✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️از ديدگاه قرآن، «اسرافكاران» و «تبذير كنندگان» چگونه مجازات می شوند؟
🔹 #اسراف و #تبذير به معناى وسيع كلمه از #گناهان_بزرگ است كه #قرآن_مجيد با اهمّيّت زياد از آنها ياد كرده و مى فرمايد: «وَ أَنَّ الْمُسْرِفِينَ هُمْ اَصْحَابُ النَّار»؛ [۱] (#مسرفان، اهل آتش اند). گرچه اين سخن در «سوره غافر» از زبان مؤمن آل فرعون نقل شده، ولى قرآن بر آن صحه نهاده است.
🔹همچنين #قرآن_کریم در مورد #تبذير مى فرمايد: «اِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُوا اِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ»؛ [۲] (#تبذيركنندگان هميشه #برادران_شياطين بوده اند). روشن است سرنوشت #شياطين و #برادرانشان، چيزی جز گرفتار شدن در كانونِ قهر و #غضب_الهى يعنى #دوزخ نيست. #اسراف و «سرف» بر وزن «هدف» به گفته بعضى از ارباب لغت به معناى #تجاوز از #حدّ و مرز در هر كارى است، هر چند اين واژه بيشتر در مورد تجاوز از حدّ در هزينه ها اطلاق مى شود. [۳]
🔹به همين دليل #مشركان و #گناهكارانى كه از حدّ و #مرز_الهى تجاوز كرده اند در #آياتِ_قرآن، #مُسرف شمرده شده اند، و حتى كشتار افراد بى گناه نيز نوعى اسراف تلقى شده است. #تبذير از ماده «بذر» در اصل به معناى #پراكنده_ساختن است، و معمولا در مواردى كه #اموال را بدون هدف پراكنده مى سازند و به اصطلاح #ريختوپاش مى كنند كه نتيجه اش #اتلاف و تضييع است اطلاق مى شود. [۴]
🔹اگر دقيقاً در وضع دنياى امروز و #اسراف و #تبذيرى كه بر آن حاكم است كه نه تنها در مواد غذايى و #امكانات_مادّى، بلكه در همه چيز از #حدّ و مرز تجاوز مى شود بينديشيم، مى بينيم اين #اسراف و #تبذيرها، قبل از آنكه موجب #جهنّمِ_آخرت شود، #جهنّمِ_سوزانى را در همين #دنيا فراهم ساخته است كه صغير و كبير در آتش آن مى سوزند و فريادشان به جايى نمى رسد، آنگاه تصديق خواهيم كرد كه مجازات اسراف و تبذير بايد #آتش_دوزخ باشد.
پی نوشتها
[۱] سوره غافر، آيه ۴۳؛ [۲] سوره اسراء، ۲۷؛ [۳] مفردات الفاظ القرآن، راغب اصفهانى، ص ۴۰۷؛ [۴] التحقيق فى كلمات القرآن الكريم، مصطفوى، حسن، ج ۱، ص ۲۳۸
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، دارالکتب الاسلامیه، چ ۹، ج ۶، ص ۲۹۷
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم (بخش آئین رحمت)
#اسراف #تبذیر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️اعتقاد به «امام زمان» (عجل الله تعالی فرجه الشریف) یک بخشی از جهانبینی ادیان است
🔹اعتقاد به #امام_زمان یک بخشى از #جهانبینىِادیان است؛ یعنى #ادیان_الهى همچنان که در جهانبینىِ عمومى خودشان نسبت به عالَم، آدم، منشأ آفرینش و منتهاى سِیر حیات بشر - یعنى دربارهى مبدأ و معاد - نظر می دهند، یکى از بخشهاى این جهانبینى - این مجموعهى عظیمى که زیربناى همهى افکار و تأمّلات و احکام و قوانین و مقرّرات ادیان است - عبارت است از مسئلهى نهایت سِیر کاروان بشر در این دنیا...
🔹تا آنجایى که #ادیان_الهى و ادیانى را که رونویسى از ادیان الهىاند، مىشناسیم - ولو خودشان هم الهى نباشند، امّا پیدا است اصول و قواعد کار را از ادیان الهى گرفتهاند - همه معتقدند که این کاروان در پایان، در آخر راه، به یک #منزلگاه_مطلوب و دلگشا و دلنشین خواهد رسید. خصوصیّت عمدهى این مقصد هم #عدالت است؛
🔹 #عدالت، خواستهى عمومى #بشریّت از اوّل تا امروز و تا آخر است... باید #منتظر بود. این نگاه ادیان به پایانِ راهِ کاروان بشرى، نگاه #بسیار_امیدبخشى است؛ حقیقتاً #روحیّه_انتظار و روحیّهى ارتباط با #ولیعصر ارواحنا فداه و #منتظر #ظهور بودن و منتظر آن روز بودن، یکى از بزرگترین دریچههاى #فرج براى جامعهى اسلامى است.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۳/۰۳/۲۱
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چه اعجازی در بیان مدت خواب «اصحاب کهف» در قرآن وجود دارد؟
🔹خداوند متعال در آيه شريفه ۲۴ و ۲۵ «سوره كهف» در مورد مدّت توقّف #اصحاب_كهف در آن غار مى فرمايد: «وَ لَبِثُوا فی كَهْفِهِمْ ثَلَاثَ مِائَةٍ سِنينَ وَ ازْدَادُوا تِسْعاً - قُلِ اللهُ أَعْلَمُ بِما لَبِثُوا لَهُ غَيْبُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ أَبْصِرْ بِهِ وَ أَسْمِعْ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا يُشْرِكُ في حُكْمِهِ أَحَداً»؛ (آنها در غارشان #سيصد_سال درنگ كردند، و #نُهسال بر آن افزودند - بگو #خداوند از مدّت درنگ آنها آگاه تر است، غيب آسمان ها و زمين از آنِ اوست. #خداوند چه بينا و شنواست! آنها هيچ ولىّ و سرپرستى جز او ندارند. و او هيچ كس را در حكومت خود شركت نمى دهد).
💠اگر سؤال شود: چرا در آيه اوّل، #سيصدونُه سال نفرمود، بلكه فرمود: «#سيصد_سال درنگ كردند، و #نُهسال نيز بر آن افزودند»؟ در جواب بايد گفت: دو علّت براى آن گفته اند:
1⃣اين تعبير با #فصاحت و #بلاغت #قرآن سازگارتر است؛ همان گونه كه در مورد #عمر #حضرت_نوح (عليه السلام) فرموده است: «فَلَبِثَ فِيهِمْ أَلْفَ سَنَةٍ إِلَّا خَمْسِينَ عَاماً»؛ [۱] (او در ميان آنان #نهصدوپنجاهسال درنگ [عمر] كرد) و نفرمود: «تسع مأة و خمسين سنة» بنابراين، تعبير فوق به منظور رعايت #فصاحت و #بلاغت #قرآن است.
2⃣در روايتى از مولاى متّقيان #امام_علی (عليه السلام) مى خوانيم كه: اين تعبير، اشاره به #ماههای #شمسى و #قمرى دارد، خواب #اصحاب_كهف به حساب #سال_شمسى #سیصد_سال، و به حساب #ماههاى_قمرى #سیصدونه سال طول كشيد. چرا كه هر سى و چند سال يك سال تفاوت دارد، و اگر ۳۶۰ سال بود ۱۲ سال تفاوت داشت، امّا چون #سیصد_سال بوده تفاوت آن #نُهسال است. جان عالَم به فداى كلمات نورانى اميرالمؤمنين #امام_علی (عليه السلام) كه #مسائل_علمى را با سرپنجه #علم و #دانش_وافر خود حل مى كند.
پی نوشت:
[۱] سوره عنکبوت، آیه ۱۴
📕داستان ياران، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: عليان نژادى، ابوالقاسم، مدرسه امام على بن ابى طالب(ع)، قم، ۱۳۹۰ش، چ اول، ص ۶۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#قرآن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️دفاع از اسلام و احیای سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله)
🔹امروز همه میدانند جرم واقعی ما از دید #جهانخواران و #متجاوزان، دفاع از #اسلام و رسمیت دادن به حکومت #جمهوری_اسلامی به جای نظام #طاغوت_ستمشاهی است؛ جرم و گناه ما احیای #سنت_پیامبر و عمل به دستورات #قرآن_کریم،
🔹و اعلان #وحدت_مسلمانان اعم از شیعه و سنی، برای مقابله با #توطئهکفرجهانی و پشتیبانی از ملت محروم #فلسطین و افغانستان و لبنان و بستن #سفارت_اسرائیل در ایران و #اعلام_جنگ با این غده سرطانی و #صهیونیسم_جهانی و مبارزه با #نژادپرستی و دفاع از مردم محروم آفریقا،
🔹و #لغو_قراردادهای بردگی رژیم کثیف #پهلوی با #آمریکای_جهانخوار بوده است؛ و نزد جهانخواران و نوکران بی اراده آنان چه گناهی بالاتر از اینکه کسی از #اسلام و #حاکمیت آن سخن بگوید و مسلمانان را به #عزت و #استقلال و #ایستادگی در مقابل ستم #متجاوزان دعوت کند.
بیاناتحضرتامام ۶۶/۰۵/۰۶
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️با توجّه به موارد استعمال كلمه «وحی»، این پدیده الهی به چند صورت انجام می گيرد؟
🔹از مجموع موارد استعمال كلمه #وحی، مى توان گفت: #وحی_پروردگار به دو صورت انجام مى گيرد. اين دو صورت عبارتند از:
💠الف) وحى تكوينى
🔹 #وحى_تكوينى در حقيقت همان #صفات، #غرايز و #استعدادهاى_درونى است كه #خداوند در #نهادِ_موجودات قرار داده. وحى فرستادن به زنبور عسل، همان تكوينِ غرايز درونى او است. البته به كار بردن كلمه وحى در اين موارد، يك نوع تشبيه و مجاز است؛ زيرا خلقتِ مرموز و #اسرارِدرونىموجودات به صداى آرام تشبيه شده است.
💠ب) وحى تشريعى
🔹 #وحى_تشريعى همان است كه بر #پيغمبران فرستاده مى شده، و رابطه خاصّ پيغمبران با #مبدأ_آفرينش بوده و به وسيله آن #حقايق را دريافت مى داشتند. امكان حصول اين نوع #وحى براى كسى كه #خداوند او را مورد عنايت قرار داده چيزى نيست كه ادراك آن براى #عقل مشكل باشد. بعضى از دانشمندانِ علوم جديد كه خيال مى كنند تمام حقايق جهان را مى توان با معلوماتِ تجربى تفسير كرد، وحى را يك نوع تجلّى شعورِ باطن و يا وجدانِ ناآگاه پنداشته اند! ولى حقيقت اين است كه #اسرارِ_جهان منحصر به كشفيّاتِ امروز نيست.
🔹بسيارى از مسائل وجود دارد كه هنوز علم نتوانسته است به آنها پاسخ صريح و روشن بدهد و مسئله #وحى نيز يكى از آنها است. توجيه وحى از راه شعور ناآگاه با اظهارات #پيامبران و #كتابهاى_آسمانى سازگار نيست؛ زيرا نتيجه آن توجيه اين مى شود كه: دركِ پيغمبران نسبت به مسائلى كه به آنان وحى مى شده با درك ما نسبت به مسائلى كه از طريقِ تجلّى شعورِ باطن سرچشمه مى گيرد، مغايرتى ندارد، به غير از آنكه آنان در اين جهت نيرومندتر بوده اند! حال آنكه #پيغمبران، #وحى را به صورت يك #رابطه_مخصوص با مبدأ هستى و مغاير با روابط فكرى و علمى ديگر، معرفى كرده اند.
📕رهبران بزرگ، مكارم شيرازى، ناصر، مدرسه الامام على بن ابى طالب(ع)، قم، ۱۳۷۳، چ اول، ص ۱۸۸ و ۱۸۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#وحی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️امام محمد باقر عليه السلام:
🔸«مَنْ عَلَّمَ بابَ هُدىً فَلَهُ مِثْلُ اَجْرِ مَنْ عَمِلَ بِهِ وَ لا يُنْقَصُ اُولئِكَ مِنْاُجورِهِمْ شَيْئاً وَ مَنْ عَلَّمَ بابَ ضَلالٍ كانَ عَلَيْهِ مِثْلُ اَوزارِ مَنْ عَمِلَ بِهِ وَ لا يُنْقَصُ اُولئِكَمِنْ اَوزارِهِمْ شَيْئا»؛
🔹هر كس #باب_هدايتى را به كسى #آموزش دهد، #پاداش همه كسانى را كه به آن #عمل كنند، دارد، بى آنكه چيزى از #پاداش آنان كم شود؛ و هر كس #باب_گمراهى را ياد دهد، #گناهان همه كسانى كه بدان #عمل كنند، بر او نيز بار مى شود، بى آنكه چيزى از #گناهان آنان كم شود.
📕كافى ، ج ۱، ص ۳۵، ح ۴
#امام_باقر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اصولا بررسی و بیان «فلسفه احکام» چه فوایدی دارد؟
🔹بسيار مى شود كه #طبيبانِ_آگاه، #بيماران خود را از آثار مهمّ #داروهاى_شفابخش و غذاهاى تقويتى كه درمان بيمارى ها را تسريع مى كند باخبر مى سازند تا با #شوق و علاقه بيشتر، داروهاى تلخ را تحمّل كنند و #دستورات_طبيب را دقيقاً بكار بگيرند.
🔹 #طبيبان_روحانى نيز دقيقاً همين مسير را مى پيمايند و #فلسفهتشريعاحكام و آثار حياتبخش #برنامههاىدينى را براى مردم شرح مى دهند تا آتش #اشتياق را در دل آنها شعله ور سازند و با عزمى راسخ به دنبال انجام برنامه ها بفرستند. بيان #فلسفه_احكام، علاوه بر اينكه شوق و #علاقه مردم را براى انجام #وظایف_دينى افزون مى كند و تحمّل ناراحتى را براى انجام پاره اى از وظايفِ سخت و سنگين آسان مى سازد، چند فايده ديگر نيز دارد:
1⃣به همه #مردم هشدار مى دهد كه بايد در چه مسيرى حركت كنند تا #فلسفه_حكم پياده شود؛ مثلا هنگامى كه مى فرمايد: «فَرَضَ اللهُ... الْحَجَّ تَشْيِيداً لِلدِّينِ»؛ [۱] (خداوند #حجّ را سبب #قدرت و #قوّت #اسلام قرار داده است). مفهومش اين است كه #مراسم_حج را آنچنان با شكوه برگزار كنند كه به اين هدف والا برسند، نه اينكه تنها به آداب صورى حجّ و تشريفات ظاهرى آن قناعت كنند.
2⃣ديگر اينكه: #مردم بدانند آثار و #بركات اين #اعمال به #خودشان باز مى گردد. در واقع ما با انجام اين اعمال، خدمتى به #خويش مى كنيم؛ منّتى بر خدا نداريم و بايد بسيار #ممنون باشيم. همانگونه كه #قرآن_مجيد در مورد اصل #ايمان و #اسلام مى فرمايد: «يَمُنُّونَ عَلَيْكَ أَنْ أَسْلَمُوا قُلْ لَا تَمُنُّوا عَلَىَّ إِسْلَامَكُمْ بَلِ اللهُ يَمُنُّ عَلَيْكُمْ أَنْ هَدَاكُمْ لِلْإِيمَانِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ»؛ [۲] (گروهى بر تو #منّت مى گذارند كه #مسلمان شده اند! بگو #خداوند بر شما #منّت مى گذارد كه شما را به سوى #اسلام #هدايت كرده است، اگر در ادّعاى اسلام راست مى گويند).
3⃣سرانجام اينكه: مى توانيم با توجّه به #فلسفه_احكام، #اعمال خود را #ارزيابى كنيم، كه تا چه اندازه #مقبول درگاه خداوند است، و چه اندازه از آن دور مى باشد. مثلا وقتى مى فرمايد: «#فلسفه_روزه، #تقوا و #فلسفه_نماز، #نهى از فحشا و #منكر است» بايد ملاحظه كنيم كه آيا بعد از انجام روزه و نماز، روح #تقوا و پرهيز از گناه در ما حاصل شده است يا نه؟ و به اين ترتيب، ارزش #عبادات و #اعمال خود را به دست آوريم.
🔹آرى! ما #خداوند را #حكيم مى دانيم و حكمت او ايجاب مى كند كه هيچ #دستورى را بدون #هدف و نتيجه بيان نفرمايد؛ و چه بى خبرند آن #جاهلانِ_ناآگاه كه مى گويند #افعال_خداوند معلّل به اغراض نيست؛ يعنى هيچ #هدفى در كارها و #برنامهها و #تشريعات او وجود ندارد! آنها با اين #سخنِ_زشت و ناپسند خود، حكيم بودن #خداوند را زير سؤال مى برند و چنين مى پندارند كه به حقيقتِ توحيد نزديك شده اند؛
🔹در حالى كه مصداق اين آيه شريفه اند كه: «قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالاً - أَلَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِی الْحَياةِ الدُّنْيَا وَ هُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنونَ صُنْعاً»؛ [۳] (بگو: آيا به شما خبر دهيم كه #زيانكارترين [مردم] در كارها چه كسانى هستند؟ - آنها كه #تلاشهايشان در #زندگى_دنيا گم [و نابود] شده، با اين حال مى پندارند #كار_نيك انجام مى دهند).
آرى! #افعال_خداوند مُعلّل به اغراض نيست؛ يعنى #هدفهايى كه به خود او بازگشت كند؛ زيرا، او #بىنياز از همه چيز و همه كس مى باشد؛ ولى افسوس كه اين #ناآگاهان اين سخن را نمى گويند، بلكه مى گويند ضرورتى ندارد كه نتيجه افعال و دستورات خداوند به #بندگان برگردد و اين نهايت بى خبرى است!!!
پی نوشتها؛
[۱] الإحتجاج على أهل اللجاج، طبرسى، نشر مرتضى، مشهد، ۱۴۰۳ق، چ اول، ج ۱، ص ۹۹
[۲] سوره حجرات، آيه ۱۷
[۳] سوره كهف، آيات ۱۰۳ و ۱۰۴
📕پيام امام امير المؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، چ اول، ج ۴، ص ۶۳۰
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#احکام #اعمال #اعتقادات
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️راه رهایی دل از وساوس شیطانی و افکار پوچ و واهی
🔹«علمای اخلاق»، راه رهایی دل از #وسوسههای_شیطانی و افکار پوچ و واهی را در این دانستهاند که انسان: اولا #صفات_بد را از خود دور و خود را به #اوصاف_نیک بیاراید؛ چه آنکه هر یک از #رذایل_اخلاقی چون: «غضب»، «شهوت»، «آزمندی»، «حسد»، «بخل»، «طمع»، «تعصب و سوءظن»، دروازهای برای ورود افکار فاسد به #قلب است؛
🔹همچنان که هریک از #فضایل و #اوصاف_پسندیده، دری است برای ورود افکار روشنگر و #انوار_الهی به خانه دل؛
ثانيا از بیکاری بپرهیزد که بیکاری زمینهساز هجوم #افکار_مسموم به فضای اندیشه و #وساوس_شیطانی به خانه دل است؛ ثالثا همواره به #یاد_خدا باشد و #خدا را #حاضر و #ناظر بداند که یاد خدا، به منزله غذایی برای روح انسان است.
📕 #نردبان_سعادت (تلخیص و تحریر کتاب معراجالسعادة)، ص ۹۵
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#فضایل #رذایل
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️سرلوحه برنامه های امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
🔹 #قاطعیت، خصلت همه #رهبرانراستینالهی است و این خصلت در وجود #امام_مهدی (عج) در حدّ اوج و کمال است. معیار پاک سازی اجتماعات بشری نیز همین است. #امام_زمان (عج) در راه و روش خویش، #سازش_ناپذیر است و در اجرای #حدود و #احکام_الهی و مبارزه با #ستمگران قاطعیتی خدایی دارد. چشم پوشی و #مسامحهای در راه و روش او نیست. از ملامت #ملامتگران نمی هراسد، از هیچ مقام و #قدرتی نمی ترسد و بدون هیچ گونه ملاحظه ای #تبهکاران را کیفر می دهد.
🔹در حدیثی از #امام_باقر (ع) آمده است: «#قائم قیام می کند ... بر اعراب سختگیر است و راه و روش او شمشیر بوده و در راه اجرای #برنامههایالهی از ملامتِ #ملامتگران بیم نمی کند». [۱] #امام_کاظم (ع) نیز فرموده است: «خداوند برای #دوازدهمین_امام از خاندان ما هر دشواری را آسان می گرداند و به دست او هر #جبّار سرسختی نابود می شود و هر #شیطان_سرکشی هلاک می گردد». [۲]
🔹بزرگترین آرمان دولت #حضرت_مهدی (عج)، گسترش #عدالت در #سراسر_گیتی است که از هدف های اساسی آن #تحولعظیمجهانی می باشد؛ چنان که این اصل از نخستین هدف ها و اصلی ترین برنامه های همه #پیامبران بوده است که در گذشته تاریخ، اجتماعات و مردمان را به آن فرا خوانده اند و در راه تحقق آن #فداکاری های فراوان کرده اند. #امام_زمان (عج)، با طبقات آگاه و عالمان و روشنفکرانی که بخواهند به گونه ای در برابر اجرای #عدالت بایستند، می جنگد و با کسانی که با توجیه کلام خدا و تأویل آیات قران کریم، قصد #تضعیفمبانیانقلاب او را دارند، #درگیر می شود و آنان را از سر راه انقلاب بر می دارد.
🔹 #عدالت، تنها زمینه حیات اجتماعی در بخش ویژه ای از جامعه نیست، بلکه در همه ابعاد #حیات #فردی و #اجتماعی، عامل اصلی حیات و زندگی انسان، اصل #عدالت و عدل است. #عدل، حیات زندگی است و زندگی بی عدالت، مرگی است که حیات پنداشته می شود. در سخنی از #امام_حسین (ع) آمده است: «اگر از عمر دنیا تنها یک روز باقی مانده باشد، #خداوند آن روز را طولانی گرداند تا #مردیازفرزندانمن #قیام کند و #زمین را از #عدل و داد پر کند، آن گونه که از #ستم و بیداد آکنده باشد. این چنین از پیامبر خدا شنیدم». [۳]
🔹در روایتی نیز آمده است هنگامی که #حضرت_مهدی (عج) در لحظات نخستین پس از تولد، دهان به سخن گشود، فرمود: «خداوندا! به آنچه بر من وعده دادی، وفا کن و امر مرا به کمال برسان و گام های مرا استوار بدار و #زمین را به دست من آکنده از #عدل و داد ساز». [۴] #امام_علی (ع) نیز درباره این بزرگترین آرمان حکومت #امام_مهدی (عج) فرموده است: «#مهدی #قاضیان_زشتکار را کنار می گذارد و دست سازشکاران را از سرتان کوتاه می کند، و #حکمرانان_ستمپیشه را عزل می نماید و زمین را از هر #نادرست و خائنی پاک می سازد». [۵]
💠عوامل موفقیت امام مهدی (عج) در گسترش عدل
🔹در #حکومت_امامان که عهده دار اجرای #حق و #عدالت است، #امام که در رأس حکومت قرار دارد، نمونه و #الگوی_اعلا و نمایش عملی و تجسم ظهور تمام #برنامههای_اسلامی و تعلیمات آن و نیز نسخه #سعادتبخشجامعه بشری است. در این حکومت #امامان_معصوم (علیهم السلام) هم قوانینی که اساس عمل است، بیانگر #عدل، #حق و برقراری توازن و #تعادل به معنای حقیقی است، و هم #حاکم و #نظام_حکومت و قوه مجریه ای که اجرای این قوانین را بر عهده دارد، در طریق #عدل گام بر می دارد.
🔹در روایتی از #امام_باقر (ع) آمده است: «هنگامی که #قائم ما قیام کند، خداوند دست لطفش را بر سر بندگانش می گذارد و به این وسیله عقول آن ها را کامل و افکارشان را پرورش می دهد». [۶] ضمن این موضوع، عامل مهم دیگری که موفقیت #امام_مهدی (عج) در گسترش عدل در جامعه را تضمین می کند، #تکاملعقولبشر در آن عصر است. افرادی با #عدل و داد درگیرند و با آن مقابله می کنند که #عقلشان کامل نیست. وقتی مردم از نظر عقلی ضعیف باشند، زیر بار #حکومت_عدل نمی روند؛ زیرا طبق احادیث، #عدل از جنود #عقل به شمار می آید و #جور از جنود و لشکریان #جهل. [۷] به این دلیل و نیز عظمت #نظام_امامت است که در دوران #حضرت_مهدى (عج) همگان به سرعت تمام، پذیرای حکومت آن حضرت خواهند بود. [۸]
پی نوشت ها:
[۱] الغیبة، نعمانی، ص۲۳۳؛ [۲] کمال الدین، ج۲، ص۳۶۹؛ [۳] همان، ج۱، ص۳۱۸؛ [۴] بحارالانوار، ج۵۱، ص۱۳؛ [۵] همان، ص۱۲۰؛ [۶] بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۲۸؛ [۷] کافی، ج۱، کتاب العقل والجهل، ح۱۴ ؛ [۸] ر.ک: رضوانی کاشانی، علی اصغر، موعود شناسی و پاسخ به شبهات، ص ۴۸۳ - ۴۸۶
نویسنده: زهرا رضائیان، بخش مهدویت تبیان
منبع: تبیان
#امام_مهدی #امام_زمان #قائم #ظهور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️قبل از ظهور امام زمان (عج) هنگامه امتحان، و بعد از ظهور هنگامه آرامش
🔹شما جوانان عزیز که در آغاز زندگی و تلاش خود هستید، باید سعی کنید تا #زمینه را برای #آنچنان_دورانی آماده کنید؛ دورانی که در آن، #ظلم و #ستم به هیچ شکلی وجود ندارد؛ دورانی که در آن، #اندیشه و #عقول_بشر، از همیشه #فعالتر و #خلاقتر و #آفرینندهتر است؛ دورانی که #ملتها با یکدیگر نمیجنگند؛
🔹 #دستهایجنگافروز عالم - همانهایی که جنگ های منطقهیی و جهانی را در گذشته به راه انداختند و میاندازند - دیگر نمیتوانند جنگی به راه بیندازند؛ در #مقیاس_عالم، #صلح و #امنیتِ_کامل هست؛ باید برای آن دوران تلاش کرد. قبل از دوران #مهدی_موعود، آسایش و #راحت_طلبی و عافیت نیست. در روایات، «والله لتمحّصن» و «والله لتغربلن» است؛ به شدت #امتحان میشوید؛ فشار داده میشوید.
🔹 #امتحان در کجا و چه زمانی است؟ آن وقتی که #میدان_مجاهدتی هست. قبل از #ظهور #مهدی_موعود، در #میدانهای_مجاهدت، انسانهای پاک #امتحان میشوند؛ در #کورههای_آزمایش وارد میشوند و سربلند بیرون میآیند و جهان به دوران آرمانی و هدفیِ #مهدی_موعود (ارواحنافداه) روزبهروز نزدیکتر میشود؛ این، آن #امید_بزرگ است...
بیاناتمقاممعظمرهبری ۷۰/۱۱/۳۰
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_زمان #ظهور #امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️دو اثر شوم ترک «امر به معروف» و «نهی از منکر»
🔸 #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر دو واجب از #واجبات_الهی در دین مبین #اسلام هستند؛ این دو واجب جایگاه بسیار مهمی در این آیین، و به خصوص #مذهب_تشیّع دارند و در لسان #ائمه_اطهار (علیهم السلام) مورد تاکید بسیاری قرار دارند. اگر به احادیث معصومین (علیهم السلام) رجوع کنیم خواهیم دید آن بزرگواران به شدّت بر انجام این دو واجب در #جامعه_اسلامی تاکید میکردند و شیعیان خود را نسبت به انجام این دو واجب فرا میخواندند.
💠برای نمونه به چند مورد از این احادیث اشاره میکنیم:
🔹 #پیامبر_اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «هر كس #امر_به_معروف و #نهى_از_منكر را انجام دهد، #جانشين_خدا در زمين و #جانشين_رسول اوست در میان امت». [۱] #امیرالمومنین (عليه السلام) فرمودند: «#تمامکارهاینیک، حتی جهاد در راه خدا در برابر «امر به معروف» و «نهی از منکر» چون قطرهی آبی است در برابر دریای پهناور». [۲] همچنین در حدیث دیگری فرمودند: «#قوام_شريعت به #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر و بر پاداشتن حدود [الهى] است. [۳]
🔹حضرت در این دو روایت بیان میکنند که ارزش و جایگاه #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر از تمام #واجبات_الهی بالاتر، بلکه مانند قطره در مقابل دریاست، که به زیبایی گویای ارزش و اهمیت این #فریضه_الهی است. #امام_باقر (علیه السلام) فرمودند: «امر به معروف و نهی از منکر #فریضه_بزرگ_الهی است که #همه_واجبات با آن، برپا میشود و به وسیلهی آن، #امنیت برقرار میگردد، کسب و کار مردم حلال و #حقوق_افراد تامین میشود و در سایهی آن #آبادانی میآید و از #دشمنان انتقام گرفته میشود و کارها #سامان پیدا میکند». [۴]
🔹در این روایت، حضرت به زیبایی میفرمایند تمام #واجبات_الهی به انجام این #فریضه مهم بستگی دارد، و اگر این مورد رعایت نشود، دیگر واجبات نیز انجام نخواهد شد. امام صادق (عليه السلام) فرمودند: «پيامبر خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: «خداوند (عز و جل) از #مومن_ضعيفى كه دين ندارد نفرت دارد؛ عرض شد: مومنى كه دين ندارد كيست؟ فرمود: كسى كه #نهى_از_منكر نمیكند». [۵]
🔹در این روایت، حضرت میفرماید #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر این قدر مهم است که انجام ندادن آن، به معنای #عدم #دین و #ایمان است؛ یعنی کسی که این #فریضه را انجام ندهد، اصلا دین و ایمان ندارد، و لو اینکه سایر واجبات را به خوبی انجام داده باشد. این #فریضهمهمالهی آنقدر مورد مهم و حیاتی است که ترک آن علاوه بر این که #دین_انسان را از بین میبرد، دارای آثار شومی برای #جامعه است نیز میباشد؛
🔹 #امیرالمومنین (عليه السلام) در وصیت خود به #امامحسنمجتبی (عليه السلام) در این باره فرمودند: «#امر_به_معروف و #نهی_از_منکر را ترک نکنید، که #افراد_شرور و بدکار جامعه بر شما #مسلط میشوند و آنگاه هر چه #دعا کنید به اجابت نرسد». [۶] در این حدیث حضرت میفرمایند اگر در جامعهای #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر ترک شود، دو اثر شوم در پی خواهد داشت، یکی اینکه بَدان و #اشرار جامعه بر مردم مسلط شده و زمام امور را به دست خواهند گرفت؛ دیگری اینکه #خوبان جامعه نیز هر چه دعا کنند، دعایشان مستجاب نمیشود.
پینوشتها؛
[۱] مستدرك الوسائل، ج ۱۲، ص ۱۷۹؛ [۲] نهج البلاغه، حکمت ۳۷۴؛ [۳] غرر الحكم، حدیث ۶۸۱۷؛ [۴] وسائل الشیعه، ج ۱۱، باب اول، حدیث ۶، ص ۳۹۵؛ [۵] الكافی، ج ۵، ص ۵۹؛ [۶] نهج البلاغه، نامهی ۴۷
منبع: وبسایت رهروان ولایت
#امر_به_معروف #نهی_از_منکر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️دامن عصمت و عفت
🔹شماها #مردان و #زنانِ شیر در ایران #تربیت میکنید. دامن شما دامن عصمت و عفت و عظمت است. شماها موظف هستید که #اولاد_خودتان را خوب #تربیت کنید؛ #اسلامی تربیت کنید، #انسانی تربیت کنید، #مجاهد تربیت کنید. ما با مجاهده شما و همه طبقات، این نهضت را تا اینجا پیش بردیم و #جمهوری_اسلامی را اعلام کردیم. و از این به بعد باز احتیاج به شما داریم.
بیانات حضرت امام ۵۸/۰۱/۱۷
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (علیه السلام) در نامه ۳۱ نهج البلاغه، درباره لزوم «اخلاص» در «دعا» چه فرموده است؟
🔹 #امام_علی (عليه السلام) در بخشی از نامه ۳۱ #نهج_البلاغه به فرزندش #امام_حسن (علیه السلام) مى فرمايد: «وَ أَخْلِصْ فِي الْمَسْأَلَةِ لِرَبِّكَ، فَإِنَّ بِيَدِهِ الْعَطَاءَ وَ الْحِرْمَانَ». (به هنگام #دعا، پروردگارت را با #اخلاص بخوان [و تنها دست به دامان لطف او بزن] چرا كه #بخشش و #حرمان به دست اوست).
🔹 #اخلاص نيز از ثمرات #ايمان به #توحيد_افعالى است؛ زيرا هنگامى كه انسان بداند «لَا مُؤَثِّرَ فِی الْوُجُودِ إِلَّا اللهُ» يقين پيدا مى كند كه #عَطا و #حِرمان به دست اوست. به هنگامى كه به اين امر #ايمان پيدا كرد تنها به در خانه او مى رود و با #خلوص_نيّت هرچه مى خواهد از او مى خواهد.
🔹به همين دليل در روايات وارد شده است كه #رياكاران #مشركند؛ #امام_صادق (عليه السلام) مى فرمايد: «كُلُّ رِيَاءٍ شِرْكٌ إِنَّهُ مَنْ عَمِلَ لِلنَّاسِ كَانَ ثَوَابُهُ عَلَى النَّاسِ وَ مَنْ عَمِلَ للهِ كَانَ ثَوَابُهُ عَلَى اللهِ»؛ [۱] (هر #ريايى #شرك است، هر كس كارى براى #مردم كند پاداش خود را بايد از مردم بگيرد، و هركس #عملى براى #خدا انجام دهد #پاداش او بر #خداست).
🔹اين جمله در ضمن به اين حقيقت نيز اشاره دارد كه #انسان خواسته هاى خود را بايد فقط از #خدا بخواهد، نه از غير خدا و اگر طبق عالَم اسباب به سراغ غير خدا مى رود باز هم #مؤثر_واقعى را #خدا مى داند كه #ارادهاش گاه به دست #بندگانش تحقق مى يابد و جمله «فَإِنَّ بِيَدِهِ الْعَطَاءَ وَ الْحِرْمَانَ» نيز بيانگر همين حقيقت است.
پی نوشت:
[۱] الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، تهران، ۱۴۰۷ق، چ چهارم، ج ۲، ص ۲۹۳، (باب الرياء).
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، چ اول، ج ۹، ص ۵۰۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#دعا #اخلاص
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️امام سجاد عليهالسلام:
🔸«خَفِ اللهَ لِقُدرَتِهِ عَلَيكَ واستَحىِ مِنهُ لِقُربِهِ مِنكَ».
🔹از #قدرت_خداوند بر خويش بترس و از نزديكى اش به خود شرمگين باش!
📕بحار الأنوار، ج ۷۸، ص ۱۶۰
#امام_سجاد #حديث
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️فلسفه «عبادات» چیست؟
🔹بى شك، #خداوند_بزرگ از #عبادت ما و فرشتگان بى نياز است، و اگر تمام جهانيان، راه #ايمان يا #كفر را پيش گيرند چيزى بر جلال او افزوده يا از آن كاسته نمى شود. از این رو #قرآن می فرماید: «إِنْ تَكْفُرُوا أَنْتُمْ وَ مَنْ فِى الْاَرْضِ جَمِيعاً فَإِنَّ اللهَ لَغَنِىٌّ حَمِيدٌ» [۱]، و نيز مى فرمايد: «وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللهَ غَنِىٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ». [۲]
🔹هر كس هر چيز دارد از #بركات #ذاتپاكپروردگار و رشحه اى از رشحات وجود اوست، بنابراين #مخلوق كارى نمى تواند انجام دهد كه بر عظمت خالق بيفزايد، و از اينجا به خوبى مى توان نتيجه گرفت كه #فلسفه و #فايده #احكام عموماً، و #عبادات خصوصاً به خود #انسانها باز مى گردد. #عبادات، فلسفه مشترك و فلسفه خاص دارد؛
🔹 #فلسفه_مشترك «عبادات»، #خضوع و تواضع در پيشگاه خدا و شكستن بت #كبر و غرور و #سركشى و طغيان است. افزون بر اين، #عبادات، انسان را به #ياد_خدا مى اندازد، و قلب و #روح را زنده نگاه مى دارد، و آثار #غفلت و بى خبرى را مى زدايد، و بدين ترتيب #عبادات انسان را هميشه در مسير عبوديّت و #بندگى حق نگاه مى دارد.
🔹اضافه بر اين، هر يك از #عبادات، #فلسفه_ويژه خود را نيز دارد؛ #نماز نهى از فحشا و منكر مى كند، و #روزه مبارزه با هواى نفس را تقويت مى نمايد، و #زكات، اختلاف طبقاتى را از بين مى برد يا كاهش مى دهد، #حجّ باعث اتّحاد صفوف مسلمانان و قوّت و قدرت اسلام مى گردد، و در روايات اسلامى كه در باب فلسفه احكام آمده به همه اين امور اشاره شده است. [۳]
پی نوشتها؛
[۱] سوره ابراهيم، آيه ۸
[۲] سوره آل عمران، آيه ۹۷
[۳] ر ک: نهج البلاغة، صبحی صالح، هجرت، قم، ۱۴۱۴ق، چ اول، ص ۵۱۲، (حکمت ۲۵۲)
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، تهران ۱۳۸۶ش، چ اول، ج ۷، ص ۴۴۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#عبادت #بندگی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️وظیفه ما، امر به معروف و نهی از منکر است
🔹هر کس که خود #مهتدی (هدایتشده) است، میتواند یکی را مهتدی کند، و تدریجاً این #یکییکیها #جماعت را تشکیل میدهند. و وظیفه ما همین است که در صورت امکان، #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر کنیم. اما اینکه چطور نتیجه بدهد، مقدّرات دست ما نیست.
📕در محضر بهجت، ج۱، ص ۲۱۴
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️این که قرآن کریم فرموده که خداوند «سميع الدّعاء» است، به چه معناست؟
🔹در #سوره_آلعمران به تعبير تازه اى برخورد مى كنيم كه خدا را به #سَميعُ_الدُّعاءِ توصيف كرده، و از قول پیامبر بزرگ خداوند #حضرت_زكريا (علیه السلام) نقل می کند كه وقتى حضرت زكريا آن همه شايستگى و مقام را در حضرت مريم (سلام الله علیها) مشاهده كرد ـ و تا آن زمان فرزندى نداشت شوق فرزندى كه برنامه هاى او را ادامه دهد در دل او گل كرد ـ (آن جا بود كه #زكريا (علیه السلام) [با مشاهده آن همه شايستگى در مريم] پروردگار خويش را خواند و گفت:
🔹پروردگارا! از سوى خود، #فرزند_پاكيزهاى [نيز] به من عطا فرما، كه تو دعا را مى شنوى)؛ «هُنالِكَ دَعا زَكَرِيّا رَبَّهُ قالَ رَبِّ هَبْ لی مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَميعُ الدُّعاءِ». [۱] گرچه #سميع به معنى شنونده است، ولى در اين گونه موارد به معنى كسى است كه هم #مىشنود و هم #قبول و #اجابت مى كند، و اين به خاطر آن است كه اگر كسى عملا پاسخ مثبت به چيزى ندهد گویی نشنيده است. [۲]
پی نوشت:
[۱] «ذريّه» به معناى فرزند است و به مفرد و جمع هر دو اطلاق مى شود؛ ولى در اينجا معنى مفرد دارد به قرينه «وليّاً» در آيه ۵ همين سوره.
[۲] الجامع لأحكام القرآن، قرطبى، انتشارات ناصر خسرو، چ اول، ج ۴، ص ۷۲، سورة آل عمران، آيات ۳۷ الى ۳۸
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، تهران، ۱۳۸۶ش، چ نهم، ج ۴، ص ۱۲۰
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد