eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅دائره المعارف قرآن کریم✅ 🎅> ◀️ ابوبکر در شان نزول .....ادامه 👈 ۱۱ . * ثم رددناه اسفل السّافلین الّا الّذین آمنوا و عملوا الصّالحات فلهم اجر غیر ممنون * ( تین ۵ و ۶ ) 🌀بر اساس روایتی از انس ، این آیه بر ابوبکر ، عمر ، عثمان و علیه السلام تطبیق شده است که سیوطی در سند آن اشکال کرده و خطیب بغدادی ، این را مردود دانسته و محمد بن بیان از راویان ، آن را پردازی بزرگ شمرده است . 🅰در منابع نیز آیات چندی درباره ابوبکر دانسته شده که به طور عمده ، به زمینه سازی‌های پیش از ارتباط می‌یابد ؛ 🌀 البته برخی روایات دیگر نیز در غیر قدح وی آمده و گاه درباره برخی از آیات منقول در اهل سنت ، میان آنها با شیعیان ، اتفاق نظر وجود دارد . 🅰 مفسران و محدثان به رغم پذیرش بسیاری از آیات و روایات منقول در ابوبکر ، گاه برخی از آن روایات را از حیث سند مخدوش دانسته و نپذیرفته‌اند . 🌀 ابو الفتوح رازی نقل می‌کند که هنگام آیه * ان تخفوا ما فی صدورکم او تبدوه یعلمه الله * ( آل عمران ۲۹ ) برخی ، از جمله نزد پیامبر آمده ، از سختی این تکلیف ( محاسبه بر ما فی الضمیر ) به وی بردند . 🅰 صلی الله علیه و آله فرمود : آیا درست است که به رغم شنیدن این از آن سر بپیچید ؟ 🌀 آنان گفتند : خیر ، بلکه آن را شنیده ، خواهیم کرد ؛ آنگاه آیه * لا یکلّف الله نفسا الّا وسعها * (بقره ۲۸۶ ) نازل شد و آیه پیشین را کرد . 🅰 در ذیل آیه تحریم نیز روایت شده که روزی ابوبکر و عمر ، سلمان را برای تهیه غذا نزد فرستادند . 🌀 حضرت نیز او را نزد * اسامه * فرستاد . 🅰 اسامه از خالی بودن خبر داد و سلمان با دست بازگشت . 🌀آن دو به یکدیگر گفتند : اسامه بر ما بخل ورزید و اگر سلمان را برای آب به چاهی بر طلب آب بفرستیم ، آن چاه در جا خواهد شد ؛ 🅰 سپس نزد آمدند و حضرت به آنها فرمود : چرا سلمان و اسامه را به دهن گرفته‌اید ؟ 🌀 در این هنگام نازل شد : * لا یغتب بعضکم بعضا ایحبّ احدکم ان یاکل لحم اخیه میتا * ( حجرات ۱۲ ) 🅰 در از امام باقر و امام کاظم علیهما السلام آیه ۱۰۸ نساء ( اذ یبیتون مالا یرضی من القول ) در ابوبکر و عمر و ابوعبیده دانسته شده که در مجالس خصوصی خود ، سخنانی بر خلاف خدا بر زبان می‌آوردند . 🌀 آیه ۷ مجادله ( ما یکون من نجوی ثلاثه ) نیز درباره پنهانی آنها دانسته شده است . 🅰 بنابر روایتی دیگر از امام علیه السلام ذیل آیات * ام ابرموا امرا فانّا مبرمون * ام یحسبون انّا لا نسمع سرّهم و نجواهم * ( ۷۹ و ۸۰ زخرف ) 🌀این گروه به چینی‌هایی مشغول بوده و اسرار و رازهایی در میان خود داشته‌اند که آیات ۲۵ و ۲۶ سوره این اعمال و اسرار آنها را بازگشت به دوره پیش از اسلام یاد می‌کند . 🅰 از بریده اسلمی و ابن عباس نیز به همین مضمون در شأن نزول آیه ۷۹ و ۸۰ زخرف نقل شده ؛ اما از نام برده نشده است . 🌀بر پایه روایتی ، امام صادق علیه السلام را با ( عنوان کنایی ) از آن گروه می‌شمرد که خداوند درباره آنها به فرمود : خدا از دل آنها آگاه است ؛ پس از آنها کناره بگیر و موعظه‌شان نما . ( نسا ۶۳ ) 🅰در برخی روایات ، ذیل آیه ۷۴ توبه از شرکت در ماجرای کشتن عقبه هنگام بازگشت پیامبر از جنگ یاد شده که زیاد بن منذر در سند یکی از آن روایات ، غیر قابل معرفی شده و بلکه روایاتی از امامان علیهم السلام در وی وارد شده است . 🌀 ابوبکر و دیگر یارانش از خلافت علی علیه السلام و سوگند خوردن آنها در کنار مبنی بر جلوگیری از به خلافت رسیدن علی علیه السلام نیز در روایات گزارش شده است . 🅰 بنابراین روایات ، خداوند این را در آیه * یحلفون باللّه ما قالوا و لقد قالوا کلمة الکفر و کفروا بعد اسلامهم و همّوا بما لم ینالوا * ( توبه ۷۴ ) برای آشکار ساخت . 🌀 تطبیق‌های متعددی نیز در روایات آمده است . 🅰 آیه * و من لم یحکم بما انزل الله * ( مائده ۴۴ ) بر حقّ آل محمد به وسیله ابوبکر و * لا تتّبعوا السّبل فتفرق بکم عن سبیله * ( انعام ۱۵۳ ) بر از ولایت خلیفه اول و دوم در برابر ولایت علی علیه السلام و * الّذین یوذون الله و رسوله * (احزاب ۵۷ ) بر به علی و فاطمه علیهما السلام و * لو انّهم اذ ظلموا انفسهم جاءوک فاستغفروا الله * ( نساء ۶۴ ) بر عدم آنها از نافرمانی و ظلمشان به پیامبر و علی علیه السلام تطبیق شده است . ........... پایان @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
أَلَمْ يَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ هُوَ يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبادِهِ وَ يَأْخُذُ الصَّدَقاتِ وَ أَنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ «توبه آیه104» آيا ندانستند كه تنها خداوند از بندگانش توبه را مى‌پذيرد و صدقات را مى‌گيرد و اينكه خداوند، بسيار توبه‌پذير و مهربان است. @Targomeh
💠 نور (محسن قرائتی)💫 أَلَمْ يَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ هُوَ يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبادِهِ وَ يَأْخُذُ الصَّدَقاتِ وَ أَنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ «توبه آیه104» آيا ندانستند كه تنها خداوند از بندگانش توبه را مى‌پذيرد و صدقات را مى‌گيرد و اينكه خداوند، بسيار توبه‌پذير و مهربان است. نکته ها برخى از آنان كه در جنگ تبوك شركت نكردند، نزد پيامبر آمده و درخواست مى‌كردند كه توبه‌ى آنان را بپذيرد. اين آيه مى‌فرمايد: توبه‌پذير خداست، نه ديگرى، و صدقات و زكاتى كه به پيامبر و امام داده مى‌شود، در حقيقت گيرنده‌اش خداوند است. چون پيامبر به فرمان خدا زكات مى‌گيرد، در حقيقت خدا زكات گيرنده است. نظير آيه‌ى بيعت: «إِنَّ الَّذِينَ يُبايِعُونَكَ إِنَّما يُبايِعُونَ اللَّهَ» «1» هر كس با تو اى پيامبر بيعت كند، گويا با خدا بيعت كرده‌است. امام صادق عليه السلام فرمود: صدقه در دست فقير قرار نمى‌گيرد، مگر آنكه در دست خدا قرار گيرد. آنگاه اين آيه را تلاوت فرمود. «2» از امام صادق عليه السلام سؤال شد كه آيا گرفتن زكات مخصوص پيامبر است يا بعد از آن حضرت نيز ادامه دارد؟ حضرت فرمودند: آرى، ادامه دارد. «3» پیام ها 1- پيامبر خدا نيز حقّ توبه‌پذيرى ندارد، تا چه رسد به كشيش‌ها و مقامات كليسا. اين مقام، خاصّ خداست. «هُوَ يَقْبَلُ التَّوْبَةَ» 2- پرداخت زكات، لازمه‌ى توبه‌ى واقعى است. يَقْبَلُ التَّوْبَةَ ... وَ يَأْخُذُ الصَّدَقاتِ‌ «1». فتح، 10. «2». تفسير برهان. «3». تفسير نورالثقلين. جلد 3 - صفحه 499 3- انقلاب درونى، مقدّم بر كمك‌هاى مادّى است. يَقْبَلُ التَّوْبَةَ ... يَأْخُذُ الصَّدَقاتِ‌ 4- توبه تنها پشيمانى نيست، به دنبال آن اصلاح و عمل لازم است. «يَقْبَلُ التَّوْبَةَ، يَأْخُذُ الصَّدَقاتِ» 5- چون گيرنده‌ى صدقات خداست، پس با دلگرمى بدهيم و بهترين جنس را با بهترين شيوه بپردازيم. أَنَّ اللَّهَ‌ ... يَأْخُذُ الصَّدَقاتِ‌ 6- زكات، مالياتى اسلامى است كه از قداست برخوردار است، زيرا گيرنده‌ى آن خداوند است. «يَأْخُذُ الصَّدَقاتِ» @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اطاعت، حاصل یکی از سه چیزه دیگه عامل دیگه ای نداره 1⃣میل به پاداش 👈فَإِن تُطِيعُوا يُؤْتِكُمُ اللَّهُ أَجْرًا حَسَنًا 🔹 اگر اطاعت کنید خدا اجر خوبی به شما خواهد داد 2⃣ترس از عذاب👈 وَإِن تَتَوَلَّوْا كَمَا تَوَلَّيْتُم مِّن قَبْلُ يُعَذِّبْكُمْ عَذَابًا أَلِيمًا 🔹و اگر مثل قبل اطاعت نکنید عذابی دردناک خواهید شد 3⃣محبت 👈قُلْ أَطِيعُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَإِن تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْكَافِرِينَ (آل عمران32) 🔹بگو خدا و رسولش را اطاعت کنید چرا که خدا کافران رو دوست نداره انسانها معمولا دوتای اولی رو بیشتر دارن لذا قرآن بیشتر به همون دوتا پرداخته عده ی کمی به عشق و محبت خدا، اهل اطاعتن، تو قران هم آیات کمی در این زمینه داریم ✅ ولی مغز اسلام همینه که انسان از روی محبت اهل خدا بشه @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚠ منازل هولناک بعد : ❓چگونه از منازل هولناک براحتی عبور کنیم: 🔸 سکرات موت: قرائت مزمل( مرگ شیرین)، ق در نماز مستحبی یا واجب. 3 بار جاثیه ( پشت سرهم). مداومت بر سوره یس، ذاریات، واقعه، دعای عدیله 🔸عالم : زیارت عاشورا، سوره های ملک هرشب، تکاثر هرشب، مداومت بر زخرف. سوره ن و قلم در نماز مستحبی یا واجب. نساء هر جمعه. 🔸برزخ: صدقه، دانش سودمند، فرزند صالح، محبت اهل بیت(ع)، گفتن اذان، و آموزش کار خیر. 🔸حسابرسی اعمال: 👈آسان شدن حساب: سوره های هود. غاشیه. بینه. دخان در نماز مستحبی یا واجب. حفظ کردن نبا باعث میشه حسابرسی به اندازه مدت یک نماز بشه. 👈بی حساب وارد شدن: فرقان. زیاد خواندن مطففین. 3 بار خواندن رعد( بدون فاصله باشه). سوره انسان در نماز صبح پنجشنبه ها (حدیث امام رضا علیه السلام) 🔸 : سوره عبس( شادابی). والعصر در نمازها. زلزله. 🔸 پل صراط: محبت و قبول ولایت امام علی علیه السلام. نماز جماعت. نماز اول وقت. خوردن از دسترنج خود. ده روز روزه ماه رجب.صبر بر بیماری یا صبر بر بدهکاری و شکایت نکردن. شب زنده داری . صدقه 🔸 کسب مقامات عالی در قیامت: سوره فجر و طارق در نمازها. فتح و فصلت هر روز. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ @Targomeh
💙حضرت امام صادق علیه‌السّلام می‌فرماید: هر برای اینکه در نفس شما نهادینه شود، جزو صفات شما قرار بگیرد، و خوی و روش و سیره‌ی شما شود نیاز به تمرین و مدوامت دارد، حتی تا یک سال. این را باید این‌قدر ادامه بدهید تا این صفت در درونتان منور و روشن شود. خود شما حس می‌کنید و از روشن‌شدن این صفت لذت می‌برید. یک صفاتی که در انسان تزکیه می‌شود یک و کمالیه جایگزین آن می‌گردد. آن صفت وقتی آمد، شما باید آن را به کار بگیرید. آن ابزار رشد روحی شما و ابزار تقرب شما به خدای تعالی و حضرت ولی عصر ارواحنافداه است. آن صفت، وقتی در شما ظهور و بروز پیدا می‌کند و متجلی می‌شود که به آن عمل کنید و بواسطه همان صفت، شما نورانی شوید. نیاز است که آن صفت را به کار بگیرید. اگر شما می‌خواهید اهل جود و کرم شوید، باید تا در این دنیا هستید دائم این کار را انجام بدهید، هرجا قطعش کردید همانجا متوقف می‌شوید و بعد خرده‌خرده دوباره ضعیف و ضعیف می‌شوید و می‌خشکید. اینها باید شیوه‌ی شما باشد، عمل کنید تا ایمان شما را تقویت کند. یکی از این صفات، است. از صفات بسیار مهم است. سه‌ صفت در اصحاب سیدالشهداء علیه‌السّلام بود که این صفات، آنها را متمایز و جدا کرد و امام زمانشان آنها را انتخاب نمود: ١- ٢- ایثار، ٣- جوانمردی. در ایجاد و تقویت این صفات باید بکوشید و تمرین کنید. اینها همه با هم سلسله‌‌وار وصل است. باید شما را بالا بیاورد و به چشم امام زمان ارواحنافداه بیندازد. این صفت جوانمردی، قرآن می‌فرماید: «رِجَالٌ لَا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ»📚(نور/٣٧)، جوانمرد هستند کسانی که خرید و فروش و تجارت، هر کاری در دنیا دارند، شرکت و مغازه و پست‌ و مقام و سلطنت، اینها را از ذکر و یاد خدا و امام زمان غافل نمی‌کند. این امور، اینها را از واجبات دینی‌شان باز نمی‌دارد. هرچه که در دنیا جلو می‌روند و قوی می‌شوند، باز یاد خدا و واجبات دینی‌شان را فراموش نمی‌کنند. «يَخَافُونَ يَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ»📚(نور /۳۷)، اینها از روزی که چشم‌ها و دیدگان دگرگون می‌شود، می‌ترسند. این یکی از صفات جوانمردان است. یعنی هدف را فراموش نمی‌کنند. راه را فراموش نمی‌کنند، کنار نمی‌گذارند. اما خیلی‌ها را دیده‌ام تا به یک شغلی مناسب و دلخواه، و به یک ثروتی رسیدند، همه چیز را کنار گذاشتند و فراموش کردند. لذا یکی از دلایلی که خدای‌ تعالی به ما وسعت نمی‌دهد، قرآن می‌فرماید چون می‌داند شما طغیان می‌کنید. 💙خدای‌ تعالی می‌فرماید: «وَلَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبَادِهِ»، اگر خدا بر بنده‌ای بسط بدهد، «لَبَغَوْا فِي الْأَرْضِ»📚(شوری /۲۷) در زمین طغیان می‌کند. 💠استاد حاج آقا زعفری‌زاده @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🔹وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ 🔸و از چيزى كه به آن علم ندارى پيروى مكن 🔸Do not follow that of which you have no knowledge 📗سوره اسراء، آیه 36 @Targomeh
وَلَا تَحْزَنَ وَلِتَعْلَمَ أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ(قصص۱۳) غم نخورد و بداند كه وعده‌ی خدا حق است. شکستگی‌های دلم را نگه داشته‌ام تو ترمیمشان کنی. @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ ۷حشر🎁 كَيْ لَا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِيَاء مِنكُمْ تا ثروت 💰پول ومال فقط دست اغنیای شما دست بدست نشود❌ دولة یعنی گردش کردن به دولت دولت گویند چون هی تداول میشود هی دست به دست می شود✅ آیه بالا فرمود نباید ثروت فقط دست اغنیای جامعه باشد باید ثروت بین همه مردم جامعه توزیع شود📲 اگر مسئولان ملل اسلامی به آیه بالا عمل می کردند اینهمه فقیر واین همه ظلم واین همه اختلاف طبقاتی در کشور شان وجود نداشت💢 @Targomeh
ﺇِﻥﻳَﻨْﺼُﺮْﻛُﻢُاللهُﻓَﻠَﺎﻏَﺎﻟِﺐَﻟَﻜُﻢْ... اگرخدایاری‌ِتان.کند،هیچڪس‌برشما غلبھ‌نخواهدکرد✨-آل‌عمران/١٦٠                   +خداوندازاین‌غمی‌کھ‌درسینھ‌یِ‌توست؛ روزی‌بهارمی‌شڪوفانَد !❤️ @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم / ✅ يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ ذَرُواْ مَا بَقِىَ مِنَ الْرِّبَواْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ‏ (بقره/۲۷۸) 🔹اى كسانى كه ایمان آورده‌اید! تقواى الهى پیشه كنید و آنچه را از (مطالبات) ربا باقى مانده است، رها كنید، اگر ایمان دارید. 🔸در آیات قبل به مفاسد ربا اشاره شد كه ربا فرد و جامعه را از تعادل خارج و آشفته مى‌كند؛ «یتخبّطه الشیطان» و روشن شد كه ربا در حقیقت كم‌‌شدن است، نه زیادشدن؛ «یمحق الربا»، اكنون نهى از ربا را صریحاً بیان مى‌كند؛ «ذروا مابقى من الربا» 🔸در تفاسیرِ مجمع البیان، المیزان نقل شده است كه وقتى آیه تحریم ربا نازل شد، برخى از صحابه همانند خالدبن ولید، عباس و عثمان، از مردم مقدارى طلب از بابت ربا داشتند، آنها در مورد طلبكارى خود، از پیامبر صلى الله علیه و آله كسب تكلیف كردند و آیه‌ی فوق نازل شد. پیامبر اکرم(ص) بعد از نزول این آیه فرمود: عباس، عموى من نیز حقّ مطالبه ربا ندارد و قبل از همه، باید خویشان من دست از ربا بردارند. همچنان كه در طى خطبه‌اى فرمود: «وكلّ ربا فى الجاهلیة موضوع تحت قدمىّ هاتین و اوّل ربا اَضع ربا العباس» تمام رباهاى مقرّر در دوره جاهلیّت را زیر پاى مى‌اندازم و از همه پیشتر رباهایى كه براى عباس است.(تفسیر فى ظلال القرآن) ❇️ از پیام‌های آیه ▫️رباخوارى، از عادات زمان جاهلیّت بود كه مسلمانان صدر اسلام نیز به آن آلوده بودند. «یا ایها الذین آمنوا... ذروا» ▫️تقوا، مرحله‌اى بالاتر از ایمان است. «یا ایها الذین آمنوا اتّقوا اللّه» ▫️رباخوار، مالک بهره نمى‌شود و اسلام سود رَبَوى را به رسمیّت نمى‌شناسد. «ذروا مابقى من الربا» ▫️لازمه‌ى ایمان و تقوا، صرف‌نظر كردن از مال حرام است. «ان كنتم مؤمنین» @Targomeh
‏وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا ۗ أَلَا تُحِبُّــــونَ أَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ! ‏همدیگه رو ببخشید و فراموش کنید، این‌طوری خودتون رو لایق بخشش خدا می‌کنید! @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ 📛 🧬 وى از قبیله بنى مخزوم و به مشهور بود و در انتساب به مادرش، نامیده شده است. 🛡 اطلاعات ما اززمان و زندگى او پیش از ظهور اسلام، چندان نیست. 🧬 بعضى او را هم‌سن صلى‌الله‌علیه و آله و برخی ، هنگام ورود به دارالندوه ( سال ۵۸۴ م ) ، سی ساله دانسته‌اند که بدین ترتیب سن وی ، از بیشتر خواهد بود . 🛡پدرش ، از مردان سرشناس و مهمان نواز مکه به شمار می‌رفت تا آنجا که قریش ، او را برای خود تاریخ قرار داد . 🧬 زیرکی ، دانایی و او در آن عصر سبب شد ، تا بر خلاف سنت عرب که عضویت در دارالندوه ، برای غیر بنی قصی را مشروط به ۴۰ سالگی کرده بود ، در که هنوز موی بر صورتش نروییده بود ، یا نزدیک ۳۰ سالگی ّ عضو آن شود و در تصمیم گیری‌های سران ، طرف مشورت قرار گیرد . 🛡او از ثروتمند و اشراف مکه بود که چون دیگر هم ردیفان خویش ،‌ برای دستیابی به ریاست و در پی آن ، ریاست مکه ، با بنی هاشم نزاع داشت و را نیز بر همین اساس تحلیل می‌کرد . 🧬 او می‌گفت : ما و فرزندان عبد مناف در و بزرگی به تنازع برخاستیم ؛ اطعام کردند ، اطعام کردیم ؛ کردند ، عطا کردیم تا به نزدیک هم رسیدیم . 🛡گفتم از ما است که بر او وحی می‌شود ! این را دیگر نفهمیدیم . 🧬به خدا ! هرگز بدو ایمان نیاورده ، تصدیقش نخواهیم کرد . ادامه دارد........ @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 نور (محسن قرائتی) وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلى‌ عالِمِ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ «توبه آیه105» وبگو: (هر گونه كه مى‌خواهيد و مى‌توانيد) عمل كنيد، كه بزودى خداوند و پيامبرش و مؤمنان كار شما را مى‌نگرند و بزودى به سوى داناى غيب و آشكار بازگردانده مى‌شويد، پس شما را به آنچه انجام مى‌داديد، آگاه خواهد كرد. @Targomeh
💠 نور (محسن قرائتی)😂 وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلى‌ عالِمِ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ «توبه آیه105» وبگو: (هر گونه كه مى‌خواهيد و مى‌توانيد) عمل كنيد، كه بزودى خداوند و پيامبرش و مؤمنان كار شما را مى‌نگرند و بزودى به سوى داناى غيب و آشكار بازگردانده مى‌شويد، پس شما را به آنچه انجام مى‌داديد، آگاه خواهد كرد. نکته ها اين آيه كه بيان كننده‌ى آگاهى خدا وپيامبر ومؤمنان از عملكرد ماست، همان عقيده‌ى شيعه را مبنى بر «عرضه‌ى اعمال» بر اولياى خدا بيان مى‌كند. اين عرضه، روزانه يا هر هفته و هر ماه انجام مى‌گيرد و اگر اعمال ما خوب باشد، اولياى خدا از ما شاد مى‌شوند و اگر بد باشد، نگران و اندوهگين مى‌گردند. ايمان به اين عرضه‌ى عمل، در ايجاد تقوا و حيا مؤثّر است. امام صادق عليه السلام فرمود: اى مردم! با گناهِ خود، رسول خدا را ناراحت نكنيد. «1» به گفته‌ى روايات، مراد از «مؤمنون»، امامان معصومند كه خداوند آنان را از اعمال ما آگاه مى‌سازد. «2» «1». تفسير كنزالدقائق. «2». تفسير كنزالدقائق. جلد 3 - صفحه 500 پیام ها 1- انسان در عمل آزاد است، نه مجبور. «اعْمَلُوا» 2- توجّه به اينكه اعمال ما زير نظر خداست، مانع گناه است. «فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ» 3- هر چه بيننده‌ى اعمال بيشتر باشد، شرم وحياى انسان از خلافكارى بيشتر است، به خصوص اگر بيننده، خدا و پيامبر و مؤمنان باشند. «فَسَيَرَى اللَّهُ‌، وَ رَسُولُهُ، وَ الْمُؤْمِنُونَ» 4- عمل معيار سنجش است، آنچه در دنيا بر اولياى خدا عرضه مى‌شود عمل است، آنچه هم در قيامت مورد حساب قرار مى‌گيرد، عمل است. «اعْمَلُوا، فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ‌، فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» 5- اعمال انسان حقايقى دارد كه در قيامت براى او روشن خواهد شد. «فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ‌، فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم / (بخش دوم) 🔹ادامه‌ی توضیحات آیه ۱۲ سوره یس 🔸كلمه «امام»، هم به كتاب آسمانی گفته شده است: «و من قبله كتاب موسى اماما» (هود/۱۷ و احقاف/۱۲) و هم به اشخاص: «انّى جاعلک للنّاس اماما» (بقره/۱۲۴) در روایات، امیرالمؤمنین علی علیه السلام به عنوان یكى از مصادیق «امام مبین» معرّفى شده كه همه‌ى علوم در نزد اوست.(تفسیر نورالثقلین). 🔸«امام مبین» به معنای پیشوای روشنگر است و در این‌جا اشاره به کتاب علم الهی است که اعمال همه‌ی انسان‌ها و حوادث در آن جا ثبت و محفوظ است و به آن امام می‌گویند، چرا که در رستاخیز پیشوای مأموران و معیار سنجش ارزش اعمال انسان‌هاست. 🔸بیشتر مفسّران مراد از «امام مبین» را لوح محفوظ دانسته‌اند كه در قرآن به آن «اُمّ الكتاب» (زخرف/۴) گفته شده است و از آن جایى كه این كتاب حاوى تمام دانش‌ها است و همه چیز و همه كس تابع مقدّراتى است كه در آن نوشته شده، به آن «امام» گفته‌اند. ❇️ از پيام‌های آیه ۱۲ ▫️در برابر عقاید انحرافى و انكارآمیز كافران، با صراحت و قاطعیّت سخن بگویید. «انّا نحن نُحى» ▫️همه مردگان در قیامت زنده مى‌شوند. «نحىِ الموتى» ▫️پرونده‌ى عمل انسان، حتّى پس از مرگ او تا قیامت باز است. «نكتب... و آثارهم» ▫️نه فقط اعمال، بلكه همه آثار آن نیز ثبت مى‌شود و در حساب قیامت لحاظ مى‌گردد. «نكتب ما قدّموا آثارهم» (خواه آثار خیر نظیر وقف و صدقه جاریه و آموختن علم به مردم و ... یا آثار شرّ مثل تأسیس مراكز فحشا و ترویج عقاید باطل و ...) ▫️سروكار ما در قیامت با خداست. «انّا، نحن، نحى، نكتب، احصینا» ▫️انسان، تنها ضامن اعمال خود نیست، بلكه مسئول پیامدهاى آن نیز هست. «و آثارهم» ▫️دستگاه محاسباتى خداوند دقیق است. «كلّ شىء احصیناه» ▫️دادگاه الهى، پیش روى همه روشن است. «احصیناه فى امام مبین» @Targomeh
❤️ ۲۷واقعه وَأَصْحَابُ الْيَمِينِ مَا أَصْحَابُ الْيَمِينِ ۴۱ وَأَصْحَابُ الشِّمَالِ مَا أَصْحَابُ الشِّمَالِ🔥 این اصطلاح راستیها چپیها را۱۴۰۰ سال پیش قرآن باب کرد اما از زمان آلمانی که بزرگترین فیلسوف اروپا بود این اصطلاح رایج شد🔷 🚦او شاگردان زیادی داشت وقتی روی کرسی تدریس می نشست شاگرد هایی که دست چپ اومی نشستند افکار شان تند بود آنهایی که دست راست اومی نشستند افکار شان معتدل بود📚 ازآن ببعد انقلابی های تندو کمونیست هایی که بفکر انقلاب وتغییر نظام بودند را دست چپی می گفتند🌍 وثروتمند هارا چون محافظه کار بودند تا ثروت املاک ومقام شان از دست شان نرود رادست راستی می گفتند🏆 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا(بقره۱۶۵) که تمامِ قدرت از آن خداست. اگه یه چیز خوبی رو بهت میده خودشم محافظشه، از حسادت‌های بقیه نترس. تو یه نفرو داری که صاحب تمومه قدرتهای این دنیاست.    @Targomeh
وَ الذین آمَنُوا أشَدُّ حُبًّا لِلّه و آن‌ها كه ايمان دارند ، عشقشان به خدا شديدتر است .. سوره بقره - آیه ۱۶۵ @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا