❓پرسش 55:
لطفا برای تمرین و مرور #صرف، نمونه فعلهایی که قاعده های #مهموز و #معتل در آن اجرا بشود را بیان کنید؟
✍️پاسخ:
در پاسخ این دوست عزیز و برای همۀ طلاب عزیز، کتاب #تصریف_الافعال تألیف #محمدعلی_ایرجی رو بهتون معرفی میکنم؛ شما میتونید این کتاب رو در سایت 🌐https://www.ghbook.ir 🌐 مطالعه یا دریافت کنید.
#تمرین #مرور
#صرف #ادبیات_عرب #تجزیه
#معرفی_کتاب
❌مسئولیت شرعی دانلود و استفاده این فایل، بر عهده سایت مذکور و شخص شما است.
https://eitaa.com/saluni
#ره_یافتگان
#حکایاتی_از_زندگی_علماء
#سعید_بن_جبیر 💠قسمت2️⃣
💠#جبیر بردهای حبشی بود. وقتی اسلام ظهور کرد، او هم مسلمان و آزاد شد.
در زمان خلافت معاویه، سال چهل و پنج هجری قمری و در شهر #کوفه، صاحب پسری شد و نام او را #سعید گذاشت.
سعید در همان کودکی و نوجوانی، نبوغ خود را در کسب علم نمایان کرد. برای همین، پدرش او را به #مدینه فرستاد.
در آن زمان، مدینه مرکز گسترش علوم دینی بود و با وجود کارشکنیهای حکومت اموی، کرسی های علمی بزرگی در حال شکوفایی بود.
سعید در مدینه خدمت ابن عباس رفت و از شاگردان او شد.
💠او نزد #ابن_عباس #تفسیر #قرآن، #سنت_پیامبر «صلی الله علیه و آله» و روایات بیشماری را فراگرفت. سعید با تلاش و استفاده از هوش خدادادی خود، پله های ترقی را طی کرد تا جایی که ابن عباس به او اجازه داد، خودش روایت نقل کند. سعید به ابن عباس گفت:«چگونه با بودن شما روایت نقل کنم؟» ابن عباس گفت:« این یک نعمت خدا برای توست .اگر در حضور من روایتی را درست نقل کردی، آن را تایید می کنم و اگر اشتباه نقل کردی، آن را به تو یاد میدهم.»
💠حضور سعید در مدینه او با #امام_سجاد «علیه السلام» آشنا کرد و از محضر امام نیز علوم اسلامی را فرا گرفت. علم فراوان، اخلاق نیکو و وجود پر نور امام سجاد «علیه السلام» باعث شد، سعید یکی از یاران باوفای آن امام شود .
💠سعید عالمی بود که به علمش عمل میکرد. برای همین، در #زهد و #پرهیزگاری نیز زبانزد شده بود تا جایی که به او لقب #فقیه_البکاء را دادند که علاوه بر عالم و فقیه بودن، دلیلی بر #شب_زنده_داری و #عبادت او نیز هست.
او هر دو شب یکبار #قرآن را ختم میکرد و هر وقت به #نماز میایستاد هم چون چوب خشب بود و فراوان #گریه میکرد. سعید بن جبیر هر سال دوبار از شهر خارج میشد که یکبار برای #حج و بار دیگر برای #عمره.
https://eitaa.com/saluni
❓پرسش 56:
لطفا مفهوم منصوب به نزع خافض و دلیل استعمال آن در ادبیات عرب را بیان کنید؟
#منصوبات #منصوب_بنزع_الخافض
#نحو
#ادبیات_عرب
https://eitaa.com/saluni
❓پرسش 57:
تفاوت جزء، شرط، مانع و قاطع را بیان کنید؟
✍پاسخ:
⚫️جزء: اگر #حکم شرعى به #موضوع مرکّبى تعلّق پیدا کند (موضوعى که از اجزاى مختلف تشکیل شده است) در اینجا به هر کدام از آن قسمت ها اصطلاحاً «جزء» مى گویند و همانگونه که حکم به تمام عمل مرکب تعلّق گرفته، به هر یک از اجزا نیز به صورت ضمنى، تعلّق گرفته است.
🍀مثال: نماز از اجزاى مختلفى (نیّت، تکبیرة الاحرام، رکوع، سجود، تشهد و...) تشکیل یافته است، بنابراین همانگونه که خود نماز واجب است، هر یک از اجزاى آن نیز به تبع وجوب نماز، وجوب ضمنى پیدا مى کنند.
🔴شرط: به آن چه خارج از حقیقت موضوع است ولى صحت عمل، منوط به آن است «شرط» گویند، چه مقدّم بر عمل باشد ( #شرط_مقدّم )، مانند وضو براى نماز و یا مقارن باشد ( #شرط_مقارن)، مانند قبله براى نماز و یا پس از عمل باشد ( #شرط_متأخر )، مانند غسل شبانه زن مستحاضه نسبت به صحت روزه او در روز گذشته.
🔵مانع: به آن چه وجودش جلوگیرى از تأثیر مقتضى صحّت عمل مى کند، «مانع» مى گویند.
🍀مثال: لباسى که از پوست حیوان حرام گوشت باشد براى نمازگزار یا زینت طلا براى مردان، مانع صحت نماز است.
⚪️قاطع: به آن چه هیأت اتصالى عمل را بر هم مى زند و میان اجزاى مرکّب فاصله ایجاد مى کند «قاطع» مى گویند.
🍀مثال: خنده و گریه براى امور دنیا در نماز، قاطع آن است.
#جزء #شرط #مانع #قاطع
#دایرة_المعارف_فقه_مقارن
#اصول
📚 دائرة المعارف فقه مقارن
https://eitaa.com/saluni
❓پرسش 56:
لطفا مفهوم منصوب به نزع خافض و دلیل استعمال آن در ادبیات عرب را بیان کنید؟
✍️پاسخ:
🌀حذف #حرف_جر در موارد منصوب بنزع خافض از آنجا که کثرت استعمال داشته است به جهت #تخفیف و #سهولت در گفتار بوده است. مثلا در «ذهبت الشام» به جهت اینکه زیاد به شام میرفته اند و استعمال برای خبر دادن از این امر زیاد بوده است به جهت تخفیف و تسهیل در تلفظ، حرف جر را حذف کرده اند و معنا برایشان به دلیل وجود قرینه، واضح بوده است.
🌀قابل توجه است که در زبان فارسی مشابه این حذف به جهت سهولت و اختصار وجود دارد مانند «رفتم قم» که در اصل «رفتم به قم» است. این شیوه محاوره است از آنجا که متکلم معنا را بدون آوردن حرف به جهت وجود قرینه قابل فهم مخاطب میداند لذا تمایل به حذف دارد مانند «طبق دستور مصرف کنید» یا «ظرف یک روز اطلاع دهید» که دراصل «برطبقِ» و «در ظرفِ» بوده است. (نکته ای از حذف حرف اضافه دستور زبان فارسی، پرویز خانلری، ص318)
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
✳️نکات تکمیلی:
1️⃣ قواعد زبان عربی از استعمالات عرب به دست آمده است و معیار سنجش اعتبار قواعد عربی، استعمالات عرب است. به همین جهت دلایلی که برای برخی استعمالات عرب بیان شده است عمومیت و خصوصیتشان منوط به استعمال عرب است و نمی توان خلاف استعمال عرب آن را گسترش داد. همچنین از آنجا که زبان یک امر بسیار پیچیده و گسترده است و اعراب قبایل مختلفی بودند نباید توقع داشت این مناسبات همه استعمالات را شامل گردد. این نکته ای است که عدم توجه کافی به آن موجب شده برخی طلاب گمان کنند قواعد عربی اعتبار درستی ندارد و مناسبات بیان شده به بیان نادرست ساختگی است درصورتی ادبا تلاش داشتند ساختار استعمالات عرب را تا حد ممکن کشف کنند.
2️⃣ منصوب بنزع خافض در جایی است که بین فعل یا شبه فعل و مفعول آن، حرف جر حذف شده باشد؛ لذا در مواردی که #فعل یا #شبه_فعل نباشد، نمی توان منصوب بنزع خافض دانست.
3️⃣ منصوب بنزع خافض در «أن» و «أنّ» #قیاسی و غیر آن #سماعی است به این نحو که ماده فعل و کلمه منصوب به نزع خافض را نمی توان غیر آن استعمال کرد.
4️⃣مرحوم #رضی موارد منصوب بنزع خافض سماعی مطرح شده را حمل بر قاعده #تضمین می کند و دیگر حرف جر محذوف در نظر نمی گیرد چرا که موارد منصوب به نزع خافض قلیل است ولی تضمین دراستعمالات عرب رایج است. مانند «لاقعدن صراطک المستقیم» که «اقعدن»ّ را متضمن «الزمن»ّ میداند. یعنی «لاقعدن و الزمن صراطک المستقیم.» مواردی را هم منصوب بنابر #ظرفیت از باب تشبیه به #ظرف غیر مختص دانسته است.
#منصوبات #منصوب_بنزع_الخافض
#نحو
#ادبیات_عرب
📚الحدائق الندية في شرح الفوائد الصمدية ؛ صفحهٔ304
📚 شرح رضی، جلد2، صفحهٔ190
https://eitaa.com/saluni
🔆مژده به همۀ طلبه های عزیز پایه های 1 تا 10:
از این به بعد، نگران اشکالات درسی خودتون نباشید👇🏼👇🏼👇🏼
♨️♨️♨️سؤالات درسی خودتون رو به نشانی مدیر کانال @Salooni ارسال و پاسخش رو از طریق همین کانال دریافت کنید.
https://eitaa.com/saluni
❓پرسش 58:
در مواضع مختلفی از مباحث #اصولی از جمله بحث #اوامر، کلمه طبیعت مأمور به ذکر شده است. مراد از طبیعت دقیقا چیست؟
#طبیعت_مأموربه
#اصول_فقه
https://eitaa.com/saluni
❓پرسش 58:
در مواضع مختلفی از مباحث #اصولی از جمله بحث #اوامر، کلمه طبیعت مأمور به ذکر شده است. مراد از طبیعت دقیقا چیست؟
✍🏽پاسخ:
🌀مقدمه: در کتاب کفایه، ذیل اوامر ، بحثی تحت عنوان فصل «الحق أن الأوامر و النواهي تكون متعلقة بالطبائع دون الأفراد استقلالاً» مطرح شده اما در اصول فقه مرحوم مظفر نیامده است. منظور از این عنوان، این است که #اوامر و #نواهى، به طبايع و عناوين كليه تعلق مىگيرد نه به خصوصيات و افراد خارجيه؛ مثلا طبيعت صلاة متعلق امر است نه خصوص فرد خارجى صلاة و هكذا طبيعت غصب متعلق نهى است نه افراد خارجيه آن.( البته طبيعت و عنوان كلى به ملاحظه افرادش موضوع يا متعلق واقع شده است نه بما هى هى )
🌀معنای طبیعت و فردیت: طبیعت، جهت مشترکۀ بین تمام حصص است که ساری در همۀ حصص و افراد و منشأ اثر در همۀ آن ها است. و مراد از فردیت، وجود طبیعة خارجیة همراه خصوصیات و حیثیات و مشخصات خارجیه است. نشانۀ طبیعت، آن است که مفهوم کلی بر آن حمل می شود ( مثلاً الانسان کلی) و خودش بر افرادش حمل می گردد (مثل علی انسان) بخلاف فردیت.
🌀ثمره: یکی از ثمره های این بحث، در بحث ضد است. برای مثال اگر فرد اول نماز با ازاله مزاحمت داشته باشد و اتيان آن فرد به قصد امر محلّ بحث باشد، بنا بر تعلّق امر به طبايع، مىتوانيم فرد مزاحم را نیز به قصد امر به طبيعت انجام دهيم و صحيح باشد اما بنا بر تعلّق امر به افراد، فرد اوّل وقت، امر ندارد تا بشود آن را به قصد امرش انجام داد.
#طبیعت #فردیت #طبیعت_مأموربه
#کفایة_الاصول
#اصول_فقه
📚كفاية الأصول ( طبع آل البيت )، ص 139
📚کفایه فی اسلوبها الثانی، ج2، ص386
📚الحاشية على كفاية الأصول، ج1، ص 318
📚حقایق الاصول، ج1، ص325
https://eitaa.com/saluni
❓پرسش 59:
حکم وضعی و تکلیفی را توضیح دهید؟
#حکم_وضعی #حکم_تکلیفی
#فقه #احکام
https://eitaa.com/saluni
❓پرسش 59:
حکم وضعی و تکلیفی را توضیح دهید؟
✍🏽پاسخ:
🔰#حکم در یکی از تقسیمات، به دو قسم وضعی و تکلیفی تقسیم می شود که توضیح آن به شرح زیر است:
💠حکم تکلیفی: حکمی که مشتمل بر انشاء #بعث یا #زجر یا #ترخیص است. به عبارت دیگر، حکمی است که به مباشرتاً به فعل مکلف از حیث اقتضاء فعل یا اقتضاء ترک یا تساوی تعلق گرفته است. حکم تکلیفی به 5 قسم #وجوب ، #استحباب ، #حرمت ، #کراهت و #اباحه تقسیم می گردد.
🍀مثال: وجوب صلاة حکم تکلیفی است.
💠حکم وضعی: حکمی است که مشتمل بر بعث و زجر یا ترخیص نیست و به فعل یا ترک مکلف تعلق نگرفته است بلکه به اشیاء یا اشخاص تعلق گرفته است و ارتباطی با واسطه یا بی واسطه با فعل مکلف دارد.
🍀مثال: صحت صلاة حکم وضعی است.
🔅نکته: کلیه احکام یا مجعولات شارع برای موضوعات مختلف به غیر از #احکام_خمسه مانند ملکیت، زوجیت، طهارت، نجاست، شرطیت، سببیت، مانعیت، حجیت، ولایت، جواز، صحت و... احکام وضعیه است.
#حکم_تکلیفی #حکم_وضعی
#ارشاد_العقول #درسات_فی_الاصول #دروس_فی_علم_الاصول
#اصول_فقه #فقه
📚إرشاد العقول الى مباحث الأصول ؛ ج4 ؛ ص82
📚دراسات في الأصول، ج4، ص: 154
📚دروس في علم الأصول ( طبع انتشارات اسلامى )، ج1، ص: 63
https://eitaa.com/saluni