eitaa logo
حیات معقول
221 دنبال‌کننده
144 عکس
216 ویدیو
2 فایل
🔻 کانال اصغر آقائی ✍ درباره مسائلی که به‌گمانم مهم است، می‌نویسم؛ شاید برای خودم و تو مفید باشد: ✔ گاه متنی ادبی؛ ✔ گاه تبیین؛ ✔ و گاه نقد 🔺️ اینها دل‌مشغولی‌های یک طلبه هستند. 🔻ارتباط با من: 🆔️ @aq_110
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱🌱 کافیست جریان داشته باشی ... زنده خواهی بود و زندگی‌بخش ... که ایستاییِ ناامیدانه و امیدکُش، صفت مرداب است 🌱🌱 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 رسول الله صلی الله علیه وآله و سلم فرمود: 💠 اعْمَلْ لِدُنْياكَ كَأَنَّكَ تَعِيشُ أَبَداً وَ اعْمَلْ لِآخِرَتِكَ كَأَنَّكَ تَمُوتُ غَداً 🌀 براى دنيايت آن‌گونه عمل كن كه گويى تا ابد زنده‌اى و برای آخرتت نیز چنان کار کن که گویی فردا خواهی مرد. 🔻 Work for your life as though you will live forever; and work for the Hereafter as though you will die tomorrow. 🔹 as though: گویی 🔹forever: ابد 🔹hereafter: آخرت ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ جلسه ۷ | حقیقت توحید در مقررات اسلام ╔═ 🍃🌙🍃 ══════ و تَواصَوا بِالحَقِ‌ّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر : https://eitaa.com/joinchat/2406547504Ca1b69b6c9b ╚═══ 🍃🌙🌙🍃 ═════ ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 توأمان‌بودن عظمت و رحمت الهی ✍ اصغر آقائی __________________________ 🌀 اللّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ مِنْ عَظَمَتِكَ بِأَعْظَمِها وَكُلُّ عَظَمَتِكَ عَظِيمَةٌ 🔻 عظمت از است و هر صفت جلالي، در خود نهفته دارد و اگر در قهر و عظمت پروردگار لطف و رحمت نهان نبود، هرگز موسي عليه السلام، از حالت غش و بيهوشي برنمي‌خاست و قلب هيچ سالكي قادر به شهود آن‌ها نبود. 🔻در کمیل امام علی علیه السلام فرمود: اللهم اني اسئلك برحمتك التي وسعت كل شي‌ء: خدايا به رحمتت كه همه چيز را فرا گرفته تو را مي‌خوانم. 🔻 و نیز فرمود: و بعظمتك التي ملأت كلّ شي‌ء: و به عظمتت كه همه چيز را پر كرده است. 🔻این دو فقره از دعای کمیل در کنار هم به این معناست که همه اشیاء با عظمت حق تعالی پرشده است؛ اما این عظمتِ ملکوتی و غیبی، خود جلوه‌ای از رحمانیت را در دل خویش نهفته دارد. 🔻 لذا درباره هر موجودی، حتی موجودات مادی، تحقیق می‌شود، عظمت الهی در آن دیده می‌شود. 🔻 لذا امام خمینی ره هرچند را از آن جهت که در آن علوّ و کبرائیّت وجود دارد، از ذات الهی می‌دانند؛ اما از جهتی دیگر آن را از صفات دانسته و می‌گویند: 💠 عظيم به اعتبار قهر و سلطنت خداوند بر ملكوت اشياء و قرار داشتن كليدهاي غيب و شهادت در دستان حق تعالي از اسماء صفات است. پس، خداوند متعال از نظر ذات و صفت و فعل عظيم است. 🔻 از آنجا که هر اسمی محلی برای بروز تام خویش دارد، اسم عظیم نیز در قیامت، از به آید و بروز یابد؛ لذا در آن روز تنها پاسخ‌گوی این سؤال که حق تعالي مي‌فرمايد «لِمَنِ الْمُلْكُ الْيَوْمَ: ملك امروز از آن كيست؟» هیچ پاسخ‌گوئی جز خود حق تعالی نیست که فرمود: «لِلَّهِ الْواحِدِ الْقَهَّار» 📚 رک: شرح دعای سحر ص.۳۴-۳۶ پ.ن. 🔺 در روز قیامت آنچه در این دنیا در مرتبه‌ای مظهر بوده است؛ در روز قیامت مظهر می‌شود؛ مثلا ولایت باطنی در آنجا بروز عظیم، رخ خواهد نمود. 🔺 به همین‌ منوال عظمت ملکوت اشیاء در روز یوم تبی السرائر بروز کامل می‌یابد؛ 🔺که فرمود: "وَلِلَّهِ غَيْبُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَإِلَيْهِ يُرْجَعُ الْأَمْرُ: و هر چه در آسمانها و زمین پنهان است همه برای خداست و امور عالم همه به خدا بازگردانده می‌شود". 🔺 طبق آیه غیب و ملکوت دنیا که با عظمت الهی پرشده است در روز قیامت به او باز می‌گردد و کامل رخ می‌نماید. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ جلسه ۹ | تعهد اجتماعی توحید ╔═ 🍃🌙🍃 ══════ و تَواصَوا بِالحَقِ‌ّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر : https://eitaa.com/joinchat/2406547504Ca1b69b6c9b ╚═══ 🍃🌙🌙🍃 ═════ ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🌱🌱 وقتی در مسیر باشی، مهم نیست کجای مسیری؛ همیشه زیبا خواهی بود و امیدوار. 🌱🌱 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
😍 الإمامُ عليٌّ عليه السلام: 🌀 مَن عَمَّر دارَ إقامتِهِ فهُوَ العاقلُ 💠 كسى كه سراى ماندگارى خود را آباد سازد، خردمند است. 🔻 He who builds the home of his lasting residence is sensible. 🔹build: ساختن 🔹lasting: پایانی 🔹residence: ‌اقامت‌گاه 🔹sensible: خردمند ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ جلسه ۱۰ | گستره تعهدات توحیدی ╔═ 🍃🌙🍃 ══════ و تَواصَوا بِالحَقِ‌ّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر : https://eitaa.com/joinchat/2406547504Ca1b69b6c9b ╚═══ 🍃🌙🌙🍃 ═════ ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 شرح دعای سحر/ امام خمینی ره __________________________ 💠 اللّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ مِنْ نُورِكَ بِأَنْوَرِهِ وَكُلُّ نُورِكَ نَيِّرٌ، اللّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِنُورِكَ كُلِّهِ 🔻 بر اساس «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ‌: خداوند آسمان‌ها و زمين است» و تعابیری چون «يا منوّر النور: اي نوراني‌كننده نور» امام خمینی رحمه الله علیه تصریح می‌کنند، نور همان است و در هستی غیر از وجود خداوند، هیچ نور و ظهوری نیست؛ و همه نورها یعنی وجودها به او باز می‌گردند. 🔻 در ادامه امام خمینی ره می‌گوید: داود بن محمود ، شارح فصوص الحكم، و محمد بن حمزه ، شارح مفتاح غيب الجمع و الوجود ... در دو شرح خود به شيخ كبير عربي اندلسي نسبت داده‌اند كه نور از نام‌هاي ذات است و محي‌الدين هر اسمي را كه دلالتش بر ذات روشن‌تر باشد اسم ذات قرار داده و آنچه را دلالتش بر صفات يا افعال روشن‌تر باشد از نام‌هاي صفت يا فعل قرار داده است. 🔻 امام خمینی معتقد است از آنجا که نور ذاتاً روشن است و موجب روشن‌شدن غیر خود نیز است؛ لذا اگر مراد از «غیر» اسماء و صفات خداوند در مرتبه «حضرت الهیه» و «مرتب اسمای الهی» باشد، نور از خواهد بود؛ اما اگر مقصود از «غیر»، مظاهر خارجی و عینیِ حق تعالی باشد؛ نور از خواهد بود؛ چنان‌كه در كلام خداوند تعالي آمده است: «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ‌؛ خداوند نور آسمان‌ها و زمين است». بنابراین نور تحت اسم ظاهر و ربِّ شهادت مطلقه يا همان شهادت مقيده (یعنی عالم ماده) است. ✅ چکیده و برداشت نهائی از سخن امام ره: 🔸 تمام هستی از آن جهت که به واسطه نور حق تعالی روشن است و از طرفی دیگر مراتب دارد، لذا در ابتدای فقره محل بحث از دعای سحر؛ به این مراتب و کثرت اسمائی و صفاتی و افعال متکثر خداوند اشاره دارد؛ 🔸 اما از آنجا همه این نورها وابسته به یک نور هستند لذا از این جهت کثرتی نیست بنابراین آخر این بخش از دعا می‌فرماید "کل نور نیر" و آن کثرت به وحدت ختم می‌شود. 📚 شرح دعای سحر ص. 35-41 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
◀️ به تناسب اشاره امام خمینی ره به آیه نور در شرح خویش، در متن زیر چند پرسش و پاسخ درباره این آیه مطرح می‌شود☺️👇👇🌺🌺
🔰 چند پرسش و پاسخ درباره آیه نور ✍ اصغر آقائی __________________________ 🌱🌱 اللهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ فيها مِصْباحٌ الْمِصْباحُ في زُجاجَةٍ الزُّجاجَةُ كَأَنَّها كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لا شَرْقِيَّةٍ وَ لا غَرْبِيَّةٍ يَكادُ زَيْتُها يُضي‌ءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ نُورٌ عَلى نُورٍ يَهْدِي اللهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشاءُ وَ يَضْرِبُ اللهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ وَ اللهُ بِكُلِّ شَيْ‌ءٍ عَليمٌ 🌱🌱 🌀 چند سؤال و پاسخ: 🔻 1. سؤال اول: چرا در آغاز ، خداوند «الله» را در آغاز آیه «نورِ» هستی بیان می‌کند: «اللهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» و در انتهای آیه می‌فرماید «الله» به نور خودش هدایت می‌کند: «يَهْدِي اللهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشاءُ»؟ 🔹 پاسخ: 💠 چند پاسخ می‌توان درباره این آیه مطرح کرد، که همه آنها هم می‌توانند صحیح باشند و در عین حال همه آنها مقصود آیه باشد (زیرا در اکثر از یک معنا جایز است): ✔️ - از آنجا که خداوند نور تمام هستی است، لذا تمام هستی او هستند؛ یعنی هستی بسط یافته صفات الهی هستند؛ و این یعنی تمام هستی به سوی او می‎کنند؛ لذا «یهدی الله بنوره» یعنی خداوند به واسط این مظاهر، که نورهای متفرق الهی هستند، به اساس این نورها، یعنی الله هدایت می‌کنند؛ یعنی خداوند با این الهی، به سوی خود هدایت می‌کند. ✔️ - از آنجا که نور در «بنوره» وابسته به مطلقه الله تعالی شده است؛ لذا مقصود از نور در این جا باید باشد که آن هویت مطلقه است؛ و آن است؛ لذا معنای آیه این می‌شود خداوند همه را به سوی ولیّ خدا فرامی‌خواند. و این بدان معنا است که هرکسی در جهان هستی و وجود خویش و اسماء و صفات الهی غور کند، حتما به وجود انسان کامل خواهد رسید؛ علاوه بر آنکه هدایتی تشریعی نیز به سوی او صورت گرفته است؛ همچنانکه علیه السلام فرمود: «فَالنُّورُ عَلِیٌّ یَهْدِی اللَّهُ لِوِلَایَتِنَا مَنْ أَحَبَّ» و این انسان کامل هدایت می‌‌کند که فرمود: الْحُجَّةُ قَبْلَ الْخَلْقِ وَ مَعَ الْخَلْقِ وَ بَعْدَ الْخَلْقِ: حجت الهی قبل از خلق و با خلق و بعد از خلق هست (و هدایت و امور هستی و ... به دست اوست) و ده‌ها روایت شبیه به آن. ✅ نتیجه پاسخ دوم: همه افراد در جهان هستی تحت انسان کامل و امام معصوم علیه السلام قرار دارند؛ اما آنان از دو طریق عقل و نقل به دیگران می‌رسد؛ لذا هرکسی در هر جا تابع عقل صریح باشد، در حقیقت تابع ولایت امام علیه السلام است. 🔻 2. سؤال دوم: وقتی انسان کامل، الله است، و از سوی دیگر الله نور هستی است: «اللهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» است؛ و می‌دانیم تمام هستی وابسته به الله است، آیا می‌توان گفت، تمام هستی به خلیفه الله وابسته است؟ 🔹 پاسخ: 💠 بله؛ با این تفاوت که تمام هستی به خلیفه الله، بالعرض (یعنی به‌تبعِ وجود حق تعالی)است؛ اما وابستگی به حق تعالی بالذات است نه بالعرض؛ لذاست که همین آیه در روایات به اهل بیت علیهم السلام تفسیر شده است و لذاست که در احادیث فرمودند: لَوْ أَنَ الْإِمَامَ رُفِعَ مِنَ الْأَرْضِ سَاعَهًًْ لَمَاجَتْ بِأَهْلِهَا کَمَا یَمُوجُ الْبَحْرُ بِأَهْلِه: اگر امام یک ساعت در روی زمین نباشد، زمین ساکنان خود را فرو می‌برد همان‌طور که دریا انسان را [در] امواج خروشان غرق می‌نماید. پ.ن اصطلاح "استعمال لفظ در اکثر از یک معنا" که در متن آمده است به این معنا است که آیا متکلم می‌تواند یک لفظ یا یک جمله بگوید و در عین حال چند معنا مد نظر او باشد؟ که اجمالا عرض می‌کنم این چنین استعمالی در الفاظ قرآن و احادیث جایز است. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
😍 الإمامُ عليٌّ عليه السلام: 🌀 لَمّا سُئل: أيُّ صاحبٍ شرٌّ؟ : المُزَيِّنُ لكَ مَعصيةَ اللّه ِ 💠 وقتى از وى پرسيده شد: بدترين همنشين كدام است؟ فرمود : آن كه معصيت خدا را در نظرت زيبا جلوه دهد. 🔻 The commander of the Faithful (AS) was asked 'which is the worst companion? He replied "the one who glamorizes acts of disobedience of Allah to you. 🔹commander: امیر 🔹 Faithful: مؤمن 🔹 companion: همراه، دوست 🔹 glamorize: زیباجلوه‌دادن 🔹 disobedience: نافرمانی، عدم اطاعت ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ جلسه ۱۱ | عبادت شدن تمام اعمال انسان موحد ╔═ 🍃🌙🍃 ══════ و تَواصَوا بِالحَقِ‌ّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر : https://eitaa.com/joinchat/2406547504Ca1b69b6c9b ╚═══ 🍃🌙🌙🍃 ═════ ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🌱🌱 یا جاری اللصیق ای همسایه دیوار به دیوار من چه بگویم ... همسایه دیوار به دیوار همه چیز را گفت😔 و این قلبِ خموش من است که به گفتار شده؛ و من در حیرتم که سکوت او، حاصل شوق است؛ یا شرم ناسپاسی 😭 🌱🌱 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 نکاتی از شرح دعای سحر: رحمت ✍ اصغر آقائی __________________________ 💠 اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ رَحْمَتِكَ بِأَوْسَعِها وَ كُلُّ رَحْمَتِكَ واسِعَةٌ، اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِرَحْمَتِكَ كُلِّها. 🔻خداوند به دو «الرحمن» و «الرحیم» شناخته می‌شود؛ که به تعبیر امام خمینی ره « مقام كمال وجود است و مقام بسط وجود.» 🔻 امام خمینی رحمه الله علیه در تبیین این عبارت می‌گویند: وجود با رحمت رحماني پديدار شده و هر پديده‌اي با رحمت رحيمي به كمال معنوي و هدايت باطني خويش مي‌رسد، بدين لحاظ وارد شده است كه «يا رحمن الدنيا و رحيم الآخرة؛ اي رحمان سراي دنيا و رحيم سراي آخرت» 🔻 و این رحمت در واقع همان است که خداوند در تمام موجودات برای رسیدن به کمال خویش قرار داده است؛ چه عشق طبیعی و چه عشق اختیاری و مانند آن (در این زمینه مطالعه العشق مفید است) ✅ چکیده و حاصل سخن: 🔻 هرچند تمام موجودات و کمالات آنها حاصل رحمانیت و رحمیت است، و به دلیل وجودی آنها، طبیعتا این رحمانیت و رحیمیت نیز تفاضل و مراتب خواهد داشت؛ اما از آنجا که همه این رحمان و رحیمیت‌های بسط‌یافته در جنبه خداوند، در جنبه او به وحدت نزدیک شده و در نهایت در و ذات حق تعالی به کمال وحدت می‌رسند، لذا این تفاضل که در ابتدای این بخش از دعای سحر بیان شده است، در نهایت به وحدت می‌رسد و همه آنها به وسعتِ بدون هیچ مرتبه‌ای توصیف می‌شوند: کل رحمتک واسعه 📚 شرح دعای سحر ص.43-49 پ.ن. در فلسفه و عرفان، لزوماً به معنای آنچه در علم اخلاق و عرف زبان فارسی می‌شناسیم که مثبت دارد نیست؛ بلکه هر به تناسب خویش، کمال لایق است؛ لذا مثلا عاشق بروز خویش در اوج است. به همین دلیل است که امام خمینی ره تصریح می‌کنند: نفس‌هاي واژگون درنده و حيوان‌خو و شيطان‌صفت به جهنم و دركات و عقرب‌ها و مارهاي آن به حسب آنچه كِشته‌اند خواهند رسيد، چرا كه رسيدن به اين مراتب براي نفس‌هاي واژگون اهريمني و غير آن كمال محسوب مي‌شود. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ سخنان جذاب Ahmed Deedat در رابطه با مفاهیم دینی در زبان قبایل مختلف آفریقایی () 🔸احمد دیدات، مبلغ برجسته اهل آفریقای جنوبی به بیش از 20 زبان از جمله انگلیسی، فرانسوی، اسپانیول، عربی و... مسلط بود. او در سال 2005 از دنیا رفت. 🔸مشاهده این مستند برای همه فعالان حوزه دین و فرهنگ توصیه می‌شود. 🎦 ترجمه و تدوین: انجمن بین المللی ترنم صلح @ThrillofPeace ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ جلسه ١٢ | تاثیر توحید در صف بندی جامعه ╔═ 🍃🌙🍃 ══════ و تَواصَوا بِالحَقِ‌ّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر : https://eitaa.com/joinchat/2406547504Ca1b69b6c9b ╚═══ 🍃🌙🌙🍃 ═════ ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
📚 دختر شینا 🖋 نویسنده: بهناز ضرابی‌زاده 📝 تقریظ مقام معظم رهبری: 🔹«بسمه‌تعالی، رحمت خدا بر این بانوی صبور و با‌ایمان؛ و بر آن جوان مجاهد و مخلص و فداکاری که این رنجهای توانفرسای همسر محبوبش نتوانست او را از ادامه‌ی جهاد دشوارش باز دارد. 🔸جا دارد از فرزندان این دو انسان والا نیز قدردانی شود.» 🗓شهریور91 📖 معرفی کتاب: 📌کتاب «دختر شینا» یکی از آثار سوره مهر با موضوع خاطرات زنان است که با قلمی روان به روایت زندگی قدم خیر محمدی کنعان همسر سردار شهید حاج ستار ابراهیمی می‌پردازد. 🔺درباره زندگی این شهید فعالیت‌های فرهنگی مختلفی صورت گرفته بود. با توجه به آثار به عمل آمده، متوجه شدم قدم خیر در سن 22 سالگی، همسرش به شهادت رسیده و با وجود 5 فرزند، ازدواج نکرده و به تنهایی فرزندانش را بزرگ کرد. 🔺این بانوی نویسنده اضافه کرد: این موضوع برای من بسیار تامل برانگیز بود، زنی که در روستا زندگی می کرد به فضای شهر آمده و به تنهایی در اوج جوانی، تمام هم و غمش بزرگ کردن فرزندانش شده بود. بنابراین تصمیم گرفتم درباره فراز و نشیب های زندگی این زن با او مصاحبه کنم. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 🌾 وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ 🌾 أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ 💠 سوره انبیا آیه ۱۰۵ 💕 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 نکاتی از شرح دعای سحر: کلمه اللهاصغر آقائی _____________________ 💠 اللَّهُمَّ انّى اسْئَلُكَ مِنْ كَلِماتِكَ بِاتَمِّها، وَ كُلُّ كَلِماتِكَ تامَّةٌ، اللَّهُمَّ انّى اسْئَلُكَ بِكَلِماتِكَ كُلِّها. 🌀 چکیده سخن امام رحمه الله عليه: تمام هستی و موجودات آن کلمات الهي هستند که از باب آنکه برخی وجودی برتر دارد، با نگاه به قوس نزول، و کثرت برآمده از آن، از تام‌تر به پایین حرکت کرده است، لذا تفاضل و مراتب میان کلمات الهي تحقق می‌یابد "مِنْ كَلِماتِكَ بِاتَمِّها"؛ اما از آنجا که هر موجود از آن جهت که یک کلمه است و هر کلمه‌ای در رتبه خویش تام است، لذا تفاضلی از این جهت میان آنها نیست "کل کلماتک تامه" 🌀 برخی نکات خلاصه و گاه تببین شده از کلام امام ره: 🔻 مقصود از «» هم کلمات خداوند؛ مانند عیسی ع که فرمود: «وَ کَلِمَتُهُ أَلْقاها إِلى‏ مَرْیَمَ» و هم کلمات خداوند است که در قرآن کریم مجسّم شده است. 🔻 وجود دو اعتبار دارد: یکی وحدت و دیگری کثرت. و سلسله وجود به اعتبار اول است كه همان كلمه «كنِ» وجودي است و خداوند بلندمرتبه در كلامش به آن اشاره كرده است: «اذا اراد ان يكون شيئا فقال له كن فيكون». 🔻 این در مراتب تنزیل و تحقق ابتدا به یا همان وجود نوری تعلق گرفته است که به تعبیری و و گویند و هیچ تفاوتی میان حضرات معصومین از این جهت نیست؛ زيرا «اولّنا محمد، اوسطنا محمد، آخرنا محمد، كلّنا محمد، كلّنا نور واحد؛ آغاز و ميان و انجام ما محمد است، همه محمديم و همه نور واحديم» 🔻 و تمام تکوینی و تنزیلی حق تعالی از آن انوار مقدسه بسط یافته‌اند که فرمود: «انا النقطة؛ نقطه باء ‌بسم الله منم». و در روايات آمده است كه «بالباء ظهر الوجود وبالنقطة تميّز العابد من المعبود؛ وجود با باء پديد آمد و عابد با نقطه زير با از معبود جدا شد» 🔸 این یعنی وجودی و خلقت با ولایت و به یُمن انسان کامل بوده است؛ و عابد یعنی تمام موجودات، از معبود جداشده‌اند. (لذا الرحمن الرحیم در با الرحمن الرحیم در آیه دوم سوره ، دو معنا دارد؛ اولی وجودی و پیش از خلقت و دومی بعد از خلقت و پدیدآمدن ) 🔻 آنچه تا بدين جا گفته آمد به اعتبار بود؛ وگرنه، آغاز و انجام يكي است، زيرا در روزي كه مقدار آن بر حسب شمارش ما معادل هزار سال است (یعنی )، هر چه از آسمان الهي نازل شده به سوي او بالا می‌رود. 🔻 همين نكته پیش‌گفته دليل‌ نبيّ مكرم است كه وجود نخستين است. یعنی و کمال ایشان اقتضاء می‌کند به اعتبار هو الاول و الاخر، مظهر تام او نیز اول و آخر باشد. چنان كه در حديث آمده است: «نحن السابقون الآخرون‌؛ ما اولين و آخرين‌هاييم» 🔻بايد بداني كه هر چيز متناسب با خود آن است. به عبارت ديگر، تماميت يك شي‌ء آن از چيزهايي است كه مقابل و مخالف آن است و صرافت و خلوصش در شئون و جهاتي كه به آن و كمالاتش مربوط مي‌شود. 🔻 حال، با اين ملاك، مي‌تواني تمام‌بودن كلام و كلمه و اتمّ بودن آن‌ها را دريابي و بداني كه منظور از تمام‌بودن كلمه و كلام وضوحشان در دلالت و عدم اجمال و مشابهتشان [با كلام يا كلمه ديگر] و بالاخره، خالص بودنشان از چيزهايي است كه از جنس آن‌ها نيستند 🔻 ، چون و آينه تام همه اسماء و صفات الهي است، تامّ‌ترين كلمات الهي نيز هست «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ. ثُمَّ رَدَدْناهُ أَسْفَلَ سافِلِينَ‌؛ همانا ما انسان را در نيكوترين ساختار آفريديم. سپس او را به اسفل‌السافلين برگردانديم» 🔻 در اين باره چه خوب سروده است: احمد ار بگشايد آن پرّ جليل‌ تا ابد مدهوش ماند جبرئيل‌ 📚 شرح دعای سحر ص.46-60 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ جلسه ۱۳ | وسعت افق دید در انسان موحد ╔═ 🍃🌙🍃 ══════ و تَواصَوا بِالحَقِ‌ّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر : https://eitaa.com/joinchat/2406547504Ca1b69b6c9b ╚═══ 🍃🌙🌙🍃 ═════ ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
😍 رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله: 🌀 إذا رأيتَ مِن أخيكَ ثلاثَ خِصالٍ فارْجُهُ : الحياءُ ، والأمانةُ ، والصِّدقُ. وإذا لم تَرَها فلا تَرْجُهُ 💠 اگر سه خصلت در برادر خود ديدى بدو اميد ببند: حيا، امانتدارى و راستى. اگر اين سه را نديدى به او اميد مبند. 🔻 When you see three traits in your brother, place your hope in him: bashfulness, trustworthiness, and truthfulness. If you do not see them, do not place your hope in him. 🔹 traits: صفات 🔹 bashfulness: حیا 🔹 trustworthiness: امانت‌داری 🔹 truthfulness: صداقت ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ جلسه ۱۴ | علت نیاز به نبوت ╔═ 🍃🌙🍃 ══════ و تَواصَوا بِالحَقِ‌ّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر : https://eitaa.com/joinchat/2406547504Ca1b69b6c9b ╚═══ 🍃🌙🌙🍃 ═════ ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul