدهم ✳️ : 📚متن: در دعای شریف شب عرفه دقت کنید. 1. أسألك بنور وجهك الكريم الذي تجليت به للجبل ... 2. و باسمك الذي رفعت به السماوات بلا عمد و سطحت به الأرض على وجه ماء جمد 3. و باسمك المخزون المكنون المكتوب الطاهر الذي إذا دعيت به أجبت 4. و إذا سئلت به أعطيت ... 5. و باسمك الذي ترتعد منه فرائص ملائكتك ... 6. و بالاسم الذي مشى به الخضر على قلل الماء كما مشى به على جدد الأرض 7. و باسمك الذي فلقت به البحر لموسى و أغرقت فرعون و قومه و أنجيت به موسى بن عمران‏ من جانب الطور الأيمن‏ فاستجبت له و ألقيت عليه محبة منك 8. و باسمك الذي به أحيا عيسى ابن مريم الموتى و تكلم‏ في المهد صبيا و أبرأ الأكمه و الأبرص بإذنك 9. و باسمك الذي دعاك به حملة عرشك و جبرئيل و ميكائيل و إسرافيل و حبيبك محمد صلى الله عليه و آله و ملائكتك المقربون و أنبياؤك المرسلون و عبادك الصالحون من أهل السماوات و الأرضين 10. و باسمك الذي دعاك به ذو النون‏ ...‏ 11. و باسمك العظيم الذي دعاك به داود و خر لك ساجدا فغفرت له ذنبه 12. و باسمك الذي دعتك به آسية امرأة فرعون‏ ... 13. و باسمك الذي دعاك به أيوب ... 14. و باسمك الذي دعاك به يعقوب فرددت عليه بصره و قرة عينه يوسف و جمعت شمله 15. و باسمك الذي دعاك به سليمان فوهبت له ملكا لا ينبغي لأحد من بعده‏ إنك أنت الوهاب‏ 16. و باسمك الذي سخرت به البراق لمحمد صلى الله عليه وآله و سلم ... 17. و باسمك الذي تنزل به جبرئيل على محمد صلى الله عليه و آله 18. و باسمك الذي دعاك به آدم فغفرت‏ له ذنبه و أسكنته جنتك ... 🔰سؤالات: 🔸چرا در بین این فقرات در فقره هشتم جار و مجرور بر عامل خودش مقدم شده است به خلاف همه فقرات دیگر؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین یازدهم ✳️ : 📚متن: مرحوم ثقة الاسلام در جلد پنجم کافی از فقیه و محدث جلیل القدر یونس بن عبد الرحمن در تفسیر روایت نبوی «لا یبیعن حاضر لباد» مطلبی نقل کرده اند که به عینه آن را می آوریم: قال تفسیر قول النبی صلی الله علیه و اله لایبیعن حاضر لباد ان الفواکه و جمیع اصناف الغلات اذا حملت من القری الی السوق فلا بجوز ان یبیع اهل السوق لهم من الناس ینبغی ان یبیعه حاملوه من القری و السواد فاما من بحمل من مدینة الی مدینة فانه یجوز و یجری مجری التجارة 🔰سؤالات: 🔸1. در مورد دلالی آیا ضابطه ای از این خبر می توانید ارائه بدهید؟ 🔸2. نهی وارد در خبر از کدام قسم از اقسام نهی می باشد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهاردهم ✳️ : 📚متن: در این فقره از دعای شریف عهد «فأظهر اللهم لنا وليك و ابن بنت نبيك، المسمى باسم رسولك حتى لا يظفر بشي‏ء من الباطل إلا مزقه، و يحق الحق و يحققه‏» 🔰سؤالات: 🔸تفاوت باب افعال(یحق الحق) و باب تفعیل(یحققه) را بررسی بفرمایید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین پانزدهم ✳️ : 📚متن: ... قال له إبليس: لو خيرت بين ما أشرقت عليه الشمس، وأظلم عليه الليل، وبين هلكة بني آدم وضلالتهم أو واحد منهم طرفة عين، لاخترت طرفة العين على ذلك كله، وإنه ليقع لي من الشهوة في ذلك واللذة مثل جميع ما يتلذذ به جميع الخلق 🔰سؤالات: 🔸طرفة دوم چه نقشی دارد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
عهد.pdf
57K
🔴 تمرین شانزدهم ✳️ ، : 📚متن: با توجه به متن فوق 🔰سؤالات: 🔸ما هو المرفوع فی حدیث الرفع عند القائد سلمه الله؟( بناءا علی الاتکال علیه فی هذه الفتوی👆) 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
زیادی تکبیرة الاحرام.pdf
57.1K
🔴 تمرین هفدهم ✳️ : 📚متن: می دانیم که تکبیرة الاحرام از ارکان نماز است و می دانیم که زیاد شدن ارکان در نماز مبطل آن است. 🔰سؤالات: 🔸چه توجیهی برای فتوای حضرت آقا👆به نظرتان می رسد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین هجدهم ✳️ : 📚متن: وَ لتجِدنهم أحْرَص ٱلنَّاسِ عَلَیٰ حَيَوٰةٍ وَ مِنَ ٱلَّذِينَ أَشْرَكُوا۟ۚ يَود أَحَدُهُمْ لَوْ يعمر الْف سَنَة وَ مَا هُوَ بِمزحزحه مِنَ ٱلْعَذَابِ أَن يعمر 🔰سؤالات: 🔸تجزیه و ترکیب نمایید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین نوزدهم ✳️ : 📚متن: بخشی از زیارت روز دوشنبه هذا يوم الاثنين و هو يومكما و باسمكما ... فنعم من استضيف به انتما 🔰سؤالات: 🔸١. معنای باء در باسمکما؟ 🔸۲. ترکیب جمله اخر 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین بیستم ✳️ : 📚متن: در تفسیر خبر شریف«السیوف مقالید الجنة و النار» دو نظر از دو عالم و محدث شیعی جهت بررسی و احیانا ترجیح، نقل می‌شود. ۱. مقالید الجنة للمسلمین و مقالید النار للکفار ۲. مقالید الجنة للمجاهدین اذا کان القتال مشروعا و مقالید النار اذا لم یکن القتال باذن الله. 🔰سؤالات: 🔸ایا احتمال سومی به ذهنتان می‌رسد؟(به صدر خبر هم مراجعه کنید.) 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین بیست و یکم ✳️ : 📚متن: حدیث قدسی( لا تلبسوا لباس أعدائي و لا تطعموا طعام أعدائي و لا تسلكوا مسالك أعدائي فتكونوا أعدائي كما هم أعدائي) 🔰سؤالات: 🔸۱. نقش لباس و طعام و مسالک؟ 🔸۲. ترکیب کما هم أعدائي؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین بیست و دوم ✳️ ، ، ، : 📚متن: قال أبو الحسن عليه السلام لو أن الدار داري لقتلت بائعه (ای الفقاع) و لجلدت شاربه و قال أبو الحسن الأخير عليه السلام هي خميرة استصغرها الناس 🔰سؤالات: 🔸١. ایا مراد از «دار»، کشور اسلامی است یا مراد، خانه است و روایت ناظر است به جواز اجرای حدود توسط مولا بر بندگان؟ 🔸۲. چرا در روایت دوم ضمیر مؤنث به فقاع ارجاع شده؟ 🔸۳. چرا در خبر دوم مسند به هم تصغیر شده و هم موصوف شده به استصغرها الناس؟(مورد اطناب) 🔸۴. ایا از ترکیب دو خبر جواز حد زدن شارب خمر استفاده می‌شود؟(منطقی و اصولی) 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین بیست و سوم ✳️ ، : 📚متن: أفاد العلامة الطباطبائي رحمه الله في رسالة التوحيد/الفصل الثالث ما حاصله اثبات تنزهه جلّ و علا من حمل مفهوم الوجود عليه ببيان أن مفهوم الوجود يقتضي ذلك. 🔰سؤالات: 🔸المطلوب من الأحبة حفظهم الله دفع إشكال من كلامه رضوان الله عليه و هو أن تصور شيء كيف يقتضي نفيه و هل هذا إلا الجمع بين النقيضين؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین بیست و چهارم ✳️ ، : 📚متن: این دو روایت نبوی در فضیلت سبزی خرفه، وارد شده است ۱. من بقلة ما أبرکها ۲. اذا کان شیئ یزید فی العقل فهی 🔰سؤالات: 🔸ضمن ترکیب هر دو خبر، علت استفاده از «إذا» را به جای«إن» بفرمایید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین بیست و پنجم ✳️ : 📚متن: باده‌ای داری خدایی بس سبک خوار و لطیف زان اگر خواهد بنوشد روز صد خروار مست 🔰سؤالات: 🔸بیت بالا را از جهت بلاغت یا فصاحت مفردات و مرکب، بررسی فرمایید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین بیست و ششم ✳️ ، ، : 📚متن: قُلْ هَلْ مِن شُرَكَآئِكُم مَّن يَهْدِیٓ إِلَی ٱلْحَقِّ قُلِ ٱللَّهُ يَهْدِی لِلْحَقِّ أَفَمَن يَهْدِیٓ إِلَی ٱلْحَقِّ أَحَقُّ أَن يُتَّبَعَ أَمَّن لاَّ يَهِدِّیٓ إِلَّآ أَن يُهْدَیٰۖ فَمَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ 🔰سؤالات: 🔸۱. چرا یهدی اول و اخیر با الی و دومی با لام تعدی کرده است؟ 🔸۲. چرا الی الحق اخیر علی رغم وجود قرینه بر حذف، حذف نشده است؟ 🔸۳. یَهِدّی چه صیغه ای است؟ ماضی و امر ان را صرف کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov