eitaa logo
آیات و روایات اجتماعی
1.1هزار دنبال‌کننده
79 عکس
11 ویدیو
0 فایل
آیات و روایات با رویکرد اجتماعی ارتباط با بنده/سوالات، اشکالات و نقدها: @Hagh110110 گلچینی از فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai/72
مشاهده در ایتا
دانلود
آیات و روایات اجتماعی
💠 آنگونه باش که خدا خواهد، نه آنگونه که دلت! 🔺 در این #حدیث_قدسی که اول بار #تفسیر_قمی آن را نقل کر
🔰 اگر از زاویه به مسئله نگاه کنیم، خواهیم دید مسئله مهم در اینجا، است، نه ! 🔰 اساسا مسئله امیرالمومنین و پیامبر اکرم نیز همین بود. بی دین نبودند، آنها هم قائل به خدا بودند اما بت ها را و بین خود و خدایشان میدیدند. به تعبیر قرآن کریم اگر از آنها پرسیده میشد که خدایتان کیست، پاسخ میدادند: الله.(وَلَئِن سَأَلتَهُم مَّن خَلَقَهُم لَیَقُولُنَّ: ؛ زخرف:87) 🔰 لذا جریان در عرب جاهلی، در واقع یک خداوند بود. در ماجرای ، بعد از عجیب که از رود عبور کردند و در حرکت به سمت سرزمین موعود، سر راهشان یک قوم بت‌پرست دیدند، گفتند یا موسی، چند تا بت هم برای ما قرار بده! 🔰 حضرت فرمود: شما هستید! «وَ جَاوَزْنَا بِبَنِی إِسْرَائِیلَ الْبَحْرَ فَأَتَوْا عَلَى قَوْمٍ یَعْکُفُونَ عَلَى أَصْنَامٍ لَهُمْ قَالُوا یَا مُوسَى اجْعَلْ لَنَا إِلهًا کَمَا لَهُمْ آلِهَةٌ قَالَ إِنَّکُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ» (اعراف، 138) 🔰 آنها نمی‌خواستند علیه خداوند کنند، آنها نمی‌خواستند و بی_دین بشوند، بلکه می‌خواستند در ، دخالتی بکنند. قرآن کریم حدود دوازده مرتبه پیامبر را نهی کرده که از و دخالت مردم در دین، تبعیت نکن. (وَلا تَتَّبِع أَهواءَهُم؛ شوری، 15) (وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ؛ مائده، 49) و... اینها صریح؛ اما غیرصریح هم دارد مثلا میفرماید از اطاعت نکن! «فَلا تُطِعِ الکافِرینَ وَجاهِدهُم بِهِ جِهادًا کَبیرًا» (فرقان، 52) 🔰 خب مگه حرف این مردم و کفار چی بود که قرآن از تبعیت آنها نهی میکنه؟ آیا از پیامبر می‌خواستند که مثلا کافر یا بت پرست بشه؟ خیر، اینها می‌خواستند یک دخالت کوچکی در دین بکنند، یک مصلحت‌اندیشی هایی داشته باشند. 🔰 مثلا می‌گفتند «فقط به خدا بگو برای هر قومی یک پیامبر بیاورد». حتی افراد پیشنهادی خودشون رو هم نام می‌بردند. یعنی با پیامبریِ حضرت مخالفت نداشتند، بلکه می‌خواستند، هویت مستقل قومی خودشان را حفظ کنند. اما خداوند این حرف‌ را قبول نمی‌کنه و می‌فرماید: «وَلَو شِئنَا لَبَعَثنَا فِی کُلِّ قَریَة نَّذِیرا» (فرقان، 51) 🔰 پس مسئلۀ دخالت در نحوۀ دین‌داری یک مسئلۀ قدیمی و تاریخی است که اولین بار این اتفاق توسط افتاد، آنجا که به خدا گفت: من به جای این سجدۀ بر ، حاضرم آن‌قدر عبادت کنم و برایت نماز بخوانم که تا حالا کسی نخوانده باشد! 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 پاداش یا عذاب مضاعف برای خواص، مسئولین و جایگاه داران 🔺 نقل میکنه: در در جلسه ای بودم که (ع) و (برادر امام رضا) نیز حاضر بودند. زید رو به عده ای از حاضرین، بر آنها میکرد و مى‌گفت: ما چنين و چنانيم. 🔺 امام رضا كه مشغول سخن گفتن براى عدّه‌اى ديگر بود، سخنان زيد را شنيد. رو به او كرد و فرمود: اى زيد! آيا اين سخن سبزى‌فروشانِ كوفه تو را ساخته كه مى‌گويند: ، پاکدامن بود لذا خداوند، آتش را بر او حرام كرد؟! به خدا سوگند كه اين سخن، فقط اختصاص به و و فرزندانى دارد كه از شكم او زاييده شده باشند؛ 🔺 امّا اين كه پدر ما ، خدا را كند و روزها روزه بگيرد و شب‌ها را به عبادت بگذرانَد و شمای خدا را كنى، آیا در روز قیامت شما دو نفر هستید؟ یا اینکه در این صورت تو نزد خدا عزیزتر از پدر خواهی بود؟ قطعا اینگونه نخواهد بود. 🔺 همیشه مى‌فرمود: «براى فرد از ما اهل بیت، دو پاداش خواهد بود و براى و گناهکار از ما نیز عذابی دو برابر خواهد بود». 🔺 حسن وشاء مى‌گويد: امام سپس رو به من كرد و فرمود: «اى حسن! آيه: «قٰالَ: يٰا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صٰالِحٍ‌» را چگونه قرائت مى‌كنيد؟» 1️⃣ گفتم: بعضى‌ها آن را «إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صٰالِحٍ‌» قرائت مى‌كنند. یعنی پسر نوح، عملی غیرِ صالح بود[غیر وصف عمل] 2️⃣ و برخى ديگر، «إِنَّهُ عَمَلُ غَيْرِ صٰالِحٍ‌» مى‌خوانند. یعنی پسر نوح، عملِ غیرِ صالح بود[اضافه عمل به غیر] که صورت دوم، پسر نوح را از فرزندى نوح نبی نفى مى‌كند. 🔺 حضرت فرمود: «هرگز! اینگونه نیست که قرآن بخواهد بگوید ، واقعا فرزند نبود، بلکه او فرزند نوح نبی بود؛ امّا چون خداى عزوجل را كرد، خداوند، او را از پدرش نفى كرد. 🔺 همچنین، هر يك از ما اهل بيت كه خداى عزوجل را و معصیت كند، از ما اهل بیت نيست و شما نيز همچنین اگر از خداوند کنید، از ما اهل بيت خواهید بود». : «لِمحسِنِنا كِفلانِ مِنَ الأَجرِ و لِمُسيئِنا ضِعفانِ مِنَ العَذاب» 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 پاداش یا عذاب مضاعف برای خواص، مسئولین و جایگاه داران 🔺 #حسن_وشّاء نقل میکنه: در #خراسان در جلسه
📌پ.ن: حضرت در این روایت یک و به ما میدهند، کسی که دارای یک است، دارد، نسبتی با دارد، جزو است یعنی طرفداران و های زیادی دارد، ▫️ این دسته افراد چون زیاد است، عده ای زیادی متاثر از افکار و رفتار اینها هستند، لذا کنش این ها اگر مثبت و باشد، میگیرند اما اگر منفی و مضر و باشد، نصیبشان خواهد شد. ▫️ البته افرادی که متاثر از ما هستند، خود وظیفه دارند و باشند و اگر ، و از شخصی تبعیت کردند، خود نیز مقصر خواهند بود اما این چیزی از گناه پیشروها و خواص کم نخواهد کرد. ▫️ در نگاه حضرت، ملاک و شاخص برتری، داشتن نیست، اینکه فرزند فلانی هست، از فلان خانواده مهم هستی، حتی اینکه فرزند امام معصوم هستی، هیچ کدام از اینها مهم نیست ▫️مهم و سعی تو برای و رسول در مسیر حق است. ممکن است در این مسیر حتی خطا و معصیت هم بکنی، اما مهم این است که آیا در حال تلاش برای رفع آن و تحقق اراده حق هستی یا نه؟ ▫️به همان میزان که در این مسیر و کوشش کنیم، به همان میزان دارای اجر و خواهیم بود. اگر بواسطه جایگاه و هایی هم که داریم، بتوانیم را در گستره بیشتری بسط بدهیم، اجرمان خواهد شد ▫️و به عکس، اگر در مسیر خلاف آن حرکت کنیم و را بسط دهیم، بواسطه هر خطا، نصیبمان خواهد شد. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 علت اختلاف بین هیئت های مذهبی 🔺(ع) میفرمایند: «مَا اجتَمَعَ مِن أصحابِنا جَماعَةٌ في ذِكرِ اللّهِ أو في شَيءٍ مِن ذِكرِنا، إلّا بَعَثَ إبليسُ شَيطانا في عُنُقِهِ شَريطٌ لِيُفَرِّقَ جَماعَتَهُم.» 🔺هيچگاه گروهى از شیعیان، محبان و ياران ما براى ذکر و ياد كردن از خدا يا براى ذکر و ياد كردن از ما اهل بیت، دور هم جمع نمیشوند، مگر آنكه ، شيطانى شلّاق به گردن را مى‌فرستد تا شان را کرده و بیاندازد. 🔺بعد راوی میگه: چندی بعد برخی دوستان و اصحاب ما، نزدم آمدند که از من بشنوند من گشتم که جای مناسبی بیابم تا این‌که وارد (از مساجد معروف کوفه) شدیم. تازه شروع به خواندن احادیث کرده بودیم که ناگاه چند بچه آمدند و به سمت‌ ما پرت کردند! اینجا بود که یاد آن سخن امام صادق علیه السلام افتادم 🔺در روایت دیگری شبیه همان روایت، اما در انتهایش اینچنین آمده: «بَعَثَ إلَيهِم إبليسُ شَيطانا يَقطَعُ حَديثَهُم عَلَيهِم» یعنی ، شيطانى را بین آن جمع مومنین مى‌فرستد تا رشته سخن و کلام آنها که مشغول و هستند را قطع كند 📌پ.ن: بیش از ده سال از نزدیک در فضای هیئت داری و کارهای فرهنگی و تربیتی حضور داشتم و بارها این نکته رو به چشم خود دیدم. این روایت یعنی هیئتی ها شما که میدانید ماموریت شیطان چیست، خب هرجا دیدید کار به اختلاف و دعوا کشید، به خاطر خدا رها کنید و نگذارید کار به افتراق و جدایی بینجامد اساسا رشد در همین بستر اتفاق می افته اما قهر و جدایی آسیب این فضاست که باید مواظبش بود 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 چگونگی تعامل و رابطه اجتماعی مومنین 1️⃣ (ع): 🔺 چون به یکدیگر میرسند، دل هاشون به سرعت بهم میخوره و باهم میگیرند، به سرعتِ درآميختن باران با آب رودخانه‌ها، هر چند به زبان اظهار دوستى نكنند 🔺اما هر گاه بهم میرسند، دل هاشون از الفت با هم به دور است، هر چند به زبان هم اظهار دوستى بكنند مانند كه از مهرورزى با هم بدورند، گرچه روزگارى دراز در يك آخور با هم علوفه بخورند. ➕: «إنَّ سُرْعةَ ائْتِلَافِ قُلُوبِ الأبْرَارِ إذا الْتَقَوا» 2️⃣ (ص): 🔺«خَيْرُ المُؤْمِنِينَ مَنْ كَانَ مَأْلَفَةً لِلْمُؤْمِنِينَ‌، وَ لَا خَيْرَ فِيْمَنْ لَايُؤلَفُ وَ لَا يَألَفُ‌» 🔺یعنی كسى است كه مؤمنان با او مى‌گيرند و كسى كه با ديگران الفت نگيرد و ديگران نيز با او الفت نيابند، در او نيست. 3️⃣ (ع): 🔺«طُوْبَىٰ لِمَنْ يَألَفُ النَّاسَ وَ يَألَفُونَهُ عَلىٰ طَاعَةِ الله» 🔺یعنی خوش به حال کسی که ، با مردم مى‌گيرد و مردم نيز با او الفت مى‌گيرند. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 چگونگی تعامل و رابطه اجتماعی مومنین 1️⃣ #امام_صادق (ع): 🔺#نيكوكاران چون به یکدیگر میرسند، دل هاش
📌پ.ن: یکی از آسیب های مهمی که دچار اون هست، همین مسئله نوع تعامل و رابطه اجتماعی اون هاست. اساسا ، مستلزم وجود با یکدیگر است. 🌱 اگر بناست در مسیر طاعت الهی هم کاری انجام شود، باید در یک و در بستر تحقق یابد. همان که قرآن کریم می فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا»(آل‌عمران/200) 🌱 یعنی اولا شما تک تک اهل صبر باشد(اصْبِرُوا) ثانیا با یکدیگر و صبر کنید(صابِرُوا)؛ که البته دقیقا ما همینجا گیر داریم یعنی با همدیگر نمی‌توانیم. ثالثا با یکدیگر، هم داشته باشید (رابِطُوا)؛ که اینجا هم گیر داریم. 🌱 هر کدام از ما به صورت «تکی» و فردی برای خودمان بچه‌های خوبی هستیم، اما دسته‌جمعی نه! در حالی که تاکید حضرت بر حرکت جمعی بود، نه فردی. 🌱 نکته مهم این است که و مشکلات دقیقا خود را در حرکت جمعی نشان خواهد داد، نه فردی، و این همان چیزی است که ما از آن فرار میکنیم، لذا رشدی هم برای ما حاصل نخواهد شد. 🌱 جالب اینکه اساسا نوع نگاه ما به گزاره های دینی هم یک است مثلا وقتی حرف از و اخلاقی زده میشود، ذهن ها همه متوجه رفتار فردی میشود، متوجه گناه فردی میشود 🌱 درحالی که عامل مهم در برآیند، است، نه صرفا زیست فردی. وقتی ما و معنوی شده ایم، که در بتوانیم آن را بروز بدهیم، نه اینکه در کنج خانه خود را عامل به آن بدانیم. 🌱 در واقع بستری که باید در آن بدهیم، بستر اجتماعی است، نه فردی. اگر توانستیم با هم کار کنیم، کاری را ایجاد کردیم، در این بستر است که تازه تحقق میابد چون محل است 🌱 اینجاست که حضرت میفرماید مانند گاوانی که در یک چراگاه مشغول چرا هستند و کاری به هم ندارند، نباشید! آنها در کنار همدیگر می‌چرند ولی با هم ارتباطی برقرار نمی‌کنند. 🌱 اینجاست که اگر دیدی تشکیلات با توانایی و استعداد تو به منافعی رسیده، اما این منفعت به اسم رفیقت ثبت شده و به جیب او رفته و اتفاقا عیب های رفیقت هم به حساب تو گذاشته شده، اینجا چه خواهیم کرد؟ تازه اینجا معنا خواهد داشت، تازه و اینجا معنا خواهد داشت. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 امروز زمانه حسن ظن است یا سو ظن؟ 🔺 «كوشش كنيد حسن ظن داشته باشيد. مضمون روايت هم همين است كه: 🔺 «وقتى حاكم و غالبِ بر زمان است، آدم بايد داشته باشد و وقتى غالب است، انسان بايد داشته باشد.» 🔺امروز، ديگر اسلام و خير، غالب و حاكم است و حكومت و رهبرى و دولت، اسلامى است. اگرچه در جامعه شر هم وجود دارد؛ اما غلبه و حاكميت با خير است. 🔺امروز، روز حسن ظن است. من خواهش مى‌كنم كه گرايشهاى سوءظن‌گونه را رشد ندهيد.» 📚 بیانات در دیدار با مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، 7/9/1368. ➕: «استَولَى الصَّلاحُ على الزَّمان» 📌پ.ن 1: آیا نگاه ما به مسئولین جمهوری اسلامی چنین است؟ به فرماندهان نظامی مان چی؟ 📌پ.ن 2: در روایت دیگری از آقا نیز داریم: ▫️«إذا كانَ الجَورُ أغلَبَ مِنَ الحَقِّ لَم يَحِلَّ لأحَدٍ أن يَظُنَّ بأحَدٍ خَيراً حتّى يَعرِفَ ذلكَ مِنهُ‌.» ▫️هرگاه و ناراستى، از و راستكارى بيشتر بود، بر هيچ كس روا نيست كه به كسى برد، مگر آن گاه كه خوبى او بر وى معلوم شود. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 تمام همت شیطان، فقط بچه حزب اللهی هاست! 🔺 در این روایت شریفه، می‌گوید به محضر رفتم، عرض کردم: آیه‌ای در داریم، معنای آن چیست؟ خدای متعال فرموده که اینطور شما را کرده است: 🔺«لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ» یعنی قطعاً بر مسیر به کمین خواهم نشست، «ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمَانِهِمْ وَ عَنْ شَمَائِلِهِمْ» و بالاخره از یک طرف به آنها نفوذ خواهم کرد، از چپ و راست و از عقب و جلو. و خواهی دید که اکثر آنها نخواهند بود. 🔺 سوال زراره این بود که این آیه شریفه چه میفرماید؟ حضرت در پاسخ میفرمایند: «يَا زُرَارَةُ إِنَّهُ إِنَّمَا صَمَدَ لَكَ وَ لِأَصْحَابِكَ» ! میدانی حرف شیطان چیست؟ 🔺 اصلاً همه همّت برای تو و دوستان و توست، اصلاً کاری با دیگری ندارد! در واقع کار دیگران را خیلی وقت است که تمام کرده، لذا امروز، شما ها هستید! 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 راهی برای درک شیرینی لذت معنوی 1️⃣ رسول الله: «النَّظَرُ سَهمٌ مَسمومٌ مِن سِهامِ إبليسَ‌، فمَن تَرَكَها خَوفاً مِن اللّٰهِ أعطاهُ اللّٰهُ إيماناً يَجِدُ حَلاوَتَهُ في قَلبِه» 🔺، يكى از تيرهاى زهرآلود است.پس هر كه از ، چشم خود را از فرو بندد، خداوند به او عطا مى‌كند كه آن را در دلش بيابد 2️⃣ رسول الله: «ما مِن مُسلِمٍ يَنظُرُ امرأةً أوّلَ رَمقَةٍ ثُمّ يَغُضُّ بَصَرَهُ إلّاأحدَثَ اللّٰهُ تعالىٰ لَهُ عِبادَةً يَجِدُ حَلاوَتَها في قَلبِه» 🔺هيچ مرد مسلمانى نيست كه نگاهش به زنى بيفتد و چشم خود را پايين بيندازد، مگر اين كه خداى متعال به او توفيق مى‌دهد كه آن را در دل خويش بيابد 3️⃣ رسول الله: «مَن أعرَضَ عن مُحَرَّمٍ أبدَلَهُ اللّٰهُ بهِ عِبادَةً تَسُرُّه» 🔺هر كه از كارى روى گردانَد، خداوند به جاى آن، عبادتى و شاد كننده عطايش مى‌فرمايد 🔰 اگر بررسی های و انجام شود،چه بسا در عمل نیز همین نکته اثبات شود که افراد و ناپاک، هیچگاه لذتی که در و است را نخواهند چشید 📌پ.ن1: هرچند امروزه چنین کاری بسیار سخت شده اما می ارزد از باب خدا هم که شده، مدتی از لذت حرام چشم بپوشیم،تا ببینیم آیا لذتی و جای آن را خواهد گرفت یا نه 📌پ.ن2: آیا لذت همنشینی با (ع) و هم میتواند مصداق آن باشد؟ نمیدانم، شاید... 📌پ.ن3: شاید بزرگترین و امروز همین مسئله و لذت معنوی باشد 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 رشد انسان وابسته به تعامل و تحمل ناملایمات اجتماعی 🔺 امام باقر میفرمایند: ➕گاهی و ، آن‌قدر مرا می‌کنند که حدّ ندارد ولی شیوه من، ، و در مقابل رفتار آنهاست که البته از برای من تلختر است ➕و بواسطه همین صبر برای انسان حاصل میشود و انسان به مقام روزه ‏گیرِ شب زنده ‏دار و مرتبه شهیدى که در رکاب پیامبر شمشیر زده باشد، دست می یابد! ▪️: «أَصبر من غلامي هٰذا و من أهلي» 🔺اساسا در و ارتباط گرفتن و تحمل کسانی است که انسان با آنها و دارد 🔺این مسئله خاصتا در یک خود را شدیدتر نشان میدهد و عمده این اختلافات، منجر به جدایی افراد میشود اما اگر اشخاص بتوانند در کنار یکدیگر با وجود این اختلافات به سمت حرکت کنند، نتیجه آن برای طرفین خواهد بود 🔺«» یک پایگاه تربیتی زندگی جمعی است که اسلام تاکید فراوان بر آن دارد و آن را به نحوی طراحی کرده که را نتیجه بدهد 🔺به عنوان مثال یکی از آموزه هایی که به شدت در این بستر بر آن تاکید میشود، است چون ارتباط گرفتن با افرادی است که خودمان نکرده ایم بلکه به تعامل با آنها هستیم و این کار را سختتر میکند 🔺رشد اساسا همینجا معنا پیدا میکند یعنی تعامل و ارتباط با کسانی که لزوما ما نیستند که چنین تعاملی نیاز به تحمل و دارد و نتیجه آن است 🔺به خلاف که انسان به سوق میدهد که نتیجه اش، شدن است، نه آدم تر شدن 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 خود و داشته هایت را خرج پیشبرد اراده الهی نکنی، خرج پیشبرد اراده شیطان خواهد شد! 1️⃣ (ع): 🔺«أَنْفِقْ وَ أَيْقِنْ بِالْخَلَفِ ▫️و اعْلَمْ أَنَّهُ مَنْ لَمْ يُنْفِقْ فِي طَاعَةِ اللَّهِ ابْتُلِيَ بِأَنْ يُنْفِقَ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ▫️و مَنْ لَمْ يَمْشِ فِي حَاجَةِ وَلِيِّ اللَّهِ ابْتُلِيَ بِأَنْ يَمْشِيَ فِي حَاجَةِ عَدُوِّ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ» [من لایحضرالفقیه ج4 ص412/رک: کافی ج4 ص43 ح7] 🔺 كن، و يقين بدان كه جاى آن پُر خواهد شد، ▫️و بدان كه هر كس در راه خرج نكند، به خرج كردن در راه گرفتار خواهد شد ▫️و هر كه در راه رفع نياز دار و قدم برندارد، به قدم برداشتن در راه رفع نياز گرفتار آيد. 2️⃣ (ص): 🔺«مَن مَنَعَ مالَهُ مِن الأخيارِ اختِيارا صَرَفَ اللّهُ مالَهُ إلَى الأشرارِ اضطِرارا» [جامع الاخبار ص178] 🔺هر كه و دارایی های خود را برای خرج کردن درباره و خوبان دريغ كند، خداوند مالش را به نصيب گرداند. 3️⃣ (ع): 🔺«مَا مِنْ عَبْدٍ يَمْنَعُ دِرْهَماً فِي حَقِّهِ إِلَّا أَنْفَقَ اثْنَيْنِ فِي غَيْرِ حَقِّهِ» [کافی ج3 ص504] 🔺هيچ بنده‌اى نيست كه از خرج كردن در راهى كه آن است دريغ ورزد مگر اينكه به خرج خواهد کرد. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 خود و داشته هایت را خرج پیشبرد اراده الهی نکنی، خرج پیشبرد اراده شیطان خواهد شد! 1️⃣ #امام_صادق(ع
4️⃣ (ع): 🔺«إِيَّاكَ أَنْ تَمْنَعَ فِي طَاعَةِ اللَّهِ فَتُنْفِقُ مِثْلَيْهِ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ» [تحف العقول ص408] 🔺از خرج كردن در مسیر دريغ مكن كه لاجرم و دو برابر آن را در راه خرج خواهى كرد. 5️⃣ (ع): 🔺«مَنْ مَنَعَ حَقّاً لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْفَقَ فِي بَاطِلٍ مِثْلَيْه‏» [کافی ج3 ص506] 🔺هر كه از خرج کردن یک حق در مسیر دريغ ورزد، قاعدتا دو برابر آن را در مسیر و خرج خواهد کرد. 6️⃣ (ع): 🔺«مَا مِنْ عَبْدٍ يَمْتَنِعُ مِنْ مَعُونَةِ أَخِيهِ الْمُسْلِمِ وَ السَّعْيِ لَهُ فِي حَاجَتِهِ قُضِيَتْ أَوْ لَمْ تُقْضَ إِلَّا ابْتُلِيَ بِالسَّعْيِ فِي حَاجَةِ مَنْ يَأْثَمُ عَلَيْهِ وَ لَا يُؤْجَرُ ▫️و مَا مِنْ عَبْدٍ يَبْخَلُ بِنَفَقَةٍ يُنْفِقُهَا فِيمَا يُرْضِي اللَّهُ إِلَّا ابْتُلِيَ بِأَنْ يُنْفِقَ أَضْعَافَهَا فِيمَا أَسْخَطَ اللَّهَ.» [تحف العقول ص293] 🔺اگر بنده ای از کمک به دریغ ورزد و تلاش برای او نکند، قطعا گرفتار رفع نیاز کسی خواهد شد که باعث بر او میشود و برای او نیز نخواهد داشت. ▫️و هيچ بنده‌اى نيست كه از خرج كردن چيزى در مسیر و بخل ورزد، مگر اينكه به خرج كردن دو چندانِ آن در مسیر مجبور خواهد شد. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 خود و داشته هایت را خرج پیشبرد اراده الهی نکنی، خرج پیشبرد اراده شیطان خواهد شد! 1️⃣ #امام_صادق(ع
📌 پ.ن: این دسته روایات، حاکی از یک است، اگر خودت را خرج پیشبرد نکنی، قاعدتا خرج پیشبرد خواهی شد. این یکی از است. 🔺اگر اهل در مسیر طاعت الهی و امام جامعه نشویم و سختی و رنج های این مسیر را تحمل نکنیم و حاضر نشویم از جان و مال خود برای این آرمان ها بگذریم، سنت الهی چنین است که مجبور خواهیم شد همین هزینه ها بلکه چند برابر بیشتر از آن را در مسیر اراده و طاعت شیطان و باطل بپردازیم، تازه بدون هیچ اجر و مزدی. یعنی عملا به و مواجب دشمنِ خدا تبدیل خواهیم شد و این است که خدا در این دنیا می‌تواند بر سر کسی بیاورد. 🔺اگر وقت و داشته های خود را خرج پیشبرد اراده نکنیم، قطعاً یک قسمتی از آن، بسیجی‌وار خرج پیشبرد اراده دشمن امام جامعه خواهد شد. البته این اتفاق به مرور خواهد افتاد و از یک جایی به بعد دیگر کل هستی‌ شخص خرج غیرخدا یا دشمن خدا میشود. مثل مردم کوفه که هستی‌شان را خرج حسین(ع) نکردند و عملا شدند اراده یزید و بعد هم کارشان افتاد به دست جنایتکاران سفاکی مثل ! چرا؟ 🔺خطای چه بود که مجبور شدند مقابل امام حسین(ع) بایستند؟ جُرمشان این بود که برخی جاها پای رکاب امیرالمؤمنین(ع) و امام حسن مجتبی(ع) از جان و مال و وقت خود مایه نگذاشتند. این کار را نکردند یا کم‌گذاشتند؛ تا حدی که امام حسن(ع) وادار به شد و امیرالمؤمنین(ع) به آنها فرمود: «یَا أَشْبَاهَ‏ الرِّجَالِ‏ وَ لَا رِجَال‏...»(نهج البلاغه/خطبه27) 🔺قاعده و این است که سزای چنین مردمی این بشود که مجبور شوند پای رکاب دشمن خدا یعنی و ، امام خود یعنی حسین بن علی(ع) را به شهادت برسانند و دچار ننگ و نکبت ابدی شوند. این یکی از عجیب‌ترین است. 🔺 منظور از داشته ها همه داشته هاست، همه نعمت هایی که خدا به ما داده، ، ، ، و... . اگر کسی آبروی خودش را برای ولیّ خدا خرج نکند، خدا مبتلایش می‌کند به اینکه آبرویش را صرف دشمن خدا بکند. ما در جامعۀ خودمان از این افراد، کم نداشته‌ایم. فقط کافی است کمی تاریخ بخوانیم. 🔺بدانیم که اگر و آنکه او دستور داده نباشیم، قطعا و حتما خواهیم شد. و اگر در مقابل خدا و آنکه او دستور داده، خاضع نشویم، قطعا و حتما مقابل شیطان سر فرود آورده و خاضع خواهیم شد. 🔺 : اگر امروز خود را خرج نکنیم، در این مسیر اهل جهاد نباشیم، نتیجه آن سنت الهی چه خواهد شد؟ اگر امروز در نبرد با و کوتاهی کنیم، نتیجه آن سنت الهی چه خواهد شد؟ 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 نقش عمل در ساخت انسان ➕ترجمه: (11) کسانی که همواره روز جزا را میکنند. (12) آن را کسی تکذیب نمیکند مگر . (13) که هرگاه آیات ما را بر او خوانند، میگوید: از است. (14) این چنین نیست که میگویند؛ بلکه که همواره مرتکب شده اند، بر هایشان چرک و بسته که حقایق را افسانه می پندارند. 🔺اين آيات(مطففین، 11تا14) علت تكذيب را ، و دانسته اند. اینکه کسی آيات را میخواند، علتش و فجورها و انفجارهاى روحى در اثر تراكم گناه است. 🔺چرا گناه، علت تكذيب است؟ زيرا هر عملى، است، يك رابطه يك طرفه نيست كه يك طرف فاعل و طرف ديگر فعل و مفعول باشد، بلكه هر عملى در همان حال كه است، نیز هست و هر عامل در همان حال كه عامل است، نیز هست: یعنی «تأثير متقابل عامل و عمل». 🔺 میگويند: انسان هر عملى كه مرتكب میشود، از آن عمل به موجب ماهيتى كه آن عمل دارد، می‏پذيرد. در واقع، وقتی تدريجاً آن فعل عمل شده و تکرار میگردد، به مرور ماهيت آن حقيقتى را می ‏يابد كه آن عمل، اثر طبعى اوست، مثلًا ماهيت سگ بودن در تكرار عمل درندگى. 🔺می‏توان گفت همان ملاكى كه در هست كه به واسطه ، آن صنعت، می‏شود (مسأله از خود بيگانگى)، در هر عمل غير صنعتى نیز اعم از عمل صالح و غير صالح چنين‏ است. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 نقش عمل در ساخت انسان ➕ترجمه: (11) کسانی که همواره روز جزا را #تکذیب میکنند. (12) آن را کسی تکذیب
🔺 يك تا زمانیکه كه باتقواست و با اصول تقوا فكر می‏كند، عملى كه از او سر می‏زند نیز متناسب با اوست. حالا اين شخص باتقوا در يك شرايطى قرار میگيرد كه در او پيدا می‏شود، بعد برخلاف مقتضاى تقوايش، گناهى مرتكب می‏شود. 🔺اين ، او را به همان حالت اول باقى نمیگذارد و او ديگر آن آدمِ اول نيست، چون وقتى انسان عملى را مرتكب می‏شود، آن عمل در روحش پيدا میشود، تصور آن عمل و آن عمل براى او پيدا میشود، يعنى روحش با عمل، نوعى پيدا می‏كند. 🔺اين است كه بعد از آنكه عمل پايان يافت، اثرى از آن فعل، در روح انسان باقى می‏ماند. آقاى در درس اخلاق شان، یکی از مبناهایی که هميشه بر آن تكيه می‏كردند، همين مسأله اثر گذاشتن عمل روى روح انسان بود كه چگونه هر عملى يك صورت مشابه و متناسب با خودش بر روى روح انسان باقى می‏گذارد. 🔺حالا اگر همين عمل شود، درست مثل صورت ضعيفى كه از يك شى‏ء باقی می ماند، بار دوم اين اثر روى اثر اول مى ‏آيد و آن را میكند. اگر اين عمل بارها شود، كم ‏كم به گونه ‏اى میشود كه اثر اينها تدريجا غلبه میكند بر وضع سابق، 🔺يعنى تا يك مدتى در روح انسان، دو كيفيت متضاد هست و به قول امروزی ها، انسان داراى میشود: نيمى از وجودش است واقعاً، و نيمه ديگر از وجودش، است واقعاً، گاهى اين نيمه غلبه میكند و گاهى آن نيمه‏. 🔺اين «گاهى» از باب اين نيست كه يك نوع در كار هست، بلكه به حكم دو شخصيتى است كه نيمى اين‏جور حكم می‏كند و نيمى آن‏جور؛ به علت خاصى آن طرف غلبه پيدا میكند، به علت ديگرى آن‏ طرف. بعد كم كم به صورتى می‏شود كه آن نيمه غلبه پيدا می‏كند؛ يعنى تدريجا صورت روحش صورت اين و فاجرانه می‏شود. 🔺آن وقت است كه در نهايتِ سهولت، اين و فجور از او صادر می‏شود و ديگر وقتى میخواهد انجام دهد، برايش يك امر غير طبيعى است. از اين بهتر ديگر نمیشود تأثير عمل بر روح را بيان كرد، تأثير عمل در ساختن انسان و در چگونه ساختن انسان. 📚 مجموعه آثار استاد (نقدى بر ماركسيسم)، ج‏13، ص: 661-663. با کمی تلخیص 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
🔺 يك #آدم_باتقوا تا زمانیکه كه باتقواست و با اصول تقوا فكر می‏كند، عملى كه از او سر می‏زند نیز متناس
💠 فرآیند انحطاط اهل حق این آیه شریفه و تفسیر شهید مطهری از آن، نکته دقیقی در چرایی و برخی بزرگان و اهل حق دارد، اینکه چگونه ، ، به مرور و تدریجا، مسیر یک انسان را در سراشیبی قرار میدهد این ویژگی انسان است که وقتی یک خطایی انجام میدهد، بعدا که حتی فهمید اشتباه کرده، به دنبال آن برنمی آید بلکه به دنبال آن میرود دقیقا از همین ویژگی استفاده کرده و انسان ها را به مسیر گمراهی سوق میدهد.
آیات و روایات اجتماعی
💠 فرآیند انحطاط اهل حق این آیه شریفه و تفسیر شهید مطهری از آن، نکته دقیقی در چرایی #انحطاط و #سقوط
🔺الإمامُ الكاظمُ عليه السلام: «إنَّ المسيحَ عليه السلام قالَ للحَواريّينَ‌: إنّ صِغارَ الذُّنوبِ و مُحَقَّراتِها مِن مَكائدِ إبليسَ‌، يُحَقِّرُها لَكُم و يُصَغِّرُها في أعيُنِكُم فَتَجتَمِعُ و تَكثُرُ فَتُحِيطُ بِكُم» (تحف العقول، ص392) 🔺حضرت به حواريون‌ خود میفرمود: همانا اینکه و خُرد انگاشته بشود، از است. او گناهان را در نظر شما كوچك و خُرد جلوه مى‌دهد و در نتيجه، گناهان اندك اندك جمع و زياد مى‌شوند و شما را در ميان خود میکنند. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
ای که در کشتن ما هیچ مدارا نکنی بکش امروز که جز تیغ تو فرمان ندهد ...
💠 زیارت با معرفت؛ در کلام آیت الله بهجت 🔺آن مرحوم در خواب موافقِ اعتبار،گفت: همه کارهای ما رد شد و مورد قبول درگاه حضرت حق قرار نگرفت و به ما گفتند: «در کارها نبودی، هم نمیکردی و در وقت نیز دقت کافی در استنباط نداشتی» 🔺حتی زیارت حضرت را با آن عظمت و گفتند: ➖«آن وقتی که از افراد عادی بودی زیارتت مثل دیگران و نظیر انعام و [حیوانات]بود ➖و آن زمان که معرفت به حق ما پیدا کردی، نبود و تنها برای حفظ عنوان و شخصیت خود زیارت میکردی» 🔺وی میگوید: به هر حال کاملا محکوم ملائکه شدیم، ولی مرواریدی به من دادند تا بفروشم.گفتم: این چیست؟گفتند: هنگام به سوی زیارت خسته شده بودی، با خود گفتی: آیا مثل منی باید پیاده برود؟! بعد از آن فکر کردی و گفتی: «» این گوهر، همان حمد میباشد 🔺خلاصه، انسان باید انواع و اقسام مختلف را استقصا کند و از هر راهی توانست خود را در آن ثبت نام کند، ولو به اندازه نخود باشد، که روزی به همان یک نخود محتاج می شویم. 📚رحمت واسعه،ص238 📌پ.ن: این عبارت ایشان درباره زیارت، عجیب تکان دهنده است، عجیب... چقدر حفظ در کارها سخت است، حتی برای امری مثل زیارت لذا به توصیه ایشان خوب است هر کار خیری که میبینیم، ولو کاری کوچک، حتی به اندازه یک نخود هم که شده خود را در آن کار خیر شریک کنیم، از کمک مالی کم گرفته تا برداشتن یک سنگ از وسط خیابان چراکه معمولا انسان در که اتفاقا کمتر کسی از آن مطلع میشود،نیتش خالصتر خواهد بود 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 سه هدف محوری ابلیس برای سقوط انسان 🔺در این روایت (ع) میفرمایند: ▫️ به لشکریانش میگوید: من اگر بتوانم در سه مورد بر انسان چیره شده و به هدف دست يابم، پس از آن دیگر هر عملى كه او انجام دهد، مرا نگران نخواهد کرد، چرا که مطمئن هستم که دیگر عملش پذیرفته نخواهد شد. 🔺 آن سه هدف عبارتند از: 1️⃣ اینکه انسان، عمل خود را بپندارد (اسْتَكْثَرَ عَمَلَه‏) 2️⃣ اینکه انسان، خود را فراموش كند (نَسِيَ ذَنْبَه‏) 3️⃣ اینکه انسان، دچار و خودپسندى بشود (دَخَلَهُ الْعُجْب‏) 🔺 در روایت دیگری امام باقر(ع)، از این سه مورد، به سه عامل کمرشکن(ثَلَاثٌ قَاصِمَاتُ الظَّهْر) تعبیر کرده اند. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 سه هدف محوری ابلیس برای سقوط انسان 🔺در این روایت #امام_صادق(ع) میفرمایند: ▫️#ابلیس به لشکریانش م
🔸 هر کدام از این سه عامل، بسیار مهم و جای تامل و دقت دارد اما در ادامه به دلایلی، کمی پیرامون عامل سوم یعنی و خودپسندی تأمل و دقت خواهیم کرد.
آیات و روایات اجتماعی
💠 سه هدف محوری ابلیس برای سقوط انسان 🔺در این روایت #امام_صادق(ع) میفرمایند: ▫️#ابلیس به لشکریانش م
💠 مقدمه: ماجرای عُجب یکی از خوارج 🔰 در روایتی در منابع اهل سنت از آمده: در زمانه پيامبر خدا مردى بود كه همراه پيامبر مى‌جنگيد و وقتی كه بر مى‌گشت و بار و وسائل خود را زمین مى‌گذاشت، به مسجد میرفت و در آن مشغول به و میشد 🔸و نماز خواندنش هم معمولا میشد. برخی از اصحاب پیامبر به خاطر همین مسئله، چنین فکر میکردند که خب این آدم حتما خیلی داره و از بقیه اصحاب بالاتر و است. 🔸یه روز، در حالى كه پيامبر ميان يارانش نشسته بود، همین مرد داشت عبور میکرد. برخى از ياران پيامبر به حضرت گفتند: اى پيامبر خدا! اين، همان مردی است که درباره اش قبلا صحبت کرده بودیم. 🔸پيامبر وقتی دید که او داره به جمعیت شان نزدیک میشود، فرمود: «سوگند به كسى كه جانم در دست اوست، همانا ميان دو چشم وى، نشانه‌اى از است». 🔸وقتی که اون شخص به این جمع رسید، پيامبر خدا بهش فرمود: «آيا چون كنار اين مجلس ايستادى، در دل خويش نگفتى: در ميان اين افراد، كسى بهتر از من نيست‌؟!»(لَيسَ فِي القَومِ خَيرٌ مِنّي؟). اون شخص هم گفت: آرى، چنین فکر میکنم. 🔻جالبه که این شخص یکی از سران بود و بعدا هم در توسط حضرت کشته شد. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 ریشه عُجب: خود را حق مطلق دانستن حالا این عجب چیست؟ چرا گفته میشود بیماری اخلاقی، همین است؟ به نظرم نکته مهم در عجب اینه که شخص، خودش رو میپندارد که نتیجه اش میشود اینکه: هم خودش را از دیگران بالاتر میداند و هم حرف ها و نظریاتش را از حرف ها و نظریات دیگران. لذا خروجی آن میشود، و تندروی در رفتار، عملکرد و نظریات. یک روایت عجیبی از اقا امام صادق نقل شده که دقت و تامل در اون خیلی کمک کننده است👇👇👇👇