eitaa logo
پاسخگو
918 دنبال‌کننده
421 عکس
95 ویدیو
8 فایل
مجموعه پرسش و پاسخ های (پایه های 1 تا 10) حوزوی؛ تحت اشراف جمعی از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم مدیر کانال: @Salooni
مشاهده در ایتا
دانلود
❓پرسش 91: تفاوت ، و را توضیح دهید؟ ✍🏽پاسخ: 🌀اگر دو را با یکدیگر مقایسه کنیم، دو حالت کلی متصور است: 🌿الف- دو قضیه، در و ، هیچ اشتراکی ندارند. ⭐️مثال: بین قضیه «انسان حیوانی است تعجب کننده» و قضیه «آهن فلزی است که در حرارت منبسط می‌شود»، هیچ وجه اشتراکی از حیث موضوع و محمول نیست. 🌿ب- دو قضیه، در موضوع‌ یا محمول یا هر دو، با یکدیگر شرکت دارند. در این صورت، میان دو قضیه نیز یکی از چهار نسبت تناقض ، تضاد ، دخول تحت التضاد ، تداخل بر قرار است.👇🏻 (لازم به ذکر است نسبت تناقض یا تضاد، در مفردات نیز وجود دارد و خاص قضایا نیست.) 💧1- : دو قضیه در موضوع و محمول و سایر جهات به استثنای و با هم‌ وحدت داشته باشند اما در کم( و ) و کیف( و ) اختلاف داشته باشند ⭐️مثال: دو قضیه «هر انسانی تعجب کننده است» و «بعضی انسانها تعجب کننده نیستند»، متناقض هستند. 💧2- : دو قضیه در موضوع و محمول و همچنین کم، وحدت داشته باشند و هر دو کلی باشند اما در کیف اختلاف داشته باشند. ⭐️مثال: دو قضیه «هر انسانی تعجب کننده است.» و «هیچ انسانی تعجب کننده نیست‌»، متضاد هستند. 💧3- : دو قضیه در موضوع و محمول و همچنین کم، وحدت داشته باشند و هر دو جزئی باشند اما در کیف اختلاف داشته باشند. ⭐️مثال:دو قضیه «بعض انسان ها تعجب کننده هستند.» و « بعض انسان ها تعجب کننده نیستند»، متضاد هستند. 💧4- : دو قضیه در موضوع و محمول و کیف وحدت داشته باشند اما در کم اختلاف داشته باشند یعنی یکی کلیه و دیگری‌ جزئیه باشد. ⭐️مثال: دو قضیه «هر انسانی تعجب‌ کننده است.» و «بعضی انسانها تعجب کننده‌ هستند.» ، تداخل دارند. 📚آشنایی با علوم اسلامی، ج1، ص67 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
❓پرسش 92: صیغه 11 مضارع از ماده «تبع» در باب تفعل چیست؟! 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
❓پرسش: صیغه 11 مضارع از ماده «تبع» در باب چیست؟! ✍🏽پرسش 92: 💠مقدمه: در باب «تفعّل»، 4 قاعدۀ اختصاصی وجود دارد که به جهت تناسب با پرسش، دو قاعده مقدمتاً بیان می گردد: 1️⃣ در از صیغه‌های 4 و 5 غائب و شش صیغه مخاطب که دو تاء در اول صیغه جمع می‌شود جائز است تاء دوم را که تاء باب است بیاندازیم. 🍀مثال: تتصرّف⬅️ تصرّف. 2️⃣ هر گاه فاء الفعل این باب یکی از دوازده حرف «ت ث ج د ذ ز س ش ص ض ط ظ» باشد جائز است که «تاء باب» را هم جنس نموده در آن نماییم و در مواردی که لازمه این عمل سکون اول کلمه است چون محال یا مشکل است همزه وصل مکسوری در اول کلمه درمی‌آوریم . 🍀مثال: اثبت یثبت اثبت لیثبت اثبت 💠ذی المقدمه: مضارع معلوم صیغه11 باب «تفعّل»، بر وزن «تَتَفَعّلان» می باشد. بنابر این ساخت این صیغه از مادۀ «تبع»، «تَتَتَبَّعانِ» خواهد بود. 🔆نکتۀ1: طبق قاعدۀ خصوصی 1️⃣ باب «تفعّل» که مطرح شد، تاء باب جوازاً حذف می شود و استعمال «تَتَبَّعانِ» نیز برای این صیغه، جایز است. 🔆نکتۀ2: طبق قاعدۀ 2️⃣ باب «تفعّل» که مطرح شد، در صورت ادغام جوازی تاء باب در فاء الفعل، این صیغه به صورت «تتَّبَّعان» استعمال میگردد. ❇️نتیجه: استعمال این صیغه از مادۀ «تبع» و مشابه آن، به سه صورت جایز است. 📚صرف ساده، ص69 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
❓پرسش 93: تفاوت و را بیان کنید؟ 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️ دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
«رحمة الله علیه» 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✏️سلام. روزتون بخیر و خوشی🌻 به نظرم رسید یه نکته ای رو بگم بیشتر بهش دقت بشه. حجم سؤالاتی که به دست ما میرسه بیشتر از اونی هست که فکرش رو میکردیم اما در کانال این سؤالات کم کم منتشر خواهند شد... میدونید چرا❓ دلیلش اینه که دوست داریم به مطالب علمی توجه ویژه کنید و اگه حجم مطالب زیاد بشه، توجه پایین میاد... شنیدم مرحوم ، خیلی پای سفره مینشستند. وقتی میپرسیدن چرا؟ فرموده بودند: همسرم خیلی برای ابن غذا زحمت کشیده من نباید با عجله از سر سفره بلند بشم☺️
❓پرسش 93: تفاوت و چیست؟ ✍🏽پاسخ: 💎در کلمات و استعمالات ، این دو اصطلاح در بسیاری از موارد به یک معنی ذکر شده است. برای مثال، حضرت «حفظه الله» در کتاب اصول فقه مقارن بعد از تعریف تنقیح مناط می فرمایند: « و هذا ما يعبر عنه في الفقه الإمامي، بإلغاء الخصوصية، أو مناسبة الحكم و الموضوع، مضافاً إلى التعبير عنه بتنقيح المناط.» البته ممکن است در نگاه موشکافانه، تفاوتی بین این دو اصطلاح قائل شویم کما این که در نظر برخی مانند «اعلی الله مقامه» این دو اصطلاح متفاوت است. لذا به بیان تعریف این دو اصطلاح و تفاوت آن خواهیم پرداخت👇🏻 ❇️تنقيح‏ المناط: در لغت، به معنای مغز استخوان را بیرون کشیدن است. و در لغت از ریشه نوط و به معنای جایِ آویختن است که مجازاً به معنای علت نیز به کار می‌رود. و در اصطلاح، تنقیح مناط عبارت است از اینکه شارع حکم را به همراه اوصافی ذکر کند که با کشف مناط و حکم، یقین می کند آن اوصاف، دخلی در حکم ندارند. 🍀مثال: در روایت «الخمر حرام »، بر فرض این که از قرائنی یقین کنیم علت و مناط حکم اسکار است و اوصاف و قیود و شرایط دیگری در حکم دخالت ندارد، این حکم به همۀ مسکرات تسری می یابد. ❇️الغای خصوصیت: الغای خصوصیت یا الغای فارق، الغای خصوصیت یعنی حذف و ملغی کردن چیزی است که صلاحیت علیت برای حکم را نداشته است و یا اینکه گفته شده الغای خصوصیت، یعنی پاک نمودن و بی‌اعتبار کردن اوصاف و ویژگی‌هایی که دخالتی در حکم ندارد. 🍀مثال1: اعرابی مشکل خود را به حضرت رسول «صلی الله علیه و آله» عرضه کرده و گفت: «هلكت يا رسول اللّه! فقال له: ما صنعت؟ قال: وقعت على أهلي في نهار رمضان، قال: أعتق رقبة» در اینجا استظهار می شود که قید اعرابی در حکم مذکور دخالتی ندارد. 🍀مثال2: در روایت «إن سافرت بين مكّة و المدينة ثمانية فراسخ فقصّر» و با توجه به سایر نصوص، متوجه می شویم مکه یا مدینه خصوصیتی ندارد. ❇️تفاوت های تنقیح مناط و الغای خصوصیت: 1️⃣با توجه به تعریفی که بیان شد، تفاوت این دو اصطلاح روشن است و در مواردی الغای خصوصیت به لحاظ قرینه یا تناسب حکم و موضوع، روشن است در حالی که مناط و علت حکم به نحو یقینی منقح نمی شود. 2️⃣برخی قائل شده اند که الغای خصوصیت ناظر به الغای اوصاف زاید در ناحیه موضوع و تنقیح مناط ناظر به الغای اوصاف زاید در ناحیه علت است. 🔅نکته: برخی از عامه، بین اصطلاحات ، و نیز تفاوت قائل شده اند. 📚اصول العامه فی الفقه المقارن، ص301 📚انوار الاصول، ج2، ص152 📚المدخل إلى عذب المنهل في أصول الفقه، المتن، ص 186 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
❓پرسش 94: مفاهیم کلی اضافی، متواطی ومشکک را بیان کنید؟ 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️ دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
❓پرسش 86: لطفا در مورد شهدای پنجگانه شیعه، توضیح دهید؟! ✍🏽پاسخ: 💠قسمت3️⃣ : 🔴در میان ، کم نیستند صاحبان علم و حافظان مذهب که خونشان به دست ستمگری بر زمین جاری شده است. این ها کسانی که با دو بال به سوی خداوند پرواز می‌کنند: بال و بال ؛ بال خون🩸 و قلم✒️. اما در میان این شهدای علم، چند نفر آن چنان ویژه‌اند که لقب «شهید» بر نام‌هایشان نهاده شده است. در این قسمت، به معرفی اجمالی از این 5شهید خواهیم پرداخت⬇️ 🌀منظور از شهید ثالث، است که در سال 1184 هجری قمری در روستای به دنیا آمد. (البته برخی ایشان را شهید رابع و یا را شهید ثالث خوانده اند.) او مقدمات و سطح دروس دینی را در مدارس علمیه گذراند و سپس به هجرت کرد. 🌀او از استادان بسیاری، مانند صاحب ، و فرزند او و تلمذ نموده و به درجه رسید. 🌀اثر مشهور او ، شرح کامل عربی بر است. 🌀موضع‌گیری قاطع و علنی ملا محمدتقی با نحله‌های انحرافی موجب شد در سحرگاه ۱۵ ذیقعده ۱۲۶۳ق، هنگامی که طبق معمول در مسجد به عبادت مشغول بود، با ضربه‌های مهلک چند نفر بابی از پا درآید و به شهادت برسد. 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
❓پرسش 94: مفاهیم کلی اضافی، متواطی ومشکک را بیان کنید؟ ✍پاسخ: 🔰 به دو دستۀ و تقسیم می شوند. توضیح این مفاهیم، به شرح زیر است: ✳️ کلی: مراد از مقصود ، مفهومی است که قابل صدق بر بیش از یک فرد است. 🌱مثال: مفهموم انسان کلی است زیرا بر وجود اهل بیت «علیهم السلام» و سایر انسان ها، آقایان و خانمها و ملیاردها انسان قابل صدق است. ✳️ جزئی: مراد از مفهوم ، مفهومی است که صدق آن بر بیش از یک فرد، ممتنع است. 🌱مثال: مفهوم نجف، جزئی است زیرا فقط یک مصداق برای آن وجود دارد. 🔅نکتۀ1: صرف فرض افراد متعدد که مفهوم قابل صدق بر آن ها باشد، برای تطبیق «کلی» بر آن کافی است و بالفعل بودن آن مصادیق در خارج شرط نیست. بنابر این، مفاهیمی مانند «اجتماع نقیضین» و «شریک الباری» با این که حتی یک مصداق خارجی ندارند اما کلی هستند. 🔅نکتۀ2: آن چه در توضیحات فوق ذکر شد، است. اما اصطلاح دیگری برای جزئی وجود دارد که به آن گفته می شود. مراد از جزئی اضافی، جزئی بودن آن به نسبت مافوقش است. بنابر این ممکن است یک مفهوم هم جزئی اضافی و هم کلی حقیقی باشد. 🌱مثال: مفهوم «علی بن ابی طالب» جزئی حقیقی است زیرا یک مصداق بیشتر ندارد اما به نسبت به مفهوم «انسان» که از آن کلی تر است، جزئی اضافی است. 🌱مثال2: مفهوم «انسان» کلی حقیقی است اما نسبت به مفهوم «موجود» جزئی اضافی است. 🔅نکتۀ3:مفهوم کلی به دو قسم و تقسیم میشود: اگر صدق کلی بر افرادش از حیث شدت و ضعف، تقدم و تأخر، اولویت و... متفاوت باشد به آن «کلی مشکک» گفته می شود. 🌱مثال: مفهوم «بیاض» و «سفیدی»، مشکک است زیرا سفیدی برف با سفیدی کاغذ از حیث شدت و ضعف متفاوت است. اگر صدق کلی بر افرادش از حیث شدت و ضعف، تقدم و تأخر، اولویت و... مساوی باشد به آن «کلی متواطی» گفته می شود. تواطی به معنای تساوی و توافق است. 🌱مثال: مفهوم «انسان» کلی متواطی است زیرا صدق مفهوم انسان بر آن ها متساوی است. 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️ دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش 95: تفاوت و را به زبان ساده بیان کنید؟! 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️ دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
این جمعه هم گذشت تو اما نیامدی😭 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️ دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
❓پرسش 95: تفاوت و را به زبان ساده بیان کنید؟! ✍🏽پاسخ: یکی دیگر از احکام قضایا، است. اگر قضیه‌ای باشد، دو عکس هم از آن است: یکی و دیگر . توضیح این دو عکس، به شرح زیر است: 🌀عکس مستوی: عکس مستوی این است که موضوع را به جای محمول و محمول را به جای‌ موضوع قرار دهیم. 🌿مثال:در قضیه «انسان حیوان است»، عکس‌ مستوی آن «حیوان انسان است.» می باشد. 🌀عکس نقیض: عکس نقیض به دو صورت است: 1️⃣عکس نقیض موافق: موضوع و محمول را به‌ نقیضشان تبدیل کرده و آنگاه جایشان را عوض نماییم. 🌿مثال: در قضیه «انسان حیوان است.»، عکس نقیض «لا حیوان‌ لا انسان است.» است. 2️⃣عکس نقیض مخالف: نقیض محمول به جای موضوع و خود موضوع به جای‌ محمول قرار گیرد اما به شرط اختلاف در کیف(ایجاب و سلب) 🌿مثال: در قضیه «انسان حیوان است.»، عکس نقیض آن «لا حیوان انسان نیست.» است. 🔅نکته: در ( قضایایی که مقرون به‌ واژگانی مانند «هر»، «همه»، «بعض»، برای بیان کمیت افراد است.) لذا باید به گزاره های زیر دقت شود: ◾️عکس مستوی «موجبه کلیه»، «موجبه جزئیه» است. 🌿مثال: هر گردویی گرد است: بعضی از گردها گردو هستند. ◾️عکس مستوی «موجبه‌ جزئیه»، «موجبه جزئیه» است. 🌿مثال: بعضی از گردها گردویند : بعضی از گردوها گردند. ◾️عکس مستوی «سالبه کلیه»، «سالبه کلیه» است. 🌿مثال: هیچ‌ عاقلی پرحرف نیست : هیچ پرحرفی عاقل نیست. ◾️«سالبه جزئیه» عکس ندارد. نکتۀ2: عکس نقیض بنابر تعریف اول، از لحاظ ایجاب و سلب مانند عکس‌ مستوی است اما از جهت کلیت و جزئیت به خلاف عکس مستوی است. 📚آشنایی با علوم اسلامی، ج1، ص82 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
✏️سلام وقتتون بخیر امروز دورهم با برخی از اساتید سطوح عالی نشسته بودیم و ذکر خیری شد از اساتید اخلاق بزرگی مانند حضرت و و... «رحمة الله علیهما» حیفم اومد این لحظات شیرین رو با شما تقسیم نکنم... زمانی که ایشون زنده بودند، خیلی کم توفیق داشتم محضرشون رو درک کنم. البته افرادی هم که زیاد خدمت ایشون رسیده بودند و توی جمع ما حضور داشتند، کمتر از ایشون حرف شنیدند؛ اهل عمل بودند ولی اهل حرف نه! اینا رو گفتم که بدونید کلماتی که از ایشون نقل شده، مثل در نایاب و کمیاب هست و باید خیلی بهش توجه بشه. یکی از این درّ و گوهر ها رو براتون به اشتراک میذارم👇🏻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از دست خودمان به کی شکایت کنیم⁉️ «رحمة الله علیه» 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️🌿 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پاسخگو
✏️سلام وقت بخیر. مدتی بود که #ره_یافتگان توی کانال منتشر نمیشد که به لطف خدای متعال، از امشب(به صورت
✏️سلام داستان رو براتون گفتیم تا جایی که شوق دیدار مادر، اینقدر در دلش افتاد و دلتنگ شد که بیقرار شد و با خودش گفت به دیدار امام برم و کسب تکلیف کنم... اما ادامۀ ماجرا🔻🔻🔻
💠قسمت2️⃣ ♨️...مدتی بود که شوق دیدار در دلش افتاده بود و آرام و قرار او را گرفته بود. با خود گفت به دیدار «علیه السلام» می‌روم و کسب تکلیف می‌کنم. حضور مقدس رسید و عرض کرد: امام عزیزم، مدتهاست مادرم را ندیدم و دل تنگ💞 ایشانم . آمده ام اجازه بگیرم تا به دیدار مادرم بروم و با دلی آرام دوباره به خدمت شما برسم. 💎امام فرمود: می دانم چه می گویی، ولی سفر توشه و مرکب🐎 راهوار لازم دارد. فردا ثروتمندی از شام به اینجا می آید. دختری دارد که از جنیان آسیب دیده است و دنبال پزشک می گردد. ، آگاه باش! وقتی وارد شهر شد، قبل از دیگران به خانه اش برو. به مرد شامی بگو: که من راه علاج این درد را می دانم و درمانش می کنم، ولی باید پیمان ببندی پس از درمان، ده هزار درهم، که معادل خون بهای🩸 اوست، پرداخت کنی. 🌀 ، بر اساس گفته های حضرت، چشم به دروازه های شهر دوخت. ثروتمند شامی به شهر آمد و دنبال طبیب می گشت. ابوخالد بی درنگ نزدش شتافت و گفت: دخترت را درمان خواهم کرد. مرد شامی شرایط ابوخالد را پذیرفت. ابوخالد گفت: اگر به پیمانت وفا کنی، دیگر هرگز دخترت گرفتار جنون نخواهد شد. 💎خدمت امام رسید و داستان را برای حضرت گفت. امام فرمود: برو و این جملات را در گوش چپ👂🏻 دختر نجوا کن: «ای پلید، می گوید از بدن این دختر بیرون بیا و به سوی او باز نگرد.» امام ادامه داد: ای ابوخالد، آگاه باش! مرد شامی بر پیمانش وفا نمی کند😱😱😱 🌀ابوخالد برگشت و کلمات را، طبق فرمان امام، در گوش دختر نجوا کرد. حال دختر خوب شد و پدرش بسیار خوشحال شد؛ ولی طبق پیش بینی امام، به عهدش وفا نکرد. 💎ابوخالد دوباره خدمت امام رسید. امام فرمود: نگفتم چنین می کند؟ ولی هرگز نومید نشو. بیماری دختر بر می گردد و پدر مجبور می‌شود، سراغ تو بیاید. این بار با مرد شامی پیمان ببند که مبلغ را نقد بپردازد. 🌀 مرد شامی پشیمان و با سر زیر، نزد ابوخالد آمد. این بار ابوخالد گفت: برو و این مبلغ را به دست مبارک بده تا خاطرت را برای همیشه آسوده کنم و دخترت را نجات دهم. مرد شامی ناگزیر پول را نقدا پرداخت و ابو خالد طبق دستور امام، دختر را درمان کرد. 💠حالا دیگر ابوخالد هزینه سفر را هم داشت. با اجازه امام به رفت و پس از دیدار با مادر و بستگانش دوباره به مدینه و خدمت امام رسید. زمان ولادت و وفات ابوخالد مشخص نیست؛ اما او در این مدت کوتاه زندگی در دنیا به دنبال حقیقت و یافتن امامش بود. او بیشتر عمرش را در خدمت امامش در مدینه بود و حدود هشتاد روایت از امامان خود در زمینه های مختلف نقل کرده است . سرانجام در به دیدار حق شتافت و در همانجا دفن شد. 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
❓پرسش 96: مرحوم در تنبیه یازدهم می فرمایند: « نسبت به حادث دیگر اگر به نحو باشد، استصحاب جاری نمی شود اما اگر به نحو باشد، استصحاب جاری می‌شود.» تفاوت این دو چیست❓❓ 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️ دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش 96: مرحوم در تنبیه یازدهم می فرمایند: « نسبت به حادث دیگر اگر به نحو باشد، استصحاب جاری نمی شود اما اگر به نحو باشد، استصحاب جاری می‌شود.» تفاوت این دو چیست❓❓ ✍🏽پاسخ: 🌀مقدمه: برای جواب به این سؤال، ابتدا و را بیان می کنیم: ❇️مفاد کان تامه( وجودی،محمولی،ثبوت شیء): در کان تامه، بحث از تحقق اصل وجودموضوع است(حتی اگر وصف داشته باشد) 🌿مثال: کان زید ولکن بکر لم یکن. 🌿مثال2: کان الله و لا شیئ معه. ❇️مفاد کان ناقصه(نعتی،ثبوت شیءلشیء): در کان ناقصه اصل وجود شی مفروض گرفته می شود و اتصاف آن به یک وصف بیان میشود. 🌿مثال: کان زید عالما. (در این مثال، اصل وجود زید مفروض است و از اتصاف زید به عالم بودن خبر داده می شود.) 🌿مثال2: نجاسة الثوب یکون مانعه فی الصلاة 🔅نکته1: این که مفاد حکم از قبیل کان تامه یا ناقصه باشد، بستگی به و از آن دارد. 🔅نکته2: این که حکم از قبیل مفاد کان تامه یا ناقصه باشد، منوط به وجود لفظ کان و مشتقات آن در لسان خطاب نیست بلکه منوط است به نوع لسان خطاب است که «ثبوت شیء» یا «ثبوت شیء لشیء» باشد. 🌀تفاوت کان تامه و ناقصه در کلام : پدر وپسری در زلزله از دنیا می روند که سبق موت یکی بر دیگری روشن نیست. دو صورت قابل فرض است: ⭐️الف) به صورت تامّة: اصل عدم سبق موت پدر نسبت به پسر است ⭐️ب) به صورت ناقصة: موت الوالد السّابق علی موت الولد ❇️مرحوم آخوند خراسانی می فرماید: استصحاب به نحو مفاد کان تامه جریان دارد زیرا ارکان آن تمام است(مگر این که کسی را از حیث مبنایی نپذیرد)، اما استصحاب به نحو کان ناقصه جاری نمی شود زیرا ندارد و موت والد از همان اوّل برای ما مشکوک است. 📚کفایه، ص425 📚ارشاد العقول، ج3، ص21 📚درس خارج «حفظه الله»، 20بهمن 1393 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️ دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
❓پرسش 97: آیا اتصال «ال» به کلمۀ «غیر» صحیح است⁉️ 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️ دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯