eitaa logo
اساتید عزیز
135 دنبال‌کننده
16 عکس
19 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 در روضه الریاحین آورده است که : وقتی که علیه السلام در یکی از کوچه‌های بصره می‌گذشت جمعیت زیادی را دید که اطراف یک هندی حلقه زده‌اند و گردن‌ها را کشیده‌اند و تماشا می‌کنند امیرالمومنین علیه السلام نزدیک رفت تا ببیند چه خبر است امیرالمومنین علیه السلام دید که میان جمعیت جوان خوشرویی که دارای متانت و وقار است لباس پاکیزه‌ای را پوشیده است و با عزتی تمام روی چهارپایی نشسته است و مردم برای اینکه از این جوان استفاده کنند نوبت می‌گرفتند در بین این مراجعین کسانی بودند که شیشه‌هایی از و ادرار و یا مایعات بدن را به دست داشتند آنها شیشه‌ها را به این طبیب و جوان می‌دادند و این جوان با دقت به آنها نگاه می‌کرد و برای صاحبان هر یک از آنها طبق آنچه را که می‌فهمید دارو و یا دستور صادر می‌کرد امیرالمومنین علیه السلام جلوتر رفت و سلام کرد و فرمود : آیا برای درد گناهان هم دارویی آورده‌ای ؟ طبیب گفت : مگر هم درد و بیماری است ؟ امیرالمومنین علیه السلام فرمود : آری گناه هم است و مردم را به زحمت انداخته است طبیب مدتی سر را به زیر انداخت و ساکت شد بعد از مدتی جوان سرش را بلند کرد و گفت : من که چیزی نمی‌دانم آیا شما داروی گناه را می‌شناسید ؟ امیرالمومنین علیه السلام فرمود : آری من هم گناه و هم دارویش را و هم معالجه‌اش را می‌شناسم طبیب و جوان گفت : آیا ممکن است برای ما توضیح بفرمایید ؟ امیرالمومنین علیه السلام فرمودند : آری از اینجا برخیزید به بوستان بروید و چون وارد بوستان ایمان شدید مقداری از ریشه درخت و دانه‌های پشیمانی و مقداری از برگ تدبر و تخم و میوه و چند شاخه و مغز و پوست و مقداری هم از ساقه‌های و زهر برگردان همه را با حواسی جمع و با دلی متوجه و فهمی سرشار با انگشتان و کف میان تشت می‌ریزید و به چشم‌هایتان شستشو می‌کنید آنگاه همه را بین دیگ می‌ریزید و با آتش آنها را آنقدر می‌جوشانید تا مواد زائدش رسوب کند و عصاره به دست بیاید بعد از آن حاصل را در بشقاب و می‌ریزید نسیم بر آن می‌دمید تا قبل از اینکه فاسد گردد خنک شود این بسیار گوارا است آنگاه در جایی که انسانی نباشد و جز خدا تو را نبیند آن را می‌نوشید این همان دارویی است که درد گناهان را ساکن می‌کند و جراحات را التیام می‌بخشد طبیب و جوان هندی از شنیدن این کلمات در بهت و حیرت فرو رفت و و اخلاص و عجز و ناتوانی و کوچکی خود را به ساحت مقدس امیرالمومنین علیه السلام تقدیم کرد درد است آنکه درمانش بود پیش طبیبان درد الا تولای علی درمان ندارد الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 و ۱ علمای امامیه برای اینکه به شرعی دسترسی پیدا کنند به دو گروه تقسیم می‌شوند : ۱ - اصولیون ۲ - اخباریون اصولیون گروهی هستند که : به و متوسل می‌شوند اخباریون یا گروهی هستند که : فقط به روایات می‌شوند در میان شیعیان عده‌ای را بی‌ارزش دانسته‌اند که به آنها $اخباریون می‌گویند اخباریون معتقدند که : باید مسائل دین را فقط از بیان شرعی استنباط کرد چون زیاد اشتباه می‌کند و در تاریخ ادراکات عقلی می‌بینیم که اشتباهات زیادی برای دلیل عقلی ثبت شده است لذا عقل صلاحیت ندارد که وسیله اثبات حکم شرعی باشد همین علما بودند که به اجتهاد حمله شدیدی کردند پیدایش اخباریون را اعلام کرد و به آن دعوت کرد در آن زمان : در مدینه زندگی می‌کرد و کتاب الفوائد المدنیه را نوشت و در آن کتاب این نظریه را توضیح داد و بر درستی آن استدلال کرد و آن را به عنوان یک مکتب مطرح کرد مکتب اخباری در اوایل قرن یازدهم تاسیس شد و موسس مکتب اخباری میرزا محمد امین استرآبادی متوفای ۱۰۲۳ هجری است اخباریون : اخباریون معتقدند که : ۱ - مراجعه به موجب دور شدن از احادیث اهل بیت علیهم السلام است ۲ - علم اصول علمای اهل سنت هستند پس اگر علم اصول را بپذیریم مساوی با این است که مکتب اهل سنت را پذیرفته‌ایم پس استنباط احکام بر اساس علم اصول مخالف مذهب اهل بیت علیهم السلام است ۳ - زیربنای مباحث اصولی عقلی است در حالی که ائمه علیهم السلام ما را از تفسیر به رای منع فرموده‌اند پس تنها راه فهم مسائل شرعی روایات است الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 و ۲ اصولیون در حقیقت علم (( دستور استنباط )) است که روش صحیح استنباط از منابع را به ما یاد می‌دهد و به کسانی که دارای چنین علمی هستند (( اصولی )) می‌گویند اصولیون با مراجعه به ادله اربعه استنباط احکام می‌کنند اصولیون اول به رجوع می‌کنند اگر حکمی در قرآن یافت نشده باشد به روایات معتبره رجوع می‌کنند اگر در روایات معتبره حکمی یافت نشده باشد به رجوع می‌کنند اگر یافت نشد از یا یا یا استمداد می‌گیرند و حکم مناسب را صادر می‌کنند اگر شرایط وجود داشت به رجوع می‌کنند دو تفکر اصولی و اخباری : به لحاظ اختلافی ندارند دو تفکر اصولی و اخباری : دو تا روش هستند که هم مشترکات دارند و هم تمایزاتی دارند اخبارگیری حدود یک قرن بر حاکم بود ولی با ظهور استاد مشرب اصولیون قالب شد و اخباری گری کنار رفت امروزه تفکر اخباری‌ها در حوزه‌های جایگاهی ندارد بعد از وحید اصولی بزرگ با نبوغ خاص خودش در تفکر اصولی نقش زیادی ایفا کرد الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 شیخ جعفر الغطا ۱ نام : جعفر بن خضر بن یحیی جناجی حلّی نجفی لقب : کاشف الغطاء شیخ جعفر کبیر تاریخ تولد : ۱۱۵۶ق محل زندگی : عراق تاریخ وفات : ۲۲ رجب ۱۲۲۸ق شهر وفات : نجف خویشاوندان : محمدحسین کاشف الغطاء (نوه) محمدباقر آقا اصفهانی(نوه دختری) محمدتقی اصفهانی(داماد) استادان : وحید • سید محمد مهدی • سید صادق فحام شاگردان : صاحب • فرزندش علی • محمد تقی اصفهانی • سید محمد باقر اصفهانی • ابراهیم • سید صدرالدین عاملی • محمدصالح برغانی اجازه روایت به : شیخ احمد احسایی • عبدعلی بن امید گیلانی • ملاعلی رازی نجفی • اسدالله دزفولی • سید عبدالله تألیفات کشف الغطاء : الحقّ المبین فی تصویب المجتهدین و تخطئه الاخباریین • بغیة الطّالب فی معرفة المفّوض و الواجب • غایه المراد فی احکام الجهاد • منهج الرشاد لمن اراد السداد سایر : مرجع تقلید فعالیت‌های اجتماعی-سیاسی مبارزه با وهابیان • مبارزه با اخباریان • صدور اجازه مبارزه با روس الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
هدایت شده از اساتید عزیز
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 شیخ جعفر الغطا ۱ نام : جعفر بن خضر بن یحیی جناجی حلّی نجفی لقب : کاشف الغطاء شیخ جعفر کبیر تاریخ تولد : ۱۱۵۶ق محل زندگی : عراق تاریخ وفات : ۲۲ رجب ۱۲۲۸ق شهر وفات : نجف خویشاوندان : محمدحسین کاشف الغطاء (نوه) محمدباقر آقا اصفهانی(نوه دختری) محمدتقی اصفهانی(داماد) استادان : وحید • سید محمد مهدی • سید صادق فحام شاگردان : صاحب • فرزندش علی • محمد تقی اصفهانی • سید محمد باقر اصفهانی • ابراهیم • سید صدرالدین عاملی • محمدصالح برغانی اجازه روایت به : شیخ احمد احسایی • عبدعلی بن امید گیلانی • ملاعلی رازی نجفی • اسدالله دزفولی • سید عبدالله تألیفات کشف الغطاء : الحقّ المبین فی تصویب المجتهدین و تخطئه الاخباریین • بغیة الطّالب فی معرفة المفّوض و الواجب • غایه المراد فی احکام الجهاد • منهج الرشاد لمن اراد السداد سایر : مرجع تقلید فعالیت‌های اجتماعی-سیاسی مبارزه با وهابیان • مبارزه با اخباریان • صدور اجازه مبارزه با روس الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 شیخ جعفر کاشف الغطا ۲ جعفر بن خضر بن یحیی جناجی حلّی نجفی، ملقب به‌ الغطاء (۱۱۵۶ - ۱۲۲۸ق) از مراجع تقلید شیعه در قرن سیزدهم قمری بود. شیخ جعفر پس از استادش سید محمدمهدی ، مرجعیت را بر عهده گرفت. او همچون استادش بهبهانی به مبارزه با پرداخت و آثاری در ردّ آرای آنان نگاشت. شیخ جعفر در حمله وهابیان به نجف، به دفاع از این شهر پرداخت و نخستین عالم شیعی بود که در ردّ کتاب نوشت. کاشف الغطاء آثاری در فقه، اصول و کلام هم دارد. مشهورترین اثر او کشف الغطاء است که به سبب نگارش آن به کاشف الغطاء مشهور شد. او منهج الرشاد لمن اراد السداد را در ردّ آراء وهابیان و الحقّ المبین فی تصویب المجتهدین و تخطئه الاخباریین را در ردّ اخباریان نگاشت. محمدحسن نجفی (صاحب )، از شاگردان وی بوده است. آل کاشف الغطاء، از خاندان‌های علمی شیعی قرن ۱۳ و ۱۴ق، از تبار وی هستند. نسب و زندگی‌نامه : نسب آل کاشف‌الغطاء به اشتر می‌رسد. پدر او خضر، از عالمان و زاهدان روزگار خود شمرده می‌شد، از جُناجیه در اطراف حله به قصد تحصیل به نجف رفت و در همان شهر ماند و در سال ۱۱۸۱ق درگذشت. شیخ جعفر در نجف متولد شد و در کربلا و نجف به تحصیل پرداخت و پس از آموختن علم تا پایان عمر در نجف ساکن بود. او در ۲۲ رجب ۱۲۲۸ق در نجف درگذشت و در مقبره‌ای که خود در محله عماره نجف آماده کرده بود (یکی از حجره های مدرسه خود) دفن شد. گنبدی بر مقبره او ساخته‌اند. جمعی از اولاد و اعقاب او در همین مقبره دفن شده‌اند. شیخ جعفر کاشف‌الغطاء، در صدر خاندان کاشف‌الغطاء قرار دارد که از خاندان‌های علمی شیعی قرن ۱۳ و ۱۴ق است. محمدحسین کاشف‌الغطاء، از مراجع تقلید شیعه قرن ۱۴ قمری، نوه اوست. : کاشف‌الغطاء از شاگردان سید محمدمهدی (۱۱۵۵–۱۲۱۲ق) بود و به‌ گفته سید موسی زنجانی، شیخ جعفر با اینکه تقریبا با بحرالعلوم هم‌سن بود ولی به او زیادی می‌گذاشت تا این حد که با تحت‌الحنک نعلین سید را تمیز می‌کرد و تبرک می‌جست. برای احترام به درس او می‌رفت و او را استاد خطاب می‌کرد و درباره مقام او چنین گفته‌ است: اگر او مجتهد باشد من هیچ مجتهد نیستم. شیخ جعفر نزد پدر مقدمات علوم را خواند و پس از آن خارج فقه و اصول را نزد عالمان عراق مانند : سید صادق (۱۱۲۴–۱۲۰۵ق)، شیخ محمد دوْرَقی (م ۱۱۸۷ق)، شیخ فتّونی، وحید بهبهانی در کربلا آموخت و خود از مجتهدان و عالمان بلندآوازه گردید و به تدریس پرداخت. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 شیخ جعفر کاشف الغطاء ای کافّه اهل ایران از عراق و فارس و آذربایجان و خراسان، آماده شوید به کفّار لِئام، و برآورید تیغ‌ها از نیام، برای حفظ بیضه اسلام و در آیید در سلک یاوران مَلِک عَلّام و جهاد کنید به دفع کفار از شریعت سید انام (ص) وطریقه امیرالمؤمنین (ع) و سید الوصیین. اینک برای شما حوران آراسته و غلمان به خدمت برخواسته[خاسته]، پس بفروشید جانهای خود را به بهای گران که اندوخته شده است برای شما در جنات عالیه «لاتسمع فیها لاغیة فیها عین جاریة فیها سرر مرفوعة و اکواب موضوعة ونمارق مصفوفة و زرابی مبثوثة» قیام کنید به یاری مؤمنین تا در یابید بهشت برین را. آیا خطاب نمی‌کردید به خدا در دعای ماه مبارک رمضان که: شهادت نهایت آرزو و مطلوب ماست در عبارت : «و قتلاً فی سبیلک فوفق لنا» آیا مکرر نمی‌گفتید میان مردم : «لیتنا کنا مع الشهداء فی کربلاء»؟ پس راضی مشوید به کذب گفتار خود و مخالفت گفتار با کردار خود، بدانید که مقتول ثغور آذربایجان در دفاع اهل کفر و طغیان برای حفظ بیضه اسلام و مسلمین و حراست ناموس مؤمنات و مؤمنین مانند شهدای کربلا است در طلب رضای خداوند ارض و سماء. و به یاد آورید آرزوی خود را در قول: «لیتنا کنا حاضرین یوم الطفوف ونفدی نفوسنا للحسین و نجعلها وقایة دون طعن الرماح و ضرب السیوف»، پس اگر در قول صادق‌اید و به حق ناطق، پیش بگیرید پیشه شهداء را در امتثال امر بضعه بتول، زهرا، چه به خدا در این مقام حاضر است امام حسین (ع) و گویا در این کارزار شما را به یاری می‌خواند و همچنین خاتم انبیا و سید اوصیا و سایر ائمه، سیّما صاحب این عصر و امام این عهد می‌فرمایند: «ای پیروان پاک اعتقاد، به درستی که سیاست جهاد و دفع اهل کفر و عناد و جمع لشکر و سپاه مخصوص است به بزرگان بندگان و پیامبران و ائمه اُمَنا وکسی که قایم مقام ایشان است از علما و پس در حصول موانع ظهور و عدم امکان قیام ما و قیام علما این امور اذن دادیم به پادشاه این زمان و یگانه دوران که معترف است به اطاعت وسالک است در دفع دشمنان به طریق شریعت ما شاه (حفظه الله مما یخافه و یخشاه) و کسی را که ولی عهد وقایم مقام خود داشته و ملک آذربایجان را به او واگذاشته است، شاهزاده میرزا (ادخله الله فی شفاعتنا وجعله فی الدنیا و الآخرة تحت ظلنا وفی حمایتنا) در جمع سپاه برای کسر شوکت کفار و اخذ اموال و اسر عیال و اطفال آنها. هر که در سپاه ایشان قتیل شود مثل آن است که در لشکر مابه قتل رسیده و آنکه اطاعت ایشان کند چنان است که اطاعت ما کرده باشد و هر که ایشان را یاری نکند، ندیم ندامت شود و محروم از شفاعت ما در روز قیامت باشد. ای شیعیان و چاکران که شنونده‌اید گفتار ما را و پیروانیدکردار ما را، چون شما را خوانده شود این کتاب و مسموع شود این خطاب، برآورید تیغ‌ها از نیام و طلب کنید خون شهدا را در این مقام. بگویید به آواز بلند که دور و نزدیک شنوند: کجا است غیرت اسلام؟ کجا است حمیت شریعت سید انام؟ کجا است حرمت مردم و نساء که پرده نشینان عفت و ناموس اند و اکنون بعض ایشان محل زنا و فجور روس اند؟ کجایند اهل ناموس از امم؟ کجایند آنان که می‌گفتیم در حق ایشان «اکثر شیعتنا العجم»؟ اگر نکوشید با شنیدن این کلام ونخواهید جهاد دشمنان در این مقام، نمی‌رسید به شفاعت ما در روز قیام. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 شیخ جعفر کاشف الغطاء ۴ زعامت دینی شیخ جعفر پس از درگذشت ، به رهبری دینی شیعیان عراق و ایران و دیگر کشورها دست یافت و بر شهرت و نفوذ اجتماعی و سیاسی او افزوده شد. با اینکه پیش از شیخ مرتضی نظریه وجوب تقلید از اعلم چندان رواج نداشت و از این‌رو مقلّدان شیعی همزمان از مجتهدان مختلف و عمدتاً محلّی و منطقه‌ای تقلید می‌کردند، الغطاء عملاً مرجع تقلید شیعیان جهان گردید. مبارزه با اخباری‌ها : در روزگار کاشف الغطاء برخورد علمی سختی میان عالمان اصولی و اخباری شیعی پدید آمده بود و هر یک از آن دو طایفه می‌کوشید نظر خود را اثبات و نظر مخالف را رد و محکوم کند. شیخ جعفر که از تربیت یافتگان مکتب اصولی وحید و طرفدار اجتهاد و بود و از به کارگیری و استدلال در درک عقاید و احکام شرعی دفاع می‌کرد، به دفاع از برخاست. نمود برجسته این جدال، برخورد شدید او با شیخ محمد بن عبدالنّبی (م ۱۲۳۲ق) معروف به محمد اخباری عالم مشهور بود که بر اثر آن، میرزا محمد احساس خطر کرد و به ایران آمد و به شاه پناه برد. شیخ جعفر نخست کتابی با عنوان کشف الغطاء عن معایب میرزا محمد عدوّالعلماء در رد آرای او نوشت و آن را برای شاه ایران فرستاد. و آن‌گاه خود به ایران آمد و کاری کرد که شاه شیخ محمد را از خود راند. وی سپس ضمن سفر به اصفهان دیگری به نام (( الحق المبین )) برای فرزند خود شیخ علی نوشت و باز هم نظریات اخباریان را رد و محکوم کرد. میرزا محمد اخباری نیز کتابی با عنوان الصیحة بالحق در ردّ کتاب یاد شده تألیف کرد. مبارزه با وهابیان : در سال‌های آخر سده ۱۲ق/۱۸م پیروان محمد بن (۱۱۱۵–۱۲۰۷ق) در عربستان سر به شورش برداشتند و با ادعای پیرایشگری دینی، با بسیاری از اعتقادات فرقه‌های مختلف اسلامی (و بیش‌تر شیعیان) مخالفت ورزیدند و در عمل تلاش گسترده‌ای را برای مبارزه با آنچه خود مظاهر غیردینی و شرک‌آلود می‌خواندند، آغاز کردند. دامنه این طغیان از مرزهای عربستان و مکّه و مدینه گذشت و به عراق کشیده شد و دو شهر کربلا و نجف مورد هجوم قرار گرفت. در حمله آنان به نجف (حدود ۱۲۲۱یا ۱۲۲۲ق)، شیخ جعفر کاشف الغطاء به دفاع از شهر و مقدسات و مردم آن برخاست و خود شد و دیگر عالمان و طلاب و مردم را نیز مسلح ساخت و با مهاجمان جنگید و سرانجام آنان را مجبور به فرار کرد. وی پس از آن دستور داد دیواری استوار بر گرد شهر نجف بکشند تا در هنگام تاخت و تاز وهابیان، شهر و مردم آن در امان باشند. در صحنه نیز وی کتابی به نام (( منهج الرشاد لمن اراد السداد )) در نقد و ردّ آراء وهابیان نوشت که گویا نخستین کتاب در این زمینه بود. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 جعفر کاشف الغطاء ۵ مسافرت‌ها : کاشف الغطاء دوبار به رفت. یک بار در ۱۱۸۶ق و دیگر بار در ۱۱۹۹ق. در ۱۲۲۲ق عازم سفر به شد و از تهران، اصفهان، قزوین، یزد، مشهد و رشت دیدار کرد و در همه‌جا از سوی مردم و علما به گرمی پذیرفته شد. جماعات و اجتماعات باشکوهی ترتیب داد و در همه‌جا با مردم سخن گفت. اندیشه و عمل سیاسی : شیخ جعفر کاشف‌الغطاء در امور دوران خود نقش داشت. او ارتباط دوستانه‌ای با قاجار داشت و از او با القاب و صفاتی ستایش برانگیز یاد می‌کرد. نفوذ سیاسی شیخ به قدری بود که وقتی پاشای بغداد در جنگ‌های مرزی از سپاهیان ایران شکست خورد، از او خواست واسطه مذاکرات صلح بین دو کشور باشد. در زمان سفر به ایران، شیخ جعفر که در اوج شهرت و اقتدار دینی و سیاسی بود، در تهران به دیدار قاجار رفت و در این دیدار شخصاً الغطاء را به شاه تقدیم کرد و برای با کافران و گردآوری سربازان و ستاندن مالیات و زکات از مردم به منظور سامان دادن سپاه، اجازه رسمی به او داد. مشروعیت : کاشف‌الغطاء به ذاتی سلطنت قاجارها اعتقادی نداشت. او نیز مانند علمای دیگر، حق حاکمیت و را تنها از آن خدا، پیامبر و امامان می‌دانست. از نظر او نیز از عوامل ایجاد ولایت است و با کسب علم می‌تواند حق ولایت را به دست آورد. حقی که شاهان از آن برخوردار نیستند. بنابر این : مشروعیت سلطان تنها از آن‌جا است که برخی از کارها تنها از او بر می‌آید؛ به عبارت دیگر : مشروعیت شاهان نیست و است. برای مثال فقها امکان مادی و سیاسی را ندارند ولی این امر از پادشاه ساخته است. شاگردان : در حوزه درس او عالمان بسیاری شرکت کردند که عدّه‌ای از آنان خود از فقیهان و محققان بزرگ شدند و در عرصه علوم دینی عراق و ایران درخشیدند. از آن میان می‌توان به این کسان اشاره کرد: محمدحسن نجفی، صاحب (م۱۲۶۶ق) شیخ اسدالله دزفولی کاظمی (م۱۲۳۴ق) شیخ علی هزار جریبی (م۱۲۵۴ق) شیخ محمدتقی اصفهانی (م ۱۳۳۲ق) شیخ محسن اَعسَم (م۱۲۳۸ق) سید محمدبن امیر معصوم رضوی (م ۱۲۵۵ق) سیدمحمدباقراصفهانی (م ۱۲۶۰ق) شیخ ابراهیم کلباسی (م ۱۲۶۱ق) سید صدرالدّین عاملی (م ۱۲۶۳ق) چهار تن از فرزندانش: موسی، علی، حسن و محمد[۹] کسانی چون شیخ احمد احسایی (م ۱۲۴۱ق)، شیخ عبدعلی بن امید گیلانی، شیخ ملاعلی رازی نجفی، شیخ اسدالله دزفولی و سید عبدالله کاظمی شُبَّر (م ۱۲۴۲ق) از او اجازه روایت یافته‌اند. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 شیخ جعفر کاشف الغطاء ۶ حدود اختیارات : پژوهشگران درباره نظر شیخ جعفر کاشف‌الغطاء درباره محدوده و مرزهای ولایت فقیه اختلاف نظر دارند. او درباره برخی وظایف و اختیارات فقیه به تصریح سخن گفته است؛ از جمله : و قضاوت و اجرای حدود و امور حسبه و امور مالی را از وظایف و اختیارات فقها دانسته است. اما درباره فقها در امر حکومت و سیاست بحث نکرده است. برخی برآنند که از مجموع آرای شیخ می‌توان به باور او به ولایت عامه فقیه در امور حکومتی و سیاسی پی برد. برخی دیگر تأکید می‌کنند که او تأسیس را از وظایف فقها نمی‌دانست. برخی نیز با توجه به اینکه او برپایی در عصر را نمی‌پذیرد، او را بین نظریه تقلید و انتظار و نظریه نیابت عامه مردد دانسته‌اند. تأکید بر اجرای : وی به اجرای اسلام به‌ویژه حدود و و تعزیرات و امر به و نهی از منکر اعتقاد راسخ داشت و با تمام قدرت و امکانات خود در این راه می‌کوشید، گاهی نیز پای فشردن او در اجرای حدود به حوادثی منتهی می‌شد آثار : الحقّ المبین فی تصویب المجتهدین و تخطئه الاخباریین کشف الغطاء عن مبهمات الشّریعة الغّراء تبحّر و مهارت الغطاء بیش‌تر در فقه و بود و آثار او در این دانش‌ها به‌ویژه کتاب کشف الغطاء، نشانه چیره‌دستی او در احکام است. وی این کتاب را در ضمن سفر به ایران نوشته در حالی که جز کتاب حلّی کتاب دیگری همراه نداشته است. چنین نقل شده که شیخ (۱۲۱۴–۱۲۸۱ق) گفته است: اگر کسی قواعد و اصول این کتاب را بداند، نزد من مجتهد است. او خود ادّعا کرده است که اگر همه کتاب‌های فقهی از دسترس من بیرون رود، باز قادر خواهم بود همه ابواب و مباحث فقهی را از آغاز تا انجام بنویسم تبحّر علمی و فقهی او مورد تأیید فقیهان معاصرِ او و پس از اوست. بُغیة الطّالب فی معرفة المفّوض و الواجب: رساله‌ای عملیه و کوتاه که : بخش اول آن در اصول عقاید و بخش دوم آن در احکام است. التحقیق و التّنقیر فیما یتعلّق بالمقادیر الرّسالة الصّومیه مشکاة المصابیح شرح کتاب «المصابيح في الفقه المستنبط على الوجه الصحيح" سید مهدی بحرالعلوم رسالة فی العبادات المالیه غایة المراد فی احکام الجهاد که به درخواست عباس میرزا پسر شاه نوشته است. منهج الرشاد لمن اراد السداد. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 شیخ جعفر کاشف‌الغطاء ۷ با نام کامل : جعفر بن خضر بن یحیی جناجی حلّی نجفی (۱۱۵۴-۱۲۲۸ق)، مشهور به : شیخ جعفر نجفی، شیخ جعفر کبیر و شیخ المشایخ، از مراجع تقلید شیعه عراق در قرن دوازدهم و سیزدهم هجری قمری بود. او از شاگردان : محمد مهدی ، وحید و سید مهدی بوده و صاحب از شاگردان او بود. وی پس از درگذشت علامه بحرالعلوم، مرجعیت شیعیان عراق، ایران و دیگر بلاد را بر عهده گرفت. از جمله فعالیت‌های او، : مقابله با ، با وهابیت در دفاع از شهر نجف و نوشتن کتاب در رد ، صدور حکم علیه روس‌ها، کمک به رفع اختلافات بین حکومت ایران و عراق را می‌توان نام برد. شیخ جعفر چندین تالیف و اثر دارد، کتاب کشف الغطاء اثر معروف او در فقه است. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 اَخْباریون‌ گروهی از فقیهان امامی هستند كه‌ : و احادیث‌ امامان را تنها منبع فقه و تنها مبنای احکام شرعی می‌دانند. این گروه که از قرن ۱۱ قمری به بعد ظهور کردند، به کارگیری روش‌های‌ اجتهادی و دانش فقه را روا نمی‌شمارند. در مقابل‌ آنان‌، فقیهان‌ هسند که : روش‌های اجتهادی‌ و اصول فقه را در استنباط احکام فقهی لازم می‌دانند. اندیشمندان تقابل میان اخباریان و اصولیان امامی، پیش از قرن یازدهم قمری نیز به صورت غیررسمی و نه چندان آشکار وجود داشت؛ اما در این قرن تقابل شدت گرفت و دو اصطلاح اخباری و اصولی رواج یافت و این دو گروه به صورت آشکار و رسمی در مقابل یکدیگر برخاستند. محمد امین ، عبدالله بن صالح و میرزا محمد ، از اخباریون تندرو و شیخ یوسف ، سید نعمت الله ، ملا محسن کاشانی، محمد تقی ، محمد طاهر و شیخ عاملی از میانه‌‏روان این مسلک‌اند. در مقابل اینان اصولیانی چون وحید ، شیخ و شیخ جعفر الغطا قرار می‌گیرند. اختلافات عمده اخباریان و اصولیان در مسائلی چون : حرمت و جواز ، انحصار ادله به کتاب و سنت، منع از تحصیل ، شیوه تقسیم‌بندی احادیث، جواز تقلید از غیر معصوم، اخذ به ظواهر کتاب، و قبح ، اجرای البرائة در برخی موارد، حرمت کاربرد برخی از انواع ، صحیح دانستن تمامی احادیث کتب اربعه و ... است. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 محمدباقر بر این باور است که : از علل مخالفت اخباری‌ها با اصول فقه و فقه استدلالی عبارت است از : رواج این دانش در میان اهل سنت و استفاده آنها از مفاهیمی همچون اجماع، اجتهاد و بود که شیعیان آنها را نامعتبر می‌دانستند. شهید صدر توضیح می‌دهد که : مجتهدان شیعه با بازتفسیر این مفاهیم و تحول در فقه، دنباله‌روی اهل سنت نبودند و به همین جهت، با در طرد این دانش، موافق نبودند. ظهور اصطلاح اخباری در قرن ۶ق"کاربرد اصطلاح اخباری نخست بار در : ملل و نحل اثر شهرستانی به چشم می‏‌آید به دنبال آن در کتاب : نقض عبدالجلیل قزوینی رازی، عالم امامی سده ۶ق دو اصطلاح اخباری و اصولی در برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 محمدامین محمدامین استرآبادی از عالمان شیعه و بنیانگذار گرایش اخباری‌گری است نام : محمدامین بن محمد شریف لقب : اَمین اِستَرآبادی تاریخ وفات : ۱۰۳۶ قمری محل دفن : قبرستان معلاة شهر وفات : مکه استادان : سیدمحمد عاملی • حسن بن زین‌الدین عاملی • میرزا محمد استرآبادی و ... شاگردان : زین العابدین بن نورالدین علی کاشانی • حسین ظهیری عاملی • فیض کاشانی و ... محل تحصیل : شیراز • نجف تألیفات : الفوائد المدنیه • دانشنامه شاهی • المسائل الثلاث الکلامیه و ... مقابله با اصولیون • تاسیس مکتب اخباریگری در میان شیعیان متأخر محمدامین بن محمد شریف (درگذشت ۱۰۳۶ق)، معروف به اَمین اِستَرآبادی از علمای امامی و بنیان‌گذار گرایش گری است. وی سعی داشت که در محافل امامیه، اصولیان را به عنوان یک خطر مطرح سازد تا با رجوع به ، مذهب گذشتگان را احیا کند. در سراسر الفوائد المدنیة، برخورد انتقادی استرآبادی با روش اجتهادی محقق و گاه به طور کلی اصولیان دیده می‌شود. او مخاطب اصلی را معصومین(ع) دانسته و احکام نظری از آیات قرآنی که چند احتمال دارند را مختص ایشان می‌دانست. از منظر او همه احادیث کتب صحیح هستند. دوران تحصیل : از آغاز زندگی او اطلاعی در دست نیست، اما نقل شده که : مدتی از دوره جوانی خویش را در شیراز سپری کرده، نزد تقی الدین محمد نسابه به مدت ۴ سال دانش اندوخته و از علوم عقلی بهره گرفته است. سپس به نجف رفته و از سید محمد عاملی که از او به عنوان نخستین استاد خود در حدیث و رجال نام برده، به فراگیری علوم پرداخته است. او در نجف از محضر شیح حسن صاحب نیز استفاده علمی برده و از او اجازه‌ای نیز دریافت داشته است. از عبارتی که در کتاب الفوائد امین استرابادی آمده، چنین برمی‌آید که : او ظاهراً در نوبت دوم اقامتش در شیراز (از حدود سال ۱۰۱۰ق /۱۶۰۱م) به مکه رفته و مدتی در آنجا اقامت نموده است. سال ورود او به مکه روشن نیست، ولی ظاهراً زودتر از ۱۰۱۴ق نبوده است، زیرا نسخه‌ای از آثارش در همین سال در شیراز کتابت شده است. آخرین استاد وی در فقه و حدیث و رجال، میرزا محمد اِستَرآبادی، عالم مقیم مکه بوده و او در آنجا از اوایل سال ۱۰۱۵ق تا حدود ۱۰ سال نزد وی دانش آموخته است. شاگردان : از شاگردان وی در مکه، زین العابدین بن نورالدین علی کاشانی (م.۱۰۴۰ق)[۸] و حسین ظهیری عاملی هستند و رسالة فی السؤال عن بعض المسائل المعضلة من الاصلیة و الفرعیه حاصل مباحثات ظهیری و استادش استرآبادی است. ملا محسن کاشانی نیز مدتی در مکه از استرآبادی دانش آموخته است. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 در برابر علماى كه غالباً ً معتقد به عدم حجيت ظواهر كتاب هستند، انديشمندان ، به ظواهر آيات قرآن اعتقاد دارند. آنان با ردّ استدلال‌هاى اخبارى‌ها به استدلال بر حجيت كتاب مى‌پردازند. شيخ جعفر الغطا، از بزرگان مكتب است كه علمى و عملى زيادى در برابر اخبارى‌ها داشت. وى، در ردّ اولين استدلال اخبارى‌ها، در «الحق المبين» مى‌نويسد: «منع از عمل به ظواهر كتاب مگر به واسطه ائمه اطهار(ع)، با آيات فراوانى كه در كتاب وجود دارد، دارد؛ آياتى با اين مضمون كه : ، عربى مبين است و كتاب هدايت و تبيان به سوى حق و صراط مستقيم است و بشارت مى‌دهد مؤمنان را و انذار مى‌كند كافران را و مذمت مى‌كند كسانى را كه در آن تدبّر نمى‌كنند و...». الغطا، در ادامه، چنين نتيجه‌گيرى مى‌كند: اگر كه قائل به عدم حجيت ظواهر كتاب باشيم، چنين اعتقادى با «اعجاز قرآن» منافات دارد؛ قرآن به آن است كه : در تمامى زمان‌ها بيان كننده احكام براى مردم خواهد بود. وى، چنين ادامه مى‌دهد: آيا با اعتقاد شما (اخباریان)، مسلمانان مورد تشنيع و اهانت ساير ملل واقع نمى‌شوند كه آنان (مسلمانان) قرآنشان را نمى‌فهمند و از آن فايده‌اى نمى‌برند. اصوليون و اخباریون هر دو : در اصول دين متحد و در فروع نيز مرجع هر دو روايات ائمه(ع) بوده و در حقيقت مجتهد، اخبارى و اخبارى نيز مجتهد و فضلاى طرفين ناجى و طعن‌كنندگان در هلاكتند. وى، در بخش ديگرى از كتاب، به نقل روايات بى‌پايه از سوى اين گروه اشاره مى‌كند: «و از اخبار شگفت‌انگيز اخباریان، اعتماد آنان به هر روايتى است، حتى برخى از فضلاى آنان از كتاب‌هاى مهجور و ساختگى، حكايتى را مى‌آوردند كه افسانه‌سرايان نقل كرده‌اند، مثل اين نقل: جزيره‌اى است در دريا به نام و در آن، خانه‌هاى صاحب الزمان و خانواده و اولادش قرار دارد. او[قهرمان داستان] نيز به آن‌جا مى‌رود و مى‌بيند كه در آن جزيره، گروهى از نصارا وجود دارند». گويا اين ناقل، اخبارى را كه دلالت دارد بر عدم وقوع رؤيت در كبرى نديده و كلمات علما را كه بر اين مطلب دلالت مى‌كند، تتبع نكرده است. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 بین و شيخ جعفر، فرق‌هاى ميان اخباریان و اصوليان را مورد بررسى قرار داده به برخى از عمده‌ترين اين اختلافات اشاره مى‌شود: اخباریان، : را حرام مى‌دانند، اما اصوليان اجتهاد را واجب و حتى برخى از آنان واجب مى‌دانند، چنان‌كه ملا محمد امين در كتاب «الفوائد المدنية»، منكر اجتهاد شده و گفته است كه : روش علماى پيشين، اجتهادى نبوده است؛ اخباریان، : ادله را به كتاب و سنت منحصر مى‌دانند و بر خلاف اصوليان، اجماع و عقل را حجت نمى‌شمارند؛ اخباریان، : تحصيل احكام از طريق«ظن» را منع كرده و بر خلاف مجتهدان، جز «علم» را حجت نمى‌دانند؛ احاديث، نزد اخباریان بر دو نوع و ضعيف است، اما در آثار مجتهدان، ، بر چهار نوع ، ، و تقسيم مى‌شود؛ اصوليان، : مردم را به دو گروه مجتهد و مقلد تقسيم مى‌كنند، اما اخباریان، همه مردم را مقلد معصوم مى‌شمارند و تقليد از غير معصوم را مجاز نمى‌دانند؛ اصوليان، : ظاهر را حجت مى‌دانند و آن را بر خبر ترجيح مى‌دهند، اما اخباریان، تمسك به ظاهر كتاب را تنها در صورت وجود تفسيرى از معصوم مجاز مى‌شمارند؛ اخباریان، كليه اخبار كتب اربعه را صحيح و الصدور مى‌دانند، اما اصوليان، همه اين احاديث را صحيح نمى‌دانند؛ اخباریان، حسن و قبح را مى‌پذيرند، اما بر خلاف اصوليان، احكام مستقل عقلى را حجت شرعى نمى‌شمارند؛ اصوليان، هم در و هم در ، را جارى مى‌دانند، اما اخباریان تنها در مورد دوم با آنان موافقند؛ اخباریان بر خلاف اصوليان، در هنگام تعارض اخبار، ترجيح را با تمسك به جايز نمى‌شمارند، چنان‌كه در «الفوائد المدنية» مى‌گويد: «من معتقدم كه تمسك به اصلیه به‌طور كلى، تا پيش از اكمال دين صحيح بود، ليكن پس از آنكه دين به سرحد كمال رسيد، براى برائت مزبور محلى باقى نماند، زيرا اخبار متواتر از ائمه(ع) در هر واقعه‌اى كه مردم نيازمند بدان هستند، رسيده و تا روز قيامت حقايق موضوعات ثابت گرديده و نيز براى هر گونه اختلافى كه دو نفر با هم دارند، حكمى تعيين شده است»؛ اخباریان، گونه‌هايى از چون قياس ، قياس و نيز را كه اصوليان آنها را معتبر مى‌شمارند، در شمار قياس‌هاى نهى شده در احاديث، شمرده‌اند و آنها را باطل مى‌انگارند. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 از مشو تو غافل شب و روز اوقات مکن تو صرف شب و خواهی تو اگر خدا در دو جهان بنمای تو کامل شب و روز الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 من در این به جز رنج و تعب چیزی ندیدم جز و غم در شب چیزی ندیدم هرکه دارد نیکی زین مادر به دنیا من که از آنها عزیزم جز چیزی ندیدم چیدم رفیقانی گرفتم من به عمرم جز خلاف وعده و ترک چیزی ندیدم بستند بسیاری و روز وعده زان‌ها غیر بدعهدی و سبب چیزی ندیدم بعض را نزدیک گشته گفتگوهایی نمودم میل آنها جز به آواز چیزی ندیدم بس کسانی را که خود می‌خواندند و من در آنها جز مرام چیزی ندیدم ای بسا از و نسب بودند غیر نام خشکی از اصل و چیزی ندیدم ادعای بخشش و کنندی عده‌ای من اندر آنها غیر آیین چیزی ندیدم عده‌ای در ادّعا که تارک دنیا شدندی اندر آنها من به جز ذهب چیزی ندیدم از جهان باید شود مهد کو ؟ من که جز ادب اندر خُطَب چیزی ندیدم گر تو آنچه را گفتم بدیدی خوش به حالت من که در آن خرم از چیزی ندیدم ببند از این ای چند روزی کم بگو من در غیر از تعب چیزی ندیدم الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 مکتب فقیهان که در اواخر سده ۴ و نیمه نخست سده ۵ق با کوشش فقیهان گرا ضعیف گردید، وجود محدود خود را در مجامع فقهی امامیه حفظ کرد تا آنکه در اوایل سده ۱۱ق بار دیگر به وسیله محمد امین ( ۱۰۳۳ یا ۱۰۳۶ق ) در قالبی نو مطرح شد و لبه تیز حملات خود را متوجه اصولیان ساخت. برخی معتقدند ابن ابی (زنده در ۹۰۴ق ) از جمله کسانی بود که راه را بر اخباریان هموار گردانید. او در رساله‌ای با عنوان : «‌العمل باخبار اصحابنا »، به اقامه ادله‌ای در این زمینه پرداخت رواج و اطلاق عنوان اخباری بر گروهی خاص و با معنی و اصطلاح مشخص امروزین از سده ۱۱ق و با ظهور پیشوای حرکت نوین اخباری، یعنی محمد امین آغاز شده است که برخی او را با صفت «‌اخباری صلب‌» وصف کرده‌اند. افول اخباری‌گری با آغاز تقابل آشکار میان اخباریان و اصولیان در قرن ۱۱ق. و ادامه آن در قرون بعدی و ظهور بزرگان اصولی مانند آیت الله وحید (م. ۱۲۰۵ق.)اخباریان رفته رفته نفوذ خود را در حوزه‌های علمیه از دست دادند. بهبهانی از تاثیرگذارترین عالمان اصولی در شکست اخباریان بود. او دامنه مبارزه خود با اصولیان را از حوزه نظری به عمل نیز کشاند و از جمله، گزاردن به امامت شیخ یوسف پیشوای اخباریان را اعلام کرد. پس از او با مبارزات : شیخ مرتضی (م. ۱۲۸۱ق.)، شیخ جعفر نجفی کاشف الغطاء(م. ۱۲۲۷ یا ۱۲۲۸ق.) با اخباریان دامنۀ نفوذ این‌ مكتب‌ نیز بسیار محدود گردید. امروزه‌ تنها جایی‌ كه‌ آثار اخباریگری‌ به‌ شكل‌ آشكار در آنجا دیده‌ می‌شود، برخی‌ از مناطق‌ خوزستان‌ (به‌ ویژه‌ خرمشهر و آبادان‌) است‌. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 تندرو محمد امین به عنوان مکتب در میان شیعیان متأخر نخستین کسی بود که : باب نقد علم و مجتهدان را گشود و امامیه را به دو بخش اخباریان و مجتهدان (اصولیان ) تقسیم کرد. او در آغاز، خود در سلک مجتهدان بود و از مجتهدان بزرگی اجازه أخذ کرد، اما از روش آنان روی برتافت. گویا او به شدت تحت تاثیر افکار استادش میرزا محمد استرابادی بوده است محمدامین، تعالیم خود را در کتابی با عنوان (( الفوائد المدنیة )) تدوین کرد که از مهم‌ترین منابع اخباریان محسوب می‌گردد. از پیروان تندرو و متعصب مکتب اخباری در سده ۱۱ق، عبدالله بن صالح نویسنده (( منیة الممارسین )) است. شیخ یوسف آورده است که : وی به اهل بسیار ناسزا می‏‌گفت، در حالی که پدرش ملا صالح اهل اجتهاد بود ابو احمد جمال الدین محمد بن عبدالنبی، محدث استرابادی (م. ۱۲۳۲ق )، معروف به محمد اخباری از مجتهدان نامدار مانند : میرزا ابوالقاسم ، شیخ جعفر نجفی الغطاء، میر سیدعلی ، سید محمدباقر حجت الاسلام اصفهانی و محمدابراهیم به زشتی یاد می‏‌کرد و با آنان دشمنی آشکار داشت . بدین رو، قتلش توسط علمای بنام آن زمان ازجمله : سیدمحمد ، پسر میر سیدعلی طباطبایی و شیخ ، پسر شیخ جعفر الغطاء و سید عبدالله و نیز شیخ اسدالله امضا شد. اخباریان میانه ‏رو : شیخ یوسف (د ۱۱۸۶ق )، روشی میانه بین اخباریان و اصولیان برگزید. بحرانی، مدعی بود که در شیوه فقهی بر مسلک محمد تقی است که حد وسط میان اخباری‏ گری و اصولی‏ گری است. وحید از مخالفت با شیخ پرهیز نداشت و مردم را از خواندن جماعت با او نهی می‌‏کرد. ، به عنوان پیشوای اخباریان هرجا که مناسب می‌‏دید، آنان را از انتقادات تند و ناسزا، که موجب بروز شکاف میان شیعیان و نزاع میان علمای اصولی و اخباری می‌‏شد، برحذر می‌‏داشت. سید نعمت الله شوشتری (درگذشت ۱۱۱۲ق ) با اینکه اخباری بوده، در تأیید مجتهدان و هواداران ایشان و ارج نهادن به نظرات آنان تلاش بسیاری داشته است. برخی ملا محسن کاشانی (درگذشت ۱۰۹۱ق ) را نیز از اخباریان شمرده ‏اند. می‌‏گوید: « و حدیثم و از غیر آن بیگانه.» هر چند به ظاهر، مراد او در اینجا با است نه و علم اصول؛ اما فیض معتقد بوده که : مردم عادی(غیر معصوم)، و غیر قابل اعتماد است و نیست. در بعضی آثارش از جمله : الکلمات الکمنونه آشکارا بر مجتهدان تاخته و روش اصولی آنان را نقد کرده است. بررسی آرای او در برخی آثارش از جمله این کتاب، تردیدی در گرایشش به اخباری‌گری باقی نمی‌گذارد. او معتقد است که اصولیان با بازکردن باب اصولی، را بر مکلفان سخت کردند و در چیزهایی سخن گفتند که خداوند سخن نگفته و حکمت در آن بوده که مسکوت بمانند. محمدتقی (درگذشت ۱۰۷۰ق ) نیز از پیروان متعادل مکتب اخباری بوده، و چنان که گفته شده، آموزش‌های محمد امین را صریحاً تأیید می‌کرده است. ملا خلیل بن (درگذشت ۱۰۸۹ق ) که از معاصران : شیخ $حر_عاملی، محمدباقر و فیض کاشانی و از شاگردان : شیخ و بود و با اجتهاد کاملاً مخالفت ورزیده، آن را انکار می‌‏کرد. محمدطاهر (درگذشت ۱۰۹۸ق )، نیز از اخباریان میانه‌‏رو به شمار می‌‏آید. شیخ (درگذشت ۱۱۰۴ق ) در خاتمه کتاب معروفش، الشیعه، به اخباری بودن خود اشاره کرده است. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 سابقه طریقه‌ای که امین بنیان نهاد، در سنت فقهی – کلامی امامیان بی‌سابقه نبود و او خود نیز سعی داشت تا خویش را دنباله رو شیوه و (ابن بابویه و شیخ صدوق) از قدمای اصحاب امامیه قلمداد نماید. این ادعا از سوی مخالفان او پذیرفته نشده است. بی‌تردید پیش از امین اخباریگری وجود داشت، اما این طریقه به گونه‌ای که امین استرابادی بنیان نهاد، ویژه خود اوست. مقابله با امین اِستَرآبادی سعی داشت که : در محافل امامیه، اجتهاد اصولیان را به عنوان یک خطر مطرح ساخته و با رجوع به اخبار، مذهب اخباری‌گری را احیا کند. درباره زمینه‌های ظهور امین استرابادی، این نکته مسلم است که : فضای فکر دینی عصر و نقش عالمانی همچون و روش اجتهادی ایشان در این باره مؤثر بوده است. در سراسر الفوائد، برخورد انتقادی امین اِستَرآبادی با روش اجتهادی محقق و‌ گاه به طور کلی اصولیان دیده می‌شود. در باب منابع ، امین استرابادی بر این اعتقاد است که : همه در کتاب و سنت بیان شده است. او با تکیه بر اینکه نخستین اصل است و نیز بر پایه حدیثی از (ع)، بر این نکته اصرار می‌ورزید که : هر امری که دو تن در آن کنند، حتماً برای آن اصلی در کتاب خدا وجود دارد، ولی مردمان بدان راه نمی‌برد. او قرآن را براساس و آراء شخصی باطل می‌شمارد و آن را تنها مخصوص علیهم السلام می‌داند که معصوم از خطا هستند و بدین ترتیب، بر آن است که : احکام نظری از آیات قرآنی که وجوه متعددی درباره آن محتمل است، جز برای معصومان اهل بیت(ع) که مخاطبان واقعی قرآن هستند، امکان پذیر نیست. نبوی امین درباره نیز معتقد است که : استنباط از آن، بدون تفحص از احوال سنت و و آن جایز نیست و این تفحص، تنها به واسطه رجوع به اهل بیت علیهم السلام ممکن خواهد بود. در واقع امین نظریه خویش درباره را بر دو پایه استوار کرده است: ۱ - کمال شریعت در کتاب و سنت است ۲ - اعتقاد به اینکه معرفت شریعت، رجوع به امام معصوم است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به شمار می‌رود. حدیث اِستَرآبادی به صحت جمیع احادیث و اصولاً صحت غالب احادیث امامی قائل است و معتقد است که : منابع کتب اربعه، اصولی است که اصحاب ائمه(ع) آن را مدون ساخته، به مضامین آن عمل می‌کردند. امین استرابادی همچنین چهارگانه حدیث به صحیح، حسن، موثق و ضعیف را -که متأخران بدان دست یازیده‌اند- باطل دانسته و با تکیه بر اینکه این روش نزد متقدمان امامیه معمول نبوده، آن را به شدت رد کرده است. امین اِستَرآبادی بر این باور است که : حکم شرعی بر اساس کسب و مقبول نیست، زیرا این مباحث موجب اختلافات اصولی و فقهی می‌شود و فائده انبیا و انزال کتب، نقض می‌گردد. او همچنین در رویکردی به علم ، اعتماد بر این دانش را که مبتنی بر منطق و حجج عقلی است، نیز نادرست می‌انگارد. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 آثار الفوائد المدنیه (کتاب) تنها اثر انتشار یافته امین ، الفوائد المدنیه فی الرد علی من قال بالاجتهاد و التقلید فی نفس الاحکام الالهیه است که در خصوص معرفی مبانی فکری او در رد شیوه فقهی اصولیان است. آثار خطی : شرح الاستبصار، یا الفوائد المکیه، که شرحی است ناتمام بر شیخ و مقدمه آن مباحثی در علم حدیث و را در بردارد. او حواشی و تعلیقاتی نیز بر الاستبصار داشته است. شرح الاحکام، شرحی ناتمام بر تهذیب حواشی وی بر تهذیب و استبصار را مؤلفی در ۱۱۳۳ق در مجموعه‌ای با عنوان گرد آورده است. حاشیه بر کلینی، که فاضل قزوینی آن را جمع آوری کرده است. ، رساله‌ای است به فارسی که در آن از مباحث کلامی و غیر آن سخن رفته و آن را به نام محمد شاه دکنی نوشته بوده است. امین این کتاب را در مکه و پس از تحریر اول یا دوم الفوائد المدنیه به نگارش آورده است. اتان کلبرگ برپایه اهدای کتاب، احتمال داده است که شاید استرابادی چند سالی را در هند گذرانیده باشد حاشیه بر العلوم المسائل الثلاث الکلامیه رساله‌ای در بداء حاشیه بر معارج الاصول محقق وفات : به‌گفته سید علی خان ، امین استرابادی در ۱۰۳۶ق درگذشت و پیکرش را در کنار مقابر و در مکه به خاک سپردند. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 : ۱ - ۲ - اقسام حکم شرعی : ۱ - حکم شرعی ۲ - حکم شرعی اقسام حکم شرعی ظاهری : ۱ - حکم شرعی ظاهری ۲ - حکم شرعی ظاهری اصول : اصل این است که همه چیز حلال است این را می‌گویند هر چیزی را که شک داری که آیا حلال است یا حرام است ؟ بگو : حلال است اینجا حلیت حکم ظاهری است اول احکام واقعی است بعد احکام ظاهری است یعنی اگر احکام واقعیه نباشد احکام ظاهریه هم نخواهد بود یعنی اول باید حکم واقعی باشد بعدش مکلف نسبت به حکم واقعی شک داشته باشد بعدش حکم ظاهری به وجود بیاید پس حکم ظاهری از حکم واقعی است یعنی بعد از حکم واقعی و بعد از شک در حکم واقعی حالا حکم ظاهری به وجود می‌آید حکم شرعی دو قسم است : ۱ - حکم شرعی واقعی ۲ - حکم شرعی ظاهری حکم شرعی واقعی : گاهی شک در مسئله نیامده است مثل : الخمر حرام یعنی : چه شما بدانید که حرام است و چی شما ندانید که حرام است خمر است این حکم یک حکم واقعی است یعنی در حکم واقعی ما کاری به شک و غیر شک مکلف نداریم ۲ - حکم ظاهری ۱ - تعریف حکم ظاهری ۲ - اقسام حکم ظاهری ۱ - تعریف حکم ظاهری : حکم ظاهری حکمی است که در موضوعش شک نسبت به حکم شرعی اخذ شده است الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 اقسام : ۱ - حکم شرعی ظاهری ۲ - حکم شرعی ظاهری اماره : حکم ظاهری است که کاشفیت از واقع دارد یعنی : ما نظر به واقع داریم اگرچه صد در صد به حکم واقعی دسترسی نداریم ولی ۷۰ یا ۸۰ درصد به حکم واقعی دسترسی داریم اینجا امام علیه السلام به ما امر فرموده است که : همین مقدار دسترسی به حکم واقعی کفایت می‌کند اینجا مولا به ما می‌فرماید که : شما همان حکمی را که نسبت به آن ۷۰ ۸۰ درصد علم داری به همان عمل کن یعنی : ما گاهی مستقیماً نزدیک خود امام علیه السلام هستیم و از خود امام علیه السلام می‌شنویم که فلان چیز حرام است اینجا ما ۱۰۰% و یقین پیدا می‌کنیم و طبق یقین خود باید عمل کنیم ولی گاهی ما نزد امام علیه السلام نیستیم ولی یک نفر که مورد اعتماد است مثل نزد امام علیه السلام بوده است و این فرد مورد اعتماد ما است می‌گوید که : من از امام علیه السلام شنیدم که فرمود : الخمر حرام اینجا من از حرف این شخص صد در صد علم و پیدا نمی‌کند ولی ۷۰ یا ۸۰ درصد علم پیدا می‌کنم و ۱۰ یا ۲۰ یا ۳۰ درصد هم احتمال می‌دهم که این شخص دروغ گفته باشد یا اینکه بد فهمیده باشد و شاید در واقع هم حرام نباشد اینجا به دلیل دیگری که شارع در جای دیگر فرموده است که : این فرد و این آقا که برای شما خبر آورده است هرچه که گفت قبول کن اینجا ولو احتمال هم می‌دهیم ولی چون امام علیه السلام فرموده که : حرفش را قبول کن من باید حرف او را قبول کنم پس من اینجا نسبت به حکم شرعی یقین ندارم ولی چون امام علیه السلام خودش فرموده که : حرف او را بپذیر و قبول کن انگار ۱۰۰ درصد است این را می‌گوییم این حکم ظاهری است چون در موضوعش اخذ شده است یعنی : من حکم واقعی را نمی‌دانم و یقین به حکم واقعی ندارم ولی همه مثل خبر واحد ثقه هستند و از این باب هستند الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۳۳ شیخ طوسی و مغایرتی که بین مسلک شیخ در رجالش با مسلک وجود دارد این است که : شیخ طوسی در رجالش : اسم اصحاب و راویان ائمه علیهم السلام را جمع آوری کرده است چه منافق و چه مومن یعنی حتی خلفاء و معاویه و عمروعاص و ابن زیاد و منصور دوانیقی را از اصحاب اهل بیت علیهم السلام شمرده است ولی نجاشی این کار را نکرده است دلیل تالیف شیخ طوسی از تالیف رجالش عبارت است از : بیان شرح حال راویان حدیث از ائمه علیهم السلام لذا اصل این است که : راوی موجود در کتاب رجال شیخ طوسی امامی یا لااقل شیعه است نظر مرحوم در باره رجال شیخ طوسی عبارت است از اینکه : کتاب رجال شیخ طوسی یادداشت‌های شیخ است که شیخ موفق به تکمیل آن نشد لذا شیخ اسم بعضی را می‌برد ولی در باره ثقه یا ضعیف یا صاحب کتاب یا راوی بودن چیزی نمی‌گوید و فقط می‌گوید که او از اصحاب اهل بیت علیهم السلام است الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۳۴ شیخ طوسی : کتاب فهرست شیخ در باره نویسندگان شیعه مطلقا است چه امامی و چه غیر امامی شیخ طوسی در همه علوم اسلامی دارای تالیف است و به معروف است کتاب فهرست شیخ طوسی در علم رجال از سه جهت مفید است : ۱ - شیخ طوسی راه و طریق خودش به اصل و تصنیف را بیان می‌کند ۲ - شیخ طوسی روایاتی را در تهذیب نقل کرده است و طریق خودش به آنها را در کتاب تهذیب نقل نکرده است ولی طریق خودش به آنها را در کتاب فهرست ذکر کرده است ۳ - در تهذیب طریق شیخ طوسی ضعیف است ولی طریق شیخ طوسی در فهرست صحیح است لذا ما اینجا می‌توانیم بگوییم که خبری که در تهذیب است صحیح است چرا ؟ به خاطر طریقی که شیخ طوسی در فهرست دارد و این حدیث هم از کتاب فهرست گرفته شده است *وعده و وفای به وعده شیخ طوسی و نجاشی : شیخ طوسی در مقدمه کتاب فهرست خودش وعده داده است که : نویسندگان و مصنفین و صاحبان مذاهب فاسد را بیان کند تا آگاهی بیشتر نسبت به مصنفات و اصول حاصل شود و ارزش رجال صالح و طریق رجال صالح بیشتر شناخته شود ولی به وعده خودش عمل نکرد چرا ؟ چون مثلاً : درباره ابن ابی که مذهب است چیزی نفرمود درباره ابن علی السجاد که را بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ترجیح می‌داد هم چیزی ننوشت ولی مرحوم در مقدمه کتاب خودش هیچ وعده‌ای نداده است ولی بیشتر از شیخ طوسی فساد اعتقادی و ضعف افراد ضعیف را بیان کرده است الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 من در این به جز رنج و تعب چیزی ندیدم جز و غم در و شب چیزی ندیدم هرکه دارد نیکی زین مادر به دنیا من که از آنها عزیزم جز چیزی ندیدم چیدم رفیقانی گرفتم من به عمرم جز خلاف وعده و ترک چیزی ندیدم بستند بسیاری و روز وعده زان‌ها غیر بدعهدی و سبب چیزی ندیدم بعض را نزدیک گشته گفتگوهایی نمودم میل آنها جز به آواز چیزی ندیدم بس کسانی را که خود می‌خواندند و من در آنها جز مرام چیزی ندیدم ای بسا از و نسب بودند غیر نام خشکی از اصل و چیزی ندیدم ادعای بخشش و کنندی عده‌ای من اندر آنها غیر آیین چیزی ندیدم عده‌ای در ادّعا که تارک دنیا شدندی اندر آنها من به جز ذهب چیزی ندیدم از جهان باید شود مهد کو ؟ من که جز ادب اندر خُطَب چیزی ندیدم گر تو آنچه را گفتم بدیدی خوش به حالت من که در آن خرم از چیزی ندیدم ببند از این ای چند روزی کم بگو من در غیر از تعب چیزی ندیدم الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۳۵ رجال : ما به بین رجال برقی و رجال شیخ طوسی این است که : در هر دو اسامی اصحاب اهل بیت علیهم السلام آورده شده است و هیچ جرحی و تعدیلی در آن نیامده است دانشمندان درباره نویسنده رجال برقی : درباره نویسنده رجال برقی ۴ نظریه وجود دارد که این چهار نظریه را بیان می‌کند و خودش از بین این چهار نظریه نظر چهارم را قبول می‌کند نظرات : ۱ - بعضی می‌گویند که : مولف رجال برقی احمد برقی پسر محمد صاحب کتاب است ۲ - بعضی می‌گویند : مولف رجال برقی محمد برقی پدر احمد است ۳ - بعضی می‌گویند : مولف رجال برقی عبدالله برقی پسر احمد برقی است که از او روایت نقل می‌کند ۴ بعضی می‌گویند که : مولف رجال برقی احمد برقی پسر عبدالله نوه احمد است که شیخ از او روایت نقل می‌کند نظر و دلیل مصنف : مصنف به یک دلیل قول چهارم را قبول می‌کند و قول اول و دوم را صحیح نمی‌داند به چهار مصنف قول چهارم را قبول می‌کند و می‌گوید که : قول چهارم به واقع نزدیک‌تر است دلیل مصنف این است که : چون سعد و با پسر برقی هم عصر و معاصر بودند و در طبقه استادان نوه برقی هستند و اسمشان هم در این کتاب آمده است مصنف می‌فرماید : قول اول و دوم صحیح نیست به چهار دلیل : دلیل اول : برقی نویسنده کتاب در چند جا به کتاب سعد قمی استناد کرده است در حالی که قمی از احمد برقی روایت می‌کرد که : احمد برقی استاد سعد است و معنا ندارد که برقی که استاد سعد است به کتاب شاگردش سعد استناد کند ۲ - برقی در کتابش گفته است که : عبدالله حمیری مولف کتاب قرب الاسناد و شیخ قمییّن است و من هم از سماع حدیث کردم در حالی که حمیری از احمد برقی روایت نقل می‌کند و احمد برقی هم استاد حمیری است لذا چطور ممکن است که استاد برقی از شاگرد خودش حمیری سماع حدیث نموده باشد ۳ - قاعده این است که هر وقت که مولف کتاب در کتابش از خودش نام می‌برد متذکر می‌شود که : (( من مولف این کتاب هستم )) کما اینکه شیخ طوسی و نجاشی در فهرست و علامه و ابن داوود در کتاب‌هایشان همین کار را کرده‌اند ولی در این کتاب احمد برقی ذکر شده است و بیان نشده است که احمد مصنف این کتاب است ۴ - در این کتاب محمد برقی را عنوان کرده است ولی اشاره نکرده است که محمد برقی پدر مولف است الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b