eitaa logo
اساتید عزیز
135 دنبال‌کننده
16 عکس
19 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 شیخ جعفر کاشف‌الغطاء ۷ با نام کامل : جعفر بن خضر بن یحیی جناجی حلّی نجفی (۱۱۵۴-۱۲۲۸ق)، مشهور به : شیخ جعفر نجفی، شیخ جعفر کبیر و شیخ المشایخ، از مراجع تقلید شیعه عراق در قرن دوازدهم و سیزدهم هجری قمری بود. او از شاگردان : محمد مهدی ، وحید و سید مهدی بوده و صاحب از شاگردان او بود. وی پس از درگذشت علامه بحرالعلوم، مرجعیت شیعیان عراق، ایران و دیگر بلاد را بر عهده گرفت. از جمله فعالیت‌های او، : مقابله با ، با وهابیت در دفاع از شهر نجف و نوشتن کتاب در رد ، صدور حکم علیه روس‌ها، کمک به رفع اختلافات بین حکومت ایران و عراق را می‌توان نام برد. شیخ جعفر چندین تالیف و اثر دارد، کتاب کشف الغطاء اثر معروف او در فقه است. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 اَخْباریون‌ گروهی از فقیهان امامی هستند كه‌ : و احادیث‌ امامان را تنها منبع فقه و تنها مبنای احکام شرعی می‌دانند. این گروه که از قرن ۱۱ قمری به بعد ظهور کردند، به کارگیری روش‌های‌ اجتهادی و دانش فقه را روا نمی‌شمارند. در مقابل‌ آنان‌، فقیهان‌ هسند که : روش‌های اجتهادی‌ و اصول فقه را در استنباط احکام فقهی لازم می‌دانند. اندیشمندان تقابل میان اخباریان و اصولیان امامی، پیش از قرن یازدهم قمری نیز به صورت غیررسمی و نه چندان آشکار وجود داشت؛ اما در این قرن تقابل شدت گرفت و دو اصطلاح اخباری و اصولی رواج یافت و این دو گروه به صورت آشکار و رسمی در مقابل یکدیگر برخاستند. محمد امین ، عبدالله بن صالح و میرزا محمد ، از اخباریون تندرو و شیخ یوسف ، سید نعمت الله ، ملا محسن کاشانی، محمد تقی ، محمد طاهر و شیخ عاملی از میانه‌‏روان این مسلک‌اند. در مقابل اینان اصولیانی چون وحید ، شیخ و شیخ جعفر الغطا قرار می‌گیرند. اختلافات عمده اخباریان و اصولیان در مسائلی چون : حرمت و جواز ، انحصار ادله به کتاب و سنت، منع از تحصیل ، شیوه تقسیم‌بندی احادیث، جواز تقلید از غیر معصوم، اخذ به ظواهر کتاب، و قبح ، اجرای البرائة در برخی موارد، حرمت کاربرد برخی از انواع ، صحیح دانستن تمامی احادیث کتب اربعه و ... است. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 محمدباقر بر این باور است که : از علل مخالفت اخباری‌ها با اصول فقه و فقه استدلالی عبارت است از : رواج این دانش در میان اهل سنت و استفاده آنها از مفاهیمی همچون اجماع، اجتهاد و بود که شیعیان آنها را نامعتبر می‌دانستند. شهید صدر توضیح می‌دهد که : مجتهدان شیعه با بازتفسیر این مفاهیم و تحول در فقه، دنباله‌روی اهل سنت نبودند و به همین جهت، با در طرد این دانش، موافق نبودند. ظهور اصطلاح اخباری در قرن ۶ق"کاربرد اصطلاح اخباری نخست بار در : ملل و نحل اثر شهرستانی به چشم می‏‌آید به دنبال آن در کتاب : نقض عبدالجلیل قزوینی رازی، عالم امامی سده ۶ق دو اصطلاح اخباری و اصولی در برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 محمدامین محمدامین استرآبادی از عالمان شیعه و بنیانگذار گرایش اخباری‌گری است نام : محمدامین بن محمد شریف لقب : اَمین اِستَرآبادی تاریخ وفات : ۱۰۳۶ قمری محل دفن : قبرستان معلاة شهر وفات : مکه استادان : سیدمحمد عاملی • حسن بن زین‌الدین عاملی • میرزا محمد استرآبادی و ... شاگردان : زین العابدین بن نورالدین علی کاشانی • حسین ظهیری عاملی • فیض کاشانی و ... محل تحصیل : شیراز • نجف تألیفات : الفوائد المدنیه • دانشنامه شاهی • المسائل الثلاث الکلامیه و ... مقابله با اصولیون • تاسیس مکتب اخباریگری در میان شیعیان متأخر محمدامین بن محمد شریف (درگذشت ۱۰۳۶ق)، معروف به اَمین اِستَرآبادی از علمای امامی و بنیان‌گذار گرایش گری است. وی سعی داشت که در محافل امامیه، اصولیان را به عنوان یک خطر مطرح سازد تا با رجوع به ، مذهب گذشتگان را احیا کند. در سراسر الفوائد المدنیة، برخورد انتقادی استرآبادی با روش اجتهادی محقق و گاه به طور کلی اصولیان دیده می‌شود. او مخاطب اصلی را معصومین(ع) دانسته و احکام نظری از آیات قرآنی که چند احتمال دارند را مختص ایشان می‌دانست. از منظر او همه احادیث کتب صحیح هستند. دوران تحصیل : از آغاز زندگی او اطلاعی در دست نیست، اما نقل شده که : مدتی از دوره جوانی خویش را در شیراز سپری کرده، نزد تقی الدین محمد نسابه به مدت ۴ سال دانش اندوخته و از علوم عقلی بهره گرفته است. سپس به نجف رفته و از سید محمد عاملی که از او به عنوان نخستین استاد خود در حدیث و رجال نام برده، به فراگیری علوم پرداخته است. او در نجف از محضر شیح حسن صاحب نیز استفاده علمی برده و از او اجازه‌ای نیز دریافت داشته است. از عبارتی که در کتاب الفوائد امین استرابادی آمده، چنین برمی‌آید که : او ظاهراً در نوبت دوم اقامتش در شیراز (از حدود سال ۱۰۱۰ق /۱۶۰۱م) به مکه رفته و مدتی در آنجا اقامت نموده است. سال ورود او به مکه روشن نیست، ولی ظاهراً زودتر از ۱۰۱۴ق نبوده است، زیرا نسخه‌ای از آثارش در همین سال در شیراز کتابت شده است. آخرین استاد وی در فقه و حدیث و رجال، میرزا محمد اِستَرآبادی، عالم مقیم مکه بوده و او در آنجا از اوایل سال ۱۰۱۵ق تا حدود ۱۰ سال نزد وی دانش آموخته است. شاگردان : از شاگردان وی در مکه، زین العابدین بن نورالدین علی کاشانی (م.۱۰۴۰ق)[۸] و حسین ظهیری عاملی هستند و رسالة فی السؤال عن بعض المسائل المعضلة من الاصلیة و الفرعیه حاصل مباحثات ظهیری و استادش استرآبادی است. ملا محسن کاشانی نیز مدتی در مکه از استرآبادی دانش آموخته است. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 در برابر علماى كه غالباً ً معتقد به عدم حجيت ظواهر كتاب هستند، انديشمندان ، به ظواهر آيات قرآن اعتقاد دارند. آنان با ردّ استدلال‌هاى اخبارى‌ها به استدلال بر حجيت كتاب مى‌پردازند. شيخ جعفر الغطا، از بزرگان مكتب است كه علمى و عملى زيادى در برابر اخبارى‌ها داشت. وى، در ردّ اولين استدلال اخبارى‌ها، در «الحق المبين» مى‌نويسد: «منع از عمل به ظواهر كتاب مگر به واسطه ائمه اطهار(ع)، با آيات فراوانى كه در كتاب وجود دارد، دارد؛ آياتى با اين مضمون كه : ، عربى مبين است و كتاب هدايت و تبيان به سوى حق و صراط مستقيم است و بشارت مى‌دهد مؤمنان را و انذار مى‌كند كافران را و مذمت مى‌كند كسانى را كه در آن تدبّر نمى‌كنند و...». الغطا، در ادامه، چنين نتيجه‌گيرى مى‌كند: اگر كه قائل به عدم حجيت ظواهر كتاب باشيم، چنين اعتقادى با «اعجاز قرآن» منافات دارد؛ قرآن به آن است كه : در تمامى زمان‌ها بيان كننده احكام براى مردم خواهد بود. وى، چنين ادامه مى‌دهد: آيا با اعتقاد شما (اخباریان)، مسلمانان مورد تشنيع و اهانت ساير ملل واقع نمى‌شوند كه آنان (مسلمانان) قرآنشان را نمى‌فهمند و از آن فايده‌اى نمى‌برند. اصوليون و اخباریون هر دو : در اصول دين متحد و در فروع نيز مرجع هر دو روايات ائمه(ع) بوده و در حقيقت مجتهد، اخبارى و اخبارى نيز مجتهد و فضلاى طرفين ناجى و طعن‌كنندگان در هلاكتند. وى، در بخش ديگرى از كتاب، به نقل روايات بى‌پايه از سوى اين گروه اشاره مى‌كند: «و از اخبار شگفت‌انگيز اخباریان، اعتماد آنان به هر روايتى است، حتى برخى از فضلاى آنان از كتاب‌هاى مهجور و ساختگى، حكايتى را مى‌آوردند كه افسانه‌سرايان نقل كرده‌اند، مثل اين نقل: جزيره‌اى است در دريا به نام و در آن، خانه‌هاى صاحب الزمان و خانواده و اولادش قرار دارد. او[قهرمان داستان] نيز به آن‌جا مى‌رود و مى‌بيند كه در آن جزيره، گروهى از نصارا وجود دارند». گويا اين ناقل، اخبارى را كه دلالت دارد بر عدم وقوع رؤيت در كبرى نديده و كلمات علما را كه بر اين مطلب دلالت مى‌كند، تتبع نكرده است. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 بین و شيخ جعفر، فرق‌هاى ميان اخباریان و اصوليان را مورد بررسى قرار داده به برخى از عمده‌ترين اين اختلافات اشاره مى‌شود: اخباریان، : را حرام مى‌دانند، اما اصوليان اجتهاد را واجب و حتى برخى از آنان واجب مى‌دانند، چنان‌كه ملا محمد امين در كتاب «الفوائد المدنية»، منكر اجتهاد شده و گفته است كه : روش علماى پيشين، اجتهادى نبوده است؛ اخباریان، : ادله را به كتاب و سنت منحصر مى‌دانند و بر خلاف اصوليان، اجماع و عقل را حجت نمى‌شمارند؛ اخباریان، : تحصيل احكام از طريق«ظن» را منع كرده و بر خلاف مجتهدان، جز «علم» را حجت نمى‌دانند؛ احاديث، نزد اخباریان بر دو نوع و ضعيف است، اما در آثار مجتهدان، ، بر چهار نوع ، ، و تقسيم مى‌شود؛ اصوليان، : مردم را به دو گروه مجتهد و مقلد تقسيم مى‌كنند، اما اخباریان، همه مردم را مقلد معصوم مى‌شمارند و تقليد از غير معصوم را مجاز نمى‌دانند؛ اصوليان، : ظاهر را حجت مى‌دانند و آن را بر خبر ترجيح مى‌دهند، اما اخباریان، تمسك به ظاهر كتاب را تنها در صورت وجود تفسيرى از معصوم مجاز مى‌شمارند؛ اخباریان، كليه اخبار كتب اربعه را صحيح و الصدور مى‌دانند، اما اصوليان، همه اين احاديث را صحيح نمى‌دانند؛ اخباریان، حسن و قبح را مى‌پذيرند، اما بر خلاف اصوليان، احكام مستقل عقلى را حجت شرعى نمى‌شمارند؛ اصوليان، هم در و هم در ، را جارى مى‌دانند، اما اخباریان تنها در مورد دوم با آنان موافقند؛ اخباریان بر خلاف اصوليان، در هنگام تعارض اخبار، ترجيح را با تمسك به جايز نمى‌شمارند، چنان‌كه در «الفوائد المدنية» مى‌گويد: «من معتقدم كه تمسك به اصلیه به‌طور كلى، تا پيش از اكمال دين صحيح بود، ليكن پس از آنكه دين به سرحد كمال رسيد، براى برائت مزبور محلى باقى نماند، زيرا اخبار متواتر از ائمه(ع) در هر واقعه‌اى كه مردم نيازمند بدان هستند، رسيده و تا روز قيامت حقايق موضوعات ثابت گرديده و نيز براى هر گونه اختلافى كه دو نفر با هم دارند، حكمى تعيين شده است»؛ اخباریان، گونه‌هايى از چون قياس ، قياس و نيز را كه اصوليان آنها را معتبر مى‌شمارند، در شمار قياس‌هاى نهى شده در احاديث، شمرده‌اند و آنها را باطل مى‌انگارند. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 از مشو تو غافل شب و روز اوقات مکن تو صرف شب و خواهی تو اگر خدا در دو جهان بنمای تو کامل شب و روز الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 من در این به جز رنج و تعب چیزی ندیدم جز و غم در شب چیزی ندیدم هرکه دارد نیکی زین مادر به دنیا من که از آنها عزیزم جز چیزی ندیدم چیدم رفیقانی گرفتم من به عمرم جز خلاف وعده و ترک چیزی ندیدم بستند بسیاری و روز وعده زان‌ها غیر بدعهدی و سبب چیزی ندیدم بعض را نزدیک گشته گفتگوهایی نمودم میل آنها جز به آواز چیزی ندیدم بس کسانی را که خود می‌خواندند و من در آنها جز مرام چیزی ندیدم ای بسا از و نسب بودند غیر نام خشکی از اصل و چیزی ندیدم ادعای بخشش و کنندی عده‌ای من اندر آنها غیر آیین چیزی ندیدم عده‌ای در ادّعا که تارک دنیا شدندی اندر آنها من به جز ذهب چیزی ندیدم از جهان باید شود مهد کو ؟ من که جز ادب اندر خُطَب چیزی ندیدم گر تو آنچه را گفتم بدیدی خوش به حالت من که در آن خرم از چیزی ندیدم ببند از این ای چند روزی کم بگو من در غیر از تعب چیزی ندیدم الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 مکتب فقیهان که در اواخر سده ۴ و نیمه نخست سده ۵ق با کوشش فقیهان گرا ضعیف گردید، وجود محدود خود را در مجامع فقهی امامیه حفظ کرد تا آنکه در اوایل سده ۱۱ق بار دیگر به وسیله محمد امین ( ۱۰۳۳ یا ۱۰۳۶ق ) در قالبی نو مطرح شد و لبه تیز حملات خود را متوجه اصولیان ساخت. برخی معتقدند ابن ابی (زنده در ۹۰۴ق ) از جمله کسانی بود که راه را بر اخباریان هموار گردانید. او در رساله‌ای با عنوان : «‌العمل باخبار اصحابنا »، به اقامه ادله‌ای در این زمینه پرداخت رواج و اطلاق عنوان اخباری بر گروهی خاص و با معنی و اصطلاح مشخص امروزین از سده ۱۱ق و با ظهور پیشوای حرکت نوین اخباری، یعنی محمد امین آغاز شده است که برخی او را با صفت «‌اخباری صلب‌» وصف کرده‌اند. افول اخباری‌گری با آغاز تقابل آشکار میان اخباریان و اصولیان در قرن ۱۱ق. و ادامه آن در قرون بعدی و ظهور بزرگان اصولی مانند آیت الله وحید (م. ۱۲۰۵ق.)اخباریان رفته رفته نفوذ خود را در حوزه‌های علمیه از دست دادند. بهبهانی از تاثیرگذارترین عالمان اصولی در شکست اخباریان بود. او دامنه مبارزه خود با اصولیان را از حوزه نظری به عمل نیز کشاند و از جمله، گزاردن به امامت شیخ یوسف پیشوای اخباریان را اعلام کرد. پس از او با مبارزات : شیخ مرتضی (م. ۱۲۸۱ق.)، شیخ جعفر نجفی کاشف الغطاء(م. ۱۲۲۷ یا ۱۲۲۸ق.) با اخباریان دامنۀ نفوذ این‌ مكتب‌ نیز بسیار محدود گردید. امروزه‌ تنها جایی‌ كه‌ آثار اخباریگری‌ به‌ شكل‌ آشكار در آنجا دیده‌ می‌شود، برخی‌ از مناطق‌ خوزستان‌ (به‌ ویژه‌ خرمشهر و آبادان‌) است‌. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 تندرو محمد امین به عنوان مکتب در میان شیعیان متأخر نخستین کسی بود که : باب نقد علم و مجتهدان را گشود و امامیه را به دو بخش اخباریان و مجتهدان (اصولیان ) تقسیم کرد. او در آغاز، خود در سلک مجتهدان بود و از مجتهدان بزرگی اجازه أخذ کرد، اما از روش آنان روی برتافت. گویا او به شدت تحت تاثیر افکار استادش میرزا محمد استرابادی بوده است محمدامین، تعالیم خود را در کتابی با عنوان (( الفوائد المدنیة )) تدوین کرد که از مهم‌ترین منابع اخباریان محسوب می‌گردد. از پیروان تندرو و متعصب مکتب اخباری در سده ۱۱ق، عبدالله بن صالح نویسنده (( منیة الممارسین )) است. شیخ یوسف آورده است که : وی به اهل بسیار ناسزا می‏‌گفت، در حالی که پدرش ملا صالح اهل اجتهاد بود ابو احمد جمال الدین محمد بن عبدالنبی، محدث استرابادی (م. ۱۲۳۲ق )، معروف به محمد اخباری از مجتهدان نامدار مانند : میرزا ابوالقاسم ، شیخ جعفر نجفی الغطاء، میر سیدعلی ، سید محمدباقر حجت الاسلام اصفهانی و محمدابراهیم به زشتی یاد می‏‌کرد و با آنان دشمنی آشکار داشت . بدین رو، قتلش توسط علمای بنام آن زمان ازجمله : سیدمحمد ، پسر میر سیدعلی طباطبایی و شیخ ، پسر شیخ جعفر الغطاء و سید عبدالله و نیز شیخ اسدالله امضا شد. اخباریان میانه ‏رو : شیخ یوسف (د ۱۱۸۶ق )، روشی میانه بین اخباریان و اصولیان برگزید. بحرانی، مدعی بود که در شیوه فقهی بر مسلک محمد تقی است که حد وسط میان اخباری‏ گری و اصولی‏ گری است. وحید از مخالفت با شیخ پرهیز نداشت و مردم را از خواندن جماعت با او نهی می‌‏کرد. ، به عنوان پیشوای اخباریان هرجا که مناسب می‌‏دید، آنان را از انتقادات تند و ناسزا، که موجب بروز شکاف میان شیعیان و نزاع میان علمای اصولی و اخباری می‌‏شد، برحذر می‌‏داشت. سید نعمت الله شوشتری (درگذشت ۱۱۱۲ق ) با اینکه اخباری بوده، در تأیید مجتهدان و هواداران ایشان و ارج نهادن به نظرات آنان تلاش بسیاری داشته است. برخی ملا محسن کاشانی (درگذشت ۱۰۹۱ق ) را نیز از اخباریان شمرده ‏اند. می‌‏گوید: « و حدیثم و از غیر آن بیگانه.» هر چند به ظاهر، مراد او در اینجا با است نه و علم اصول؛ اما فیض معتقد بوده که : مردم عادی(غیر معصوم)، و غیر قابل اعتماد است و نیست. در بعضی آثارش از جمله : الکلمات الکمنونه آشکارا بر مجتهدان تاخته و روش اصولی آنان را نقد کرده است. بررسی آرای او در برخی آثارش از جمله این کتاب، تردیدی در گرایشش به اخباری‌گری باقی نمی‌گذارد. او معتقد است که اصولیان با بازکردن باب اصولی، را بر مکلفان سخت کردند و در چیزهایی سخن گفتند که خداوند سخن نگفته و حکمت در آن بوده که مسکوت بمانند. محمدتقی (درگذشت ۱۰۷۰ق ) نیز از پیروان متعادل مکتب اخباری بوده، و چنان که گفته شده، آموزش‌های محمد امین را صریحاً تأیید می‌کرده است. ملا خلیل بن (درگذشت ۱۰۸۹ق ) که از معاصران : شیخ $حر_عاملی، محمدباقر و فیض کاشانی و از شاگردان : شیخ و بود و با اجتهاد کاملاً مخالفت ورزیده، آن را انکار می‌‏کرد. محمدطاهر (درگذشت ۱۰۹۸ق )، نیز از اخباریان میانه‌‏رو به شمار می‌‏آید. شیخ (درگذشت ۱۱۰۴ق ) در خاتمه کتاب معروفش، الشیعه، به اخباری بودن خود اشاره کرده است. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 سابقه طریقه‌ای که امین بنیان نهاد، در سنت فقهی – کلامی امامیان بی‌سابقه نبود و او خود نیز سعی داشت تا خویش را دنباله رو شیوه و (ابن بابویه و شیخ صدوق) از قدمای اصحاب امامیه قلمداد نماید. این ادعا از سوی مخالفان او پذیرفته نشده است. بی‌تردید پیش از امین اخباریگری وجود داشت، اما این طریقه به گونه‌ای که امین استرابادی بنیان نهاد، ویژه خود اوست. مقابله با امین اِستَرآبادی سعی داشت که : در محافل امامیه، اجتهاد اصولیان را به عنوان یک خطر مطرح ساخته و با رجوع به اخبار، مذهب اخباری‌گری را احیا کند. درباره زمینه‌های ظهور امین استرابادی، این نکته مسلم است که : فضای فکر دینی عصر و نقش عالمانی همچون و روش اجتهادی ایشان در این باره مؤثر بوده است. در سراسر الفوائد، برخورد انتقادی امین اِستَرآبادی با روش اجتهادی محقق و‌ گاه به طور کلی اصولیان دیده می‌شود. در باب منابع ، امین استرابادی بر این اعتقاد است که : همه در کتاب و سنت بیان شده است. او با تکیه بر اینکه نخستین اصل است و نیز بر پایه حدیثی از (ع)، بر این نکته اصرار می‌ورزید که : هر امری که دو تن در آن کنند، حتماً برای آن اصلی در کتاب خدا وجود دارد، ولی مردمان بدان راه نمی‌برد. او قرآن را براساس و آراء شخصی باطل می‌شمارد و آن را تنها مخصوص علیهم السلام می‌داند که معصوم از خطا هستند و بدین ترتیب، بر آن است که : احکام نظری از آیات قرآنی که وجوه متعددی درباره آن محتمل است، جز برای معصومان اهل بیت(ع) که مخاطبان واقعی قرآن هستند، امکان پذیر نیست. نبوی امین درباره نیز معتقد است که : استنباط از آن، بدون تفحص از احوال سنت و و آن جایز نیست و این تفحص، تنها به واسطه رجوع به اهل بیت علیهم السلام ممکن خواهد بود. در واقع امین نظریه خویش درباره را بر دو پایه استوار کرده است: ۱ - کمال شریعت در کتاب و سنت است ۲ - اعتقاد به اینکه معرفت شریعت، رجوع به امام معصوم است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به شمار می‌رود. حدیث اِستَرآبادی به صحت جمیع احادیث و اصولاً صحت غالب احادیث امامی قائل است و معتقد است که : منابع کتب اربعه، اصولی است که اصحاب ائمه(ع) آن را مدون ساخته، به مضامین آن عمل می‌کردند. امین استرابادی همچنین چهارگانه حدیث به صحیح، حسن، موثق و ضعیف را -که متأخران بدان دست یازیده‌اند- باطل دانسته و با تکیه بر اینکه این روش نزد متقدمان امامیه معمول نبوده، آن را به شدت رد کرده است. امین اِستَرآبادی بر این باور است که : حکم شرعی بر اساس کسب و مقبول نیست، زیرا این مباحث موجب اختلافات اصولی و فقهی می‌شود و فائده انبیا و انزال کتب، نقض می‌گردد. او همچنین در رویکردی به علم ، اعتماد بر این دانش را که مبتنی بر منطق و حجج عقلی است، نیز نادرست می‌انگارد. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 آثار الفوائد المدنیه (کتاب) تنها اثر انتشار یافته امین ، الفوائد المدنیه فی الرد علی من قال بالاجتهاد و التقلید فی نفس الاحکام الالهیه است که در خصوص معرفی مبانی فکری او در رد شیوه فقهی اصولیان است. آثار خطی : شرح الاستبصار، یا الفوائد المکیه، که شرحی است ناتمام بر شیخ و مقدمه آن مباحثی در علم حدیث و را در بردارد. او حواشی و تعلیقاتی نیز بر الاستبصار داشته است. شرح الاحکام، شرحی ناتمام بر تهذیب حواشی وی بر تهذیب و استبصار را مؤلفی در ۱۱۳۳ق در مجموعه‌ای با عنوان گرد آورده است. حاشیه بر کلینی، که فاضل قزوینی آن را جمع آوری کرده است. ، رساله‌ای است به فارسی که در آن از مباحث کلامی و غیر آن سخن رفته و آن را به نام محمد شاه دکنی نوشته بوده است. امین این کتاب را در مکه و پس از تحریر اول یا دوم الفوائد المدنیه به نگارش آورده است. اتان کلبرگ برپایه اهدای کتاب، احتمال داده است که شاید استرابادی چند سالی را در هند گذرانیده باشد حاشیه بر العلوم المسائل الثلاث الکلامیه رساله‌ای در بداء حاشیه بر معارج الاصول محقق وفات : به‌گفته سید علی خان ، امین استرابادی در ۱۰۳۶ق درگذشت و پیکرش را در کنار مقابر و در مکه به خاک سپردند. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 : ۱ - ۲ - اقسام حکم شرعی : ۱ - حکم شرعی ۲ - حکم شرعی اقسام حکم شرعی ظاهری : ۱ - حکم شرعی ظاهری ۲ - حکم شرعی ظاهری اصول : اصل این است که همه چیز حلال است این را می‌گویند هر چیزی را که شک داری که آیا حلال است یا حرام است ؟ بگو : حلال است اینجا حلیت حکم ظاهری است اول احکام واقعی است بعد احکام ظاهری است یعنی اگر احکام واقعیه نباشد احکام ظاهریه هم نخواهد بود یعنی اول باید حکم واقعی باشد بعدش مکلف نسبت به حکم واقعی شک داشته باشد بعدش حکم ظاهری به وجود بیاید پس حکم ظاهری از حکم واقعی است یعنی بعد از حکم واقعی و بعد از شک در حکم واقعی حالا حکم ظاهری به وجود می‌آید حکم شرعی دو قسم است : ۱ - حکم شرعی واقعی ۲ - حکم شرعی ظاهری حکم شرعی واقعی : گاهی شک در مسئله نیامده است مثل : الخمر حرام یعنی : چه شما بدانید که حرام است و چی شما ندانید که حرام است خمر است این حکم یک حکم واقعی است یعنی در حکم واقعی ما کاری به شک و غیر شک مکلف نداریم ۲ - حکم ظاهری ۱ - تعریف حکم ظاهری ۲ - اقسام حکم ظاهری ۱ - تعریف حکم ظاهری : حکم ظاهری حکمی است که در موضوعش شک نسبت به حکم شرعی اخذ شده است الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 اقسام : ۱ - حکم شرعی ظاهری ۲ - حکم شرعی ظاهری اماره : حکم ظاهری است که کاشفیت از واقع دارد یعنی : ما نظر به واقع داریم اگرچه صد در صد به حکم واقعی دسترسی نداریم ولی ۷۰ یا ۸۰ درصد به حکم واقعی دسترسی داریم اینجا امام علیه السلام به ما امر فرموده است که : همین مقدار دسترسی به حکم واقعی کفایت می‌کند اینجا مولا به ما می‌فرماید که : شما همان حکمی را که نسبت به آن ۷۰ ۸۰ درصد علم داری به همان عمل کن یعنی : ما گاهی مستقیماً نزدیک خود امام علیه السلام هستیم و از خود امام علیه السلام می‌شنویم که فلان چیز حرام است اینجا ما ۱۰۰% و یقین پیدا می‌کنیم و طبق یقین خود باید عمل کنیم ولی گاهی ما نزد امام علیه السلام نیستیم ولی یک نفر که مورد اعتماد است مثل نزد امام علیه السلام بوده است و این فرد مورد اعتماد ما است می‌گوید که : من از امام علیه السلام شنیدم که فرمود : الخمر حرام اینجا من از حرف این شخص صد در صد علم و پیدا نمی‌کند ولی ۷۰ یا ۸۰ درصد علم پیدا می‌کنم و ۱۰ یا ۲۰ یا ۳۰ درصد هم احتمال می‌دهم که این شخص دروغ گفته باشد یا اینکه بد فهمیده باشد و شاید در واقع هم حرام نباشد اینجا به دلیل دیگری که شارع در جای دیگر فرموده است که : این فرد و این آقا که برای شما خبر آورده است هرچه که گفت قبول کن اینجا ولو احتمال هم می‌دهیم ولی چون امام علیه السلام فرموده که : حرفش را قبول کن من باید حرف او را قبول کنم پس من اینجا نسبت به حکم شرعی یقین ندارم ولی چون امام علیه السلام خودش فرموده که : حرف او را بپذیر و قبول کن انگار ۱۰۰ درصد است این را می‌گوییم این حکم ظاهری است چون در موضوعش اخذ شده است یعنی : من حکم واقعی را نمی‌دانم و یقین به حکم واقعی ندارم ولی همه مثل خبر واحد ثقه هستند و از این باب هستند الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۳۳ شیخ طوسی و مغایرتی که بین مسلک شیخ در رجالش با مسلک وجود دارد این است که : شیخ طوسی در رجالش : اسم اصحاب و راویان ائمه علیهم السلام را جمع آوری کرده است چه منافق و چه مومن یعنی حتی خلفاء و معاویه و عمروعاص و ابن زیاد و منصور دوانیقی را از اصحاب اهل بیت علیهم السلام شمرده است ولی نجاشی این کار را نکرده است دلیل تالیف شیخ طوسی از تالیف رجالش عبارت است از : بیان شرح حال راویان حدیث از ائمه علیهم السلام لذا اصل این است که : راوی موجود در کتاب رجال شیخ طوسی امامی یا لااقل شیعه است نظر مرحوم در باره رجال شیخ طوسی عبارت است از اینکه : کتاب رجال شیخ طوسی یادداشت‌های شیخ است که شیخ موفق به تکمیل آن نشد لذا شیخ اسم بعضی را می‌برد ولی در باره ثقه یا ضعیف یا صاحب کتاب یا راوی بودن چیزی نمی‌گوید و فقط می‌گوید که او از اصحاب اهل بیت علیهم السلام است الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۳۴ شیخ طوسی : کتاب فهرست شیخ در باره نویسندگان شیعه مطلقا است چه امامی و چه غیر امامی شیخ طوسی در همه علوم اسلامی دارای تالیف است و به معروف است کتاب فهرست شیخ طوسی در علم رجال از سه جهت مفید است : ۱ - شیخ طوسی راه و طریق خودش به اصل و تصنیف را بیان می‌کند ۲ - شیخ طوسی روایاتی را در تهذیب نقل کرده است و طریق خودش به آنها را در کتاب تهذیب نقل نکرده است ولی طریق خودش به آنها را در کتاب فهرست ذکر کرده است ۳ - در تهذیب طریق شیخ طوسی ضعیف است ولی طریق شیخ طوسی در فهرست صحیح است لذا ما اینجا می‌توانیم بگوییم که خبری که در تهذیب است صحیح است چرا ؟ به خاطر طریقی که شیخ طوسی در فهرست دارد و این حدیث هم از کتاب فهرست گرفته شده است *وعده و وفای به وعده شیخ طوسی و نجاشی : شیخ طوسی در مقدمه کتاب فهرست خودش وعده داده است که : نویسندگان و مصنفین و صاحبان مذاهب فاسد را بیان کند تا آگاهی بیشتر نسبت به مصنفات و اصول حاصل شود و ارزش رجال صالح و طریق رجال صالح بیشتر شناخته شود ولی به وعده خودش عمل نکرد چرا ؟ چون مثلاً : درباره ابن ابی که مذهب است چیزی نفرمود درباره ابن علی السجاد که را بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ترجیح می‌داد هم چیزی ننوشت ولی مرحوم در مقدمه کتاب خودش هیچ وعده‌ای نداده است ولی بیشتر از شیخ طوسی فساد اعتقادی و ضعف افراد ضعیف را بیان کرده است الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 من در این به جز رنج و تعب چیزی ندیدم جز و غم در و شب چیزی ندیدم هرکه دارد نیکی زین مادر به دنیا من که از آنها عزیزم جز چیزی ندیدم چیدم رفیقانی گرفتم من به عمرم جز خلاف وعده و ترک چیزی ندیدم بستند بسیاری و روز وعده زان‌ها غیر بدعهدی و سبب چیزی ندیدم بعض را نزدیک گشته گفتگوهایی نمودم میل آنها جز به آواز چیزی ندیدم بس کسانی را که خود می‌خواندند و من در آنها جز مرام چیزی ندیدم ای بسا از و نسب بودند غیر نام خشکی از اصل و چیزی ندیدم ادعای بخشش و کنندی عده‌ای من اندر آنها غیر آیین چیزی ندیدم عده‌ای در ادّعا که تارک دنیا شدندی اندر آنها من به جز ذهب چیزی ندیدم از جهان باید شود مهد کو ؟ من که جز ادب اندر خُطَب چیزی ندیدم گر تو آنچه را گفتم بدیدی خوش به حالت من که در آن خرم از چیزی ندیدم ببند از این ای چند روزی کم بگو من در غیر از تعب چیزی ندیدم الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۳۵ رجال : ما به بین رجال برقی و رجال شیخ طوسی این است که : در هر دو اسامی اصحاب اهل بیت علیهم السلام آورده شده است و هیچ جرحی و تعدیلی در آن نیامده است دانشمندان درباره نویسنده رجال برقی : درباره نویسنده رجال برقی ۴ نظریه وجود دارد که این چهار نظریه را بیان می‌کند و خودش از بین این چهار نظریه نظر چهارم را قبول می‌کند نظرات : ۱ - بعضی می‌گویند که : مولف رجال برقی احمد برقی پسر محمد صاحب کتاب است ۲ - بعضی می‌گویند : مولف رجال برقی محمد برقی پدر احمد است ۳ - بعضی می‌گویند : مولف رجال برقی عبدالله برقی پسر احمد برقی است که از او روایت نقل می‌کند ۴ بعضی می‌گویند که : مولف رجال برقی احمد برقی پسر عبدالله نوه احمد است که شیخ از او روایت نقل می‌کند نظر و دلیل مصنف : مصنف به یک دلیل قول چهارم را قبول می‌کند و قول اول و دوم را صحیح نمی‌داند به چهار مصنف قول چهارم را قبول می‌کند و می‌گوید که : قول چهارم به واقع نزدیک‌تر است دلیل مصنف این است که : چون سعد و با پسر برقی هم عصر و معاصر بودند و در طبقه استادان نوه برقی هستند و اسمشان هم در این کتاب آمده است مصنف می‌فرماید : قول اول و دوم صحیح نیست به چهار دلیل : دلیل اول : برقی نویسنده کتاب در چند جا به کتاب سعد قمی استناد کرده است در حالی که قمی از احمد برقی روایت می‌کرد که : احمد برقی استاد سعد است و معنا ندارد که برقی که استاد سعد است به کتاب شاگردش سعد استناد کند ۲ - برقی در کتابش گفته است که : عبدالله حمیری مولف کتاب قرب الاسناد و شیخ قمییّن است و من هم از سماع حدیث کردم در حالی که حمیری از احمد برقی روایت نقل می‌کند و احمد برقی هم استاد حمیری است لذا چطور ممکن است که استاد برقی از شاگرد خودش حمیری سماع حدیث نموده باشد ۳ - قاعده این است که هر وقت که مولف کتاب در کتابش از خودش نام می‌برد متذکر می‌شود که : (( من مولف این کتاب هستم )) کما اینکه شیخ طوسی و نجاشی در فهرست و علامه و ابن داوود در کتاب‌هایشان همین کار را کرده‌اند ولی در این کتاب احمد برقی ذکر شده است و بیان نشده است که احمد مصنف این کتاب است ۴ - در این کتاب محمد برقی را عنوان کرده است ولی اشاره نکرده است که محمد برقی پدر مولف است الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۳۶ رساله ابی قالب زراری نویسنده این رساله شیخ ابی است که نسبش به بکیر ابن می‌رسد این رساله درباره نسب خاندان اعین و شرح حال محدثین خاندان اعین است ابوقالب این رساله را که اولش شرح حال ۲۰۰ نفر از اساتیدش و جدش و است و آخرش فهرست کتاب‌هایی است که نزدش بوده است را برای فرزندش محمد نوشته است که اجازه نامه‌ای از طرف اوست و اجازه روایت این کتاب‌ها و جزوه‌ها را به نوه پسری خودش داده است که یک سال بعد از آن هم از دنیا رفت رساله ابی قالب کم حجم است و از اصول رجالی است این رساله در محدث بحرانی درج شده است شیخ صدوق شیخ با دعای حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف در سال ۳۰۶ به دنیا آمد و مسلکش غیر از مسلک شیخ است تفاوت و فرق مسلک و شیخ کلینی عبارت است از اینکه : شیخ کلینی اکثر سندهای احادیث را ذکر کرده است و فقط اسناد کمی را حذف کرده است به خاطر اعتماد اخباری که قبلاً نوشته است ولی تصمیم شیخ صدوق در کتاب من لا یحضره الفقیه از اول بر اختصار سندها بود لذا اوایل سندها را حذف کرده و آنها را در آخر کتاب من لا یحضره الفقیه در بخش مشیخه بیان کرده است یکی از رساله‌های رجالی کتاب مشیخه است که خالی از فایده نیست الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۳۷ مشیخه شیخ : مشیخه در دو کتاب و استبصار مثل مشیخه شیخ است که شیخ طوسی احادیث تهذیب و را با اسم‌های اصحاب اصول و مصنفات شروع کرده است و سند خودش به اصحاب اصول و مصنفات را در آخر این دو کتاب در مشیخه آورده است اینکه باید به این اصول هشتگانه *وقوف کامل داشته باشیم و مطالبی را که در این اصول هشتگانه درباره راویان حدیث نوشته شده است را استخراج کنیم عبارت است از : نوشتن کتاب‌های دیگری در علم رجال بعد از اصول هشتگانه که از نظر ارزش به این هشت کتاب نمی‌رسند تفاوت و فرق کتاب رجال و فهرست : فرق و تفاوت کتاب رجال با کتاب فهرست اصول و مصنفات عبارت است از اینکه : کتاب رجال نوشته و کتابی است که شامل طبقات اصحاب معصومین علیهم السلام می‌شود مثل رجال شیخ طوسی که از اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله شروع می‌شود بعد از اصحاب ایشان اصحاب امیرالمومنین علیه السلام را ذکر می‌کند بعد از اصحاب امیرالمومنین علیه السلام اصحاب بعدی ائمه علیهم السلام را ذکر می‌کند ولی در کتاب فهرست فقط اصول و مصنفات و نویسندگان کتاب‌ها و راه و طرق اتصال به آنها را ذکر می‌کند پس بهتر است که کتاب نجاشی را فهرست نجاشی بگوییم نه رجال نجاشی پس در فهرست اسم‌های مصنفین شیعه و بیان کنیه و القاب و منزلت و انصاب آنها و مدح و زم آنها ذکر و گفته می‌شود الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
15.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃 🧡 چگونگی برقراری ارتباط با امام زمان در کلام مقام معظم رهبری 🌸🍃 @nashrekhobyhakashan
13.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻سوال یک دختر خانم از استاد: آقا مال قدیما بوده الان ما بی حجاب راحت تریم. ✅ پاسخ دکتر رحیم پور ازغدی👆 و @nashrekhobyhakashan
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۳۸ رجال : رجال غضائری از امهات کتاب رجالی به حساب می‌آید ابن غضائری ۴ کتاب دارد : ۱ - مصنفات ۲ - اصول ۳ - ممدوحین ۴ - ضعفا علامه و قهبایی این کتاب ضعفا غضائری را در کتاب خودشان گنجانده‌اند غضائری ثقه است و از مشایخ نجاشی و شیخ طوسی بوده است ابن غضائری از بزرگان شیعه است که از او در کتاب‌های رجالی به بزرگی یاد می‌شود و در نیمه صفر ۴۱۱ از دنیا رفته است اسم پدر غضائری حسین است و اسم خود غضائری احمد یا ابن غضائری است نجاشی با ابن غضائری همراه و هم درس بوده است دلیل وثاقت و ارزش رجال غضائری عبارت است از اینکه : کسی مثل مرحوم نجاشی به رجال غضائری اعتماد کرده است و از آن به احترام و تکریم تعبیر می‌کند اولین کسی که از کتاب الضعفا اطلاع یافت : سید جمال الدین سید بن طاووس بود و دومین نفر علامه و سومین نفر ابن داوود بود سید بن طاووس کتاب الضعفا را بخش بخش کرد و در کتاب خودش به نام : (( حل الاشکال فی معرفت الرجال )) گنجانید سید بن در کتاب خودش متن کتاب‌های پنجگانه رجالی را گرد آورد کتاب‌های پنجگانه رجالی عبارتند از : رجال و فهرست شیخ طوسی اختیار کشی فهرست نجاشی کتاب الضعفا ابن غضائری اگر سید ابن طاووس نبود چیزی از کتاب الضعفا باقی نمی‌ماند وقتی که کتاب الضعفا به دست مولی عبدالله رسید پاره پاره شده بود و در شرف نابودی بود لذا عبارات کتاب الضعفا را به ترتیب حروف استخراج کرد و در آغاز کتب سبب استخراج آن را هم ذکر کرد سپس شاگردش قهبایی آن را در مجمع الرجال خودش که شامل ۵ کتاب رجالی است آورد الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۱ ارث در لغت تاریخچه ارث ارث ارث و ارث و ارث و جاهلی ارث و باستان ارث و اروپا ارث و ارث در به دو معنا آمده است : ۱ - ۲ - وارث یعنی : باقی یا مستحق میراث در یعنی : آنچه که انسان با مرگ انسان دیگر مالک می‌شود الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۲ تاریخچه ارث : از زمان علیه السلام تا زمانی که انسانی هست و تا قانون ارث وجود دارد می‌گویند : دختر با بودن پسر ارث نمی‌برد دختر فقط وسایلی را به عنوان جهازیه می‌تواند ببرد و سهم پسر ارشد از مال پدر دو برابر پسران دیگر است مسیحی‌ها می‌گویند : دختر و پسر مساوی ارث می‌برند اگر پسر و دختر ازدواج نکرده‌اند از اصل مال پدر مخارج عروسی را بر می‌دارند و بقیه را تقسیم می‌کنند و هر کس می‌تواند فرزندش را از ارث محروم کند اعراب می‌گویند : زنان و کودکان چون کار نمی‌کنند و در جنگ‌ها وجود ندارند و سوارکاری هم بلد نیستند پس از ارث محرومند در ایران باستان : ارث بین همسران و پسر و دخترانی که شوهر نکرده‌اند به طور یکسان می‌شود اگر دختر شوهر کند دیگر ارث نمی‌برد ارث در اروپا : بنا بر اصل هم خونی هر کس از نظر خون به میت نزدیک‌تر باشد به تنهایی ارث می‌برد و دیگران ارث نمی‌برند الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 الا ای صاحب مکن خویشتن خسته در جمع نگویم مکن و بهره مبر به قدر کفایت بگیر از بکن سیم و زر اندک ولی مکن حمل با آن دو و وبال مگو خادم بود بهر من تو شدی نیک چشمت بمان شوی پاسبان بهر زر روز و شب به یک آن راحت نباشد خیال سر شب خورد و خُسبد تو با صد اندر جدال نه در وقت خوانی و دعا ز مرغ نشنوی خوش مقال ندانی و هم هیچ تو در جمع مالی علی الاتصال نداری تو راحت به شام و سحر نموده است تو را پایمال مده اینقدر به دنیای دون بسی کشته این پیره زال فریبش مخور دور شو ز آن مُحیل که مانند است خوش خط و خال هر آنچه توانی سبک بال باش که در دیده ناید تو را انفعال به هنگام کوچیدن از این سرای شود قَدّ سرو تو از دال بری رنج‌ها بهر اندوخته ها کنی موسم به جای زر از بهر خود بنه تا توانی تو کمال به قدر کفاف از خدا دارد هر روز نال و نوال الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b