هدایت شده از نشر خوبی ها محمد مهدی
بسماللهالرحمنالرحیم
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم
علم رجال ۶
بحث از #وثاقت فرد به چند صورت قابل تصور است :
۱ - بحث از وثاقت شخص معین :
مثل زراره و محمد ابن مسلم و دیگران
۲ - بحث در وثاقت تعدادی مشخص از راویان ثقه مثل ابن ابی عمیر
۳ - بحث از وثاقت افرادی که یکی از این دو عنوان بر آنها صادق است :
۱ - عنوان استاد اجازه
۲ - عنوان استاد راوی یا راویان ثقه
محور بحث در علم رجال عبارت است از :
#تشخیص ثقه از غیر ثقه
#وظیفه و کار علم رجال :
وظیفه و کار علم رجال ثقه بودن یا ثقه نبودن فلان راوی نیست
چرا ؟
چون :
۱ - راویان زیاد هستند
۲ - برای بررسی احوال راویان نیازی به استاد نیست
چون همه میتوانند به کتب رجالی مراجعه کنند
وظیفه و کار علم رجال عبارت است از :
بیان کردن ضوابط و قواعد کلی ای که :
۱ - مجتهد از آنها استفاده میکند :
۱ - در استنباط خودش
۲ - در مراجعه به کتابهای رجالی
۲ - باعث بصیرت زیاد برای علمای رجالی میشود
ضوابط و قواعد کلی #علم_رجال را علمای رجالی مطرح کردهاند یا :
۱ - در مقدمات کتابهای خود
۲ - در خاتمه کتابهای خود
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
هدایت شده از نشر خوبی ها محمد مهدی
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۷
اقوال و نظرات و ادله در نیاز و عدم نیاز به علم رجال :
در نیاز و عدم نیاز به علم رجال چند قول است :
۱ - قول اول که میفرماید :
ما به علم رجال نیاز داریم
دلیل :
چون #استنباط احکام شرعی بر علم رجال متوقف است
وقتی که #مجتهد میخواهد احکام را استنباط کند باید به حالات راویان حدیث عالم باشد
اگر مجتهد عالم به علم رجال نباشد
نمیتواند احکام شرعی را از دلیلهای مخصوص استخراج کند
۲ - قول دوم که میفرماید :
ما به علم رجال نیاز نداریم
دلیل :
چون احادیث کتب اربعه قطعی الصدور هستند و عمده روایاتی که مجتهد میخواهد از آنها در استنباط احکام استفاده کند در کتب اربعه موجود است لذا به علم رجال نیازی نداریم
۳ - قول سوم که میفرماید :
تفصیل میدهیم یعنی میگوییم بعضی از جاها به علم رجال نیاز داریم و بعضی از جاها نیاز نداریم
دلیل :
چون در مقام عمل مشهور روایات دو قسمت می شوند
یعنی مشهور به بعضی از روایات عمل کردهاند و به بعضی عمل نکردهاند
در روایاتی که #مشهور به آن عمل کردهاند ما به علم رجال نیاز نداریم ولی در روایاتی که مشهور به آن عمل نکردهاند نیاز به علم رجال داریم
۴ - قول چهارم که نظر #مصنف است میفرماید که :
ما تفصیل میدهیم و میگوییم که :
ما قائل به سلب کلی نیستیم
ما نمیگوییم که اصلاً به #علم رجال نیاز نداریم
بلکه میگوییم :
بعضی از جاها به علم #رجال نیاز داریم
دلیل :
چون مجتهد در استنباط احکام شرعی ناچار است که به علم رجال مراجعه کند
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
هدایت شده از نشر خوبی ها محمد مهدی
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۸
در نیاز و عدم نیاز به علم رجال چند قول است :
۱ - قول اول که میفرماید :
ما به علم رجال نیاز داریم به پنج دلیل
۱ - حجیت خبر ثقه
۲ - دستور رجوع به صفات راوی در اخبار علاجیه
۳ - وجود افراد جاعل و تدلیس کننده در بین راویان
۴ - وجود اشخاص اهل سنت و عامی در سند روایات
۵ - اجماع علما
۱ - حجیت خبر ثقه :
۱ - خبر ثقه یعنی :
خبر راوی هایی که عقلا به خبر او اعتماد میکنند
۲ - از یک طرف ادله اربعه دلالت میکند بر اینکه :
عمل به غیر علم حرام است
از طرف دیگر بعضی از ظن ها حجت هستند
مثل :
ظواهر و ظنونی که مفید اطمینان هستند و خبر واحد
#خبر_واحد منبع عظیم فقهی مجتهد در استنباط احکام است
لذا مجتهد نیاز زیادی به #علم_رجال دارد
سه دلیل باعث میشود که خبر واحد با شرایط خاص خودش حجت قطعی باشد :
۱ - کتاب تمام احکام فقهی را بیان نکردهاند
۲ - #اجماع هم خیلی کم است
۳ - #عقل هم قدرت کشف احکام را ندارد
چون عقل به ادله ای که باعث جعل احکام شده است احاطه ندارد
هر کجا که بین #حکم_عقل و حکم #شرع ملازمه باشد عقل #حجت است
مثل :
۱ - حکم عقل به وجود ملازمه بین #وجوب #مقدمه و وجوب ذی المقدمه
مثل :
وجوب حج و #حرکت به مکه
۲ - حکم عقل به وجود ملازمه بین وجوب یک چیز و حرمت ضدّ آن
مثل :
وجوب #نماز و حرمت ترک نماز
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
هدایت شده از علی خسروانی
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۹
در نیاز و عدم نیاز به علم رجال چند قول است :
۱ - قول اول که میفرماید :
ما به علم رجال نیاز داریم به پنج دلیل
۱ - حجیت خبر ثقه
۲ - دستور رجوع به صفات راوی در اخبار علاجیه
۳ - وجود افراد جاعل و تدلیس کننده در بین راویان
۴ - وجود اشخاص اهل سنت و عامی در سند روایات
۵ - اجماع علما
۱ - حجیت خبر ثقه :
در حجیت #خبر واحد ۵ نظر است که به نظر مصنف نظر سوم قویترین نظریات است
۱- #عدالت راوی
۲ - #وثاقت راوی
۳ - #وثوق_الصدور بودن خبر
۴ - هم وثاقت راوی
هم اطمینانی بودن خبر
۵ - ممدوح یا مهمل بودن خبر
۱ - عدالت راوی :
عدالت راوی یعنی خبر واحد عادل حجت است
۲ - وثاقت راوی :
وثاقت راوی یعنی خبر واحد ثقه حجت است
پس ما به علم رجال نیاز داریم
چون علم رجال حالات راویان مثل عدالت و وثاقت را بیان میکند و مجتهد :
۱ - میتواند راوی عادل و ثقه را تشخیص دهد
۲ - میتواند روایتی که قابلیت استدلال را دارد از روایتی که قابلیت استدلال را ندارد تشخیص دهد
۳ - وثوق الصدور بودن خبر :
یعنی خبر واحد وثوق الصدور حجت است
یعنی اگر ما وثوق به صدور روایت داشته باشیم کافی است هر چند وثاقت راوی را ندانیم
پس اینجا هم به علم رجال نیاز داریم
چون علم رجال از احوال راویان موجود در سند خبر بحث میکند
۴ - هم وثاقت راوی هم اطمینانی بودن خبر :
یعنی خبر واحدی حجت است که :
۱ - راوی ثقه باشد
۲ - خبر راوی موجب اطمینان باشد
زمانی خبر راوی موجب اطمینان است که :
راوی ضابط باشد
یعنی هر چه از امام علیه السلام صادر شده به نسل بعدی منتقل کند چون اگر راوی ثقه باشد ولی ضابط نباشد :
۱ - بعضی از کلمات و جملات را حذف میکند
۲ - بعضی از کلمات و جملات را نقل به معنا میکند
۳ - باعث اضطراب در حدیث و تعارض در اخبار میشود
۴ - نقل به معنا کردن تمام مقصود امام علیه السلام را نمیرساند
پس اینجا ما به علم رجال نیاز داریم تا :
از احوال راویان موجود در سند خبر آگاه شویم
پس مجتهد به علم رجال نیاز دارد و باید برای ویژگی های راویان به علم رجال رجوع کند
۵ - ممدوح یا مهمل بودن خبر :
اقسام خبر :
۱ - #خبر_ممدوح
۲ - #خبر_مهمل
۳ - #خبر_مطعون
۱ - #خبر ممدوح به اخباری که روات آن مورد مدح و ستایش قرار گرفتهاند اخبار ممدوح میگویند
۲ - خبر مهمل :
به اخبار کسانی که مورد مدح و ستایش قرار گرفتهاند و تضعیفی از اصحاب در حق آنان وارد نشده است خبر #مهمل میگویند
قدما هم به اخبار راویان ممدوح و هم به اخبار راویان مهمل عمل میکردند ولی به اخبار راویانی که مطعون و مورد طعن اصحاب بودند عمل نمیکردند و آنها را رد میکردند
پس کتابهایی که سند و طریق آنها مورد طعن نیست این کتابها نزد علمای ما مورد اعتبار است و روایات راویان آنها هم مورد قبول است
البته در صورتی که :
۱ - مورد طعن علمای رجال واقع نشده باشند
۲ - قرینهای بر ردّ و عدم پذیرش روایت آنها در میان نباشد
پس اینجا هم در شناسایی راویان ممدوح و مهمل و مدعون به علم رجال نیاز داریم
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
هدایت شده از نشر خوبی ها محمد مهدی
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۱۰
در نیاز و عدم نیاز به علم رجال چند قول است :
۱ - قول اول که میفرماید :
ما به علم رجال نیاز داریم به پنج دلیل
۱ - حجیت خبر ثقه
۲ - دستور رجوع به صفات راوی در اخبار علاجیه
۳ - وجود افراد جاعل و تدلیس کننده در بین راویان
۴ - وجود اشخاص اهل سنت و عامی در سند روایات
۵ - اجماع علما
۲ - دلیل دوم علما برای اثبات نیاز به علم رجال عبارت است از :
دستور رجوع به صفات راوی در اخبار علاجیه
وقتی که در اخبار #تعارض وجود داشته باشد برای حل مشکل و ترجیح یکی بر دیگری ائمه علیهم السلام در اخبار علاجیه مثل #مقبوله عمر ابن حنظله فرمودهاند که :
به #صفات راوی یعنی اعدل و افقه و اصدق و اورع ر جوع کنید
هر کدام از اخبار #متعارض که این صفات را داشتند بپذیرید و به دیگری توجه نکنید
اینجا تنها #راه احراز و به دست آوردن صفات راوی عبارت از :
مراجعه کردن ما به علم رجال
پس ما به علم رجال نیاز داریم
ان قلت :
روایت #عمر_ابن_حنظله از امام صادق علیه السلام در صفات قاضی است ولی بحث ما در صفات راوی است پس این روایت به درد ما نمیخورد
قلنا که :
اولا ً :
بله
روایت عمر بن #حنظله در باره صفات #قاضی است ولی ما صفات قاضی در این حدیث را به صفات راوی تعمیم میدهیم
چرا ؟
چون که در زمان #امام_صادق علیه السلام :
۱ - قضات راوی حدیث هم بودند
۲ - #استنباط و اجتهاد آسان بود
بنابراین بین استنباط کردن و نقل حدیث کردن فرقی وجود نداشت
ثانیا :
فقط مقوله عمر بن حنظله از اخبار علاجیه نیست
بلکه غیر از مقبوله عمر بن حنظله روایات دیگری هم داریم که آنها میگویند :
در اخبار متعارض ملاک ترجیح خبر عبارت از این استکه :
ما باید به صفات راوی رجوع کنیم
و حرفی از صفات قاضی نیست
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
هدایت شده از علی خسروانی
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۱۱
در نیاز و عدم نیاز به علم رجال چند قول است :
۱ - قول اول که میفرماید :
ما به علم رجال نیاز داریم
به پنج دلیل :
۱ - حجیت خبر ثقه
۲ - دستور رجوع به صفات راوی در اخبار علاجیه
۳ - وجود افراد جاعل و تدلیس کننده در بین راویان
۴ - وجود اشخاص اهل سنت و عامی در سند روایات
۵ - اجماع علما
۳ - دلیل سوم برای اثبات نیاز به علم رجال عبارت است از :
وجود افراد جاعل و تدلیس کننده در میان راویان
#تدلیس یعنی :
راوی فاسق مطالب باطل را با مطالب حق مخلوط میکند و به عنوان حدیث عرضه میکند
جاعل حدیث کسی است که :
حدیث جعل میکند و عمداً به الله تعالی و رسولش صلی الله علیه و آله و سلم نسبت دروغ میدهد
دلیل سوم میگوید :
یقیناً در بین راویان راویان جاعل حدیث هم وجود دارد
لذا اگر مجتهد از اصل روایت اطلاع داشته باشد ولی در باره راوی تحقیق و جستجو نکند نمیتواند فتوا بدهد
#امام_صادق علیه السلام فرمود :
#مغیره ابن #سعید در کتاب اصحاب پدرم روایاتی وارد کرد که پدرم این احادیث را نفرموده بود
#امام_رضا علیه السلام فرمود :
ابا #خطاب بر امام #صادق علیه السلام #دروغ بست
الله تعالی ابا خطاب و اصحابش را لعنت کند که تا امروز در احادیث اصحاب امام صادق علیه السلام دست بردند
این دو روایت دلیل برای ادعای ما است
ادعای ما این است که :
چون در روایات روایات #جعلی وجود دارد
و چون در بین #راویان راویان جاعل حدیث وجود دارند
پس ما به علم #رجال نیاز داریم
دلیل ما :
دلیل ما همین دو روایت است
چون :
۱ - اگر این دو روایت دروغ و باطل باشند اینجا ادعا و مطلوب ما ثابت میشود که گفتیم :
بعضی از اخبار اخبار جعلی هستند و با مراجعه به علم رجال باید آنها را بشناسیم
۲ - اگر این دو روایت دروغ و باطل نباشند و راست و صحیح باشند اینجا این دو روایت بهترین دلیل برای ادعای ما است
ائمه علیهم السلام در این دلیل فرمودهاند که :
اخبار را به کتاب و سنت عرضه کنید
چرا ؟
به دلیل اینکه :
۱- در بین اخبار اخبار مورد تدلیس هم وجود دارد لذا باید اخبار را به کتاب و سنت عرضه کنیم و خبری که با کتاب و سنت موافق نیست را به دیوار بزنیم
۲ - به دلیل اینکه در بین بعضی از اخبار تعارض وجود دارد لذا باید این اخبار را به کتاب و سنت عرضه کنیم و اخباری که با کتاب و سنت موافق هستند را مقدم کنیم
پس دلیل سوم میگوید :
۱ - چون در بین راویان راوی مخلّط و مخلوط کننده و مدلّس وجود دارد
۲ - چون بعضی از اخبار جعلی هستند
۳ - چون بعضی از روایات حجت هستند نه همه روایات
لذا ما به علم رجال نیاز داریم
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
هدایت شده از علی خسروانی
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۱۲
در نیاز و عدم نیاز به علم رجال چند قول است :
۱ - قول اول که میفرماید :
ما به علم رجال نیاز داریم به پنج دلیل
۱ - حجیت خبر ثقه
۲ - دستور رجوع به صفات راوی در اخبار علاجیه
۳ - وجود افراد جاعل و تدلیس کننده در بین راویان
۴ - وجود اشخاص اهل سنت و عامی در سند روایات
۵ - اجماع علما
۴ - وجود اهل سنت و اشخاص قومی در سند روایات :
در کتب اربعه روایاتی وجود دارد که :
۱ - در سند آنها از اهل سنت هم هستند
۲ - گاهی هم ائمه علیهم السلام در تقیه بودهاند و طبق فتوای اهل تسنن فتوا دادهاند و مشایخ ثلاثه هم فقط این احادیث را در کتب اربعه آوردهاند
یعنی :
مشایخ ثلاثه :
۱ - نگفتهاند که راوی آن سنی است
۲ - نگفتهاند که فتوایی که دادهاند از روی #تقیه است
لذا برای فهمیدن مذهب این راویان باید به کتب رجالی مراجعه کنیم تا اخبار تقیهای را از اخبار غیر تقیهای #تشخیص دهیم
پس ما به علم رجال نیاز داریم
۵ - #اجماع علما :
علمای مسلمان حتی علمای شیعه از زمان ائمه علیهم السلام تا به امروز مشغول نوشتن کتابهای رجالی شدهاند
اگر در #استنباط احکام شرعی اطلاع از حالات رجال حدیث دخالتی نداشت نوشتن کتاب های رجالی و توجه علما علم رجال بیخود و بیهوده و بدون دلیل بود
پس بهترین دلیل بر اینکه #شناخت حالات رجال حدیث یکی از پایههای #اجتهاد است این است که :
علما و مجتهدین و محدثین در همه زمانها بر خود شان لازم و ضروری و واجب میدانستند که :
۱ - سند روایات را نقل کنند
۲ - در اوصاف راویان یعنی در #عدالت و وثاقت و دقت و ضبط را ویان هم بحث کنند
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
هدایت شده از علی خسروانی
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۱۳
در مورد نیاز به علم رجال :
بعضی منکر نیاز به علم رجال هستند و بعضی طرفدار نیاز به علم رجال هستند
طرفداران نیاز به علم رجال در استنباط احکام شرعیه ۵ دلیل آوردند
منکرین نیاز به علم رجال ۸ دلیل آوردهاند که عبارت است از :
۱ - روایات کتب اربعه قطعی الصدور هستند
۲ - عمل مشهور جبران ضعف سند روایات را میکند
۳ - برای اثبات عدالت راوی راهی وجود ندارد
۴ - در معنی عدالت و فسق اختلاف نظر وجود دارد
۵ - علم رجال مردم را رسوا میکند
۶ - شرایط شهادت و گفتار رجالی
۷ - توصیق اجمالی
۸ - شهادت مشایخ ثلاثه
۱ - روایات کتب اربعه قطعی هستند
منکرین نیاز به علم رجال میگویند که :
۱ - اولاً یکی از ادله کسانی که میگویند ما به علم رجال نیاز داریم این است که :
میگویند در صورتی ما مطمئن میشویم که روایات از ائمه علیهم السلام صادر شده است که حال راویان را از نظر وثاقت و عدم وثاقت بررسی کنیم
اگر حال راوی را بررسی کردیم و فهمیدیم که راوی ثقه هست
اینجا مطمئن میشویم که روایت از ائمه علیهم السلام صادر شده است
پس ما به علم رجال نیاز داریم
۲- ثانیاً #اخباریون هم میگویند که :
روایاتی که در کتب اربعه است قطعی الصدور است
پس نتیجه این میشود که :
احادیثی که در کتب اربعه است قطعی الصدور هستند
پس ما نیازی به علم رجال نداریم
مصنف جواب میدهد و میفرماید : اینکه ما میگوییم احادیث کتب اربعه قطعی الصدور هستند این ادعا ادعای بلا دلیل است
چون اینجا چند مسئله است :
۱ - قطعی الصدور بودن اخبار
۲ - متواتر بودن اخبار
۳ - صحیح بودن اخبار یا صحت اخبار
منظور از ( صحت اخبار ) هم این است که :
اخبار کتب اربعه همراه با امارات و قرائنی است که از مجموع این قرائن و امارات انسان مطمئن میشود که :
این اخبار از ائمه علیهم السلام صادر شده است
پس :
اولاً خود نویسندگان کتب اربعه ادعا ندارند که روایات کتب اربعه قطعی الصدور هستند
ثانیاً اخباری که دلیل حکم شرعی هستند هم در کتب اربعه و هم در غیر کتب اربعه مثل کتاب وسایل الشیعه و مثل کتاب مستدرک الوسائل آمده است که همه مجتهدین و علما به این اخبار نیاز دارند پس ما به علم رجال نیاز داریم
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
هدایت شده از نشر خوبی ها محمد مهدی
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۱۴
دلیل دوم منکرین نیاز به #علم_رجال عبارت است از اینکه :
عمل مشهور جبران ضعف سند را میکند
یعنی اینکه منکرین یگویند :
ما نیازی به مراجعه به علم رجال نداریم چون :
۱ - هر خبری که مشهور به آن عمل کرده باشند حجت است
چه راوی آن ثقه باشد و چه ثقه نباشد
۲ - هر خبری که مشهور به آن عمل نکرده باشند حجت نیست چه راوی آن ثقه باشد و چه ثقه نباشد
پس ما نیازی به مراجعه به علم رجال نداریم
جواب مصنف :
مصنف میفرماید جواب این دلیل این است که :
۱ - بعضی از مسائل اصلاً در کتب علما مطرح نشده است لذا برای ما مشکل است که از تمام فتاوای مشهور علما در تمام مسئله مطلع شوید
۲ - بعضی از مسائل مشهور نیستند و در آنها شهرت وجود ندارد
۳ - بعضی از مسائل دو فتوایی هستند و در آنها دو تا فتوای مخالف با هم وجود دارد که یکی مشهور و یکی اشهر است
لذا ما میگوییم که :
۱ - گاهی #خبر خبر ثقه مشهور است
۲ - گاهی خبر خبر ثقه مشهور نیست
۳ - گاهی خبر خبر #اعراضی است یعنی مشهور از خبر ثقه اعراض کردهاند
اگر خبر خبر اعراضی نباشد و مشهور از خبر ثقه اعراض نکرده باشند اینجا خبر ثقه حجت است
چه مشهور باشد و چه مشهور نباشد
پس ما اینجا هم نیاز به مراجعه به علم رجال داریم
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
هدایت شده از نشر خوبی ها محمد مهدی
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۱۵
دلیل سوم منکرین نیاز به #علم_رجال عبارتست از اینکه :
راهی برای اثبات #عدالت راوی نیست
منکرین نیاز به علم رجال می گویند که :
ما که راوی ها را ندیده ایم
لذا اگر بخواهیم بفهمیم که آیا فلان راوی عادل است یا نه ؟
باید به کتب رجالی مراجعه کنیم
نویسندگان کتب رجالی هم که راویان را ندیده اند بلکه از دیگران نقل کرده اند
دیگران هم از کتب دیگران
دیگران هم از کتب دیگران
دیگران هم از کتب دیگران و هکذا
خوب معلوم است که عدالت راوی با این طریق ثابت نمی شود
چون اینها خود راوی را که ندیده اند
بلکه از کتابها دیده اند
صفحات کاغذ کتابها هم که ارزش و اعتباری ندارد
پس عدالت راویان ثابت نمی شود
پس نیازی به علم رجال نداریم
دونفر جواب این دلیل سوم منکرین را می دهند :
۱ - مصنف
۲ - علامه مامقانی
۱ - اما جواب مصنف که می فرماید :
بله مجتهد خود راوی را ندیده است
بلکه یا :
۱ - یا مولفین کتب رجالی مطالب کتاب رجالی را برای شاگردان خوانده اند
شاگردان هم برای شاگردان
و شاگردان هم برای شاگردان و هکذا
مطالب اینطور به دست ما رسیده است
۲ - یا شاگردان مطالب کتاب را برای اساتیدشان خوانده اند و هر شاگردی برای استادش قرائت کرده است و آخرش هم به دست ما رسیده است
۳ - یا مولف به شاگردش در نقل روایات کتابش اجازه داده و شاگرد هم به شاگردش اجازه داده و هکذا تا به دست ما رسیده است
۴ - یا مضامین کتاب را از خود مولف شنیده است و به دست ما رسیده است
۵ - یا مضامین کتاب را از خود مولف نشنیده است ولی انتساب کتاب برای نویسنده و مولف ثابت و مسلم بوده است و به دست ما رسیده است
پس ما نیاز به مراجعه به علم رجال داریم
ما می توانیم اعتماد و قبول کنیم هم به کتب رجالی و هم به #وصیت نامه ها و اقرارها :
۱ - در صورتی ما می توانیم کتب رجالی را قبول کنیم و به کتب رجالی اعتماد کنیم که :
نسبت دادن کتابهای رجالی به مولف و نویسنده آن ثابت شده باشد :
۱ - یا از راه تواتر
۲ - یا از راه استفاضه
۳ - یا از راه اطمینان عقلایی
۲ - در صورتی ما می توانیم اقرارهای مکتوب و وصیت نامه ها را قبول کنیم و به آنها اعتماد کنیم که :
معلوم و مطمئن باشد و مشکوک نباشد
معلوم و مطمئن بودن و مشکوک نبودن هم در صورتی ثابت می شود که :
۱ - یا به خط خود موصی و مقرّ باشد
۳ - یا اگر به خط دیگران است ممهور به مُهر خود موصی یا مقرّ باشد
شارع فرموده که :
راوی حدیث باید عادل باشد
راه وصول و تحصیل وبه دست آوردن عدالت راویان حدیث یا :
۱ - غیر ممکن است
۲ - ممکن است اینجا هم یا :
۱ - مشگل است
۲ - آسان است
اگر راه وصول و تحصیل وبه دست آوردن عدالت راویان حدیث غیر ممکن باشد یا ممکن و مشگل باشد اینجا اعتبار و تشییع عدالت لغو و بیهوده است
اگر راه وصول و تحصیل وبه دست آوردن عدالت راویان حدیث ممکن و ساده باشد اینجا به این معنی است که
پس قول و حرف علمای رجالی حجت است
چون تنها راه تحصیل عدالت راویان حدیث این است که به قول و سخن علمای رجالی مراجعه کنیم
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
هدایت شده از علی خسروانی
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۱۶
۲ - اما جواب علامه مامقانی :
علامه مامقانی میگوید :
دو بحث است :
۱ - بحث در #راوی
۲ - بحث در #شاهد
در شهادت شاهد چند شرط معتبر است :
۱ - #شفاهی بودن
یعنی رو در رو بودن
یعنی #شهادت کتبی فایدهای ندارد
۲ - بالاصاله بودن
یعنی خود شاهد باید در محکمه حاضر باشد نه پسر یا برادرش یا غیرهما که :
اینها در #تزکیه شاهد شرط و معتبر است
ولی اینها در تزکیه رجالی شرط نیست
یعنی لازم نیست که عالم رجالی با راوی رودررو باشند
چون اگر رودررو بودن عالم رجالی با راوی شرط باشد اخذ اخبار از اصول جایز نیست
چون راوی که با عالم رجالی رودررو که نیست
پس منظور از مراجعه به علم رجال عبارت است از اینکه :
در باره راویان تحقیق کنیم و ظن اطمینانی تحصیل کنیم که اصلاً مبنای کار عقلا هم همین است
تمت کلام مامقانی
مصنف یفرماید :
۱ - بعضی رجوع به کتب رجالی را از باب جمع قرائن و شواهد برای تحصیل اطمینان به وثاقت راوی و یا صدور حدیث از معصوم علیه السلام حجت میدانند
۲ -بعضی رجوع به کتب رجالی را از باب شهادت حجت میدانند
۳ - بعضی تفصیل دادهاند و گفتهاند که :
اگر رجوع و مراجعه به کتب رجالی از باب تحصیل قرائن و شواهد بر صدق راوی و صدور خبر و روایت باشند اینجا جواب مامقانی درست است
ولی اگر رجوع و مراجعه به کتب رجالی از باب شهادت باشد جواب ما درست است
بدان که از #گفتار رجالی برای ما :
یا #علم حاصل میشود
و یا #اطمینان حاصل میشود
و یا هیچ کدام حاصل نمیشود نه علم و نه اطمینان
۱ - اگر از گفتار رجالی برای ما علم حاصل شود آن را #علم_قطعی مینامند
که اینجا محل بحث ما نیست
۲ - اگر از گفتار رجالی برای ما #اطمینان حاصل شود آن را #علم_عرفی مینامند
که اینجا هم محل بحث ما نیست چون اینجا حجت قطعی است اگرچه حجیت آن مثل علم فقط ذاتی نیست
۳ - اگر از گفتار رجالی برای ما نه علم و نه اطمینان ، هیچ کدام برای ما حاصل نشود
اینجا محل بحث ما است
اینجا از باب #تعبد ناچاریم قول رجالی را قبول کنیم
یعنی اینجا بحث میکنیم که :
آیا قول رجالی از با شهادت حجت است یا نه ؟
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
هدایت شده از نشر خوبی ها محمد مهدی
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۱۷
۴ - دلیل چهارم منکرین نیاز به علم رجال عبارت است از :
اختلاف نظر در معنای #عدالت و فسق
منکرین میگویند :
هر کس فسق و عدالت را یک جوری معنا کرده است تا حدی که بین این معانی اختلاف زیادی وجود دارد
لذا وقتی که علمای رجال گفتند :
(( فلان راوی عادل است ))
اینجا وجود این اختلاف زیاد بین معانی عدالت مانع میشود و نمیگذارد که ما کلام علما رجال را قبول کنیم
چرا؟
چون نمیدانیم که علمای رجال کدام معنی عدالت را اراده کردهاند ؟
یعنی :
نمیدانیم که علمای رجال همان معنای عدالتی را اراده کردهاند که ما قبول داریم یا معنای دیگر عدالت را اراده کردهاند ؟
یعنی اینکه :
اگر ما خواستیم بدانیم
(( آیا فلانی عادل است یا نه ؟ ))
اینجا دو قول وجود دارد :
۱ - قول شیخ #طوسی
۲ - قول دیگران
۱ - #شیخ_طوسی میگوید :
در عدالت ظهور #اسلام کافی است یعنی :
اگر راوی مسلمان باشد عادل است
۲ - دیگران میگویند :
در عدالت شخص #ظهور اسلام کافی نیست
بلکه وجود ملکه و #تقوا لازم است
پس طبق این نظر دیگران ما نمیتوانیم قول شیخ طوسی را قبول کنیم
پس اگر علمای رجال گفتند :
(( محمد بن مسلم عادل است ))
(( ابن سنان عادل نیست ))
اینجا ما نمیتوانیم قبول کنیم
چرا ؟
چون نمیدانیم منظورش از عدالت کدام معنای عدالت است ؟
پس اصلاً نیازی به علم رجال نداریم
مصنف میفرماید ما ۳ جواب داریم که دو جواب از مرحوم $مامقانی است و یک جواب از مرحوم محقق قمی است
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
هدایت شده از نشر خوبی ها محمد مهدی
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۱۸
در جواب دلیل چهارم منکرین نیاز به علم رجال مصنف میفرماید :
ما ۳ جواب داریم که ۲ جواب از مرحوم #مامقانی است و یک جواب از محقق #قمی است
جواب اول :
مرحوم مامقانی میفرماید :
اولاً اینکه :
بله
در مبنای #شیخ_طوسی با دیگران (( در معنی #عدالت )) فرق وجود دارد و متفاوت است
ولی این فرق و تفاوت نمیتواند جلوی تحقیق و تفحص ما را بگیرد
چرا؟
چون کار و #وظیفه ما این است که به کتب رجالی رجوع کنیم و #تحقیق و تفحص کنیم
ثانیا :
وقتی که شیخ #طوسی میگوید :
ظهور اسلام در عدالت شخصی کافی است و با توجه به اینکه شیخ طوسی میداند که در عدالت به نظر دیگران وجود ملکه و تقوا لازم است و دیگران با شیخ طوسی در معنای عدالت مخالف هستند اگر شیخ طوسی در جایی گفت مثلاً :
(( محمد مسلم عادل است ))
و عدالت را برای محمد ابن مسلم ثابت کرد اینجا منظور شیخ طوسی از عدالت باید ملکه و تقوا باشد نه ظهور اسلام
یعنی :
باید شیخ عدالتی را قصد کند که همه قبول دارند
و نباید عدالتی را که خودش قبول دارد را قصد کند
چرا ؟
چون کتابی که برای استفاده دیگران مینویسد و میخواهد تا قیام قیامت مورد استفاده و عمل دیگران باشد پس نباید فقط بر مبنا و نظر خودش بنویسد
بله
فقط میتواند نظر خودش را یادآوری کند
تمت کلام مامقانی
نویسنده کتاب رجالی
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
هدایت شده از نشر خوبی ها محمد مهدی
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۱۹
نویسنده کتاب رجالی یا نظر و عقیده و روش خودش را در تعدیل و جرح راویان صریحاً بیان کرده است یا صریحاً بیان نکرده است
اگر صریحاً بیان کرده باشد اینجا بر طبق آن #عمل میکند
ولی اگر صریحاً بیان نکرده باشد اینجا باید از نظریه #مشهور پیروی کند
چرا ؟
چون نویسنده کتاب رجالی که این همه زحمت کشیده است برای خودش که زحمت نکشیده است و برای خودش که ننوشته است
بلکه برای استفاده عموم و مراجعه علما برای استنباط احکام زحمت کشیده و کتاب رجالی را نوشته است پس نویسنده کتاب رجالی با مشهور هم عقیده است
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
هدایت شده از نشر خوبی ها محمد مهدی
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۲۰
۲ - جواب محقق #قمی این است که :
نویسندگان کتب رجالی وقتی کتاب رجالی مینویسند فقط برای مجتهدین زمان خودشان که نمینویسند
بلکه هدفشان این است که :
آثارشان برای ابد و همیشه و سالهای سال باقی بماند و دیگران از آنها استفاده کنند
لذا اگر در کتابهای رجالی خود مینوشتند که :
(( راوی باید عادل و با تقوا و با ورع و با مهارت و تیزهوش باشد ))
اینجا منظورشان از #عدالت ظهور اسلام نیست
بلکه منظورشان معنایی است که همه قبول دارند
یعنی :
(( ملکه و تقوا ))
پس عدالت در راوی شرط است
پس ما نیاز به علم رجال داریم تا بدانیم که کدام راوی عادل است
قرینه دیگر اینکه :
منظور و مراد علمای رجال از لفظ و کلمه (( #ثقه ))
۱ - صرف #مسلمان بودن نیست
۲ - صرف گناه نکردن در ملأ عام نیست
۳ - صرف ظاهر نشدن #فسق نیست
۴ - صرف حُسن ظاهر نیست
۵ - بلکه مراد #احراز ملکه تقوا و احراز #ملکه بازدارنده گناه در شخص است
۳ - جواب علامه مامقانی که میگوید :
منظور علمای رجال از عدالت :
احراز ملکه تقوا است
و منظور :
ظهور اسلام
و ناشر حدیث
و ظاهر نشدن فسق
و رعایت حسن ظاهر
و تعابیر دیگر نیست
سوال :
چرا تعبیر ناشر حدیث از تعبیر رعایت حسن ظاهر بالاتر است ؟
چون اگر راوی آمد و حدیثی را از راوی ضعیف نقل کرد
اولاً :
هیچکس دیگر به او اعتماد نمیکند
ثانیاً :
او را از شهر بیرون میکنند
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
هدایت شده از نشر خوبی ها محمد مهدی
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۲۱
دلیل پنجم منکرین نیاز به علم رجال عبارت است از اینکه :
با #علم رجال مردم رسوا میشوند و ما با علم #رجال در عیوب مردم تجسس میکنیم و بعضی از راویان را #تفسیق یا تضعیف یا #تکفیر میکنیم در حالی که شارع مقدس فرموده است که :
عیوب مردم را پنهان و مخفی کنید پس علم رجال ممنوع و حرام است
جواب مصنف :
اولاً اینکه :
در #قضاوت وقتی مدعی و #منکر نزد #قاضی میروند و #مدعی برای ادعای خودش #شاهد میآورد اینجا منکر میتواند عیوب شاهد را بیان کند و شاهد را #تکذیب کند و مورد جرح و خدشه قرار دهد که این کار منکر باعث رسوایی شاهد میشود و آبروی شاهد ریخته میشود
ولی شارع اینجا اجازه داده است
یا در باب #مشاوره
اگر کسی برای #خواستگاری دختری رفته و والدین دختر از شما در مورد داماد و #اخلاق و رفتار و کردار داماد از شما سوالاتی پرسیدند
اگر شما اینجا در مقام #مشورت عیوب #داماد را بیان کنید باعث رسوایی داماد میشوید و آبروی داماد ریخته میشود
ولی شارع به شما اجازه داده است که #غیبت کنید
غیبت مجوزات دیگری هم دارد
ثانیاً اینکه دو بحث است :
یک بحث در #حق_الناس است
یک بحث در #حکم الله تعالی است
#تجسس در عیوب مردم #حق الناس است
#حفظ حکم الله تعالی بر حفظ حق الناس اولویت دارد
چون حکم الله تعالی از روایات به دست میآید و شارع در تجسس درباره راویان اجازه داده است
ثالثاً #تحقیق در باره راویان حدیث بد و ناپسند نیست
چون در قرآن فرمود :
ان جاکم فاسق بنباء فتبیّنوا
فرمود که :
هر خبری میشنوید تحقیق و تبیّن کنید
در آیه شریفه اگر چه امر به تحقیق در باره #فاسق است ولی شامل هر امر مجهولی میشود
یعنی :
هم در باره #معلوم_الفسق تحقیق کنید و هم در باره #محتمل_الفسق
پس شارع #اجازه داده است
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
هدایت شده از نشر خوبی ها محمد مهدی
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۲۲
دلیل ششم منکرین نیاز به علم رجال عبارت است از اینکه :
گفتار رجالی و شرایط #شهادت
ادامه جواب مصنف :
۲ - وقتی علمای رجال به ثقه بودن راویان شهادت میدهند علتش این است که :
یا به خاطر شنیدنی هایی است که
از شیخی به شیخی و یا استادی از استادش میباشد
و یا به خاطر قرائن متواتر و شواهد قطعی میباشد
و یا به خاطر شهرت مفید اطمینان میباشد
که اینها موجب علم به عدالت یا ضعف راوی میشود
پس در ثبوت #عدالت برای راوی دو راه وجود دارد :
۱ - یا راوی معاصر است
۲ - یا راوی معاصر نیست
اگر ر راوی معاصر است اینجا عدالت راوی معاصر از این راهها ثابت میشود :
۱ - از راه #معاشرت
۲ - از راه وجود قرائن و شواهد
۳ - از راه شهرت مفید یقین یا اطمینان
اگر راوی معاصر نیست اینجا عدالت راوی غیر معاصر از این راهها ثابت میشود :
۱ - از راه شهرت مفید یقین یا اطمینان
۲ - از راه قرائن متواتر
پس مقدمات شهادت هم کافیست
عدالت عبارت است از :
ملکه نفسانی در انسان
عدالت یعنی :
التزام به انجام واجبات و ترک محرمات
پس خود عدالت قابل دیدن نیست ولی مقدمات عدالت قابل حس هست
۳ - وقتی که ما در احوال حالات علمای گذشته تحقیق میکنیم یقین پیدا میکنیم که توثیقات و تضعیفات :
۱ - یا مستند به کتابهایی است که برای علمای رجال ثابت و محرز است که انتصاب این کتابها به مولفین و نویسندگان آنها صحیح است
۲ - یا مستند به نقل و #سماع است
۳ -'یا مستند به #شهرت و استفاده #استفاضه است
پس علمای رجال به هر کتابی مراجعه نمیکردند
بلکه به کتابهایی مراجعه میکردند که نویسندگان آنها با راویان هم عصر و معاصر بودند
پس اگر علمای رجالی گذشته در کتب رجالی خودشان مینوشتند و تصریح میکردند که :
فلان راوی ثقه است
شهادت و اعتمادشان حدسی نبود
بلکه حسی بود
این شیوه حسی بهترین و متینترین راههای تصریح و یقین به ثقه بودن بزرگواران است
چون اعتماد به حس به سه طریق بدست میآید :
۱ -مراجعه به کتب رجالی که در دست آنها بوده و انتصاب کتب رجالی به مولفین و نویسندگان به طریق صحیح ثابت بوده است
۲ - #نقل سینه به سینه ثقهای از ثقه دیگر
و نقل سینه به سینه بزرگی از بزرگ دیگر
۳ - #اعتماد به شهرت و استفاضه ای که در بین اصحاب موجود بوده است
مثلاً :
علمی که ما به عدالت
صاحب جواهر
و شیخ انصاری
و صاحب حدائق و دیگران داریم
از راه شهرت و استفاضه است
پس ما به علم رجال نیاز داریم
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
هدایت شده از نشر خوبی ها محمد مهدی
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۲۳
دلیل هفتم منکرین نیاز به علم رجال عبارت است از :
توثیق #اجمالی و به نحو موجب جزئیه:
منکرین می گویند :
شما که میگویید علم رجال لازم است
دلیلتان عبارت است از :
تشخیص راوی ثقه از غیر ثقه
توثیق دو نوع است :
۱ - توثیق تفصیلی
یعنی :
توثیق تک تک رجال احادیث مثل توثیق نجاشی و شیخ طوسی
۲ - توثق اجمالی
یعنی :
توصیق یکجای رجالی مثل توثیق رجال ثلاثه
مولفین کتب اربعه همین کار را کردهاند چون رجال احادیث و اسناد روایات خودشان را اجمالاً و یکجا توثیق کردهاند و توثیق اجمالی رجال ثلاثه یعنی کلینی و صدوق و طوسی هم حجت است
پس نیازی به علم رجال نداریم
جواب مصنف
مصنف چند جواب میدهد
جواب اول اینکه :
ما دو بحث داریم
۱ - یک بحث در صحت روایات کتب اربعه است
۲ - یک بحث در وثاقت رجال و راویهای روایات کتب اربعه است
که بین صحت روایات و بین وثاقت روات و راویان فرق است
مشایخ ثلاثه شهادت به وثاقت راویها که ندادهاند
بلکه مشایخ ثلاثه شهادت به صحت رو ایات کتب مشایخ ثلاثه دادهاند
چون این مشایخ ثلاثه در تصحیح روایات کتابهای خودشان به قرائن منفصله و خارجی جدای از روایات اعتماد کردهاند که این قرائن به دست ما نرسیده است و وثاقت راویان حدیث را احراز نکردند
پس تصحیح روایات دلالت بر وثاقت راویان آن روایات نمیکند
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
هدایت شده از علی خسروانی
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۲۴
ثانیاً سلمنا که حکم مشایخ ثلاثه به صحت کتب اربعه به خاطر #وثاقت راویان حدیث است ولی از کجا معلوم میشود که مستند مشایخ ثلاثه در وثاقت همه راویان احادیث کتب اربعه حسّی باشد ؟
چون احتمال دارد که وثاقت راویان احادیث کتب اربعه بر مبنای #قرائن موجود باشد و بر مبنای حس نباشد
اینجا در این صورت احادیث کتب اربعه برای دو گروه فقط #حجت است نه برای همه :
۱ - کسی که این قرائن را #تحصیل کرده باشد
۲ - کسی که به این قرائن دسترسی داشته باشد
ثالثاً سلّمنا که توثیق راویان حدیث حسّی باشد اینجا در صورتی حدیث حسّی حجّت است که مشایخ ثلاثه کثرت خطا نداشته باشند
ولی اگر کثرت خطا داشته باشند حتی خبر حسّی هم اعتباری ندارد چه برسد به خبر حدسی
اینجا متاسفانه کثرت خطا هم وجود دارد
چون مرحوم #نجاشی و شیخ #طوسی عده زیادی از راویان کتاب کافی کلینی را تضعیف کردهاند
یا شیخ طوسی عده زیادی از راویان کتاب تهذیب و استبصار را در کتاب رجال و فهرست خودش تضعیف کرده است
پس ما نمیتوانیم به تصحیح اجمالی نویسندگان و مولفین کتب اربعه اعتماد کنیم
پس ما به علم #رجال نیاز داریم تا اسناد روایات را ببینیم چون شهادت مولفین کتب اربعه ربطی به توثیق راویان احادیث کتب اربعه ندارد
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
هدایت شده از نشر خوبی ها محمد مهدی
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۲۵
دلیل هشتم منکرین نیاز به علم رجال عبارت است از :
شهادت مشایخ ثلاثه
مشایخ ثلاثه شیخ صدوق و کلینی و طوسی عادلند و شهادت گواهی دادهاند که روایات کتب ما روایات صحیحه است و از ائمه علیهم السلام صادر شده است
اینجا ما هم به قول مشایخ ثلاثه اعتماد میکنیم و میگوییم که :
روایات کتب اربعه روایات صحیحه است
پس نیازی به علم رجال نداریم
جواب مصنف
صنف میفرماید که :
#خبر عادل و شهادت عادل ددو جور است
۱ - حسی
۲ - حدسی و اجتهادی
اگر خبر و شهادت عادل حسی باشد حجت است
ولی اگر حدسی و اجتهادی باشد اینجا برای خودش حجت است ولی برای دیگران معمولاً حجت نیست
مگر در مورد خبر حدسی مفتی و مجتهد برای مقلد و مستفتی
پس کسی که از عدالت راوی با حدس و اجتهاد خبر میدهد برای خودش حجت است اما برای دیگران حجت نیست
اینجا شهادت مشایخ ثلاثه در باره صحت روایات کتب اربعه و صدور از ائمه علیهم السلام هم حسی نیست بلکه حدسی است
پس ما نیاز به علم رجال داریم
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
هدایت شده از نشر خوبی ها محمد مهدی
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
علم رجال ۲۶
دنباله جواب مصنف به دلیل هشتم منکرین نیاز به علم رجال عبارت است از اینکه :
احتمال خطا و اشتباه در کلام عادل از این امور ناشی میشود :
۱ - #کذب عمدی خبر دهنده
۲ - احتمال خطا و اشتباه خبر دهنده
#خبر مخبر دو جور است :
۱ - خبر حسی
یعنی مثلاً واقعهای را مخبر دیده یا شنیده است
۲ - خبر حدسی
اصل عقلایی رایج بین عقلا عبارت است از :
اصل عدم خطا و اشتباه
پس خبر حدسی فقط برای خود مخبر حجت است و برای دیگران حجت نیست
چرا ؟
چون خبرش حدسی است و حسی نیست و احتمال خطا و اشتباه در حدس وجود دارد
یعنی :
مشایخ ثلاث ندیدهاند که روایات از ائمه علیهم السلام صادر شده باشد و فقط بر اساس قرائن و شواهد گواهی دادهاند که روایات کتب اربعه از ائمه علیهم السلام صادر شده است
لذا روایات آنها فقط حدسی است و ما اینجا نمیتوانیم اصالت عدم الخطا جاری کنیم
پس سخن آنها برای دیگران حجت نیست
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
هدایت شده از نشر خوبی ها محمد مهدی
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
علم رجال ۲۷
دنباله جواب مصنف به دلیل هشتم منکرین نیاز به علم رجال عبارت است از اینکه :
خبر دادن
خبر دادن دو جور است
۱ - گاهی خبر دادن از شجاعت و #عدالت است
۲ - گاهی خبر دادن از صحت روایات است
اینها #فرق دارند و همانند هم نیستند
چرا ؟
چون #شجاعت و عدالت یک #صفت هستند که دارای #مبادی و مقدماتی هستند که اغلب مردم یا همه مردم بر اساس همین مبادی و #مقدمات میتوانند به شجاعت و عدالت یک نفر مورد نظر پی ببرند
لذا اینجا اگر کسی بگوید :
((فلانی #عادل یا #شجاع است ))
برای دیگران #حجت است
حتی اگر حدسی باشد
چرا ؟
چون مبادی و مقدمات شجاعت و عدالت از امور محسوس و قابل لمس و درک است
ولی خبر دادن از صحت روایات که دارای #قرائن و امارات هستند حجت نیست و مثل خبر دادن از شجاعت و عدالت یک نفر نیست
چرا ؟
چون نظر مردم فرق دارد و اکثر مردم این قرائن و #امارات که حسی نیستند بلکه حدسی هستند
یعنی اگر قرائن مثل عرضه کتب و روایات بر امام علیه السلام باشد این قرینه حسی میشود
ولی اینجا اینطور نیست
پس از امور حدسی میشود
پس برای همه مردم یا اکثر مردم انتقال از قرائن به صحت روایات و صدور روایات از ائمه علیهم السلام حاصل نمیشود بلکه بعضیها از این قرائن به اطمینان میرسند
ولی دیگران :
یا به اطمینان نمیرسند
یا احتمال میدهند
یا ظن ضعیف به صدور احادیث از ائمه علیهم السلام پیدا میکنند
پس اکثراً اطمینان پیدا نمیکند
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
۱ - #علت_تامه ۱
۲ - #سبب یا #مقتضی
۳ - #شرط
۴ - #عدم_المانع
۵ - #مُعدّ
۶ - #فرق بین شرط و عدم المانع
۱ - علت #تامه :
#علت تامه آن است که در او جمیع اجزا علت فراهم باشد
یعنی :
هر چیزی که در تحقق معلول دخیل است را دارد
و هر چیزی را که مخل است را ندارد
یعنی :
هم مقتضی هم شرط هم عدم المانع هم معدّ همه را دارد
و معلوم است که :
وقتی علت تامه آمد تحقق معلول حتمی و غیر قابل تخلف است
و اگر علت تامه نباشد تحقق معلول محال است
یعنی :
یلزم من وجوده وجود المعلول و من عدمه عدمه
۲ - سبب یا مقتضی :
سبب یا مقتضی آن است که :
من شأنه التاثیر
یعنی :
#تاثیر گذاری از آن او ست ولی به شرطها و شروطها که اگر شروط باشند تاثیر میگذارد و الا فلا
مثلاً :
#نار مقتضی و #سبب احراق است ولی مشروط به اینکه مماس با جسم قابل اشتعال هم باشد
یا مثلاً :
شمشیر برنده است به شرط اینکه تند و تیز هم باشد
۳ - شرط :
شرط آن است که :
خودش #موثر نیست و اگر مقتضی و سبب بخواهد در وجود مقتضا اثر بگذارد باید این شرط باشد
مثل :
مماس بودن نار با فرش 《 شرط یا مقدمه 》
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
۱ - #علت_تامه ۲
۲ - #سبب یا #مقتضی
۳ - #شرط
۴ - #عدم_المانع
۵ - #مُعدّ
۶ - #فرق بین شرط و عدم المانع
۴ - عدم المانع :
عدم المانع آن است که :
نبودنش یکی از اجزا علت تامه است
مانع :
مانع امری است که :
اگر آمد جلو تاثیر مقتضی را میگیرد
عدم المانع امریست که :
نیامدنش یکی از اجزا علت تامه است
مثل :
رطوبت فرش که مانع از احراق فرش است و باید از سر #راه برداشته شود
۵ - #مُعدّ :
مُعدّ آن است که :
نه خودش #موثر است
و نه شرط التاثیر است
نقش معد :
تنها نقش معد این است که :
علت را به معلول نزدیک میکند و زمینه را برای تاثیر علت فراهم میکند
مثل :
کاری که زارع و #کشاورز انجام میدهد که #بذر را در دل خاک پنهان میکند ولی ایجاد زرع کار زارع نیست و #فعل الله تعالی با اسبابش است که فرمود :
ا انتم تضرعونه ام نحن الزارعون
#فرق شرط و عدم المانع :
فرق #شرط و عدم المانع عبارت است از اینکه :
۱- شرط امر #وجودی است
و عدم المانع امر #عدمی است
۲ - شرط وجودش معتبر است
و #مانع عدمش معتبر است
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#اقسام_احکام :
۱ - #احکام_شرعیه
۲ - #احکام_عقلیه
۳ - #احکام شرعیه عقلیه
۴ - $احکام_لُغَویه
۱ - احکام شرعیه :
احکام شرعی هستند که فقط شرع به آنها حکم میکند
مثل وجوب الصلاه
۲ احکام عقلیه :
احکام عقلیه احکامی هستند که فقط #عقل به آنها حکم میکند
مثل :
۲×۲=۴
اینجا شارع نفرموده است که :
اذا ضربتَ ۲ فی ۲ فاحکم باربعه
بلکه حکم #عقلی است و نیاز به شارع ندارد
یا مثل اینکه :
#اجتماع_نقیضین #محال است
۳ - احکام عقلیه و شرعیه :
احکام عقلیه و شرعیه احکامی هستند که هم عقل به آنها حکم میکند
و هم شرع
یعنی هر دو هم عقل و هم شرط با هم به آن حکم میکنند
مثل :
قبح #ظلم
احکام لغویه :
احکام لغویه احکامی هستند که به لفظ برمیگردند
مثل :
احکام نحو و صرف و وضع الفاظ
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
اقسام #احکام :
۱ - #احکام_واقعی
۲ - #احکام_ظاهری
۱ - احکام واقعی :
استدلال فقیه و #مجتهد :
گاهی دقیقاً مشخص است
گاهی دقیقاً مشخص نیست و موقت است
اگر استدلال فقیه دقیقاً مشخص باشد مثلاً مجتهد میگوید :
۱ - ربا خوردن حرام است
چرا ؟
چون ان الله حرّم الربا
۲ - #نماز واجب است
چرا ؟
چون اقیموا الصلاه
اینها را احکام #واقعی میگویند
چون سندش معلوم است
۲ - اگر استدلال فقیه دقیقاً مشخص نباشد و موقت باشد و مثل زاپاس باشد و حکمی را بگوید تا اینکه مکلف را از سر دوراهی نجات دهد آن را #حکم_ظاهری میگویند
مثلاً ما از جایی میگذریم و #آب به بدن و لباس ما میریزد و نمیدانیم که آیا پاک است یا نجس است
اینجا بگو :
انشاالله پاک است
اگرچه معلوم نیست که پاک باشد ولی بگو :
انشالله پاک است
این را #اصول_عملیه یا ادله #عملیه میگویند
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
اقسام #لفظ :
۱ - #نص
۲ - #ظاهر
۳ - #مجمل
۴ - #مشترک :
۱ - تعریفش
۲ -اقسامش :
۱ - مشترک $لفظی
۲ - مشترک #معنوی
لفظ :
گاهی یک معنا دارد
و گاهی چند معنا دارد
لفظ اگر فقط یک معنا داشته باشد آن را نص میگویند
مثل : لفظ جلاله الله تعالی
۲ - لفظ اگر چند معنا داشته باشد دو صورت دارد :
۱ -یا یکی از معانی اقرب است آن را ظاهر میگویند
مثل :
بحر :
به معنی دریا
و به معنی علم و عالم
که دریا اقرب است
و عالم قرینه لازم دارد
۲ - لفظ اگر چند معنا داشته باشد که هیچ کدام از معانی اقرب نیست و هیچ قرینهای هم نیست که کدام معنا مراد است آن را لفظ مجمل میگویند
۴ - لفظ مشترک :
۱ - تعریف لفظ مشترک :
اگر لفظ یک لفظ است ولی دارای معانی و مصادیق متعدد است آن را لفظ #مشترک میگویند
اقسام لفظ مشترک :
لفظ مشترک دو قسم است :
۱ - مشترک لفظی :
اگر لفظ واحدی را در اوضاع متعدده و جداگانه و علیحده آن را در معانی گوناگون وضع کرده باشند آن را مشترک لفظی میگویند
مثل : لفظ عین نسبت به معانی زیادی که لغویون برایش گفتهاند
۲ - مشترک معنوی :
اگر برای معنای لفظ واحدی مصادیق متعددی باشد آن را مشترک معنوی میگویند
مثل : لفظ حیوان که بین انسان و حمار و فرس و اسد و غیره مشترک است
اگر لفظ واحد است ولی #وضع متعدد است آن را اشتراک لفظی میگویند
مثل کلمه عین
اگر لفظ واحد است ولی #مصداق متعدد است آن را اشتراک معنوی میگویند
مثل کلمه حیوان
پس به قدر جامع بین افراد مشترک معنوی میگویند
مثل :حیوان
در مشترک لفظی لفظ در تمام معانی #حقیقت است
مثل : عین
نسبت لفظ به تمام معانی علی السویه است
لذا اگر متکلم هر کدام از معانی را اراده کرده باشد باید قرینه بیاورد
مثل رعیتُ عیناً جاریه
یا رعیتُ عیناً باکیه
این #قرینه را قرینه #معینه مینامند
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۲۸
دنباله جواب مصنف به دلیل هشتم منکرین نیاز به علم رجال عبارت است از اینکه :
ان قلت :
اگر خبر دادن مولفین و نویسندگان کتب اربعه است صحت کتب اربعه فقط برای خودشان حجیت دارد و برای دیگران حجیت ندارد پس چرا در مقدمه و اوائل کتب اربعه اصلاً به آن اشاره کردهاند و آن را بیان کردهاند گفتهاند ؟
اصلاً گفتنش چه لزومی داشت ؟
قلت :
هدف مولفین کتب اربعه از گفتن این مطلب در اوایل کتب اربعه این است که :
علاوه بر اشاره به :
۱ - اعتماد خودشان
۲ - دیگران را هم وادار به تحقیق کنند تا دیگران هم مثل مولفین دنبال تحصیل قرائن باشند و به قرائن دسترسی پیدا کنند
پس #هدف مولفین از شهادت و خبر دادن عبارت است از :
ایجاد انگیزه تحصیل قرائن و شواهد در دیگران
چرا ؟
تا اینکه دیگران هم مثل مولفین از روی قرائن پی به صحت اخبار ببرند
لذا مولفین :
۱ - هم روایات کتب اربعه را صحیح میدانند
۲ - هم با سند ذکر میکنند تا دیگران هم روایاتی را که صحیح میدانند به این روایات صحیح عمل کنند
لذا اگر شهادت مولفین بر صحت روایات کتب اربعه بر همه حجت بود اینجا نیاز نبود که روایات را با سند ذکر کنند و این همه زحمت و سختی را تحمل کند
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۲۹
در فصل سوم و چهارم دو بحث مطرح است :
۱ - منابع اولیه رجال که در فصل سوم است
۲ - منابع ثانویه رجال که در فصل چهارم است
در منابع اولیه رجال دو بحث مطرح است :
۱ - #اصول هشتگانه رجالی
۲ - رجال ابن #قضائری
منابع ثانویه رجال :
در منابع ثانویه رجال چهار بحث مطرح است :
۱ - اصول چهارگانه رجالی
۲ - جوامع رجالی در زمانهای بعد که چاپ شده است
۳ - جوامع رجالی بر اسلوب قدما
۴ - تکامل نگارش جوامع رجالی
فصل سوم :
منابع اولیه علم رجال :
#اولین کسی که در اوایل نیمه دوم قرن اول کتاب رجالی نوشت :
عبیدالله بن ابو #رافع بود
عبیدالله بن ابو #رافع اسامی اصحابی که از #امیرالمومنین علیه السلام پیروی میکردند و در جنگهای امیرالمومنین علیه السلام شرکت میکردند و در رکاب امیرالمومنین در #جنگ بصره و صفین و نهروان میجنگیدند اسامی اینها را نوشته است
این کتاب :
هم رجالی است
هم تاریخی است
بعد از #عبیدالله بن ابورافع در قرن دوم #عبدالله بن جبله کنانی بود
که متاسفانه این کتابها در دسترس نیست
خوشبختانه اصول کتب رجالی
قرن چهارم و پنجم در دسترس ما هست که ۸ مورد از کتب و اصول رجالی محور بحث ما است :
۱ - رجال کشی
۲ - فهرست نجاشی
۳ - رجال شیخ طوسی
۴ - فهرست شیخ طوسی
۵ - رجال برقی
۶ - رساله ابی قالب ضراری
۷ - مشیخه شیخ صدوق
۸ - مشیخه شیخ طوسی
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b