eitaa logo
حیات معقول
233 دنبال‌کننده
148 عکس
232 ویدیو
2 فایل
🔻 کانال اصغر آقائی ✍ درباره مسائلی که به‌گمانم مهم است، می‌نویسم؛ شاید برای خودم و تو مفید باشد: ✔ گاه متنی ادبی؛ ✔ گاه تبیین؛ ✔ و گاه نقد 🔺️ اینها دل‌مشغولی‌های یک طلبه هستند. 🔻ارتباط با من: 🆔️ @aq_110
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از عکس‌نوشت🌿
⸤﷽⸣ 🕊️🕊️ وقتی ابر بغض‌کرده بهاری، فریاد شهر را می‌شنود؛ قلب سپید و پر آهش، زیر نور ماه درخششی دوچندان می‌گیرد؛ و آسمان شب در این ماهِ پر خیر، در حیرت است که آغوش خود را بر چشمان پرامید شهر بگشاید، یا عرصه را بر گریستنِ آن‌ ابر بغض‌کرده، بگستراند؛ که ناگهان آذرخشی به تسبیح حق، زبان در کام می‌چرخاند، و نور تسبیح او بغضِ درگلوخفته‌ی آن ابر بهاری را می‌شکند؛ و اشک سیل‌آسای او، بر گونه‌های به‌گریه تَر شده‌ی سالکان حق می‌چکد، و قطرات باران عطر تسبیح حق را بر چهره‌های پر امید به آسمان‌چرخیده، می‌نشاند. عکس‌نوشت🌿 اینجا‌ دل‌نوشته‌ها‌ در قاب‌ تصاویر، قلب‌ و روحت‌ را‌ به‌ جستجو‌ در معنای‌ زندگی‌ دعوت می‌کند. @aksneveshtnoora
🔰 سریان اراده حق در هستی ✍ اصغر آقائی ___________________ 🔻 خداوند فرمود: 💠وَلَا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَٰهًا آخَرَ ۘ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۚ كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ ۚ لَهُ الْحُكْمُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ 💠معبود دیگری را با خدا مخوان، که هیچ معبودی جز او نیست؛ همه چیز جز وجه او فانی است؛ حاکمیت تنها از آن اوست؛ و همه بسوی او بازگردانده می‌شوید! 🔻 در آیه ابتدا خواندنِ "هر الهی غیر از او" نفی شده است. و در ادامه پس از اثبات حق تعالی، بیان می‌کند: ۱) هر شیئی جز او است. و در ادامه ۲) پس از آنکه را تنها از آنِ خداوند دانسته، ۳) رجوع را تنها به سوی او می‌داند. 🔻امّا این فقره‌های آیه چه ارتباطی با هم دارند؟ 🔻هرچند از زوایای مختلف می‌توان به آیه نظر کرد، امّا با توجه به عنوان این نوشته، عرض می‌شود این آیه شریف، چند مرحله مرتبط با هم را بیان می‌دارد: ✔️ ۱. در برای برآوردن حاجت خود نباید سراغ غیر خداوند، چه در آسمان و چه در زمین، بروی؛ به این گمان که غیر او است. ✔️ ۲. امّا چرا تنها یا همان غیر از او نیست؟ ✔️ ۳. خداوند این را با چند پاسخ می‌دهد: ☑️ اوّلاً هیچ الهی جز او نیست "لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُو" ☑️ ثانیاً هیچ شیئی حقیقتاً وجود ندارد "كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ" ☑️ و ثالثاً تنها حاکمیّت از آن اوست. "لَهُ الْحُكْمُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ" ✅ تمام اینها یعنی در هستی تنها خداوند و اراده او جریان دارد. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 معنای وجه الله در قرآن ✍ اصغر آقائی ________________ 🔸 به تناسب و شب ضربت‌خوردن علیه‌السلام بیانی اجمالی درباره به عنوان یکی از القاب ایشان بیان می‌کنم. 🔻 درباره تعابیر مختلفی در قرآن آمده است؛ مانند: ✔ مَا تُنْفِقُونَ إِلَّا ابْتِغَاءَ وَجْهِ اللَّهِ  ✔ فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ ✔ کُلُّ مَنْ عَلَیْها فانٍ* وَ یَبْقی‌ وَجْهُ رَبِّکَ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِکْرامِ ✔ کُلُّ شَیْ‌ءٍ هالِکٌ إِلاَّ وَجْهَهُ 🔻از این آیات: ▪️اولاً سه نتیجه زیر به‌دست می‌آید: ۱) نتیجه‌ی انفاق و اعمال خیر به‌دست‌آوردن وجه الله است، و از سوی دیگر ۲) همه هستی "وجه الله" است؛ و ۳) غیر از وجه الله، همه فانی، و هالک هستند، ▪️ ثانیاً برای ، دو مصداق وجود دارد: ۱. ذات الله است، ۲. تمام هستی. ▫️علاوه بر مصادیق فوق، در احادیث برای وجه الله مصادیق دیگری چون دین الله، انبیاءالله و اميرالمؤمنين و ائمه اطهار علیهم‌السلام بیان شده‌اند. 🔻 این مصادیق یک حقیقت هستند که همان ذات الهی باشند؛ زیرا ، دو جنبه و دارد؛ یعنی ذاتی دارد که همان جنبه حقی است؛ و جنبه دیگر او همان مخلوقات وابسته به ذات او هستند که همان جنبه خلقی او می‌باشند. 🔻 بنابر آنچه گفتیم وجه الله را نیز باید در هر دو جنبه دید، پس: ۱) وجه الله در جنبه خداوند همان است؛ و ۲) در جنبه ، وجه الله و مختلفی مانند اسماء الله، مخلوقات الهی و اسم اعظم حق تعالی یعنی امیرمؤمنان عليه السلام است. ▪️ بر اساس آنچه بیان شد: به طور خلاصه تمام هستی به یک معنا در سه مرتبه یا مصداق خلاصه می‌شود: ۱. ذات الهی، ۲. امام معصوم (انسان کامل)، و ۳. تمام مخلوقات. 🔻اکنون زمان آن است تا دو عبارت زیر که از آیات پیشین به دست آمده است را معنا کنیم: ☑️ ۱. انفاق برای وجه الله است: یعنی هدف با توجه به سه مرتبه فوق باشد؛ مراتبی که به هم وابسته هستند؛ یعنی توقّف در هر مرتبه پایین‌تر، بدونِ بودنِ مرتبه بالاتر، نادرست و ابتر است. بنا بر این مقدمه: ، عامل و و مخلوق است (در مرتبه اول مصداق وجه الله)، اما این تقرب باید ذیل (در مرتبه دوم) و سپس در مرحله سوم باشد. ▫️ نکته: البته هرچقدر مرتبه‌ی قبل در مرتبه‌ی بعد فانی‌تر شود، خالص‌تر است، و اگر مراتب بالاتر در میان باشد، مراتب قبل وجود دارد نه بالعکس. ☑️ ۲. همه جا وجه الله است و همه موجودات هالک هستند: این یعنی در چیزی وجود دارد، که نیست؛ و یا به تعبیر دیگر است اما نابودی نیست؛ زیرا آنچه می‌شود، دیگر در معدوم نمی‌شود؛ و به تعبیر قرآنی صورت می‌گیرد؛ و معنا ندارد شیی معدوم به حق رجوع کند. در حقیقت در است و هر به سوی است، و کامل‌ترین موجود، به عنوان هدف اعلای تمام هستی است، الله است؛ و به هر موجودی چه بدانیم و چه ندانیم عشق به اوست در حقیقت. 🔻بر اساس اجمال بیان شده: ✔️ اولاً امام عليه‌السلام، تمام مظاهر حق است؛ و این وجه تام هم باقی است و هم غیر فانی، و هم اگر نباشد، هستی ندارد تا سیری داشته باشد و اساسا نه ایجاد می‌شود و نه حرکت کمالی در آن معنادار می‌شود. ✔️ و ثانیا تمام مخلوقات و مظاهر حق تعالی، در سیر کمالی خویش به سوی حق، از مجرای وی یعنی امام عليه‌السلام در حرکت هستند؛و لذا ایشان هم است، هم و هادی آنان که فرمود "وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ" است، و هم باب رزق الهی است و هم ... . ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
13.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💔اذان صبح ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ ( ضربت خوردن حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام💔 ❤️‍🔥 و این صدای امین وحی است که در درازنای تاریخ، قلب هر انسان منصف، چه رسد به دوست‌دار او را به درد می‌آورد: تهدَّمَت واللهِ ارکانُ الهُدی، قُتِل ابنُ عمِّ المصطفی، قُتِل علیٌّ المرتضی قسم به الله ارکان هدایت فروریخت، پسر عمّ پیغمبر را کشتند، علی بن ابی طالب را شهید کردند. ✔️ محبّان و شیعیان علی علیه‌السلام، پاسبانِ این درد و اندوهِ سترگ و زیبا باشید؛ دردی که بار تاریخ را بر دوشتان گذاشته است. ✔️ عاشقان، این درد گوارایتان؛ علی، یارتان؛ یاری مظلومان، شادی‌تان؛ کارزار با ظالمان، روزیِ قلب و جان و دستان پرتوانتان 🤲❤️‍🔥❤️‍🔥❤️‍🔥🤲 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
5.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖤بیچاره‌ غمت‌ را‌ راهی‌ به‌ جز‌ نجف‌ نیست 💔🥺💔 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤 شُکوه نگاهی امشب بر قلّه ایمان، نگران، نظاره‌گر رنج‌ها و شِکوه‌های یتیمانی می‌شود، که بی‌پدر شده‌اند. 🖤 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 راهبردهای کلی دین برای حل مسائل زندگی ✍ اصغر آقائی ________________ ☑️ بسیاری از فرد، نیست که در پی آن باشد بلکه است که در پی برای آن است، لیکن آن مسئله در قالب سؤال بروز پیدا می‌کند؛ مانند بسیاری از عقده‌ها، ناراحتی‌ها و مشکلات و شکایت‌های انباشته فرد که در قالب‌های دیگری مانند اعتراض، قهرکردن، فاصله‌گرفتن و ... بروز می‌یابد. ☑️ مقصود از چیست؟ 🔻 راهبردها گزاره‌های ذهنی هستند. برای توضیح آن در ابتدا باید بدانیم بدون ترسیمی صحیح از نمی‌توانیم مشکلی را با حل کنیم. 🔻 مقصود از ترسیم وضع موجود، نه تحلیل جوانب مشکل، که تبیین راهبردهایی است که راهکارها را در درون و ذیل خویش دارند. 🔻 این راهبردها، ذهنی است که عامل اصلی گردش و جریان امور و افعال و گفتار فرد هستند. یعنی در پسِ هر گفتار و رفتار فرد، یک گزاره کلی ذهنی وجود دارد که عاملِ اصلی آن گفتار و فعل است. 🔻 این گزاره‌ها گاه و گاه است. مثلا فردی که در خانواده‌ای با رشد کرده است، غالباً گفتار و افعال خویش را با این گزاره ناخوداگاه ذهنی تنظیم می‌کند که در روابط بین مانعِ ایجاد‌شدنِ عقده‌هایی پنهان در فرد نسبت به جنس مخالف می‌شود، و فردی که با عقده‌های رهاشده وارد ازدواج می‌شود، موفق‌تر است. 🔻 بدون رهاشدن ذهن از این گزاره‌های جهت‌ساز نادرست، و جایگزین‌کردن آنها با گزاره‌های صحیح، نمی‌توان در فعل و گفتار فرد تغییر محسوسی ایجاد کرد. 🔻 هرچند ایجاد این تغییر بسیار سخت است، زیرا با فراوان درونی و بیرونی مواجه می‌شویم. به همین دلیل با شدید و و مانند آن مواجه می‌شدند. بنابراین کار کسانی چون ، ، و ... بسیار سخت است. ▫️ البته نباید با غلیان‌کردن افراد در یک یا و یا ، احساس تغییر در آنها کنیم. البته این مسائل به دلیل آنکه ضربه ناگهانی بر ذهن فرد وارد می‌آورد، سرعت امکان تغییر را بسیار بالا می‌برد، به شرط آنکه ذیل این مسائل و روشها، از راهبردهای صحیح ارائه شود. 🔻 اما چگونه؟ این گزاره‌ها، یا با از افراد آگاه، یا با تبعیت از عقل و یا با تبعیت از که هر دو را دارد، امکان‌پذیر است. 🔻 بنابراین توجه به و مسائل، بسیار مهم است. ☑️ امّا چیست؟ 🔻دین برای حل ابتدا گزاره‌های کلی ذهنی کارسازی، به فرد پیشنهاد می‌دهد تا بتواند ذیل آنها به مشکلات خویش توجه کند؛ توجهی که چه مشکلات حل شوند و چه حل نشوند؛ فرد سود کرده است؛ هرچند با توجه به راهبردهای دینی، راهکارهای عملی فراوان تحقق یافته ذیل آن، مشکل را حل می‌کند. 🔻دین راهبردهای متعددی را بیان می‌کند که تنها به برخی از آنها اشاره می‌کنم: ✔️ انسان، به امتداد حقیقت گسترده او، ندارد. ✔️ انسان خلق‌ شده است؛ ولی دنیا و لذت‌های آن محدود است. ✔️ هیچ در دنیا انسان را به طور کامل نمی کند. ✔️ تمام لذت‌های دنیایی با متعددی همراه است. ✔️ پایان زندگی نیست، پس باید باشیم و آینده را محدود در دنیا نکنیم. ✔️ انسان به اوست و عقلانیت انسان به او. ✔️ انسان در برابر هستی مسئولیت دارد. ✔️ اگر کسی بدون توجه به حقوق دیگران تنها به حقوق خود توجه کند، است. ✔️ لذت‌‌بری چندجانبه مادی و معنویِ انسان استکبار است. ✔️ از استکبار بدون نیرویی برتر از خود انسان‌، به طور کامل تحقق‌پذیر نیست. ✅ با تحقق‌بخشیدن این گزاره‌ها در ذهن خویش، ۱) نگاهمان به خود و هستی و جایگاه‌مان در آن و روابط موجودات دقیق و گسترده می‌شود؛ و ۲) با این نگاه دیگر خود را رها و تنها حس نخواهیم کرد، و ۳) در راه تلاش خواهیم نمود، و ۴) مشکلات را سنگ را ندانسته، سکوهای پرتابی برای ارتقای ظرفیت خود ذیل الهی معنا خواهیم کرد؛ و فردی که خود را تنها ندانسته و همیشه در راه محبوبش تلاش می‌کند، دیگر خار مغیلان راه برایش، نیش نیست که نوش است. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 سیری در غزل‌های حافظ ___________ 🔻تمام این غزل را می‌توان در بیت اول یعنی "عشق آسان نمود اوّل ولی افتاد مشکل‌ها" خلاصه نمود. 🔺حافظ در مجموع در این هفت بیت به ترتیب نکات زیر را در راستای همان موضوع کلی غزل، بیان می‌کند: ۱) مسیر عشق و سلوک فراوانی دارد؛ و اوّلین مشکل آن ۲) توجّه به خود آیات و کَثَرات دنیا است، نه آفريننده‌ی آیات؛ لذا باید ۳) به نشانه‌ها و جَرَس‌هایی که ما را به کوچ و جدایی از مظاهر و توجّه به حقّ توجّه می‌دهند گوش فراداد؛ و ۴) راه و رسم آن، سجّاده‌ی عبودیت است؛ ولی ۵) در عبودیت با موانع متعددی مواجه خواهیم شد؛ که ۶) مهمترین مانع و استکبار است و ۷) راه جداشدن از خودکامگی، رهاکردن دنیا و مدام در محضر حق است. ○○○○○○○○○○ پ.ن: شرح برخی کلمات و عبارت‌ها: 🔹 اَلا یا اَیُّهَا السّاقی اَدِرْ کَأسَاً و ناوِلْها: ای محبوب پیاله‌ای بیاور و بگردان و بنوشان 🔹 طرّه‌گشادن: بازکردن مو‌ها. کنایه از خلق جهان و مظاهر الهی 🔹 جعد مُشکین: موهای تاب‌خورده‌ی عطراگین 🔹 چه خون افتاد در دل‌ها: این طرّه گشاده و افشانده (یعنی مخلوقات و مظاهر خلق‌شده)، بوی محبوب (خدا) را می‌دهند. از آنجا که انسان‌ها ذاتاً در پیِ آن معشوق ازل هستند، ولی تنها به بوی معشوقِ گسترده در این مظاهر، اکتفا کرده، با مشکلاتی چون عدم آرامش مواجه شده‌اند؛ آرامشی که تنها در رسیدن به خداوند حاصل می‌شود. 🔹مَتٰی ما تَلْقَ مَنْ تَهْویٰ دَعِ الدُّنْیا و اَهْمِلْها: اگر ملاقات آن که هوای او در دل داری می‌خواهی، دنیا را رها کن. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 حمله به اسرائیل ✍ اصغر آقائی ________________ 🔻پس از جمله به ایران در دمشق عدّه‌ای معتقدند باید وارد نبرد شود. 🔻 این افراد استدلال‌های مختلفی دارند که شاید شاخص‌ترین آن این است که مدعی هستند ایران در حکم حمله به کشور است. 🔻بابد توجه داشت جزوکشور محسوب‌شدنِ سفارتخانه‌ها، بدین معنا نیست که سفارت ملحق به خاک کشور متبوع‌شان است؛ بلکه می‌توانند داخل سفارتخانه‌ طبق قوانین کشور متبوع خود عمل کنند. 🔻 با گذر از نکته‌ی پیش‌گفته معتقدان به حمله، و عملکرد ، و مسئولین مرتبط با مسئله باید پاسخ سؤالاتی مختلفی را بدهند؛ مانند: ۱) مگه تا الان ايران ‌به مختلف به دشمن صهیونیستی، نمی‌زده است؟ ۲) قرار به زدن باشد، کجا را بزند؟‌ تل‌آویو را؟ حیفا را ... کجا را؟ 🔻 در کنار سؤالات فوق باید توجّه کرد اگر قرار باشد در هر مسئله‌ای مسئولین بر خلاف نگاه ما کاری کنند، به بی‌عرضگی و غیره، متهم شوند؛ چگونه است دیگرانی اشخاص یا دولت‌هایی رو با همین ادله، نقد می‌کنند را برنمی‌تابیم؟ و آنان را به ضد نظام‌بودن و مانند آن متهم می‌کنیم؟ 🔻با توجه به نکته پیش‌گفته، پس باید سراغ معیاری صحیح رفت مانند . در کنار قانون اگر قرار است بر اساس اندیشه و سخنان را توجیه کنیم؛ باید رهبری سخنانی صریح در مسئله بیان کرده باشند که ظاهراً تصریحی وجود ندارد و برخی سخنان وی در مسئله نیز مجمل است و باید توسط شخص ایشان و یا مسئولین مستقیم مرتبط یا مسئله شود. برخی سخنان وی مثلا اگر از رژیم صهیونیستی غلطی سر بزند و رو با خاک یکسان خواهیم کرد. و یا اینکه فرمودند این رژیم زبان زور را می‌فهمد؟ اینها سخنانی است که نیاز به تفسیر دارد. به ویژه باید توجه کنیم که ایشون از عملکرد سپاه و شورای عالی امنیت ملی ابراز نارضایتی نکرده است. لذا مسئله است که رهبری با حمله مستقیم ایران در زمان حاضر موافق است یا خیر. 🔻بنابر آنچه بیان شد باید به شورای عالی امنیت ملی کنیم که هم دارد و تحلیل‌هایی بر اساس و محدود نکنیم؛ به ویژه اینکه ما نمی‌دانیم بین چه تقسیم کاری شده است و اینکه مثلا تصریح می‌کند ایران در همین چند ماه گذشته بسیار از و مقاومت حمایت کرده است، لکن الان امکان رسانه‌ای شدن ندارد. 🔻از سوی دیگر بسیاری اذعان دارند مقاومت ایران است و در حقیقت ایران است که در جبهه نبرد بر دشمن ضربه می‌زند. 🔻از سوی دیگر ما نمی‌دانیم چه کارهای بنیادینی در سوریه و غیره در حال انجام است. به عنوان مثال چه کسی حدس می‌زد حوثی‌ها تا این مقدار پیش رفت در موشک و پهباد داشته باشند. یا مثلا با ، بندر را می‌زند؛ کاری که بسیار عجیب به نظر می‌رسید. 🔻 شب گذشته معترضان تجمع کردند و کاری ندارم درست بود یا خیر و مجوز باید گرفته بشه یا خیر؛ اگر از عدّه‌ای از کسانی که شما نیستند، تجمع کنند با این عنوان که رفتار ایران با کشور است و به این باور داشته باشند که مثلا رفتار و سبب کشته‌شدن نیروهای خودی شده است؛ آیا شما نمی‌گفتید ببینید چه بر سر مملکت عده‌ای جمع شدند و اعتراض میکنند، آقای چرا جمعشون نمی‌کنید؟ مجوزشون کجاست؟ و... ▫️ دقت کنید نمی‌گویم فکر آنها صحیح است؛ بلکه عرض می‌کنم اگر آنان عامل این اتفاقات رو هم و هم حضور تو سوریه بدونند و بگویند هم در ضدّ اسرائیل فعالیت می‌کند پس اسرائیل می‌تواند آنها را به عنوان هدف قرار دهد؛ لذا باید اشتباهات نیروهای خودی را هم پذیرفت. 🔺 آیا این رو شما برخواهید تابید؟ 🔻پس خلاصه کار را به بسپاریم. و سریع نکنیم. ما به رهبری و شورای عالی امنیت ملی و مسئولان عالی داریم. ✔️ اگر ما حمله مستقیم به اسرائیل است، این را رهبری باید صریح بگویند و اگر صریح نمی‌گویند و کار رو به فهم و تصميم شورای عالي امنیت ملی واگذار می‌کنند، پس باید اعتماد کرد و وظیفه‌ای نداریم. ✔️ پس نباید صحنه جنگ رو با غیبت‌کردن دانشجویان و یا لات‌بازی در کوچه و مانند آن تشبیه کرد و بگویم همچنانکه در این موارد با دانشجویی که غیبت بسیار دارد و یا با آن لات ، برخورد جدی نشود، پرروتر می‌شوند؛ اینجا هم مانند آن، اگر مستقیم نزنیم پر رو می‌شوند. این تحلیل و قیاس اشتباه است. موفق باشید 🟢 سخن آخر: به می سجّاده رنگین کُن گَرَت پیرِ مُغان گوید که سالِک بی‌خبر نَبْوَد ز راه و رسمِ منزل‌ها شبِ تاریک و بیمِ موج و گِردابی چنین هایل کجا دانند حالِ ما سبکبارانِ ساحل‌ها ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul