eitaa logo
پاسخگو
950 دنبال‌کننده
440 عکس
99 ویدیو
8 فایل
مجموعه پرسش و پاسخ های (پایه های 1 تا 10) حوزوی؛ تحت اشراف جمعی از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم مدیر کانال: @Salooni
مشاهده در ایتا
دانلود
❓پرسش 62: ترکیب جملۀ «عندی کصدیقِ» چیست؟ ✍️پاسخ: 🍀 عند⬅️ کلمۀ «عند»، حضور یا حضور و غالبا به و گاهی به من میگردد (مانند: قُل کُلٌ مِن عندِالله.) 🍀یاء⬅️ یاء متکلم، «عند» و محلا است. 🍀عندی⬅️ عندی به کان محذوف و نقش آن مقدم است. 🍀کاف و صدیق⬅️ در مورد «ک» دو نظر وجود دارد. برخی مانند ، آن را همواره می دانند مگر در ضرورت و عده ای مانند و ، اسم واقع شدن کاف تشبیه را در غیر ضرورت نیز جایز میدانند. الف- بنابر قول سیبویه، در این عبارت «کاف» تشبیه، حرف جر و «صدیق» مجرور آن است. در این صورت، باید را محذوف گرفت، مثلا «شخص« یا «احد» محذوف، مبتدا است. در این صورت، اصل عبارت، «عندی شخصٌ کصدیقٍ» است که «کصدیق» جارومجرور و متعلق به کان محذوف و صفت برای «شخصٌ» می باشد. ب- بنابرقول اخفش و فارسیّ، «کاف» مبتدای مؤخر و محلاً مرفوع است و «صدیق» مضاف الیه کاف و مجرور می باشد. 📚البهجة المرضية على الفية ابن مالك، ص 245 📚مغني اللبيب، ج‏1، ص155 📚شرح الدماميني على مغني اللبيب، ج‏2، ص341 https://eitaa.com/saluni
❓پرسش 63: در مسئله اجتماع امر و نهی، طبق یک نظر، نماز در زمین غصبی صحیح است ولی نمازگزار معصیت کرده است. از طرفی یکی از شروط صحت نماز، غصبی نبودن مکان نمازگزار است. این دو مطلب چگونه قابل جمع هستند؟ https://eitaa.com/saluni
❓پرسش 63: در مسئله اجتماع امر و نهی، طبق یک نظر، نماز در زمین غصبی صحیح است ولی نمازگزار معصیت کرده است. از طرفی یکی از شروط صحت نماز، غصبی نبودن مکان نمازگزار است. این دو مطلب چگونه قابل جمع هستند؟ ✍پاسخ: ♨️مباحث اصولی، با فرض عدم قرینه مطرح می شود. برای مثال، ممکن است مبنای اصولی، ظهور در باشد؛ در این صورت، اگر قرینه بر نباشد، امر ظهور در وجوب دارد و این مطلب منافاتی ندارد که در موردی مأمور به به جهت قرینه، حمل بر استحباب شود. 💢بنابر این بحث اجتماع امر و نهی زمانی حکم و نظایر آن را تعیین می کند که قرینه و دلیلی نسبت به صحت یا عدم صحت صلاة در دار غصبی وجود نداشته باشد؛ لذا منافاتی ندارد کسی در اصول قائل به جواز اجتماع و در فقه قائل به بطلان صلاة در دار غصبی شود. به صراحت به این مطلب اشاره کرده و فرموده است: «ثمَّ إنّ ظاهرهم أنّ مسألة الصلاة في المكان المغصوب من صغريات اجتماع الأمر و النهي، و الصحة و الفساد مبنية على تلك المسألة جوازا أو منعا و لكنّه باطل، لظهور إجماعهم على بطلانها في المكان المغصوب في سعة الوقت و إمكان الخروج» 💢دلیل بطلان صلاة در دار غصبی، و است که در ، ، ، ، ، ، ، ، و...بیان شده است. البته برخی مانند علیرغم این اجماعات، حکم به صحت نموده اند و برخی مانند «رحمه الله»، حکم به بطلان را مختص نمازی دانسته اند که محل آن غصبی باشد. 🔅تذکر: با فرض نپذیرفتن اجماع، دلیل بطلان نماز در دار غصبی، از نظر برخی مانند ، مسألۀ اجتماع امر و نهی نیست (زیرا ممکن است صحت عبادت مستند به باشد ولو امر نداشته باشد) بلکه عمده دلیل بر بطلان، به چنین نمازی است. 📚مستمسك العروة الوثقى؛ ج‌5، ص: 416 📚العروة الوثقى مع التعليقات؛ ج‌1، ص: 474 📚بيست و پنج رساله فارسى؛ ص: 564 📚مهذب الأحكام (للسبزواري)؛ ج‌5، ص: 379 https://eitaa.com/saluni
❓پرسش 64: در روایات متعددى که از طرق اهل بیت«علیهم السلام» به ما رسیده است، قیاس کردن احکام و حقایق دینى به شدت محکوم شده است. آیا قیاس در مباحث کلامی نیز مطرود است؟ https://eitaa.com/saluni
❓پرسش 64: در روایات متعددى که از طرق اهل بیت«علیهم السلام» به ما رسیده است، قیاس کردن احکام و حقایق دینى به شدت محکوم شده است. آیا قیاس در مباحث کلامی نیز مطرود است؟ ✍🏽پاسخ: قیاس یکی از روشهای ظنی است که در منطق به آن تمثیل می گویند. این روش در به دلیل وابسته بودن به قابل استفاده نمی باشد. در منطق هم ارزش آن به اندازه ظن و گمان بوده و یقینی نیست. در کلام نیز از این روش برای رسیدن به یقین استفاده نمی شود اما گاهی برای تفهیم مطالب انتزاعی به آن متمسک می شوند که اصطلاحا به آن نیز گویند. باید توجه داشت که متکلمین گاهی برای اثبات مدعای خود از روش استفاده می کنند که تمثیل در جدل هم گاهی مورد استفاده قرار می گیرد. 🔅تذکر: گاهی تمثیل یا همان در شرایطی می تواند باشد که در این صورت ارزش آن یقینی بوده و در فقه نیز قابل استفاده است. برای مثال یکی از مصادیق این نوع قیاسات بوده که به آن توجه می کنند. https://eitaa.com/saluni
❓پرسش 65: در حدیث علوی « لَولا حُضُورُ الحاضِرِ، و قِيامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ الناصِرِ، و ما أخَذَ اللّهُ عَلَى العُلَماءِ أن لا يُقارُّوا على كِظَّةِ ظالِمٍ، و لا سَغَبِ مَظلومٍ ، لأَلقَيتُ حَبلَها على غاربِهِا» ، «لولا» در کلام امام چه نوع لولایی است؟ https://eitaa.com/saluni
❓پرسش 65: در « لَولا حُضُورُ الحاضِرِ، و قِيامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ الناصِرِ، و ما أخَذَ اللّهُ عَلَى العُلَماءِ أن لا يُقارُّوا على كِظَّةِ ظالِمٍ، و لا سَغَبِ مَظلومٍ ، لأَلقَيتُ حَبلَها على غاربِهِا» ، «لولا» در کلام حضرت علی«علیه السلام» چه نوع لولایی است؟ ✍️پاسخ: ⭕️لولا در این حدیث شریف لولای نوع اول که برخی آن را لولای امتناعیه نام نهاده اند می باشد. و ترجمه آن چنین است: اگر حضور حاضران و تمام شدن حجت به سبب وجود یاری دهندگان، و آنچه که خداوند پیمان گرفته از عالمان که بر پرخوری ظالم و گرسنگی مظلوم سکوت نکنند، (اگر اینها) نبود، می انداختم طناب هدایت این امر را بر پشتش و آن را رها می کردم. ♨️برای توضیح بیشتر قابل ذکر است که لولا سه وجه اصلی دارد: 1️⃣ : برای بیان امتناع جملۀ دوم(جواب) به سبب وجود جمله اول(شرط) است. که بعد این لولا اسم قرار میگیرد و نقش آن مبتدا است و خبرش «موجودٌ» محذوف است. به بیان دیگر، این لولا بر سر جمله اسمیه ای داخل میشود که خبر آن طبق نظر مشهور، همیشه محذوف است. 🍀مثال: لولا علی«علیه السلام» لهلک فلانٌ. اگر علی«علیه السلام» نبود فلانی هلاک می شد(اما علی«علیه السلام» وجود دارد. ) 2️⃣ : برای تحضیض و طلب با تندی است که مابعد آن فعل مضارع یا موول به آن قرار میگیرد. 🍀مثال: لولا تستغفرون الله: چرا استغفار نمیکنید؟ یعنی استغفار کنید! (46/نمل) 3️⃣ : برای طلب با نرمی است که مابعد آن فعل مضارع یا موول به آن قرار میگیرد. 🍀مثال: لَوْ لا أَخَّرْتَنی‏ إِلى‏ أَجَلٍ قَریب‏ (10/منافقون) 4️⃣ یا : برای توبیخ و سرزنش و پشیمان کردن فرد برای ترک فعل است که مابعد آن فعل ماضی می آید. 🍀مثال: لولا جاءوا علیه بأربعه شهداء. یعنی چرا نیاوردند بر مدعایشان چهار شاهد؟! (نور/13) 🔅نکته: برخی برای لولا، معنای استفهام به معنای هل استفهامیة را نیز ذکر کرده اند لکن اغلب نحویون را نپذیرفته اند. 📚شرح ابن عقيل: جلد2، صفحه7 و جلد3، صفحه398 📚البهجة المرضية:صفحه 202 📚مغنی اللبیب، جلد1، صفحۀ272 📚النحو الوافي: جلد4، صفحه477 https://eitaa.com/saluni
❓پرسش 66: لطفاً حقیقت شرعیه و حقیقت متشرّعه را توضیح دهید؟ https://eitaa.com/saluni
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش 66: لطفاً حقیقت شرعیه و حقیقت متشرّعه را توضیح دهید؟ ✍️پاسخ: 💠مقصود از حقیقت شرعیه، این است که لفظ معنای خاصی در و نزد دارد که دایرۀ آن اوسع یا اضیق از است. 💠مقصود از حقیقت متشرعه، این است که لفظ معنای خاصی نزد (مسلمانان) داشته باشد بدون آن که حقیقت شرعیه داشته باشد. 🔅نکته1 : ترکیب «حقیقت+ شرعیه» یا «حقیقت+متشرعه» و موارد مشابه آن به یک شکل معنی می شود. برای مثال یعنی لفظ معنای خاصی نزد داشته باشد یا یعنی لفظ معنای خاصی نزد داشته باشد و قس علی هذا. 🔅نکتۀ2: اهل سنت و عده ای از اصولیین شیعه، ائمه‌ی معصومین «علیهم السلام» را شارع نمی‌دانند، و تنها خدا و پیامبر را شارع می‌دانند، فلذا اگر کلمه ای را امام صادق «علیه السلام» وضع کرده باشد، آن را حقیقت شرعیه نمی‌دانند. اما عده ای از اصولیین شیعه، خداوند و پیامبر و معصومین «علیهم السلام» را شارع می‌دانند، فلذا هر کدام از معصومین لفظی را بیان نموده باشد، آن را حقیقت شرعیه می‌دانند. 📚الموجز ص 35 📚اصول الفقه ص55 📚درس خارج اصول استاد احمد عابدی«حفظه الله» 96/10/23 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
❓پرسش 67: آیا همیشه اوزان جمعه قله، دلالت بر سه الي یازده می‌کنند یا تبصره‌ و استثنائی هم در این مسئله وجود دارد؟ https://eitaa.com/saluni
✏️سلام شبتون بخیر☺️ این چند روز در تدارک سفر یا مسیر راه بودم و موفق نشدم خدمتتون باشم. ممنون میشم صبور باشید🌹