eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📂📂 ❤️ > 👈 > 3. > ⬅️ ب. 🌺روزه بر شخص و عاقل واجب است و بر و مجنون واجب نیست ؛ دلیل آن روایاتى از پیامبر صلى‌الله‌علیه‌و‌آله و اهل بیت علیهم‌السلام است که در آن‌ها از غیربالغ برداشته شده است . 🔹 برخى افزون بر دلیل آنرا آیه ۱۸۳ سوره بقره دانسته‌اند که روزه را بر واجب می داند : * یا ایّها الّذین آمنوا کتب علیکم الصّیام * با این استدلال که تنها بر ،‌ اطلاق می شود . 🌺برخی در این به آیه * فمن شهد منکم الشّهر فلیصمه * ( بقره ۱۸۵ ) استناد کرده‌اند ؛ با این توضیح که مراد از در ماه ، حضور شخص با عنوان بودن است و دیوانه و غیر اهل تکلیف در کسانی اند که گویا در این ماه حضور ندارند . 🔹 در مقابل ، برخی از فقهای اهل سنت را بر ده ساله ای که توان روزه گرفتن دارد ، دانسته اند . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh
25.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۲۶۹ يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ ﴿٢٦٩﴾ حکمت را به هر کس بخواهد می دهد، و آنکه به او حکمت داده شود، بی تردید او را خیر فراوانی داده اند، و جز صاحبان خرد، کسی متذکّر نمی شود. (۲۶۹) ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانال 👇 @Targomeh
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌸 🌸 🌸 يُؤْتِى الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَآءُ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِىَ خَيْراً كَثِيراً وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُواْ الْأَلْبَابِ ‏ 🍀 ترجمه:(خداوند) حكمت را به هر كسی بخواهد مى‏دهد و به هركسی حكمت داده شود، همانا خیرى فراوان به او داده شده است و جز خردمندان متذكّر نمى‏‌گردند. 🌷 : حكمت 🌷 : بخواهد 🌷 : زياد 🌷 : متذكر مى شود 🌷 : «ألباب» جمع «لُبّ» به معناى مغز است و به همه انسان‏ها «اولوا الالباب» نمى‏‌گویند، بلكه تنها به خردمندانى مى‏‌گویند كه عقل خود را به كار گیرند وراه زندگى و سعادت واقعى خود را بیابند. 🌸 حكمت را به معنى معرفت و شناختِ اسرار و آگاهى از حقایق و رسیدن به حقّ دانسته ‏اند كه خداوند به بعضى از افراد به خاطر پاكى و تقوا و تلاش عطا مى‏‌كند، تا آنان وسوسه‏ هاى شیطانى را از الهامات الهى باز شناخته و چاه را از راه و شعار را از شعور تشخیص دهند و این خیر كثیر است. در روایات مى‏خوانیم: حكمت، معرفت و تفقّه در دین است. حكمت، اطاعت از خدا، شناخت امام وپرهیز از گناهان كبیره است. 🔹 پيام های آیه269سوره بقره 🔹 ✅ اگرچه و خیر است، ولى خیرِ كثیر، داشتنِ دید وقدرت تشخیص است. كسانى كه از آن خیر انفاق كنند به خیر كثیر مى‏‌رسند. «انفقوا...یؤتى الحكمة» ✅ وعده‏ى فقر، و خداوند وعده‏ى مغفرت و فضل مى‏‌دهد. امّا تشخیص و انتخاب هریك از این دو راه، حكمت لازم دارد. «یؤتى الحكمة» ✅ همه ‏ى متاع قلیل است، ولى خیر كثیر است. اگر همه امكانات مادّى فداى دست یابى به حكمت و بینش صحیح گردد، ارزش دارد. «فقد اوتى خیراً كثیرا» ✅ هدیه‏اى كلیدى و مادر همه‏ى خیرات است. هركه آن را داشت چیزهاى زیادى خواهد داشت. «ومن یؤتى الحكمة فقد اوتى خیراً كثیراً» ✅ هر كسى به ارزش پى نمى ‏برد. «مایذّكّر الاّ اولوا الالباب» دنیاگرایان بر مال و آمار و محاسبات مادّى تكیه مى‏ كنند و سود و زیان را بر اساس مادّیات مى‏ سنجند، ولى دوراندیشان عاقل و راه‏شناسان اندیشمند، از بعد دیگرى محاسبه مى‏‌كنند. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹سؤال قرآنی: در آیه ٣٠ سوره مبارکه یس، چه کاری بعنوان حسرت بزرگ انسانها ذکر شده است؟ 🔸پاسخ سؤال قرآنی: این که هيچ پيامبرى بر آنان نيامد مگر آن كه او را به استهزا گرفتند. تمسخر دین، مایه حسرت انسان در روز قيامت است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜ الله پروردگار آسمان‌ها و زمین و آنچه در میان آن‌هاست. پس او را بندگی کن و بر بندگی‌اش شکیبا باش آیا همنام و همانندی بر او می‌شناسی؟ 📚-65 کانال 👇 @Targomeh
-وهرجاباشیداوباشماست. وخداوندنسبت‌‌به‌آنچه‌انجام می‌دهیدبیناست! 📚 - 4 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜سبک زندگی قرآنی 🍂 در پدیده های طبیعت، تفکر کنید. 🍂 🔶وَهُوَ الَّذِي مَدَّ الأَرْضَ وَجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ وَأَنْهَاراً وَمِن كُلِّ الثَّمَرَاتِ جَعَلَ فِيهَا زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهَارَ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ (/۳) ⚡️ترجمه : و اوست خدايى كه زمين را گسترانيد و در آن كوه ها و نهرها قرار داد و از هر ميوه اى، دو جفت در آن قرار داد. او روز را با شب مى پوشاند. قطعاً در اين (امور) براى كسانى كه فكر مى كنند نشانه هايى است. 🔴 جهان طبيعت، كلاس درسی است که با تفکر در پدیده های آن، می توان به معارف بسیاری دست یافت: 🍃گستردگى زمين و وجود كوهها در آن، باعث حفظ تعادل زمين و عامل بهره مندى انسان هاست، زيرا كه اگر تمام زمين مسطح يا كوهستانى بود، امكان زندگانى وجود نداشت. 🍃كوهها، منبع ذخيره آب، و نهرها وسيله ى توزيع آب و هر دو زمينه ساز زندگى انسان ها هستند. 🍃توالى و تبادل شب و روز، عامل زندگى است، وگرنه يا همه چيز در اثر حرارت مى سوخت و يا بواسطه ى عدم نور و حرارت پژمرده مى شد و يخ مى زد. ✅خدایا بخاطر این نعمتهای عظیم، تو را شکر می کنیم. کانال 👇 @Targomeh
🍃یک آیه 🍃 🔸 سوره ، آیه ١٠٨: قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءكُمُ الْحَقُّ مِن رَّبِّكُمْ فَمَنِ اهْتَدَي فَإِنَّمَا يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ وَمَن ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا وَمَا أَنَاْ عَلَيْكُم بِوَكِيلٍ ⚡️ترجمه کوتاه : بگو: اى مردم! اينك حقّ از سوى پروردگارتان به سراغ شما آمده است. پس هر كس هدايت يابد، يقيناً به سود خويش هدايت مى يابد و هر كس گمراه شود، تنها به زيان خويش گمراه مى شود ومن بر (ايمان آوردن) شما وكيل نيستم (تا به اجبار شما را به راه حقّ درآورم). 💥توضیح آیه : هدف بعثت انبيا و فرستادن كتب آسمانى، تربيت تمام انسان هاست. 🍁 خداوند با فرستادن کتاب و رسول، حجّت را تمام كرده است و ما عذرى در نپذيرفتن حقّ نداريم. ⭐️انسان داراى اختيار است و سرنوشت هركس به دست خود اوست. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸آگاه به قلب ها 🍃 و اللَّهُ يَعْلَمُ ما في قُلُوبِكُمْ؛ [احزاب؛ 51] 🍃 خداوند آنچه را که در قلب شماست می‌داند. ✅ وقتی او بهتر از هر کسی از درون دل‌های ما آگاه است پس چه درد دل و مناجاتی دلچسب تر از مناجات با خدا؟! کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۞يَقْنَطُ مِنْ رَحْمَةِ رَبِّهِ إِلَّا الضَّالُّونَ ↻چه كسى از رحمت پروردگارش نوميد می‏شود، جز گمراهان؟🚶🏻‍♂🕳 ❪الحجر/۵۶ ❫ 🌸خدایا رحمت و محبت تو دائمی است، ↻⇦ آنانی که به تو امیدوارند هرگز سرافکنده نخواهند شد.. 🌸رحمت خداوند ممکن است تاخیر داشته باشد ، اما حتمی است ⇦شک نکن کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼مصادیق علم غیب در قرآن🌼 🌹🎋🌹🎋🌹🎋🌹 1⃣ آﮔﺎﻫﻰ ﺍﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ✅ إِنَّ اللَّهَ عِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺍﻧﺶ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻓﻘﻂ ﻧﺰﺩ ﺍﻭﺳﺖ 2⃣ ﻧﺰﻭﻝ ﺑﺎﺭﺍﻥ ✅ وَيُنَزِّلُ الْغَيْثَ ﻭ [ ﺗﻨﻬﺎ ﺍﻭ ]ﺑﺎﺭﺍﻥ ﺭﺍ ﻧﺎﺯﻝ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ 3⃣ ﭼﮕﻮﻧﮕﻰ ﺟﻨﻴﻦ ﺩﺭ ﺭﺣﻢ ﻣﺎﺩر ✅ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْأَرْحَامِ ﻭ [ ﺍﻭﺿﺎﻉ ﻭ ﺍﺣﻮﺍﻝ ] ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺭﺣﻢ ﻫﺎﺳﺖ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﺪ 4⃣ﺍﻣﻮﺭﻯ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﻫﺪ✅ وَمَا تَدْرِي نَفْسٌ مَّاذَا تَكْسِبُ غَدًا ﻭ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﻧﻤﻰ ﺩﺍﻧﺪ ﻓﺮﺩﺍ ﭼﻪ ﭼﻴﺰﻱ [ ﺍﺯ ﺧﻴﺮ ﻭ ﺷﺮ ] ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﺩ 5⃣ ﻣﺤﻞ ﻣﺮﮒ ✅ وَمَا تَدْرِي نَفْسٌ بِأَيِّ أَرْضٍ تَمُوتُ ﻭﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﻧﻤﻰﺩﺍﻧﺪ ﺩﺭﭼﻪ ﺳﺮﺯﻣﻴﻨﻲ ﻣﻰﻣﻴﺮﺩ(لقمان۳۴) 🌹🎋🌹🎋🌹 کانال 👇 @Targomeh
🌹إِنْ‌أَحْسَنتُمْ‌ أَحْسَنتُمْ‌ لِأَنفُسِكُمْ‌ وَ إِنْ‌ أَسَأْتُمْ‌ فَلَهَا 🌹 سوره‌اسراء/آیه۷ ✍اگر نيكى كنيد، به خود نيكى كرده ايد و اگر بدى كنيد، (باز هم) به خود بد كرده ايد. ✍بدی مکن که در این کشتزارِ زود زَوال به داسِ دَهر، همان بِدرَوی که میکاری ⚠️هر چه بکاری" خار_خرما" همان را برداشت میکنی... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔔 بعد از یکماه روزه‌داری، اقتصاد جامعه را اصلاح کنید. 🕋 وَلاَ تَأْكُلُواْ أَمْوَالَكُم بَيْنَكُم بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُواْ بِهَا إِلَي الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُواْ فَرِيقاً مِّنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالإِثْمِ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ (بقره/١٨٨) ⚡️ترجمه: واموال يكديگر را به باطل و ناحقّ در ميان خودتان نخوريد و اموال را به عنوان رشوه، به كيسه حاكمان و قاضى‌ها سرازير نكنيد تا بخشى از اموال مردم را به گناه بخوريد، در حالى كه خود مى‌دانيد كه خلاف مى‌كنيد 🔹 قرار گرفتن این آيه، بعد از آيات روزه، نشانه يك نوع همبستگى در ميان اين دو است. شاید حاوی این پیام باشد که: روزه داری، بر اقتصاد جامعه نیز اثر می‌گذارد و باعث رفع فساد اقتصادی می‌شود. 🔹 روزه واقعی، انسان را به تقوا می‌رساند و یکی از نشانه های تقوا، دست درازی نکردن به اموال دیگران، و اصلاح اقتصاد جامعه است. 🔹 جامعه‌ای که سی روز از غذای حلال نیز اجتناب کرده، حتما میتواند از غذای حرام هم اجتناب کند. 👈 پس به همین دلیل است که دشمن سعی دارد روزه را در جامعه کمرنگ کند. ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ کانال 👇 @Targomeh
💠 پیوند آیات قرآن 🔻 یک پیوند حی و حاضر بین آیات هست که ربطی به شأن نزول آیات ندارد؛ البته علم به شأن نزول هم یک پیوند مختصری بین آیات می‌دهد ولی آن پیوند حی و حاضر که عرض کردم چیز دیگری است که با انس با قرآن برای انسان ظاهر می‌شود. ‌ ‌ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📂📂 ❤️ > 👈 > 3. > ⬅️ ج. 🌺بر پایه آیه ۱۸۴ بقره روزه از بر آن، ساقط است و باید بپردازند: * اَیّامـًا مَعدودتٍ ... وعَلَى الَّذینَ یُطیقونَهُ فِدیَةٌ طَعامُ مِسکینٍ فَمَن تَطَوَّعَ خَیرًا لَکُم * . 🔹 دیدگاه های متعددی درباره از * الّذین یطیقونه * هست : 👈۱. آیه درباره همه است : در اسلام خدا همگان را میان روزه گرفتن و افطار و فدیه به جای روزه آزاد گذاشته ؛ ولی گرفتن را از افطار دانست . 🌺 سپس این با آیه * فمن شهد منکم الشّهر فلیصمه * و تنها به مسافران و بیماران برای اجازه داده شد . 👈 ۲. آیه درباره کسانی است که توان روزه را دارا بوده اند و سپس بر اثر ، همچون بارداری یا پیری ، گردیده‌اند . 🔹 این معنا در برخی اهل بیت علیهم السلام نیز آمده است . 🌺 بر اساس این ، باید در آیه جمله * ثمّ صاروا بحیث لا یطیقونه * در گرفته شود . 👈 ۳. آیه در مورد است که همه توان خود را به کار گرفته و روزه را با به جا می آورند . 🔹چنانکه در لغت نیز مانند * * به همین معنا به کار رفته است . 🌺بر این اساس ، بسیاری از مفسران و فقیهان و اهل سنت که روزه گرفتن برای آنان طاقت فرسا باشد ، مبتلایان شدید و زنان و را از مصادیق آیه شمرده و افطار کردن روزه را بر آنان یا جایز شمرده اند ؛ 🔹همچنین بر پایه یاد شده ، اینان باید به جای روزه ّ‌ را غذا دهند : * فدیه طعام مسکین * ( بقره ۱۸۴ ) ؛ به نظر بیشتر فقیهان امامیه یک‌ طعام ؛ ولی به دیده برخی دو مد ، پیروان نظریه نخست را بر حمل کرده‌اند . 🌺سپس قرآن در ادامه ، انجام دادن نیک از سوی مومنان را برای انجام آن خیر می شمرد : * فمن تطوّع خیرا فهو خیر له * ( بقره ۱۸۴ ) 🔹به نظر برخی ، مراد دادن یک طعام اضافه به مسکین یا اطعام به بیشتر از یک است ؛ ولی بعضی مراد از آن را مطلق انجام دادن کار دانسته‌اند . 🌺برخی نیز * * را به معنای انجام دادن عمل با رضایت دانسته و گفته اند کسی که روزه را با رضایت قلبی انجام دهد ، برای او خواهد بود . ادامه دارد ..... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۲۷۰ وَمَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ نَفَقَةٍ أَوْ نَذَرْتُمْ مِنْ نَذْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُهُ ۗ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصَارٍ ﴿٢٧٠﴾ و هر نفقه ای که انفاق کردید و هر نذری را که برعهده گرفتید، یقیناً خدا آن را می داند، [در نتیجه فرمانبر را پاداش می دهد و ستمکار به آیات خدا و حقوق مردم را عذاب می کند] و برای ستمکاران در قیامت یاوری نیست. (۲۷۰) ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٢٧٠) - 💠چگونگى انفاقها! در اين آيه و آيۀ بعد سخن از چگونگى انفاقها و علم خداوند نسبت به آن است. 💠نخست مى‌فرمايد: «آنچه را كه انفاق مى‌كنيد يا نذرهايى كه (در اين زمينه كرده‌ايد) خداوند همۀ آنها را مى‌داند» (وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ نَفَقَةٍ أَوْ نَذَرْتُمْ مِنْ نَذْرٍ فَإِنَّ اللّهَ يَعْلَمُهُ) . 💠كم باشد يا زياد، خوب باشد يا بد، از طريق حلال تهيه شده باشد يا حرام، همراه با منت و آزار باشد يا بدون آن خدا از تمام جزئيات آن آگاه است. 💠و در پايان آيه مى‌فرمايد: «و ظالمان ياورى ندارند» (وَ ما لِلظّالِمِينَ مِنْ أَنْصارٍ) . 💠 «ظالمان» در اينجا اشاره به ثروت اندوزان بخيل و انفاق‌كنندگان رياكار، و منت گذاران و مردم آزاران است كه خداوند آنها را يارى نمى‌كند، و انفاقشان نيز در دنيا و آخرت ياورشان نخواهد بود. 💠 آرى! آنها نه در دنيا يار و ياورى دارند و نه در قيامت شفاعت كننده‌اى و اين خاصيت ظلم و ستم، در هر چهره و به هر شكل است. 💠ضمنا اين آيه دلالت بر مشروعيت نذر مى‌كند. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 243 کانال 👇 @Targomeh
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌸 🌸 🌸 وَمَآ أَنْفَقْتُمْ مِنْ نَفَقَةٍ أَوْ نَذَرْتُمْ مِّن نَذْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُهُ وَ مَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصَار ٍ ترجمه: وهر مالى را كه انفاق كرده اید، یا نذرى را كه نذر كرده اید، پس قطعاً خداوند آن را مى داند وبراى ظالمان هیچ یاورى نیست. 🌷 : مال يا هر شئ که بدهیم 🔹 انسان بخشی از مال را انفاق می کند ، اما چیزهای بهتر و والاتری از طرف خداوند به دست می آورد. 🌷 : اگر انسان مشکلی داشته باشد یا کاری را می خواهد انجام بدهد مثلا بگوید خدایا اگر مشکلم حل شود این مقدار مبلغ را به فقیر بدهم. در اصل نذر به معنای ترس است چون انسان نگران و ترس از مشکل دارد به آن نذر می گویند. 🔹 ما هر مالی را که انفاق کنیم و به فقيران ببخشیم یا اگر نذری کرده ایم به نذر خود عمل کنیم خدا می داند. خدا می داند یعنی خیالت راحت باشد طرف حسابت خداوند است. و ما أنفقتم من نفقة أو نذرتم من نذر فإن الله يعلمه 🌷 :یاوران - جمع نصیر به معنای یار و یاور است. 🔹 اما انسان های بخیل ، انسان هایی که به دیگران کمک نکردند یار و یاوری نخواهند داشت. و کسانی که انفاق نکردند به نفس خودشان ستم کرده اند. و ما للظالمين من أنصار 🔹 پيام های آیه270سوره بقره 🔹 ✅ حال كه از انفاق ما با خبر است، پس بهترین مال را با بالاترین اهداف خرج كنیم. «ما انفقتم... فان اللّه یعلمه» ✅ ، مخصوص ثروتمندان و اموال زیاد نیست، مال كم را نیز انفاق كنید. «من نفقة» گاهى یک برگ زرد پائیزى، كشتى چندین مورچه در حوض مى شود. ✅ ایمان به اینكه مى داند، بهترین دلگرمى براى انفاق و عمل به تعهّدات ونذرهاست. «فان اللّه یعلمه» ✅ و ، در كنار هم عامل رشد است. جمله «فانّ اللّه یعلمه» عامل تشویق، و جمله «ما للظالمین من انصار» هشدار است. ✅ وفاى به نذر، و ترک آن ظلم است. «نذرتم... ما للظالمین» ✅ ظلم به خود، راه و كفّاره دارد، ولى در ظلمى كه به محرومان به خاطر ترک انفاق مى شود، ظالم هیچ یاورى ندارد. «وما للظالمین من انصار» ✅ ، شامل حال افراد بخیل نمى‌شود. «وما للظالمین من انصار» ✅ ، با جریمه باید متناسب باشد. كسى كه در دنیا با انفاق، یار دیگران نیست، در آخرت هم دیگران یاور او نخواهند بود. «ما للظالمین من انصار» کانال 👇 @Targomeh