eitaa logo
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
768 دنبال‌کننده
152 عکس
1 ویدیو
2 فایل
مرکز تخصصی نگارش و علامت گذاری قرآن کریم ارتباط با ادمین: @moshaf_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5⃣ (بقره/54) 💢 «بارِئِکُم»: در خصوص رسم این کلمه، نکتۀ خاصی برای بازگو کردن وجود ندارد، لیکن یکی از تفاوت‌های بارز، در حوزۀ ضبط، در میان شیوه‌های پنجگانه، نکته‌ای است که در این کلمه وجود دارد. در عملکرد شیوه‌های گوناگون در علامت‌گذاری همزۀ مکسور با دندانه تفاوت‌های واضحی دیده می‌شود که در زیر آمده است: ✓ ضبط و : همزه و حرکت کسره، هر دو در زیر دندانه ✓ ضبط : علامت همزه روی دندانه و حرکت کسره در زیر همزه (بین دندانه و علامت همزه) ✓ ضبط و : همزه روی دندانه و حرکت کسره زیر دندانه 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 یادبود مرکز طبع و نشر قرآن کریم 🔸 استاد مرحوم ابراهیم پورفرزیب (مولایی) 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 یادبود مرکز طبع و نشر قرآن کریم 🔸 استاد مرحوم ابراهیم پورفرزیب (مولایی) ✅ استاد ابراهیم پورفرزیب در سال 1306 هجری شمسی در منطقه سنگلج تهران دیده به جهان گشود. و قرآن را در جوانی با کسب فیض از محضر مرحوم استاد احمد نصرالله فراگرفت. گفتنی است ایشان یادگیری قرآن کریم و قواعد تجویدی را می‌دانست که باید آن را به دیگران تحویل و تعلیم داد تا همیشه در حال جوشش و جریان باشد. ✅ رهبر انقلاب اسلامی از ایشان به‌عنوان استاد مسلّم و برجسته تجوید و قرائت و یاد کرده و لقب «اکبر القرّاء» را به ایشان داده‌اند. همچنین حکیم انقلاب در یکی از دیدارهای خود با جمعی از قاریان قرآن کریم در سال 83، به بودن فعالیت قرآنی استاد مولایی در زمان قبل از انقلاب اشاره کردند و فرمودند: *«یک روز در کشور ما قرآن‌خوانی مهجور بود؛ گوشه‌ای در تهران یا در مشهد، کسی مثل آقای پیدا شود که عاشق قرآن باشد و زحمت بکشد و جلسه پشت جلسه برگزار کند، تا در طی سال‌های متمادی، تعدادی شاگرد را تربیت کند.» ✅ از میان شاگردان ایشان می‌توان به اساتید برجسته‌ای همچون محمدتقی مروت، محسن بادپا، شهریار پرهیزکار، حسن رضائیان، محمدحسین سبزعلی، عباس امام‌جمعه، کریم دولتی و... که وجود آنان موجب افتخار و مباهات جامعه اسلامی و قرآنی است اشاره کرد. همچنین از میان ایشان به مواردی همچون: تهذیب القرائه و تجوید جامع می‌توان اشاره کرد. ✅ از مهم‌ترین فعالیت‌های قرآنی ایشان در مرکز طبع و نشر قرآن: 1. حضور استاد مولایی از سال 1378 در جلسات پژوهشی مرکز 2. تنظیم ضوابط نگارش و علامت‌گذاری مصحف جمهوری اسلامی ایران 3. عضویت دائم در شورای تحقیق و پژوهش مرکز 4. عضویت در کمیته و 5. تربیت اساتید برجسته در حوزه نگارش و قرآن کریم مانند استاد کریم دولتی و... ✅ استاد مولایی که در سن 86 سالگی پس از عمری پربرکت و نورانی، دعوت حق را لبیک گفت. ایشان این‌گونه از سرگذشت خود یاد می‌کند: «اگر 100 مرتبه دیگر هم به دنیا بیایم باز هم دوست دارم با قرآن باشم.» 🙏 برای شادی روح این استاد عزیز، صلوات و فاتحه‌ای عنایت فرمایید. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ شنبه 19 آبان 1403 🔅 وَظَلَّلنا عَلَيكُمُ الغَمامَ وَاَنزَلنا عَلَيكُمُ المَنَّ وَالسَّلویٰ كُلوا مِن طَيِّبٰتِ ما رَزَقنٰكُم وَما ظَلَمونا وَلٰكِن كانوٓا اَنفُسَهُم يَظلِمونَ (بقره/57) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه 57 سوره مبارکه بقره) 💢 شماره نسخه: 44go ✓ محل نگهداری: کتابخانه آستان قدس رضوی ✓ نوع خط: سبک احتمالاً اوایل سده چهارم هجری ✓ تعداد برگ‌ها: 260 برگ ✓ ابعاد هر برگ: 12*17 سانتی‌متر ✓ جنس برگه: پوست ✓ تعداد سطور: 23 سطر در هر صفحه ✓ واقف نسخه: شاه‌طهماسب صفوی ✓ نشان پایان آیات: در اصل، فاقد علامت است و بعدها سه دایره طلایی‌رنگ کوچک به شکل مثلث در پایان آیات اضافه شده است. ✓ علامت تخمیس: حرف «هاء» به خط و به قلم طلایی ✓ علامت تعشیر: یک دایره طلایی که شماره عدد، به حروف درون آن نوشته شده است، مانند: ثلاثون، اربعون، خمسون و... ✓ نام سوره‌ها و تعداد آیات: به خط و به قلم زر به همراه یک نقش مذهّب و در حاشیه؛ البته در برخی سوره‌های ابتدا و انتهای مصحف، این نام، درون یک مستطیل طلایی‌رنگ مذهّب آمده است. ✓ نقط الاعجام: نسخه فاقد نقط الاعجام است. ✓ روش علامت‌گذاری: استفاده از نقاط قرمزرنگ مدور به شیوه تقسیمات: نشانه‌های تقسیمات 30گانه و 150گانه در حاشیه مصحف در یک کادر منقش و مذهّب نوشته شده است. ✅ چهار صفحه نخست، دارای تذهیب‌های ابتدایی است، استفاده از مربع‌های کوچک در کنار یکدیگر که با طلا و نقاط مشکی و قرمزرنگ پر شده است و یک تاج گل در کنار آن از مشخصه‌های این صفحات است. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/57) ظَلَّلنا... الغَمامَ: ابر را سایه‌بان قرار دادیم یا سایه افکندیم با ابر. 👈 الغَمامَ: ابر المَنَّ: ترنجبین (نوعی ماده صمغ‌گونه شیرین) السَّلویٰ: نوعی پرنده طَیِّبٰتِ: جمع طیبة: مطبوع یا پاک 👈 طَیِّبٰتِ ما رَزَقنٰكُم: روزیِ پاک که به شما روزی کردیم، اضافه صفت به موصوف است؛ یعنی «مِن طَيِّباتِ ما رَزَقناکُم»؛ نه به معنای: از بین آنچه به شما روزی کردیم، طیباتش را، یعنی: «الطَیِّباتِ مِمّا رَزَقناکُم»، زیرا خداوند، چیز خبیث را روزی نمی‌کند. ما ظَلَمونا: از ما [چیزی را] کم نگذاشتند و حقی از ما ضایع نکردند. اَنفُسَهُم: فقط [حق] خودشان را [ضایع کردند]. 👈 تقدیم مفعول، را می‌رساند. 🔸 منبع: ، ج1، ص32 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/57) ❇️ الرَّسولُ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهٖ: خَمسَةٌ فی کِتابِ اللهِ تَعالیٰ مَن کُنَّ فیهِ کُنَّ عَلَیهِ. قیلَ: وَما هِیَ یا رَسولَ اللهِ؟ قالَ: النَّکثُ وَالمَکرُ وَالبَغیُ وَالخِداعُ وَالظُّلمُ... وَاَمَّا الظُّلمُ فَقالَ اللهُ تَعالیٰ: «وَما ظَلَمونا وَلٰكِن كانوٓا اَنفُسَهُم يَظلِمونَ». ❇️ پیامبر صلّی الله علیه و آله: پنج خصلت است که در کتاب خدا ذکر شده؛ هرکس دارای آنها باشد ضرر آنها به خودش برمی‌گردد. گفتند: ای رسول خدا، آن پنج چیز کدام است؟ فرمودند: عهد شکستن، مکر کردن، ستمکاری، فریبکاری و ظلم نمودن... و امّا درباره ظلم، خداوند در قرآن فرموده است: «و (آنان با ناسپاسی‌شان،) به ما ستم نكردند؛ بلكه به خودشان ستم می‌كردند». 🔸 منبع: معدن الجواهر، ص48 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 *وَظَلَّلنا عَلَيكُمُ الغَمامَ وَاَنزَلنا عَلَيكُمُ المَنَّ وَالسَّلویٰ كُلوا مِن طَيِّبٰتِ ما رَزَقنٰكُم وَما ظَلَمونا وَلٰكِن كانوٓا اَنفُسَهُم يَظلِمونَ (بقره/57) (در صحرا) ابر را بر شما سایه‌بان قرار دادیم و «منّ» (که نوعی خوراک شیرین بود) و «سلویٰ» (که نوعی پرنده بود) را بر شما فروفرستادیم (و گفتیم:) «از چیزهای پاکیزه‌ای که به شما روزی داده‌ایم، بخورید». و (آنان با ناسپاسی‌شان،) به ما ستم نکردند؛ بلکه به خودشان ستم می‌کردند. ✅ برخی از مفسران گفته‎‌اند هنگامی که حضرت علیه‌السلام بنی‌اسرائیل را از رود عظیم نیل عبور داد، در بیابانی فرود آمدند. آنها به موسی علیه‌السلام گفتند: ای موسی، ما را هلاک کردی؛ ما را از شهر و دیار آبادمان به بیابانی آوردی که نه سایه‌ای دارد، نه درختی و نه آبی. خداوند ابری را فرستاد تا روزها بر آنها سایه بیفکند. شب‌ها هم «منّ» که نوعی لذیذ بود می‌فرستاد و آن را روی گیاهان و درختان و سنگ‌ها قرار می‌داد. به هنگام عصر نیز «سلویٰ» که بریانی بود در سفره آنها قرار می‌گرفت. سنگی هم همراه حضرت موسی علیه‌السلام بود که با عصا به آن می‌زد و به عدد قبایل بنی‌اسرائیل از آن جاری می‌شد و هر قبیله از چشمه مخصوص خود استفاده می‌کرد. 🔸 منبع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص 8 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5⃣ (بقره/57) 💢 «طَیِّبٰتِ»: این کلمه مانند دیگر کلماتی که طی مطالب قبلی گفته شد از نوع اسم و مؤنث است. در این کلمه نیز همچون کلمات قبلی از این دست، بر اساس قاعدهٔ مبنی بر حذف الف از کلمات اسم جمع سالم مذکر یا مؤنث، الف به روال عادی حذف شده است. ✓ علامت‌گذاری این کلمه: ضبط : طَیِّبَـٰتِ ضبط و : طَیِّبٰتِ ضبط : طَیِّبَاتِ ضبط : طَیِّبٰاتِ 💢 «رَزَقنٰکُم»: قاعدهٔ رسم المصحف که شامل این کلمه می‌شود و در مطالب گذشته نیز به آن اشاره شده این است که «در کلماتی که در آخر آنها ضمیر فاعلیِ "نا" آمده و بلافاصله ضمیر مفعولی به آن چسبیده باشد، حذف می‌شود». ✓ علامت‌گذاری این کلمه: ضبط : رَزَقْنَـٰکُمْ ضبط : رَزَقْنٰکُمْ ضبط : رَزَقْنَاکُمْ ضبط : رَزَقْنٰاکُمْ ضبط : رَزَقنٰکُم طبق روال معمولِ شیوه‌های ترکی و ایرانی، در این شیوه‌ها در این کلمات اثبات شده که با اصول و قواعد رسم المصحف، مغایر است. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ یکشنبه 20 آبان 1403 🔅 وَاِذ قُلنَا ادخُلوا هٰذِهِ القَريَةَ فَكُلوا مِنها حَيثُ شِئتُم رَغَدًا وَادخُلُوا البابَ سُجَّدًا وَقولوا حِطَّةٌ نَغفِر لَكُم خَطايٰكُم وَسَنَزيدُ المُحسِنينَ (بقره/58) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه 58 سوره مبارکه بقره) 💢 شماره نسخه: 1 ✓ محل نگهداری: حرم امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام، نجف اشرف ✓ نوع خط: BII بر اساس طبقه‌بندی فرانسوا دروش ✓ تعداد برگ‌ها: 309 برگ ✓ ابعاد هر برگ: 12.3*18.2 سانتی‌متر ✓ جنس برگ: پوست ✓ تعداد سطور در هر صفحه: از ابتدا تا پایان صفحه 74 در هر صفحه 16 سطر و پس از آن در هر صفحه 17 سطر ✓ نشان پایان آیات: ندارد ✓ علامت تخمیس: حرف «هاء» به خط کوفی و قلم طلایی ✓ علامت تعشیر: دو دایره که دایره میانی با طلا و نقاط سبز و قرمز تزیین شده است. ✓ نام سوره‌ها و تعداد آیات: به قلم زر و با خط نقط الاعجام: نسخه، فاقد نقط‌الاعجام است. ✓ روش علامت‌گذاری: استفاده از نقاط قرمزرنگ مدوّر به شیوه ✅ در پایان نسخه نوشته شده است: «كتبه علی بن ابی طالب فی سنة اربعين من الهجرة» و همین امر سبب اشتهار این نسخه و انتساب کتابت آن به امام علی علیه‌السلام شده است. ❇️ در صفحه نخست نسخه، وقف‌نامه‌ای با خط نستعلیق نوشته شده که نشان می‌دهد این نسخه تا اواخر قرن دوازدهم هجری در حرم علوی قرار نداشته بلکه در سال 1189 ه‍.ق از سوی واقفی به نام محمد مهدی در این مکان وقف شده است. ✴️ جهت آشنایی بیشتر با این نسخه و ویژگی‌های کامل آن به کتاب ، صفحات 189 تا 227 مراجعه کنید. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/58) القَريَةَ: آبادی يا شهر [احتمالا بيت‌المقدس يا حبرون] رَغَدًا: گوارا يا به‌فراوانی البابَ: دروازه [دروازه بيت‌المقدس يا حبرون] سُجَّدًا: متواضعانه يا سجده‌کنان، جمع ساجد؛ يا در حالی که سجده خواهيد کرد. حِطَّةٌ: پايين گذاشتن [بار گناه] 📝 کنايه از آمرزش نَغفِر: تا بيامرزيم. 📝 در جواب امر، مجزوم شده است. اصلِ «غفر» به معنای پوشاندن است. سَنَزيدُ: خواهيم افزود. 📝 «زاد» دومفعولی است؛ يعنی بر توفيق يا هدايت محسنين می‌افزاييم، مثل: «وَيَزيدُ اللهُ الَّذينَ اهتَدَوا هُدًی» (مريم/76)؛ نه اينکه تعداد محسنين را زياد می‌کنيم، آن چيز که زياد می‌شود مفعول دوم و محذوف است. 🔸منبع: ، ج1، صص 32 و 33 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/58) ❇️ عَنِ الباقِرِ عَلَیهِ السَّلامُ فی قَولِهِم بابُ اللهِ مَعناهُ اَنَّ اللهَ احتَجَبَ عَن خَلقِهٖ بِنَبِیِّهٖ وَالاَوصِیاءِ مِن بَعدِهٖ وَفَوَّضَ اِلَیهِم مِنَ العِلمِ ما عَلِمَ احتِیاجَ الخَلقِ اِلَیهِ وَلَمَّا استَوفَی النَّبِیُّ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَآلِهٖ عَلیٰ عَلِیٍّ عَلَیهِ السَّلامُ العُلومَ وَالحِکمَةَ قالَ اَنَا مَدینَةُ العِلمِ وَعَلِیٌّ عَلَیهِ السَّلامُ بابُها وَقَد اَوجَبَ اللهُ عَلیٰ خَلقِهٖ الِاستِکانَةَ لِعَلِیٍّ عَلَیهِ السَّلامُ بِقَولِهِ «ادخُلُوا البابَ سُجَّدًا وَقولوا حِطَّةٌ نَغفِر لَکُم خَطاياكُم وَسَنَزیدُ المُحسِنینَ» اَیِ الَّذینَ لایَرتابونَ فی فَضلِ البابِ وَعُلُوِّ قَدرِهٖ. ❇️ امام باقر علیه‌السلام: معنای «بابُ اللّه» این است که خداوند به‌واسطۀ [حضور] پیامبرش صلّی الله علیه و آله و امامان علیهم‌السلام پس از او، از بندگان خویش پوشیده ماند و تمام علومی را که می‌دانست بندگان به آن نیاز دارند به ایشان (پیامبران و امامان) ارائه نمود. هنگامی که پیامبر، آن علوم و حکمت را به علی علیه‌السلام سپرد، فرمود: من شهر علم و علی علیه‌السلام درب آن است؛ و خداوند بر بندگانش واجب کرده که در برابر علی علیه‌السلام خاضع و خاشع باشند؛ چرا که در قرآن می‌فرماید: «سجده‌كنان از این درب وارد شوید و بگویید (خدایا،) گناهانمان را ببخش، تا خطاهایتان را ببخشیم، بی‌شک بر (پاداش) نیكوكاران خواهیم افزود» یعنی کسانی که در فضیلت و برتری این درب (امام علی علیه‌السلام) و والامقامی آن شک نمی‌کنند. 🔸منبع: بحارالانوار، ج24، ص202 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 وَاِذ قُلنَا ادخُلوا هٰذِهِ القَريَةَ فَكُلوا مِنها حَيثُ شِئتُم رَغَدًا وَادخُلُوا البابَ سُجَّدًا وَقولوا حِطَّةٌ نَغفِر لَكُم خَطايٰكُم وَسَنَزيدُ المُحسِنينَ (بقره/58) (نیز به یاد آورید) هنگامی را كه گفتیم: به این شهر (مقدّس و پربركت) وارد شوید و از هر جای آن خواستید، فراوان و گوارا بخورید، و سجده‌كنان از این در وارد شوید و بگویید «(خدایا،) گناهانمان را ببخش»، تا خطاهایتان را ببخشیم. (آری،) بی‌شک بر (پاداش) نیكوكاران خواهیم افزود. ✅ امام صادق علیه‌السلام در این خصوص می‌فرمایند: «نَحنُ بابُ حِطَّتِکُم»؛ بدین مفهوم که ما برای شما همچون دری هستیم که بنی‌اسرائیل می‌بایست از آن وارد می‌شدند و «حطّة» می‌گفتند تا گناهانشان بخشیده شود و پاداش الهی را دریافت کنند و اگر مسلمانان هم می‌خواهند مشمول آمرزش و شوند، باید به اهل‌بیت علیهم‌السلام اعتراف کنند و به حریم محبت آنها وارد شوند. ✅ در ارتباط با آیه شریفه گفتنی است: نافع و ابوجعفر «یُغفَر لَکُم»، ابن عامر «تُغفَر لَکُم» و باقی قراء به‌صورت «نَغفِر لَکُم» تلاوت کرده‌اند. 🔸منبع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص9 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5⃣ (بقره/58) 💢 «وَادخُلُوا البابَ»: در اتصال میان این دو کلمه، سه حرف ناخوانا وجود دارد که قواعد ناخوانا بودن آنها بر اساس ضبط در مطالب گذشته بررسی شده است. در این مطلب این قواعد را برای یادآوری مرور می‌کنیم: 1. واو بعد از ضمه این حرفِ بدون علامت، به دلیل وجود حرکت قبل از آن، ناخواناست، البته این قاعده در مورد حروف «الف بدون علامت بعد از فتحه» و «یاء بدون علامت بعد از کسره» نیز صادق است. 2. الف بعد از واو آخر کلمه مطابق قواعد ضبط کم علامت، الف بعد از واو آخر کلمه، همواره ناخواناست. 3. الف بدون علامت در اول کلمه اگر حرف الف در ابتدای کلمه، بدون علامت باشد، در حالت وصل، ناخواناست. ← به این ترتیب در شیوهٔ علامت‌گذاری کم‌علامت، با وضع سه قاعدهٔ کوتاه، از گذاشتن هزاران علامت که منجر به و به تَبَع آن، شلوغی صفحات می‌شود جلوگیری شده است. کما اینکه در شیوهٔ (عثمان‌طه) برای همین سه قاعده، به سه شکل عمل شده و علائمی بر خط، وارد شده است که در زیر مشاهده می‌کنید. ✓ علامت گذاری این دو کلمه: ضبط : وَٱدْخُلُواْ ٱلْبَابَ ←واو بدون علامت، الف بعد از واو با علامت دایره توخالی، الف ابتدای کلمهٔ دوم با علامت صاد همزهٔ وصل. ضبط : وَادْخُلُوا الْبَابَ ضبط : وَٱدْخُلُوا الْبَابَ ضبط : وَادْخُلوُا الْبٰابَ ← ضمه بر روی واو ضبط : وَادخُلُوا البابَ 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ دوشنبه 21 آبان 1403 🔅 وَاِذِ استَسقیٰ موسیٰ لِقَومِهٖ فَقُلنَا اضرِب بِعَصاكَ الحَجَرَ فَانفَجَرَت مِنهُ اثنَتا عَشرَةَ عَينًا قَد عَلِمَ كُلُّ اُناسٍ مَشرَبَهُم كُلوا وَاشرَبوا مِن رِزقِ اللهِ وَلاتَعثَوا فِی الاَرضِ مُفسِدينَ (بقره/60) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه 60 سوره مبارکه بقره) 💢 شماره نسخه: MS. Arab. d. 98 ✓ محل نگهداری: کتابخانه بادلیان ✓ نوع خط: ✓ تعداد برگ‌ها: 301 برگ ✓ جنس برگ: کاغذ ✓ تعداد سطور در هر صفحه: 15سطر ✓ نشان پایان آیات: گل شش‌پر طلایی‌رنگ ✓ علامت تخمیس: تذهیب لاجوردی و طلایی ✓ علامت تعشیر: یک ستاره طلایی که در میان آن، نقوشی با رنگ‌های آبی و نارنجی و زرد رسم شده است. ✓ نام سوره‌ها و تعداد آیات: به قلم زر و با خط نقط الاعجام: دارد ✓ روش علامت‌گذاری: استفاده از علائم بن احمد. کلمه الله در کل مصحف و همچنین علامت مد با قلم قرمز نوشته شده است. ✅ در حاشیه نسخه، با علائم اختصاری ذکر شده و در متن مصحف با قلم قرمز مشخص شده است. ✅ علائم وقف بر اساس رموز و با رنگ قرمز نوشته شده است. ✅ تقسیمات جزء و حزب و رکوعات نیز در حاشیه با قلم قرمز نوشته شده است. ✅ از ویژگی‌های مهم این نسخه که آن را از سایر قرآن‌ها متمایز می‌سازد، آیینه‌ای بودن سطور آن است، بدین صورت که حرف اول سطر اول با حرف اول سطر 15 و حرف اول سطر دوم با حرف اول سطر 14ام و به همین ترتیب در بقیه سطرها یکسان و متقارن است، حتی در بعضی سطور، یک یا چند کلمه با هم یکسان هستند. ✅ نسخه از جهت و تزیینات هنری، بسیار نفیس و فاخر بوده و به احتمال زیاد در دورهٔ کتابت و تذهیب شده است. ✴️ برای دریافت تصاویر این مصحف می‌توانید اینجا را کلیک فرمایید. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/60) استَسقیٰ: طلب کرد [از ما] که آب بدهيم، يا آب طلب کرد. 📝 مفعولش محذوف است. الحَجَرَ: سنگ انفَجَرَت: روان شد. 📝 ماده «فجر» هم درباره آب و امثال آن به کار می‌رود، هم درباره قنات و مانند آن. اثنَتا عَشرَةَ: دوازده عَينًا: چشمه عَلِمَ: شناخت. اُناسٍ: گروهی از مردم مَشرَبَ: محل نوشيدن آب كُلوا: [و به آنها گفتيم] بخوريد لا تَعثَوا: فساد نکنيد. مُفسِدينَ: در حالی‌که مفسد هستید 📝 حال مؤکِده است. 🔸منبع: ، ج1، ص 33 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/60) ❇️ سَاَلَ جابِرٌ یا رَسولَ اللهِ وَما عِدَّةُ الاَئِمَّةِ؟ فَقالَ: یا جابِرُ! سَاَلتَنی رَحِمَكَ اللهُ عَنِ الاِسلامِ بِاَجمَعِهٖ... وَعِدَّتُهُم عِدَّةُ العُیونِ الَّتِی انفَجَرَت لِموسَی بنِ عِمرانَ حینَ ضَرَبَ بِعَصاهُ الحَجَرَ «فَانفَجَرَت مِنهُ اثنَتا عَشرَةَ عَینًا»، فَالاَئِمَّةُ یا جابِرُ اَوَّلُهُم عَلِیُّ بنُ اَبی طالِبٍ وَآخِرُهُمُ القائِمُ. ❇️ جابر بن عبدالله انصاری از پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله در خصوص تعداد امامان علیهم‌السلام پرسید، آن حضرت پاسخ داد: ای جابر! خداوند تو را بیامرزد که درباره تمام اسلام از من سؤال کردی... عدد ایشان به تعداد چشمه‌هایی است که برای موسی‌ بن‌ عمران علیه‌السلام جوشید؛ آنگاه که با عصایش بر سنگ زد و «دوازده چشمه از آن جوشید». ای جابر! اوّلین امام، علیّ‌ بن‌ ابی‌طالب و آخرین ایشان قائم علیه‌السلام است. 🔸منبع: بحارالانوار، ج36، ص263 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 وَاِذِ استَسقیٰ موسیٰ لِقَومِهٖ فَقُلنَا اضرِب بِعَصاكَ الحَجَرَ فَانفَجَرَت مِنهُ اثنَتا عَشرَةَ عَينًا قَد عَلِمَ كُلُّ اُناسٍ مَشرَبَهُم كُلوا وَاشرَبوا مِن رِزقِ اللهِ وَلاتَعثَوا فِی الاَرضِ مُفسِدينَ (بقره/60) زمانی (را به یاد آورید) که موسی (در بیابان) برای قومش (از خدا) آب طلبید. پس گفتیم: «با عصایت به آن (تخته)سنگ بزن.» پس (او زد و) دوازده چشمه از آن جوشید(؛ به‌گونه‌ای) که هر گروهی (از طوایف دوازده‌گانه بنی‌اسرائیل)، محل آب‌خوردنشان را می‌شناختند. (به آنان خطاب کردیم:) از روزیِ خدا بخورید و بیاشامید و تبهکارانه در زمین فساد نکنید. ✅ فرق ميان «انفَجَرَت» و «انبَجَسَت» چیست؟ در آيه مورد بحث درباره آب، به «انفَجَرَت» تعبیر شده، در حالى که در آيه 160 سوره اعراف به جاى آن، «انبَجَسَت» آمده كه اولى به معنى جريان آب است و دومى، جريان و ملايم. آيه دوم ممكن است اشاره به مرحله ابتدايى جريان اين آب باشد تا مايه وحشت آنها نشود و بنى‌اسرائيل به‌خوبى بتوانند آن را مهار كرده و در كنترل خود درآورند، در حالى كه «انفَجَرَت» به مرحله نهايى آن، كه شدت جريان آب است ناظر است. در كتاب راغب آمده که «انبِجاس» در جايى گفته مى‌شود كه آب از روزنه كوچكى بيرون آيد و «انفجار» به هنگامى گفته مى‌شود كه از محل وسيعى بيرون مى‌ريزد، اين تعبير با آنچه قبلا گفتيم كاملا سازگار است. ✅ «وَلا تَعثَوا فِی الاَرضِ مُفسِدينَ» کلمه اول (لا تَعثَوا) و کلمه آخر (مُفسِدينَ) هر دو به معنای فساد است و این مطرح می‌شود که فایده تکرار این عبارت چیست؟ در پاسخ گفته‌اند: ممكن است كارى بر حسب صورت و شكل، فاسد به نظر آيد ولى در باطن، مشتمل بر مصلحت و فایده‌اى باشد. قرآن می‌خواهد بگويد: عمل اينان هم در صورت ظاهر و هم در واقع، فاسد بود و كلمه «لا تَعثَوا» به ظاهر عمل آنان و كلمه «مُفسِدينَ» به روح و حقيقت آن اشاره می‌كند. 🔸 منبع: تفسیر نمونه، ص 271؛ مجمع‌البیان، ج1، ص250 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5️⃣ (بقره/60) 💢 «استَسقیٰ»: ریشهٔ این کلمه از سه حرف «س ق ی» تشکیل شده است که حرف سوم آن از حروف «علّه» و مشمول قاعدهٔ است. این ریشه در باب «استفعال» صیغهٔ مفرد مذکر غایب قرار گرفته که در این صیغه در مرحلهٔ اول می‌شود: *«اِستَسقَیَ»،* سپس در مرحلهٔ بعدی بر اساس قاعده‌ای از قواعد اعلال، یاء متحرک ماقبل مفتوح به بر پایهٔ یاء تبدیل می‌شود و نهایتا کلمه *«اِستَسقیٰ»* شکل می‌گیرد. ← بنا بر آنچه گفته شد، در این کلمه ارتباطی به قواعد نداشته ❌ و همانطور که در تمامی مصاحف، بدون اختلاف با حذف الف نگارش شده است؛ در املای عربی هم به همین صورت عمل می‌شود. ✓ علامت‌گذاری این کلمه: به دلیل وجود همزه وصل در این کلمه، برای نمایش اَشکال گوناگون علامت‌گذاری، این کلمه همراه با کلمهٔ قبلی نمایش داده می‌شود: ضبط : اِذِ ٱسْتَسْقَیٰ ضبط و : اِذِ اسْتَسْقٰی ضبط : اِذِ ٱسْتَسْقٰی ← علامت صاد کوچک روی همزه وصل ضبط : اِذِ استَسقیٰ ☝️ یک سؤال: در دو کلمهٔ «اضرِب بِعَصاكَ» که دو حرف مثل یکدیگر (ب بِـ) آمده و اولی و دومی است؛ آیا درج علامت تشدید بر روی باء دوم ضروری است؟ شما همراهان ارجمند لطفا در ارتباط با ادمین کانال ارزشمند خود را بیان بفرمایید. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ سه‌شنبه 22 آبان 1403 🔅 وَاِذ قُلتُم يٰموسیٰ لَن نَصبِرَ عَلیٰ طَعامٍ واحِدٍ فَادعُ لَنا رَبَّكَ يُخرِج لَنا مِمّا تُنبِتُ الاَرضُ مِن بَقلِها وَقِثّ‍ـآئِها وَفومِها وَعَدَسِها وَبَصَلِها قالَ اَتَستَبدِلونَ الَّذی هُوَ اَدنیٰ بِالَّذی هُوَ خَيرٌ ۚ اؚهبِطوا مِصرًا فَاِنَّ لَكُم ما سَاَلتُم وَضُرِبَت عَلَيهِمُ الذِّلَّةُ وَالمَسكَنَةُ وَبآءو بِغَضَبٍ مِنَ اللهِ ذٰلِكَ بِاَنَّهُم كانوا يَكفُرونَ بِـٔايٰتِ اللهِ وَيَقتُلونَ النَّبِيّـۧنَ بِغَيرِ الحَقِّ ذٰلِكَ بِما عَصَوا وَكانوا يَعتَدونَ (بقره/61) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ نکات لغوی-ادبی 2️⃣ اشاره روایی 3️⃣ شرح تفسیری 4️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (بقره/61) ✓ فَادعُ: پس بخوان. 📝 فعل امر از «دعا، يدعو» ✓ يُخرِج: تا خارج کند 📝 در جواب فعل امر «فَادعُ»، مجزوم شده است. ✓ تُنبِتُ: می‌روياند. ✓ مِن [در مِن بَقلِها]: که عبارت باشد از... ✓ بَقلِ: سبزيجات ✓ قِثّـآءِ: خيار ✓ فومِ: گندم و جو یا سیر ✓ بَصَلِ: پياز ✓ تَستَبدِلونَ: جايگزين می‌کنيد. ✓ اَدنیٰ: پست‌تر ✓ بِالَّذی: به جای چيزی که؛ 📝 حرف باء بعد از ماده «بدل»، بر سر چيزی قرار می‌گيرد که و شده است. ✓ اؚهبِطوا: [اگر می‌توانيد] فرود آييد. ✓ مِصرًا: سرزمين مصر يا شهری [از شهرها] ✓ ضُرِبَت عَلَيهِم: [همچون خيمه] بر آنها زده شده و آنها را فراگرفته يا بر آنها لازم و قطعی شده است. ✓ الذِّلَّةُ: ذلت، خواری ✓ المَسكَنَةُ: خفت و خواری و فقر ✓ بآءو بِ‍ ... : همراه ... شدند، ... را به دوش کشيدند. ✓ بِاَنَّهُم: به خاطر آن است که آنها؛ 📝 «باء»، باء سببيت است. ✓ بِغَيرِ الحَقِّ: به ناحق 📝 اين قيد تأکيدی است. ✓ بِما عَصَوا: به خاطر نافرمانی کردنشان؛ 📝 «باء»، باء سببيّت، و «ما»، ما مصدريه است، نه به معنای «آنچه». ✓ کانوا يَعتَدونَ: [حق را] پشت سر می‌گذاشتند، پا [از حق] فراتر می‌گذاشتند. 🔸منبع: ، ج1، صص 34 و 35 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2⃣ (بقره/61) ❇️ عَنِ الصّادِقِ (ع) وَتَلا هٰذِهِ الآیَةَ: «ذٰلِكَ بِاَنَّـهُم كانوا يَكفُرونَ بِآیاتِ اللهِ ... وَكانوا يَعتَدونَ» قالَ (ع): وَاللهِ ما قَتَلوهُم بِاَيديهِم وَلا ضَرَبوهُم بِاَسيافِهِم وَلٰكِن سَمِعوا اَحاديثَهُم فَاَذاعوها، فَاُخِذوا عَلَيها فَقُتِلوا؛ فَصارَ قَتلًا وَاعتِداءً وَمَعصِيَةً. ❇️ امام صادق علیه‌السلام پس از تلاوت آیهٔ «آن (ذلّت و خشم الهی) برای این بود كه آنان به آیات و نشانه‌های خدا كفر می‌ورزیدند ... و (از حدّ خود) تجاوز می‌كردند» فرمودند: سوگند به خدا كه آنان پيامبرانشان را با دست و شمشير نكشتند، بلكه اسرار پيامبران را افشا كردند و سبب قتل آنان شدند، سپس قرآن از اين عمل تعبير به قتل و تعدی و معصیت کرده است. 🔸منبع: کافی، ج4، ص113 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3⃣ 🔸 ... اؚهبِطوا مِصرًا فَاِنَّ لَكُم ما سَاَلتُم ... وَيَقتُلونَ النَّبِيّـۧنَ بِغَيرِ الحَقِّ ... (بقره/61) ... به شهری (که درگیری و جنگ در آن وجود دارد،) فرود آیید؛ که آنچه درخواست کردید، (در آنجا) برایتان خواهد بود... ... پیامبران را می‌کشتند؛ در حالی که هیچ حقی (بر این کار) نداشتند... ✅ شهری که بنی‌اسرائیل در آن فرود آمدند: به نظر می‌رسد منظور از در این آیه، همان مفهوم کلی باشد (نه کشور مصر)؛ یعنی شما اکنون در این بیابان در یک برنامه خودسازی آزمایشی قرار دارید، اینجا جای غذاهای متنوع نیست، بروید به شهرها گام بگذارید که در آنجا همه اینها هست. ✅ پیامبرکشی یهود: گفته‌اند یهودیان، بسیاری از پیامبران را با روش‌های گوناگون از قبیل سر بریدن، زنده در چاه انداختن، در دیگ جوشانیدن، سوزاندن و... کشتند و غیر از آن، واسطه کشتن بسیاری از به امر پادشاهان و به دست کفار و مشرکان شدند. 🔸 منبع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص9 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹