eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ی عده به مقامی رسیدن که ملائک باهاشون حرف زدن و اونا هم صداشونو شنیدن 🔸حضرت 👈1⃣بار📜هود70 🔹همسر حضرت ابراهیم1⃣بار📜هود72 🔸حضرت 👈1⃣بار هود77 🔹حضرت 👈3⃣بار 📜آل عمران42و 45 ومریم 19 🔸حضرت 👈1⃣بار📜آل عمران39 🔹پیغمبر خاتم👈 تعداد خیلی زیاده شمارشش سخته ╭🍃🌸🍃🌸🍃🌸╮ حرف زدن ملائکه با انسان خیلی عجیب نیست چون همیشه و برای همه اتفاق میفته اما اینکه من بتونم صداشونو بشنوم خیلی حرفه کانال 👇 @Targomeh
⚡️💫 در مقابل بدی، با بهترین روش خوبی کن... که دشمن را به دوست صمیمی تبدیل می‌کند. 📖 سوره شوری آیه ۲۷ ‌ ‌ ‌‌🔰🇯‌🇴‌🇮‌🇳🔰 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📕📕 💫 > ⬅️ 🌺براساس آیه ۱۱۸ و ۱۱۹ نساء تأکید کرده است که گروهى از مردم را گمراه، و در دل آنان ایجاد مى‌کند: *... و قَالَ‌لَأَتَّخِذَنَّ مِن عِبادِکَ نَصِیبا مَفروضَا * و لَأُ ضِلَّنَّهُم و لَاّمنیِّنَّهُم ...... * . 🌼 عمده ترین کار ایجاد آرزو در دل و کردن آنها به آرزو است . 🌺 از پیامهای آیه این است که انسان پس از گمراهی ، زمینه بیشتری برای به آرزوها دارد و آرزو ، ابزاری برای دور نگه داشتن انسان از خداوند و نافرمانی از او است ؛ از این رو به آرزوها می تواند نشانه شیطان بر انسان باشد . 🌼بر اساس آیه بعد ، به عده ای وعده می دهد و آنها را به وامی‌دارد . 🌺آلوسی ، و آرزو را قوی ترین وسایل شیطان برای کردن انسان دانسته است ؛ همچنین در ادامه آیه ۱۱۹ نساء اقدام به بریدن گوشهای برخی حیوانات و ایجاد در آفریدگان خداوند از آثار آرزوهای شیطانی شمرده شده و برای پیشگیری از این آرزوها ، به انسان می دهد که آرزو ها پیامدی جز ندارند . ادامه دارد .....‌ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۷۶ الَّذِينَ آمَنُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۖ وَالَّذِينَ كَفَرُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ الطَّاغُوتِ فَقَاتِلُوا أَوْلِيَاءَ الشَّيْطَانِ ۖ إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطَانِ كَانَ ضَعِيفًا ﴿٧٦﴾ آنان که ایمان آورده اند، در راه خدا می جنگند؛ و کسانی که کافر شده اند، در راه طاغوت می جنگند. پس شما با یاران شیطان بجنگید، که یقیناً نیرنگ و توطئه شیطان [در برابر اراده خدا و پایداری شما] سست و بی پایه است. (۷۶) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٧٦) -در اين آيه براى تشجيع مجاهدان و ترغيب آنها به مبارزۀ با دشمن و مشخص ساختن صفوف و اهداف مجاهدان، چنين مى‌فرمايد: «افراد با ايمان در راه خدا و آنچه به سود بندگان خداست پيكار مى‌كنند، ولى افراد بى‌ايمان در راه طاغوت يعنى قدرتهاى ويرانگر» (الَّذِينَ آمَنُوا يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَ الَّذِينَ كَفَرُوا يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ الطّاغُوتِ) . يعنى در هر حال زندگى خالى از مبارزه نيست منتها جمعى در مسير حق و جمعى در مسير باطل و شيطان پيكار دارند. و به دنبال آن مى‌گويد: «با ياران شيطان پيكار كنيد و از آنها وحشت نداشته باشيد» (فَقاتِلُوا أَوْلِياءَ الشَّيْطانِ) . طاغوت و قدرتهاى طغيانگر و ظالم هر چند به ظاهر بزرگ و قوى جلوه كنند، اما از درون، زبون و ناتوانند، از ظاهر مجهز و آراستۀ آنها نهراسيد، زيرا درون آنها خالى است و « نقشه‌هاى آنها همانند قدرتهايشان سست و ضعيف است» چون متكى به نيروى لايزال الهى نيست. بلكه متكى به نيروهاى شيطانى مى‌باشد (إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطانِ كانَ ضَعِيفاً) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 423 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 الَّذِينَ ءَامَنُواْ يُقَاتِلُونَ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ كَفَرُواْ يُقاَتِلُونَ فِى سَبِيلِ الطاَّغُوتِ فَقاَتِلُواْ أَوْلِيَآءَ الشَّيْطَانِ إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطَانِ كَانَ ضَعِيفا ً 🍀 ترجمه: كسانى كه ایمان آورده اند، در راه خدا جهاد مى كنند و كسانى كه كافر شده اند در راه طاغوت مى جنگند. پس با دوستان شیطان بجنگید زیرا حیله ى شیطان همواره ضعیف است. 🌷 : می جنگند 🌷 : راه 🌷 : حکمرانان ستمگر 🌷 : دوستان 🌷 : مکر و حیله 🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. در این آیه برای تشجیع و ترغیب آنها به جنگ با دشمن و مشخص ساختن صفوف و اهداف مجاهدان می فرماید:《الذین ءامنوا يقاتلون فى سبيل الله و الذين کفروا یقاتلون فی سبیل الطاغوت: کسانی که ایمان آورده اند، در راه جهاد می کنند و کسانی که کافر شده اند در راه طاغوت می جنگند.》یعنی در هر حال زندگی خالی از مبارزه نیست منتها جمعی در مسیر و جمعی در مسیر و شیطان می جنگند. 🌸 سپس می فرماید:《فقاتلوا أوليآء الشيطان: پس با دوستان شیطان بجنگید.》 با یاران شیطان بجنگید و از آنها نترسید. و قدرت های طغیانگر و ظالم هر چند به ظاهر بزرگ و قوی جلوه کنند اما از درون ناتوان هستند از ظاهر مجهز آنها نترسید زیرا درون آنها خالی است و نقشه های آنها همانند قدرت هایشان در برابر اراده ی ، سست و ضعیف است زیرا متکی به نیروهای شیطانی هستند.《 إن کید الشیطان کان ضعیفا: زیرا حیله ی شیطان همواره ضعیف است.》 🔹 پيام های آیه 76 سوره نساء 🔹 ✅ لازمه ى ، جهاد با كافران است. ✅ ، در راه خدا و براى حفظ دین خداست، نه كشورگشایى یا انتقامگیرى. ✅ جامعه ى الهى و غیر الهى را از نوع درگیرى هایشان مى توان شناخت. ✅ مثلث كفر، طاغوت و شیطان، اتحاد دارند. ✅ با مقایسه میان دو نوع مبارزه و هدف، به ارزش كار خود پى ببرید و در جنگ بكوشید. ✅ اگر چه نقشه ها دارند، ولى نترسید، كه نقشه هایشان ضعیف است. ✅ پایان خط و راه شیطان، ناكامى است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ إِنَّهُمْ لَن يُغْنُواْ عَنكَ مِنَ اللَّهِ شَيْئاً وَ إِنَّ الظَّالِمِينَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَآءُ بَعْضٍ وَ اللَّهُ وَلِىُّ الْمُتَّقِينَ‌. هَذَا بَصَآئِرُ لِلنَّاسِ وَ هُدىً وَ رَحْمَةٌ لِّقَوْمٍ يُوقِنُونَ‌(جاثیه/۱۹,۲۰) 🔹آنان هرگز در برابر خداوند از تو دفاع نخواهند كرد و البتّه ستمگران یاور یكدیگرند و خداوند یار افراد با تقواست. این (كتاب) براى مردم، وسیله‌ى بصیرت و هدایت و براى اهل یقین، مایه‌ى رحمت است. 🔸خداوند بصیر است: «كان اللّه بما تعملون بصیرا»(احزاب/۹)، رسول خدا نیز بصیر است: «ادعوا الى اللّه على بصیرة»(یوسف/۱۰۸)، قرآن نیز كتاب بصیرت است: «هذا بصائر». شاید معناى آیه با توجّه به آیه‌ى قبل چنین باشد: اى پیامبر! پیرو شریعتى باش كه از طرف خداست و از هوس‌هاى جاهلان پیروى نكن. زیرا در برابر شریعت و قانون و وحى الهى، جاهلان طرح و برنامه‌اى كه بتواند تو را از قانون و راه خدا بى‌نیاز كند، ندارند. ❇️ از پيام‌های آیات ▫️پیروى از مردم ناآگاه هیچ خطرى را به هنگام قهر خداوند دور نخواهد كرد. (انگیزه‌ى پیروى از خواسته‌هاى مردم، چشم داشتن به حمایت آنان در مشكلات است كه قرآن این خیال را از ریشه مى‌خشكاند.) «انّهم لن یغنوا عنک من اللّه شیئاً» ▫️سنخیّت افراد نسبت به یكدیگر، وسیله‌ى جذب آنان به یكدیگر است. «الظالمین بعضهم اولیاء بعض» ▫️پیروى از هوس‌هاى جاهلان به منزله‌ى پذیرش ولایت آنان و در مدار ظالمان قرار گرفتن است. «لا تتّبع اهواء... و انّ الظالمین بعضهم اولیاء بعض» ▫️از هوس‌هاى مردم دورى كن و نگران تنهایى نباش. «و اللّه ولىّ المتّقین» ▫️تقوا سبب دریافت امدادها و حمایت‌هاى الهى است. «و اللّه ولىّ المتّقین» ▫️از نشانه‌هاى تقوا دورى از هوس‌هاى مردم است. «و اللّه ولىّ المتّقین» ▫️اهل تقوا، از ظلم و ظلم‌پذیرى دورند. «و انّ الظالمین بعضهم اولیاء بعض و اللّه ولىّ المتّقین» ▫️دیندارى باید بر اساس بصیرت باشد. «هذا بصائر» ▫️قرآن در تمام زمینه‌هاى فكرى، اخلاقى، سیاسى، اجتماعى، اقتصادى، خانوادگى و... وسیله بصیرت است. («بصائر» به صورت جمع آمده است) ▫️بسیارى از مطالب را فقط از راه وحى مى‌توان شناخت و عقل و تجربه به آن راه ندارد. «هذا بصائر» ▫️بصیرت آفرینى قرآن براى همه‌ى مردم است. «بصائر للناس» گرچه بهره‌گیرى از آن بصیرت فقط براى اهل یقین است. «هدى و رحمة لقوم یوقنون» ▫️قرآن یک كتاب جامع است. (هم راه حقّ را نشان مى‌دهد، «بصائر» هم انسان را به سوى آن مى‌برد، «هُدىً» و هم انسان را با آن كامیاب مى‌كند. «رحمة») کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀🌻#زندگی 2️⃣1️⃣ ونقش بارز آن در وحدت اسلامی :(ادامه مطالب قبل ) ❇این کتاب آسمانی نه تنها همواره وحدت ویکپارچگی مسلمانان رافراهم می کند بلکه اعتماد کلیه انسانهای روی زمین را درخواست می نماید. ❇خداوند در این کتاب مقدس از مسلمانان می خواهد که دست برادری به یکدیگر بدهند واز هرگونه تفرقه دوری نمایند. زیرا هرگونه جدائی از یکدیگر زمینه را برای نفوذ مسلمانان فراهم می کند وموجب برادر کشی بین مسلمانان خواهد شد.جامعه اسلامی هرگز اجازه نفاق وجدائی بین برادران مسلمان را در یک جامعه اسلامی نخواهد داد. ☘💚در ۱۰۳ سوره آل عمران می‌فرمايد «وَ اعتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَميعاًوَ لا تَفَرَّقُوا»، (همگی چنگ به‌ ريسمان الهی بزنيد و پراكنده نشويد) نعمت وجود خدا را برخود به ياد آوريد كه چگونه دشمن يكديگر بوديد و او ميان دل‌های شما الفت ايجاد كرد و به‌بركت نعمت او برادر شديد. ادامه..... کانال 👇 @Targomeh
🔰 حیرانی و لجبازی غرب پرستان [سوره الأنعام (6): آیه 71 كَالَّذِي اسْتَهْوَتْهُ الشَّياطِينُ فِي الْأَرْضِ حَيْرانَ لَهُ أَصْحابٌ يَدْعُونَهُ إِلَى الْهُدَى ائْتِنا همچون كسى كه شياطين او را در زمين از راه به در برده‏اند و سرگردان مانده است در حالى كه براى او يارانى (دلسوز) است كه او را به هدايت دعوت كرده (و مى‏گويند:) نزد ما بيا (و حقّ را بپذير ولى او گوشش بدهكار نيست). 👇پيام‏: شرایط امروز غربگرایان لیبرال مسلک، اینگونه است که به دلیل اعتماد به شیطان بزرگ و شیاطین کوچکتر اروپایی، در کار خود حیران و سرگردان مانده و همزمان دلسوزان انقلابی، دست یاری به سوی او دراز کرده و برای عبور از مشکلات، به او راه حل های عملی ارائه می دهند، ولی او یا از سر لجبازی و یا بی اعتقادی، دست کمک آنها را رد می کند کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥📚🎆 📖 (ع) 🦋چرا لقمان، داراى مقام حكمت شد ؟🦋 🌱در آيه 12 سوره لقمان مى‏خوانيم: وَ لَقَد آتَينا لُقمانَ الحِكمَةَ؛ ما به لقمان حكمت داديم. و از اوج حكمت لقمان همين بس كه خداوند نصايح او را در قرآن ذكر مى‏كند، و نصايح خود را در درون نصايح لقمان (در آيه 14 و 15 سوره لقمان) مى‏آورد، گويى مى‏خواهد بگويد نصايح لقمان همان نصايح الهى است. طبق اين آيه، حكيم بودن لقمان را امضاء كرده است. در اين جا اين سؤال پيش مى‏آيد كه لقمان عليه‏السلام آن همه علم و حكمت سرشار را چگونه به دست آورد؟! 🌻پاسخ اين كه: لقمان عليه‏السلام يك انسان پاك و مخلص و با صفا بود، و در صراط سير و سلوك و عرفان، زحمت‏ها كشيد و بر اثر مخالفت با هوس‏هاى نفسانى و تحمل دشوارى و رياضت و نفس‏كُشى، داراى چنان لياقتى شد كه مشمول لطف خاص الهى قرار گرفت و خداوند چشمه‏هاى حكمت را در وجود او به جوشش در آورد، از ويژگى‏هاى او اين كه: روح و روان خود را با فكر و عبرت گرفتن از حوادث، تربيت مى‏كرد. 🌱مثلاً سلمان عليه‏السلام يك انسان خودساخته، بر اثر مخالفت با هواى نفس، و بر اثر پاكزيستى و كسب فيوضات معنوى، مقامش آن چنان ارجمند شد، كه اميرمؤمنان على عليه‏السلام او را به لقمان عليه‏السلام تشبيه كرده مى‏فرمايد: بَخٍّ بخٍّ سلمانُ مِنَّا اَهلَ البَيتِ، وَ مَن لَكُم بِمِثلِ لُقمانِ الحَحكيمِ؟ عَلِمَ عِلمَ الاَوَّلِ وَ عِلمَ الآخَرِ؛ 🌻به به به مقام سلمان، او از ما اهل بيت است، شما در كجا مانند سلمان را مى‏يابيد كه مثل لقمان حكيم است كه علم اول و آخر را مى‏داند، او دريايى بى پايان است. 🌱بنابراين اگر لقمان عليه‏السلام كه شخصى آفريقايى و سياه‏چهره ونازيبا بوده، به مقام ارجمندى از حكمت مى‏رسد، به خاطر روح و روان و دل با صفا و پاكى است كه او داشت، بر همين اساس در روايت آمده؛ شخصى از لقمان پرسيد: تو مگر با ما چوپانى نمى‏كردى؟ لقمان گفت: آرى، چنين است. 🌻او پرسيد: پس اين همه علم و حكمت از كجا نصيب تو شد؟ (تو كه به مدرسه نرفته‏اى) لقمان عليه‏السلام در پاسخ فرمود: قَدرُ اللهِ وَ اداءُ الَامانَةِ وَ صِدقُ الحدِيثِ، وَ الصَّمتُ عَمَّا لا يَعنِينى؛ 🌱اين داشتن علم و حكمت به خواست خدا و اداى امانت، و راستگويى و سكوت در امور بيهوده و آن چه مربوط به من نبود، به دست آمده است. 🌱اين مطلب را با گفتار جالبى از پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم و امام صادق عليه‏السلام به پايان مى‏بريم، آن دو بزرگوار فرمودند: ما اَخلَصَ عَبدُ للهِ عَزَّ وَ جَلَّ اَربَعينَ صَباحاً الا جَرَت يَنابِيعَ الحِكمَةِ مِن قَلبِهِ عَلى لِسانِهِ؛ 🌻هر بنده‏اى كه تنها براى خدا چهل روز اخلاص ورزد، خداوند چشمه‏هاى حكمت را از قلبش به زبانش جارى سازد. آرى: آئينه شو جمال پَرى طلعتان طلب جاروب كن تو خانه سپس ميهمان طلب 🌱گويا عين سؤال فوق را شخصى از امام صادق عليه‏السلام پرسيد، امام صادق عليه‏السلام پرسيد: 🌻سوگند به خدا حكمتى كه از جانب خداوند به لقمان داده شد به خاطر نسب و مال و جمال و جسم او نبود، بلكه او مردى بود كه در انجام فرمان خدا نيرومند بود، از گناهان و شبهه‏ها دروى مى‏كرد، ساكت و خاموش بود (يعنى كنترل زبان و تفكر داشت) با دقت به امور مى‏نگريست. و بسيار فكر مى‏كرد، هشيار و تيزبين بود و هرگز در (آغاز) روز نخوابيد، و در مجالس (به رسم مستكبران) تكيه نمى‏كرد، و آداب معاشرت را به طور كامل رعايت مى‏نمود، آب دهن نمى‏افكند، با چيزى بازى نمى‏كرد، و هرگز در حال نامناسبى ديده نشد، هيچگاه دو نفر را در حال نزاع نديد، مگر اين كه آن‏ها را آشتى داد، و در عين حال دخالت بى جا نمى‏نمود. اگر سخن خوبى از كسى مى‏شنيد حتماً مأخذ و تفسير آن را سؤال مى‏كرد، با فقيهان و دانشمندان، بسيار همنشين يم شد، به سراغ علومى مى‏رفت كه آن علوم را وسيله تسلط بر هواى نفس قرار دهد، نفس خود را با نيروى انديشه و عبرت، درمان مى‏نمود، و تنها به سراغ كارى مى‏رفت كه به سود (دنيا و دين) او بود، و از امور بيهوده دورى مى‏كرد. فَبِذلكَ اُوتىَ الحِكمَةُ؛ از اين رو به او از جانب خدا، حكمت داده شد. 🌱 با اين اشاره، نظر شما را به بخشى از داستان‏هاى زندگى حضرت لقمان عليه‏السلام جلب مى‏كنيم: * ادامه در بخشهای بعدی کانال 👇 @Targomeh
📖🌸 سه جیم در مورد قرآن 🌸📖 🥀🌴🥀🌴🥀🌴🥀🌴🥀🌴 1⃣ جاودانگی قرآن ✴️ وَأُوحِيَ إِلَيَّ هَٰذَا الْقُرْآنُ لِأُنذِرَكُم بِهِ وَمَن بَلَغَ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻗﺮﺁﻥ [ ﻛﻪ ﮔﻮﺍﻫﻲ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﺣﻘّﺎﻧﻴّﺖ ﻧﺒﻮّﺕ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ] ﺑﻪ ﻣﻦ ﻭﺣﻲ ﺷﺪﻩ ﺗﺎ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺁﻥ ﺷﻤﺎ ﻭﻫﺮ ﻛﺲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻣﻰ ﺭﺳﺪ ﺑﻴﻢ ﺩﻫﻢ.(انعام١٩) 2⃣ جهانی بودن دعوت قرآن ✴️ تَبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَىٰ عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيرًا ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺳﻮﺩﻣﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺑﺮﻛﺖ ﺍﺳﺖ ﺁﻧﻜﻪ ﻓﺮﻗﺎﻥ ﺭﺍ [ ﻛﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﺟﺪﺍ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺣﻖ ﺍﺯ ﺑﺎﻃﻞ ﺍﺳﺖ ] ﺑﻪ ﺗﺪﺭﻳﺞ ﺑﺮ ﺑﻨﺪﻩ ﺍﺵ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩ ، ﺗﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ﺑﻴﻢ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ .(فرقان ١) 3⃣ جامعیت احکام قرآن ✴️ وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتَابِ وَمُهَيْمِنًا عَلَيْهِ ﻭ ﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﻛﺘﺎﺏ [ ﻗﺮﺁﻥ ] ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺭﺳﺘﻲ ﻭ ﺭﺍﺳﺘﻲ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺗﻮ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺗﺼﺪﻳﻖ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻛﺘﺎﺏ ﻫﺎﻱ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﻭ ﻧﮕﻬﺒﺎﻥ ﻭ ﮔﻮﺍﻩ ﺑﺮ [ ﺣﻘّﺎﻧﻴّﺖ ﻫﻤﻪ ] ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ.(مائده ٤٨) [جامعیت قرآن بر کتب پیشین] 🥀🌴🥀🌴🥀🌴🥀🌴 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺ﺷﺮﺍﻳﻄ تبلیغ موفق در قرآن🌺 الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ حَسِيبًا ﻫﻤﺎﻥ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﭘﻴﺎم‌ﻫﺎﻱ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺟﺪّﻳﺖ ﻭ ﺗﻠﺎﺵ ﺑﻪ ﻣﺮﺩم ﻣﻲ‌ﺭﺳﺎﻧﻨﺪ ﻭ ﻓﻘﻂ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺣﺴﺎﺏ ﻣﻲ‌ﺑﺮﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻫﻴﭻ‌ﻛﺲ ﺟﺰ ﺍﻭ ﺣﺴﺎﺏ ﻧﻤﻲ‌ﺑﺮﻧﺪ. ﻫﻤﻴﻦ ﺑﺲ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺣﺴﺎﺑﺮﺱ ﺑﺎﺷﺪ. (احزاب٣٩) 1⃣ﺗﺪﺍﻭم ﺗﺒﻠﻴﻎ✅ «ﻳﺒﻠّﻐﻮﻥ» 2⃣ﺗﻘﻮﺍ ﺩﺭ ﻋﻤﻞ✅ «ﻳﺨﺸﻮﻧﻪ» 3⃣ﺷﻬﺎﻣﺖ ﻭ ﻗﺎﻃﻌﻴّﺖ✅ «ﻭﻟﺎ ﻳﺨﺸﻮﻥ ﺍﺣﺪﺍً ﺍﻟﺎ ﺍﻟﻠّﻪ» 4⃣ﺗﻮﻛّﻞ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ✅ «ﻭ ﻛﻔﻲ ﺑﺎﻟﻠّﻪ ﺣﺴﻴﺒﺎ» 🌺🌺🍀🍀🌺🌺🍀🍀 کانال 👇 @Targomeh
🌸چهار وظایف رهبران‌و مبلغان🌸 🌷🌴🌷🌴🌷🌴🌷🌴🌷🌴 1⃣پذیرفتن عذر مردم ومدارا کردن✴️ خُذِ الْعَفْوَ ﻋﻔﻮ ﻭ ﮔﺬﺷﺖ ﺭﺍ ﭘﻴﺸﻪ ﻛﻦ.(اعراف١٩٩) 2⃣امر به کار نیک و منطقی ✴️ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ ﻭ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﭘﺴﻨﺪﻳﺪﻩ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺩﻩ.(اعراف١٩٩) 3⃣گلاویز نشدن با جاهلان ✴️ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ ﻭ ﺍﺯ ﻧﺎﺩﺍﻧﺎﻥ ﺭﻭﻱ ﺑﮕﺮﺩﺍﻥ .(اعراف١٩٩) 4⃣پناه بردن به خداازوسوسه های شیاطین✴️ وَإِمَّا يَنزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ﻭ ﺍﮔﺮ [ ﻭﺳﻮﺳﻪ ﺍﻱ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ] ﺷﻴﻄﺎﻥ ، ﺗﻮ ﺭﺍ [ ﺑﻪ ﺧﺸﻢ ﺑﺮ ﻣﺮﺩم ﻭ ﺗﺮﻙِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻲ ﻭ ﻣﻠﺎﻃﻔﺖ ] ﺗﺤﺮﻳﻚ ﻛﻨﺪ ، ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﭘﻨﺎﻩ ﺟﻮﻱ.(اعراف ۲۰۰) 🌷🌴🌷🌴🌷🌴🌷🌴🌷 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📕📕 💫 > ⬅️ 🌺آرزو از است که انسان را به تحصیل کمالات تشویق مى‌کند ؛ ولى خداوند به چیزى را به صرف آرزو کردن نفى کرده است؛ زیرا دنیا و آخرت، فقط خداوند است و آرزوها نیز به اراده او انجام می پذیرد : * ام للانسان ما تمنّی * فللّه الآخره و الاولی = مگر انسان به آنچه کند دست می یازد ؟ آن و این سرا از آنِ است * (نجم ۲۴ و ۲۵ ) 🌼 موجود در آیات این سوره نشان می دهد که خداوند آرزوی را درباره شفاعت بتهایشان رد کرده ؛ ولی آیه به طور کلی در مورد دستیابی به هر آرزویی قابل تفسیر است . 🌺 ابن زید در دیگر به این آیه ، آن را چنین تفسیر کرده است : اگر صلی الله علیه و آله کرامتی را آرزو کند ، برایش می شود . 🌼نظیر این مطلب در آیه ۱۲۳ دیده می شود که می گوید : و برتری بر دیگران و در پی آن ، پاداش خداوند ، نه به آرزوی شما و نه به آرزوی اهل کتاب است و هر کس کند ، در برابر آن کیفر می بیند : * لیس بامانیّکم و لا امانیّ اهل الکتاب من یعمل سوءًا یجز به * 🌺با این که در نزول آیه ، روایاتی ناظر به موارد خاص از مفسران تابعان نقل شده ، آیه دارد که دستیابی به نعمت های خداوند ، به عمل انسان دارد ، نه آرزوی او . 🌼در نقلی از و قتاده ، سبب نزول آیه تفاخر میان گروهی از با اهل کتاب بیان شده که هر یک از این دو خود را از دیگری برتری می دانست . 🌺 در نقل هایی از سدّی ، ابن عباس ، ضحاک و ابی صالح ،‌ به جای کتاب ، به یهود و نصارا تعبیر شده که در تفاخر با مسلمانان هر یک از این سه گروه ، ، کتاب و پیامبر خود را برتر از گروه های دیگر می دانست . 🌼در مقابل روایات پیشین ، این تفاخر را میان مشرکان و اهل کتاب ،‌ یا قریش و کعب بن اشرف یکی از یهود ،‌ دانسته است . 🌺در ظاهر اخیر با سیاق آیات ، بیشتری دارد . ادامه دارد ....‌‌‌ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۷۷ أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ قِيلَ لَهُمْ كُفُّوا أَيْدِيَكُمْ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ إِذَا فَرِيقٌ مِنْهُمْ يَخْشَوْنَ النَّاسَ كَخَشْيَةِ اللَّهِ أَوْ أَشَدَّ خَشْيَةً ۚ وَقَالُوا رَبَّنَا لِمَ كَتَبْتَ عَلَيْنَا الْقِتَالَ لَوْلَا أَخَّرْتَنَا إِلَىٰ أَجَلٍ قَرِيبٍ ۗ قُلْ مَتَاعُ الدُّنْيَا قَلِيلٌ وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ لِمَنِ اتَّقَىٰ وَلَا تُظْلَمُونَ فَتِيلًا ﴿٧٧﴾ آیا ندیدی کسانی را که [پیش از اعلام حکم جهاد] به آنان گفته شد: [چون زمینه جنگ فراهم نیست] دست از جنگ بازدارید و [در این شرایط] نماز را بر پا دارید، و زکات بپردازید. ولی هنگامی که جنگ بر آنان لازم و مقرّر شد، ناگاه گروهی از آنان مانند ترس از [عقوبت] خدا یا ترسی سخت تر از آن از مردمِ [مُشرک] ترسیدند و گفتند: پروردگارا! چرا جنگ را بر ما لازم و مقرّر کردی؟ و چرا ما را تا زمانی نزدیک [که زمان مرگ طبیعی است] مهلت ندادی؟ بگو: متاع دنیا اندک، و آخرت برای آنان که تقوا ورزیده اند بهتر است؛ و به اندازه رشته میان هسته خرما مورد ستم قرار نمی‌گیرند. (۷۷) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٧٧) شأن نزول: از ابن عباس نقل شده كه: جمعى از مسلمانان هنگامى كه در مكه بودند، و تحت فشار و آزار شديد مشركان قرار داشتند، خدمت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله رسيدند و گفتند: ما قبل از اسلام عزيز و محترم بوديم، اما آن عزت و احترام را از دست داديم، و همواره مورد آزار دشمنان قرار داريم، اگر اجازه دهيد با دشمن مى‌جنگيم تا عزت خود را باز يابيم آن روز پيامبر صلّى اللّه عليه و آله فرمود: من فعلا مأمور به مبارزه نيستم-ولى هنگامى كه دستور جهاد نازل گرديد بعضى از آن افراد داغ و آتشين براى شركت در ميدان جهاد مسامحه مى‌كردند، آيه نازل شد و به عنوان تشجيع مسلمانان و ملامت از افراد مسامحه كار حقايقى را بيان نمود. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 423 کانال 👇 @Targomeh
تفسير: آنها كه مرد سخنند- قرآن در اينجا مى‌گويد: «راستى شگفت انگيز است حال جمعيتى كه در يك موقعيت نامناسب با حرارت و شور عجيبى تقاضا مى‌كردند كه به آنها اجازه جهاد داده شود، و به آنها دستور داده شد كه فعلا خوددارى كنيد و به خودسازى و انجام نماز و تقويت نفرات خود و اداى زكات بپردازيد، اما هنگامى كه زمينه از هر جهت آماده شد و دستور جهاد نازل گرديد، ترس و وحشت يكباره وجود آنها را فرا گرفت، و زبان به اعتراض در برابر اين دستور گشودند» (أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ قِيلَ لَهُمْ كُفُّوا أَيْدِيَكُمْ وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ فَلَمّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتالُ إِذا فَرِيقٌ مِنْهُمْ يَخْشَوْنَ النّاسَ كَخَشْيَةِ اللّهِ أَوْ أَشَدَّ خَشْيَةً) . آنها در اعتراض خود صريحا «مى‌گفتند: خدايا چرا به اين زودى دستور جهاد را نازل كردى؟ چه خوب بود اين دستور مدتى به تأخير مى‌افتاد!» و يا اين كه اين رسالت به عهدۀ نسلهاى آينده واگذار مى‌شد! (وَ قالُوا رَبَّنا لِمَ كَتَبْتَ عَلَيْنَا الْقِتالَ لَوْ لا أَخَّرْتَنا إِلى أَجَلٍ قَرِيبٍ) . قرآن به اين گونه افراد دو جواب مى‌دهد: نخست جوابى است كه لابلاى عبارت: يخشون النّاس كخشية اللّه او اشدّ خشية. گذشت يعنى آنها به جاى اين كه از خداى قادر قاهر بترسند از بشر ضعيف و ناتوان وحشت دارند، بلكه وحشتشان از چنين بشرى بيش از خداست! ديگر اين كه به چنين افراد بايد گفته شود به فرض اين كه با ترك جهاد چند روزى آرام زندگى كنيد، بالاخره «اين زندگى فانى و بى‌ارزش است، ولى جهان ابدى براى پرهيزكاران با ارزشتر است، به خصوص اين كه پاداش خود را بطور كامل خواهند يافت و كمترين ستمى به آنها نمى‌شود» (قُلْ مَتاعُ الدُّنْيا قَلِيلٌ وَ الْآخِرَةُ خَيْرٌ لِمَنِ اتَّقى وَ لا تُظْلَمُونَ فَتِيلاً) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 424 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 بخش1 🌸 أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ قِيلَ لَهُمْ كُفُّواْ أَيْدِيَكُمْ وَأَقِيمُواْ الصَّلَوةَ وَءَاتُواْ الزَّكَوة فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ إِذَا فَرِيقٌ مِّنْهُمْ يَخْشَوْنَ النَّاسَ كَخَشْيَةِ اللَّهِ أَوْ أَشَدَّ خَشْيَةَ وَقَالُواْ رَبَّنَا لِمَ كَتَبْتَ عَلَيْنَا الْقِتَالَ لَوْلَآ أَخَّرْتَنَآ إِلَى‏ أَجَلٍ قَرِيبٍ قُلْ مَتاَعُ الدُّنْيَا قَلِيلٌ وَالْأَخِرَةُ خَيْرٌ لِّمَنِ اتَّقَى وَلَا تُظْلَمُونَ فَتِيلا ً 🍀 ترجمه: آیا ننگریستی به كسانى كه (پیش از هجرت) به آنان گفته شد (اكنون) دست نگه دارید و نماز را بر پا دارید و زكات بپردازید. ولی وقتی که جهاد بر آنان مقرّر شد، گروهى از آنان از مردم (مشرک مكّه) چنان مى‏ ترسیدند كه گویا از خدا مى ‏ترسند، بلكه ترسی سخت تر از آن و (از روى اعتراض) گفتند: پروردگارا! چرا جنگ را بر ما واجب كردى؟ چرا ما را تا سرآمدى نزدیک (مرگ طبیعى) مهلت ندادى؟ بگو: برخوردارى دنیا اندک و ناچیز است و آخرت برای کسی که تقوا پیشه كند بهتر است، و به اندازه‏ ى رشته‏ ى میان هسته خرما، به شما ستم نخواهد شد. 🌷 : آیا ننگریستی 🌷 : دست نگه دارید 🌷 : بر پا دارید 🌷 : نماز 🌷 : نوشته شد، مقرر شد ، واجب شد 🌷 : جنگ 🌷 : گروه 🌷 : می ترسند 🌷 : سرآمد 🌷 : نزدیک 🌷 : برخورداری 🌷 : اندک و ناچیز 🌷 : بهتر 🌷 : تقوا پیشه کند 🌷 : رشته میان هسته خرما 🔴 : این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. جمعى از مسلمانان صدر اسلام هنگامی که در دوران سخت مكّه بودند و تحت فشار و آزار شدید مشرکان قرار داشتند از اجازه‏ ى جنگ با مشركان را مى ‏خواستند و مى‏ گفتند: بگذار بجنگیم تا عزّت خود را به دست آوریم. پیامبر صلى الله علیه و آله كه آن هنگام مأمور به جنگ نبود، اجازه نمى‏ داد، ولى پس از هجرت به مدینه كه دستور آمد، جمعى از آنها دست به اعتراض و بهانه جویى زدند و مشرکان مكّه را بزرگ شمرده و از آنان به شدّت مى‏ ترسیدند که این آیه 77 سوره نساء نازل شد. 🌸 به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: 《ألم تر إلى الذين قيل لهم کفوا أيديكم و أقيموا الصلوة و ءاتوا الزكوة فلما كتب عليهم القتال إذا فريق منهم يخشون الناس كخشية الله أو اشد خشية: آیا ننگریستی به کسانی که به آنان گفته شد دست نگه دارید و را بر پا دارید و بپردازید ولی وقتی که جهاد بر آنان مقرر شد، گروهی از آنان از مردم ( مشرک مکه ) چنان می ترسیدند که گویا از خدا می ترسند، بلکه ترسی سخت تر از آن.》 🌸 راستی شگفت انگیز است حال جمعیتی که در یک موقعیت نامناسب با شور عجیبی تقاضای می کردند اما اکنون که دستور جنگ به آنها داده شد گروهی از آنها ترس و وحشت یک باره وجود آنها را فرا گرفت و اعتراض کردند《و قالوا ربنا لم کتبت علینا القتال لو لآ أخرتنآ إلى أجل قريب: و گفتند: پروردگارا! چرا جنگ را بر ما واجب کردی؟ چرا ما را تا سرآمدی نزدیک (مرگ طبیعی) مهلت ندادی؟》که این آیه به می فرماید:《قل متاع الدنیا قلیل و الأخرة خير لمن اتقى و لا تظلمون فتيلا: بگو برخورداری دنیا اندک و ناچیز است و آخرت برای کسی که تقوا پیشه کند بهتر است و به اندازه رشته میان هسته خرما، به شما ستم نخواهد شد.》 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 بخش2 🌸 أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ قِيلَ لَهُمْ كُفُّواْ أَيْدِيَكُمْ وَأَقِيمُواْ الصَّلَوةَ وَءَاتُواْ الزَّكَوة فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ إِذَا فَرِيقٌ مِّنْهُمْ يَخْشَوْنَ النَّاسَ كَخَشْيَةِ اللَّهِ أَوْ أَشَدَّ خَشْيَةَ وَقَالُواْ رَبَّنَا لِمَ كَتَبْتَ عَلَيْنَا الْقِتَالَ لَوْلَآ أَخَّرْتَنَآ إِلَى‏ أَجَلٍ قَرِيبٍ قُلْ مَتاَعُ الدُّنْيَا قَلِيلٌ وَالْأَخِرَةُ خَيْرٌ لِّمَنِ اتَّقَى وَلَا تُظْلَمُونَ فَتِيلا ً 🍀 ترجمه: آیا ننگریستی به كسانى كه (پیش از هجرت) به آنان گفته شد (اكنون) دست نگه دارید و نماز را بر پا دارید و زكات بپردازید. ولی وقتی که جهاد بر آنان مقرّر شد، گروهى از آنان از مردم (مشرک مكّه) چنان مى‏ ترسیدند كه گویا از خدا مى ‏ترسند، بلكه ترسی سخت تر از آن و (از روى اعتراض) گفتند: پروردگارا! چرا جنگ را بر ما واجب كردى؟ چرا ما را تا سرآمدى نزدیک (مرگ طبیعى) مهلت ندادى؟ بگو: برخوردارى دنیا اندک و ناچیز است و آخرت برای کسی که تقوا پیشه كند بهتر است، و به اندازه‏ ى رشته‏ ى میان هسته خرما، به شما ستم نخواهد شد. 🔴 در جلسه قبلی به شرح آیه پرداختیم در این جلسه پیام های آیه را بیان می کنیم. 🔹 پيام هاى آیه77سوره نساء 🔹 ✅ توجّه به ، سازنده است. ✅ در آغاز هر ، تحمل مشكلات و سعه ‏ى صدر لازم است. ✅ باید زودرس و شعارهاى توخالى را كنترل كرد. ✅ دستورهاى ، طبق مصالح واقعى است، نه تقاضاى مردم. ✅ همیشه و همه جا شمشیر كارساز نیست. در شرایط بحرانى و عدم آمادگى، نباید بهانه به دشمن قوى پنجه داد. ✅ از رسول خدا و فرمان جلو نیفتید و در امور دینى، اظهار سلیقه ‏ى شخصى نكنید. ✅ با كه یاد خداست، آرامش درونى كسب كنید و با زكات، خلأ هاى اقتصادى را پر كنید. ✅ مسایل عبادى با مسایل اقتصادى آن به هم پیوسته است. ✅ در میان ، نماز و زكات جایگاه ویژه دارد. ✅ بر زكات مقدّم است. (هر كجا نامى از این دو است، اوّل نام نماز است) ✅ فرمان و قبل از جهاد صادر شده است. ✅ ، مقدّم بر جامعه سازى است، آنكه اهل نماز و زكات نباشد، اهل اخلاص و ایثار هم نخواهد بود. ✅ انقلابى بودن مهم نیست، انقلابى ماندن مهم است. گاهى از شعار تا عمل فاصله زیاد است. ✅ فرمان ، وسیله ‏ى آزمایش مردم است. ✅ عامل مهم ترک جهاد، دلبستگى‏ هاى دنیوى است. ✅ سرچشمه اعتراض به فرمان جهاد است. ✅ به فرمان ‏هاى و زمان صدور آنها اعتراض نكنیم. در برابر امر الهى، محاسبات زمانى و مكانى خود را كنار بگذاریم. ✅ اعتراض به فرمان نشانه ی بی تقوایی است. ✅ اگر دیدمان وسیع تر از جهان مادی قرار دهیم، به متاع اندک دلبسته نمی شویم. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀🌻 3⃣1⃣ ونقش آن در اعتلای آرمان های اسلامی :(ادامه مطالب قبل ) ❇قرآن به عنوان تکیه گاه مسلمانان جهان وعامل اتحاد در وحدت آنان همواره دیوار محکمی در برابر خواسته های غیر مشروع استعمارگران در سطح جهان بوده است.این کتاب آسمانی نقطه قوت مسلمانان ونقطه ضعف وخار چشم دشمنان اسلام ومسلمانان بوده وخواهد بود. ❇کاری که انقلاب در آغاز انجام میدهد، ترسیم آرمانها است. تحوّلات روزمرّه تغییرپذیر است امّا آن اصول که همان آرمانهای اساسی است، تغییرناپذیر است؛ یعنی از اوّل خلقت بشر تا امروز، 🌱عدالت یک آرمان است؛ هیچ‌وقت نیست که عدالت از آرمان بودن بیفتد؛ 🌱 آزادی انسان یک آرمان است -آرمانها یعنی این‌جور چیزها- آرمانها را انقلاب تصویر میکند، ترسیم میکند، بعد آن‌وقت به سمت این آرمانها حرکت میکند. ❇ حالا آرمان را ما اگر بخواهیم در یک کلمه بگوییم و یک تعبیر قرآنی برایش بیاوریم، ✴ «حیات طیّبه» است که: فَلَنُحیِیَنَّهُ حَیوةً طَیِّبَة؛ دعوت پیغمبر و همه‌ی پیغمبران به حیات است؛ چه جور حیاتی؟ طبعاً حیات طیّبه. ⁉️خب، حیات طیّبه یعنی چه؟ یعنی همه‌ی این چیزهایی که بشر برای بِه‌زیستی خود، برای سعادت خود به آنها احتیاج دارد. 🌱 مثلاً عزّت ملّی جزو حیات طیّبه است؛ ملّت ذلیل، توسری‌خور، حیات طیّبه ندارد. استقلال، وابسته نبودن به بیگانگان و به دیگران جزو حیات طیّبه است. حیات طیّبه را فقط در عبادات و در کتابهای دعا که نباید جستجو کرد؛ واقعیّات زندگی اینها است ☘💚 مبارکه النحل آیه ۹۷ مَن عَمِلَ صالِحًا مِن ذَكَرٍ أَو أُنثىٰ وَهُوَ مُؤمِنٌ فَلَنُحيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً ۖ وَلَنَجزِيَنَّهُم أَجرَهُم بِأَحسَنِ ما كانوا يَعمَلونَ ☘💚هر کس کار شایسته‌ای انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالی که مؤمن است، او را به حیاتی پاک زنده می‌داریم؛ و پاداش آنها را به بهترین اعمالی که انجام می‌دادند، خواهیم داد. ادامه...... کانال 👇 @Targomeh