eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹 ضیافتـــــ 💢 هشتمـــــــ برخی مفسّران، از آیات قرآن کریم ، آدابی را برای 🍃مهمانــــــ داریـــ استفاده کرده‌اند: پس از ورود مهمان، بی‌درنگ به پذیرایی او مبادرت شود و مهمان کم‌تر در انتظار پذیرایی بماند و میزبانــــــ، پنهانی و دور از چشم مهمان برای فراهم ساختن غذا اقدام کند تا او، وی را از این کار باز‌ ندارد:  📖«هَل اَتک حَدیثُ ضَیفِ اِبرهیمَ المُکرَمین... فَراغَ اِلی اَهلِهِ فَجاءَ بِعِجل سَمین».   🍃مهمانــــــ نیز نباید بدون دعوت به خانه کسی برود و پس از پذیرایی و تناول غذا نیز بیش از حد معمول در خانه میزبانــــــ نماند تا مزاحم او و خانواده‌اش نشود: 📖«اِذا دُعیتُم فَادخُلوا فَاِذا طَعِمتُم فَانتَشِروا‌...».  کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴 ⚠️ /55 📖 🥀در تفسیر مجمع البیان از عبدالله بن عباس چنین نقل شده که روزی در کنار چاه زمزم نشسته بود و برای مردم از قول پیامبر صلی الله علیه و آله حدیث نقل می کرد ، ناگهان مردی که عمامه ای بر سر داشت و صورت خود را پوشانیده بود نزدیک آمد و هر مرثیه که ابن عباس از پیغمبر صلی الله علیه و آله نقل حدیث می کرد ، او نیز با جمله قال رسول الله صلی الله علیه و آله حدیث دیگری از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل می کرد . 🍃ابن عباس او را قسم داد تا خود را معرفی کند ، او صورت خود را گشود و صدا زد : ای مردم هر کس مرا نمی شناسد بداند من ابوذر غفاری هستم ، با گوش های خود این سخنان را از رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیدم و اگر دروغ می گویم هر دو چشمم کور باد که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود : علی ، قائدالبره و قاتل الکفره منصور من نصره ، مخذول من خذله ؛ علی علیه السلام ، پیشوای نیکان است و کشنده کافران ؛ هر کس او را یاری کند ، خدا یاریش بر خواهد داشت 🥀سپس ابوذر اضافه کرد : ای مردم روزی از روزها با رسول خدا صلی الله علیه و آله در مسجد نماز می خواندم . سایلی وارد مسجد شد و از مردم تقاضای کمک کرد ولی کسی چیزی به او نداد ، او دست خود را به آسمان بلند کرد و گفت : خدایا تو شاهد باش که من در مسجد رسول تو تقاضای کمک کردم ، کسی جواب مساعد به من نداد . در همین حال ، علی علیه السلام که در حال رکوع بود با انگشت کوچک دست راست خود اشاره کرد . 🍃سایل نزدیک آمد و انگشتر را از دست آن حضرت بیرون آورد . پیامبر صلی الله علیه و آله که در حال نماز بود این جریان را مشاهده کرد . هنگامی که از نماز فارغ شد ، سر به سوی آسمان بلید کرد و چنین گفت : 🥀 خداوند برادرم موسی از تو تقاضا کرد که روح او را وسیع گردانی ، کارها را بر او آسان سازی و گره از زبان او بگشایی تا مردم گفتارش را درک کنند و نیز موسی در خواست کرد ، هارون را که برادرش بود وزیر و یاورش قرار دهی و به وسیله---و زیاد کنی و در کارهایش شریک سازی . 🍃خداوند من محمد ، پیامبر و برگزیده توام ، سینه مرا گشاده کن و کارها را بر من آسان ساز ، از خاندانم علی علیه السلام را وزیر من گردان تا به وسیله او پشتم قوی و محکم گردد . 🥀ابوذر می گوید : هنوز دعای پیامبر صلی الله علیه و آله پایان نیافته بود که جبرئیل نازل شد و به پیامبر صلی الله علیه و آله گفت : بخوان پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود : چه بخوانم ؟ گفت : بخوان انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا . . . سوره مبارکه مائده آیه 55. 📖انما ولیکم الله ورسوله والذین آمنوا الذین یقیمون الصلاة ویوتون الزکاة وهم راکعون 🥀سرپرست و ولیّ شما، تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آورده‌اند؛ همانها که نماز را برپا می‌دارند، و در حال رکوع، زکات می‌دهند.(٥٥) کانال 👇 @Targomeh
وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‌ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ ۹۶ اعراف و اگر مردم شهرها و آبادى‌ها ايمان آورده و تقوا پيشه كرده بودند، قطعاً (درهاى) بركات آسمان وزمين را برآنان مى‌گشوديم 🌕 بَرَكاتٍ» جمع «بركت»، به موهبت‌هاى ثابت و پايدار گفته مى‌شود، در مقابل چيزهاى گذرا. در معناى «بركت»، كثرت، خير و افزايش وجود دارد. بركات، شامل بركت‌هاى مادّى و معنوى مى‌شود، مثل بركت در عمر، دارايى، علم، كتاب و .... 🔵 از مصاديق بارز اين آيه، دوران ظهور حضرت مهدى (عجّل اللّه تعالى فرجه) است كه به گفته‌ى روايات، در آن زمان بركات از آسمان و زمين سرازير مى‌شود. 👇 از خودمان بپرسیم 🔺آیا ما برای نزول تلاشی کرده ایم؟ 🔺 آیا مابرای رسیدن به به وظایف الهی خو د پایبند هستیم ؟ 🔺آیا با دل صاحب الزمان را خوشحال کرده ایم ؟ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📘📘 📦 🔻امانت ضد است و از « ا ـ م ـ ن » به معناى آرامش، سکون و بر طرف شدن خوف و گرفته شده و به معناى تأمین حقى از حقوق به وسیله عهد، وصیت و مانند آن یا به معناى حالتى است که انسان را به حفظ دیگران برانگیخته و او را از تضییع یا تصرف در آن باز می دارد . 🔹این واژه بر نیز اطلاق شده و به مالی که در نزد دیگری به امانت سپرده شود امانت و به شخص مورد که امانت به او سپرده می شود گویند . 🔻 ۲ قسم است : 👈 ۱. امانت و آن در موردی است که مالی با اذن مالک در اختیار غیر قرار گیرد و سبب آن یا است که امانت موضوع اصلی آن است مانند ودیعه یا عقدی است که امانت در ضمن آن مطرح است ؛ مانند ، ، و مانند آن . 👈۲. امانت و آن مالی است که به اذن شارع در اختیار غیر مالک قرار میگیرد و او مکلف به حفظ آن است ؛ مانند اینکه باد لباس کسی را در خانه غیر مالکش بیندازد . 🔹 به معنای امانت است ؛ لیکن تفاوت آن با امانت در این است که امانت بوده و به مواردی که مالی با قصد یا بدون قصد در اختیار دیگری قرار میگیرد اطلاق می شود ؛ اما ودیعه است و تنها امانت هایی را که با قصد و انشا در اختیار کسی قرار داده شود است . 🔻 افزون بر این ، ودیعه است که نیاز به ایجاب و قبول دارد و در متعاقدین شرایط عامه تکلیف شرط است ، برخلاف که در همه موارد آن این امور لازم نیست . 🔹این موضوع در قرآن با های مختلفی آمده است ؛ مانند : * * که ۶ بار استعمال شده ( بقره ۲۸۳ ، نسا ۵۸ ، ...... ) ، * * که ۱۲ بار به کار رفته ( اعراف ۶۸ ، یوسف ۵۴ ، ...... ) و نیز * * یکبار ( یوسف ۵۵ ) ، * * دوبار ( یوسف ۱۲، ۶۳ ) ، * * یکبار ( نسا ۳۴ ) و افعال * * و مشتقات آن ۶ بار ( بقره ۲۸۳ ،‌ آل عمران ۷۵ ،‌‌ یوسف ۶۴ ) به کار رفته است . ادامه دارد ........ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۴۹ إِنْ تُبْدُوا خَيْرًا أَوْ تُخْفُوهُ أَوْ تَعْفُوا عَنْ سُوءٍ فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ عَفُوًّا قَدِيرًا ﴿١٤٩﴾ اگر کار خیری را آشکار کنید، یا آن راپنهان دارید، یا از بدیِ [دیگران] گذشت کنید، [کاری مورد پسند خدا انجام داده اید]؛ یقیناً خدا [با قدرت داشتن بر انتقام] همواره گذشت کننده و تواناست. (۱۴۹) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٤٩) -در اين آيه، به نقطه مقابل اين حكم اشاره كرده، مى‌فرمايد: «اگر نيكيهاى افراد را اظهار كنيد و يا مخفى نماييد مانعى ندارد (به خلاف بديها كه مطلقا جز در مواردى استثنايى بايد كتمان شود) و نيز اگر در برابر بديهايى كه افراد به شما كرده‌اند راه عفو و بخشش را پيش گيريد بهتر است زيرا اين كار در حقيقت يك نوع كار الهى است كه با داشتن قدرت بر هر گونه انتقام، بندگان شايسته خود را مورد عفو قرار مى‌دهد » (إِنْ تُبْدُوا خَيْراً أَوْ تُخْفُوهُ أَوْ تَعْفُوا عَنْ سُوءٍ فَإِنَّ اللّهَ كانَ عَفُوًّا قَدِيراً) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 470 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 إِنْ تُبْدُواْ خَيْراً أَوْ تُخْفُوهُ أَوْ تَعْفُواْ عَنْ سُوءٍ فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ عَفُوَّاً قَدِيرا 🍀 ترجمه: اگر كار نیكى را آشكار کنید یا آن را پنهان کنید، یا از بدى دیگران گذشت کنید، پس قطعاً خداوند همواره گذشت کننده و تواناست. 🌷 : اگر آشکارا کنید 🌷 : آن را پنهان کنید 🌷 : عفو کنید، گذشت کنید 🌷 : بدى 🌷 : توانا 🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. خوش به حال آنهایی که با رفتارشان یا گفتارشان دیگران را کنند فرصت ها ماندگار نیستند پس آنها را غنیمت بداریم اگر خوبی کنیم خوبی می بینیم و طرف حسابمان خداست. مى‌ فرمايد: إِنْ تُبْدُوا خَيْرًا أَوْ تُخْفُوهُ أَوْ تَعْفُوا عَنْ سُوٓءٍ فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ عَفُوًّا قَدِيرًا: اگر كار خیری را آشكار كنید یا آن را پنهان کنید، یا از بدی دیگران‌ گذشت كنید پس قطعاً خدا همواره گذشت كننده و تواناست. اگر نيكی هاى افراد را اظهار كنيم و يا مخفى نماييم مانعى ندارد و اگر در برابر بدی هايى كه افراد به ما كرده ‌اند راه و بخشش را پيش گيريم با خدایی که هم بخشاینده و هم تواناست روبرو می شویم. 🌸 یعنی اگر در زندگی اهل گذشت و عفو بودیم هم نسبت به ما اهل گذشت و عفو خواهد بود. همانگونه که صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: هر کسی عفو و گذشت داشته باشد خدا نیز از او گذشت خواهد نمود. کلمه کنار کلمه عفو آمده است یعنی خداوند هر گونه قدرت و توانایی دارد و می تواند بندگان را مجازات کند ولی و گذشت می کند پس ما انسان ها هم اگر روزی به رسیدیم به فکر تسویه حساب با دیگران نباشیم و از بدی دیگران نسبت به خودمان گذشت کنیم. عليه السلام فرمودند: بخشنده ترين مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد. 🔹پيام های آیه 149 سوره نساء 🔹 ✅ باید نسبت به خوبى ‏ها مشوق بود و نسبت به بدى‏‌ ها، ✅ گاهى ظلم ستیزى و فریاد، ارزش است و گاهى و بخشش ارزش است. ✅ از موضع قدرت، ارزشمند است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥📚🎆 📖 (ص) 🦋برخورد شديد پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم با يهوديان عهدشكن‏🦋 🌱از ماجراهاى تكان‏دهنده‏اى كه قرآن در آيات متعدد از جمله آيه 56 و 59 سوره انفال، و آيه 78 تا 82 سوره مائده، از آن ياد كرده، ماجراى عهدشكنى همه طوايف يهود، و برخورد شديد پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم با آن‏ها است. خداوند در آيه 82 مائده مى‏فرمايد: به طور قطع دشمن‏ترين مردم نسبت به مؤمنان را يهود و مشركان خواهى يافت. 🌿توضيح اين كه: از فرازهاى حساس تاريخ پيامبر اسلام كه در آن عهد شكنى و خيانت و عدم وفاى يهود منعكس شده، و نشان دهنده لجاجت و نفاق يهوديان نسبت به مسلمين است، داستان عهدشكنى همه طوايف يهود با پيامبر اسلام در جنگ احزاب و... است. 🌻هنگامى كه رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم به مدينه مهاجرت فرمود، در اطراف طوايف مختلفى از يهود سكونت داشتند، كه به طور كلى به سه طايفه منشعب مى‏شدند به نام‏هاى: 1 - طايفه بنى قينقاع. 2 - طايفه بنى النضير. 3 - طايفه بنى قريظه. 🌿پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم نخست، همه اين طوايف را كه اوصاف پيغمبر اسلام، را در تورات خوانده و مى‏شناختند به اسلام دعوت كرد، ولى آن‏ها دعوت پيامبر را رد كردند؛ رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم با در نظر گرفتن شرايط زيست مسلمين و جنگ‏هاى آينده و دشمنان بسيار از هر سو، وجود اين طوايف زيانبار و خطرناك مى‏دانست، از اين رو با آن‏ها پيمان محكمى برقرار كرد، كه نه تنها در حوادث به دشمن كمك نكنند، بلكه به عكس در بحران‏ها به مسلمين كمك كنند. 🌱آن‏ها با اين كه پاى اين پيمان را امضاء كرده بودند، هنگامى كه وقت وفاى به پيمان فرا مى‏رسيد با كمال بى‏پروايى پيمان خود را مى‏شكستند و به دشمن مى‏پيوستند، عجيب اين كه در تاريخ سراغ نداريم كه حتى به عنوان نمونه، مثلاً دسته‏اى از طوايف يهوديان به عهد و پيمان خود وفا كنند. براى توضيح مطلب كافى است كه در اين جا به طور فشرده به بيان پيمان‏شكنى هر يك از طوايف سه گانه نامبرده بپردازيم . کانال 👇 @Targomeh
خدا براش اطاعت و بندگی مهمه ✴️قُلْ أَطِيعُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ 📜(آل عمران32) شیطان دنبال ایجاد شبهس تا بندگی و اطاعتو بزاری کنار ✴️ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا 📜(بقره275) گفتند ربا هم ی جور معاملس دیگه مگه چه فرقی داره کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کیهان شناسی هم مورد تایید و تشویق قرآنه ✴️وَإِلَى السَّمَاءِ كَيْفَ رُفِعَتْ📜(غاشیه18) ✅و همینطور بسیاری ایات که دقائقی از آسمان رو به رخ میکشه خیلیها میگن ❌قرآن همین مقدار که مردم معمولی بفهمن رو خواسته بگه کانال 👇 @Targomeh
دلیل 1 قرآن میگه ما آسمان رو بنا کردیم با دو ویژگی 1⃣ سقف هست (مانع خروج و ورود اشیاء ) ✴️وَجَعَلْنَا السَّمَاءَ سَقْفًا مَّحْفُوظًا📜 (انبیا32) 2⃣ بدون ستون بنا شده ✴️خَلَقَ السَّمَاوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا 📜(لقمان10) خب واقعا اون موقع کی میفهمید که رد شدن از جو در حالت عادی اصلا امکان پذیر نیست و کی میفهمید ملیون ها شهاب سنگ با برخورد به جو از بین میرن و گرنه زمین سوراخ سوراخ شده بود تا بحال نباید بپذیریم اینها اشاره به مساله ی تخصصیه؟؟؟ ـــــــــ꧁꧂ــــــــ کانال 👇 @Targomeh
قرآنی دلیل2 خدائیش کدوم مردم میتونن بفهمن که آدم هرچی بالا بره فشار اکسیژن کم میشه و اختلاف فشارباعث سختی تنفس میشه ✴️يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقًا حَرَجًا كَأَنَّمَا يَصَّعَّدُ فِي السَّمَاءِ 📜(انعام 125) قطعا مردم اون زمان که اینو نمیفهمیدن مردم ما هم مگه چند درصدشون این تجربه رو دارن آیا نباید قبول کنیم ی نکته ی اختصاصی اهل همین علمه؟؟؟ ـــــــــ꧁꧂ــــــــ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴 ⚠️ /41 📖 🥀یکی از اشراف یهود خیبر که دارای همسر بود ، با زن شوهرداری که او هم از خانواده های سرشناس خیبر محسوب می شد ، عمل منافی عفت انجام داد . 🍃یهودیان از اجرای حکم تورات (سنگ سار کردن ) در مورد آنها ناراحت بودند و به دنبال راه حلی می گشتند که آن دو را از حکم مزبور معاف سازند ، در عین حال پای بند بودن خود را به احکام الهی نشان دهند . 🥀این بود که به هم مسلکان خود در مدینه پیغام فرستادند که حکم این حادثه را از پیامبر صلی الله علیه و آله بپرسند (تا اگر در اسلام حکم سبک تری بود آن را انتخاب کنند و در غیر این صورت ، آن را نیز به دست فراموشی بسپارد و شاید از این طریق می خواستند توجه پیامبر صلی الله علیه و آله را نیز به خود جلب کنند و خود را دوست مسلمانان معرفی نمایند) 🍃به همین جهت ، جمعی از بزرگان یهود مدینه به خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله شتافتند . پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود : آیا هر چه حکم کنم ، می پذیرید ؟ آنها گفتند : بخاطر همین نزد تو آمده ایم 🥀در این موقع ، حکم سنگ باران کردن کسانی که مرتکب زنای محصنه می شوند نازل گردید . ولی آنها از پذیرفتن این حکم (به عذر این که در مذهب آنها چنین حکمی نیامده شانه خالی کردند ) پیامبر صلی الله علیه و آله اضافه کرد ، این همان حکمی است ؟ در تورات شما نیز آمده ، آیا موافقید که یکی از شما را به داوری بطلبم و هر چه او از زبان تورات نقل کرد بپذیرید ؟ گفتند : آری . 🍃پیامبر صلی الله علیه و آله گفت : ابن صوریا که در فدک زندگی می کند چگونه عالمی است ؟ گفتند : او از همه یهود به تورات آشناتر است . به دنبال او فرستادند و هنگامی که نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمد ، حضرت به او فرمود تو را به خداوند یکتایی که تورات را بر موسی نازل کرد و دریا را برای نجات شما شکافت و دشمن شما فرعون را غرق نمود و دریا بیابان شما را از مواهب خود بهره مند ساخت ، سوگند می دهم بگو آیا حکم سنگ باران کردن در چنین موردی ، در تورات بر شما نازل شده است یا نه ؟ او در پاسخ گفت : سوگندی به من دادی که ناچارم بگویم آری ، چنین حکمی در تورات آمده است . 🥀پیامبر صلی الله علیه و آله گفت : چرا از اجرای حکم سرپیچی می کنید ؟ او در جواب گفت : حقیقت این است که ما در گذشته این را درباره افراد عادی اجرا می کردیم ولی در مورد ثروتمندان و اشراف خودداری می نمودیم ، این بود که گناه مزبور در طبقات مرفه جامعه ما رواج یافت تا این که پسر عموی یکی مرتکب این عمل زشت شد و طبق معمول از مجازات او صرف نظر کردند . 🍃در همین اثنا یک فرد عادی مرتکب این کار گردید ، هنگامی که می خواستند او را سنگباران کنند ، خویشان او اعتراض کردند و گفتند : اگر بنا هست این حکم اجرا بشود ، باید در مورد هر دو اجرا بشود و به همین جهت ، نشستیم و قانونی سبک تر از قانون سنگسار کردن تصویب نمودیم و آن این بود که به هر یک چهل تازیانه بزنیم و آنها را وارونه سوار مرکب کنیم در کوچه و بازار بگردانیم 🥀در این هنگام ، پیامبر صلی الله علیه و آله دستور داد که آن مرد و زن را در مقابل مسجد سنگسار کنند و فرمود : خدایا من نخستین کسی هستم که حکم تو را زندنمودم بعد از آن که یهود آن را از بین بردند . در این هنگام آیه نازل شد و جریان مزبور را به طور فشرده بیان کرد . مبارکه مائده آیه 41. 📕یا ایها الرسول لا یحزنک الذین یسارعون فی الکفر من الذین قالوا آمنا بافواههم ولم تومن قلوبهم ومن الذین هادوا سماعون للکذب سماعون لقوم آخرین لم یاتوک یحرفون الکلم من بعد مواضعه یقولون ان اوتیتم هذا فخذوه وان لم توتوه فاحذروا ومن یرد الله فتنته فلن تملک له من الله شیئا اولئک الذین لم یرد الله ان یطهر قلوبهم لهم فی الدنیا خزی ولهم فی الآخرة عذاب عظیم 🥀ای فرستاده (خدا)! آنها که در مسیر کفر شتاب می‌کنند و با زبان می‌گویند: «ایمان آوردیم» و قلب آنها ایمان نیاورده، تو را اندوهگین نسازند! و (همچنین) گروهی از یهودیان که خوب به سخنان تو گوش می‌دهند، تا دستاویزی برای تکذیب تو بیابند؛ آنها جاسوسان گروه دیگری هستند که خودشان نزد تو نیامده‌اند؛ آنها سخنان را از مفهوم اصلیش تحریف می‌کنند، و (به یکدیگر) می‌گویند: «اگر این (که ما می‌خواهیم) به شما داده شد (و محمد بر طبق خواسته شما داوری کرد،) بپذیرید، وگرنه (از او) دوری کنید!» (ولی) کسی را که خدا (بر اثر گناهان پی‌درپی او) بخواهد مجازات کند، قادر به دفاع از او نیستی؛ آنها کسانی هستند که خدا نخواسته دلهایشان را پاک کند؛ در دنیا رسوایی، و در آخرت مجازات بزرگی نصیبشان خواهد شد.(٤١) کانال 👇 @Targomeh
🌹 نشستنــــــ در مجالســـــ عمومیـــــ 💢 نهمــــــــ 🍃از آدابـــــ اجتماعیـــــ مورد توجّه قرآن، جا دادن به تازه واردانــــــ در مجالس عمومی است: 📖«یاَیهَا الَّذینَ ءامَنوا اِذا قیلَ لَکم تَفَسَّحوا فِی المَجلِسِ فَافسَحوا یفسَحِ اللّهُ لَکم... یرفَعِ اللّهُ الَّذینَ ءامَنوا مِنکم والَّذینَ اوتُوا العِلمَ دَرَجت‌...».  🍃 شأنــــــ نزول آیه، درباره گروهی از شرکت کنندگان در جنگ بدر است که در «صفّه» بر پیامبر و یارانش وارد شدند. پیامبر دستور داد که حاضران به آنان جای دهند.  🍃 برخی، این عمل پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) را نوعی ادبـــــ آموزیـــ و درســـــ احترام گذاشتن پیش‌گامانـــــ جهاد و ایمان دانسته‌اند.  🍃 برخی نیز با توجّه به ذیل آیه، احتمال داده‌اند که آیه به رعایت ادبـــــــ در برابر عالمانـــــ و دانشمندانـــــ ناظر باشد.  کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 عجایب دنیای ظهور ⭕️ درختانی که می‌شکنند! 💚 امام حسین علیه السلام در بیان آنچه هنگام ظهور امام مهدی عجل الله فرجه رخ مى‌دهد فرمودند: «برکت از آسمان به سوى زمین فرو مى‌ریزد؛ تا آن‏جا که درخت از میوه فراوانى که خداوند در آن مى‏‌افزاید، مى‏‌شکند. مردم میوه زمستان را در تابستان و میوه تابستان را در زمستان مى‏‌خورند؛ و این معناى سخن خداوند متعال است: و اگر مردم آبادى‏‌ها ایمان مى‌آوردند و تقوا پیشه مى‏‌کردند، برکت‏‌هایى از آسمان و زمین به روى آنان مى‏‌گشودیم؛ لیکن تکذیب کردند.» (اعراف/۹۶) ✅ مردم اگر می‌دانستند که خدای عزیز چه بهشت برینی بروی همین زمین برایشان تدارک دیده کار و زندگی‌شان را رها کرده و فقط برای فرج دعا می‌کردند.. 📗مختصر البصائر،ج۱، ص۱۶۸ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📘📘 📦 > ⬅️ 🔻 از ویژگیهاى اخلاقى و صفات پسندیده و در میان همه اقوام و ملتها از اهمیت ویژه‌اى برخوردار است و عموم انسانها با هر و مذهبى امانتدارى را ارج‌نهاده و شخص امانتدار را مى‌ستایند. 🔹 در اسلام نیز امانت از اهمیت و‌جایگاه والایی برخوردار است و قرآن در آیات متعدد را به توجه و حفظ امانت دیگران سفارش کرده است ؛ ازجمله در آیه ۵۸ نساء 🔻خداوند با تاکید به همگان می دهد که را به اهل آن باز گردانند : * انّ الله یامرکم ان تودّوا الامانات الی اهلها * . 🔹اهل امانت اختصاص به ندارد ، بلکه را نیز در برمی گیرد ، چنانکه پیامبر فرمود : را به صاحبش بازگردانید ، هر چند باشد . 🔻امام علیه السلام نیز فرمود : اگر قاتل علی علیه السلام به من بسپارد آن را به وی باز خواهم گرداند 🔹 و نیز امام علیه السلام فرمود : اگر پدرم حسین بن علی علیه السلام شمشیری که با آن پدرم را به شهادت رسانده در نزد من گذارد به او باز خواهم گرداند . 🔻در شان آیه فوق نیز نقل شده که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله پس از مکه کلید کعبه را که از عثمان بن طلحه کافر به ستانده بود به وی بازگرداند . 🔹قرآن در آیاتی دیگر از وحی به عنوان فرشته ای یاد می کند : * نزل به الرّوح الامین * ( شعرا ۱۹۳ و نیز تکویر ۲۱) . ادامه دارد...... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۵۰و۱۵۱ إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَيُرِيدُونَ أَنْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ اللَّهِ وَرُسُلِهِ وَيَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَيُرِيدُونَ أَنْ يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذَٰلِكَ سَبِيلًا ﴿١٥٠﴾ بی تردید کسانی که به خدا و پیامبرانش کافر می شوند و می‌خواهند میان خدا و پیامبرانش [با ایمان آوردن به خدا و کفرورزی به پیامبران] جدایی اندازند، و می گویند: به بعضی ایمان می آوریم و به برخی کافر می شویم و می خواهند میان کفر و ایمان راهی [خاص] برگزینند، [سبک مغز و بی شعورند.] (۱۵۰) أُولَٰئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ حَقًّا ۚ وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُهِينًا ﴿١٥١﴾ اینان در حقیقت کافرند؛ و ما برای کافران عذابی خوار کننده آماده کرده ایم. (۱۵۱) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٥٠) -ميان پيامبران تبعيض نيست! در اين آيه و آيۀ بعد توصيفى از حال جمعى از كافران و مؤمنان و سرنوشت آنها آمده است و آيات گذشته را كه در بارۀ منافقان بود تكميل مى‌كند. نخست به كسانى كه ميان پيامبران الهى فرق گذاشته، بعضى را بر حق و بعضى را بر باطل مى‌دانند اشاره كرده، مى‌فرمايد: «آنها كه به خدا و پيامبرانش كافر مى‌شوند و مى‌خواهند ميان خدا و پيامبران تفرقه بيندازند و اظهار مى‌دارند كه ما نسبت به بعضى از آنها ايمان داريم اگر چه بعضى ديگر را به رسميت نمى‌شناسيم، و به گمان خود مى‌خواهند در اين ميان راهى پيدا كنند. . .» (إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِاللّهِ وَ رُسُلِهِ وَ يُرِيدُونَ أَنْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ اللّهِ وَ رُسُلِهِ وَ يَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَ يُرِيدُونَ أَنْ يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذلِكَ سَبِيلاً) . در حقيقت اين جمله حال يهوديان و مسيحيان را روشن مى‌سازد كه يهوديان مسيح را به رسميت نمى‌شناختند، و هر دو، پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله را، در حالى كه طبق كتب آسمانى آنها نبوت اين پيامبران بر ايشان ثابت شده بود. بنابراين، ايمان آنها حتى در مواردى كه نسبت به آن اظهار ايمان مى‌كنند، بى‌ارزش قلمداد شده است، چرا كه از روح حق‌جويى سر چشمه نمى‌گيرد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 470 کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٥١) -در اين آيه ماهيت اين افراد را بيان كرده، مى‌فرمايد: «آنها كافران واقعى هستند» (أُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ حَقًّا) . و در پايان آنها را تهديد كرده، مى‌گويد: «ما براى كافران عذاب توهين آميز و خواركننده‌اى فراهم ساخته‌ايم» (وَ أَعْتَدْنا لِلْكافِرِينَ عَذاباً مُهِيناً) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 471 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۵۲ وَالَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَلَمْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ أُولَٰئِكَ سَوْفَ يُؤْتِيهِمْ أُجُورَهُمْ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا ﴿١٥٢﴾ وکسانی که به خدا و پیامبرانش ایمان آوردند و میان هیچ یک از آنان جدایی نینداختند، خدا پاداششان را می دهد؛ و خدا همواره بسیار آمرزنده و مهربان است. (۱۵۲) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٥٢) -در اين آيه به وضع مؤمنان و سرنوشت آنها اشاره كرده و مى‌گويد: «كسانى كه ايمان به خدا و همۀ پيامبران او آورده‌اند و در ميان هيچ يك از آنها تفرقه نينداختند (و با اين كار، «تسليم و اخلاص» خود در برابر حق، و مبارزۀ با هر گونه «تعصب» نابجا را اثبات نمودند) به زودى خداوند پاداشهاى آنها را به آنها خواهد داد» (وَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللّهِ وَ رُسُلِهِ وَ لَمْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ أُولئِكَ سَوْفَ يُؤْتِيهِمْ أُجُورَهُمْ) . و در پايان آيه به اين مطلب اشاره مى‌شود كه اگر اين دسته از مؤمنان در گذشته مرتكب چنان تعصبها و تفرقه‌ها و گناهان ديگر شدند اگر ايمان خود را خالص كرده و به سوى خدا بازگردند خداوند آنها را مى‌بخشد «و خداوند همواره آمرزنده و مهربان بوده و هست» (وَ كانَ اللّهُ غَفُوراً رَحِيماً) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 471 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌹 بخش 1 🌸 إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَيُرِيدُونَ أَنْ يُفَرِّقُواْ بَيْنَ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَيَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَيُرِيدُونَ أَنْ يَتَّخِذُواْ بَيْنَ ذَلِكَ سبيلا ً 🍀 ترجمه: قطعاً كسانى كه به خداوند و پیامبرانش كفر مى‏ ورزند و مى ‏خواهند میان خدا و پیامبرانش جدایى بیفكنند و مى ‏گویند: به بعضى ایمان مى‏ آوریم و به بعضى كافر مى‏ شویم، و مى‏ خواهند در این میانه راهى در پیش گیرند. 🌸 أُولَٰٓئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ حَقًّا ۚ وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُهِينًا 🍀 ترجمه: اینان در حقیقت همان كافران هستند؛ و ما برای كافران عذابی خوار كننده آماده ساخته ایم. 🌸 وَالَّذِينَ ءامَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَلَمْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ أُولَٰٓئِكَ سَوْفَ يُؤْتِيهِمْ أُجُورَهُمْ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا 🍀 ترجمه: و كسانی كه به خدا و پیامبرانش ایمان آوردند و میان هیچ یک از آنان جدایی نینداختند، خداوند به زودی پاداششان را می‌ دهد؛ و خدا همواره بسیار آمرزنده ی مهربان است. 🌷 : کفر می ورزند 🌷 : پیامبرانش 🌷 : می خواهند 🌷 : جدایی بیفکنند 🌷 : آماده ساخته ایم 🌷 : خوار کننده 🌷 : به زودی 🌷 : آمرزنده 🌷 : مهربان 🔴 : این آیات همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. و ، بعضى پیامبران و بعضی موارد دیگر را قبول داشتند و به بعضى دیگر كافر بودند. که این آیات درباره آنها نازل شد. 🌸 تنها دینی که تمام پیامبران را قبول دارد دین است. مگر می شود از زندگی پیامبر اسلام و موسی و عیسی و نوح و ابراهیم و یوسف و یونس و سایر انبیای دیگر گفت و محبت آنها را در دل نداشت و به آنها ایمان نیاورد نمی توانید مسلمانی را پیدا کنید که بگوید من به فلان پیامبر ایمان ندارم اگر چنین شخصی را یافتید این شخص مسلمان نیست و طبق همین آیات است. اما می گویند ما فقط به موسی و بعضی دیگر ایمان داریم و به مسیح و پیامبر اسلام ایمان نداریم یا می گویند ما به عیسی و بعضی از پیامبران دیگر ایمان داریم و به پیامبر اسلام ایمان نداریم. 🌸 درباره کسانی که بعضی از پیامبران را قبول دارند و بعضی دیگر را باطل می دانند می فرماید: إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَيُرِيدُونَ أَنْ يُفَرِّقُواْ بَيْنَ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَيَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَيُرِيدُونَ أَنْ يَتَّخِذُواْ بَيْنَ ذَلِكَ سبيلا: قطعاً كسانى كه به خداوند و پیامبرانش كفر مى‏ ورزند و مى ‏خواهند میان خدا و پیامبرانش جدایى بیفكنند و مى ‏گویند: به بعضى ایمان مى‏ آوریم و به بعضى كافر مى‏ شویم، و مى‏ خواهند در این میانه راهى در پیش گیرند. بنابراين، ايمان آنها حتّى در مواردى كه نسبت به آن اظهار مى ‌كنند، بى ‌ارزش قلمداد شده است، زیرا كه از روح حقّ‌ جويى سر چشمه نمى ‌گيرد. و سپس آنها را معرفی می کند و سرنوشت آنها را چنین بیان می کند: أُولَٰٓئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ حَقًّا ۚ وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُهِينًا: اینان در حقیقت همان كافران هستند. و ما برای كافران عذابی خوار كننده آماده ساخته ایم. 🌸 سپس در آیه بعد به سرنوشت کسانی که به خدا و تمام پیامبران آوردند اشاره كرده و مى‌ فرماید: وَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللّهِ وَ رُسُلِهِ وَ لَمْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ أُولئِكَ سَوْفَ يُؤْتِيهِمْ أُجُورَهُمْ: و کسانی که به و پیامبرانش ایمان آوردند و میان هیچ یک از آنان جدایی نینداختند، به زودی پاداششان را می دهد. و در پايان آيه به اين مطلب اشاره مى ‌شود كه اگر اين دسته از در گذشته مرتكب گناهان شدند اگر ايمان خود را خالص كرده و به سوى بازگردند خداوند آنها را مى‌ بخشد وَ كانَ اللّهُ غَفُوراً رَحِيماً: و خداوند همواره آمرزنده و مهربان است. کانال 👇 @Targomeh