فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺فَنَادَتْهُ الْمَلَائِكَةُ وَ هُوَ قَائِمٌ يُصَلِّي فِي الْمِحْرَاب ِ...
(آلعمران/٣٩)
⬅️ البته فرشتگان، دختر نیستند ! (زخرف/۱۹ و ...)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔴 از پیامهای قرآنی جزء ششم /
✅ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ لهَم مَّغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ عَظِيم
🔹خدا به كسانى كه ايمان آوردهاند و كارهاى نيكو كردهاند، وعده آمرزش و پاداشی بزرگ داده است.
🔸توجّه به عاقبت كارها، در تصميمهاى انسان نقش مهمى دارد. «أَجْرٌ عَظِيمٌ» (مائده/۹)
✅ يَهْدِى بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلَامِ وَ يُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلىَ النُّورِ بِإِذْنِهِ وَ يَهْدِيهِمْ إِلىَ صرِاطٍ مُّسْتَقِيم
🔹تا خدا بدان (کتاب) هر كس را كه در پى خشنودى اوست به راه هاى سلامت هدايت كند و به فرمان خود از تاريكى به روشنايیشان ببرد و آنان را به راه راست هدايت كند.
🔸انسان، خود زمينهساز هدايت خويش است. «يَهْدِي بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَهُ»
🔸بشر در سايه قرآن، به همزيستى و صفا در زندگى مىرسد. «سُبُلَ السَّلامِ»(مائده/۱۶)
✅ وَ إِذْ قَالَ مُوسىَ لِقَوْمِهِ يَقَوْمِ اذْكُرُواْ نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ جَعَلَ فِيكُمْ أَنبِيَاءَ وَ جَعَلَكُم مُّلُوكاً وَ ءَاتَاكُم مَّا لَمْ يُؤْتِ أَحَدًا مِّنَ الْعَالَمِينَ
🔹و موسى(ع) به قوم خود گفت: اى قوم من، نعمتى را كه خدا بر شما ارزانى داشته است ياد كنيد، كه از ميان شما پيامبران پديد آورد و شما را صاحبان اختيار خويش گردانيد و به شما چيزهايى عنايت كرد كه به هيچ يک از مردم جهان عنايت نكرده است.
🔸براى دعوت مردم، بايد از اهرم عاطفه استفاده كرد. «يا قَوْمِ»(مائده/۲۰)
✅ يَا قَوْمِ ادْخُلُواْ الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتىِ كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَ لَا تَرْتَدُّواْ عَلَى أَدْبَارِكمُ فَتَنقَلِبُواْ خَاسِرِين
🔹اى قوم من! به زمين مقدسى كه خدا برايتان مقرر كرده است داخل شويد و بازپس مگرديد كه زيانديده باز مىگرديد.
🔸رابطهى رهبر و مردم، بايد عميق و عاطفى باشد. «يا قَوْمِ»
🔸همه جاى زمين يكسان نيست، برخى جاها قداست دارد. «الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ»(مائده/۲۱)
✅ لَئنِ بَسَطتَ إِلِىَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنىِ مَا أَنَا بِبَاسِطٍ يَدِىَ إِلَيْكَ لِأَقْتُلَكَ إِنىّ أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَلَمِين.
🔹اگر تو بر من دست گشايى و مرا بكشى، من بر تو دست نگشايم كه تو را بكشم. من از خدا كه پروردگار جهانيان است مىترسم.
🔸در برخورد با حسود، آرام سخن بگوييم و آتش حسد را با نرمش در گفتار، خاموش كنيم. «ما أَنَا بِباسِطٍ ...»(مائده/۲۸)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کودک سه سالهای که با قرآن خواندنش همه را غافلگیر کرد !
🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🟪#دائره_المعارف_قرآن_کریم🟪
🪴#آسانى >
🍁آسان گیرى در جعل احکام>
👈5 . #آسان_گیرى_با_رفع_یا
#تبدیل_احکام
⬅️د. #خطا
🔸#ارتکاب بسیارى از کارها اگر به عمد باشد، مؤاخذه و پیامدهاى مهمّى دارد و اگر به #خطا باشد، یا هیچ گونه مؤاخذه و پیامدى ندارد یا پیامد آن اندک و #سبک است :
* لَیسَ عَلیکُم جُناحٌ فیما اَخطاتُم بِه وَ لکِن ما تَعَمّدَت قُلوبِکُم. * ( احزاب ۵ )
⬅️ه . #فراموشى
🌀ترک #واجب یا ارتکاب حرام از روى #فراموشى مؤاخذه ندارد.
🔸قرآن این مطلب را در #قالب دعا از زبان #مؤمنان چنین نقل مىکند :
رَبَّنا لاتُؤاخِذنا إن نَسینَا اَو اَخطَانَا * ( بقره ۲۸۶ )
⬅️و. #مریضى
🌀اگر اداى #تکلیف در مواردى موجب بیمارى شود، خداوند آن را از مکلّف مرتفع ساخته یا به #واجب آسانتر تبدیل مىکند؛ بر این اساس، به کسى که در ماه مبارک رمضان مریض است، اجازه #افطار و قضاى آن در روزهاى دیگر را داده است :
* و من کان مریضا او علی سفر فعده من ایّام اخر یریدالله بکم الیسر و لا یرید بکم العسر * ( بقره ۱۸۵)
🔸همچنین حکم #وضو را برای مریضی که آب برای او ضرر دارد ، به #تیمم تبدیل کرده است:
* ..... و ان کنتم مرضی او علی سفر او جاء احد منکم من الغائط ..... فتیمّموا صعیدا طیّبا .... ما یرید الله لیجعل علیکم من حرج * ( مائده ۶ )
🌀حکم #جهاد نابینا ، لنگ و مریض نیز همین گونه است :
* لیس علی الاعمی حرج و لا علی الاعرج حرج و لا علی المریض حرج * ( فتح ۱۷ )و نیز توبه ۹۱ .
🔸پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به یکی از اصحاب #بیمار خود فرمود :
* #نماز را ایستاده بخوان . اگر نتوانستی ، نشسته بخوان و گرنه به #پهلو و اگر نشد ، خوابیده به پشت ؛ زیرا خداوند هیچ انسانی را #تکلیف نمی کند ، مگر به قدر توان او .
🌀حرمت #تراشیدن سر پیش از قربانی ، در صورت بیماری یا مشکلی مانند آن ، برداشته میشود و شخصی که وادار به #حلق شد ، باید روزه بگیرد یا فقیران را اطعام یا گوسفندی را #قربانی کند که فدیه آن شمرده میشود :
* و لا تحلقوا روءسکم حتی یبلغ الهدی محلّه فمن کان منکم مریضا او به اذی من راسه ففدیه من صیام او صدقه او نسک * ( بقره ۱۹۶ )
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیرقطره ای قرآن کریم
#مائده آیه ۹و۱۰
وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ ۙ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ عَظِيمٌ ﴿٩﴾
خدا به کسانی که ایمان آورده اند و کارهای شایسته انجام داده اند، وعده داده است که برای آنان آمرزش و پاداشی بزرگ است. (۹)
وَالَّذِينَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ ﴿١٠﴾
و کسانی که کافر شدند و آیات ما را تکذیب کردند، اهل دوزخ اند. (۱۰)
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ٩)
-سپس در اين آيه-طبق سنت قرآن-كه پس از احكام خاصى براى تأكيد و تكميل آن اشاره به قوانين و اصول كلى مىكند در اينجا نيز براى تأكيد مسألۀ اجراى عدالت و گواهى به حق چنين مىفرمايد: «خداوند به كسانى كه ايمان آوردهاند و عمل صالح انجام مىدهند و عدۀ آمرزش و پاداش عظيم داده است» (وَعَدَ اللّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ عَظِيمٌ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 498
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ١٠)
-و در مقابل: «كسانى كه خدا را انكار كنند و آيات او را تكذيب نمايند از اصحاب دوزخند» (وَ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ كَذَّبُوا بِآياتِنا أُولئِكَ أَصْحابُ الْجَحِيمِ) .
قابل توجه اين كه آمرزش و اجر عظيم به عنوان يك وعدۀ الهى در آيه ذكر شده و فرموده: وعد اللّه. . .
ولى كيفر دوزخ به صورت نتيجۀ عمل بيان شده و مىفرمايد: «كسانى كه داراى چنين اعمالى باشند، چنان سرنوشتى خواهند داشت» و اين در حقيقت اشاره به مسألۀ فضل و رحمت خدا در مورد پاداشهاى سراى ديگر است، كه به هيچ وجه برابرى با اعمال ناچيز انسان ندارد، همانطور كه مجازاتهاى آن جهان جنبۀ انتقامى نداشته بلكه نتيجۀ اعمال خود آدمى است.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 498
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹#تفسیر_قرآن #جلسه_649
🌹 #آیات_9_10 #سوره_مائده
🌸 وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصاَّلِحَاتِ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ عَظِيمٌ (۹) وَالَّذِينَ كَفَرُواْ وَكَذَّبُواْ بَِايَاتِنَآ أُوْلَئِكَ أَصْحَابُ ألجَحِيم (۱۰)
ِ
🍀 ترجمه: خداوند به كسانى كه ایمان آورده اند و كارهاى شایسته انجام داده اند، وعده داده است که برای آنان آمرزش و پاداشى بزرگ است. (۹) و کسانی که کافر شدند و آیات ما را تكذیب کردند، آنان اهل جهنم هستند. (۱۰)
🌷 #أجر_عظیم: پاداشی بزرگ
🌷 #کذبوا: تکذیب کردند
🌷 #أصحاب_ألجحیم: اهل جهنم- جحیم به معنای شدت بر افروختگی آتش است.
🌸 در آيه ۹ سوره مائده طبق سنّت قرآن كه پس از #احكام خاصّى براى تأكيد و تكميل آن اشاره به قوانين و اصول كلى مى كند در آیه ۹ سوره مائده براى تأكيد مسأله اجراى #عدالت و گواهى به حقّ که در آیه قبل بیان شد چنين مى فرمايد: وَعَدَ اللّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ عَظِيمٌ: خداوند به کسانی که ایمان آورده اند و کارهای شایسته انجام داده اند وعده داده است که برای آنان آمرزش وپاداشی بزرگ است. در #قرآن چند نوع أجر به كار رفته است: «اجر عظیم»، «اجر كبیر» «اجر كریم» «اجر غیر ممنون» بنابراین پاداش هاى الهى داراى درجاتى است.
🌸 وَ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ كَذَّبُوا بِآياتِنا أُولئِكَ أَصْحابُ الْجَحِيمِ: و کسانی که کافر شدند و آیات ما را تکذیب کردند، آنان اهل جهنم هستند. قابل توجّه اين كه آمرزش و اجر عظيم به عنوان يک وعده #الهى در آيه ذكر شده و فرموده: وعد اللّه. . . ولى كيفر دوزخ به صورت نتيجه عمل بيان شده و كسانى كه داراى چنين اعمالى باشند، چنان سرنوشتى خواهند داشت.
🔹 پيام های آیات۹و۱۰سوره مائده 🔹
✅ #ایمان از عمل جدا نیست.
✅ #ایمان و #عمل_شایسته، هم جبران كننده ى گذشته است و هم تأمین كننده آینده.
✅ توجّه به عاقبت كارها، در تصمیم هاى #انسان نقش مهمى دارد.
✅ #مغفرت، مقدّمه ى دریافت پاداش است.
✅ كیفر #كافران و تكذیب كنندگان، دوزخ ابدى است.
✅ #تشویق، انگیزه ى عمل است. همان گونه كه هشدار، از روش هاى تربیتى قرآن است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آیههایمهدوی
📖 وَ مَن قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَانًا فَلا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ إِنَّهُ كانَ مَنْصُورا
و هر کس که مظلومانه کشته شود، برای ولی او سلطه (و حق قصاص) قرار دادیم؛ پس در قتل، زیادهروی نکند، که او منصور و مورد حمایت خداست!
📚سوره اسرا، آیه 33.
🔹امام باقر علیه السلام در مورد این آیه فرمودند:
منظور از کسی که مظلومانه کشته شد حسین علیهالسلام است
و ولیّدم او حضرت مهدی علیهالسلام است که خدا او را «منصور» نامیده است...
📚 تفسیر فرات کوفی، ص240.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در کجای قرآن آمده👈که موهای خانمها باید پوشیده باشد
🍀🍀
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🌹 امیرالمومنین علی علیه السلام در #آیات_قرآن 🌹
👈 آیه 96 ، سوره مریم 👉
📖إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا [96]
🌱بهيقين كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام دادهاند ، بهزودى خداوند رحمان محبّتى براى آنان [در دلها] قرار مىدهد❗️
🌷ابنعبّاس (رحمة الله علیه) :
📜نَزَلَتْ هَذِهِ الْآیَهًُْ فِی عَلِیِّبْنِأَبِیطَالِبٍ (علیه السلام) إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا قَالَ مَحَبَّهًًْ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ.
🍃 ( این آیه : إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا ،
در شأن علیّبنابیطالب (نازل شده است ، و مراد از « ودّ » محبّت آن حضرت است که در دلهای مؤمنان استوار است .
📚 #منابع :
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۱۵۶
بحار الأنوار، ج۳۹، ص۲۸۹
بحار الأنوار، ج۳۵، ص۳۵۷
فرات الکوفی؛ ص۲۴۸
خصایص الأیمهًْ (ص۷۱
شواهدالتنزیل؛ ج۱، ص۴۷۰؛ «بتفاوت لفظی»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍃دمی با قرآن
لَا يَغُرَّنَّكَ تَقَلُّبُ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي الْبِلَادِ
ﭘﻴﺸﺮﻓﺖﻣﺎﺩی ﻣﻠﺖﻫﺎی ﺑﻲﺩﻳﻦ ﺩﺭ ﺳﺮﺯﻣﻴﻦﻫﺎی ﺩﻳﮕﺮ، ﻣﺒﺎﺩﺍ ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻗﺮﺍﺭﺕ ﺩﻫﺪ!💚
#کلام_معبود
#سوره_آل_عمران_آیه۱۹۶
┄┄┅┅❅❁❅┅┅┅┄
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
﷽📚🕥📚🎆
#قصه_های_قرآنی 📖
#حضرت_محمد(ص)
#قسمت_سی_هشتم
🦋مانور توحيدى هنگام طواف كعبه🦋
🌻همانگونه كه قبلا گفتيم: پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم در سال هفتم هجرت (يك سال قبل از فتح مكه) طبق عهدنامه صلح حديبيه مجاز بود براى عمره قضاء به مكه برود و سه روز در مكه براى انجام مناسك حج بماند، آن حضرت همراه دو هزار نفر مسلمان، به مكه رفتند و به انجام مناسك عمره پرداختند.
🌿مردم مكه از زن و مرد و كوچك و بزرگ، پروانه وار، دور شمع وجود پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم حلقه زده بودند و به آن حضرت مىنگريستند، و جمال زيباى آن بزرگوار، ديدگانشان را خيره نموده بود.
🌻هنگامى كه غرش: لَبَّيكَ اَلّلهُمَّ لَبِّيكَ مسلمانان قطع مىشد، عبدالله بن رواحه در پيشاپيش مسلمانان، با حنجرهاى نيرومند و فريادى بلند، رَجَز مىخواند، كه از اشعار او است:
خَلُّوا بنى الكفار عن سبيله خلُّوا فكلّ الخير مِن قبُولِهِ
يا رَبِّ انِّى مؤمنٌ بِقيلِهِ اعرِف حقّ اللهِ فِى قبُولهِ
🌿يعنى: اى فرزندان كفر، راه را براى رسول خدا بگشاييد، بدانيد كه همه سعادت در قبول رسالت او است، پروردگارا! من به گفته آن حضرت ايمان دارم و حق و فرمان خدا را در قبول رسالتش مىشناسم.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#آیه_گرافی
-و هر که از یاد من روی بگرداند، بی تردید زندگی سختی خواهد داشت و روز رستاخیز نابینا محشورش می کنیم.
📚سوره #طه - ۱۲۴
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
*🌹نکات کلیدی جزء هفتم🌹*
به جای دنبال عیوب دیگران بودن، مراقب اعمال خودتان باشید.(مائده: 105)
2- اگر کسی را مسخره کنید، نتیجه اش گریبان شما را می گیرد.(انعام: 10)
3- شیطان اعمال بد را با آراستن، زیبا جلوه می دهد.(انعام: 43)
4- به مقدسات دیگران توهین نکنید تا آنها هم برای تلافی به خدا و مقدسات شما توهین نکنند.(انعام: 108)
5- اینگونه نباشید که هنگام نیاز از خدا کمک بخواهید و پس از حل شدن، خدا را فراموش کنید.(انعام: 64)
6- به گوشه وکنار دنیا سفر کنید و از سرگذشت آنها که آیات خدا را انکار می کردند عبرت بگیرید. (انعام: 11)
7- زندگی دنیا جز بازیچه و سرگرمی نیست و مراقبت از آخرت برای شما بهتر است. (انعام: 32)
8- با کسانی که تنها بازی و سرگرمی را برنامه خود قرار داده اند قطع رابطه کنید. (انعام: 70)
9- مجلسی که در آن مشغول انکار و تمسخر دین و قرآن هستند را ترک کنید. (انعام: 68)
منع میکند به آهوان دستور میدهد که از بلندیهای مکه و سینه کوه پایین بیایند و آنقدر نزدیک شوند که این منع شدگان بتوانند به راحتی آنها را با نیزه و یا حتی با دست شکار کنند. یعنی از یک طرف منع میکند و از طرفی دیگر همان منع شده را میآورد در تیررس و دسترس ایشان قرار میدهد تا عیار ایمان مردم عیان شود.
این آیه نشان میدهد که خداوند متعال برای هر امر و نهیی بساط آزمون آن را هم فراهم میکند. اگر فرمود به نامحرم نگاه نکنید از آن طرف چند نامحرم بزک کرده را طوری مسیر میدهد که از مقابل چشم این جوان عبور کنند و او در جلسه امتحان قرار گیرد.
آنان که خود از ایمان دورند و دیگران را هم نهی میکنند
وَ هُمْ یَنْهَوْنَ عَنْهُ وَ یَنْئَوْنَ عَنْهُ وَ إِن یُهْلِکُونَ إِلَّا أَنفُسَهُمْ وَ مَا یَشْعُرُونَ (26- انعام).
همیشه در کنار چشمه یا در مسیر آب روان معارف الهی عدهای پیدا میشوند که نه خود مینوشند و نه اجازه میدهند دیگران بهرهای برده و سیراب شوند. قرآن از این عده که در همیشه تاریخ بوده و خواهند بود با این تعبیر یاد میکند که «هُمْ یَنْهَوْنَ عَنْهُ وَ یَنْئَوْنَ عَنْهُ»؛ آنان دیگران را [از توجه به قرآن و پیروی از رسول خدا [ص] بازمیدارند و خود نیز از آن دور میشوند.
اما اینها چه کسانی هستند و چه ویژگیهایی دارند سوالات مهمی است که آیه قبل به آنها پاسخ داده است. آیه قبل میفرماید: اینان کسانیاند که در اثر کفر و لجاجتی که به خرج دادهاند پردهای از غفلت بر دلهایشان افکندهاند که دیگر حق را نمیفهمند و نیز گوشهایشان چنان در برابر حق سنگین شده که آن را نمیشنوند. (6) اینان روشنترین دلیل را هم قبول نمیکنند و از پذیرش آن سر باز میزنند بارزترین مشخصه این گروه برخوردشان با معارف دینی است که میگویند اینها همه فسون و فسانه است.
بی خبر از اینکه هر کس با حق در افتد تیشه بر ریشه خود زده، و سرانجام طبق سنت ثابت آفرینش، چهره حق از پشت ابرها نمایان میگردد و با جاذبهای که دارد پیروز خواهد شد و باطل همانند کفهای بی ارزش روی آب نابود میگردد، بنا بر این تلاش و فعالیت آنها به شکست خودشان منتهی خواهد شد و جز خود را هلاک نمیکنند؛ هر چند آنان قدرت درک این حقیقت را ندارند «وَ إِنْ یُهْلِکُونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ وَ ما یَشْعُرُونَ».(7).این افراد را باید شناخت و تا آنجا که ممکن است از آنها فاصله گرفت چرا که سخن رفته رفته بر دل اثر گذاشته و آثارش را در رفتار نمایان میکند.
خداوند متعال برای هر امر و نهیی بساط آزمون آن را هم فراهم میکند. اگر فرمود به نامحرم نگاه نکنید از آن طرف چند نامحرم بزک کرده را طوری مسیر میدهد که از مقابل چشم این جوان عبور کنند و او در جلسه امتحان قرار گیرد
پاسخ خدا: اگر برگردند باز گناه خواهند کرد
لَوْ رُدُّواْ لَعَادُواْ لِمَا نهُُواْ عَنْهُ وَ إِنهَُّمْ لَکَاذِبُونَ (28- انعام).
آیه در مورد کسانی است که دنیا با سرسختی تمام نه تنها خود ایمان نیاورند بلکه مانع ایمان آوری دیگران نیز میشدند. این عده همین که در قیامت، وقوع عذاب را حتمی میبینند به عجز و لابه میافتند و مدام حسرت میخورند و تقاضای بازگشت دارند تا جبران مافات کنند. (8).
هر چند تقاضای اینها امر محالی است زیرا با قیام قیامت، بساط این جهان برچیده شده (9) و پشت سری نمانده تا بشود کسی را به آن برگرداند. اما به فرض محال که چنین بازگشتی هم ممکن باشد اما خداوند پاسخ منفی به خواسته آنها میدهد و میفرماید: یقیناً اینها دروغ میگویند و به فرض محال هم که ما اینها را برگردانیم باز هم همان خواهند بود که هستند.
مراحل قبل از نزول عذاب
وَ لَقَدْ أَرْسَلْنَا إِلیَ أُمَمٍ مِّن قَبْلِکَ فَأَخَذْنَاهُم بِالْبَأْسَاءِ وَ الضرََّّاءِ لَعَلَّهُمْ یَتَضرََّعُونَ (42) فَلَوْ لَا إِذْ جَاءَهُم بَأْسُنَا تَضرََّعُواْ وَ لَاکِن قَسَتْ قُلُوبهُُمْ وَ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَنُ مَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ (43) فَلَمَّا نَسُواْ مَا ذُکِّرُواْ بِهِ فَتَحْنَا عَلَیْهِمْ أَبْوَابَ کُلِّ شیَْءٍ حَتیَّ إِذَا فَرِحُواْ بِمَا أُوتُواْ أَخَذْنَاهُم بَغْتَةً فَإِذَا هُم مُّبْلِسُونَ(44- انعام)
هر چند عذابهایی که خداوند در اثر کفر و نافرمانی مردم بر سر آنها نازل میکند به صورت دفعی و آنی است؛ اما مقدماتی دارد که پس از طی آنها عذاب واقع میشود
این بخش از آیات به این بحث پرداخته و قانون خدا را قدم به قدم شرح میدهد.
گام اول گرفتار کردن به سختیها و ناملایمات زندگی است به این منظور که افراد با گرفتار شدن در این فشارها از غیر خدا دل کنده و رو به او کنند و او را بخوانند «فَأَخَذْنَاهُم بِالْبَأْسَاءِ وَ الضرََّّاءِ لَعَلَّهُمْ یَتَضرََّعُونَ»؛ اما اینها چنان سنگدل و فریفته شیطان شدهاند که این فشارها و شکهای حیات بخش هم نمیتواند روح مرده آنها را زنده کند.
گام بعدی سرازیر کردن نعمتهای آسمانی و زمینی و زیر زمینی به سوی اینهاست تا برای موفقیتهای خود در عرصههای مختلف صنعتی، کشاورزی، فضایی و اتمی جشنها بگیرند و بر خود ببالند و بر دیگران مباهات کنند. اما آنها با این نعمتها هم بیدار نشدند.
گام آخر: در حالی که اینها غرق در شادیاند و دیگر دلیلی برای کفرشان ندارند؛ ناگهان عذاب ما نازل شده و بساط آنها را جمع میکند. (10).
جبران گذشته، شرط اساسی در توبه
کَتَبَ رَبُّکُمْ عَلیَ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنکُمْ سُوءَ ا بجَِهَلَةٍ ثُمَّ تَابَ مِن بَعْدِهِ وَ أَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ (54- انعام).
در جمله اول میفرماید: پروردگارتان رحمت را بر خود لازم و مقرّر کرده است در جمله دوم که در حقیقت توضیح و تفسیر رحمت الهی است، با تعبیری محبت آمیز چنین میگوید: هر کس از شما کاری از روی جهالت انجام دهد، سپس توبه کند و اصلاح و جبران نماید، خداوند آمرزنده و مهربان است.
خداوند متعال در این آیه مؤمنان را به رعایت یک اصل مهم سفارش میکند و آن اینکه مبادا به مقدسات کسانی که با شما هم عقیده نیستند بی احترامی کنید که آنها نیز معتقدات شما را مورد اهانت قرار میدهند
منظور از «جهالت» در اینگونه موارد، همان غلبه و طغیان شهوت است که انسان نه از روی دشمنی با حق، بلکه به خاطر غلبه هوی و هوس آن چنان میشود که فروغ عقل و کنترل شهوت را از دست میدهد؛ چنین کسی با اینکه عالم به گناه و حرام است اما چون علمش تحتالشعاع هوی و هوس قرار گرفته، به آن «جهل» اطلاق میگردد. مسلماً چنین کسی در برابر گناه خود مسئول است؛ اما چون از روی عداوت و دشمنی نبوده، سعی و کوشش میکند تا آن را اصلاح و جبران کند. (11).
احترام واجب نیست ولی بی احترامی هم نکنید
وَ لَا تَسُبُّواْ الَّذِینَ یَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ فَیَسُبُّواْ اللَّهَ عَدْوَا بِغَیرِْ عِلْمٍ .
خداوند متعال در این آیه مؤمنان را به رعایت یک اصل مهم سفارش میکند و آن اینکه مبادا به مقدسات کسانی که با شما هم عقیده نیستند بی احترامی کنید که آنها نیز معتقدات شما را مورد اهانت قرار میدهند.
نکته اول اینکه منع آیه در مورد اهانت به مقدسات طرف مقابل است نه آنکه خواسته باشد هر گونه بحث علمی و به چالش کشیدن منطقی عقاید طرف مقابل را ممنوع کند. (12).
نکته دوم اینکه معنای آیه احترام گذاشتن به مقدسات طرف مقابل نیست بلکه پیام آیه پرهیز از هر کاری است که اهانت تلقی شود.
پی نوشت ها :
(1) المیزان ج 6 ص 80
(2) ر. ک به همان
(3) 10/بلد
(4) 3/ انسان
(5) 38-39/بقره
(6) هر چند در آیه این امور را به خدا نسبت داده است اما این از باب کیفریست که خدا به اصرار آنها در کج روی داده است به عبارت دیگر اگر این گونه مسائل نسبت به خدا داده
میشود در حقیقت اشاره به قانون «علیت» و خاصیت «عمل» است، یعنی ادامه در کج روی و اصرار در لجاجت و بدبینی، اثرش این است که روح و روان آدمی را به شکل خود در میآورند و آن را همانند آیینه کج و معوجی میکنند که قیافه همه چیز را کج و معوج نشان میدهد.
نمونه ج 5 ص 190
(7) نمونه ج 5 ص 191
(8) آیه 27 سوره انعام
(9) آیه 104 سوره انبیاء علیهم السلام و آیه 48 ابراهیم علیهم السلام
(10) المیزان ج 7 ص 92
(11) نمونه ج 5 ص 259-260
(12) ر. ک به همان ص 395
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥خورشید هم روزی می میرد💥
كُلُّ مَنۡ عَلَيهَا فَانٖ۲۶وَيَبقَىٰ وَجهُ رَبِّكَ ذُو ٱلجَلَٰلِ وَٱلإِكرَامِ۲۷ (الرحمن)
هر كه روى زمين است دستخوش مرگ و فناست۲۶ و زندۀ ابدى ذات خداى با جلال و عظمت توست۲۷
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🟪#دائره_المعارف_قرآن_کریم🟪
🪴#آسانى >
🍁آسان گیرى در جعل احکام>
👈5 . #آسان_گیرى_با_رفع_یا
#تبدیل_احکام
⬅️ز. #حرج_و_سختى_توانفرسا
🔸خداوند، #تکالیف مشقّتزا را برداشته است.
🌀 تخفیف #شریعت در موارد حرجى، چنان شایع و مورد توجّه فقیهان بوده که به مثابهِ #قاعده و اصل عمومى ( نفىحرج ) مورد کاربرد فقهى آنان در مسائل و #ابواب گوناگون #مشهور شده است:
* وما جعل علیکم فی الدّین من حرج * ( حج ۷۸) .
🔸امام صادق علیه السلام در #پاسخ به پرسش یکی از اصحاب درباره کیفیت وضوی کسی که #دستش زخمی است فرمود :
حکم این گونه مسائل از همین #آیه فهمیده میشود .
🌀 قرآن این #مطلب را به صورت درخواست قلبی #مومنان نقل کرده است :
* ربّنا ولا تحملنا ما لا طاقة لنا به * (بقره ۲۸۶)
🔴 انواع #سختی که مجوز رفع یا تبدیل #تکلیف است ، عبارتند از :
⬅️ ۱ . تنگنای مالی :
🌀خداوند ، حکم #وجوب جهاد را از کسانی که مضیقه و تنگنای مالی ، مانع حضور آنان در #جبهه شده ، برداشته و فرموده است :
* لیس علی الضّعفاء ولا علی المرضی و لا علی الّذین لا یجدون ما ینفقون حرج اذا نصحوا للّه و رسوله * ( توبه ۹۱ )
⬅️۲. ضعف توان و مقاومت روحی :
🔸قرآن در #آغاز فرمان داده بود که اگر ارتش مسلمانان ، یکدهم ارتش مشرکان باشد می توان با آنان به #مقابله برخاست ؛ زیرا ایمان و روحیه قوی ، توان پایداری و #مقاومت را به آنان خواهد داد ؛
اما پس از پیدایش #ضعف روحی ، بر آنان آسان گرفت و مقایسه را به نصف تخفیف داد :
* یا أیّها النّبی حرّض المومنین علی القتال ان یکن منکم عشرون صابرون یغلبوا مائتین و ان یکن منکم مائه یغلبوا الفا ...... * ءالان خفّف الله عنکم و علم انّ فیکم ضعفا فان یکن منکم مائه صابره یغلبوا مائتین و ان یکن منکم الف یغلبوا الفین باذن الله * ( انفال ۶۵ و ۶۶)
⬅️ ۳ . نیاز جنسی :
🌀از آنجا که #پرهیز از مباشرت با همسر در طول ماه رمضان برای مسلمانان #صدر اسلام قابل تحمل نبود و برخی بر اثر عدم تحمل ، با #همسرانشان نزدیکی می کردند ، خداوند بر امت اسلام آسان گرفت و #مباشرت را در شب ماه رمضان جایز کرد :
* و احلّ لکم لیله الصّیام الرفث الی نسائکم هنّ لباس لکم و انتم لباس لهنّ علم الله انّکم کنتم تختانون انفسکم فتاب علیکم و عفا عنکم فالآن باشروهنّ و ابتغوا ما کتب الله لکم * ( بقره ۱۸۷)
ادامه دارد ........
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#مائده آیه ۱۱
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ هَمَّ قَوْمٌ أَنْ يَبْسُطُوا إِلَيْكُمْ أَيْدِيَهُمْ فَكَفَّ أَيْدِيَهُمْ عَنْكُمْ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ ﴿١١﴾
ای اهل ایمان! نعمت خدا را بر خود یاد کنید زمانی که گروهی قصد کردند که [برای نابودی تان] به شما شبیخون زنند، ولی خدا توطئه آنان را از شما بازداشت. و از خدا پروا کنید و مؤمنان فقط باید بر خدا توکل کنند. (۱۱)
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ١١)
-به دنبال يادآورى نعمتهاى الهى در چند آيۀ قبل، در اين آيه روى سخن را بار ديگر به مسلمانان كرده و قسمتى ديگر از نعمتهاى خود را به ياد آنها مىآورد تا به شكرانۀ آن در اطاعت فرمان خدا و اجراى اصول عدالت بكوشند، مىگويد: «اى كسانى كه ايمان آوردهايد!
نعمت خدا را بر خودتان به ياد آوريد در آن زمان كه جمعيتى تصميم گرفته بودند، دست به سوى شما دراز كنند و شما را از ميان بردارند، ولى خداوند شرّ آنها را از شما دفع كرد» (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ هَمَّ قَوْمٌ أَنْ يَبْسُطُوا إِلَيْكُمْ أَيْدِيَهُمْ فَكَفَّ أَيْدِيَهُمْ عَنْكُمْ) .
در حقيقت اين آيه مسلمانان را متوجه خطراتى كه ممكن بود براى هميشه نامشان را از صفحۀ روزگار براندازد مىكند، و به آنها هشدار مىدهد كه به پاس اين نعمتها «تقوا را پيشه كنيد و مؤمنان بايد تنها بر خدا توكل كنند» و بدانيد اگر پرهيزكار باشيد، در زندگى تنها نخواهيد ماند و آن دست غيبى كه هميشه حافظ شما بوده، باز هم از شما حمايت خواهد كرد (وَ اتَّقُوا اللّهَ وَ عَلَى اللّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 499
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹#تفسیر_قرآن #جلسه_650
🌹 #آیه_۱۱ #سوره_مائده
🌸 يَا أيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اذْكُرُواْ نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ هَمَّ قَوْمٌ أَن يَبْسُطُواْ إِلَيْكُمْ أَيْدِيَهُمْ فَكَفَّ أَيْدِيَهُمْ عَنكُمْ وَاتَّقُواْ اللَّهَ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ
🍀 ترجمه: اى كسانى كه ایمان آورده اید! نعمت خداوند را بر خودتان یاد كنید، آنگاه كه قومی قصد داشتند به سوى شما دست تعدّى دراز كنند، امّا خداوند دست آنان را از شما كوتاه كرد و خدا را تقوا پیشه کنید، و مؤمنان باید تنها بر خداوند توكّل کنند.
🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره مائده در مدینه نازل شده است. در اینكه آیه، ناظر به كدام واقعه ى تاریخى است #اختلاف است، ولى مى توان آن را شامل همه مواردى دانست كه #مسلمانان، در مقابل سوء قصد یا تهاجم دشمن، با تكیه بر خداوند پیروز شده و نجات یافته اند.
🌸 به دنبال يادآورى نعمت هاى الهى در چند آیه قبل، در اين آيه روى سخن را بار ديگر به مسلمانان كرده و قسمتى ديگر از نعمت هاى #خدا را به ياد آنها مىآورد تا به شكرانه آن در اطاعت فرمان خدا و اجراى اصول #عدالت بكوشند، می فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ هَمَّ قَوْمٌ أَنْ يَبْسُطُوا إِلَيْكُمْ أَيْدِيَهُمْ فَكَفَّ أَيْدِيَهُمْ عَنْكُمْ: ای کسانی که ایمان آورده اید! نعمت خداوند را بر خودتان یاد کنید، آنگاه که قومی قصد داشتند به سوی شما دست تعدی دراز کنند، اما خداوند دست آنان را از شما کوتاه کرد.»
🌸 در حقيقت اين آيه مسلمانان را از خطراتى كه ممكن بود براى هميشه نامشان را از صفحه روزگار براندازد متوجه مى كند، و به آنها هشدار مى دهد كه به پاس اين نعمتها #تقوا و #توکل پيشه كنند « وَ اتَّقُوا اللّهَ وَ عَلَى اللّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ: و خدا را تقوا پیشه کنید و مؤمنان باید تنها بر خداوند توکل کنند.
🔹 پيام های آیه ۱۱ سوره مائده 🔹
✅ یاد نعمت هاى #خدا بر مؤمنین لازم است زیرا هم نوعى شكر است، هم غرور و غفلت را از انسان دور مى نماید و هم عشق انسان را به پروردگار مى افزاید.
✅ دفع خطرات #دشمن، از مهمترین نعمتهاى خداست.
✅ با #تقوا و #توكّل و ایمان، لطف خدا را به خود جلب، و خطر دشمنان را دفع كنیم.
✅ دشمنان شما براى دستیابى بر شما در تلاشند.
✅ لازمه ى #ایمان و #تقوا تكیه بر خداست.
✅ #تقوا و #توكّل داشتن، اثر یاد خداوند و ایمان است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌🕷شاهکار این معمار کوچک را ببینید!!
🕷عنکبوت در محل زندگی خودش تارهایی را درست می کند تا بتواند به شکار مگس و حشرات کوچک نظیر آن پرداخته و غذایش را تهیه کند.
👈#کاربرد_تارعنکبوت در صنعت پزشکی: برای تهیه نخ جراحی ، زردپی و رباط مصنوعی و دستکش های جراحی، تار عنکبوت خاصیت ضد
عفونی کننده و پانسمان را دارد زیرا عنکبوت تار خود را در برابر باکتری و قارچ ها به مواد ضد باکتری و قارچ آغشته می کند، از این رو می توان از آن برای پانسمان زخم استفاده کرد.
کاربرد صنعتی : تولید طناب های بسیار محکم برای کوهنوردی و چتر نجات، تولید تور ماهیگیری محکم، لباس غواصی مقاوم در برابر کوسه ها و لباس ضد گلوله . #بی_حکمت_نیست که
‼️خداوند
از حدود ۰۰۰, ۱۰۰۰ میلیون گونه حشرۀ شناخته شده ه در دنیا، #فقط_سوره هایی به نام، #عنکبوت، زنبور عسل و مورچه نازل کرده است. نتایج این دستاوردهای علمی نشانگر هدفمند بودن این نام گذاری ها در قرآن می باشد.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh