🔴 کار روحانیت در امتداد کار انبیاء، یعنی ایجاد حیات طیّبهی توحیدی است.
♦ مقاممعظمرهبری با اشاره به بخشی از بیانات #حجةالاسلام_فشندی با موضوع طلبه عصر انقلاب در دیدار ۹۶/۰۶/۰۶ طلاب تهران با معظمله:
يا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما يُحْيِيكُم». ﴿الأنفال/ ۲۴﴾
#انقلاب_اسلامی آغاز عصری نوین و محصول #رستاخیز_حیاتبخش حضرت روحالله است. رستاخیزی که تاریخ را ورق زد، و مسیر صیرورت جانها و جوامع را، بر مدار #توحید تا منزل تمدن ترسیم، و #هویت_توحیدی انسان را إحیا کرد. دقیقاً همین خوانشِ تمدّنی و #توحیدمحور از عصر انقلاب است، که نفسهای مکتب پرمدّعای مادّی را به شماره انداخته و کاخ موهومِ متّکی بر عقل خودبنیادش را به ریزش کشانده: فَأَتَى اللَّهُ بُنْيانَهُمْ مِنَ الْقَواعِدِ فَخَرَّ عَلَيْهِمُ السَّقْفُ مِنْ فَوْقِهِم» ﴿نحل/۲۶﴾
♦ فرمودند:
#مجموعهی_روحانیت - که شماها جوانهای روحانی جزو بخش پُرشور و تأثیرگذارِ در حرکت روحانیّت هستید - کارش #ادامهی_کار_انبیا است؛ با این دید باید کار روحانیّت را نگاه کرد. درسی که شما میخوانید، برنامهای که برای آیندهتان میریزید، با این نگاه باشد؛ شما دنبالهروی کار انبیا هستید. خب، #کار_انبیا در سورهی مبارکهی اعراف [چنین آمده]: وَ اِلیٰ عادٍ اَخاهُم هودًا قالَ یٰقَومِ اعبُدُوا اللَهَ ما لَکُم مِن اِلٰهٍ غَیرُه (أعراف/۶۵) مسئله، مسئلهی #توحید است. حرکت انبیا، حرکت برای توحید است؛ اصلاً اساس کار دعوت انبیا، دعوت به توحید است. #دعوت_به_توحید فقط به معنای این نیست که عقیده پیدا کنید که خدا یک است و دو نیست و این بتها یا این خدایان - موجودی که هستند - ارزش الوهیّت ندارند؛ فقط این نیست، عقیدهی به توحید، یک پایه و استوانه یا زمینهی اساسیِ یک جهانبینی است که زندگی را میسازد. عقیدهی به توحید یعنی #جامعهی_توحیدی_بهوجود_آوردن؛ جامعهای که بر مبنای توحید شکل بگیرد و اداره بشود؛ عقیده به توحید این است؛ اگر این نبود، دشمنیهای با انبیا هم به وجود نمیآمد: وَ کَذٰلِکَ جَعَلنا لِکُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَیٰطینَ الاِنسِ وَ الجِنِّ یوحی بَعضُهُم اِلىٰ بَعضٍ زُخرُفَ القَولِ غُرورًا؛(أنعام/۱۱۲) این دشمنیها بهخاطر این است که انبیا آمدند، شکل جامعه را مورد اعتراض و تعرّض خودشان قرار دادند؛ یک شکل جدید را، یک هندسهی جدید را برای شیوهی زندگی بشر ارائه کردند. آن شیوهی زندگی، همان #حیات_طیبه است که یکی از برادرها این آیهی شریفه را تلاوت کردند: یٰاَیُّهَا الَّذینَ ءامَنُوا استَجیبوا للهِ وَ لِلرَّسولِ اِذا دَعاکُم لِما یُحییکُم(أنفال/۲۴) حیات، حیات طیّبه است. (۹۶/۰۶/۰۶)
#یادبود_ششم_شهریور_نود_و_شش
#دومین_هماندیشی_نهالقدکشیده
#چهارشنبه_۱۴_شهریور_ساعت_۱۶
@khanehtollabtehran
🔴 #توصیه_اول مقاممعظمرهبری در دیدار ۹۶/۰۶/۰۶ به طلاب جوان :
✨ اگر میخواهید افکارتان، پیشنهادهایتان، خصوصیّات برجستهای که روحیّهی شما بحمدالله از آن برخوردار است، در جامعه تأثیر بگذارد، #باید_باسواد_باشید، باید درس بخوانید، باید ملّا باشید. درس را جدّی بگیرید؛ نگویید حالا دنیا دارد براساس پیشرفتهای فنّی و فنّاوری و مانند اینها اداره میشود، ما نشستهایم داریم مثلاً فرض کنید حاشیهی ملّاعبدالله میخوانیم یا فرض کنید منطق مظفّر میخوانیم! نه، این منطق مظفّر را باید بخوانید؛ این کتاب نحو را یا کتاب صرف را بهعنوان مقدّمه باید بخوانید؛ این کتاب فقه را و کتاب اصول را باید بخوانید تا بتوانید بهعنوان یک روحانی -که حالا عرض خواهم کرد روحانی یعنی چه- اثرگذار باشید. باید درس خواند. ما در بین روحانیّون کسانی را داشتیم که ازلحاظ مبارزه چیزی کم نداشتند، امّا ازلحاظ علمی، نصاب لازم را نداشتند؛ اینها نتوانستند تأثیر قابل توجّهی در پیشرفت این مبارزه یا در ایجاد این حرکت عظیم بگذارند. آن کسی توانست که -مثل امام- در حدّ نصاب کامل بود. درس بخوانید! این توصیهی اوّل من است؛ درس را جدّی بگیرید. (http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=37528)
#یادبود_ششم_شهریور_نود_و_شش
#دومین_هماندیشی_نهال_قدکشیده
#چهارشنبه_۱۴_شهریور_۹۷
#ساعت_۱۶
@khanehtollabtehran
🔴 #توصیه_دوم مقاممعظمرهبری در دیدار ۹۶/۰۶/۰۶ به طلاب جوان:
✨ #نکتهی_دوم این است که شما #انتقادهایی_به_حوزه_دارید - حالا یا حوزهی تهران یا کلّاً حوزهی علمیّه - خیلی خب! این حوزهای که شما میخواهید و به قول شما الان وجود ندارد، این را شما به وجود بیاورید. حوزه را #ارادهی_شما و خواست شما به وجود میآورد؛ بله، شما آن جایگاه مدیریتّی و پشتیبانیهای منابع مالی را ندارید که بخواهید مثلاً یک تصمیمی بگیرید و فوراً عمل بکنید؛ امّا #تحقق_خواستههای_مطلوب، صرفاً با داشتن یک مدیریّت و داشتن منابع مالی به دست نمیآید، حتّی گاهی با داشتن آنها [هم] به دست نمیآید؛ چیز دیگری لازم است. آن چیز دیگر همان است که شما دارید: #انگیزه ، #میل ، #وضوح_مطلوب و غایت مورد نظر؛ اینها لازم است. و #باید_مبارزه_کرد؛ بدون مبارزه هیچ چیز به دست نمیآید، این حوزهی مطلوب را هم باید با مبارزه به دست آورد. البتّه معنای مبارزه، [گفتنِ] «زنده باد مرده باد» نیست، معنایش مبارزهی سیاسی نیست؛ [مبارزه] یعنی تلاش، #مجاهدت ، گفتن، فکر کردن، #همفکری کردن، #متشکلشدن. بنابراین، این حوزه را شما درست کنید. البتّه ما وظیفه داریم کمک کنیم به شما؛ آقایان مدیران حوزه وظیفه دارند تسهیل کنند کارها را؛ امّا آنچه باید در آینده به وجود بیاید، سنگینیِ بارِ مسئولیّتِ آن را بر دوش خودتان احساس کنید. شما هستید که باید این کارها را انجام بدهید؛ حالا ممکن است ده سال دیگر، پنج سال دیگر، پانزده سال دیگر نوبت شما بشود که نقش ایفا کنید؛ بههرحال این کار خواهد شد و شما هستید که میتوانید اقدام کنید و کار کنید. (http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=37528)
#یادبود_ششم_شهریور_نود_و_شش
#دومین_هماندیشی_نهال_قدکشیده
#چهارشنبه_۱۴_شهریور_۹۷
#ساعت_۱۶
@khanehtollabtehran
🔴 #توصیه_سوم مقاممعظمرهبری در دیدار ۹۶/۰۶/۰۶ به طلاب جوان:
یک نکتهی دیگر این است که بعضی از حرفهایی که ما میزنیم، راجع به روحانیّت است؛ یعنی مجموعهی جامعهی علمیـدینیِ ما که اسمش را میگذاریم روحانیّت که یک طیفی است، از طلبه شروع میشود و تا مراجع را شامل میشود؛ توقّعاتی ابراز میکنیم از روحانیّت؛ یکوقت اینجور است نگاه ما. یکوقت نه، مخاطبِ ما روحانیّت نیستند، [بلکه] حوزههای علمیّهاند؛ حوزههای علمیّه یعنی پرورشگاههای روحانیان، محلّ پرورش علمی و فکری و روحی طلّاب؛ این یک مقولهی دیگر است. بعضی از چیزهایی که ما مخاطبمان را حوزهی علمیّه قرار میدهیم، اموری است که مخاطبش حوزهی علمیّه نیست، مخاطبش کلّ روحانیّت است؛ به این تفکیک توجّه کنید. توقّعاتی وجود دارد که این توقّعات مربوط به #مجموعهی_روحانیت است؛ حالا بِمافیهِم مرجع تقلید یا مدرّس یا یک روحانیِ مسئولِ در تشکیلات کشوری و امثال اینها؛ یکوقت نه، توقّعاتِ مربوط به #حوزهی_علمیه را مطرح میکنیم. (http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=37528)
#یادبود_ششم_شهریور_نود_و_شش
#دومین_هماندیشی_نهال_قدکشیده
#چهارشنبه_۱۴_شهریور_۹۷
#ساعت_۱۶
@khanehtollabtehran
🔴 #توصیه_چهارم مقاممعظمرهبری در دیدار ۹۶/۰۶/۰۶ به طلاب جوان:
#پیشنهاد_عملی_باید_داد. هر پیشنهادی که میخواهید بدهید، نگاه کنید ببینید چقدر قابل عملی شدن است؛ #برنامهی_منطبق_با_وضعیت_زمین بدهید. اینجا هم من اشاره کنم به حرفی که باز همین پریروز به این آقایان مسئولین - چون [در آنجا] همینطور برنامه گفته میشود برنامهی چه، برنامهی چه - [گفتم]؛ بنده به اینها گفتم #برنامه، چیزی فراتر از #هدفگذاری است؛ هدفگذاری، برنامه نیست. برنامه عبارت است از کشیدن راه، کشیدن جادّه به سمت مقصد؛ این برنامه است، به این میگویند برنامه. اگر چنانچه شما جادّهای که میخواهید بکشید، خصوصیّات و ممیّزات زمین را در نظر نگیرید و خودتان را آماده نکنید برای برخورد با این خصوصیّات، خیلی زود دچار مانع میشوید؛ میرسید به یک فرض کنید ارتفاعی، میگویید نشد؛ خب از اوّل میخواستید فکرش را بکنید که این راه ارتفاع دارد، این راه ارتفاعات صخرهای دارد، این راه رودخانه دارد، پل لازم دارد؛ وقتی اینها را قبلاً پیشبینی نکردید و در برنامه نگنجاندید و برنامه را بر اساس واقعیّت زمین تنظیم نکردید، طبعاً گیر میکنید. برنامه را با توجّه به واقعیّتها [باید نوشت]؛ آن چیزی که واقعیّت است و میشود عمل کرد. (http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=37528)
#یادبود_ششم_شهریور_نود_و_شش
#دومین_هماندیشی_نهال_قدکشیده
#چهارشنبه_۱۴_شهریور_۹۷
#ساعت_۱۶
@khanehtollabtehran
هدایت شده از مدرسه راهبری علم و عمل
بسماللهالرحمنالرحیم
🔴 #ششم_شهریور_نود_و_شش نقطهی عطفی در سیر تطوّر و تحوّل حوزهها بود، از دو جهت:
1⃣ نهالهای قدکشیدهی بوستان امامت و ولایت
↩ رهبر حوزهها، از رویش #نسلی_نو در حوزهها خبر داد که بذرشان در بستر عصر امامت و ولایت کِشت شده، از اندیشهای فاخر، راقی و غنی - مکتب امام و اسلام ناب - تغذیه کرده تا اینک به نهالی قدکشیده بدل گشته است:
💡«من وقتی نگاه میکنم، شما را - جوانها را، طلبههای جوان را - #نهالهای_قدکشیدهی بوستان امامت و ولایت میبینم. بحمدالله این نهالها قد کشیدهاند؛ بعضی به ثمر رسیدهاند، بعضی هم انسان را خاطرجمع میکنند که به ثــمر خواهند رسید: وَ مَثَلُهُم فِی الاِنجیلِ کَزَرعٍ اَخرَجَ شَطئَه و فَئازَرَه و فَاستَغلَظَ فَاستَوی عَلی سوقِهِ یُعجِبُ الزُّرّاعَ لِیَغیظَ بِهِمُ الکُفّار- فتح/۲۹».
2⃣ نقش #اراده_طلاب برای ساختن حوزهی مطلوب
↩ آن تحوّلی که سالها انتظارش میرفت، میوهی شیرین ارادهی این نهالهایقدکشیده خواهد بود، بهشرطی که به همفکری روی آورند، برای یکیشدن بکوشند و با همافزائی، مبارزه را برای ساختن حوزهی مطلوب آغاز کنند:
💡«باید مبارزه کرد؛ بدون مبارزه هیچ چیز به دست نمیآید، این حوزهی مطلوب را هم باید با مبارزه به دست آورد. البتّه معنای مبارزه، [گفتنِ] «زنده باد مرده باد» نیست، معنایش مبارزهی سیاسی نیست؛ [مبارزه] یعنی تلاش، مجاهدت، گفتن، فکر کردن، هـمفکری کردن، متشکّــلشدن».
🔄 روشن است که #ششم_شهریور_نود_و_شش؛ یک جشن تکلیف تاریخی برای طلاب جوان بود؛ اعلام یک #بلوغ_انقلابی و یک رویش تاریخی، خبر از دو اکسیر حیاتبخش و معجزهگر؛ #جوانی و #طلبگی.
اینکه رهبر انقلاب، نقش بیبدیل ما طلاب جوان را باور و به ما امید و از ما انتظار دارند؛ بار سنگینی بر دوش ماست!
اگر امام راحل از قم و با همراهی طلاب جوان توانست انقلاب را آغاز کند، انتظار امروز امام حاضر از ماست تا گامهای بعدی انقلاب را با ما رقم بزند.
شاید اکثر ما در گهواره بودیم که امامخامنهای به #امامت_نهضت رسید، بیشک سالهاست که چشمانتظار ماست تا قد بکشیم، تا مطهریوار و بهشتیسرشت، در رکابش قیام کنیم و برای #إقامهی_توحید و دین، انقلاب را به پیش ببریم:
💡اميد من به شما جوانان است. بايد اين آرزوها را در دل زنده نگهداريد و انگيزهتان را روز به روز بيشتر كنيد. اين فكر را بايد در داخل حوزه گسترش دهيد. وقتى اين فكر گسترش يافت و غالب شد، به عمل نزديك خواهد شد و به فضل پروردگار، تحقّق خواهد يافت. (امامخامنهای - ۷۴/۰۹/۱۶)
#ششم_شهریور_نود_و_شش
#نهالهای_قدکشیده
@khanehtollabtehran
🔴 #مکتب_امام؛ راه تعالی #طلبه به #تراز_انقلاب (۱)
مطروحهای محضر #رهبر_حوزهها در #ششم_شهریور_نود_و_شش
و العصر؛ قسم به عصر قیام و إقامه؛ عصر انقلاب اسلامی، و قسم به عصارهی فکر و فرهنگ شیعی؛ امامخمینیره
💡 «يا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما يُحْيِيكُم» (أنفال/۲۴)
♦️ #انقلاب_اسلامی آغاز عصری نوین و محصول #رستاخیز حیاتبخش حضرت #روحالله است. رستاخیزی که تاریخ را ورق زد، و مسیر #صیرورت جانها و جوامع را بر مدار #توحید تا منزل #تمدن ترسیم، و #هویت_توحیدی انسان را إحیا کرد.
♦️ دقیقاً همین خوانشِ #تمدنی و #توحیدمحور از #عصر_انقلاب است که نفسهای مکتب پُر مدّعای مادّی را به شماره انداخته و کاخ موهومِ متّکی بر عقل خودبنیادش را به ریزش کشانده: «فَأَتَى اللَّهُ بُنْيانَهُمْ مِنَ الْقَواعِدِ فَخَرَّ عَلَيْهِمُ السَّقْفُ مِنْ فَوْقِهِم» (نحل/۲۶)
♦️ این همه، مرهون بینش و باور و برنامههای #امام راحل است که با #قیام خود، حوزه را تا تراز #انقلاب و #إقامه ی توحید و تمدنسازی پیش آورد.
♦️ اوست که روحانیت را از توقّف در فرش #رساله_بسندگی به عرش #رسالت_محوری تعالی بخشید، و نسبت ورثهی انبیاء را با مردم، از «محدّث و مستمع» و «مرجع و مقلّد» به «امام و امّت و ولایت» بدل کرد.
♦️ امروز؛ بلوغ و غیرت انقلابی ما اقتضاء میکند که برای استمرار این راه، و برونرفتِ از انفعال و انزوا، و ارتقاء به مقام رسالت و #امامت_نهضت، امام را به عنوان #الگو در عصر انقلاب انتخاب کنیم، و در ساحت تهذیب و تعلیم و تحقیق گرفته تا میدان تبلیغ دین و إقامهی آن، هم به او اقتدا کنیم.
♦️روا نیست که امام را فقط رهبری سیاسی بدانیم؛ عکسش را بر دیوار حجرهها، و اسمش را در شعار و دعاها بیاوریم اما، از #سیرهی_علمی و #سلوک_معنوی اش، از فقه و أصول و عرفان و أخلاق و تفسیر و فلسفهاش غفلت کنیم تا ناباورانه زمینهساز غربت او در حوزه و مراکز تصمیمگیر نظام شویم!
♦️ حقّ است که قدر تمام استوانههای علم و اخلاق را بدانیم و از دامان هریک خوشهها بچینیم، اما نیّت #جماعت کرده، تمام قد #به_امام_اقتدا_کنیم و کاملاً تمیز و متین و منطقی، به دور از تعصّب یا اعتصاب، با شعوری فاخر و ناظر به پیچیدگیهای حوزه، در #مکتب اجتهادی و #دستگاه_محاسباتی او مشغولِ تحصیل و تربیت شویم ...
#امید_فشندی
#ششم_شهریور_نود_و_شش
#طلبه_تراز_عصر_انقلاب
#مکتب_امام
@khanehtollabtehran
🔴 #مکتب_امام؛ راه تعالی #طلبه به #تراز_انقلاب (۲)
مطروحهای محضر #رهبر_حوزهها در #ششم_شهریور_نود_و_شش
... ♦️ #امام، فراتر از یک «رهبر»، یک #راه و یک #مکتب برای سلوک إلیالله است، و ذکر #قیام و #انقلاب و #إقامه، رمز پیروزی مسلک اوست:
↩️ پس اهل #قیام_لله باشیم؛ «إنّما أعِظُکُم بِواحدة أن تقوموا لله»، به احترام حضور خدا، علیه #طغیان نفس و #طاغوت زور و تزویر و زر بپاخیزیم و تمام علم و عافیت، و عزّت و ارزش اجتماعیمان را فدای ایفای #تکلیف کنیم، نه اینکه دین را مایهی حفظ جان و جلال علمائی، و جایگاه اجتماعی خود قرار دهیم: «أ لَيْسَ كُلُّ ذَلِكَ إِنَّمَا نِلْتُمُوه، بِمَا يُرْجَى عِنْدَكُمْ مِنَ الْقِيَامِ بِحَقِّ اللَّه».
↩️ یعنی أهل #إقامهی_دین باشیم؛ «شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ .. إلی .. أَنْ أَقيمُوا الدِّين»، قناعت نکنیم به قرائت متنهای مردهای که به مرور حاشیه میشوند، که پیش از امام هم همین کلام و فقه و قرآن و نهجالبلاغه بود اما، پایمال استبداد و خاکمال نظام سلطه بودیم، او آمد تا این میراث را #إقامه کند، تا منشأ أثر و سازندگی شوند، تا نقشآفرین و پیشران در چالشهای اجتماعی باشند، مانند قرآن کریم که برنامهای اجرائی برای نهضت توفنده و رستاخیز بزرگ انسانی رسول اکرم بود.
↩️ امام برای قیام و إقامه به گفتن و نوشتن، و سعی بین منبر و محراب اکتفا نکرد، بلکه همان راه پیغمبران اولوالعزم یعنی انقلاب را پیمود.
پس أهل #انقلاب باشیم؛ «در انقلاب، به گفتن و نوشتن و تبيين اكتفا نمىشود؛ بلكه پيمودن و سنگر به سنگر پيش رفتن و خود را به هدف رساندن، اصل و محور قرار مىگيرد.. و تا رسيدن به هدف، يعنى حاكميت بخشيدن به دين خدا و متلاشى ساختن قدرت شيطانى طاغوت ادامه مىيابد».
♦️ #آقا_جان! ما #طلاب_جوان نسلی هستیم که در #عصر_انقلاب و حاکمیّت دین روئیدهایم و به پیغمبر انقلاب، حضرت روحالله، ایمان آوردهایم.
♦️ فهمیدهایم که #طلاب_جوان را محور #امید و #حرکت و #تحول میدانید.
♦️ واقفیم که اگر #حلقهی_اتصال میان شما و مردم شویم، میتوانیم #معجزههای_بزرگ_اجتماعی را رقم بزنیم.
♦️ ما بیش از پیش در #میان_مردم خواهیم رفت، در شهر و روستا، در مسجد و دانشگاه، و از #مکتب_امام و #حقیقت_انقلاب برای آنها، خصوصاً جوانان و دانشجویان میگوییم؛ اسلام ناب، استکبارستیزی، نظام ولائی، مردمسالاری، مراحل تمدّنسازی، الگوی اسلامی برای پیشرفت و سبک زندگی، تولید علم دینی و تحوّل علوم انسانی از محورهای گفتوگو خواهد بود.
♦️ ما از #دردها و #تردیدهای_مردم آگاهیم و به دور از بازیهای کودکانهی قدرت، به مردم متّصل میشویم و نوشداروی یقینبخشی از #اسلام_ناب عرضه میکنیم.
♦️ ما از #سنگر_مسجد و کانونهای مقاومت، #عزمی درخور آرمانهای انقلاب میسازیم و #هويت_توحیدی این مردم نجیب را رقم خواهیم زد تا به نام خدا، #سالار این سرزمین شوند.
♦️ روشن است که این همه را در #مکتب_اسلام_ناب حضرت روحالله آموخته و با حضرتتان تجربه کردهایم، لازم است که برای فهم #مبانی این مکتب، از سرّالصلاة تا کشفالأسرار، از مناهج تا منشور روحانیت، از مصباحالهدایة تا صحیفهی نور، و از چهلحدیث تا تفسیر حمد را در محضر اساتید فرهیختهی انقلابیمان ورق بزنیم.
♦️ ما از إشارات شما اینگونه میفهمیم که پادزهر #انقلاب_زدائی از حوزهها، إحیای #مکتب_علمی و #مسلک_تربیتی امام راحل است و نسل جوان امروز حوزه بیش از هر زمانی به بازخوانی شخصیت و اندیشهی حضرت روحالله نیاز دارد، چرا که بی مکتب امام و کشف سازوکار فهم ناب از اسلام، نه حوزه انقلابی خواهد ماند و نه انقلاب، اسلامی.
♦️ این دردها و دغدغههاست که ما را به محضرتان آورده، تا سربازان خود در حوزه را فرماندهی فرمایید و دستور کار آیندهشان را روشن کنید، تا بتوانیم که در #هیآت_اندیشهورزی خود، راههای رسیدن به این اندازهها و ارزشها را بیابیم و سودمندی خود را در #میدان__عمل و در تراز #تمدن_توحیدی، به اثبات رسانیم:
💡 «فَأَمَّا اَلزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفاءً وَ أَمّا ما يَنْفَعُ اَلنّاسَ فَيَمْكُثُ فِي اَلْأَرْض» (الرعد/۱۷)
#امید_فشندی
#ششم_شهریور_نود_و_شش
#طلبه_تراز_عصر_انقلاب
#مکتب_امام
@khanehtollabtehran
🔴 #تبلیغ_عصر_انقلاب در افق #راهبری_اجتماعی (۱)
الَّذينَ يُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ وَ كَفى بِاللَّهِ حَسيبا (أحزاب/۳۱)
🔸 #تبلیغْ در #عصر_انقلاب_اسلامی، ماهیتی دیگر مییابد و باید خود را با این شرایط استثنائی هماهنگ کند. اگر بخواهم در یک عبارت عرض کنم، تبلیغ در این عصر #دستگاه_راهبری_اجتماعی است. یعنی برانگیختن و حرکت دادن #امت به سمت «لِيُظْهِرَهُ عَلَى اَلدِّينِ كُلِّهِ» که غایتِ بعثت رسولأکرم صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم است. یعنی سوق دادن به سمت #حاکمیت_الله بر زمین و ایجاد یک عالم توحیدی.
🔸 در #راهبری، دیگر به گفتن و نوشتن اکتفا نمیشود، هدفِ این تبلیغ، فقط رساندن پیام یا تحول در درون انسانها نیست؛ بلکه #رسیدن_به_هدف، یعنی حاکمیت بخشیدن به دین خدا آن هم با حضور مردم در صحنه، اصل و محور قرار میگیرد. لذا گفتن و نوشتن هم در خدمت همین حرکت در میآید.
🔸 از آنجا که #شرط_لازم برای امّتی که بخواهد امانت الهی را به دوش بگیرد و به مقصد برساند، داشتن دو گوهر #معرفت و #صبر_و_استقامت است، مبلغِ راهبر، تأمین آنها را تکلیف خود میداند: «فَاسْتَقِمْ كَما أُمِرْتَ وَ مَنْ تابَ مَعَکَ»(هود/۱۱۲).
🔸 پس #محور_کار باید بشود #تببین برای تأمین آن دو گوهر. باید پشتوانهی معرفتی این حرکت و ایمان صادقانه به وعدهی الهی محقق شود تا استقامت در خط تحقق آرمان الهی رقم بخورد.
🔸 از سوی دیگر، مبلّغ باید #حضور صادقانه، مخلصانه و زاهدانه در #وسط_میدان داشته باشد و ارتباط و پیوندی وثیق با مردم برقرار کند، او خادم مردم و البته راهبر ایشان میشود. این، حضور مردم در صحنه را تضمین کند.
🔸 با این رویکرد، دیگر کارهای جدا از هم و برنامهریزى نشده کارساز نخواهد بود؛ به تبلیغی سازمانیافته، با برنامه، هماهنگ و مستمر احتیاج است، یعنی تبلیغی که #گفتمان ایجاد کند و از بستر آن گفتمان، یک #جریان_اجتماعی برویاند، یعنی «تبلیغ گفتمانساز و جریان ساز».
🔸 این #راهبر_اجتماعی، که تحقق یک امر خارجی بزرگ را مد نظر قرار داده است، استفاده از تمامی فرصتها و ظرفیتهای تبلیغیِ خارج از ساختار مرسوم تبلیغ را اجتنابناپذیر میداند.
🔸 #راهبران_اجتماعی باید ذیل #امام_جامعه و حداقل در فضای گفتمانی ایشان سازمانْ یافته و همْآهنگ شوند، تا تمام #ارادهها در همان مسیری که امام امت هدایت میکند به حرکت درآیند. تبلیغِ جدا از طرح کلی و هدایت امام امت، غیر قابل توجیه و واگراست؛ ما نیاز به یک #دستگاه_راهبری داریم ...
#محمد_طهماسبی
#ششم_شهریور_نود_و_شش
@khanehtollabtehran
🔴 #تبلیغ_عصر_انقلاب در افق #راهبری_اجتماعی (۲)
🔸 ... متأسفانه به نظر میرسد نهادهای تبلیغی کشور نه درکی و نه عزمی برای تحقق آن دارند. بدون تعارف بگویم، چهره غالب #تبلیغ_موجود، تمرکز بر #اسلام_فردی است؛ به گونهای که با کمترین سهلانگاری ممکن است به دامن اسلام آمریکایی بیفتد!
🔸 #اسلام_آمریکایی در آمریکا نیست، همینجاها صدای آن شنیده میشود، در کنار خودمان: در دانشگاههایمان، در جامعهمان، در صداوسیمایمان ، حتی در حوزهها و روضههایمان و البته در دولتمان!
🔸 مگر غیر از این است که #اسلام_ناب، اسلام تعهد به #همهی_دین، و اسلام آمریکایی، اسلامِ «نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْض» و بهویژه کفر به «لِيُظْهِرَهُ عَلَى اَلدِّينِ كُلِّهِ» است؟
🔸 در اسلام نابی که قرآن به ما معرفی میکند، ایمان، نفاق، صبر، سعادت و بسیاری مفاهیم مأنوس دیگر، اساساً متفاوت با ذهنیتهای مرسوم، و متناسب با آن آرمان الهی است، اسلامی که قرآن معرفی میکند حرکتآفرین و پیشرو است.
🔸 تبلیغِ ما کدام را ترویج میکند؟ مثالی بزنم: تبلیغ مرسومِ ما سعادت را فقط در خودسازی و «تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ» معرفی میکند یا «وَ تُجَاهِدُونَ فىِ سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِكمُ وَ أَنفُسِكُمْ» را هم در ادامه تبیین و ترویج میکند؟
🔸 آیا آنطور که قرآن میخواهد، #مجاهدت را یک سبک زندگی سعادتمندانه برای جهتدهی به هرچه داریم در مسیر تحقق آن آرمان الهی معرفی میکند، آنگونه که امام راحلمان به جوانان وصیت کردند «جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید»؟
🔸 چرا مردم را از این اسلامِ نابِ #حیاتبخش، که جهتده و معنابخش به همهی تلاش های انسان و رهاییبخش او از انواع فشارها و نگرانیها و بی هدفیهای ویرانگر است محروم کردهایم؟
♦️ #حوزه باید برخیزد و وظیفه خود را انجام دهد. یعنی تبلیغی در #تراز_انقلاب_اسلامی رقم بزند.
👈 عرضم را در چند جمله #جمعبندی کنم:
1⃣ نیاز ضروری و فوری ما؛ ارتقاء تبلیغِ مرسوم، به یک #دستگاه_راهبری_اجتماعی است؛ ذیل رهبر جامعه، و حداقل در دستگاه فکری و راهبردی تعیینشده توسط ایشان. این #تبلیغ است که میتواند #گفتمانساز، #جریانساز و #تمدنساز باشد.
2⃣ #محتوای_تبلیغ باید مبیِّنْ و محقِّقِ #اسلام_ناب_محمدی صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم یا همان #مکتب_امام باشد.
3⃣ بنده بر این اساس، #راه_تحول در حوزه و رسیدن به #حوزهی_انقلابی را #تحول_در_تبلیغ میدانم، اگر حوزه میخواهد به آستانهی #راهبری_جامعه برسد، باید طلبههای خود را برای این مأموریت تربیت کند، و بر اساس نیازمندیهای این مهم، همهی ارکان خود را باز طراحی کند. تبلیغ دیگر، حوزهی دیگری رقم خواهد زد.
4⃣ #حوزه_تهران بهخاطر حضور در مرکز نهضت جهانی اسلام، میتواند به توفیق الهی، پیشقراول این حرکت باشد.
و لَيَنْصُرَنَّ اَللّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اَللّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيز (حج/۴۰)
#محمد_طهماسبی
#ششم_شهریور_نود_و_شش
@khanehtollabtehran
🔴 #توصیه_پنجم مقاممعظمرهبری در دیدار ۹۶/۰۶/۰۶ به طلاب جوان:
در دورهی قبل از انقلاب کسانی بودند که مبارزین را دوست میداشتند امّا خودشان دست به هیچ بخشی از #مبارزه نمیزدند؛ اصلاً هیچ دامن را تر نمیکردند، اصلاً نزدیک میدان مبارزه هم نمیشدند؛ امّا [آن را] دوست میداشتند و از مبارزین خوششان میآمد. حالا کسانی هم بودند که از مبارزین بدشان میآمد، کسانی هم بودند که با اینها دشمنی میکردند و با دشمن همکاری میکردند -اینکه به جای خود محفوظ- امّا داخل آدمهای خوب، کم نبودند کسانی که از مبارزین خوششان میآمد امّا وارد میدان مبارزه نمیشدند؛ خب، اینها کاری نمیکردند. بله، آن روزی که جبههی دشمن ضعیف شد و معلوم شد که رژیم طاغوت رو به سقوط است، طبعاً آن سواد عظیم وارد میدان شدند که کار را یکسره کردند؛ امّا در دوران سختی مبارزه، مبارزین [همان] عدّهای بودند که تلاش میکردند و درون میدان بودند. امروز هم همانجور؛ همچنانکه آن روز مبارزه لازم بود و کنار نشستن و مبارزین را دوست داشتن کافی نبود، امروز هم مبارزه لازم است؛ نشستن و مبارزین را مدح کردن و تمجید کردن، کافی نیست؛ باید وارد شد. البتّه مبارزهی امروز با مبارزهی آن روز تفاوت ماهوی دارد؛ لکن مبارزه، مبارزه است؛ تلاش است، مجاهدت است. راه این مبارزه را باید پیدا کنید. (http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=37528)
#یادبود_ششم_شهریور_نود_و_شش
#دومین_هماندیشی_نهال_قدکشیده
#چهارشنبه_۱۴_شهریور_۹۷
#ساعت_۱۶
@khanehtollabtehran
🔴 بازتاب خبری اولین هماندیشی نهال قدکشیده در تاریخ پنجشنبه ۹۶/۰۶/۱۶
http://www.598.ir/fa/news/430175/%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%86%D9%87%D8%A7%D9%84-%D9%82%D8%AF%DA%A9%D8%B4%DB%8C%D8%AF%D9%87-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B7-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86
🔴 بازتاب خبری اولین هماندیشی نهال قدکشیده در تاریخ پنجشنبه ۹۶/۰۶/۱۶
http://basijnews.ir/fa/news/8914787/%D9%87%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%86%D9%87%D8%A7%D9%84-%D9%82%D8%AF-%DA%A9%D8%B4%DB%8C%D8%AF%D9%87
🔴 بازتاب خبری اولین هماندیشی نهال قدکشیده در تاریخ پنجشنبه ۹۶/۰۶/۱۶
http://www.mersadnews.ir/index.php/news/319814/%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%86%D9%87%D8%A7%D9%84-%D9%82%D8%AF%DA%A9%D8%B4%DB%8C%D8%AF%D9%87-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B7-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86
🔴 بازتاب خبری اولین هماندیشی نهال قدکشیده در تاریخ پنجشنبه ۹۶/۰۶/۱۶
http://www.mehrnews.com/news/4084120/%D8%B9%D9%84%D9%85-%D9%88-%D8%B9%D9%85%D9%84-%D8%AF%D9%88-%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%B2-%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%AF%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D9%82%D8%B5%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
🔴 بازتاب خبری اولین هماندیشی نهال قدکشیده در تاریخ پنجشنبه ۹۶/۰۶/۱۶
http://www.mehrnews.com/news/4084120/%D8%B9%D9%84%D9%85-%D9%88-%D8%B9%D9%85%D9%84-%D8%AF%D9%88-%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%B2-%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%AF%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D9%82%D8%B5%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
🔴 خلاصه بیانات #حجةالاسلام_قمی در #اولین_هماندیشی_نهالقدکشیده در تاریخ پنجشنبه ۹۶/۰۶/۱۶
حجت الاسلام قمی به عنوان سخنران بخش پایانی تریبون آزاد این همایش گفت: مبارزه را باید حس کرد، مبارزه برای هر جا متناسب باید باشد، مبارزه در جنگ نظامی و جنگ نرم فرق دارد،مبارزه در جبهه حق در کنار انبیاء ساز و کار خودش را دارد. باید مبارزه را باور کرد باید این نهال قد کشیده را با معرفت آبیاری کرد تا تنومند شود.
وی در ادامه، مروری بر بیانات امام خمینی ره و امام خامنه ای در رابطه با موضوع مبارزه داشت و به این سوال رسید که آیا واقعا ما در این مبارزه شریک هستیم یا نه؟ محاسبه نفس کنیم، خودمان را بسنجیم. باید امام را دوباره شناخت و خود را با مقیاس امام خمینی ره محک زد تا بفهمیم در کجای جبهه حق قرار داریم و مسئولیتمان چیست؟
http://mehrnews.com/news/4085338
🔴 #حوزه_تهران_باید_مستقل_شود (۱)
این جمله، چند صباحی است که از زبان اصحاب #حوزه_تهران بسیار شنیده میشود و شاید بتوان ادعا کرد که دغدغهی تعداد قابل توجهی از طلاب، اساتید و مدیران #حوزه_تهران است.
اما آیا مسألهی امروز #حوزه_تهران، #استقلال سازمانی آن از حوزه علمیه #قم است؟
#هویت_حوزههای_علمیه نسبت مشخصی با #جغرافیای_مکانی_و_زمانی آنها داشته است؛ منطقهای که در آن قرار گرفتهاند، نوع زندگی مردم، ملابسات سیاسی و اجتماعی خاص آن منطقه، همه در شکلگیری #هویت_یک_حوزه_علمیه مؤثر بوده است.
درعینحال؛ این #هویت پیوند مشخصی با #اساتید آن حوزه و #شخصیتهای_مؤثر_سیاسیاجتماعی حاضر در آن جغرافیا دارد.
بیتردید هویت صدسالأخیر #حوزه_قم تحت تأثیر شخصیت حاجشیخعبدالکریمحائری و آیةاللهالعظمیبروجردی و أخیراً امامراحل رحمةاللهعلیهم است، همانطور که هویت #حوزه_نجف در سالهای أخیر، تحت تأثیر شخصیت آیات عظام حکیم و خویی رحمةاللهعلیهما است.
#استقلال_هویتی_حوزه_علمیه ی یک منطقهی جغرافیایی، نقش اساسی در #کارآمدی آن حوزه برای دستیابی به اهداف تشکیل آن - تفقه در دین و ترویج آن و تلاش برای حاکمیت دین بر ساحت زندگی - داشته و دارد.
بررسی تاریخ به خوبی نشان میدهد هویت حوزه قم در بین دهههای سی و چهل شمسی تا چه اندازه در تحقق انقلاب اسلامی ۵۷ مؤثر بوده است.
برای مثال؛ #نقش_فلسفه در حوزه قم، #روش_استنباط محققحائری و محققبروجردی در پرورش شاگردانی که توان اداره و ارائهی #نظام_فکری توانا برای ساخت #نظم_نوین_اجتماعی بعد از انقلاب اسلامی را داشتهاند، قابل ملاحظه است.
#مشروطیت نیز - بهعنوان حادثهای که تحت تأثیر عوامل گوناگون داخلی و خارجی شکل جدیدی به جامعهی ایرانی بخشید - خود متأثر از #هویت_حوزه_تهران شد.
بیشک انگیزهی برخی مشروطهخواهان همان اندازه که از جهت محدود نمودن قدرت سلاطین در إعمال قواعد دلبخواه قابل تقدیر است، از جهت تلاش برای ارائهی نظام قانونگذاری بدون توجه به محور عبودیت در شریعت، میتوانست آسیبرسان باشد.
اما بررسی محتوا و شکل #قانون_مدنی که جلد اول آن در سال ۱۳۰۷ و باقی تا سال ۱۳۱۴ به تصویب رسید، نشان میدهد غنای علمی و حضور فعّال و مؤثّر #حوزه_تهران، چگونه در تعدیل و إصلاح حرکتی که میتوانست به استقرار اندیشهی سکولار در ایران بیانجامد، مؤفّق عمل کرده است.
#تدوین کنندگان_پیش نویس_قانون_مدنی یا #محصول_حوزه_تهران و به طور مشخص، شاگرد میرزا حسن آشتیانی(ره) بودهاند و یا از بزرگان و اساتید #حوزه_تهران.
شاید اگر #استقلال_هویتی_حوزه_تهران در آن سالها نبود، قانون مدنی - که حاوی قواعد اصلی روابط خصوصی میان مردم است - تحت تأثیر تحصیلکردگان سکولار به شکل دیگری تدوین میشد.
مواجههی فیلسوفان حوزههای علمیه ایران با اندیشهی فیلسوفان غربی، با نوشتهها و تحقیقات اساتید فلسفه #حوزه_تهران آغاز شده است.
#هویت سیاسی-اجتماعی شهر #تهران عامل مهمی در انتقال سؤالات و نگرشهای جدید فلسفی مطرح در غرب به ایران بوده است؛ برای مثال کتاب «بدایعالحکم» آقاعلیحکیممدرس در پاسخ به پرسشهای فلسفی خاصی که در اروپا مطرح شده و شاهزادهای قاجاری آن را بازگو میکند، نوشته شده است.
ذوق فلسفی حاکم بر #حوزه_تهران و توجه به معقول، نقش مهمی در تحولات فکری سالهای ملتهب منتهی به انقلاب اسلامی دارد.
همین مسیر است که فضا را برای بروز و ظهور شخصیتی چون #شهید_مطهری در تهران فراهم آورده است و از این راه اندیشهی بزرگمردی چون علامهطباطبایی(ره) را به رویارویی با اندیشهی غربی فرا خوانده است ...
#محمدعبدالصالح_شاهنوش
#ششم_شهریور_نود_و_شش
@khanehtollabtehran
.
🔴 #حوزه_تهران_باید_مستقل_شود (۲)
... امروز نیز #حوزه_تهران با توجه به شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن، نیازمند #تکون_هویتی_جدید است؛ هویتی #مستقل، متناسب و متناظر با #هویت_شهر_تهران.
#تهران پایتخت #جمهوری_اسلامی ایران است؛ بافت جمعیتی خاصی دارد و فرهنگها و قومیتهای سراسر کشور در این شهر کنار یکدیگر قرار گرفتهاند، همین امر باعث شده است بهطور خودآگاه و ناخودآگاه؛ رفتار شهروندان تهرانی، رفتار و سبک زندگی شهروندان دیگر نقاط کشور را تحت تأثیر خود قرار دهد. هر آنچه در این شهر روی میدهد، به دیگر شهرها و روستاها نیز منتقل میشود.
نقش سیاسی شهر #تهران و تمرکز نهادهای حاکمیتی کلان نیز موجب شده #مسائل_کلان_جامعه پیش از همه جا در این شهر تبلور پیدا کند.
#تهران، عاصمهی #أمالقراء_أمت_اسلامی است و #قلب_نهضت و نظام، در بطن آن میتپد.
بر اساس آنچه گفته شد؛ #حوزه_تهران، میبایست #سامانهی_دوسویهی_ارتباط_حوزههای_علمیه شیعه خصوصاً حوزه_مقدس_قم با #حاکمیت_و_نظام_اسلامی باشد.
چشم بینا و رصدگر نهاد حوزه در ساخت نظام، #انعکاسدهندهی_واقعیتها، مسائل و نیازها به حوزه قم به زبان حوزوی و علوم اسلامی باشد.
بهعلاوه؛ با شناسایی و جذب نیروهای زبده و کارآمد از دیگر حوزهها، امکان بهرهبرداری از استعدادهای حاضر در نقاط مختلف کشور را فراهم آورد.
#حوزه_تهران بهخاطر تماس مستقیم با مسائل_عینی، باید #مولد_سویهها_و_لایههای_رو_به_عینیت و #تمدنساز دانشهای اسلامی باشد و امکان به کارگیری تولیدات دانشی دیگر حوزهها در #میدان_تمدنسازی_اسلامی را فراهم آورد.
به نظر میرسد بخشی از #ناکارآمدی_نسبی_امروز_حوزه در پاسخگویی به مسائل و #نیازهای_انقلاب و نظام اسلامی، معلول #دوگانگی_ظرف_تولید_و_تحقق است؛ مسائل در تهران تولید میشود و در قم، با مختصات ویژهی خودش، فهم میشود و جواب میگیرد.
بهعلاوه؛ باید از حضور برخی دانشگاههای مهمّ و تاثیرگذار کشور در تهران نیز یاد کرد.
#حوزه_تهران میتواند #حلقهی_واسطی میان #حوزه_قم و #دانشگاه باشد که البته تا حدودی نیز اکنون از چنین حیثیتی برخوردار است.
#حوزه_تهران نیازمند #تکون_هویتی_مستقل و متمایز است. چه استقلال سازمانی آن از حوزهی قم محقق شود یا نه، و چه امروز زمان آن فرا رسیده باشد یا نه، باید تمایز هویتی و کارکردی #حوزه_تهران فهم شود و بر این اساس، حوزه تهران، کارویژهی خود را بیابد.
بیشک در این رهگذار؛ #حوزه_تهران نمیتواند منفصل از قم، به این مستوا برسد.
#محمدعبدالصلاح_شاهنوش
#ششم_شهریور_نود_و_شش
@khanehtollabtehran
به گزارش پایگاه ۵۹۸ به نقل از روابط عمومی خانه طلاب تهران، #دومین_هماندیشی_نهالقدکشیده، به بهانه سالروز دیدار ۶ شهریور ماه ۱۳۹۶ مقام معظم رهبری با طلاب حوزه علمیه تهران، روز چهارشنبه ۱۴ شهریور ماه ساعت ۱۶ در سالن همایش های سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می گردد.
در این همایش که با همکاری خانه طلاب تهران و سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می گردد، حجت الاسلام قمی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، ضمن شنیدن نظرات و ایده های طلاب، به گفتگو با ایشان خواهد پرداخت.
در این همایش، نمایندگان تشکل ها و گروه های فعال طلبگی حوزه تهران در قالب میزگرد به طرح دیدگاههای خود خواهند پرداخت و تعدادی از طلاب حاضر، به صورت تربیون آزاد، درباره نقش طلاب جوان و تشکیلات طلبگی در ساختن حوزه مطلوب و ظرفیت سنجی سازمان تبلیغات اسلامی برای حمایت از ایده ها و فعالیت های طلاب، سخنرانی خواهند کرد.
http://www.598.ir/fa/news/446032
🔴 نسبت #حوزه_تهران با #پیوستار_نیروی_انسانی در فرآیند #تولید_دانش_دینی (۱)
♦️ مطروحهای در دیدار #ششم_شهریور_نود_و_شش با #رهبر_حوزهها
#مطلع_سخن بنده چند جمله است که ادامهی سخن، توضیحِ این جملات خواهد بود:
#حوزه_تهران اگر درست مطالعه شود؛ #حلقهی_واسط_تحول_حوزههای_علمیه است.
#حوزه_تهران اگر خوب فهمیده شود؛ #حلقهی_مفقودهی_بازسازی_حوزهی_انقلابی است.
#حوزه_تهران اگر خوب دیده شود؛ پایگاه #تبلیغ، #تربیت و #کادرسازی_نخبگانی در جمهوری اسلامی است.
#حوزه_تهران اگر به درستی ملاحظه شود؛ زمین مستعد #پیادهسازی_اندیشهی سترگ #وحدت_حوزه_و_دانشگاه است.
#حوزه_تهران، اگر بازخوانی شود، حلقهی مفقودهی حرکت بالنده به سمت و سوی #تمدن_اسلامی است.
این جملات را #طلبهای_مشهدی میگوید که سالها #قم را نیز درک کرده است ولی نهایتاً #تهران را برای سربازی در راه انقلاب اسلامی انتخاب نموده است.
#توضیح این جملات راهبردی را از #نقطهای_دانشی شروع میکنم. از نقطهای که به نظرم نقطهی شروع مؤثر #تحولات_ژرف_انقلاب_اسلامی در دههی پیش رو خواهد بود.
در فرآیند تولید #نرمافزارهای_تمدنی، #زیستبوم_تولید_دانش_و_اندیشه نقش تعیینکنندهای دارد.
این #زیستبوم_دانش، که فرنگیها به آن #پارادایم می گویند، همان #زادگاه_نرمافزارهای_تمدنی است که #مسئله را دریافت کرده و #علوم و #الگوهای تمدنی تولید میکند.
#حوزهی_علمیه - علیرغم همهی کجرویهای ناشی از غربپذیری - هنوز تمامی #مؤلفههای_مؤثر_زیستبوم تولید دانش و اندیشه را دارست؛ از مؤلفههای فرهنگی مثل سبک زندگیِ پژوهشگر و دانشمند گرفته تا مؤلفههای علمی مانند #روشمندی، #عقلانیت و #آزاداندیشی.
اما چرا با این سرمایه، امروز، باز هم نمیتوانیم دانش تولید کنیم؟
نکتهی مهم در #فرآیند_تولید_دانش این است که وقتی #نیاز_واقعی_و_عینی توسط یک #دستگاه_فکری و یک عقلانیت خاص به #مسئله تبدیل شد، دستگاه فکری دیگر توان #حلّ آن مسئله را نداشته و بهتر بگویم، چهبسا توان #فهم آن مسئله را نیز نخواهد داشت.
به بیان #تمثیل؛ هر کارخانهای با مواد اولیهای کار میکند که برایش تعریف شده است. هر مادهی اولیهای را نمیتوان به هر کارخانهای داد و محصول یکسان خواست.
امروز، مسئلهی مهم در کارخانهی تولید نرمافزارهای تمدن اسلامی، یعنی #زیستبوم_اسلامی_تولید_دانش - که از #حکمت_صدرایی مایه میگیرد و تا #روشهای_فقه_جواهری امتداد مییابد - این است که خودش مستقیماً به #نیاز_عینی متصل نیست.
#مشکل_امروز_ما؛ مشکل #اتصال_به_نیاز، و سپس #تبدیل_نیاز_به_مسئله است. مسئلهای که به زبان زیستبوم دانش حوزوی تولید شده باشد. هذا #أولاً.
و اما #ثانیاً؛ تبدیل نیاز به مسئله در دستگاه تولید دانش دینی و تولید پاسخ برای مسئلهها نیازمند #پیوستار_لایهلایهی_نیروی_اسانی است:
#لایهی_اول این پیوستار، #متخصصان_علوم_جدید هستند؛ متخصصانی که دست آنها در کار #نیاز است و علاوه بر این، #زبان_دستگاه_تولید_دانش_دین را نیز به خوبی میفهمند؛ حوزههای علوم اسلامی دانشگاهیان، از این منظر، برای حوزه_تهران اهمیتی دوچندان خواهد داشت.
#لایهی_دوم، #طلابی هستند که با #نیاز_عینی جامعه آشنایی علمی و تخصصی دارند؛ این بخش از پیوستار، با متخصصین عرصههای مورد نیاز نهضت #همزبان هستند و #افق_فهمی نزدیک دارند. ظرفیت عظیم طلاب ورودی از دانشگاهها گنجینهی ارزشمند این بخش از پیوستار است و با این هویت جدید، سرگردانیهای زیادی از این پدیدهی عظیم نیز رفع خواهد شد.
#لایهی_سوم، #فضلای_اندیشمندی هستند که #قدرت_فکری_نظامساز آنها ویژگی مهم آنهاست. این فضلای ارزشمند که در همهی حوزههای مبارکه - اعم از قم و مشهد و تهران و اصفهان و نجف و در اقصی نقاط بلاد - در همین زمان حضور دارند، سرمایهی عظیم #نظامسازی_نهضت اسلامی در جهان امروز ما هستند.
و #لایهی_چهارم، #بدنهی_قدرتمند_علمی حوزههای علمیه است که مبتنی بر تراث ارزشمند اسلامی عمیقاً تفقّه میکنند ...
#مصطفی_جلالی
#ششم_شهریور_نود_و_شش
@khanehtollabtehran
🔴 نسبت #حوزه_تهران با #پیوستار_نیروی_انسانی در فرآیند #تولید_دانش_دینی (۲)
♦️ مطروحهای در دیدار #ششم_شهریور_نود_و_شش با #رهبر_حوزهها
... و اما #حوزه_تهران!
#حوزه_تهران جایی است که #تأمین_دو_لایهی_مهم از #پیوستار_انسانی به عهدهی او و #مأموریت_تاریخی اوست:
#اول: متخصّصینی که هویت طلبگی یافتهاند و #دوم: طلبههایی که زبان تخصصهای متصدی رفع نیاز عینی نهضت را به خوبی میفهمند.
این مأموریت، سازندهی #هویت_علمی_تازه ای برای #حوزه_تهران است.
#حوزه_تهران با این #هویت علمی میتواند #مبداء_تحول در حوزههای علمیه باشد.
آنچه امروز #تحول_حوزه را رقم میزند اولاً تغییر مکرر برنامهها و کتب درسی نیست، #ایستایی_امروز_حوزه از #فرط_بی_مسئلهگی است که آن هم ناشی از #عدم_وجود_پیوستار_انسانی برای #اتصال_به_نیاز_واقعی_جامعه است.
این #هویت_جدید مدخلی است برای وحدت حوزه و دانشگاه و ذوب این دو نهاد علمی سترگ در یکدیگر.
این هویت، روح تحقق #وحدت_حوزه_و_دانشگاه است. هویتی که نقطهی پیوند حوزه و دانشگاه را نه حضور پرتعداد و صرفاً آموزشی روحانیون در دانشگاه؛ یا دانشگاهی شدن هویت حوزویان؛ که #تولید_مسئلهی_مشترک میان حوزه و دانشگاه میداند.
بدیهی است این هویت پرثمر به سرعت خواهد توانست به نقشها و اثرگذاریهای تربیتی حوزویان در جامعهی نخبگانی دانشگاهی نیز ارتقاء یابد.
ما عمیقاً معتقدیم #تربیت_اسلامی در میانهی #فعل_و_عمل اسلامی رقم میخورد و بزرگ شدن بیرون از دایرهی #تکلیف_اجتماعی را تورم شخصیتی میدانیم نه رشد.
#حوزه_تهران با این هویت جدید میتواند #مبداء_بازسازی_حوزهی_اانقلابی باشد.
تقویت حوزهی انقلابی و انقلابی شدن حوزه به #پیوند_نرمافزاری_حوزه_با_انقلاب است نه با برگزاری همایشهای کممایه و سخنرانیهای تکراری و شعاری.
حوزهای انقلابی است که همچون پدری دلسوز از انقلاب به مثابهی فرزند خود در عرصههای مورد نیازش پشتیبانی کند.
پاسخ؛ #حوزه_تهران است؛ حوزهای که در این هویت علمی جدید، مربی نسلی است که نیازهای عینی جامعه را بصورت علمی درک میکنند؛ آنها را به مسئلههصای علمی حوزوی تبدیل میکنند، به اشتراک میگذارند، توسعه میدهند و به پاسخهای اولیه میرسانند، و در تعامل سازنده و همدلانه با سایر مراکز حوزوی پاسخهای نهایی را تولید میکنند.
این، در نگاه ما، نقطهی شروع أثرگذار تحول در همهی حوزههای علمیه است.
#مصطفی_جلالی
#ششم_شهریور_نود_و_شش
@khanehtollabtehran