eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 / قرآن با چهارده روایت📝 وَ لَقَدْ آتَيْنا لُقْمانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ وَ مَنْ يَشْكُرْ فَإِنَّما يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ «12لقمان» و ما به لقمان حكمت داديم، كه شكر خدا را به جاى آور و هر كس شكر كند، همانا براى خويش شكر كرده؛ 🔴 حكمت، عطاى خداوند است، نه كسب كردنى. (گرچه مقدّمات آن قابل كسب است.) 🔵 نعمت ويژه، شكر ويژه مى‌طلبد. چنانكه خداوند در برابر اعطاى نعمت ويژه‌ى كوثر به پيامبر اسلام، از او شكر ويژه مى‌خواهد. «إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ. فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ» 🌕 روزى مولاى لقمان از او خواست تا بهترين عضو گوسفند را برايش بياورد. لقمان زبان گوسفند را آورد. روز ديگر گفت: بدترين عضو آن را بياور. لقمان باز هم زبان گوسفند را آورد. چون مولايش دليل اين كار را پرسيد، لقمان گفت: اگر زبان در راه حقّ حركت كند و سخن‌بگويد، بهترين عضو بدن است وگرنه بدترين عضو خواهد بود. در عظمت لقمان همين بس كه خدا و رسول او و امامان معصوم عليهم السلام پندهاى او را براى ديگران نقل كرده‌اند. این آیه هدیه به آل محمد علیه السلام با صلوات کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 آنچه خواهید دید: 🔸گریز از مرگ!!! قال الله فی القرآن أَيْنَمَا تَكُونُواْ يُدْرِككُّمُ الْمَوْتُ وَلَوْ كُنتُمْ فِي بُرُوجٍ مُّشَيَّدَةٍ... هر کجا که باشید مرگ شما را درمی یابد هرچند که در برجهای محکم باشید (سوره نساء آیه78) ╭━═━ 🍃🌸🍃⊱━═━╮ کانال 👇 @Targomeh
- فرزندانتان را با ایمان تربیت کنید تا در بهشت به شما ملحق شوند. (طور:21) 2- دلسوز و خیرخواه خانواده و خویشان خود باشید که یکی از دلایل بهشت رفتن است. (طور: 25-26) 3- از کسانی که خدا را فراموش کرده و برایشان فقط زندگی دنیا مهم است؛ دوری کنید. (نجم: 29) 4- در زندگی تلاش کنید. که هرآنچه می بینید حاصل تلاشتان است و خدا جزای کامل تلاش هایتان را می دهد. (نجم: 39-41) 5- بدانید که هر کار خوب وبد، و بزرگ و کوچکی که انجام داده اید در نامه عملتان ثبت می شود. (قمر: 52-53) 6- ای فروشندگان؛ اجناس را دقیق وزن کنید و برای سود بیشتر با دست کاری ترازو، کم فروشی نکنید. (الرحمن: 9) 7- در راه خدا قرض الحسنه دهید که گویا به خدا قرض داده اید و خدا نیز چند برابرش را به شما پس می دهد. (حدید: 11) 8- نه بخل بورزید و نه دیگران را هنگام انفاق کردن، به بخل ورزیدن تشویق کنید. (حدید: 24) 9- به سبب چیزی که از دستت رفته غمگین نشو و بر آنچه به تو داده شده شادمانی نکن. (حدید: 23) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📋📋 ❇️ > 👈موارد کاربرد اذن الهى > ⬅️13. 🟣 به اذن خویش، مؤمنان را به‌سوى بهشت و گناهان مى‌خواند: «... واللّهُ یَدعوا اِلَى الجَنَّةِ والمَغفِرَةِ بِاِذنِهِ‌ ...». ( بقره ۲۲۱ ) ⬅️14. 🟡در روز ، هیچ‌کس نمى‌تواند بدون اذن خداوند بگوید: « یَومَ یَأتِ لاتُکَلِّمُ نَفسٌ اِلاّ بِاِذنِهِ‌ ...» ( هود ۱۰۵ )، 🟣و چون خداوند، سخن ناروا نمى‌دهد، گفتن آن در قیامت ، غیر ممکن‌است ؛ بلکه سخن مانند شفاعت نیر فقط با اذن او صورت می گیرد . 🟡با توجه به این که بر اساس برخی آیات ، در روز به کافران و مشرکان ، اجازه گفتن داده نمیشود ( یس ۶۵ ؛ مرسلات ۳۵ - ۳۶ ) ، و بر اساس برخی آیات دیگر ، آنان در سخن می گویند ( انعام ۲۳ ؛ یس ۵۲ ) ، در جمع بین آنها ، گوناگونی ارائه شده است: 🔻الف ، است : 👌یکی سخن گفتن که از روی اختیار و اراده است و می تواند یا دروغ باشد . این نوع سخن گفتن در قیامت ممکن نیست ؛ زیرا در آنجا چنین و اختیاری وجود ندارد . 👌نوع دوم ، سخن گفتن از روی و اجبار، و معنای آن ، شدن حالات و ملکاتی است که در دنیا در انسانها پنهان بود . که خداوند ، اجازه آن در قیامت را صادر کرده ، همین نوع است . این گونه سخن اگر باشد ، به این دلیل است که مشرکان و منافقان ، در دنیا به و پندارهای دروغ عادت کرده اند و همین عادت در قیامت می یابد . 🔻ب. ، طولانی و دارای های بسیار است . 👌در بخشی از آن روز یا در بعضی مواقف ، اجازه سخن گفتن داده میشود و در بخش دیگر یا بقیه مواقف اجازه داده نمی شود . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۴۰ أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ يُعَذِّبُ مَنْ يَشَاءُ وَيَغْفِرُ لِمَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿۴۰﴾ مگر ندانسته‏ اى كه فرمانروايى آسمانها و زمين از آن خداست هر كه را بخواهد عذاب مى ‏كند و هر كه را بخواهد مى ‏بخشد و خدا بر هر چيزى تواناست (۴۰) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٤٠) -به دنبال حكم توبۀ سارقان روى سخن را به پيامبر بزرگ اسلام صلّى اللّه عليه و آله كرده، مى‌فرمايد: «آيا نمى‌دانى كه خداوند مالك آسمان و زمين است (و هر گونه صلاح بداند در آنها تصرف مى‌كند) هر كس را كه شايستۀ مجازات بداند، مجازات و هر كس را كه شايستۀ بخشش ببيند، مى‌بخشد و او بر هر چيز تواناست» (أَ لَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللّهَ لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ يُعَذِّبُ مَنْ يَشاءُ وَ يَغْفِرُ لِمَنْ يَشاءُ وَ اللّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 515 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ يُعَذِّبُ مَن يَشَآءُ وَ يَغْفِرُ لِمَن يَشَآءُ وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَىْءٍ قَدِير 🍀 ترجمه: آیا نمی دانى كه فرمانروایى آسمان ها و زمین از آن خداست، هركه را بخواهد عذاب مى ‌كند و هركه را بخواهد مى آمرزد و خداوند بر هر چیزى تواناست. 🌷 : آسمان ها 🌷 : زمین 🌷 : می آمرزد 🌷 : توانا 🌹 این آیه همانند سایر آیات سوره مائده در مدینه نازل شده است به دنبال حكم توبه دزدان که در آیه قبل بیان شد، روى سخن را به «صلّى اللّه عليه و آله» نموده و مى‌ فرمايد: «أَ لَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللّهَ لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ: آیا نمی دانی فرمانروایی آسمان ها و زمین از آن خداست.» چون خدا مالک آسمان ها و زمین است پس هر گونه صلاح بداند در آنها تصرف می کند. سپس می فرماید: «يُعَذِّبُ مَنْ يَشاءُ: و هر که را بخواهد عذاب می کند.» یعنی هر کسی را که شایسته مجازات بداند، مجازات می کند. «وَ يَغْفِرُ لِمَنْ يَشاءُ: و هر که را بخواهد می آمرزد.» و هر کسی را که شایسته بداند او را می بخشد. « وَ اللّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ: و خداوند بر هر چیزی تواناست.» 🔹 پيام های آیه ۴۰ سوره مائده 🔹 ✅ كسى كه بر هستى حاكم است، حقّ دارد قوانین هستى را وضع كند. ✅ مجرمان بدانند كه راه فرارى ندارند و باید به سوى بازگردند. ✅ نیازى به توبه ‌ى بندگان ندارد، چون همه ى هستى از آن اوست. ✅ باید در حالتى میان بیم و امید باشد. ✅ یا ، هردو نمونه اى از قدرت اوست. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 / قرآن با چهارده روایت📝 مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِنْها وَ هُمْ مِنْ فَزَعٍ يَوْمَئِذٍ آمِنُونَ «89نمل» هر كس كار نيكى بياورد، پس براى او (پاداشى) بهتر از عملش خواهد بود، و آنان از هراس آن روز ايمن هستند 🔵در این که منظور از حسنه در این آیه چیست ، مفسران تعبیرات گوناگونی دارند بعضی آن را به کلمه ی توحید < لا اله الا الله > و ایمان به خدا تفسیر کرده اند 🔴برخی آن را اشاره به ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام وامامان معصوم علیهم السلام می دانند ودر روایات متعددی که از طریق اهل بیت رسیده ؛ براین معنا تاکید شده است 🌕از جمله در حدیثی از امام باقر علیه السلام می خوانیم : یکی از یاران علی علیه السلام خدمتش امد ۰ امام فرمود : ایا از معنای این سخن خداوند 《من جاء بالحسنه فله خیر منها 》 به تو خبر دهم ؟ عرض کرد : آری ، فدایت شوم ای امیرالمومنین ۰ آن حضرت فرمود : 《 ، ما اهل بیت است ، و ، و دشمنی با ما 》 💢البته حسنه وسیئه در این ایه ، مفهوم گسترده ای دارد که همه ی اعمال نیک را در بر می گیرد ، از جمله ایمان به خدا وپیامبر اسلام (ص ) و ولایت ائمه علیهم السلام که در راس هر کار نیک قرار. دارد و مانع ازآن نیست که اعمال صالح دیگر نیز مشمول این آیه باشد ۰ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥📚🎆 📖 (ص) 🦋پاسخ به منكر معاد🦋 🍁 پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم پس از توحيد، همواره فكر مردم را به روز رستاخيز و معاد متوجه مى‏كرد، و مى‏فرمود: روزى مى‏آيد كه همه مردگان زنده مى‏شوند. منكران، اين سخن را به مسخره مى‏گرفتند و مى‏گفتند: ما جز اين زندگى دنيا را نداريم، وقتى كه مرديم همه چيز ما تمام مى‏شود. 🌱روزى چند نفر از سران شرك مانند: ابى بن خلف، وليد بن مغيره، عاص بو وائل و... قطعه استخوان پوسيده مرده‏اى را به دست خود گرفته بودند و آن را با دست فشار مى‏دادند، اجزاء آن را (مثل پودر) در برابر باد مى‏پاشيدند و باد آن‏ها را در فضا پراكنده مى‏نمود و مى‏گفتند: محمد را بنگريد كه گمان مى‏كند خداوند ما را بعد از مردن و پوسيده شدن استخوان‏هايمان را مثل اين استخوان، بار ديگر زنده مى‏كند، چنين چيزى محال است كه آيات 66 و 70 سوره مريم در جواب آن‏ها نازل شد. در آيه 66 و 67 مى‏خوانيم: وَ يَوَدُّ الاِْنسَانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِن قَبْلُ وَ لَمْ يَكُ شَيْئًا؛ انسان (منكر) مى‏گويد: آيا پس از مردن، هنگام قيامت از قبر زنده خارج مى‏شوم؟ آيا انسان به خاطر نمى‏آورد كه ما او را قبل از اين آفريديم، در حالى كه چيزى نبود. 🍁خداوندى كه قدرت خود را نشان داده، و انسان‏ها را كه قبلاً جزء خاك بودند آفريده، هم او قادر است كه بار ديگر آن‏ها را از استخوان پوسيده بيافريند. 🌱نظير اين مطلب در آيه 78 تا 80 سوره يس آمده است، كه آن اشخاص منكر، آن استخوان پوسيده را به عنوان مثال نزد پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم آوردند و گفتند: وَ مَن يُحيىِ العِظامَ وَ هِىَ رَمِيمٌ؛ چه كسى اين استخوان‏ها را زنده مى‏كند در حالى كه پوسيده است؟ 🍁پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم به فرمان خدا در پاسخ آن‏ها فرمود: يُحييهَا الَّذِى انشأَها اَوَّلَ مَرَّة وَ هُوَ بِكُلِّ خَلقٍ عَلِيمٍ...؛ 🌱همان كسى آن را زنده مى‏كند كه نخستين بار آن را آفريده است و او بر هر مخلوقى آگاه است، همان خدايى كه براى شما از درخت سبز آتش آفريد، و شما به وسيله آن آتش مى‏افروزيد. 🍁با اين كه آب و آتش دو چيز ضد هم هستند، خداوند مى‏تواند آتش را در دل آب قرار دهد. با توجه به اين كه تمام چوب‏هاى درختان اگر محكم به هم بخورند، جرقه مى‏زنند و به همين دليل گاهى در جنگل‏هاى سبز، آتش سوزى‏هاى وحشتناكى رخ مى‏دهد، اين همان الكتريسيته است كه در درون همه ذرات موجودات جهان، نهفته است. کانال 👇 @Targomeh
🌹 🍂نگذارید گناه در جامعه عادی شود. 🍂 🔶قَالَتْ فَذَلِكُنَّ الَّذِي لُمْتُنَّنِي فِيهِ وَلَقَدْ رَاوَدتُّهُ عَن نَّفْسِهِ فَاسَتَعْصَمَ وَلَئِن لَّمْ يَفْعَلْ مَا آمُرُهُ لَيُسْجَنَنَّ وَلَيَكُوناً مِّنَ الصَّاغِرِينَ (یوسف/٣٢) 🍃ترجمه : (همسر عزيز مصر به زنانى كه دست خود را بريده بودند) گفت: اين همان كسى است كه مرا درباره او ملامت مى كرديد. و البته من از او كام خواستم ولى او پاكى ورزيد. و اگر آنچه را به او دستور مى دهم انجام ندهد، حتماً زندانى خواهد شد و قطعاً از خوارشدگان خواهد بود. ❌ مراحل منحرف کردن جامعه: ⚡️١_ ابتدا زشتی گناه را در جامعه از بین می برند. زلیخا زنان شهر را دعوت کرد تا به آنها بگوید هرکسی جای من بود همینطور می شد. پس من کار زشتی نکرده ام. ⚡️٢_ به انجام گناه، افتخار می کنند. زلیخا در جمله بعدی، با صراحت به زنان گفت: بله. من از يوسف درخواست کردم. ⚡️٣_ جای منکر و معروف عوض شده و ضد ارزش‌ها، ارزش می شوند. و بدنبال آن، خوبان و پاکان، مجرم شناخته می شوند. زلیخا گفت: اگر یوسف به خواسته ام تن ندهد، باید مجازات شود. (و هیچکس هم به این حکم اعتراض نکرد، چون نگاهشان به منکر تغییر کرده بود.) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 اهداف نزول قرآن ✅ توجّه به اهداف نزول قرآن و نیز اهداف سوره‌ها و آیات، نقش زیادی در فهم و تدبّر در آیات قرآن دارد. در قرآن کریم، اهداف متعدّدی برای نزول قرآن بیان شده است که به چند دسته قابل تقسیم است: 🔸اهداف مقدماتی: ۱- قرآن نازل شد تا هشدارگر جهانیان باشد(فرقان/۱) ۲- قرآن نازل شد تا بیان کننده‌ی همه چیز باشد(نحل/۸۹) ۳- قرآن نازل شد تا شما خردورزی کنید(یوسف/۲) ۴- قرآن برای تفکرکردن شما، نازل شد(نحل/۴۴) ۵- قرآن، بشارت‌گر و هشدار دهنده است(فصلت/۴) ۶- قرآن، برای ذکر و یادآوری است(ص/۱) ۷- قرآن، هدایت و رحمت است(نحل/۸۹) ۸- قرآن، برای تدبّر است(ص/۲۹) 🔹اهداف میانی: ۱- قرآن، برای برپایی قسط و عدالت است(حدید/۲۵) ۲- قرآن، برای داوری بین مردم است(بقره/۲۱۳) ۳- قرآن، شفاست(اسراء/۸۲) ۴- قرآن، برای هدایت به راه‌های اَمن و صراط مستقیم است(مائده/۱۵) ۵- قرآن، برای حاکمیت قوانین الاهی است(نساء/۱۰۵) ۶- قرآن، برای رسیدن به تقواست(زمر/۲۸) 🔻هدف نهایی: ⬅️ قرآن نازل شد تا مردم را از تاریکی‌ها به سوی نور ببرد(ابراهیم/۱ و حدید/۹)؛ هدف اساسی و نهایی، هدایت انسان به‌سوی نور الهی و «نورانی شدن انسان» است. «تدبّر در قرآن»؛ تفهّم مجموعه‌ای و منسجم آیات قرآن، کشف جهت هدایتی سوره‌ها، باید ما را به فهم و درک این حقیقت متعالی رهنمون سازد.(ان‌شاءالله) کانال 👇 @Targomeh
🌴 حق_پذیران⚠️ نحل 95-97📖 🥀مرحوم طبرسی ، مفسر بزرگ از این عباس چنین نقل می کند که مردی از اهالی حضر موت خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله رسید و عرض کرد : ای رسول خدا همسایه ای به نام امروءالقیس دارم که قسمتی از زمین مرا غضب کرده است و مردم گواه صدق منند ، ولی چون برای او احترام بیشتری قایلند ، حاضر به حمایت من نیستند .پیامبر صلی الله علیه و آله امروءالقیس را خواست و از او در این زمینه سؤ ال کرد . او در پاسخ همه چیز را انکار کرد . پیامبر صلی الله علیه و آله به او پیشنهاد سوگند کرد ولی شاکی عرض کرد : یا رسول الله این مرد بی بند و باری است که برای او هیچ مانعی ندارد که سوگند دروغ یاد کند 🥀پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود : به حال چاره ای نیست ، یا باید شهود بیاوری و یا باید تسلیم او سوگند او شوی ، به هنگامی که امروء القیس برخواست تا سوگند یاد کند ، پیامبر صلی الله علیه و آله به او مهلت داد و فرمود : در این باره بیندیش و بعدا سوگند یاد کن .آن دو بازگشتند و آیه نازل شد و آنها را از سوگند دروغ و عواقب آن بر حذر داشت . هنگامی که پیامبر صلی الله علیه و آله این آیه را برای آنها خواند امروءالقیس گفت حق است . آن چه نزد من است سر انجام فانی می شود و این مرد راست می گوید . من قسمتی از زمین او را غصب کرده ام ولی نمی دانم چه مقدار بوده است . اکنون که چنین است هر مقدار می خواهد(و می داند حق اوست ) بر گیرد و معادل آن هم بیفزاید؛ به خاطر استفاده ای که در این مدت از زمین کرده ام .، سومین آیه نازل شد . کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 جنگ بدر در قرآن ✅ در سوره‌های آل‌عمران، نساء و انفال و ... به داستان غزوه بدر اشاره و از آن به عنوان یوم الفرقان یاد شده است. جنگ بدر یا غزوه بدر کبری (۱۷ رمضان سال دوم هجری) نقطۀ عطفی در دوران رسالت پیامبر خدا (ص) بود. مسلمان‌ها در مکه مورد ظلم قرار می‌گرفتند؛ برخی به حبشه آواره شدند و برخی به‌ناچار به مدینه هجرت کردند؛ اموال آن‌ها نیز غارت و مصادره شد؛ بنابر این قرآن به آنان اذن داد که با اقدامات دشمن مقابله کنند. «أُذِنَ لِلَّذینَ یُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللّهَ عَلى‏ نَصْرِهِمْ لَقَدیرٌ»(حج/۳۹)؛ به کسانی که جنگ بر آن‌ها تحمیل شده، اذن [جهاد] داده شد. و خدا بر یاری آنان بسیار تواناست. قرآن کریم هدف این نبرد را احقاق حق و نابودی باطل می‌داند.(انفال/۷-۸) 🔹نکتۀ مهمی که در جنگ بدر نمایان می‌شود، سنّت قطعی خداوند برای یاری مؤمنان است.(روم/۴۷) که به سه مورد از آن اشاره می‌کنیم: 🔸یکی از امدادهایی که جنگ بدر به مسلمانان رسید، نزول فرشتگان بود.(انفال/۹-۱۰) 🔸امداد دیگر خدای متعال، آرامش روانی مسلمانان و نزول باران برای پاکی ایشان و دفع وساوس شیطان و استحکام قلوب و پایداری آنان بود.(انفال/۱۱) 🔸از سوی دیگر، خدای متعال ترس و وحشت را در دل کافران انداخت. (انفال/۱۲) ⬅️ این‌گونه بود که مسلمانان با شمار کم و امکانات ناچیز در جنگ بدر پیروز شدند و ضربه‌ای بزرگ بر قریش زدند. هفتاد نفر از قریش در این غزوه کشته شدند که بسیاری از آنان، سرشناسان و اشراف قریش بودند. آنان در هیچ جنگی این تعداد از بزرگان خود را از دست نداده و این‌گونه شکست نخورده بودند. کانال 👇 @Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم / ✅ بِسمِ اللهِ الرَّحمٰنِ الرَّحیٖم. حم وَ الْكِتَابِ الْمُبِينِ. إِنَّآ أَنزَلْنَاهُ فِى لَيْلَةٍ مُّبَارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ (دخان/۱-۳) 🔹به نام الله رحمان رحیم. حا، میم. به كتاب روشنگر سوگند. ما آن را در شبى مبارک و فرخنده نازل كردیم، ما همواره انذار‌كننده بودیم. 🔸كلمه «مبارک» از «بركت» به معناى خیر پایدار و ضد آن كلمه «شوم» است. مراد از شب مبارک، همان شب قدر است كه در ماه مبارک رمضان قرار دارد: «شهر رمضان الّذى انزل فیه القرآن»(بقره/۱۸۵). در ابتدای سوره‌ی قدر هم به این مسأله اشاره شده است. 🔸براى حروف مقطعه معانى زیادى گفته‌اند كه شاید بهترین وجه آن باشد كه قرآن، این معجزه بزرگ الهى از همین حروف است، چنانكه در سوره شورىٰ بعد از حروف (حم عسق) مى‌فرماید: «كذلک یوحى» ما بدین‌گونه وحى مى‌كنیم. در ابتدای جلد دوم تفسیر تسنیم، بیست نظر بیان شده و مورد بررسی قرار گرفته است. كلمه‌ى «مبین» از «ابانة» به معناى روشن و روشنگر است. 🔸قرآن از همه جهت مبارک است: ➖ از جهت نازل كننده؛ «تبارک الّذى نزل الفرقان»(فرقان/۱) ➖ خود قرآن مبارک است؛ «كتاب انزلناه الیک مبارک»(ص/۲۹) ➖ از جهت زمان نزول؛ «فى لیلة مباركة» 🔸در این آیه، زمان نزول قرآن مبارک شمرده شده و در آیات دیگر زمان نزول عذاب، نحس خوانده شده است، « ایّام نَحسات » (فصلت/۱۶). اصولاً مبارک یا منحوس بودن زمان یا به خاطر حوادث تلخ و شیرینى است كه در آنها واقع مى‌شود و یا در خود زمان خصوصیّتى است كه بر ما پوشیده است، چنانكه در قرآن از استغفار در سحرها ستایش شده كه معلوم مى‌شود در عنصر زمان خصوصیّتى است كه ما نمى‌دانیم. ❇️ از پيام‌های آیات ▫️قرآن در زمان پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله به عنوان كتاب مقدّس مطرح بود. (خداوند به آن سوگند یاد مى‌كند) «و الكتاب» ▫️قرآن براى دست‌یابى انسان به نور از جایگاهى بلند نازل شده است. «انزلناه» ▫️زمان‌ها متفاوتند و بعضى بر بعضى دیگر قداست و برترى دارند. «لیلة مباركة» ▫️براى مسائل معنوى، شب زمان مناسب‌ترى است. «لیلة مباركة» ▫️سنّت خداوند، فرستادن هشدار دهنده است. «كنّا منذرین» ▫️براى مردم غافل انذار و هشدار مفیدتر از بشارت است. «منذرین» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📋📋 ❇️ > 👈موارد کاربرد اذن الهى > ⬅️14. ......ادامه 🔻ج. برای حقّ ، اجازه داده می شود ؛ ولی برای باطل اجازه داده نمی شود ، مگر برای این که بودن آن آشکار شود . 🔻 د . به آنان اجازه گفتن داده نمیشود ؛ زیرا نمی توانند سخنی را که مورد واقع شده ، بگویند : چون در سخنانی که‌می گویند، ‌ وجود ندارد تا پذیرفته ، و موجب رهایی آنان شود ؛ بنابراین ، هیچگونه بین آیات وجود ندارد . 🟣در ، سخن‌گفتن و روح نیز فقط با خدا امکان پذیر است : * یوم یقوم الرّوح و الملائکه صفًا لا یتکلمون الّا من اذن له الرّحمن و قال صوابا * ( نبا ۳۸ ) 🟡فاعل * لا یتکلمون * همه ، اعم از روح و ملائکه و انسانها و جنیانند و قول ، کلام حقّی است که هیچگونه باطلی در آن نباشد و مقصود از آیه این است که خدا فقط به کسی که حق بگوید ، اجازه سخن گفتن میدهد . 🟣برخی ، مقصود از آیه پیشین را آن دانسته‌اند که هیچکس نمی کند ، مگر در حق کسی که خداوند ، او را اجازه داده و در دنیا قائل به حق و توحید باشد . 🟡گفته شده : در هیچ کس نمی تواند سخن بگوید ، مگر اینکه از خداوند اجازه بگیرد و فقط کسی از خداوند می گیرد که به او الهام شود و در این صورت ، خدا به او اذن خواهد داد ؛ زیرا در آن جهان ، ممکن نیست الهامی باشد . 🟣در قیامت به اجازه عذر آوردن داده نمی شود : * ..... ثمّ لا یوذن للّذین کفروا و لا هم یستعتبون * ( نحل ۸۴ ) نیز ( مرسلات ۳۶) . 🟡 اجازه ندادن به کافران ،زمینه‌ساز دادن شاهدان اعمال است . 🟣گفته شده : آیه ۸۴ نحل این است که به کافران اجازه برگشت به داده نمی شود . ادامه دارد ......
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ لَا يَحْزُنْكَ الَّذِينَ يُسَارِعُونَ فِي الْكُفْرِ مِنَ الَّذِينَ قَالُوا آمَنَّا بِأَفْوَاهِهِمْ وَلَمْ تُؤْمِنْ قُلُوبُهُمْ وَمِنَ الَّذِينَ هَادُوا سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ سَمَّاعُونَ لِقَوْمٍ آخَرِينَ لَمْ يَأْتُوكَ يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ مِنْ بَعْدِ مَوَاضِعِهِ يَقُولُونَ إِنْ أُوتِيتُمْ هَذَا فَخُذُوهُ وَإِنْ لَمْ تُؤْتَوْهُ فَاحْذَرُوا وَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ فِتْنَتَهُ فَلَنْ تَمْلِكَ لَهُ مِنَ اللَّهِ شَيْئًا أُولَئِكَ الَّذِينَ لَمْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يُطَهِّرَ قُلُوبَهُمْ لَهُمْ فِي الدُّنْيَا خِزْيٌ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ ﴿۴۱﴾ اى پیامبر! کسانی که در کفر می شتابند تو را غمگین نسازند، چه آنان که به زبانشان گفتند: ایمان آوردیم و دل هایشان ایمان نیاورده، و چه آنان که یهودی اند که به شدت شنونده دروغند [با آنکه می دانند دروغ است] و به شدت گوش به فرمان گروهی دیگرند که [از روی حسد و کبر] نزد تو نیامده اند. [آن گروهی که] کلمات [خدا] را پس از استواری در جایگاه هایش تحریف می کنند، [و معنای حقیقی اش را تغییر می دهند و به مقلّدان و مطیعان بی سواد خود] می گویند: اگر [از طرف پیامبر اسلام] احکام [و فرمان هایی مطابق میل ما] به شما ابلاغ کردند بپذیرید، و اگر آن را ابلاغ نکردند [از آن] بپرهیزید. و کسانی که خدا عذاب [و رسوایی و ذلت] شان را بخواهد، تو هرگز نمی توانی چیزی از عذاب خدا را از آنان برطرف کنی. اینانند کسانی که خدا نخواسته دل‌هایشان را پاک کند؛ برای آنان در دنیا خواری و رسوایی، و در آخرت عذابی بزرگ است. (۴۱) (مائده ) @Targomeh
(آيه ٤١) شأن نزول: از امام باقر عليه السّلام نقل شده كه: يكى از اشراف يهود خيبر كه داراى همسر بود، با زن شوهردارى كه او هم از خانواده‌هاى سرشناس خيبر محسوب مى‌شد عمل منافى عفت انجام داد، يهوديان از اجراى حكم تورات (سنگسار كردن) در مورد آنها ناراحت بودند، اين بود كه به هم مسلكان خود در مدينه پيغام فرستادند كه حكم اين حادثه را از پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله بپرسند (تا اگر در اسلام حكم سبكترى بود آن را انتخاب كنند و در غير اين صورت آن را نيز به دست فراموشى بسپارند و شايد از اين طريق مى‌خواستند توجه پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله را نيز به خود جلب كنند و خود را دوست مسلمانان معرفى نمايند) . در اين موقع حكم سنگباران كردن كسانى كه مرتكب زناى محصنه مى‌شود نازل گرديد، ولى آنها از پذيرفتن اين حكم شانه خالى كردند! پيامبر صلّى اللّه عليه و آله اضافه كرد: اين همان حكمى است كه در تورات شما نيز آمده، آيا موافقيد كه يكى از شما را به داورى بطلبم و هر چه او از زبان تورات نقل كرد بپذيريد. گفتند: آرى. پيامبر صلّى اللّه عليه و آله گفت: ابن صوريا كه در فدك زندگى مى‌كند چگونه عالمى است؟ گفتند: او از همۀ يهود به تورات آشناتر است، به دنبال او فرستادند و هنگامى كه نزد پيامبر صلّى اللّه عليه و آله آمد به او فرمود: آيا حكم سنگباران كردن در چنين موردى در تورات بر شما نازل شده است يا نه؟ او در پاسخ گفت: آرى! چنين حكمى در تورات آمده است. پيامبر صلّى اللّه عليه و آله گفت: چرا از اجراى اين حكم سرپيچى مى‌كنيد؟ او در جواب گفت: حقيقت اين است كه ما در گذشته اين حد را در بارۀ افراد عادى اجرا مى‌كرديم، ولى در مورد ثروتمندان و اشراف خوددارى مى‌نموديم، اين بود كه گناه مزبور در طبقات مرفّه جامعۀ ما رواج يافت. به همين جهت ما قانونى سبكتر از قانون سنگسار كردن تصويب نموديم. در اين هنگام پيامبر صلّى اللّه عليه و آله دستور داد كه آن مرد و زن را در مقابل مسجد سنگسار كنند. و فرمود: خدايا من نخستين كسى هستم كه حكم تو را زنده نمودم بعد از آن كه يهود آن را از بين بردند. در اين هنگام آيه نازل شد و جريان مزبور را بطور فشرده بيان كرد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 516 کانال 👇 @Targomeh
تفسير: داورى ميان دوست و دشمن -از اين آيه و چند آيۀ بعد از آن استفاده مى‌شود كه قضات اسلام حق دارند با شرايط خاصى در بارۀ جرايم و جنايات غير مسلمانان نيز قضاوت كنند. آيۀ مورد بحث با خطاب (يا أَيُّهَا الرَّسُولُ) «اى فرستاده!» آغاز شده، گويا به خاطر اهميت موضوع مى‌خواهد حس مسؤوليت را در پيامبر صلّى اللّه عليه و آله بيشتر تحريك كند و ارادۀ او را تقويت نمايد. سپس به دلدارى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله به عنوان مقدمه‌اى براى حكم بعد پرداخته و مى‌فرمايد: «آنها كه با زبان، مدعى ايمانند و قلب آنها هرگز ايمان نياورده و در كفر بر يكديگر سبقت مى‌جويند هرگز نبايد مايۀ اندوه تو شوند» زيرا اين وضع تازگى ندارد (لا يَحْزُنْكَ الَّذِينَ يُسارِعُونَ فِي الْكُفْرِ مِنَ الَّذِينَ قالُوا آمَنّا بِأَفْواهِهِمْ وَ لَمْ تُؤْمِنْ قُلُوبُهُمْ) . بعد از ذكر كارشكنيهاى منافقان و دشمنان داخلى به وضع دشمنان خارجى و يهود پرداخته و مى‌گويد: «همچنين كسانى كه از يهود نيز اين مسير را مى‌پيمايند نبايد مايۀ اندوه تو شوند» (وَ مِنَ الَّذِينَ هادُوا) . بعد اشاره به پاره‌اى از اعمال نفاق‌آلود كرده، مى‌گويد: «آنها زياد به سخنان تو گوش مى‌دهند) اما اين گوش دادن براى درك و اطاعت نيست، بلكه براى اين است) كه دستاويزى براى تكذيب و افترا بر تو پيدا كنند» (سَمّاعُونَ لِلْكَذِبِ) . اين جمله تفسير ديگرى نيز دارد، «آنها به دروغهاى پيشوايان خود فراوان گوش مى‌دهند. ولى حاضر به پذيرش سخن حق نيستند» . صفت ديگر آنها اين است كه نه تنها براى دروغ بستن به مجلس شما حاضر مى‌شوند، بلكه «در عين حال جاسوسهاى ديگران كه نزد تو نيامده‌اند نيز مى‌باشند» (سَمّاعُونَ لِقَوْمٍ آخَرِينَ لَمْ يَأْتُوكَ) . يكى ديگر از صفات آنها اين است كه «سخنان خدا را تحريف مى‌كنند (خواه تحريف لفظى و يا تحريف معنوى هر حكمى را بر خلاف منافع و هوسهاى خود تشخيص دهند) آن را توجيه و تفسير و يا بكلى رد مى‌كنند» (يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ مِنْ بَعْدِ مَواضِعِهِ) . عجب‌تر اين كه آنها پيش از آن كه نزد تو بيايند تصميم خود را گرفته‌اند، «بزرگان آنها به آنان دستور داده‌اند كه اگر محمد حكمى موافق خواست ما گفت، بپذيريد و اگر بر خلاف خواست ما بود از آن دورى كنيد» (يَقُولُونَ إِنْ أُوتِيتُمْ هذا فَخُذُوهُ وَ إِنْ لَمْ تُؤْتَوْهُ فَاحْذَرُوا» . اينها در گمراهى فرو رفته‌اند و به اين ترتيب اميدى به هدايت آنها نيست، و خدا مى‌خواهد به اين وسيله آنها را مجازات كرده و رسوا كند «و كسى كه خدا ارادۀ مجازات و رسوايى او را كرده است هرگز تو قادر بر دفاع از او نيستى» (وَ مَنْ يُرِدِ اللّهُ فِتْنَتَهُ فَلَنْ تَمْلِكَ لَهُ مِنَ اللّهِ شَيْئاً) . آنها به قدرى آلوده‌اند كه قابل شستشو نمى‌باشند به همين دليل «آنها كسانى هستند كه خدا نمى‌خواهد قلب آنها را شستشو دهد» (أُولئِكَ الَّذِينَ لَمْ يُرِدِ اللّهُ أَنْ يُطَهِّرَ قُلُوبَهُمْ) . در پايان آيه مى‌فرمايد: «آنها هم در اين دنيا رسوا و خوار خواهند شد و هم در آخرت كيفر عظيمى خواهند داشت» (لَهُمْ فِي الدُّنْيا خِزْيٌ وَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذابٌ عَظِيمٌ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 517 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ لَا يَحْزُنكَ الَّذِينَ يُساَرِعُون فِى الْكُفْرِ مِنَ الَّذِينَ قَالُواْ ءَامَنَّا بِأَفْوَاهِهِمْ وَلَمْ تُؤْمِنْ قُلُوبُهُمْ وَمِنَ الَّذِينَ هَادُواْ سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ سَماَّعُونَ لِقَوْمٍ ءَاخَرِينَ لَمْ يَأْتُوكَ يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ مِن بَعْدِ مَوَاضِعِهِ يَقُولُونَ إِنْ أُوتِيتُمْ هَذَا فَخُذُوهُ وَإِن لَّمْ تُؤْتَوْهُ فَاحْذَرُواْ وَمَن يُرِدِ اللَّهُ فِتْنَتَهُ فَلَن تَمْلِكَ لَهُ مِنَ اللَّهِ شَيْئاً أُوْلَئِكَ الَّذِينَ لَمْ يُرِدِ اللَّهُ أَن يُطَهِّرَ قُلُوبَهُمْ لَهُمْ فِى الدُّنْيَا خِزْىٌ وَ لَهُمْ فِى الْأَخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ 🍀 ترجمه: اى پیامبر! كسانى كه در كفر شتاب مى كنند، تو را غمگین نسازند، چه آنان كه با دهانشان گفتند: ایمان آورده ایم، ولى دلهایشان ایمان نیاورده است. و چه آنان که یهودی اند و به شدت شنونده دروغند و با همه توان گوش به فرمان گروهی دیگرند که نزد تو نیامده اند. كه براى دروغ سازى با دقّت به سخنان تو گوش مى دهند و همچنین براى قوم دیگرى كه نزد تو نیامده اند، به سخنان تو گوش مى‌ دهند. آنان كلمات را از جایگاه خود تحریف مى ‌كنند و مى ‌گویند: اگر این مطلب به شما داده شد بپذیرید، ولى اگر به شما داده نشد، بپرهیزید و هر كه را خداوند بخواهد مجازات كند تو هرگز در برابر قهر الهى هیچ كارى نمى توانى برایش كنى. آنان كسانی اند كه خداوند نخواسته است د‌ل هایشان را پاک كند. براى آنان در دنیا ذلّت و خوارى، و برایشان در آخرت، عذابى بزرگ است. 🌷 : شتاب و‌عجله می کنند 🌷 : دهان هایشان 🌷 : یهودی اند 🌷 : شنونده اند 🌷 : تحریف می کنند 🌷 : جایگاه هایشان 🌷 : بگیرید 🌷 : بپرهیزید 🌹 بعضی ها در انجام دادن کفر عجله دارند که قرآن درباره آنها می فرماید: یسارعون فی الکفر. که در این آیه به پیامبر اسلام می فرماید: «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ‌ لا يَحْزُنْكَ الَّذِينَ يُسارِعُونَ فِي الْكُفْرِ : ای پیامبر! کسانی که در کفر شتاب‌ می کنند تو‌را غمگین نسازند.» این ها چه کسانی هستند که در شتاب‌ و عجله می کنند؟ 1⃣ : منافقان «مِنَ الَّذِينَ قالُوا ءامَنّا بِأَفْواهِهِمْ وَ لَمْ تُؤْمِنْ قُلُوبُهُمْ: از کسانی هستند که با دهانشان گفتند: ایمان آورده ایم ولی دل هایشان ایمان نیاورده است.»‌ 2⃣ : يهود. «وَ مِنَ الَّذِينَ هادُوا: و از کسانی که یهودی اند» ☑️ آنها زياد به سخنان پیامبر گوش مى‌ دهند امّا براى اطاعت نيست، بلكه براى اين است كه دستاويزى براى دروغ بستن بر پيدا كنند.‌ «سَمّاعُونَ لِلْكَذِبِ: و به شدت شنونده دروغند.» صفت ديگر آنها اين است جاسوس هاى ديگران كه نزد نيامده ‌اند نيز می ‌باشند که سخن چینی کنند. قرآن به پیامبر می فرماید: «سَمّاعُونَ لِقَوْمٍ ءاخَرِينَ لَمْ يَأْتُوكَ: و با همه توان گوش به فرمان گروهی دیگرند که نزد تو نیامده اند.» ☑️ و صفت دیگر آنها سخنان را تحريف مى‌ كنند. «يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ مِنْ بَعْدِ مَواضِعِهِ: آنان کلمات را از جایگاه خود تحریف می کنند.» بزرگان آنها به آنان دستور داده ‌اند كه اگر محمّد «صلی الله علیه و آله و سلم» حكمى موافق خواست ما گفت، بپذيريد و اگر بر خلاف خواست ما بود از آن دورى كنيد که قرآن می فرماید: يَقُولُونَ إِنْ أُوتِيتُمْ هذا فَخُذُوهُ وَ إِنْ لَمْ تُؤْتَوْهُ فَاحْذَرُوا: می گویند اگر این مطلب به شما داده شده بود بپذیرید ولی اگر به شما داده نشده بود بپرهیزید.» ☑️ اين ها اميدى به هدايت آنها نيست، و خدا مى ‌خواهد به اين وسيله آنها را مجازات کند. «وَ مَنْ يُرِدِ اللّهُ فِتْنَتَهُ فَلَنْ تَمْلِكَ لَهُ مِنَ اللّهِ شَيْئاً: و هر که را خداوند بخواهد آزمایش و رسوایش کند تو هرگز در برابر قهر الهی هیچ کاری نمی توانی برایش کنی.» آنها به قدرى آلوده‌ اند كه قابل پاک شدن نمى ‌باشند به همين دليل «أُولئِكَ الَّذِينَ لَمْ يُرِدِ اللّهُ أَنْ يُطَهِّرَ قُلُوبَهُمْ: آنان کسانی اند که نخواسته است دل هایشان را پاک کند.» در پايان آيه مى‌ فرمايد: «لَهُمْ فِي الدُّنْيا خِزْيٌ وَ لَهُمْ فِي الْأخِرَةِ عَذابٌ عَظِيمٌ: برای آنان در دنیا ذلت و خواری و برایشان در آخرت، عذابی بزرگ است.» 🔹 پيام های آیه ۴۱ سوره مائده 🔹 ✅ ، میدانى دارد كه گروهى در آن به سرعت پیش مى روند و هر لحظه به كفرشان اضافه مى شود. ✅ ایمانى ارزش دارد كه در ، راسخ باشد. ✅ ، خیانت فرهنگى یهود است. ✅ ، از شفاعت پیامبر محرومند. ✅ نسبت به عذاب آخرت چیزى نیست. کانال 👇 @Targomeh