eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
(آيه ٢) -هشت دستور در يك آيه! در اين آيه چند دستور مهم اسلامى از آخرين دستوراتى كه بر پيامبر صلّى اللّه عليه و آله نازل شده است بيان گرديده كه همه يا اغلب آنها مربوط به حجّ و زيارت خانۀ خداست: ١-نخست خطاب به افراد با ايمان كرده، مى‌فرمايد: «اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! شعائر الهى را نقض نكنيد و حريم آنها را حلال نشمريد» (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللّهِ) . منظور از «شعائر اللّه» مناسك و برنامه‌هاى حجّ است. ٢- «احترام ماههاى حرام را نگاه داريد و از جنگ كردن در اين ماهها خوددارى كنيد» (وَ لاَ الشَّهْرَ الْحَرامَ) . ٣- «قربانيانى را كه براى حج مى‌آورند، اعم از اين كه بى‌نشان باشند -هدى-و يا نشان داشته باشند-قلائد-حلال نشمريد و بگذاريد كه به قربانگاه برسند و در آنجا قربانى شوند» (وَ لاَ الْهَدْيَ وَ لاَ الْقَلائِدَ) . ٤-تمام زائران خانۀ خدا بايد از آزادى كامل در اين مراسم بزرگ اسلامى بهره‌مند باشند و هيچ گونه امتيازى در اين قسمت در ميان قبايل و افراد و نژادها و زبانها نيست بنابراين «نبايد كسانى را كه براى خشنودى پروردگار و جلب رضاى او و حتى به دست آوردن سود تجارى به قصد زيارت خانۀ خدا حركت مى‌كنند مزاحمت كنيد خواه با شما دوست باشند يا دشمن همين اندازه كه مسلمانند و زائر خانۀ خدا مصونيت دارند» (وَ لاَ آمِّينَ الْبَيْتَ الْحَرامَ يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنْ رَبِّهِمْ وَ رِضْواناً) . ٥-تحريم صيد محدود به زمان احرام است، بنابراين «هنگامى كه از احرام (حج يا عمره) بيرون آمديد، صيد كردن براى شما مجاز است» (وَ إِذا حَلَلْتُمْ فَاصْطادُوا) . ٦-اگر جمعى از بت‌پرستان در دوران جاهليت (در جريان حديبيه) مزاحم زيارت شما از خانۀ خدا شدند و نگذاشتند مناسك زيارت خانۀ خدا را انجام دهيد، «نبايد اين جريان سبب شود كه بعد از اسلام آنها، كينه‌هاى ديرينه را زنده كنيد و مانع آنها از زيارت خانۀ خدا شويد» (وَ لا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ أَنْ صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ أَنْ تَعْتَدُوا) . از جملۀ فوق يك قانون كلى استفاده مى‌شود و آن اين كه مسلمانان هرگز نبايد «كينه‌توز» باشند و در صدد انتقام حوادثى كه در زمانهاى گذشته واقع شده برآيند. ٧-سپس براى تكميل بحث گذشته مى‌فرمايد: شما بجاى اين كه دست به هم بدهيد تا از دشمنان سابق و دوستان امروز خود انتقام بگيريد «بايد دست اتحاد در راه نيكيها و تقوا به يكديگر بدهيد نه اين كه تعاون و همكارى بر گناه و تعدى نماييد» (وَ تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ) . ٨-در پايان آيه براى تحكيم و تأكيد احكام گذشته مى‌فرمايد: «پرهيزكارى را پيشه كنيد و از مخالفت فرمان خدا بپرهيزيد كه مجازات و كيفرهاى خدا شديد است» (وَ اتَّقُوا اللّهَ إِنَّ اللّهَ شَدِيدُ الْعِقابِ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 488 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 بخش۱ 🌸 يَا أيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تُحِلُّواْ شَعَائِرَ اللَّهِ وَلَا الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَ لَاالْهَدْىَ وَلَا الْقَلَائدَ وَلَا ءَآمِّينَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ رَّبِّهِمْ وَرِضْوَاناً وَإِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُواْ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنََآنُ قَوْمٍ أَن صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَن تَعْتَدُواْ وَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوَى‏ وَلَا تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدوَانِ وَاتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ ‏ 🍀 ترجمه: اى كسانى كه ایمان آورده‏ اید! حرمت شعائر الهى، و ماه حرام، و قربانى بی نشان و قربانی نشان دار و راهیان بیت الحرام (خانه خدا) كه فضل و خشنودى پروردگارشان را مى‏ طلبند حلال نشمارید و هرگاه از احرام بیرون آمدید مى ‏توانید شكار كنید. و دشمنى گروهى كه شما را از مسجد الحرام بازداشتند، شما را به تجاوز وادار نكنند. و در انجام نیكى‏ ها و تقوا یكدیگر را یارى دهید، و هرگز در گناه و ستم، به هم یارى نرسانید، و خداوند را تقوا پیشه كنید، كه همانا خداوند، سخت كیفر است. 🌷 : حلال نشمارید 🌷 : یعنی نشانه ها، مفرد آن شعیره است در این آیه یعنی مناسک حج است. 🌷 : ماه حرام 🌷 : حیوان بى‏ نشانى است كه براى قربانى در حج هدیه مى‏ شود 🌷 : حیواناتى هستند كه پیش از مراسم حج، با آویختن چیزى به گردن آنها علامت ‏دار مى ‏شوند تا در مناسک حج، قربانى شوند. 🌷 : کسانی که قصد زیارت بیت الله الحرام دارند 🌷 : می طلبند 🌷 : خشنودى 🌷 : از احرام بیرون آمدید 🌷 : می توانید شکار کنید 🌷 : شما را وادار نکنند 🌷 : کینه و دشمنی 🌷 : شما را بازداشتند 🌷 : یکدیگر را یاری دهید 🌷 : نیکی 🌷 : گناه 🌷 : تجاوز 🌷 : سخت کیفر 🌸 در اين آيه چند دستور مهمّ اسلامى بيان گرديده كه همه يا اغلب آنها مربوط به حجّ و زيارت خانه خداست 1⃣ نخست خطاب به افراد با ايمان مى‌ فرمايد: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللّهِ: اى کسانی که ایمان آورده اید! شعائر الهی را حلال نشمارید. منظور از مناسک و برنامه‌ هاى حجّ است. 2⃣ و لا الشهر الحرام: و ماه حرام را حلال نشمارید. احترام ماه هاى حرام را باید نگه داشت و از جنگ كردن در اين ماه ها باید خوددارى كرد این ماه ها عبارت اند از: ذی القعده، ذی الحجه، محرم و ‌رجب 3⃣ و لا الهدی و لا القلائد: و قربانی بی نشان و قربانی نشان دار. حیواناتی را که برای قربانی برای مى ‌آورند، اعمّ از اين كه بى ‌نشان باشند و يا نشان داشته باشند نباید فوری ذبح کنید بگذاريد كه به قربانگاه برسند و در آنجا قربانى شوند. 4⃣ و لا ءآمين البيت الحرام يبتغون فضلا من ربهم و رضوانا: و راهيان بيت الحرام (خانه خدا) که فضل و خشنودی پروردگارشان را می طلبند حلال نشمارید. تمام زائران خانه بايد از آزادى كامل در اين مراسم بزرگ اسلامى بهره‌ مند باشند و هيچ گونه امتيازى در اين قسمت در ميان قبايل و افراد و نژادها و زبان ها نيست بنابراين برای كسانى كه براى خشنودى پروردگار و جلب رضاى او و حتّى به دست آوردن سود تجارى به قصد زيارت خانه خدا حركت مى ‌كنند ایجاد مزاحمت نكنيد. 5⃣ و إذا حللتم فاصطادوا: و هر گاه از احرام بیرون آمدید می توانید شکار کنید. محدود به زمان احرام است، بنابراين هنگامى كه از احرام حج يا عمره بيرون آمديد، صيد كردن براى شما مجاز است. 6⃣ و لا یجرمنکم شنآن قوم أن صدّوكم عن المسجد الحرام أن تعتدوا: و دشمنى گروهی که شما را از مسجد الحرام بازداشتند، شما را به وادار نکنند. اگر جمعى از بت ‌پرستان در دوران جاهليّت در جريان حديبيّه مزاحم زيارت شما از خانه خدا شدند و نگذاشتند زيارت خانه خدا را انجام دهيد، نبايد اين جريان سبب شود كه بعد از اسلام آنها، دشمنی های قدیمی را زنده كنيد و مانع آنها از زيارت خانه خدا شويد. از جمله فوق يک قانون كلّى استفاده مى ‌شود و آن اين كه هرگز نبايد «كينه ‌توز» باشند و در صدد انتقام حوادثى كه در زمانهاى گذشته واقع شده نباید برآيند. 7⃣ و تعاونوا علی البر و التقوی و لا تعاونوا علی الإثم و العدوان: و در انجام نیکی ها و یکدیگر را یاری دهید و هرگز در گناه و ستم، به هم یاری نرسانید. 8⃣ در پايان آيه براى تحكيم و تأكيد احكام گذشته مى ‌فرمايد: وَ اتَّقُوا اللّهَ إِنَّ اللّهَ شَدِيدُ الْعِقاب: و خداوند را تقوا پیشه کنید که همانا خداوند سخت کیفر استِ کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 بخش 2 🌸 يَا أيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تُحِلُّواْ شَعَائِرَ اللَّهِ وَلَا الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَ لَاالْهَدْىَ وَلَا الْقَلَائدَ وَلَا ءَآمِّينَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ رَّبِّهِمْ وَرِضْوَاناً وَإِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُواْ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنََآنُ قَوْمٍ أَن صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَن تَعْتَدُواْ وَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوَى‏ وَلَا تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدوَانِ وَاتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ ‏ 🍀 ترجمه: اى كسانى كه ایمان آورده‏ اید! حرمت شعائر الهى، و ماه حرام، و قربانى بی نشان و قربانی نشان دار و راهیان بیت الحرام (خانه خدا) كه فضل و خشنودى پروردگارشان را مى‏ طلبند حلال نشمارید و هرگاه از احرام بیرون آمدید مى ‏توانید شكار كنید. و دشمنى گروهى كه شما را از مسجد الحرام بازداشتند، شما را به تجاوز وادار نكنند. و در انجام نیكى‏ ها و تقوا یكدیگر را یارى دهید، و هرگز در گناه و ستم، به هم یارى نرسانید، و خداوند را تقوا پیشه كنید، كه همانا خداوند، سخت كیفر استِ 🌸 در جلسه قبلی ترجمه واژه ها و شرح آیه بیان شد، در این جلسه پیام های آیه بیان شده است. 🔹 پيام های آیه 2 سوره مائده 🔹 ✅ از مؤمنان، انتظار ویژه‏ اى دارد. ✅ احترام گذاردن به ، وظیفه‏ ى اهل ایمان است. ✅ هتک حرمت و قداست شعائر الهى، حرام است. ✅ حیوانى هم كه در مسیر هدف الهى قرار گیرد، دارد. ✅ راهیان خانه ‏ى باید مورد احترام قرار گیرند. ✅ هدف اصلى در ، زیارت كعبه است. ✅ و ، راهى براى تحصیل دنیا وآخرت است. ✅ سراغ سود حلال رفتن یک ارزش است. ، فضل پروردگار را كه همان سودِ كسب و كار است، در كنار رضوان و قرب الهى قرار داده است. ✅ هر نوع فعّالیّت اقتصادى و تجارى در مكّه، براى كشورهاى اسلامى آزاد است. ✅ بهره ‏هاى مادّى، تفضّل به انسان و از شئون ربوبیّت اوست. ✅ دشمنى ‏هاى دیگران در یک زمان، مجوّز ظلم و تجاوز ما در زمانى دیگر نمى ‏شود. ✅ بى‏ عدالتى و تجاوز از حدّ، حرام است حتّى نسبت به دشمنان. ✅ وفاى به پیمان‏ ها و حفظ حرمت و قداست شعائر الهى نیاز به همیارى و تعاون دارد. ✅ و جامعه‏ ى اسلامى، باید در صحنه‏ ى بین ‏المللى، از مظلوم و كارهاى خیر، حمایت کند و ظالم و بدى‏ ها را محكوم كند. ✅ براى رشد همه جانبه‏ ى فضایل باید زمینه‏ ها را آماده ساخت و در راه رسیدن به آن هدف، داشت. ✅ به جاى حمایت از قبیله، منطقه، نژاد و زبان، باید از حمایت كرد و به بِرّ ارى رساند. ✅ در جامعه ‏ى اسلامى، تنها نیست و ستمگر یاور ندارد. ✅ كسانى كه قداست شعائر را مى ‏شكنند و به بدى ‏ها كمک مى‏ كنند، باید خود را براى کیفر شدید الهى آماده كنند. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜ سبک زندگی قرآنی 🍂 نوروز را حقیقتاً عید بگیرید. 🍂 🔶قَالَ عِيسَي ابْنُ مَرْيَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنزِلْ عَلَيْنَا مَآئِدَةً مِّنَ السَّمَاءِ تَكُونُ لَنَا عِيداً لِّأَوَّلِنَا وَآخِرِنَا وَآيَةً مِّنكَ وَارْزُقْنَا وَأَنتَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ ( /١١۴) ⚡️درپی درخواست حواریون از حضرت عیسی، مبنی بر نزول مائده ای از آسمان، حضرت عيسى چنین دعا کرد: پروردگارا! مائده اى از آسمان بر ما فرو فرست كه براى نسل كنونى و آيندگان ما عيد، و نشانه اى از تو باشد و ما را روزى ده، كه تو بهترين روزى دهندگانی. 🔴 اصولا لفظ «عيد» از ماده «عود» و به معناى بازگشت است. ⭐️ به روزهایی که صفا و پاكى فطرى نخستين به روح و جان باز مى گردد، و آلودگى ها كه بر خلاف فطرت است، از ميان مى رود، «عيد» گفته شده است. ☘‏ به همین دلیل، امیرالمؤمنین على(عليه ‏السلام) فرموده اند: كُلُّ يَوْم لا يُعْصَى اللّهُ فِيهِ فَهُوَ يَوْمُ عِيد: «هر روز كه در آن معصيت خدا نشود روز عيد است» زيرا روز ترك گناه، روز پيروزى، پاكى و بازگشت به فطرت نخستين است. ✅ پس در ایام عید بکوشیم تا به فطرت الهی و توحیدی خود برگردیم و با تمام توان از گناه دوری کنیم. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜به وقت تلاوت ❁﷽❁ "مُتَّكِئِينَ فِيهَا عَلَى الْأَرَائِكِ ۖ لَا يَرَوْنَ فِيهَا شَمْسًا وَ لازَمْهَرِیرًا- وَدَانِيَةً عَلَيْهِمْ ظِلَالُهَا وَ ذُلِّلَتْ قُطُوفُهَا تَذْلِيلًا" (بهشتیان) در حالى كه در آن بر تخت‌ها تكيه زده‌اند، در آنجا نه آفتابى بينند و نه سرمايى. و سايه‌هاى درختان بر سرشان نزديك و خوشه‌هاى ميوه در دسترس آنان است. 💠 آیات ۱۳ و ۱۴ سوره 💠 🔊استاد شحات محمد انور کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞نماهنگ | همخوانی قاریان دهه نودی، میدان نقش جهان اصفهان 💠بر اساس تلاوت ماندگار سوره استاد عبدالباسط 🌱کاری از قاریان نوجوان، گروه تواشیح تسنيم کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👌چهار ناظر حاضر بر زندگی انسان : هرلحظه و هرزمان چهار دوربین زنده در حال فیلمبرداری از زندگی ما هستند که قرار است روزی در قیامت تمام زندگی ما را به نمایش بگذارند! ❶⇦ ناظر اول〖خــدا〗 است! 🌸 ألَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَری؛ ‏آیا انسان نمیداند که خدا او را نگاه میکند؟ 📚"سوره مبارکه آیه 14" ❷⇦ ناظر دوم〖ملائک مقرب خدا〗 هستند 🌸الله تعالی میفرماید : ما یَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاَّ لَدَیْهِ رَقیبٌ عَتید؛ از شما حرکتی سر نمیزند مگر اینکه دو مأمور در حال نوشتن آن هستند! 📚"سوره مبارکه آیه 18" ❸⇦ سومین ناظر 〖زمین〗 است 🌸خداوند در قران کریم میفرماید : یوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبارَها؛ در آنروز زمین هرچیزی که دیده را بیان میکند. 📚"سوره مبارکه آیه 4" ❹⇦ چهارمین ناظر.اعضاء و جوارح خود ما〗 می‌باشند! 🌸الله سبحان میفرماید : تکَلِّمُنا أَیْدِیهِمْ وَ تَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِما کانُوا یَکْسِبُونَ در آنروز دست‌ها و پاها شهادت می‌دهند که چه کاری کرده‌اند. 📚 "سوره مبارکه آیه 65" کانال 👇 @Targomeh
⚜یک آیه یک تصویر 💠كمَثَلِ الشَّيْطانِ إِذْ قالَ لِلْإِنْسانِ اكْفُرْ فَلَمَّا كَفَرَ قالَ إِنِّي بَرِي‌ءٌ مِنْكَ إِنِّي أَخافُ اللَّهَ رَبَّ الْعالَمِينَ 🔸(فريب اهل كتاب از منافقان،) مثل (اغفال) شيطان است آن‌گاه كه به انسان گفت: كافر شو، پس چون كفر ورزيد، گفت: من از تو تبرّى مى‌جويم، من از خداوندى كه پروردگار جهانيان است مى‌ترسم. ✅سوره "" آیه 16 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☝️خدا بچه نیست ...!🎙 🔊دکتر رفیعی أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ " أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّه " آیا برای اهل ایمان وقت آن نرسیده که دل هایشان برای یاد خدا و قرآنی که نازل شده نرم و فروتن شود؟ 📙سوره مبارکه ، آیه ۱۶. کانال 👇 @Targomeh
🍃یک آیه🍃 🔶 سوره ، آیه ۶ و ٧: وَقَالُواْ يَا أَيُّهَا الَّذِي نُزِّلَ عَلَيْهِ الذِّكْرُ إِنَّكَ لَمَجْنُونٌ لَّوْ مَا تَأْتِينَا بِالْمَلائِكَةِ إِن كُنتَ مِنَ الصَّادِقِينَ ⚡️ ترجمه : وكفار گفتند: اى كسى كه (ادعا دارى) ذكر (الهى) بر اونازل شده به يقين تو ديوانه اى. اگر از راست گويانى چرا فرشتگان را پيش ما نمى آورى؟ 💥توضیح : توجّه به معنويات، نزد گروهى ديوانگى است. 🍁همیشه دشمنان دین و ولایت، دست به تمسخر، توهین و بهانه جویی می‌زدند. (امروز هم همین کار را می کنند.) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥 📖 _(ص) 🦋صلح حديبيّه، فتح مكه و پيروزى‏هاى ديگر🦋 🌻صلح حديبيه يكى از پيروزى‏هاى بسيار بزرگى است كهمسلمانان تحت رهبرى داهيانه رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم به دست آوردند. كه هم مقدمه فتح استراتژيكى مكه و هم داراى پيآمدهاى سياسى و اجتماعى و مذهبى فراوان و عالى بود. 🌱و از آن جا كه اين صلح پيمانى بين مسلمين و مشركان، در سرزمين و روستاى حديبيه (20 كيلومترى مكه در راه جده كه به مناسبت چاه يا درختى كه در آن جا بود، به اين نام ناميده مى‏شد) واقع شده بود، به آن صلح حديبيه گفتند. 🌻صلح حديبيه، به قدرى مهم بود كه موجب زمينه‏سازى پيروزى‏هاى پى در پى ديگر گرديد كه در روايات متعدد، به عنوان فتح المبين معرفى شده است. 🌻زهرى كه از اكابر رجال معروف تابعين است مى‏گويد: فتحى بزرگ‏تر از صلح حديبيه صورت نگرفت، چرا كه مشركان با مسلمانان ارتباط يافتند و اسلام در قلوب آن‏ها جايگزين شد و در مدت سه سال گروه عظيمى به اسلام گرويدند. 🌱صلح حديبيه در مدت كوتاهى، موجب فتح خيبر (در سال هفتم هجرت) و سبب و زمينه ساز فتح عظيم مكه (در سال هشتم هجرت) گرديد. 🌻بر همين اساس است كه اكثر مفسران مى‏گويند: سوره فتح در مورد صلح حديبيه نازل شد كه مقدمه فتح مكه گرديد. 🌱علامه طبرسى نقل مى‏كند: هنگامى كه پيامبر از حديبيه برمى‏گشت (و سوره فتح نازل شد) يكى از اصحاب عرض كردند: اين چه فتحى است كه ما را از زيارت خانه خدا باز داشتند و جلوى قربانى ما را گرفتند؟ 🌻 پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: سخن بدى گفتى، بلكه اين بزرگترين پيروزى ما بود كه مشركان راضى شدند، بدون برخورد خشونت‏آميز، شما را از سرزمين خود دور كنند و به شما پيشنهاد صلح دهند و با آن همه ناراحتى كه قبلا ديده‏اند، تمايل به ترك تعرض نشان دهند 🌱ويرژيل گيورگيو دانشمند رومانى درباره صلح حديبيه مى‏گويد: 🌻همانطور كه جنگ احد از نظيك مرد نظامى، شكست نبود، زيرا قشون مكه نتوانست، قشون اسلام را از بين ببرد و نه كشور اسلام (مدينه) را اشغال نمايد. توقف محمد صلى الله عليه و آله و سلم در حديبيه هم بر خلاف آن چه بعضى از تذكره‏نويسان نوشته‏اند، يك شكست سياسى به شمار نمى‏آمد، بلكه يك موفقيت سياسى محسوب مى‏شود. 🌱انسان اگر اهل سياست هم نباشد مى‏فهمد كه محمد صلى الله عليه و آله و سلم با سياست خود در حديبيه حريف را مجبور كرد كه مطيع سياست او شود. 🌻 قريش آن چنان در حد بالاى غرور بودند كه هرگز نمى خواستند با محمد صلى الله عليه و آله و سلم مذاكره كند و اگر افرادى را مى‏فرستادند، به منظور مذاكره نبود، بلكه به منظور شناسايى وضع مسلمين، و روحيه و قدرت آن‏ها و ميزان وفادارى آن‏ها به محمد صلى الله عليه و آله و سلم بود. سپس مطالبى مى‏گويد كه خلاصه‏اش اين است: 🌱ولى محمد صلى الله عليه و آله و سلم با مانور بيعت رضوان و... آن چنان عمل كرد كه آن‏ها به پاى مذاكره آمدند و پيمان‏نامه‏اى را امضا كردند كه در حقيقت، امضاى گسترش اسلام و القاى رعب و وحشت در دل مشركان و در نتيجه زمينه‏سازى براى شكست قريش بود. کانال 👇 @Targomeh
-چه بسا چیزی خوشایند شما نباشد و خدا خیر کثیری در آن قرار داده باشد. 📚سوره - 16 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👇 محتوای مربوط به 📖 متن قرآن 🎙 صوت تحدیر ( تندخوانی) 🎤 صوت ترتیل 📣 صوت ترجمه قران در شبهای ماه مبارک در کانال صوتهای دلنشین @delneshinha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟪🟪 🪴> 🍁 آسان شدن کارها به دست خداوند > 👈ب. 🌀قرآن، کمک به و مؤمنان را نوعى تمهید و آسان‌سازى زمینه توفیق آنان در و خدمت قرار داده است: « و نُیَسِّرُک لِلیُسرى ». ( اعلى ۸ ) 🔸به نظر برخى ، مقصود آیه این است که ما تو را برای سهله و سمحه یاری می دهیم . 🌀قرآن ، آسانی و در کارهای شایسته را به انفاق کنندگان با تقوا که جزای را باور دارند ، بشارت داده است : * فامّا من اعطی و اتّقی * و صدّق بالحسنی * فسنیسّره للیسری * ( لیل ۵ - ۷ ) 🔸قران کریم ، این و آسانی را در قالب از زبان حضرت موسی نقل می کند : * ربّ اشرح لی صدری * و یسّرلی امری * ( طه ۲۵ و ۲۶ ) . ادامه دارد...... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۳ حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلَامِ ۚ ذَٰلِكُمْ فِسْقٌ ۗ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ ۚ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا ۚ فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِإِثْمٍ ۙ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿٣﴾ کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٣) -در آغاز اين سوره اشاره به حلال بودن گوشت چهارپايان به استثناى آنچه بعدا خواهد آمد شده اين آيه در حقيقت همان استثناهايى است كه وعده داده شد، در اينجا حكم به تحريم يازده چيز شده است. نخست مى‌فرمايد: «مردار بر شما حرام شده است» (حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ) . «و همچنين خون» (وَ الدَّمُ) «و گوشت خوك» (وَ لَحْمُ الْخِنْزِيرِ) . «و حيواناتى كه طبق سنت جاهليت به نام بتها و اصولا به غير نام خدا ذبح شوند» (وَ ما أُهِلَّ لِغَيْرِ اللّهِ بِهِ) . «و نيز حيواناتى كه خفه شده باشند حرامند» (وَ الْمُنْخَنِقَةُ) . خواه بخودى خود و يا بوسيلۀ دام و خواه بوسيلۀ انسان اين كار انجام گردد چنانكه در زمان جاهليت معمول بوده گاهى حيوان را در ميان دو چوب يا در ميان دو شاخۀ درخت سخت مى‌فشردند تا بميرد و از گوشتش استفاده كنند «و حيواناتى كه با شكنجه و ضرب، جان بسپارند و يا به بيمارى از دنيا بروند» (وَ الْمَوْقُوذَةُ) . در تفسير قرطبى نقل شده كه در ميان عرب معمول بوده كه بعضى از حيوانات را به خاطر بتها آنقدر مى‌زدند تا بميرد و آن را يك نوع عبادت مى‌دانستند! «و حيواناتى كه بر اثر پرت شدن از بلندى بميرند» (وَ الْمُتَرَدِّيَةُ) . «و حيواناتى كه به ضرب شاخ مرده باشند» (وَ النَّطِيحَةُ) . «و حيواناتى كه بوسيلۀ حملۀ درندگان كشته شوند» (وَ ما أَكَلَ السَّبُعُ) . سپس به دنبال تحريم موارد فوق مى‌فرمايد: «اگر قبل از آن كه اين حيوانات جان بسپرند به آنها برسند و با آداب اسلامى آنها را سر ببرند و خون بقدر كافى از آنها بيرون بريزد، حلال خواهد بود» (إِلاّ ما ذَكَّيْتُمْ) . در زمان جاهليت بت‌پرستان سنگهايى در اطراف كعبه نصب كرده بودند كه شكل و صورت خاصى نداشت، آنها را «نصب» مى‌ناميدند در مقابل آنها قربانى مى‌كردند و خون قربانى را به آنها مى‌ماليدند، و فرق آنها با بت همان بود كه بتها همواره داراى اشكال و صور خاصى بودند اما «نصب» چنين نبودند، اسلام در آيۀ مورد بحث اين گونه گوشتها را تحريم كرده و مى‌گويد: «حيوانهايى كه روى بتها يا در برابر آنها ذبح شوند همگى بر شما حرام است» (وَ ما ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ) . روشن است كه تحريم اين نوع گوشت جنبۀ اخلاقى و معنوى دارد نه جنبۀ مادى و جسمانى. نوع ديگرى از حيواناتى كه تحريم آن در آيه آمده آنهاست كه بصورت « بخت‌آزمايى» ذبح و تقسيم مى‌گرديده و آن چنين بوده كه: ده نفر با هم شرط بندى مى‌كردند و حيوانى را خريدارى و ذبح نموده سپس ده چوبۀ تير، كه روى هفت عدد از آنها عنوان «برنده» و سه عدد عنوان «بازنده» ثبت شده بود در كيسۀ مخصوصى مى‌ريختند و به صورت قرعه كشى آنها را به نام يك يك از آن ده نفر بيرون مى‌آوردند، هفت چوبۀ برنده به نام هر كس مى‌افتاد سهمى از گوشت برمى‌داشت، و چيزى در برابر آن نمى‌پرداخت، ولى آن سه نفر كه تيرهاى بازنده را دريافت داشته بودند، بايد هر كدام يك سوم قيمت حيوان را بپردازند، بدون اين كه سهمى از گوشت داشته باشند، اين چوبه‌هاى تير را «ازلام» مى‌ناميدند، اسلام خوردن اين گوشتها را تحريم كرد، نه به خاطر اين كه اصل گوشت حرام بوده باشد، بلكه به خاطر اين كه جنبۀ قمار و بخت‌آزمايى دارد و مى‌فرمايد: «و (همچنين) قسمت كردن گوشت حيوان به وسيلۀ چوبه‌هاى تير مخصوص بخت‌آزمايى» بر شما حرام شده است (وَ أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلامِ) . روشن است كه تحريم قمار و مانند آن اختصاص به گوشت حيوانات ندارد، بلكه در هر چيز انجام گيرد ممنوع است و تمام زيانهاى «فعاليتهاى حساب نشده اجتماعى» و برنامه‌هاى خرافى در آن جمع مى‌باشد. و در پايان براى تأكيد بيشتر روى تحريم آنها مى‌فرمايد: «تمام اين اعمال فسق است و خروج از اطاعت پروردگار» (ذلِكُمْ فِسْقٌ) . اعتدال در استفاده از گوشت- آنچه از مجموع بحثهاى فوق و ساير منابع اسلامى استفاده مى‌شود اين است كه روش اسلام در مورد بهره‌بردارى از گوشتها -همانند ساير دستورهايش-يك روش كاملا اعتدالى است، يعنى نه همانند مردم زمان جاهليت كه از گوشت سوسمار و مردار و خون و امثال آن مى‌خوردند، و يا همانند بسيارى از غربيهاى امروز كه حتى از خوردن گوشت خرچنگ و كرمها چشم پوشى نمى‌كنند، و نه مانند هندوها كه مطلقا خوردن گوشت را ممنوع مى‌دانند، بلكه گوشت حيواناتى كه داراى تغذيه پاك بوده و مورد تنفر نباشد حلال كرده و روى روشهاى افراطى و تفريطى خط بطلان كشيده و براى استفاده از گوشتها شرايطى مقرر داشته است. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 492 کانال 👇 @Targomeh
بعد از بيان احكام فوق دو جملۀ پرمعنى در آيۀ مورد بحث به چشم مى‌خورد نخست مى‌گويد: «امروز كافران از دين شما مأيوس شدند بنابراين، از آنها نترسيد و تنها از (مخالفت) من بترسيد» (الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ) . و سپس مى‌گويد: «امروز دين و آيين شما را كامل كردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آيين شما پذيرفتم» (الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً) . روز اكمال دين كدام روز است- منظور از «اليوم» (امروز) كه در دو جملۀ بالا تكرار شده چيست؟ آنچه تمام مفسران شيعه آن را در كتب خود آورده‌اند و روايات متعددى از طرق معروف اهل تسنن و شيعه آن را تأييد مى‌كند و با محتويات آيه كاملا سازگار است اين كه: منظور روز غدير خم است، روزى كه پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله امير مؤمنان على عليه السّلام را رسما براى جانشينى خود تعيين كرد، آن روز بود كه آيين اسلام به تكامل نهايى خود رسيد و كفار در ميان امواج يأس فرو رفتند، زيرا انتظار داشتند كه آيين اسلام قائم به شخص باشد، و با از ميان رفتن پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله اوضاع به حال سابق برگردد، و اسلام تدريجا برچيده شود، اما هنگامى كه مشاهده كردند مردى كه از نظر علم و تقوا و قدرت و عدالت بعد از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله در ميان مسلمانان بى‌نظير بود به عنوان جانشينى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله انتخاب و از مردم براى او بيعت گرفته شد يأس و نوميدى نسبت به آيندۀ اسلام آنها را فرا گرفت و فهميدند كه آيينى است ريشه‌دار و پايدار. نكتۀ جالبى كه بايد در اينجا به آن توجه كرد اين است كه قرآن در سورۀ نور آيۀ ٥٥ چنين مى‌گويد: «خداوند به آنهايى كه از شما ايمان آوردند و عمل صالح انجام داده‌اند وعده داده است كه آنها را خليفه در روى زمين قرار دهد همان طور كه پيشينيان آنان را چنين كرد، و نيز وعده داده آيينى را كه براى آنان پسنديده است مستقر و مستحكم گرداند و بعد از ترس به آنها آرامش بخشد» . در اين آيه خداوند مى‌فرمايد: آيينى را كه براى آنها «پسنديده» ، در روى زمين مستقر مى‌سازد، با توجه به اين كه سورۀ نور قبل از سورۀ مائده نازل شده است و با توجه به جملۀ «رضيت لكم الاسلام دينا» كه در آيۀ مورد بحث، در بارۀ ولايت على عليه السّلام نازل شده، چنين نتيجه مى‌گيريم كه اسلام در صورتى در روى زمين مستحكم و ريشه‌دار خواهد شد كه با «ولايت» توأم باشد، زيرا اين همان اسلامى است كه خدا «پسنديده» و وعدۀ استقرار و استحكامش را داده است، و به عبارت روشن‌تر اسلام در صورتى عالمگير مى‌شود كه از مسألۀ ولايت اهل بيت جدا نگردد. مطلب ديگرى كه از ضميمه كردن «آيۀ سورۀ نور» با آيۀ مورد بحث استفاده مى‌شود اين است كه در آيۀ سورۀ نور سه وعده به افراد با ايمان داده شده است نخست خلافت در روى زمين، و ديگر امنيت و آرامش براى پرستش پروردگار، و سوم استقرار آيينى كه مورد رضايت خداست. اين سه وعده در روز غدير خم با نزول آيۀ «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ. . .» جامۀ عمل بخود پوشيد زيرا نمونۀ كامل فرد با ايمان و عمل صالح، يعنى على عليه السّلام به جانشينى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله نصب شد و به مضمون جملۀ اَلْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ مسلمانان در آرامش و امنيت نسبى قرار گرفتند و نيز به مضمون و رضيت لكم الاسلام دينا آيين مورد رضايت پروردگار در ميان مسلمانان استقرار يافت. در پايان آيه بار ديگر به مسائل مربوط به گوشتهاى حرام برگشته، و حكم صورت اضطرار را بيان مى‌كند و مى‌گويد: «كسانى كه به هنگام گرسنگى ناگزير از خوردن گوشتهاى حرام شوند در حالى كه تمايل به گناه نداشته باشند خوردن آن براى آنها حلال است، زيرا خداوند آمرزنده و مهربان است» و به هنگام ضرورت بندگان خود را به مشقت نمى‌افكند و آنها را كيفر نمى‌دهد (فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجانِفٍ لِإِثْمٍ فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 492 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 بخش1 🌸 حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنزِيرِ وَمَآ أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَآ أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَنْ تَسْتَقْسِمُواْ بِالْأَزْلاَمِ ذَلِكُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِى وَ رَضِيتُ‏ لكُمُ الْإِسْلاَمَ دِيناً فَمَنِ اضْطُرَّ فِى مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ‏ لِّإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ‏ 🍀 ترجمه: بر شما، (خوردن گوشت) مردار و خون و گوشت خوک و حیوانى كه به نام غیر خدا ذبح شود، و حیوان خفه شده و آنچه به ضرب چوب و سنگ مرده و آنچه به سبب پرت شدن مرده و حیوانی که به ضرب شاخ حیوان دیگر از بین رفته و حیوانی که درنده ای آن را کشته و از آن خورده است حرام شده است مگر آنچه به طور شرعى ذبح كرده باشید. همچنین حرام است حیوانى كه براى بت‏ ها ذبح شده یا به وسیله‏ ى چوبه ‏هاى قمار تقسیم مى‏ كنید. همه ‏ى اینها نافرمانى خداست. امروز کسانی که کافر شدند از (شکست) دین شما مأیوس شدند، پس، از آنان نترسید و از من بترسید. امروز دینتان را براى شما كامل كردم، و نعمت خود را بر شما تمام نمودم، و اسلام را به عنوان دین برایتان پسندیدم. پس هر كه در حال گرسنگى شدید گرفتار شود، بى ‏آنكه میل به گناه داشته باشد، (مى‏ تواند از خوردنى‏ هاى تحریم شده بهره ببرد.) همانا خداوند، آمرزنده و مهربان است. 🌷 : مردار و در شرع حيوانى است که بدون ذبح شرعی مرده باشد خواه خود به خود بمیرد یا با ذبح غیر شرعی مرده است. 🌷 : خون 🌷 : گوشت 🌷 : خوک 🌷 : حیوانى است كه خفه شده باشد، چه به دست انسان یا حیوان، یا خود بخود 🌷 : حیوانى است كه با ضرب و شكنجه جان دهد. 🌷 :حیوان که از بلندی پرت شده و جان داده است 🌷 : حیوانى كه بر اثر شاخ ‏زدن مرده باشد. 🌷 : درنده 🌷 : حیوان را به صورت شرعی ذبح کردید 🌷 : سنگ‏هاى بى ‏شكلى بود كه اطراف كعبه نصب شده بود و در برابرش قربانى مى‏ شد و خون قربانى را بر آن مى ‏مالیدند. 🌷 : تقسیم می کنید 🌷 : چوبه های قمار 🌷 : خروج از حق 🌷 : كامل کردم 🌷 : تمام نمودم 🌷 : پسندیدم 🌷 : گرفتار شود 🌷 : گرسنگی 🌷 : میل به باطل و گناه داشتن 🌷 : گناه کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 بخش2 🌸 حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنزِيرِ وَمَآ أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَآ أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَنْ تَسْتَقْسِمُواْ بِالْأَزْلاَمِ ذَلِكُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِى وَ رَضِيتُ‏ لكُمُ الْإِسْلاَمَ دِيناً فَمَنِ اضْطُرَّ فِى مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ‏ لِّإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ‏ 🔴 در جلسه قبلی ترجمه آیه و ترجمه واژه ها بیان شد در این جلسه به تفسیر آیه می پردازیم. 🔴 : شیخ طوسی گوید: از امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام روایت گردیده که این آیه بعد از نصب امام علی علیه السلام به امامت در روز بعد از برگشتن از انجام مناسک حج در سال حجة الوداع نازل گردیده است. 🌸 در اينجا حكم به يازده چيز شده است. نخست مى ‌فرمايد: حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ: بر شما حرام شده است. وَ الدَّمُ: و همچنین . وَ لَحْمُ الْخِنْزِيرِ: و همچنین گوشت خوک. وَ ما أُهِلَّ لِغَيْرِ اللّهِ بِهِ: و آنچه به نام غیر خدا کشته اند وَ الْمُنْخَنِقَةُ: و حیوان خفه شده. خواه به خودى خود و يا بوسيله دام و خواه بوسيله اين كار انجام گردد. و الموقوذة: و حيواناتى كه با شكنجه و ضرب، جان بسپارند و يا به بيمارى از دنيا بروند. وَ الْمُتَرَدِّيَةُ: و آن حیوانی که به سبب پرت شدن از بلندی جان داده است. وَ النَّطِيحَةُ: و حیوانی که به ضرب شاخ حیوان دیگر از بین رفته است. وَ ما أَكَلَ السَّبُعُ: و حیوانی که درنده ای آن را کشته و از بین رفته است. 🌸 سپس به دنبال موارد فوق مى‌فرمايد: إلا ما ذكيتم: مگر آن حیوانی را که ذبح شرعی کردید. اگر قبل از آن كه اين جان بسپرند به آنها برسند و با آداب اسلامى آنها را سر ببرند خواهد بود. در زمان جاهليّت بت ‌پرستان سنگ هايى در اطراف كعبه نصب كرده بودند كه شكل و صورت خاصّى نداشت، آنها را مى ‌ناميدند در مقابل آنها قربانى مى ‌كردند و خون قربانى را به آنها مى ‌ماليدند، و فرق آنها با همان بود كه بت ها همواره داراى اشكال خاصّى بودند امّا نصب چنين نبودند، در آيه مورد بحث اين گونه گوشت ها را تحريم كرده و مى‌ گويد: وَ ما ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ: و آنچه برای بت ها قربانی شده است. روشن است كه اين نوع گوشت جنبه اخلاقى و معنوى دارد نه جنبه مادّى و جسمانى. 🌸 نوع ديگرى از حيواناتى كه تحريم آن در آيه آمده آنهایی است كه بصورت بخت‌ آزمايى ذبح و تقسيم مى‌ گرديده و می فرماید: وَ أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلامِ: و آنچه به وسیله چوبه های قمار سهم بندی می کنید بر شما گشته است. و سپس براى تأكيد بيشتر روى تحريم آنها مى ‌فرمايد: ذلِكُمْ فِسْقٌ: همه این امور نافرمانی از خداست. 🌸 آنچه از مجموع بحث هاى فوق و ساير منابع اسلامى استفاده مى ‌شود اين است كه روش در مورد بهره‌ بردارى از گوشت ها همانند ساير دستورهايش یک روش كاملاً اعتدالى است، يعنى نه همانند مردم زمان جاهليّت كه از گوشت سوسمار و مُردار و خون و امثال آن مى‌خوردند، و يا همانند بسيارى از غربی هاى امروز كه حتّى از خوردن گوشت خرچنگ و كرم ها چشم پوشى نمى‌ كنند، و نه مانند هندوها كه مطلقاً خوردن گوشت را ممنوع مى ‌دانند، بلكه گوشت حيواناتى كه داراى تغذيه پاک بوده و مورد تنفّر نباشد كرده و روى روش هاى افراطى و تفريطى خطّ بطلان كشيده و براى استفاده از گوشت ها شرايطى مقرّر داشته است. کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 بخش3 🌸 حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنزِيرِ وَمَآ أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَآ أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَنْ تَسْتَقْسِمُواْ بِالْأَزْلاَمِ ذَلِكُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِى وَ رَضِيتُ‏ لكُمُ الْإِسْلاَمَ دِيناً فَمَنِ اضْطُرَّ فِى مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ‏ لِّإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ‏ 🔴 در جلسه قبلی به شرح بخشی از آیه پرداختیم و در این جلسه به شرح بخش پایانی آیه می پردازیم. 🌸 بعد از بيان احكام جلسه قبلی، دو جمله پرمعنى در آيه مورد بحث به چشم مى‌ خورد نخست مى‌ فرماید: الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ: امروز کسانی که کافر شدند از شکست دین شما ناامید شده اند پس از آنان نترسید و از من بترسید. و سپس مى‌ فرماید: الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً: امروز دینتان را برای شما کامل کردم و نعمتم را بر شما تمام کردم و را برای شما به عنوان دین پسندیدم. منظور از «اليوم» (امروز) كه در دو جمله بالا تكرار شده چيست؟ آنچه تمام مفسّران شيعه آن را در كتب خود آورده‌ اند و روايات متعدّدى از طریق معروف اهل سنت و شيعه آن را تأييد مى ‌كند و با محتويّات آيه كاملاً سازگار است اين كه: منظور روز است. 🌸 روزى است كه پيامبر اسلام «صلّى اللّه عليه و آله و سلم» امير مؤمنان على «عليه السّلام» را رسماً براى جانشينى خود تعيين كرد، آن روز بود كه آيين به تكامل نهايى خود رسيد و كفّار در ميان امواج يأس فرو رفتند، زيرا انتظار داشتند با از ميان رفتن «صلّى اللّه عليه و آله و سلم» اوضاع به حال سابق برگردد، و اسلام تدريجاً برچيده شود، امّا هنگامى كه مشاهده كردند مردى كه از نظر علم و تقوا و قدرت و عدالت بعد از پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله و سلم» در ميان مسلمانان بى ‌نظير بود به عنوان جانشينى پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله و سلم» انتخاب شده و از مردم براى او بيعت گرفته شد يأس و نوميدى نسبت به آينده اسلام آنها را فرا گرفت و فهميدند كه آيينى است ريشه ‌دار و پايدار. 🌸 در پايان آيه بار ديگر به مسائل مربوط به گوشت هاى برگشته، و حكم صورت اضطرار را بيان مى ‌كند و كسانى كه به هنگام گرسنگى خیلی شدید و شرایط اضطراری ناگزير از خوردن گوشت هاى شوند تکلیف چیست فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجانِفٍ لِإِثْمٍ فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ: پس هر که در حال گرسنگی شدید بی آنکه مایل به گناه باشد ناچار شود، پس یقیناً خداوند آمرزنده ی مهربان است. کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 بخش4 🌸 حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنزِيرِ وَمَآ أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَآ أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَنْ تَسْتَقْسِمُواْ بِالْأَزْلاَمِ ذَلِكُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِى وَ رَضِيتُ‏ لكُمُ الْإِسْلاَمَ دِيناً فَمَنِ اضْطُرَّ فِى مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ‏ لِّإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ‏ 🔴 در جلسه های قبلی به شرح آیه پرداختیم و در این جلسه به پیام های آیه می پردازیم. 🔹 پیام های آیه 3 سوره مائده 🔹 ✅ ، دینى جامع است و همه‏ ى نیازهاى طبیعى و روحى انسان را مورد توجّه قرار داده و نظر صریح مى ‏دهد. ✅ نقش در سلامت جسم و روح، به حدّى است كه در قرآن، بارها بر آن تأكید شده است. ✅ در ، ذبح حیوان هم باید رنگ الهى داشته باشد، وگرنه حرام مى ‏شود. ✅ اگر مضروب یا شاخ خورده، یا پرت شده و دریده شده هنوز رمقى در بدن دارد و آن را ذبح كردید حلال مى ‏شود. ✅ با همه ‏ى مظاهر ، در هر شكل، باید مبارزه كرد. ✅ اگر چه گوشتى كه از راه تیرها و چوبه‏ هاى قمار تقسیم مى ‏‌شود حرام است، ولى به نظر مى‏‌ رسد نه گوشت خصوصیّتى دارد و نه وسیله تقسیم و چوبه ‏هاى تیر، بلكه هر درآمدى از راه قمار است. ✅ مهم‏ ترین روزنه ‏ى امید ، مرگ پیامبر بود كه با تعیین حضرت على‏ علیه السلام به رهبرى، آن روزنه بسته شد. ✅ اگر دشمن خارجى هم شما را رها كند، دشمن داخلى وجود دارد كه باید با خشیت از به مقابله او رفت. ✅ اگر از خط رهبرى غدیر دست برنمى‏ داشتند، هیچ خطرى، از سوى كفّار متوجّه آنان نمى‏ شد. ✅ ، از دینِ كامل مى‏ ترسند، نه دینى كه رهبرش تسلیم، جهادش تعطیل، منابعش تاراج و مردمش متفرّق باشند. ✅ اگر از شما مأیوس نشده‏ اند، چه بسا نقصى از نظر رهبرى در دین شماست. ✅ بدون رهبر، كامل نیست. ✅ همه‏ ى نعمت ‏ها بدون رهبرى الهى ناقص است. ✅ نصب علیه السلام به امامت، اتمام نعمت است و رها كردن ولایت او كفران نعمت و ناسپاسى نعمت، عواقب بدی دارد. ✅ بى ‏رهبر، مورد رضاى خدا نیست. ✅ اضطرار غیر اختیارى، مجوّز مصرف حرام است، پس انسان نباید به اختیار خود را مضطر كند. ✅ قانونى است كه به همه‏ ى حالات و شرایط انسان توجّه داشته باشد، مخصوصاً حالت اضطرار و مخمصه. آرى، در احكام اسلام، بن‏ بست نیست. ✅ شرایط ویژه ‏ى ، نباید زمینه‏ ساز گناه و آزاد سازى مطلق شود، بلكه باید به همان مقدار رفع اضطرار اكتفا كرد. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا