eitaa logo
نشر خوبی ها محمد مهدی
304 دنبال‌کننده
469 عکس
412 ویدیو
80 فایل
نشر خوبی ها
مشاهده در ایتا
دانلود
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 محرز قطعی دو قسم است : ۱ - مثل : ۲ - مثل : وجوب مقدمه واجب دلیل محرز قطعی دو ویژگی دارد : ۱ - از سوی صادر شده باشد ۲ - بر $حکم شرعی می کند پس اگر روایتی از سوی شارع آمده و یک مسئله اعتقادی را بیان می‌کند این دلیل شرعی نیست آیات الاحکام دلیل شرعی هستند ۲ - دلیل محرز قطعی دو ویژگی دارد : ۱ - به آن حکم کند ۲ - دلالت بر حکم شرعی می کند پس هرچه را که عقل حکم می‌کند دلیل قطعی عقلی نیست مثل : واجب است که حکم عقلی قطعی است یا مثل : لاصلات الا بالطهور وقتی واجب است پس مقدمه صلات که است هم واجب است دلیل محرز ظنی دو قسم است : ۱ - مثل : قیاس ناقص مثل : نگاه بزن حرام است پس تشبیب به زن (( یعنی انسان در مدح زن بگوید )) هم حرام است یا مثل : زید آدم خوبی است هم که شبیه است پس آدم خوبی است دلیل محرز ظنی شرعی دو قسم است : ۱ - مثل : خبر واحد که از طرف معصوم علیه السلام است پس شرعی است و مفید قطع نیست پس است ۲ - غیر لفظی : یعنی : از جنس لفظ نیست مثل معصوم علیه السلام یا مثل معصوم علیه السلام الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 و نادانی : علیه السلام فرمود : هیچ ناداری بدتر از و نادانی نیست نادان با زیردستان تعدّی و با معاشران می‌کند و به بزرگان می‌فروشد و بدون تمیز می‌گوید و فرمود : تا می‌توانید از مردم نادان دور باشید چون عنصر نادان کانون زیان است هرچند بکوشد که سود رساند امام رضا علیه السلام فرمود : دولت هر مردی اوست و دشمنش جهل اوست آنگاه که خرد مغلوب تو است تو خود را از افراد انسان حساب مکن می‌گوید : اگر در مقابل نادان کنید مثل این است که را بدهید هر چه بیشتر آب بدهید بیشتر بار تلخ‌تر می‌دهد : در گفتن خطای جاهلان پیدا شود کج چون از بیرون رود رسوا شود حکیم می‌گوید : ای فرزندم هرگز نادان را نفرما و اگر دانایی نیابی خود خویش باش الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 و نادانی روزی نشسته بود از جمله خواص آن شهر مردی به افلاطون سلام کرد و نشست و شروع به حرف زدن کرد تا اینکه گفت : ای حکیم امروز فلان مرد را دیدم که داشت در درباره تو حرف می‌زد و خیلی از تو تعریف می‌کرد و می‌گفت که : افلاطون مرد بزرگی است که هرگز تا حالا من کسی را مثل او ندیدم و هیچ کس مثل افلاطون نیست لذا خواستم کاری و حرفی که او گفته است را به گوش شما برسانم وقتی که افلاطون این حرف و را شنید سرش را پایین انداخت و شروع به کردن کرد و سخت دلتنگ شد این مرد گفت : چرا اینجور دلتنگ شدی و گریه می‌کنی ؟ افلاطون گفت : من از تو ناراحت نیستم ولی بزرگترین این است که یک نفر من را می‌ستاید و از من خوشش می‌آید و از من تعریف می‌کند من نمی‌دانم که چه کار جاهلانه‌ای کرده‌ام که به طبع این جاهل خوش آمده است و خوشش آمده است و مرا ستوده و از من تعریف کرده است تا از این کارم کنم مگر من هنوز جاهلم که جاهلان مرا می‌ستایند و از من تعریف می‌کنند : در دم مردن فلاطون این را گفت و رفت حیف ، دانا مردن و افسوس ، نادان زیستن نادانی خطرناک‌ترین امراض و مولد سایر بیماری‌ها است الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 و نادانی : : چو در گفت حرفی از آن پندی بگیرد صاحب و گر صد باب پیش بگویند بایدش بازیچه در هر آن کس که نادان و بی رای و بُن نه در کار او سود و نی در سخُن درختیش دان خشک و بی برگ و بَر که جز سوختن را نشاید دگَر گر شاسب نامه اسدی الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 از طایی پرسیدند : هرگز از خود تر دیده ای ؟ گفت : آری روزی وارد خانه غلام یتیمی شدم و دیدم که او ۱۰ دارد بلافاصله ۱ گوسفند را کشت و پخت و پیش من آورد من قطعه‌ای و تکه‌ای از از آن را دیدم و خیلی خوشم آمد آن قسمت را خوردم و گفتم : این قسمت گوسفند خیلی خوشمزه است بیرون رفت و تک تک گوسفندان را کشت و همان قسمت را ‌پخت و پیش من م‌آورد و من خوردم وقتی که من از آنجا بیرون آمدم تا سوار مرکب شوم و بروم دیدم که بیرون خانه خون زیادی ریخته شده است پرسیدم که : این‌ها چیست ؟ جواب داد که : همه گوسفندان را کشتم من او را ملامت و سر زنش کردم و گفتم : چرا این کار را کردی ؟ گفت : سبحان الله تو را از چیزی خوشت بیاید که من مالک آن باشم و در آن $بخل بورزم و بازی درآورم ؟ این در بین ما زشت است از پرسیدند که : تو در مقابل کار او چه کردی ؟ و چه چیزی به او دادی ؟ گفت : من ۳۰۰ سرخ مو و ۵۰۰ گوسفند به او دادم به حاتم گفتند که : پس پس تو از او تو کریم‌تر هستی حاتم گفت : هیهات اصلاً این چنین نیست چون او هرچه داشت داد ولی من از این همه چیزی که داشتم اندکی از آن را به او دادم چون گدایی که نیم دارد به تمامی دهد ز خویش بیشتر زان بود که شاه جهان بدهد نیمی از خزانه خویش الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b خ
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۲۱ دلیل پنجم منکرین نیاز به علم رجال عبارت است از اینکه : با رجال مردم رسوا می‌شوند و ما با علم در عیوب مردم تجسس می‌کنیم و بعضی از راویان را یا تضعیف یا می‌کنیم در حالی که شارع مقدس فرموده است که : عیوب مردم را پنهان و مخفی کنید پس علم رجال ممنوع و حرام است جواب مصنف : اولاً اینکه : در وقتی مدعی و نزد می‌روند و برای ادعای خودش می‌آورد اینجا منکر می‌تواند عیوب شاهد را بیان کند و شاهد را کند و مورد جرح و خدشه قرار دهد که این کار منکر باعث رسوایی شاهد می‌شود و آبروی شاهد ریخته می‌شود ولی شارع اینجا اجازه داده است یا در باب اگر کسی برای دختری رفته و والدین دختر از شما در مورد داماد و و رفتار و کردار داماد از شما سوالاتی پرسیدند اگر شما اینجا در مقام عیوب را بیان کنید باعث رسوایی داماد می‌شوید و آبروی داماد ریخته می‌شود ولی شارع به شما اجازه داده است که کنید غیبت مجوزات دیگری هم دارد ثانیاً اینکه دو بحث است : یک بحث در است یک بحث در الله تعالی است در عیوب مردم الناس است حکم الله تعالی بر حفظ حق الناس اولویت دارد چون حکم الله تعالی از روایات به دست می‌آید و شارع در تجسس درباره راویان اجازه داده است ثالثاً در باره راویان حدیث بد و ناپسند نیست چون در قرآن فرمود : ان جاکم فاسق بنباء فتبیّنوا فرمود که : هر خبری می‌شنوید تحقیق و تبیّن کنید در آیه شریفه اگر چه امر به تحقیق در باره است ولی شامل هر امر مجهولی می‌شود یعنی : هم در باره تحقیق کنید و هم در باره پس شارع داده است الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 و کرم از شبلی پرسیدند : علامت و نشانه کریمان و لئیمان چیست ؟ جواب داد که : مثل سیمین است که دیر می‌شکند و زود می شود پس کسی است که : زود آشنا می‌شود و دیر بیگانه ولی مثل ظرف سفالین است که زود می‌شکند و دیر قابل اصلاح است پس کسی است که : دیر آشنا می‌شود و زود بیگانه انسان‌های کریم از دادن لذت می‌برند ولی انسان‌های لئیم از در زیاد دادن نیست سخاوت در به موقع دادن است به دهن خواجه چون بُردم گفتا که آه من مُردم گفتمش : خواه میر و خواه نمیر من که این را فرو بردم می‌شود در لقمه اول ز جان خویش سیر بر سر خوان لئیمان هرکه می‌شود صائب تبریزی الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۲۲ دلیل ششم منکرین نیاز به علم رجال عبارت است از اینکه : گفتار رجالی و شرایط منکرین نیاز به علم رجال می‌گویند : شرایط و هماهنگی بین عالم رجال و راوی و بین شرایط شهادت وجود ندارد مثلاً : شیخ طوسی می‌گوید : محمد ابن مسلم ثقه است اینجا هم معدِّل است یعنی : کسی است که می‌گوید : محمد ابن مسلم راوی عادل است و هم است یعنی : کسی است که به عدالت محمد ابن مسلم می‌دهد اینجا محمد ابن مسلم هم معدَّل است یعنی : کسی است که عادل معرفی شده است و هم مشهود علیه است یعنی : کسی است که شیخ طوسی که به نفع او شهادت داده که عادل است شهادت شرایطی دارد شهادت در صورتی صحیح است که شرایط آن موجود باشد یکی از شرایط صحت شهادت این است که : شهادت باید باشد و حدسی نباشد یعنی : شیخ طوسی باید وجود عدالت محمد ابن مسلم را حسّ کرده باشد و او را دیده باشد و عدالت ابن مسلم برایش ثابت شده باشد در حالی که اینطور نیست یعنی : عالم رجالی اصلاً با راوی هم عصر و همزمان نبوده است ولی می‌گوید که عادل است لذا اصلا ما نیازی به علم رجال نداریم مصنف جواب می دهد که : ۱ - بله یکی از شرایط شهادتین این است که : وقتی که شاهد می‌خواهد بر چیزی شهادت بدهد آن چیز : یا باید امر حسی باشد یا باید مقدمات و مبادی آن نزدیک به حس باشد مثلاً : شیخ طوسی می‌خواهد شهادت بدهد که محمد ابن مسلم عادل یا است اینجا عدالت و که امر حسی نیست لذا از راه مقدمات و مبادی یا شجاعت پی به عدالت و شجاعت راوی می‌بریم یعنی : اینکه شیخ طوسی می‌بیند که ابن مسلم : گناهان کبیره نمی‌کند و واجبات مستحبات را انجام می‌دهد و دروغ نمی‌گوید و موارد دیگر اینجا شیخ طوسی می‌فهمد که : پس محمد ابن مسلم عادل است یا مثلاً : در میدان جنگ نمی‌ترسد و بی‌باک است و بدون ترس کارهای بزرگ را انجام می‌دهد در انجام کارها کوتاهی نمی‌کند اینجا هم می‌فهمد که پس شجاع است الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۲۲ دلیل ششم منکرین نیاز به علم رجال عبارت است از اینکه : گفتار رجالی و شرایط ادامه جواب مصنف : ۲ - وقتی علمای رجال به ثقه بودن راویان شهادت می‌دهند علتش این است که : یا به خاطر شنیدنی هایی است که از شیخی به شیخی و یا استادی از استادش می‌باشد و یا به خاطر قرائن متواتر و شواهد قطعی می‌باشد و یا به خاطر شهرت مفید اطمینان می‌باشد که این‌ها موجب علم به عدالت یا ضعف راوی می‌شود پس در ثبوت برای راوی دو راه وجود دارد : ۱ - یا راوی معاصر است ۲ - یا راوی معاصر نیست اگر ر راوی معاصر است اینجا عدالت راوی معاصر از این راه‌ها ثابت می‌شود : ۱ - از راه ۲ - از راه وجود قرائن و شواهد ۳ - از راه شهرت مفید یقین یا اطمینان اگر راوی معاصر نیست اینجا عدالت راوی غیر معاصر از این راه‌ها ثابت می‌شود : ۱ - از راه شهرت مفید یقین یا اطمینان ۲ - از راه قرائن متواتر پس مقدمات شهادت هم کافیست عدالت عبارت است از : ملکه نفسانی در انسان عدالت یعنی : التزام به انجام واجبات و ترک محرمات پس خود عدالت قابل دیدن نیست ولی مقدمات عدالت قابل حس هست ۳ - وقتی که ما در احوال حالات علمای گذشته تحقیق می‌کنیم یقین پیدا می‌کنیم که توثیقات و تضعیفات : ۱ - یا مستند به کتاب‌هایی است که برای علمای رجال ثابت و محرز است که انتصاب این کتاب‌ها به مولفین و نویسندگان آنها صحیح است ۲ - یا مستند به نقل و است ۳ -'یا مستند به و استفاده است پس علمای رجال به هر کتابی مراجعه نمی‌کردند بلکه به کتاب‌هایی مراجعه می‌کردند که نویسندگان آنها با راویان هم عصر و معاصر بودند پس اگر علمای رجالی گذشته در کتب رجالی خودشان می‌نوشتند و تصریح می‌کردند که : فلان راوی ثقه است شهادت و اعتمادشان حدسی نبود بلکه حسی بود این شیوه حسی بهترین و متین‌ترین راه‌های تصریح و یقین به ثقه بودن بزرگواران است چون اعتماد به حس به سه طریق بدست می‌آید : ۱ -مراجعه به کتب رجالی که در دست آنها بوده و انتصاب کتب رجالی به مولفین و نویسندگان به طریق صحیح ثابت بوده است ۲ - سینه به سینه ثقه‌ای از ثقه دیگر و نقل سینه به سینه بزرگی از بزرگ دیگر ۳ - به شهرت و استفاضه ای که در بین اصحاب موجود بوده است مثلاً : علمی که ما به عدالت صاحب جواهر و شیخ انصاری و صاحب حدائق و دیگران داریم از راه شهرت و استفاضه است پس ما به علم رجال نیاز داریم الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 و کرم از شبلی پرسیدند : علامت و نشانه کریمان و لئیمان چیست ؟ جواب داد که : مثل سیمین است که دیر می‌شکند و زود می شود پس کسی است که : زود آشنا می‌شود و دیر بیگانه ولی مثل ظرف سفالین است که زود می‌شکند و دیر قابل اصلاح است پس کسی است که : دیر آشنا می‌شود و زود بیگانه انسان‌های کریم از دادن لذت می‌برند ولی انسان‌های لئیم از در زیاد دادن نیست سخاوت در به موقع دادن است به دهن خواجه چون بُردم گفتا که آه من مُردم گفتمش : خواه میر و خواه نمیر من که این را فرو بردم می‌شود در لقمه اول ز جان خویش سیر بر سر خوان لئیمان هرکه می‌شود صائب تبریزی الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b