اعتبار روایات مخالف کتاب.mp3
7.4M
🔰 #فقه
💠 اعتبار روایات مخالف کتاب
👤 #استاد_مفیدی
📚 خارج فقه؛ ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
✅ برای دسترسی به تقریر این نکته، به وبگاه تالار مباحثه فقاهت مراجعه کنید:
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3526
#تقیه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔https://eitaa.com/mobahathah_ir
🔰#اصول
💠 معنای تبعیت احکام از مصالح و مفاسد و بررسی استحاله تبعیت احکام از مصالح در جعل
👤#استاد_گنجی
در بحث #حجیت مطلق #ظن به مناسبت این بحث مطرح شد که مرحوم #آخوند قائل است به این که #احکام از #مصالح و #مفاسد در نفس جعل تعبیت میکنند نه در متعلقات. استاد فرمودند معنای تبعیت احکام از مصالح و مفاسد در #متعلق این نیست که مصلحت و مفسده علت #تامه باشد بلکه مراد موثر بودن است. همچنین بعضی گفته اند که تبعیت احکام از مصالح فی انفسها محال است ولی استاد فرمود محال نیست.......
📚درس خارج اصول، ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
#حکایت_خوبان
❇️ توجه به #محضر_امام در تمام مسیر
🔹️ آیت الله العظمی بهجت(ره):
🔹️ شیخ #علی_بهجت نقل میکنند که پدرشان میفرمودند:
از همان لحظهای که به قصد #زیارت راه میافتی، با #ذکری مناسب باید بدنت را #تطهیر نمایی و مغز جانت را شستشو دهی و بدان که از همانجا #امام علیه السلام در حال #مشاهده تمام رفتار و تصمیمگیریهای تو هستند.
🔹️ باید بدانیم که در #مسیر_زیارت هم در حضور امام علیه السلام هستیم و این حضور تنها منحصر به بودن در #حرم مطهر نیست.
منبع: https://mfeb.ir/home/?p=20179 (سراج)
#آداب_زیارت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠حجیت کتاب سرائر
👤 #استاد_حسینی_نسب
بعضی می گویند #مستطرفات سرائر، #اعتبار ندارد. ما در توضیح میگوییم که سه مبنی در مورد مستطرفات #سرائر وجود دارد:
۱- عدهای مانند آقای #بروجردی میگویند همهی روایات این کتاب #معتبر است چون مستطرفات سرائر، ۲۰ کتاب است که داعی بر #جعل نداشته است و اگر #سند هم میآورد، تیمنا و تبرکا بود. البته خود این ۲۰ کتاب الآن موجود نیست و اینها کتب مهمی بودهاند که برخی از آنها به #ائمه هم عرضه شدهاند.
۲- عدهای مانند آقای #خویی میگویند همهی این روایات #مرسل است و مستطرفات قابل #اعتماد نیست و نهایتا مؤید است.
۳- عرض ما این است که ابن #ادریس نوهی دختری شیخ #طوسی است و اسناد شیخ طوسی را در اختیار داشته است و هنوز اتفاق خاصی نیفتاده که ابن ادریس به اسناد شیخ طوسی دسترسی نداشته باشد چون اتفاق مهم پس از کتابسوزی کتابخانه شیخ طوسی، حملهی #مغول است و ابن ادریس قبل از این جریانات است لذا اسناد شیخ طوسی، در اختیار او هم بوده است. ما کتابی را که ابن ادریس در مستطرفات آورده را در #اسانید شیخ طوسی بررسی میکنیم و اگر سند شیخ طوسی به آن کتاب، سند درستی باشد و ابن ادریس از آن کتاب نقل کند، درست است.
📚 درس خارج فقه، ۱۴ آبان ۱۴۰۲
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3146
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
#حکایت_خوبان
✅️ زیارت امام حسین(ع) در سیره علامه امینی(ره)
🔹️#علامه_امینی که از جمله پیشتازان تثبیت و اشاعه شعائر حسینی بود، زیارت پیاده امام حسین (ع) را بر خود واجب میدانست:
🔹«وكثيراً ما كان يقصد زيارة سيد شباب أهل الجنة السبط الشهيد الحسين سلام الله عليه في كربلاء راجلاً طلباً لمزيد الأجر و معه ثلة من صفوة المؤمنين من خُلصّ أصدقائه يقضي طريقه خلال ثلاثة أيام أو أكثر»
🔹️علامه امینی بسیار با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) میرفت که اجر بالایی داشته باشد و به همراه او جمعی از مومنان و دوستان نزدیکش بودند و او سه روز یا بیشتر راه نجف تا کربلا را طی میکرد.
#اربعین
📚ربع قرن مع العلامة الأميني، حسين الشاكري، ص ۳۱.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 تفصیل آقای بروجردی در حجیت اجماع حدسی
👤 #استاد_شهیدی
مرحوم #بروجردی فرمودهاند: باید در #حجیت اجماع #حدسی تفصیل داد. زیرا حکم دارای چند قسم است:
قسم اول: حکم #عقلی است. در این موارد اجماع حدسی اعتبار ندارد زیرا در موارد بسیاری در #فقه و در غیر آن #فقهاء اشتباه کردهاند و به طور اتفاق یک رأیی را اختیار کردند در حالی که بعدا کشف شد که این مطلب اشتباه است.
قسم دوم: حکم #شرعی در مسائل تفریعیه.
قسم سوم: #حکم شرعی در مسائل #متلقات.
فرق این دو قسم این است که قدمای #اصحاب دو نوع کتاب داشتند بعضی از کتابها برای بیان مسائل متلقات از معصومین علیهم السلام بوده است که از آن تعبیر به «المسائل المتلقاة یا الاصول المتلقاة من المعصومین علیهم السلام» میشود در مقابل مسائل تفریعیه. مثلا...
📚 درس خارج اصول، ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3340
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
تفصیل مرحوم آقای بروجردی.mp3
7.35M
🔰 #اصول
💠 تفصیل آقای بروجردی در حجیت اجماع حدسی
👤 #استاد_شهیدی
📚 درس خارج اصول، ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3340
#اجماع
#بروجردی #متلقات #تفریعیه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 تفاوت پدیدۀ تضمین با کنایه
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 برای #کنایه دو اصطلاح وجود دارد. در یک اصطلاح، کنایه به مواردی همچون «زید کثیر الرماد» گفته میشود که در حقیقت از قبیل #مجاز در جمله است و نام کنایه را بر آن نهادن صحیح نیست. اصطلاح دیگری که ما برای کنایه در نظر داریم، مربوط به مواردی است که گوینده لفظی را به کار میبرد و قصد دارد از معنای آن عبور نموده و معنای دیگری را نیز به مخاطب منتقل کند.
برای مثال گاهی پدری فرزندش را مخاطب قرار داده و میگوید: «ساعت ۷ صبح است» ولی مقصود پدر صرفاً اعلام ساعت نیست بلکه قصد دارد از آن عبور نموده و به فرزندش تفهیم کند مدرسهات دیر شده است یا آن قراری که ساعت ۷ داشتی دیر شده است.
همانطور که پیدا است ...
📚 درس خارج اصول، ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#تضمین
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸#اصول
💠 حلّ تنافی بین تعدد شرط در صورت اتحاد جزاء
👤#استاد_قائینی
در صورتی که در دو #قضیه شرطیه جزاء متحد باشد و #شرط متعدد بین #اطلاق منطوق یک قضیه و اطلاق #مفهوم دیگری تنافی وجود دارد برخی معتقدند که این #تعارض مستقر است و فهم مراد مولا #مجمل است یعنی روشن نیست که این دو شرط مستقل در تاثیرند یا به نحو جزء العلّة دخالت در جزاء دارند.
یکی از بیان هایی که برای رد اجمال و اثبات #ظهور میتوان ذکر کرد اینکه در بحث تعارض گفته شده است که ضابطه تعارض محکّم و مستقر این است که حتی با جمع بین دو کلام در دلیل واحد تعارض هم چنان باقی باشد و اگر با جمع بین دو کلام تعارضی بین دو دلیل نبود این نشانۀ وجود جمع عرفی بین دو دلیل است.
در محل بحث نیز اگر بین دو دلیل در دلیل واحد جمع شود و گفته شود: «إذا خفی الأذان فقصر و إذا خفی الجدران فقصر» متفاهم عرفی از این خطاب حمل شرط بر #سبب مستقل است نه جزء سبب و بین این دو جمله #تنافی و تعارضی عرفا وجود ندارد. بنابراین در صورت #انفصال دو #خطاب از یکدیگر نیز تعارضی وجود ندارد و #استظهار عرفی حمل شرط متعدد بر سبب مستقل است و اجمالی در بین وجود ندارد. استاد در این مورد نقدی بیان فرمودند و از آن پاسخ دادهاند.....
📚درس خارج اصول، ۹ خرداد ۱۴۰۳
✅✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی 👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3442
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰#فقه
💠 نیت قطع صلات
👤#استاد_گنجی
آیا #نیت قطع صلات بدون این که کاری انجام دهد #مبطل نماز است؟ ادعای #شهرت و #اجماع شده است که مبطل است. مهمترین دلیلی که آوردهاند این است که در نماز #هیئت اتصالیه معتبر است و نیت #قطع مضر به هیئت #اتصالیه است. اما استاد قبول ندارد که نیت قطع، مبطل نماز باشد.....
📚درس خارج فقه، ۲۲ مهر ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
#حکایت_خوبان
🔰 حضرت آیت الله شبیری زنجانی در رابطه با شدّت مراقبه و محاسبه با نفس #مرحوم_گروسی فرمودهاند:
🔹 مرحوم سيد عبد المجيد گروسی يكی از شاگردان مبرز مرحوم #ميرزای_شيرازی است كه نبوغ علمی و عقلی و بيانی داشته و در #سلوک نيز دارای مقاماتی بوده.
🔹شنيدم كه كسی به منزل ايشان میرود و ايشان میگويد آمدی و وضع من را به هم زدی! من داشتم با يارو (منظور ایشان از یارو، #نفس خود بوده) مصاحبه میكردم و میگفتم اگر صد تومان به تو بدهند، شهادت ناحق میدهی؟ گفت نمیدهم. همينطور مبلغ را بالا بردم و او میگفت شهادت ناحق نمیدهم.
🔹 به ده هزار تومان كه رسيدم، مدتی متوقف شده بود و شما آمدی و معلوم نشد چه جوابی میخواست بدهد!!
📚دروس معظّم له، كتاب صوم/سال سوم/ جلسه۲۴۸ مورخ ۱۳۸۸/۰۴/۰۴
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠خارج نبودن مذاق شریعت از ماهیت تفقه
👤 #استاد_حسینی_نسب
عدم وجود #مذاق شارع در قدماء، دلیل بر رد آن نیست. #تفقه چهار چوبی دارد که علینا إلقاء الأصول و علیکم التفرع است و تا زمانی که شما از این قالب بیرون نرفتهاید حتی اگر روش ادعای شما جدید باشد، اشکال ندارد و ادعای ما این است که در مذاق #شارع، از این قالب خارج نشدهایم بلکه #اصول را از شارع می گیرند و تفریع می کنند، اما دلیلی ندارد که تفریعات را محدود به لوازم بین بالمعنی الأخص کنیم. یعنی مثل اخباریین گفته شود که برای تفریع، فقط به #مدلول مطابقی و بعضی از مدالیل التزامیه نزدیک می توانید اعتناء کنید. مهم تفریع بر اصول است چه در قالب لازم بین بالمعنی الأخص باشد چه در قالب لازم بین بالمعنی الأعم. اما اگر خود شما وارد ارائه #اصل بشوید نادرست است که معتقدیم #استحسان و #قیاس و مصالح #مرسله و سد ذرائع و مقاصد الشریعة، از حوزه تفریع خارج شده است. اما در #مذاق، این اتفاق نمیافتد چون شما مجموع ادله وارده در موضوع را میبینید و همانطور که لازم یک #خطاب را برداشت می کنید، از مجموع خطابها لازم را برداشت میکنید و این لازم، امر شخصی نیست بلکه عرفی است. یعنی در همان حدی که #انصراف و #ظهور ضابطه دارند، مذاق هم #ضابطه دارد.
📚 درس خارج فقه، ۱۴ آبان ۱۴۰۲
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3147
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
💠 گریه بر امام حسن علیهالسلام
إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص كَانَ جَالِساً ذَاتَ يَوْمٍ إِذْ أَقْبَلَ الْحَسَنُ ع فَلَمَّا رَآهُ بَكَى ثُمَّ قَالَ إِلَيَّ إِلَيَّ يَا بُنَي...
وَ أَمَّا الْحَسَنُ فَإِنَّهُ ابْنِي وَ وُلْدِي وَ بَضْعَةٌ مِنِّي وَ قُرَّةُ عَيْنِي وَ ضِيَاءُ قَلْبِي وَ ثَمَرَةُ فُؤَادِي وَ هُوَ سَيِّدُ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّة .....
🔻 اما حسن كه پسرم و فرزندم و پاره تنم و نور ديدهام و روشنى دلم و ميوه قلبم هست و او سيد جوانان اهل بهشت است... چون او را ديدم به يادم آمد از اهانتهایی که پس از من ببيند و پیوسته اینطور باشد تا اینکه با زهر ستم و دشمنی او را شهید کنند. در اينجاست که فرشتگان هفتآسمان برای شهادتش بگريند و همه چيز بر او بگرید حتی پرندهی هوا و ماهيان دريا! هر کسی که بر او بگريد چشمانش كور نباشد روزى كه چشمها كورند و هر كه بر او محزون شود روزى كه دلها همه محزونند دلش محزون نباشد و هر كه در #بقيع او را #زيارت كند قدمش بر #صراط ثابت ماند روزى كه همهی قدمها بلغزند.
📚 امالی صدوق، ص ۱۱۵-۱۱۲
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #اصول
💠 کلام آیت الله زنجانی در مورد سیرههای مستحدث
👤 #استاد_شهیدی
بعضی مثل آیت الله زنجانی فرمودهاند: شارع نسبت به بناهای عقلائیه #مستحدث نیز مسئولیت دارد و اگر میتواند نظر خود در مورد این سیرهها را به نحوی بیان کند که #عرف آن زمان متوجه شود ولی #سکوت کند از سکوت ایشان امضای این #سیره و #ارتکاز کشف میشود زیرا در صورتی که این ارتکاز مضر به اغراض شارع باشد سکوت از #ردع آن نقص در ایفای مسئولیت است. زیرا وقتی گفته میشود دین #اسلام جاودانی است و خاتم ادیان است و تا روز قیامت دین اسلام محکّم است و «حلال محمد حلال الی یوم القیامة و حرامه حرام الی یوم القیامة» وقتی که امام(ع) میدانند که مردم نیازهای مستحدثی دارند که خلاف اغراض #شارع است اگر در مقابل آنها سکوت کند نقص در ایفای مسئولیت است.
به نظر ما این بیان تمام نیست....
📚 خارج اصول، ۱۷ دی ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3250
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔵دریافت رتبه علمی - پژوهشی/ فراخوان مقاله
🔸سالنامه علمی پژوهشی 🔹«پژوهشهای رجالی» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی حجتالاسلام والمسلمین سید علی شبیری (مدرسه فقهی امام محمد باقر علیهالسلام) و سردبیری حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی پس از انتشار 5 شماره، بر اساس جلسه 1403/03/29 کمیسیون محترم بررسی نشریات علمی حوزه، موفق به کسب رتبه علمی – پژوهشی از شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی شد.
🔸این سالنامه آمادگی دارد مقالات پژوهشی در تمام زمینههای مرتبط استقبال نموده و آمادگی خود را جهت حمایت و چاپ مقالات پژوهشی در موضوعات مختلف: ۱- مقالات پژوهشی مستقل؛ ۲- مقالات اصطیادی از مباحث اساتید خارج؛ ۳- مقالات استخراجی از پایان نامه؛ ۴- مقالات نقد و بررسی و… اعلام میدارد.
🔹لازم به ذکر است، هیئت تحریریه این سالنامه را حججاسلام والمسلمین سیدمحمدجواد شبیری، ابوالقاسم مقیمیحاجی، محمدکاظم رحمانستایش، امیر غنوی، حسن طارمی، رضا مختاری، سیدعلیرضا حسینیشیرازی و محمدباقر ملکیان تشکیل میدهند.
🔸علاقهمندان میتوانند برای ارسال مقاله و دریافت اطلاعات بیشتر به آدرس rejal.mfeb.ir مراجعه یا در ایتا به شماره ۰۹۰۳۴۳۰۵۱۱۶ یا taejtehad_mfeb@ پیام ارسال نمایید.
🔸 #اصول
💠 تفکیک مستعملفیه از مورد استعمال
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 در آیۀ شریفۀ ﴿وَ جاءَ مِنْ أَقْصَا الْمَدينَةِ رَجُلٌ يَسْعى﴾مقصود از «رجل» حبیب #نجار بوده است اما آیا واژۀ «رجل» در #حبیب نجار #استعمال شده است؟ پاسخ منفی است. در این عبارت #لفظ «رجل» را #قالب برای حبیب نجار قرار ندادهایم؛ یعنی هر چند خارجاً #مصداق «رجل» حبیب نجار بوده است ولی #انطباق خارجی «رجل» بر حبیب نجار بدین معنا نیست که لفظ را قالب برای آن قرار داده باشیم. بنابراین لازم است بین مستعملفیه و مورد #استعمال تفکیک صورت گیرد چون همانطور که گفته شد حبیب نجار مورد استعمال است نه مستعملفیه.
اما نکته اینجاست که گاهی در اثر #کثرت استعمال لفظ در یک مورد خاص، مورد استعمال به مستعملفیه تبدیل میشود. برای مثال میتوان به واژۀ «ضریر» اشاره کرد ...
📚 درس خارج اصول، ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
#جرعه_معرفت
🍀 نکاتی از آیت الله شبیری زنجانی مد ظله العالی نسبت به #شهید_صدر(ره) 🍀
🔹️ در گعدهای که در دفتر معظم له تشکیل شد، ایشان در ضمن فرمایشات خود به تعریفاتی از شهید سید محمد باقر صدر پرداختند که ذکر آن ها خالی از لطف نیست:
🔹️ قبل از اینکه به #نجف_اشرف برای تحصیل بروم، تعریفات آقای #صدر را کرارا شنیده بودم، ولی آنقدر تعریفات گاهی زیاد و مبالغه آمیز بود که قابل باور نبود. ولی هنگامی که خودم به نجف رفتم و با ایشان مراوده داشتم، #هوش فوق العاده، #استعداد فراوان، قدرت انتقال بسیار بالا و علمیت ایشان برایم ثابت شد و ایشان را شخصیتی دارای #نبوغ بسیار دیدم.
🔹️ ایشان بعد از نگاشتن کتاب #بحوث_فقهیه، سه جلد از آن کتاب را برای بنده به عنوان هدیه فرستادند و در اولین جلد آن نیز با قلم خویش، تعبیراتی را به کار بردند و ما را خجل زده کردند. آن کتاب را داشتم تا اینکه کسی از ما گرفت و دیگر نیاورد.
🔹️ مرحوم آقای صدر شخصیتی بسیار عاطفی بود. بسیار نیز اهل احترام بود. ادب و احترام و شخصیت عاطفی، ایشان را انسانی #محبوب بین دیگران ساخته بود. یک بار که مرحوم آقای بیگدلی به دیدن ایشان رفته بود، ایشان وقتی فهمیده بود که آقای بیگدلی داماد فلانی است، بسیار احترام کرده بود و یک عبای گران قیمت نیز به ایشان هدیه داده بود که آن زمان حدود دو هزار تومان ارزش داشت!
✍️ گعدهی ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸#فقه
💠حجیتِ شیاعِ عدالت برای احراز عدالت
👤#استاد_قائینی
روایت ابن ابی #یعفور یکی از مهمترین ادله در بحث #عدالت و راه های #احراز عدالت است. برخی از بزرگان برای اثبات حجیت #شیاع عدالت به عنوان راهی برای احراز عدالت، به این فقره از روایت ابن ابی یعفور استناد کرده اند: «فَإِذَا سُئِلَ عَنْهُ فِي قَبِيلَتِهِ وَ مَحَلَّتِهِ قَالُوا مَا رَأَيْنَا مِنْهُ إِلَّا خَيْراً» اما به نظر استاد قائنی این فقره دلالت دارد بر حجیت حسن ظاهر برای احراز عدالت نه #حجیت شیاع و در عین حال، فقرۀ دیگری از این روایت بر حجیت #شیاع دلالت دارد به بیانی که در ادامه خواهد آمد...
📚درس خارج فقه، ۵ اسفند ۱۴۰۲
✅ادامه این مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3542
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰#اصول
💠 شبهه لغویت حجیت قول لغوی
👤#استاد_گنجی
در بحث #حجیت قول #لغوی شبههای را مرحوم #کاظمینی مطرح کرده و #منتقی الاصول هم تعقیب کرده و پذیرفته است. شبهه این است: بحث از حجیت قول لغوی معنا ندارد. چون نهایتا با قول لغوی اثبات میشود که موضوع له فلان لفظ یا مستعمل فیه آن چیست. از طرفی موضوع حجیت #ظهور عرفی است و این دو با هم #ملازمه ندارند.....
📚درس خارج اصول، ۱۹ مهر ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 عدم صحت کلام مرحوم آخوند در مورد معنون بودن متعلق امر
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻مرحوم #آخوند متعلق #حکم را #معنون میداند و به #متعلق بودن #عنوان اشکالی میکند که با توجه به دقت در کلام مرحوم میرزای #قمی که این استدلال را مطرح کرده است روشن می شود که اشکال مرحوم آخوند درست نیست و کلام #میرزا صحیح است چون مرحوم میرزا میفرمایند که اگر متعلق امر معنون خارجی باشد، در فرضی که هیچ کس #امتثال نکند، چون #امر ذات اضافه است نباید تحقق یابد و به تبع آن اینکه کسی بگوید مولی امر کرد ولی #امتثال نشد، صحیح نباشد، در حالی که ما می بینیم که این کلام که مولی امر کرد و امتثال نشد کلامی عرفی است و هیچ کس چنین چیزی را #محال نمی داند، بنابراین روشن میشود که معنون نمیتواند، متعلق باشد و متعلق امر باید عنوان باشد.
📚 درس خارج اصول، ۹ بهمن ۱۴۰۱
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2808
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
#حکایت_خوبان
🍀 عنایت ویژه #امیرالمومنین(ع) به برخی از بزرگان 🍀
🔹️ استاد #شب_زنده دار(دامت برکاته):
🔹️ شیخنا الاستاد مرحوم میرزا کاظم تبریزی #قاروبی استخارههای عجیب و مهمی داشت و میفرمود: «من میتوانم با #استخاره خودم عالَم را #مرید خودم کنم»!
ولی وقتی افرادی نزد او استخاره میکردند (نهایتا) میفرمود: خوب است یا بد است. و بیشتر از این پرده از حقیقت برنمیداشت.
🔹️ من یک وقت به ایشان گفتم: «آقا! شما اینها را چطور از این آیات میفهمید؟» گفت: «۳۰ سال من ریشم را در خانه امیرالمومنین(علیه السلام) سفید کردم و این از #افاضات حضرت امیر (علیه السلام) است».
بنابراین با تمسک به ائمه هدی (علیهمالسلام) لا سیما امیرالمؤمنین (علیهالسلام) از فرصت ها بهره مند شویم.
این #تذکری بود به خودم و به شما عزیزان.
📚 درس خارج فقه ۱۳ بهمن ۱۴۰۱
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 حجیت ظهور، قطعی یا اعتباری؟
👤 #استاد_شهیدی
مرحوم شیخ #انصاری فرمودهاند: #دلالت ظهور بر مراد #متکلم به شرط این که #احراز شود که متکلم نصب #قرینه بر خلاف #ظهور نکرده است، قطعی است.
مرحوم #روحانی نیز فرمودهاند: اگر احراز شود که #مولی وقتی گفت «جئنی بأسد» نصب قرینه نکرد که مراد از اسد، رجل شجاع است قطع پیدا میشود به این که مراد از «اسد» همان معنای ظاهر آن یعنی حیوان مفترس است .
این بیان تمام نیست.......
📚 خارج اصول، ۲۰ دی ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3245
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir