eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📒 📒 👿 > 👈 🧟‍♂طبق آیات، از انجام فرمان الهى درباره بر آدم سر باز زد و از جایگاهى که در آن قرار داشت، شد؛ 👺پس از آن، از خواست که او را تا روز قیامت مهلت دهد و خداوند نیز آن را : * قال ربّ فانظرنیالی یوم یبعثون * قال فانّک من المنتظرین * ( حجر ۳۶ و ۳۷ ) 🧟‍♂چون از ابلیس جز بر نمی خیزد ، هماره این پرسش مطرح بوده که چرا خداوند با که از ابلیس داشت ، او را آفرید و مهلت خواهی او را پس از شدن ،‌ پذیرفت . 👺گرچه آفرینش شیطان بسیار است و جز خدا کسی بر همه آن ها ندارد ، فیلسوفان و متکلمان و مفسران ، بر اساس خود پاسخ های گوناگونی داده‌اند : 👈۱. ابلیس به اعتبار وجود نفسی اش جز نیست و به اعتبار وجود لغیره و اضافی آن نیز از شرّ او بیشتر است ؛ زیرا هستی هر ، دو گونه اعتبار میشود : وجود فی نفسه (نفسی) یعنی موجود به خودش ، و وجود لغیره ( اضافی) یعنی و اعتبار آن موجود ، به موجودات دیگر . 🧟‍♂وجود هر موجود که آفرینش بدان تعلق میگیرد ، جز خیر نخواهد بود و جز به متصّف نمیشود ، 👺 همچنین بر اساس الهی ، وجود اضافی موجود به موجودات دیگر نیز باید از ضررش بیشتر باشد . 🧟‍♂آفرینش مطلق ، شرّ غالبی بر خیر ، یا خیر و شرّ مساوی ، با الهی سازگار نیست ؛ 👺بر این اساس و از آنجا که ابلیس ، شرّ محض نیست ؛ بلکه شرّ آمیخته به است و چون جنبه خیر او از جنبش شرّش بیشتر است ّ، در مجموع ، برای جهان هستی خیر است ، نه شرّ و اگر موجودی اعظم یا دفع مفسده ای اکبر را در بر نداشته باشد ، نمی شود . ادامه دارد ....... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره‌ای قرآن کریم عمران آیه ۱۲۱ وَ إِذْ غَدَوْتَ مِنْ أَهْلِكَ تُبَوِّئُ الْمُؤْمِنِينَ مَقاعِدَ لِلْقِتالِ وَ اللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ‌ و (بيادآر) هنگامى كه بامدادان (براى جنگ احد) از نزد خانواده‌ات بيرون شدى (تا) مؤمنان را در مراكزى براى جنگيدن جاى دهى، و خداوند (به گفتار و كردار شما) شنوا و داناست. کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٢١) -از اين به بعد آياتى شروع مى‌شود كه در بارۀ يك حادثۀ مهم و پردامنۀ اسلامى يعنى جنگ «احد» نازل شده. در آغاز اشاره به بيرون آمدن پيامبر از مدينه براى انتخاب لشكرگاه در دامنۀ احد كرده و مى‌گويد: «به خاطر بياور اى پيامبر! آن روز را كه صبحگاهان از مدينه از ميان بستگان و اهل خود بيرون آمدى تا براى مؤمنان پايگاههايى براى نبرد با دشمن آماده سازى و خداوند شنوا و داناست» (وَ إِذْ غَدَوْتَ مِنْ أَهْلِكَ تُبَوِّئُ الْمُؤْمِنِينَ مَقاعِدَ لِلْقِتالِ وَ اللّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 325 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 وَإِذْ غَدَوْتَ مِنْ أَهْلِكَ تُبَوِّئُ الْمُؤْمِنِينَ مَقاَعِدَ لِلْقِتَالِ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ‏ 🍀 ترجمه: و (به یاد آور) هنگامى كه بامدادان از نزد خانواده‏ات بیرون شدى تا مؤمنان را در سنگرهایی براى جنگ جاى دهى، و خداوند شنوا و داناست. 🌷 : از غدو به معنای خارج شدن در بامداد می باشد. پس غدوت یعنی در بامداد خارج شدی. 🌷 : خانواده ات 🌷 : انتخاب مکان و آماده کردن جا 🌷 : سنگر، مکانی برای نشستن 🌷 : جنگ 🌷 : شنوا 🌷 : دانا 📚 : 🦋 در مسلمانان 14 شهید دادند ولی مشرکان مکه با دادن هفتاد كشته و هفتاد اسیر در جنگ بدر شكست خورده و به مكّه بازگشتند و مسلمانان بر کافران پیروز شدند. مشرکان مکه که شکست سنگینی خورده بودند سال بعد یعنی سال سوم هجری قمری با سه هزار سوار و دو هزار پیاده و تجهیزات كامل به قصد جنگ با مسلمین به سوى حركت كردند تا مدینه را به تصرف در آورند عبّاس عموى پیامبر كه تا آن روز نیاورده بود و در مكّه زندگى مى‏ كرد، به خاطر محبّت زیادى كه به پیامبر داشت، ماجراى حركت مشرکان را در نامه‏ اى محرمانه برای پیامبر فرستاد. صلى الله علیه وآله، گروهى را براى كسب اطلاعات بیشتر به سوى مكّه فرستاد. مأموران در بازگشت، حركت قواى دشمن به سركردگى ابوسفیان را تأیید كردند. 🦋 پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله با مسلمانان در این مورد فرمودند. در این جلسه دو نظریّه مطرح شد: : در مدینه بمانیم و در كوچه‏ ها سنگر بگیریم تا همه بتوانند به ما كمک كنند. : از مدینه خارج شده و در بیرون شهر بجنگیم. در نتیجه تصمیم گرفته شد که در خارج از مدینه به مصاف دشمن بروند لذا پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله اول صبح براى آماده كردن اردوگاه و سنگر از شهر مدینه خارج شده و محلى را در دامنه كوه اُحد كه شرایط نظامى خوبى داشت، انتخاب کرد. این آیه 121 سوره آل عمران این حرکت در صبح را برای پیامبر یادآوری می کند و إذ غدوت من أهلك تبوئ المؤمنين مقاعد للقتال و الله سميع عليم: و هنگامی که بامدادان از نزد خانواده ات بیرون شدی تا مؤمنان را در سنگرهایی برای جنگ جای دهی و خداوند شنوا و داناست. 🦋 فرمانده این شخص رسول خدا صلى الله علیه وآله بودند. پیامبرصلى الله علیه وآله عبداللّه ‏بن جبیر را با پنجاه نفر از تیراندازان ماهر، مأمور حفظ دهانه‏ ى حسّاس كوه قرار داده و سفارش فرمودند كه هرگز این منطقه را خالى نكنید. ابوسفیان نیز خالدبن ولید را همراه با دویست نفر سرباز مأمور نمود تا هرگاه نگهبانان از دهانه كوه غفلت نمایند، از پشت سر به سپاه اسلام حمله ور شوند. سرانجام دو لشکر در برابر یكدیگر صف آرایى كردند. تعداد سپاهیان 700نفر بود از لشکر مسلمانان فریاد اللّه اكبر، و از سپاه دشمن صداى دُفّ و نى بلند بود. 🦋 كه شروع شد، مسلمانان با یک حمله‏ ى سریع لشکر مشرکان را درهم شكستند و سپاه آنها پا به فرار گذاشته و مسلمانان آنها را تعقیب نمودند. نگهبانانِ دهانه‏ ى كوه به خیال اینکه را شکست دادند نیز برخلاف سفارشات اكید رسول الله صلى الله علیه وآله منطقه‏ ى تحت حفاظت خود را رها كردند. در این هنگام خالدبن ولید با دویست نفر از سپاه خود كه در كمین بودند از پشت به سپاه اسلام حمله كردند. ناگهان مسلمانان خود را در محاصره كفّار دیدند. حمزه عموى گرامى پیامبر در اين جنگ شهید شد و جز افراد کمی كه پروانه‏‌ وار گرد وجود مبارک رسول‏الله بودند، بقیه مسلمانان پا به فرار گذاشتند. 🦋 در این جنگ بود که پیامبر اسلام ذوالفقار را به امام علی علیه السلام عطا کرد در این جنگ زخم های زیادی بر پیکر حضرت علی علیه السلام مبارک وارد شد. امام صادق علیه السلام فرمودند: پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله را در میان زمین و آسمان دید که می گوید: لا فتی إلا علی لا سیف إلا ذوالفقار یکی از سپاهیان دشمن، سرباز فداکار اسلام را به نام مصعب به خیال اینکه او پیامبر است شهید کرد مشرکان خیال می کردند که پیامبر به شهادت رسیده به این خاطر جنگ را رها کردند و راه مکه را در پیش گرفتند. مسلمانان با شنیدن شایعه شهادت پیامبر پا به با فرار گذاشتند اما بعد از اینکه با خبر شدند پیامبر زنده است از ایشان عذر خواهی کردند. در این جنگ هفتاد نفر از مسلمانان به شهادت رسیدند و تعداد زیادی از جمله پیامبر مجروح شدند. 🔹 پیام های آیه 121 سوره آل عمران ✅ روزهای حساس گذشته را فراموش نکنیم و به عنوان تجربه به یاد آوریم. ✅ در آستانه جنگ باید از جدا شد. ✅ فرماندهی و انتخاب پایگاه ها و مناطق استراتژیک دفاعی به عهده پیامبر و رهبر مسلمانان است. کانال 👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 قاری: 📖 سوره مبارکه تغابن ( آیه ۹) 📖ومَن يُؤْمِن بِاللَّهِ وَيَعْمَلْ صَالِحًا يُكَفِّرْ عَنْهُ سَيِّئَاتِهِ وَيُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ┅═✼✿‍✵📖✵✿‍✼═┅ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🌸✨﷽✨🌸🍃 🏞 🏞 🤔 برای پی‌ بردن به قـدرت خـدا 🤔 برای بُـریــدن از غـیـر خـدا 🤔 آیا همین یک‌آیه کافی نیست؟👇 و خزائن همه چیز، تنها نزد ماست؛ ولی ما جز به اندازه معیّن آن را نازل نمیکنیم. حجر۲۱ 🍃✨🌸✨🍃✨🌸✨🍃 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
« ذوالقرنین‌ِ » قرآن کیست⁉️🔻 قسمت (پایانی) 7️⃣ 🔻 ترجمه آیات ۸۳ تا ۹۷ سوره‌ ۱۸ [کهف] 🔷 (۸۳) و از تو درباره‌ی ذوالقرنین می‌پرسند؛ بگو: بزودی بخشی از سرگذشت او را برای شما بازگو خواهم کرد، (۸۴) ما به او در روی زمین، قدرت و حکومت دادیم و اسباب هر چیز را در اختیارش گذاشتیم، (۸۵) او از این اسباب، (پیروی و استفاده) کرد، (۸۶) تا به غروبگاه آفتاب رسید، (در آنجا) احساس کرد (و در نظرش مجسم شد) که خورشید در چشمه تیره و گل‌آلودی فرو می‌رود؛ و در آنجا قومی را یافت، گفتیم: ای ذوالقرنین، آیا می‌خواهی (آنان) را مجازات کنی، و یا روش نیکویی در مورد آنها انتخاب کنی؟، 🔶 (۸۷) گفت: اما کسی را که ستم کرده است، مجازات خواهیم کرد؛ سپس به سوی پروردگارش باز می‌گردد، و خدا او را مجازات شدیدی خواهد کرد، (۸۸) و اما کسی که ایمان آورد و عمل صالح انجام دهد، پاداشی نیکوتر خواهد داشت؛ و ما دستور آسانی به او خواهیم داد، (۸۹) سپس (بار دیگر) از اسبابی (که در اختیارش داشت) بهره گرفت، (۹۰) تا به خاستگاه خورشید رسید؛ (در آنجا) دید خورشید بر جمعیتی طلوع می‌کند که در برابر (تابش) آفتاب، پوششی بر آنها قرار نداده بودیم (و هیچ گونه سایبانی نداشتند)، (۹۱) (آری) اینچنین بود (کار ذوالقرنین) و ما بخوبی از امکاناتی که نزد او بود آگاه بودیم، 🔷 (۹۲) (باز) از اسباب مهمی (که در اختیارش داشت) استفاده کرد، (۹۳) (و همچنان به راه خود ادامه داد) تا به میان دو کوه رسید؛ و در کنار آن دو (کوه) قومی را یافت که هیچ سخنی را نمی‌فهمیدند (و زبانشان مخصوص خودشان بود)، (۹۴) (آن گروه به او) گفتند: ای ذوالقرنین یاجوج و ماجوج در این سرزمین فساد می‌کنند؛ آیا ممکن است ما هزینه‌ای برای تو در نظر بگیریم که میان ما و آنها سدی ایجاد کنی؟ (۹۵) ذوالقرنین گفت: آنچه پروردگارم در اختیار من گذارده، بهتر است (از آنچه شما پیشنهاد می‌کنید) مرا با نیرویی یاری دهید، تا میان شما و آنها سد‌ِ محکمی قرار دهم، 🔶 (۹۶) قطعات بزرگ آهن برایم بیاورید (و آنها را روی هم بچینید) تا وقتی که کاملاً میان دو کوه را پوشانید، گفت: (در اطراف آن آتش بیفروزید و) در آن بدمید! (آنها دمیدند) تا قطعات آهن را سرخ و گداخته کرد، و گفت: (اکنون) مس مذاب برایم بیاورید تا بر روی آن بریزیم، (۹۷) (سرانجام چنان سد نیرومندی ساخت) که آنها (طایفه‌ی یاجوج و ماجوج) قادر نبودند از آن بالا روند و نمی‌توانستند نقبی در آن ایجاد کنند[ترجمه آیه‌ها از مکارم شیرازی] 🔻 جمع‌بندی 🔷 طبق سرودهای اسکندر- هراکلیوس می‌توان گفت که احتمالا ذوالقرنین قرآن همان هراکلیوس امپراتور بیزانس است. 🔶 این که چرا هراکلیوس به چنین شخصیت برجسته و مؤمن برای مسیحیان تبدیل شد، در بالا بدان اشاره شد. همچنین باید اضافه کرد که در سرودهای اسکندر نامی از اسلام برده نشده است. 🔷 این که «رومیان» صاحب دو شاخ هستند، حتا به گونه‌ای در احادیث اسلامی بازتاب یافته است. فولکر پوپ به نقل از ویلفرد مدلونگ (Wilferd Madelung) می‌نویسد: «ویلفرد مدلونگ حدیثی را به همین مضمون نقل می‌کند. 🔶 موضوع بر سر یک داستان از زندگی پیامبر اسلام است. او [محمد ص] ظاهراً در یک گفتگو حرف سوریه را به میان می‌آورد. 🔷 متعاقباً از او پرسیده می‌شود: ای رسول خدا، چطور می‌توانیم از پس این سوریه برآئیم، چون در آنجا رومی‌ها هستند که شاخ بر سر دارند»منظور از روم در اینجا همان روم شرقی یا بیزانس است. پایان کانال 👇 @Targomeh
⚜ قرآن کریم در مورد یک خدا و یک خانواده انسانی سخن می‌گوید و حدود دویست آیه آن بر مهربانی انسان‌ها با یکدیگر تأکید دارد، برخی از پیام‌های قرآن در مورد محبت، عشق و مهربانی به عنوان مهمترین رکن زندگی بشری می‌باشد که به دلایلی از جمله گسترش اسلام‌هراسی و تبلیغات اسلام‌ستیزانه مورد توجه قرار نگرفته ،خداوند می‌فرماید که ما باید در خوبی به دیگران پیشقدم باشیم اما اگر دیگران اول به ما خوبی کردند، چاره‌ای نداریم جز باز گرداندن مهر آنان. «هَلْ جَزَاء الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ: مگر پاداش احسان جز احسان است؟» 📚آیه 60 سوره کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜ سبک زندگی قرآنی 🍂 برای رسیدن به بهشت و عاقبت نیکو، باید تلاش کرد. 🍂 🔶فَمَالِ الَّذِينَ كَفَرُوا قِبَلَكَ مُهْطِعِينَ عَنِ الْيَمِينِ وَعَنِ الشِّمَالِ عِزِينَ أَيَطْمَعُ كُلُّ امْرِئٍ مِّنْهُمْ أَن يُدْخَلَ جَنَّةَ نَعِيمٍ كَلَّا إِنَّا خَلَقْنَاهُم مِّمَّا يَعْلَمُونَ (/٣۶تا٣٩) ⚡ ترجمه : پس كافران را چه شده كه شتابان به سوى تو مى آيند. از راست و چپ، گروه گروه. آيا هر يك از آنان طمع دارد كه به بهشتى پر نعمت در آيد. چنين نيست، همانا ما آنان را از آنچه مى دانند، آفريده ايم. ❌عده ای از انسانها توقع دارند بدون ايمان و عمل صالح، وارد بهشت شوند! 💥این گونه افراد، به دیگران توصیه می کنند که : لازم نیست عملکرد خاصی داشته باشید! شما هر کاری که دوست دارید، انجام دهید، و خدا نیز در نهایت، همه را بخشیده و وارد بهشت می کند!! 😳 ❌این آیات، چنین تفکری را نفی نموده و تأکید می‌کند که بدون ايمان و عمل صالح، طمع بهشت داشتن، توهمی بیش نیست! 💦 @MosHaf_et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
-و توکل بر آن خدای مقتدر مهربان کن. -آن خدایی که چون (از شوقش به نماز) برخیزی تو را می‌نگرد. -و به انتقال تو در اهل سجود (و به دوران تحوّلت از اصلاب شامخه به ارحام مطهره) آگاه است. -که او خدای شنوا و دانا (به گفتار و کردار خلق) است. 📚سوره - 217 تا 220 کانال 👇 @Targomeh
در مورد دیگران حدس و گمان نزن که اکثر آنها گناه است و... در موردشان تجسی نکن! 📚سوره _ 12 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
-یک بار بنشین، ببین می‌توانی نعمت‌های خدا را بشماری؟یک...، دو...، سه... نه نمی‌توانی. همین را هم که بدانی خودش یک جور شکر است. 📚سوره - 18 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨...بگو: از شما [در برابر ابلاغ رسالتم] هیچ پاداشی جز مودّت نزدیکان [که بنابر روایات اهل بیت (ع) هستند] را نمی خواهم. و هر کس کار نیکی کند، بر نیکی اش می افزاییم، چرا که خداوند آمرزنده و قدرشناس است(۲۳) 📚 آیه ۲۳ سوره مبارکه کانال 👇 @Targomeh
⚜و كسانى كه مردان و زنان با ايمان را بدون آن كه كارى كرده باشند آزار مى‌دهند بدون شكّ بهتان و گناه روشنى را بر دوش كشيده‌اند. ⭕️نکته ها در ضررهاى جسمى، قصاص و مقابله به مثل جايز است، «وَ الْعَيْنَ بِالْعَيْنِ وَ الْأَنْفَ بِالْأَنْفِ وَ الْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَ السِّنَّ بِالسِّنِّ» «1» ولى در ضربه‌هاى روحى و آبرويى دستور مقابله به مثل نداريم. قرآن نمى‌فرمايد كه اگر كسى به شما تهمت زد، شما هم به او بهتان بزنيد، بلكه به گناهكار هشدار مى‌دهد و در صورت لزوم به دستور حاكم شرع حدّ مى‌خورد. شايد بتوان از جمله‌ «بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا» استفاده كرد كه آزارِ مسلمان خلافكار در چهار چوب قانون الهى مانعى ندارد. ✅پیام ها 1- اصرار بر گناه به زشتى و كيفر آن مى‌افزايد. ( «يُؤْذُونَ» نشانه استمرار و اصرار بر اذيّت است.) 2- آبروى زن و مرد مؤمن، محترم و لطمه زدن به آن گناه بزرگى است. (حفظ آبرو به زن يا مرد بودن ربطى ندارد.) «الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ» 3- گناهى تنبيه دارد كه انسان با علم و عمد مرتكب شود. «اكْتَسَبُوا» 4- گناه، بار انسان را سنگين مى‌كند. «احْتَمَلُوا» 5- مهم‌ترين اذيّت، زخم زبان و تهمت است. «يُؤْذُونَ‌- بُهْتاناً» 6- آزار و اذيّت ديگران به هر شكلى كه باشد، از جمله گناهانى است كه خشم الهى را بدنبال دارد. يُؤْذُونَ‌ ... إِثْماً مُبِيناً 📚سوره - 58 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💫 نوری است که در زندگی مان کم فروغ شده‌ست! بیاییم زندگی‌مان را بر محور قرآن بچینیم. در هر مرحله ای از زندگی که هستیم؛ 🔻سرکلاسیم 🔻درس می‌خونیم 🔻ازدواج میکنیم 🔻کار می‌کنیم و.... باید خودمان را با قرآن تطبیق بدهیم و ببینیم رفتار و عمل‌مان طبق کدام آیه از قرآن یا حجت قرآنی است؟؟؟ چه خوب است که 🔸قرآن رو بخوانیم 🔹آن را بفهمیم 🔸و در مدار نورانی آن بچرخیم . اگردر هر حرکت به دنبال حجت قرآنی باشیم و به یک کلید قرآنی متصل بشویم؛ شکی درآن نیست که هدایت خواهیم شد... ✳️ لا ریب فیه هدی للمتقین ... برگرفته از «کتاب روشنایی» کانال 👇 @Targomeh
🍃یک آیه🍃 🔶 سوره ، آیه ٢۵: وَالَّذِينَ يَنقُضُونَ عَهْدَ اللّهِ مِن بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِي الأَرْضِ أُوْلَئِكَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ ⚡️ترجمه : (در برابر گروه اول) كسانى هستند كه پيمان خدا را پس از محكم بستن مى شكنند و آنچه را خداوند به پيوند آن فرمان داده قطع مى كنند و در زمين فساد مى نمايند. آنانند كه برايشان لعنت است و برايشان بدمنزلى است. 💥 توضیح : نقطه شروع تمام انحرافات، جدايى انسان از خداست.(ینقضون عهد الله) 🍁قطع رحم از گناهان كبيره است، زيرا وعده عذاب براى آن داده شده است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📒 📒 👿 > 👈 ..... ادامه 👺از این رو همانگونه که انسان از ملک متنفع می شود ، از شیطان نیز بهره می برد . 🧟‍♂ اگر شیطانی نبود ، اولیای الهی برای کشف حقایق در جستجوی بر نمی‌آمدند . 👺 چه بسا آدمی از دشمن ، بیشتر از دوست بهره مند می شود . 🧟‍♂یکی از عداوت دشمنان ، سرعت بازگشت به سوی است . 👺از امام علیه السلام نقل شده که فرمود : خدا میخواهد را بر مومنان ظاهر سازد ؛ زیرا اگر ابلیس و وسوسه هایش نبود ، نور بر دل مومن نمی تابید و عطر از آن پیدا نمی شد . 🧟‍♂بدین سان ابلیس برای افراد با ایمان و رهپویان راه حق زیانبخش نیست ، بلکه وسیله و تکامل است . 👈۲ . ابلیس و شرور دیگر به خودی خود برای انسان خوب یا بد نیست ؛ بلکه یا بد بودن هر چیز ، به نوع انسان در برابر آن بستگی دارد . 👺 بر این اساس ، ابلیس در صورتی که از او پیروی شود ، و در صورت مخالفت ، و موجب تعالی است . 👈۳ .وجود ابلیس برای عالم انسانی که بر سنت اختیار و سعادت نوع بنا شده ، دارد . 🧟‍♂ مرتبه انسان ایجاب می کند که آزاد و مختار باشد تا بتواند و فعلیت خویش را از راه اختیار و به دست آورد ؛ از این رو همواره باید بر سر دو : * و هدینه النّجدین * ( بلد ۱۰ ) و میان دو : * فالهمها فجورها و تقواها * ( شمس ۸ ) قرار گیرد . 👺 راه راست و مستقیم که همان راه سعادت و رهایی او است و و فرشته ، وی را به این راه می خوانند و بیراهه فجور که شیطان با های خویش در جهت سوق انسان به آن سو ایفای میکند ، 🧟‍♂بنابراین ، وجود که به شرارت می خواند دارد ؛ زیرا طاعت بدون بی مفهوم است و با بطلان طاعت و معصیت ، ، عقاب و رسالت هم باطل میشود . ادامه دارد .... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره‌ای قرآن کریم عمران آیه ۱۲۲ إِذْ هَمَّتْ طائِفَتانِ مِنْكُمْ أَنْ تَفْشَلا وَ اللَّهُ وَلِيُّهُما وَ عَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ‌ آنگاه كه دو گروه از شما بر آن شدند كه (در جنگ) سستى كنند، امّا خداوند ولىّ آنان بود (و به آنان كمك كرد كه از اين فكر باز گردند،) پس مؤمنان تنها به خدا توكّل كنند. کانال 👇 @Targomeh
(آیه۱۲۲) -سپس به گوشۀ ديگرى از اين ماجرا اشاره كرده مى‌فرمايد: «در آن هنگام دو طايفه از مسلمانان (كه طبق نقل تواريخ «بنو سلمه» از قبيلۀ اوس و «بنو حارثه» از قبيلۀ خزرج بودند) تصميم گرفتند كه سستى به خرج دهند و از وسط راه به مدينه باز گردند» (إِذْ هَمَّتْ طائِفَتانِ مِنْكُمْ أَنْ تَفْشَلا) . علت اين تصميم شايد اين بود كه آنها از طرفداران نظريۀ «جنگ در شهر» بودند و پيامبر با نظر آنها مخالفت كرده بود، اما چنانكه از ذيل آيه استفاده مى‌شود آن دو طايفه به زودى از تصميم خود بازگشتند، و به همكارى با مسلمانان ادامه دادند، لذا قرآن مى‌گويد: «خداوند ياور و پشتيبان اين دو طايفه بود و افراد با ايمان بايد بر خدا تكيه كنند» (وَ اللّهُ وَلِيُّهُما وَ عَلَى اللّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ) ١. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 326 کانال 👇 @Targomeh