. ⸤﷽⸣
🌀سلام و عرض ادب
🔹در طول تاریخ هر فردی سخن خویش را منطقی پنداشته است. بشر در یکصد سال گذشته در عین تصور #منطقی_بودن، احساسات انبوهی از افراد را با توهین، قتل، غارت و مانند آن جریحهدار کرده است.
🔹حال سوال این است:
☑️ چگونه تحلیلهای بشر حتی پاسخگوی نیازها و حقوق اولیه و #بنیادین او نبوده است؟
🔹پاسخ ها متفاوت است:
🔺عدهای خودکامگیِ برخی افراد و سیاستمداران را برجسته میکنند؛ گروهی ناآگاهی تودهٔ مردم را عامل اساسی میدانند؛ کسانی دیگر کنارهگیری عالمان از عرصههای #اجتماعی و #سیاسی را نقطه عطفِ فسادهای مختلف اجتماعی میپندارند...
🔹همه اینها در جای خود درست است اما یک واژه اساسی در این میان گویی به فراموشی سپرده شده و آن #تدبر و #تعقل است.
🔹به نظر میرسد اگر افراد در سطوح مختلف، با مراتب گوناگونِ تعقل و روش #تفکر_منطقی آشنا شوند و آن را محور زندگی خویش قرار دهند، بسیاری از آنچه مصیبتها و جنایتها را پدید آورده است، کناری خواهد رفت و هوای تازهٔ عقلانیت، جنبههای مختلف #فردی، #احساسی و #اجتماعی زندگی بشر را پُر خواهد کرد.
💠 بنابراین اینجا گردهم آمدهایم تا جدا از شلوغیهای عصر حاضر، راههای تفکر و #حیات_معقول را تمرین کنیم.
🆔 @hayatemaqul
🌀در این کانال به مطالب زیر، بهمرور پرداخته خواهد شد:
۱. تحلیل جایگاه و اهمیت #عقل در #دین
۲. رابطه دوسویه عقل و #ایمان
۳. نگاهی عقلانی به رفتارهای #اجتماعی _ #سیاسی #امامان_معصوم علیهمالسلام
۴. #محدوده عقل و گستردگی آن
۵. مشکلاتی که عقل بشری با آن مواجه میشود مانند #مغالطه_های منطقی
۶. بررسی اجمالی مغالطههای منطقی
۷. بررسی اوصاف #مومنین عاقل در #احادیث و #آیات الهی و متون دینی
۸. نقد #مکاتب_غربی بر پایه شاخصهای منطقی و عقلانی
۹. تحلیل اجمالی #منطق و استدلالهای عقلانی و جریان آن در تمامی گفتارهای روزانه زندگی با بیان مثالهای روزمره و عادی زندگی
۱۰. تاثیر فهم #استدلال_ها و مغالطههای منطقی و عقلانیت در حل مشکلات روزمره زندگی
و ...
🆔 @hayatemaqul
🔰عامل اصلی حیات انسانی
✍ اصغر آقائی
___________________________
💠 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ ۖ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ:
❇️ ای اهل ایمان، چون خدا و رسول شما را به آنچه مایه #حیات شماست دعوت کنند، اجابت کنید و بدانید که خدا در میان شخص و قلب او حایل میشود (و از اسرار درونی همه آگاه است) و همه به سوی او محشور خواهید شد. (انفال/۲۴)
🔺آیه کریمه #مؤمنین را به "آنچه حیات انسان" در آن است فرامیخواند.
🔸اما آن چه چیزی است که خداوند مؤمنین نه انسانها را بدان فراخوانده است؟
🔸یعنی چه چیزی است که تنها مؤمنین شایستگی دعوت به آن را دارند؟
🔹بر اساس احادیث گوناگون مواردی چون "امربهمعروف و نهی از منکر"، "نماز"، "بهشت" و "ولایت علی بن ابیطالب علیه السلام" به عنوان مصداق آیه ذکر شدهاند؛ هرچند محدود در این موارد نیست اما آنچه خداوند به عنوان #احیا_کننده مؤمنین معرفی کرده است باید شأن بسیار بلندی داشته باشد.
💡به نظر میرسد برای فهمِ آن عاملِ حیات، ابتدا باید مقصود حیات در قرآن را درک کنیم.
💠 بر اساس آیه "مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ" (نحل/ ۹۷)
💎 مقصود از حیات، #حیات_طیبه است، حیاتی که از هر ناراستی دور است. زندگی اینچنینی بر اساس همین آیه با #عمل_مؤمنانه حاصل میشود.
🔺در کنار این آیه، در سوره فاطر آیه ۲۲ خداوند میفرماید:
💠 "وَمَا يَسْتَوِي الْأَحْيَاءُ وَلَا الْأَمْوَاتُ ۚإِنَّ اللَّهَ يُسْمِعُ مَنْ يَشَاءُ وَمَا أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِي الْقُبُورِ".
⭕️ در این آیه پس از آنکه خداوند مردگان و زندگان را یکسان نمیداند، به ناگاه ابتدا رساندنسخن به گوش دیگران را به خود نسبت میدهد و در انتها به نبی اکرم صلی الله علیه وآله گوشزد میکند که وی نمیتواند سخن خویش را به گوش #مردگان در قبرها برساند.
🔅در تأویلی زیبا میتوان گفت همچنانکه مردگان اسیر قبور، نمیتوانند سخنی درک کنند؛ همچنین است کسانی که در قبور #سنت_های_نادرست، #تقلید_باطل و مانند آن خود را محبوس کردهاند نیز نمیتوانند سخن حیاتبخش را بشنوند و از زنجیر تقلیدها و باورهای کورکورانه جدا شوند.
✅ بنابراین برای حیاتطیبه حداقل دومرتبه وجود دارد:
1⃣ جداشدن از زنجیرهایی که افراد بر اثر تبعیت از سنتها و باورهای غلط القاءشده از خانواده و ... بر #عقلانیت خویش زدهاند؛
2⃣ وقتی با #تعقل وارد عرصه ایمان شدند، گویی در مسیری بیانتها قرارگرفتهاند که هر ایستگاه پیشروی آن زیباتر از قبلی است و زندگی آن پررونقتر است.
▪️هرچند این بحث بسیار دامنهدار است اما بر اساس همین مقدمه کوتاه عرض میکنم:
🌀 افراد بشری با شروع در بهرهگیری از #عقل در مسیر #ایمانی که به حیات طیب و پاک میانجامد قرارگرفتهاند و هر میزان به #احکام_صریح_عقل
🔑 مانند #قبیح_بودن #ظلم پایبند باشند نشانههای آن حیات طیب در آنها آشکار میشود و با ورود در ساحت #ایمان و گسترشیافتن عقلانیت او با طراوت #ولایت و #ایمان در سایه #عمل_صالح وارد بوستانهای بس گستردهتر از آن حیات طیب میشوند.
🆔 @hayatemaqul
🔰حیات ما به چیست؟!
📌همچنانکه مردگان اسیر قبور
🔺نمیتوانند سخنی درک کنند
🔺همچنین است کسانی که در قبور
🔺سنتهای نادرست، تقلید باطل
🔺و مانند آن خود را محبوس کردهاند
🔺نمیتوانند سخن حیاتبخش را بشنوند
🔺و از زنجیر تقلیدها و باورهای کورکورانه جدا شوند.
🆔 @hayatemaqul
. ﷽
🔰 جلسه تدریس کتاب
📚 بررسی فقهی فلسفه ورزی و فلسفه آموزی
🖋 تقریرات درس خارج آیت الله اعرافی
🗓 روزهای
✔️ ۲۲، ۲۳ و ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
✔️ ۱۴، ۱۵ و ۱۶ فروردین ۱۴۰۲
⏰ ساعت: ۱۶ الی۱۷:۳۰
📌 مکان: مدرسه علمیه امام صادق علیهالسلام کرج
✅ شرکت برای عموم طلاب آزاد است.
🌀برای ثبت نام تا روز یکشنبه ۱۲/۲۱
🔹نام و نامخانوادگی و پایه تحصیلی خود را
🔺به آیدی @aq_110 ارسال کنید.
🆔 @hayatemaqul
May 11
📚 کتاب "بررسی فقهی فلسفه ورزی و فلسفه آموزی" اثر آیت الله علیرضا #اعرافی با تحقیق و نگارش سید نقی موسوی و از سوی انتشارات مؤسسه فرهنگی هنری #اشراق_و_عرفان منتشر شده.
💡#فلسفه از دیربار موافقان و مخالفانی داشته و این موضعگیریها معمولا با #تکفیر و #تحریم_هایی همراه بوده است.
✍ این پژوهش درصدد #استخراج #حکم_فقهی فلسفهورزی (اشتغال به فلسفه و تفکر فلسفی) و #تعلیم و #تعلم آن (فلسفه آموزی) و پیش از آن توجه به حکم فقهی تأملات #عقلانی و نظری و روش قیاسی خارج از محدوده فلسفههای موجود است.
🔰این #کتاب در سه فصل ساماندهی شده است:
🔺#فصل_اول به کلیات پژوهش میپردازد که شامل «مفهوم شناسی»، «بیان مسأله» و «پیشینه پژوهش» است.
🔺#فصل_دوم، «ادله ممنوعیت» را در دو بخش «ادله عامه» و «ادله خاصه» مطرح و بررسی میکند.
🔺#فصل_سوم نیز به بررسی «ادله جواز» در دو بخش «ادله عامه» و «ادله خاصه» میپردازد.
📚#معرفی_کتاب
📚#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🔰 سنتهای نادرست، مانع اصلی تعقل
✍ اصغر آقائی
___________________________
💠 وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنْزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَيْنَا عَلَيْهِ آبَاءَنَا أَوَلَوْ كَانَ آبَاؤُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ شَيْئًا وَلَا يَهْتَدُونَ
❇️ و چون به آنان گفته شود: از #شریعت و کتابی که خدا فرستاده، پیروی کنید، پاسخ دهند که ما پیرو کیش پدران خود خواهیم بود. آیا باید آنها #تابع پدران باشند حتی اگر آن پدران #بی_عقل و نادان بوده و هرگز به حق و راستی راه نیافته باشند؟
🔺یکی از #موانعی که انسان را از #تعقل باز میدارد ماندن در #سنتهای نادرست پیشینیان است.
🔸#قرآن_کریم در آیات متعددی چنین امری را #مانع شنیدن سخن حق بیان کرده است.
🔸در این آیه نیز #خداوند میفرماید آیا باید از نیاکان خویش به هر طریق ممکن #تبعیت کنید؟
🔹خداوند در ادامه با عطف کلمه «یهتدون» به «یعقلون»، گویی آغاز #راه هدایت را در تعقل معرفی میکند.
🔹کسانی که تعقل نمیورزند، در حقیقت از #هدایت دور هستند و با تعقل فرد وارد اولین مراحل هدایت میشود.
💡اما شکستن این تعصب بیجا و تبعیت نابخردانه از نیاکان چگونه است؟
💎 به نظر میرسد یکی از روشهای مناسب برای درهم #شکستن اینگونه #تعصبات نادرست، ایجاد #سؤال در ذهن مخاطب است.
🔺#ذهن و جان مخاطبی که #اسیر تعصبات شده است، موعظهپذیر نیست و باید او را با سؤالاتی بههنگام به #وجدان و #عقل فطریاش بازگردانیم، تا اندک اندک ضرباتی خفیف به #تعصب او زده شود و در نهایت این ضربات به شکستهشدن عصبیّت بیجای او ختم شود.
🔅 در حقیقت شما با ایجاد سؤال، #مغلطه و #استدلال نادرست او را به او نشان میدهید.
☑️ مثلا فرد گرفتار در #تقلید_کورکورانه، چنین مغلطه و استدلال نادرستی در ذهن دارد:
✔️ مقدمه اول: عمل A در نیاکان من سالهای متمادی جریان داشته است.
✔️ مقدمه دوم: و هرگاه مسئلهای سالهای متمادی میان افرادی جریان داشت باشد، حتما آن درست است و ترک آن نادرست.
🌀طبیعتا نتیجه چنین استدلالی آن است که نباید آنچه از #نیاکان به ما میرسد را ترک کنیم.
📌اما با #ایجاد_سؤال درباره #مقدمه_دوم این استدلال، میتوان نادرست بودن آن را بیان کرد.
🆔 @hayatemaqul
🔰 مسدود کننده عقل..! 🤔
🔺یکی از موانعی که انسان را از تعقل باز میدارد
🔺ماندن در سنتهای نادرست پیشینیان است.
🔺مثلا فرد گرفتار در تقلید کورکورانه،
🔺چنین مغلطه و استدلال نادرستی در ذهن دارد:
✔️ مقدمه اول: عمل A در نیاکان من
✔️ سالهای متمادی جریان داشته است.
✔️ مقدمه دوم: و هرگاه مسئلهای سالهای متمادی
✔️ میان افرادی جریان داشته باشد،
✔️ حتما آن درست است و ترک آن نادرست.
🔺با ایجاد سؤال درباره مقدمه دوم این
🔺استدلال، میتوان نادرست بودن آن را بیان کرد.
🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱
🔰 امام علی علیهالسلام:
💠 عَلَيكَ بِإِخوانِ الصِّدقِ فَأَكثِر مِنِ اكتِسابِهِم؛ فَإِنَّهُم عُدَّةٌ عِندَ الرَّخاءِ و جُنَّةٌ عِندَ البَلاءِ
🔺برادرانِ راستين بسیار به دست آر كه آنان به هنگام آسايش، ساز و برگاند و به هنگام سختى، سپر.
🔺Adopt true brothers and increase in your acquisition of them, for they are an asset in times of prosperity and a shield during afflictions.
🔹adopt: اتخاذ نمودن
🔹increase: افزایشدادن
🔹acquisition: کسب و اکتساب
🔹asset: دارایی
🔹prosperity: رفاه
🔹shield: سپر
🔹afflictions: مصائب
🆔 @hayatemaqul
🔰 حیا، ثمره مشترک ایمان و عقل
✍ اصغر آقائی
___________________________
🌀اگر بخواهیم زندگی #اخلاقی را تنها در قالب یک صفت معرفی کنیم، آن صفت میتواند "حیا" باشد.
🔺هرچند سخن درباره #حیا، جوانب مختلفی دارد، اما ریشهیابی آن در فهم حیای صحیح بسیار موثر است.
🔺در احادیث مختلفی حیا #نتیجه و ثمره #ایمان و #عقل معرفی شده است.
💠 امام علی علیهالسلام فرمود: العَقلُ شَجَرَةٌ ثَمَرُها السَّخاءُ و الحَياءُ: عقل، درختی است که میوه آن سخاوت و حیاء است.
💠 در حدیثی امام کاظم علیه السلام فرمود: الحیاء من الایمان: حیا از ایمان است.
💡اما عاملِ ثمره مشترکداشتنِ ایمان و عقل چیست؟
💎 برای پاسخ به این سؤال باید گفت:
☑️ وقتی ایمان به معنای #پذیرش مصداق واقعی حقیقت و اصل آن یعنی خداوند است و
☑️ وجود #خداوند هم به حکم عقل امری #ضروری بلکه بدیهی است؛ لذا هویت هر دوی آنها با وجود حق تعالی عجین شده است؛ بنابراین هر دوی آنها #انسان را به رعایت #حرمت خداوند در تمام مراتب هستی وامیدارند.
♻️ این یعنی چون عقل و ایمان از طرفی تمام #هستی را محضر خداوند میدانند و از سویی دیگر تمام موجودات را مظهر و #نشانه او میدانند، بنابراین عقل و ایمان عدم رعایت محضر حق تعالی حتی در #خلوت را نیز خلاف حیا میدانند؛ لذاست که در حدیثی حیای فرد نسبت به #خود نیز میوه #عقلانیت معرفی شده است.
💠 امام علی علیهالسلام: حیاء الرجل من نفسه ثمره العقل: حیا از خود، میوه عقل است.
✅ پس: حیا یعنی توجه به رعایت ادب محضر خداوند داشتن و چون در هستی جز خداوند و آثار او وجود ندارد، لذا تمام هستی محضر خداوند خواهد بود پس ثمره ایمان به چنین حقیقتی و پذیرش عقلانی آن، مستلزم ادب محضر خداوند خواهد بود و این یعنی حیا در محضر حق تعالی.
🆔 @hayatemaqul
💠 الا! يا أيُّهَا السّاقى! أدِرْ كَأسْاً وناوِلْها
كه عشق آسان نمود اوّل، ولى افتاد مشكلها
❇️ اى محبوبى كه نه تنها عشّاقت، بلكه تمامى عالم را- دانسته و ندانسته- #مست_جمال خود نمودهاى! به عاشقانت #عنايت ديگرى داشته باش و پى در پى از ديدارت بهره مندشان ساز و از طريق #مظاهرت - كه ظرف #تجلّيات تواند- به خود آگاهشان فرما؛ كه:
🔸«إلهى! عَلِمْتُ بِاخْتِلافِ الآثارِ وَتَنَقُّلاتِ الأطْوارِ، أنَّ مُرادَكَ مِنّى أنْ تَتَعرَّفَ إلَىَّ فى كُلِّ شَىْ ءٍ، حَتّى لا أجْهَلَكَ فى شَىْ ءٍ.» (بار الها! از پى در پى در آمدن آثار و مظاهر و دگرگون شدن تحوّلات دانستم كه #مقصود تو از [خلقت] من اين است كه خودت را در هر چيز به من بشناسانى، تا در هيچ چيز به تو جاهل نباشم.
🔻به گفته خواجه در جايى:
اى بُرده نَردِ حُسن ز خوبان روزگار
قدّت به راستى چو سهى سروِ جويبار
جمال آفتاب و آفتاب هر نظر؛ شرحى بر ديوان حافظ / ج.۱ ص.۲۲
🌺🌺🌺
#تجلی_خداوند_در_همه_موجودات
#نفحهای_از_نفحات_بزرگان
#آیت_الله_سعادت_پرور
#حافظ_علیه_الرحمة
#حیات_معقول
#عشق
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱
🔰 امام صادق علیهالسلام:
💠 المُؤمنُ أخو المؤمنِ ، عَينُهُ و دَليلُهُ ، لا يَخونُهُ ، و لا يَظْلِمُهُ ، و لا يَغُشُّهُ ، و لا يَعِدُهُ عِدَةً فيَخْلِفَهُ
🔺مؤمن برادرِ مؤمن است، چشم او و راهنماى اوست. به او خيانت و ستم نمىكند، او را فریب نمیدهد و به او وعدهاى نمیدهد كه بدان عمل نكند.
🔺A believer is the brother of another believer, his eye and his guide; he does not betray him, nor wrong him, nor deceive him, and nor does he rescind a promise he made to him.
🔹believer: مؤمن
🔹betray: خیانتکردن
🔹wrong: ستمکردن
🔹deceive: فریبدادن
🔹rescind: فسخکردن؛ لغوکردن
🔹promise: قول، وعده
🆔 @hayatemaqul
💠 به بوى نافهاى كآخر صبا زآن طرّه بگشايد
💠 ز تاب جعد مشكينش چه خون افتاد در دلها
◀ خلاصه بیان مرحوم سعادتپرور در شرح این بیت:
🔰ما در #انتظار این بودیم که مشام جانمان را نفحه و تجلیّات #جمال و زیبائیهای #الهی پر کند؛ جمالی که در حجاب و پرده مظاهر الهی قرار دارد.
✅ امّا «تاب جعد مشکین» یعنی پیچیدگیها و سختیهای گذر از این مظاهر از یک سو؛ و تنها توجهبه #اوصاف جلالی و قهری الهی از سویی دیگر، راه #رسیدن #به #محبوب را بسیار سخت کرده است؛ و این #راه #عشق است که در آن مشکلها افتاده، و این سختیها و مشکلات، خونها به دل #دلباختهگان آن محبوب ازلی کرده است.
◀اصل سخنان مرحوم شیخ علی پهلوانی (سعادتپرور) رحمه الله علیه:
🔰ما، در انتظار #نفحات قدسى و #تجلّيات جمالى محبوب و گشودهشدن پرده از جمال #كَثَرات و مظاهر بوديم؛ امّا پيچيدگى آن و جهت جلالىاش چه خونها كه به دل فريفتهگان و دلباختهگانش ننموده، و آنان را #اجازه ندادند تا همواره به #مشاهده جمال او نايل شوند. بخواهد بگويد:
🔸«إلهى! لا تُغْلِقْ عَلى مُوَحِّديكَ أبْوابَ رَحْمَتِكَ، وَلا تَحْجُبْ مُشْتاقيكَ عَنِ النَّظَرِ إلَى جَميلِ رُؤْيَتِكَ، إلهى! نَفْسٌ أعْزَزْتَها بِتَوْحيدِكَ، كَيْفَ تُذِلُّها بِمَهانَةِ هِجْرانِكَ؟»
🔺(بارالها! درهاى #رحمتت را به روى #اهل توحيدت مبند، و #مشتاقانت را از مشاهده ديدار نيكويت محجوب مگردان. معبودا! چگونه كسى را كه با توحيدت گرامى داشتى، با پستى #هجرانت خوار مى گردانى؟!- به گفته خواجه در جايى:
💠 اى شه خوبان! به عاشقان نظرى كن
💠 هيچ شهى، چون تو اين سپاه ندارد
📚جمال آفتاب و آفتاب هر نظر؛ شرحى بر ديوان حافظ؛ ج.۱. ص.۲۴
🌺🌺🌺
#نفحهای_از_نفحات_بزرگان
#آیت_الله_سعادت_پرور
#حافظ_علیه_الرحمة
#حیات_معقول
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🆔 @hayatemaqul
41.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این ویدئو 17 دقیقه و 20 ثانیه از وقت شما رو میگیره اما تاثیرش میتونه چندین نسل در زندگی شما باشه 👌
حتما تا آخر ببینید🙏
#امام_زمان
#ماه_شعبان
@kbsarboland
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
✅ خلاصهای از جلسه اول تدریس کتاب
📚مبانی فقهی فلسفه ورزی و فلسفه آموزی
📌اصطلاح #فلسفه در طول تاریخ در معانی مختلفی به کار رفته است. در عصر اسلامی، فلسفه در معنای #بررسی قضایا و مسائل موجود بما هو موجود به کار رفته است.
🔺در تاریخ اسلام چهار جریان مخالف فلسفه پا به عرصه وجود نهادهاند:
1⃣ جریان کلامی #اشاعره: آنان برخلاف #معتزله نصگرا بودند و فقهای مختلف آنان، حکم به حرمت تاملات عقلانی و فلسفهورزی دادهاند.
2⃣ جریان #اخباری_گری در شیعه: این جریان در قرن ۱۱ ق. به طرد عقل، کتاب، و اجماع از منابع چهارگانه فقهی پرداخت و تنها سنت را پذیرفت و با هر اجتهاد عقلانی مخالفت کرد. این جریان که در حوزههای مختلف شیعی سیطرهای در حدود یک قرن ایجاد کرد با تلاشهای #وحید_بهبهانی و #شیخ_انصاری رو به افول نهاد.
3⃣ جریان #تصوف و #عرفان: این جریان مخالفت خویش را به دلیل برتر دانستنِ شهود حاصل از سلوک عرفانی از عقل، نشان داد و با عقل جزئی محدودنگر حسابگر مخالفت کرد.
4⃣ #مکتب_تفکیک: این مکتب با ادعای جدایی سه روش معرفت، با شدت و ضعف در تعبیر، بر بطلان و یا ضلالت مسیر عرفان و فلسفه تاکید کرده است.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
پادکست فلسفه ورزی.mp3
3.58M
﷽
🎧#پادکست
🔉 درآمدی به بحث فلسفه ورزی
👤 اصغر آقائی
🗓 زمستان ۱۴۰۱
🚩 مدرسه علمیه امام صادق
علیهالسلام
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱
🔰 اميرالمؤمنين عليه السلام:
💠 ما أقبَحَ القَطيعَةَ بَعدَ الصِّلَةِ ! وَالجَفاءَ بَعدَ الإِخاءِ ! وَالعَداوَةَ بَعدَ المَودَّهِ
🔺چقدر زشت است بریدن بعد از پیوند و ستم بعد از برادری و دشمنی بعد از محبت.
🔺How awful it is to cut off relations after having maintained them, to turn away after brotherhood, and to have animosity after amity.
🔹awful: زشت، بد
🔹maintain: نگهداشتن، حفظکردن
🔹turn away: کنارهگیری کردن
🔹brotherhood: برادری، اخوّت
🔹animosity: دشمنی
🔹 amity: دوستی
🆔 @hayatemaqul
🌀مرا در منزل جانان چه امن و عيش، چون هردم
🌀جرس فرياد مى دارد كه بر بنديد محملها
🔰 شرح
◀️ خلاصه سخن مرحوم سعادتپرور در توضیح این بیت:
🔺دوست دارم در پسِ پرده این #کثرات و #مخلوقات و #مظاهر الهی، هميشه محو #جمال دوست باشم؛ اما دلبستگیهای دنیایی چون جرسی من را از این حال خوش باز میدارد و از خانه امن #ذکر و یاد #یار محبوب دور میکند.
◀️ اصل سخن مرحوم سعادتپرور:
🔺خواسته من آن است كه اگر جمال دوست دلربايى كند و #عنايات او شامل حالم گردد، هميشه در #امن و آسايش با او بسر برم؛ ولى افسوس! كه #دلبستگىهاى عالم بشرى و عنصرى نمى گذارند همواره از #مشاهده #محبوب بهرهمند باشم و ساعتى چند به تماشاى او بنشينم، در جايى مى گويد:
🔸آه از اينجور و تظلّم كه دراين دامگه است!
🔸واى از آن عيش و تنعّم كه در آن محفل بود!
🔸در دلم بود، كه بىدوست نباشم هرگز
🔸چه توان كرد؟ كه سعى من ودل باطل بود
🔹و ممكن است بخواهد بگويد: اراده من بر آن است كه #همواره از مشاهده دوست برخوردار باشم، ولى چه مى توان كرد اگر او نخواسته باشد؛ كه:
💠«إلهى! إنَّ اخْتِلافَ تَدْبيرِكَ وَسُرْعَةَ طَواءِ مَقاديرِكَ مَنَعا عِبادَكَ العارِفينَ بِكَ عَنِ السُّكُونِ إلى عَطآءٍ وَاليأْسِ مِنْكَ فى بَلآءٍ
🔺(معبودا! بدرستى كه پى در پى آمدن #تدبيرت و سرعت گذشت #تقديراتت، #بندگان عارفِ تو را از اين كه به #عطايت آرام گيرند و هنگام بلا و #گرفتارى از تو #نوميد شوند، باز مى دارد.).
📚جمال آفتاب و آفتاب هر نظر؛ شرحى بر ديوان حافظ؛ ج.۱. ص.۲۴
🌺🌺🌺
#نفحهای_از_نفحات_بزرگان
#آیت_الله_سعادت_پرور
#حافظ_علیه_الرحمة
#موانع_عشق_الهی
#توجه_به_مظاهر
#حیات_معقول
#دنیادوستی
#جمال_الهی
#عشق_الهی
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱
🔰 الإمام الصادق عليه السلام:
💠 يابنَ النُّعمان، إنْ أردتَ أن يَصْفُوَ لكَ وُدُّ أخيكَ فلا تُمازِحَنَّهُ، ولا تُمارِيَنَّهُ ، ولا تُباهِيَنَّهُ ، ولاتُشارَّنَّهُ
🔺اگر مىخواهى محبّت برادرت براى تو خالص باشد، هرگز با او شوخى [بيجا] مكن، از جدال با او بپرهيز، بر او فخر مفروش و با او ستيزه مكن.
🔺If you want your brother's amity for you to be pure, do not make fun of him, do not dispute with him, do not exchange bragging with him, and do not vie with him in evil acts.
🔹amity: محبت، رفاقت
🔹pure: پاک
🔹dispute: جدال و مناقشهکردن
🔹brag: لاف، فخر
🔹vie: رقابت
🔹evil: بد و شر
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
📚 آن بیست و سه نفر
🖋 نویسنده: احمد یوسفزاده
📝 متن تقریظ مقام معظم رهبری:
🔹«در روزهای پایانی ۹۳ و آغازین ۹۴ با شیرینی این نوشتهی شیوا و جذاب و هنرمندانه، شیرینکام شدم و لحظهها را با این مردان کم سال و پرهمت گذراندم. به این نویسندهی خوش ذوق و به آن بیست و سه نفر و به دست قدرت و حکمتی که همهی این زیبائیها، پرداختهی سرپنجهی معجزهگر اوست درود میفرستم و جبههی سپاس بر خاک میسایم.
🔸یک بار دیگر کرمان را از دریچهی این کتاب، آنچنان که از دیرباز دیده و شناختهام، دیدم و منشور هفت رنگ زیبا و درخشان آن را تحسین کردم.»
📖 معرفی کتاب:
📌کتاب آن بیست و سه نفر اثر احمد یوسف زاده حاوی خاطرات بیست و سه نوجوان است که توسط ارتش بعث، در عملیات بیت المقدس به اسارت درآمدند و دیکتاتور عراق سعی داشت از این نوجوانان برای ایجاد جنگ روانی علیه ایران استفاده کند.
🔺نگارش این کتاب از روی دستنوشتههای سال 1370 احمد یوسف زاده و متن فیلم مستند آقای مهدی جعفری صورت گرفته که حاوی ساعتها مصاحبهی دکتر محمد شهبا با افراد گروه بیستوسه است. از این رو، خواننده میتواند مطمئن باشد آنچه در این کتاب میخواند تخیل و قصهپردازی نیست؛ بلکه روایتی است از آنچه این 23 نفر دیده و از سر گذراندهاند.
#آن_بیست_و_سه_نفر
#مقام_معظم_رهبری
#حیات_معقول
#معرفی_کتاب
#شهدا
#کتاب
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🆔 @hayatemaqul