eitaa logo
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
769 دنبال‌کننده
153 عکس
1 ویدیو
2 فایل
مرکز تخصصی نگارش و علامت گذاری قرآن کریم ارتباط با ادمین: @moshaf_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/63) میثاقَکُم: عهد و پیمان شما را؛ 📝 احتمالاً منظور از «میثاق» با توجه به ادامه آیه، تبعیت از حضرت موسی در عمل به تورات بوده است؛ بعضی آن را عهدی می‌دانند که در آیه 40 به آن اشاره شده و بعضی، عهد فطرت. رَفَعنا: بالا بردیم؛ 📝 بعضی گفته‌اند: یعنی بخشی از کوه را کندیم و بالای سرِ شما معلق نگه‌ داشتیم؛ و بعضی گفته‌اند: یعنی بخش بالای کوه را به سمت بالای سرِ شما خم و کج کردیم به‌گونه‌ای که روی سر شما قرار گرفت. الطّورَ: کوه؛ 📝 در عربی به کوه، طور هم می‌گویند. خُذوا: [درحالی‌که می‌گفتیم] بگیرید؛ 📝 ماده «قول» در تقدیر است. مآ ءاتَینٰکُم: آنچه به شما دادیم [یعنی تورات]. قُوَّةٍ: [کنایه از] جدیت و عزم اذکُروا: به یاد آورید یا به یاد داشته باشید. لَعَلَّکُم تَتَّقونَ: تا اینکه شما خود را [از خشم و عذاب خدا] در امان قرار دهید یا باتقوا شوید. 🔸 منبع: ، ج 1، ص 35 💠 *کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/63) ❇️ سَاَلتُ العالِمَ (ع) عَن قَولِ اللَّهِ «خُذوا ما آتَيناكُم بِقُوَّةٍ» قُوَّةُ الاَبدانِ اَم قُوَّةُ القَلبِ فَقالَ جَميعًا. وَ قالَ لا قَولَ اِلّا بِعَمَلٍ وَ لا عَمَلَ اِلّا بِالنِّيَّةِ وَ لا نِيَّةَ اِلّا بِاِصابَةِ السُّنَّةِ. ❇️ از امام رضا علیه​ السلام درباره معنای «قوة» در آیه «خُذوا ما آتَيناكُم بِقُوَّةٍ» پرسیدم که آیا منظور از این قوّت، نیروی بدنی است یا نیروی قلبی؟ آن حضرت پاسخ دادند: هر دو؛ آنگاه فرمودند: گفتار بدون کردار و کردار بدون نیّت و نیّت بدون مطابقت با سنّت، ارزش ندارد. 🔸منبع: فقه الرضا، ص378 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 وَاِذ اَخَذنا میثاقَکُم وَرَفَعنا فَوقَکُمُ الطّورَ خُذوا مآ ءاتَینٰکُم بِقُوَّةٍ وَاذکُروا ما فیهِ لَعَلَّکُم تَتَّقونَ (بقره/63) زمانی (را به یاد آورید) که از شما پیمان (محکمی برای عمل به تورات) گرفتیم و (برای نشان‌دادن قدرتمان،) کوه (طور) را بالای سرتان برافراشتیم (و به شما خطاب کردیم:) «آنچه (از آیات تورات) را که به شما داده‌ایم، با عزم و اراده محکم بگیرید (و از آن دست برندارید) و مطالبی را که در آن است، به خاطر بسپارید تا (بدین‌وسیله) خود را (از عذاب خدا) در امان نگه دارید.» ✅ هدف از قرار دادن کوه طور در بالای سر بنی‌اسرائیل، ترساندن آنها از قدرت عظیم الهی و دعوت آنها به عمل به دستورهای خداوند بوده است. در این دعوت البته اکراه و اجباری نبوده و هدف از آن، نشان‌دادن قدرت عظیم الهی به آنها بوده است، چراکه اگر قرار دادن کوه در بالای سر بنی‌اسرائیل موجب اجبار و اکراه می‌شد، می‌بایست بیشتر معجزات حضرت موسی علیه‌السلام موجب اجبار مردم به دین‌داری می‌گردید؛ درحالی‌که قرآن می‌فرماید که آنها پس از دیدن آن‌همه معجزات شگفت‌انگیز، باز هم ایمان نیاوردند؛ چنان‌که در آیه بعد می‌فرماید: «آن‌گاه شما پس از آن روی‌گردان شدید.» 🔸 منبع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص 10 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ یکشنبه 27 آبان 1403 🔅 وَلَقَد عَلِمتُمُ الَّذينَ اعتَدَوا مِنكُم فِی السَّبتِ فَقُلنا لَهُم كونوا قِرَدَةً خٰسِـٔينَ (بقره/65) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه 65 سوره مبارکه بقره) 💢 شماره نسخه: arabe 367 (h) ✓ محل نگهداری: کتابخانه ملی فرانسه ✓ نوع خط: BIII بر اساس طبقه‌بندی فرانسوا دروش ✓ تعداد برگ‌ها: 3 برگ ✓ ابعاد هر برگ: 102*151 میلی‌متر ✓ جنس برگ: پوست ✓ تعداد سطور در هر صفحه: 9 سطر ✓ نشان پایان آیات: ندارد ✓ علامت تخمیس: حرف «هاء» به خط و قلم زر ✓ علامت تعشیر: یک دایره با تزئینات ساده و ابتدایی ✓ نقط الاعجام: نسخه، فاقد نقط‌الاعجام است. ✓ روش علامت‌گذاری: استفاده از نقاط قرمزرنگ مدوّر به شیوه ✅ اشاره به سایر قرائات با استفاده از نقاط مدوّر سبزرنگ 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/65) لَقَد: «لام» بر سر «قد»، لام جواب قسم محذوف است. عَلِمتُم: شناختید. اعتَدَوا: [حق را] پشت سر گذاشتند، پا [از حق] فراتر گذاشتند. السَّبتِ: شنبه قِرَدَةً: میمون‌ها 📝 جمع قِرد خٰسِئ: مطرود، دورشده، ذلیل 🔶️ منبع: ، ج1، ص36 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/65) ❇️ عَنِ الباقِرِ (ع): وَکانَ مِنَ السَّبیلِ وَالسُّنَّةِ الَّتی اَمَرَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ بِها موسیٰ (ع) اَن جَعَلَ عَلَیهِمُ السَّبتَ وَکانَ مَن اَعظَمَ السَّبتَ وَلَم یَستَحِلَّ اَن یَفعَلَ ذٰلِكَ مِن خَشیَةِ اللهِ، اَدخَلَهُ اللهُ الجَنَّةَ وَمَنِ استَخَفَّ بِحَقِّهٖ وَاستَحَلَّ ما حَرَّمَ اللهُ عَلَیهِ مِنَ العَمَلِ الَّذی نَهاهُ اللهُ عَنهُ فیهِ، اَدخَلَهُ اللهُ عَزَّوَجَلَّ النّارَ وَذٰلِكَ حَیثُ استَحَلُّوا الحیتانَ وَاحتَبَسوها وَاَکَلوها یَومَ السَّبتِ، غَضِبَ اللهُ عَلَیهِم مِن غَیرِ اَن یَکونوا اَشرَکوا بِالرَّحمٰنِ وَلا شَکّوا فی شَیءٍ مِمّا جاءَ بِهٖ موسیٰ (ع) قالَ الله عَزَّوَجَلَّ: «وَلَقَد عَلِمتُمُ الَّذينَ اعتَدَوا مِنكُم فِی السَّبتِ فَقُلنا لَهُم كونوا قِرَدَةً خٰسِـٔينَ». ❇️ امام باقر علیه‌السلام: یکی از واجبات دینی که خدای عزوجل به موسی علیه‌السلام دستور داد، این بود که حکم روز شنبه را بر آنان مقرر فرمود و هرکس شنبه را بزرگ می‌داشت و از ترس خدا، کارهایی را که روز شنبه ممنوع بود انجام نمی داد، خدای عزوجل او را وارد بهشت می کرد و هرکس حق شنبه را کوچک می‌شمرد و کارهایی را که خداوند در آن نهی کرده بود حلال می شمرد، خدا او را داخل آتش می کرد. ماجرا از این ‌قرار بود که وقتی آنان ماهی‌گیری را روز شنبه حلال شمردند و ماهی ها را روز شنبه، حبس می‌کردند و می خوردند، خداوند بر آنان خشم گرفت. البته آنان به خدای رحمان شرک نورزیدند و دربارۀ حقانیت مطالبی که موسی علیه‌السلام از سوی خدا آورده بود، شک نداشتند. خداوند عزوجل فرموده است: «مسلّماً از (شرح‌حال) کسانی از (قوم) خودتان که در مورد (حرمت صید ماهی در روزهای) شنبه (از حد) تجاوز کردند، آگاه شده‌اید. پس به آنان خطاب کردیم: «(همچون سگی که او را برانند،) بوزینه‌هایی رانده‌شده شوید.» 🔸 منبع: کافی، ج 1، ص 81 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 وَلَقَد عَلِمتُمُ الَّذینَ اعتَدَوا مِنکُم فِی السَّبتِ فَقُلنا لَهُم کونوا قِرَدَةً خٰسِـٔینَ (بقره/65) مسلّماً از (شرح‌حال) کسانی از (قوم) خودتان که در مورد (حرمت صید ماهی در روزهای) شنبه (از حد) تجاوز کردند، آگاه شده‌اید. پس به آنان خطاب کردیم: «(همچون سگی که او را برانند،) بوزینه‌هایی رانده‌شده شوید.» ✅ علاقه یهود به امور مادی: این آیه به روح عصیانگری و نافرمانی حاکم بر و علاقه شدید آنها به امور مادی اشاره می‌کند چرا که بر اساس احکام تورات، یهودیان از صید ماهی در روزهای شنبه، نهی شده بودند؛ ولی نافرمانی کردند و مسخ شده و تبدیل به شدند. همچنان که گروهی از نیز بعد از نزول مائده آسمانی، کفر ورزیدند و به شکل در آمدند. ✅ مسخ در دنیا و آخرت: در تفسیر اطیب‌البیان در روایتی از پیامبر «ص» نقل شده است که فرمودند: خداوند هفتصد امّت را در تاریخ به‌خاطر کفرشان، تغییر چهره داده و به سیزده نوع حیوان، تبدیل شده‌اند، ولی دامنه مسخ در با توجه ‌به خصوصیّات روحی افراد، گسترده‌تر خواهد بود. در قیامت، مردم به ده گونه محشور می‌شوند: 1.‌ شایعه‌سازان، به‌صورت میمون. 2. حرام‌خواران، به‌صورت خوک. 3.‌ رباخواران، واژگونه. 4. ‌قاضی ناحقّ‌، کور. 5. خودخواهان مغرور، کر و لال. 6. عالم بی‌عمل، در حال جویدن زبان خود. 7. همسایه‌آزار، دست و پا بریده. 8. خبرچین، آویخته به شاخه‌های آتش. 9. عیّاشان، بدبوتر از مردار. 10. مستکبران، در پوششی از آتش. ✅ یهودیان و کلاه‌شرعی: برای کم‌شدن حرص شدید یهودیان به دنیا، صید ماهی در روزهای توسط خداوند ممنوع شد، ولی آنان باز هم نافرمانی کردند و دست به حیله شرعی زدند. در کنار دریا حوضچه‌هایی درست کردند و راه آن را به دریا گشودند. روزهای شنبه راه حوضچه را باز می‌کردند و ماهیان فراوان همراه آب وارد آنها می‌شدند؛ اما به هنگام غروب که می‌خواستند به دریا بازگردند، راهشان را محکم می‌بستند و سپس روز آنها را صید می‌کردند. 🔸 منابع: کشاف، ج1، ص147؛ نور، ج1، ص130؛ نمونه، ج1، ص296؛ قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص172 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5️⃣ (بقره/65) 💢 «فِی السَّبتِ»: در ادامۀ توضیحات آموزشی در خصوص شیوۀ علامت‌گذاری ، حال در این رابطه به برخی دیگر از قواعد مربوط به تشخیص می‌پردازیم: ✓ بعد از کسره: طبق قواعد ضبط کم‌علامت، حرف یاء بعد از کسره ناخواناست، بنا بر این یاء در «فِی» ناخواناست. ✓ در ابتدای کلمه، قبل از لام: قاعدۀ دیگر در حروف ناخوانا در این شیوه این است که الف در ابتدای کلمه که بعد از آن «لام» باشد ناخواناست (الف وصل). ✓ قبل از تشدید: همچنین «لام» قبل از تشدید نیز در ضبط کم‌علامت، ناخوانا محسوب می‌شود. ← بنا بر این در اتصال دو کلمۀ «فِی السَّبتِ» سه حرف به وجود می‌آید که هر سهٔ آن‌ها قاعده‌مند هستند. ← اما درباره حروف الف و لام باز هم می‌توان قواعد را کمتر کرد، به این صورت که می‌توان گفت «الف و لام در ابتدای کلمه، قبل از ، هر دو ناخوانا هستند». 💢 «خٰسِـٔینَ»: در این کلمه همچون کلمه «الصّٰبِـٔینَ» (بقره/62) دو قاعده رسم‌المصحف جریان دارد که جمع این دو قاعده در یک کلمه، جالب توجه است. ☝️اول، : این قاعده که در بسیاری از کلمات قرآن جاری است و در مطالب گذشته بارها به آن اشاره شده؛ همان قاعدۀ معروف حذف الف از کلمات اسم مذکر یا مؤنث است. ✌️دوم، : مطابق قواعد ، اگر دو حرف یاء که اولی برگرفته از همزه باشد و یاء دوم نشانۀ جمع باشد؛ برای جلوگیری از قرار گرفتن دو حرف مثل هم در کنار هم و در یک کلمه، یاء اول حذف می‌شود و به جای آن، علامت رأس‌العین را با قید مراقبت از تأثیر بر شکل اساسی کلمه نگارش می‌کنند که در اینجا بر روی در امتداد دندانه‌های حرف «سین» نوشته شده و دیگر مربوط به رسم‌المصحف نبوده و به حوزۀ علم مربوط می‌شود. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ دوشنبه 28 آبان 1403 🔅 وَاِذ قالَ موسیٰ لِقَومِهٖٓ اِنَّ اللهَ يَأمُرُكُم اَن تَذبَحوا بَقَرَةً قالوٓا اَتَتَّخِذُنا هُزُوًا قالَ اَعوذُ بِاللهِ اَن اَكونَ مِنَ الجٰهِلينَ (بقره/67) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ نکات لغوی-ادبی 2️⃣ شرح تفسیری 3️⃣ معرفی نسخه .
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (بقره/67) تَذبَحوا: سر ببريد، ذبح کنيد. بَقَرَةً: يک گاو ماده يا يک گاو -چه نر، چه ماده- هُزُوًا: مورد تمسخر واقع شده الجٰهِلينَ: آنان که کاری انجام می‌دهند که درخورشان نيست؛ 📝 جهل گاهی به معنای «ضد علم» و گاهی به معنای «ضد حلم» است. 🔸منبع: ، ج1، ص37 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ 🔸 وَاِذ قالَ موسیٰ لِقَومِهٖٓ اِنَّ اللهَ يَأمُرُكُم اَن تَذبَحوا بَقَرَةً قالوٓا اَتَتَّخِذُنا هُزُوًا قالَ اَعوذُ بِاللهِ اَن اَكونَ مِنَ الجٰهِلينَ (بقره/67) زمانی (را به یاد آورید) که موسی به قومش گفت: «خداوند (برای شناخته‌شدن قاتلی که فتنه‌ای برانگیخته،) به شما فرمان می‌دهد که گاوی را ذبح کنید.» گفتند: «آیا ما را مسخره می‌کنی؟!» گفت: «(مسخره‌کردن، کار افراد نادان است و من) از اینکه نادان باشم، به خدا پناه می‌برم.» ✅ قالَ اَعوذُ بِاللهِ اَن اَكونَ مِنَ الجٰهِلينَ وقتی موسی علیه‌السلام به قوم خود گفت: برای شناخته‌شدن قاتل، گاوی را ذبح کنید، خیال کردند پیغمبرشان هم مثل خودشان اهل بازی و مسخرگی است، لذا گفتند: آیا ما را مسخره می‌کنی؟ موسی علیه‌السلام در این پاسخ از خودش چیزی نگفت و نفرمود: من جاهل نیستم، بلکه فرمود: به خدا پناه می‌برم از اینکه از جاهلان باشم. در واقع موسی علیه‌السلام خواست تا به عصمت الهی که هیچ‌وقت تخلف نمی‌پذیرد، تمسک جوید، نه به حکمت‌های مخلوقات، که بسیار تخلف‌پذیر است، چراکه می‌بینیم چه بسیار آلودگانی که علم و حکمت دارند، ولی از آلودگی جلوگیری نکرده‌اند. 🔸 منبع: المیزان، ج1، ص199 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه 67 سوره مبارکه بقره) 💢 شماره نسخه: 42gom ✓ محل نگهداری: کتابخانه آستان قدس رضوی ✓ نوع خط: تحول‌یافته یا کوفی نوین بر اساس دسته‌بندی فرانسوا دروش ✓ تعداد برگ‌ها: 208 برگ ✓ جنس برگ: کاغذ ✓ تعداد سطور در هر صفحه: 25 سطر ✓ نشان پایان آیات: دایره‌های طلایی‌رنگ که در دورانی متأخر از کتابت نسخه اضافه شده است. ✓ علامت تخمیس: حرف «هاء» به قلم و با رنگ طلا ✓ علامت تعشیر: دایره‌های طلایی‌رنگ با نقوش گل در حاشیه که در دایره میانی، تعداد آیات به حروف نوشته شده است. ✓ نام سوره‌ها و تعداد آیات: به خط و به قلم زر و با یک نقش تزیینی و تذهیبی در حاشیه مصحف ✓ نقط الاعجام: نسخه در اصل، فاقد نقط‌الاعجام است ولی ظاهراً در دورانی متأخرتر برخی از حروف با قلم و مرکبی دیگر نقطه‌گذاری شده‌اند. ✓ روش علامت‌گذاری: استفاده از نقاط قرمز مدور به شیوه ✅ این نسخه در سال 1009 هجری قمری توسط شاه عباس صفوی، وقف آستان قدس رضوی شده است. وقف‌نامه آن توسط شیخ بهایی تنظیم و کتابت گردیده است. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ سه‌شنبه 29 آبان 1403 🔅 قالَ اِنَّه يَقولُ اِنَّها بَقَرَةٌ لا ذَلولٌ تُثيرُ الاَرضَ وَلا تَسقِی الحَرثَ مُسَلَّمَةٌ لا شِيَةَ فيها قالُوا الـٰٔنَ جِئتَ بِالحَقِّ فَذَبَحوها وَما كادوا يَفعَلونَ (بقره/71) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ شرح تفسیری 4️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه 71 سوره مبارکه بقره) 💢 شماره نسخه: smith-Lesouëf214 ✓ محل نگهداری: کتابخانه ملی فرانسه ✓ نوع خط: تحول‌یافته یا کوفی نوین بر اساس دسته‌بندی فرانسوا دروش ✓ کاتب: عبدالله بن محمد بن الحسین المعلم ✓ سال کتابت: 516 ه‍.ق ✓ تعداد برگ‌ها: 218 برگ ✓ جنس برگ‌ها: کاغذ ✓ تعداد سطور در هر صفحه: 19 سطر ✓ نشان پایان آیات: یک دایره طلایی‌رنگ با چهار نقطه قرمز در اطراف آن که در دورانی متأخرتر از کتابت نسخه، اضافه شده است. ✓ علامت تخمیس: یک اشک طلایی منقش در حاشیه که اطراف آن با یک نوار به قلم لاجورد احاطه شده است. ✓ علامت تعشیر: یک شمسه مذهّب طلایی‌رنگ که با یک دایره بزرگ لاجوردی همراه با نقطه‌های سبز و قرمز لاجورد احاطه شده است. در مرکز دایره مبانی شماره آیات با حروف ابجد کتابت شده است. ✓ نام سوره‌ها و تعداد آیات: در یک قاب مستطیل طلایی‌رنگ با خط و به قلم سفید کتابت شده است. ✓ نقط الاعجام: تمام حروف معجمه در این مصحف دارای نقطه هستند. ✓ نقط الاعراب: استفاده از نقاط قرمز مدور به شیوه برای حرکات کوتاه و تنوین‌ها ← نگارش « ّ ، ء ، ~ » با قلم لاجورد و به شیوه بن احمد ✅ استفاده از نقاط سبزرنگ مدوّر برای نشان دادن سایر قرائات و اشاره به نام قراء در حاشیه مصحف ✅ استفاده از دایره کوچک توخالی (o) به رنگ لاجورد برای نشان دادن محل وقف 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/71) لا ذَلولٌ: نه رام و راهوار [است]. تُثيرُ: که شخم بزند. ← لا ذَلولٌ تُثيرُ الاَرضَ: رام نيست که زمين را شخم بزند يعنی رام نيست و زمين را شخم نمی‌زند. بعضی گفته‌اند: تُثيرُ مثبت است يعنی: شخم می‌زند، ولی بعضی ديگر اين قول را از نظر معنا غلط می‌دانند، زيرا گاوی که شخم می‌زند، رام نيز هست. لا تَسقی: نه آب می‌دهد. الحَرثَ: کشتزار، زراعت. مُسَلَّمَةٌ: سالم و بی‌عيب. شِيَةَ: دورنگ بودن، ابلق بودن. جِئتَ بِالحَقِّ: حق را آوردی. ما کادوا يَفعَلونَ: نزديک بود انجام ندهند. 🔸منبع: ، ج1، ص 38 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ 🔸 قالَ اِنَّه يَقولُ اِنَّها بَقَرَةٌ لا ذَلولٌ تُثيرُ الاَرضَ وَلا تَسقِی الحَرثَ مُسَلَّمَةٌ لاشِيَةَ فيها قالُوا الـٰٔنَ جِئتَ بِالحَقِّ فَذَبَحوها وَما كادوا يَفعَلونَ (بقره/71) گفت: «او می‌فرماید که آن، گاوی‌ست که رام نشده تا زمین را شخم بزند و زراعت را (نیز) آبیاری نمی‌کند، (کاملاً) بی‌عیب است و هیچ لکّه‌ای (از رنگ دیگر) در آن نیست.» گفتند: «الآن حق مطلب را آوردی.» پس (از آن‌همه لجاجت، دنبال آن ماده‌گاو گشتند و آن را پیدا کردند و) سرش را بریدند، و نزدیک بود (این کار را) نکنند. ✅ مردی از بنی‌اسرائیل یکی از نزدیکانش را کشت سپس برای خون‌خواهی همان مقتول به نزد حضرت موسی رفت. موسی «ع» گفت: گاو ماده‌ای برایم بیاورید تا با ذبح‌کردن گاو و زدن گوشت آن به مقتول، آن مرده به پا خیزد و بگوید چه کسی مرا کشته است. بنی‌اسرائیل با بهانه‌جویی‌های متعدد از کشتن گاو امتناع می‌کردند و گفتند: از خدا بخواه برای ما روشن کند که این گاو چگونه گاوی باشد؟ موسی «ع» گفت که خداوند می‌فرماید: «آن، گاوی‌ست که رام نشده تا زمین را شخم بزند و زراعت را نیز آبیاری نمی‌کند، کاملاً بی‌عیب است و هیچ لکه‌ای از رنگ دیگر در آن نیست.» سرانجام آن گاو را نزد جوانی از بنی‌اسرائیل یافتند. ✅ حضرت موسی «ع» به اصحابش فرمود: ماجرای گاو ماده از این قرار است که جوانی نیکوکار که به پدرش احترام بسیار می‌گذاشت، روزی برایش معامله‌ای پرسود پیش آمد و نزد پدرش رفت تا کلید صندوق یا اتاق را از او بگیرد؛ اما چون پدرش خواب بود، او را بیدار نکرد و از آن معامله صرف‌نظر کرد. پدرش که از ماجرا خبردار شد به او آفرین گفت و آن گاو ماده را به او هدیه داد. سپس حضرت موسی فرمود: «به نیکوکاری بنگر که چگونه به اهلش می‌رسد.» 🔸 منبع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص11 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4⃣ (بقره/71) 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4⃣ #نکات_نگارشی_و_علامتگذاری (بقره/71) 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4⃣ (بقره/71) 💢 «اِنَّه»: در این کلمه در زمینهٔ نکتهٔ خاصی وجود ندارد اما در حوزهٔ علامت‌گذاری یا همان نکاتی هست که توجه به آن خالی از لطف نیست. ✓ علامت‌گذاری حرف هاء آخر که واو مدی است و اشباع می‌شود در شیوه‌های گوناگون به اَشکال متنوعی انجام شده است. ضبط : روی هاء، ضمّه و مقابل آن، حرف واو در اندازهٔ کوچک گذاشته شده است. ضبط : روی هاء، ضمّهٔ معکوس که به آن ضمّهٔ اشباعی گفته می‌شود گذاشته شده است. ضبط و : فقط روی هاء، حرکت ضمّه نوشته شده است. ضبط : حرف واو کوچک در زیر حرف هاء گذاشته شده است. ✅ توضیح مهم: در هریک از شیوه‌هایی که توضیح داده شد نکاتی وجود دارد که در زیر، تک‌تک آنها را بررسی می‌کنیم: ← ضبط : با تحقیقات میدانی که از سوی کارشناسان مرکز طبع و نشر قرآن پیرامون این شیوهٔ علامت‌گذاری در سطح مدارس و در جمع نوآموزان صورت گرفت، درصد بالایی از افراد در این کلمه، حرف هاء را به دلیل وجود حرکت ضمه بر روی آن، با صدای ضمّه و حرف واو کوچک را با حرکت فتحه که به‌طور ناخودآگاه در ذهن خود فرض نمودند قرائت کردند. ← ضبط : علامتی که بر روی حرف هاء در این شیوه گذاشته شده است، برای جوانان و نوجوانان امروز بسیار نامتعارف و ناشناس است و این دسته از افراد در مواجهه با این علامت از چگونگی خواندن آن ناتوانند. ← ضبط و : یکی از جدی‌ترین نقدها در منطق علامت‌گذاری اشباع هاء، به این دو شیوه وارد است؛ چراکه در این دو شیوه از حرکت ضمّه بر روی حرف هاء، توقع قرائتی متفاوت با قرائت همین حرکت در حروف دیگر وجود دارد. به این معنا که هنگامی که علامت ضمّه بر روی حروف دیگر است از تلاوت‌کننده انتظار می‌رود تا صدای ضمّه را بخواند، در حالی که وقتی همین علامت بر روی حرف هاء آخر کلمات می‌آید، تلفظ صدای واو مدی از شاخص، مورد انتظار است و این کاملا مصداقی از تناقض در منطق علامت‌گذاری است. ← ضبط : در این شیوه با تغییر کوچکی نسبت به شیوهٔ مصری، می‌توان گفت بهترین نتیجه، به دست آمده است، به این ترتیب که با حذف حرکت ضمّه از روی حرف هاء و انتقال نماد از مقابل حرف هاء به زیر آن، از امکان خوانده شدن این نماد به‌عنوان یک حرف مستقل جلوگیری شده است و به طور کلی، امکان قرائت اشتباه این کلمه تا حد زیادی کاهش یافته است. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ چهارشنبه 30 آبان 1403 🔅 وَاِذ قَتَلتُم نَفسًا فَادّٰرَءتُم فيها وَاللهُ مُخرِجٌ ما كُنتُم تَكتُمونَ (بقره/72) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ شرح تفسیری 4️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه 72 سوره مبارکه بقره) 💢 شماره نسخه: 138go ✓ محل نگهداری: کتابخانه آستان قدس رضوی ✓ نوع خط متن: ایرانی ✓ نوع خط ترجمه: واقف: محمدهاشم‌خان در سال 1231 آن را به آستان قدس رضوی وقف نموده است. ✓ تعداد برگ‌ها: 631 برگ ✓ ابعاد برگ‌ها: 16*26 سانتی‌متر ✓ جنس برگ‌ها: کاغذ ✓ تعداد سطور در هر صفحه: 10 سطر ✓ نشان پایان آیات: یک دایره طلایی‌رنگ که یک گل منقش در میان آن رسم شده است. ✓ علامت تخمیس: ندارد ✓ علامت تعشیر: در متن، فاقد علامت است ولی در حاشیه، یک تذهیب بلند و متقارن کشیده شده است. ✓ نام سوره و تعداد آیات: در یک قاب مستطیل مذهّب با لاجورد و طلا به خط و به قلم سفید نوشته شده است. ✓ روش علامت‌گذاری: ← استفاده از علائم مبتنی بر شیوه علامت‌گذاری ایرانی در ضبط‌المصحف ← استفاده از رموز برای نشان دادن علائم وقف ✅ دو صفحه ابتدایی هر جزء با یک تذهیب بسیار زیبا و پیشرفته تزیین شده است. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/72) ادّٰرَءتُم: با هم اختلاف پیدا کرديد و [اتهام قتل را] به گردن یکدیگر می‌انداختید؛ یا همگی [این اتهام را] از خود دور می‌کردید. 📝 در اصل، «تدارأتم» -از ریشه «درء» به‌معنای «دفع»- از باب تفاعل بوده که تاء در دال، شده است. مُخرِجٌ: بیرون خواهد آورد. 📝 اسم فاعل گاهی معنای آينده می‌دهد. کُنتُم تَکتُمونَ: پنهان می‌کردید. 🔸منبع: ، ج1، ص 38 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ 🔸 وَاِذ قَتَلتُم نَفسًا فَادّٰرَءتُم فيها وَاللهُ مُخرِجٌ ما كُنتُم تَكتُمونَ (بقره/72) زمانی (را به یاد آورید) که کسی را کشتید و درباره (قاتل) او اختلاف کردید (و قتل را به گردن یکدیگر می‌انداختید) و خدا (می‌خواست) آنچه را شما پنهان می‌کردید، آشکار کند. ✅ آیه خطاب به یهودیان در زمان نبیّ اکرم «ص» است و گفته شده معنای آیه چنین است: خداوند آشکار می‌سازد خبرهای مهمی را كه شما پنهان می‌کنید و آگاه است از عیوب شما و اسلاف (پیشینیان) شما با آنکه پنهان می‌سازید. ✅ «وَاِذ قَتَلتُم»: خداوند به یهودیان زمان پیامبر «ص» نسبت قتل داده است، گویا آنان به قتل زمان موسی «ع» راضی بودند؛ بنابراین هرکس به گناه دیگران راضی باشد، در گناه آنان شریک است. 🔸 منابع: مجمع‌البیان، ج1، ص276؛ تفسیر نور، ج1، ص138 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4⃣ (بقره/72) 💢 «فَادّٰرَءتُم»: این کلمه از سه قسمت فَ + ادّارأ + تُم تشکیل یافته است. قسمت اول در این کلمه (فَـ) از دستۀ و قسمت سوم (تُم) نیز است که هر دو به کلمۀ اصلی اضافه شده‌اند، اما قسمت میانی در واقع کلمۀ اصلی است که در باب «تفاعل» و در صیغۀ جمع مذکر مخاطب بر وزن «تدارأتُم» قرار گرفته است. ✓ در اینجا حرف تاء در دال، و حرف دال، شده و همزۀ وصل به ابتدای آن چسبیده است (ادّارَءتُم). کلمات مشابه نیز در آیات دیگر قرآن وجود دارد مانند: اثّاقَلتُم (توبه/38) ✓ همزۀ اول این کلمه، همزۀ وصل است و در اتصال حرف فاء به اول آن خوانده نمی‌شود. ✓ بر اساس قواعد رسم‌المصحف، این کلمه با الف مدی و همزهٔ میانی کلمه نگارش می‌شود: الف مدی بعد از حرف دال که به ریشۀ کلمه (د ر ء) در باب تفاعل اضافه شده است، همزه بعد از حرف راء که نشان از همزۀ ساکن در میان کلمه بوده و به‌منظور و کوتاه کردن کلمه حذف شده است. ✓ اما جالب آن است که این کلمه در شیوه‌های پنجگانه از تعدد اَشکال در نگارش و عدم رعایت در برخی شیوه‌ها برخوردار است که آن‌ها را در زیر بررسی می‌کنیم: ضبط : فَٱدَّ‍ٰ‌رَءْتُمْ ضبط : فَادّٰرَءْتُمْ ضبط : فَادّٰرَءْتُمْ - فَادَّارَاْتُمْ - فَادَّارَءْتُمْ ضبط : فَادّٰارَءْتُمْ - فَادّٰارَاْتُمْ ضبط : فَادّٰرَءتُم چنانکه ملاحظه می‌شود شیوه‌های ترکی و ایرانی، حالات مختلفی را از رسم و ضبط این کلمه به نگارش درآورده‌اند که خارج از قواعد رسم‌المصحف بوده و اعتبار علمی ندارند. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ شنبه 3 آذر 1403 🔅 ثُمَّ قَسَت قُلوبُكُم مِن بَعدِ ذٰلِكَ فَهِیَ كَالحِجارَةِ اَو اَشَدُّ قَسوَةً وَاِنَّ مِنَ الحِجارَةِ لَما يَتَفَجَّرُ مِنهُ الاَنهٰرُ وَاِنَّ مِنها لَما يَشَّقَّقُ فَيَخرُجُ مِنهُ المآءُ وَاِنَّ مِنها لَما يَهبِطُ مِن خَشيَةِ اللهِ وَمَا اللهُ بِغافِلٍ عَمّا تَعمَلونَ (بقره/74) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ نکات لغوی-ادبی 2️⃣ اشاره روایی 3️⃣ شرح تفسیری 4️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری