🔰 ناراست راستنما (۱)
✍ اصغر آقائی
_______________
🔹 عبارتهای بسیاری میان افراد دیده میشود که ظاهری زیبا دارند، اما یا محتوای آنها اساساً اشتباه است و یا آنکه نیاز به تبیین بیشتری دارد؛ به لطف خدا در سری نوشتههای #ناراست_راستنما، به اینگونه عبارتها خواهیم پرداخت.
🌀 برخی میگویند:
"زمانی که بخواهید وصیتنامه بنویسید؛ متوجه خواهید شد تنها کسی که از داراییتان سهمی ندارد، خودتان خواهید بود! پس تا میتوانید از زندگی لذت ببرید"🤔
✅ اما این عبارت با چندین #مغالطه همراه است:
۱) معنای #لذت چیست؟
۲) محدوده آن چیست؟
۳) آیا وارثان یک فرد هیچ حقی در زندگی و از زندگی تو ندارند، و او میتواند تمام داراییهای خود را در راه لذت خویش، صرف کند؟
۴) مقصود از #زندگی چیست؟
۵) آیا زندگی امری محدود در همین دنیا است یا اینکه #حیات_دنیوی، قطعهای از #ابدیّت انسان است؟
✔️ بدون توجه به این سؤالات و نکات،
با این جمله ظاهراً زیبا ممکن است از #حیات_معقول دور شویم و در اشتباهات و خیالات، #خوشپنداری موهوم نصیبمان شود؛ بگذریم از #فریبخوردنها و مانند آن.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#مغالطات_رایج_در_جامعه
#منطق_در_زندگی
#حیات_معقول
👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
🔰 گام به گام با انسان کامل ۱۱
✍ اصغر آقائی
____________________
🌀 گام دوم: با نوح ع (۳): آرامش قبل از طوفان
🔻 #نوح صبور که قلبش مدام از سخنان قوم خویش در رنج است؛ اما به روی خود نمیآورد.
🔻 پاسی از شب گذشته و نوح در کنجی به نجوا نشسته است. روی صخرهای مینشینم تا نجوای دلدادهای با خداوند را گوش دهم.
🔻 دستان نوح با تمام زاویه خویش به آسمان گشوده شده است. این بار حال و هوای او متفاوت است. به صورتش که زیر نور ماه کمی روشن شده است، مینگرم؛ اشک او بر محاسن سپیدش جریان یافته است؛ و نسیم شبانگاهی، گاه و بیگاه بر محاسنش میوزد و من کمی به جلو نیمخیز میشوم.
🔻 صدای لرزان نوح بر قلبم لرزه میافکند: خدایا من شب و روز قوم خویش را به سویت دعوت کردم اما این فراخواندنِ من جز نفرت و دورشدن بر آنان نیافزود «قَالَ رَبِّ إِنِّي دَعَوْتُ قَوْمِي لَيْلًا وَنَهَارًا* فَلَمْ يَزِدْهُمْ دُعَائِي إِلَّا فِرَارًا».
🔻 میدانستم در اوج #احساس هم که باشی، چون کمال انسانی در توست، باز #ادب محضر حق تعالی را نگاه خواهی داشت و نوح گویی باز خود را مقصر دوریِ قوم خویش میداند؛ چرا که میگوید «فراخواندن من» بر دوری آنان افزود؛ گویی او در دعوت خویش نقصی میبیند.
🔻 خدایا #انسان_کامل چگونه میاندیشد؟ این عبد شکور تو سالهاست که آن قوم لجوج را به سویت خوانده است؛ اما ... باورم نمیشود؛ گاه یک کار ناقص خویش را چنان با منّت در سفره دیگران میگذارم که گویی ... .
🔻 خدای من چقدر دورم دور، دور از انسانبودن و این سفر چه میزان تابآوریاش سخت است و شاید اکنون فهمیدم راز فرار بسیاری از افرادی که امام زمانشان را با ناله میخوانند اما وقتی بیاید تاب حکماش را نخواهند داشت.
🔻 و نوح ادامه میدهد و البته تواضع او هیچگاه به ذلت نمیانجامد و میداند بتپرستی و #ناسپاسی ولیّ خدا، کم گناهی نیست؛ و جایگاه خویش را خوب در مییابد. او میگوید: پروردگارم، آنان هم مرا عصیان ورزدیدند و هم سراغ بتهایی رفتند که هیچ نفعی برایشان نداشت؛ و مکری بزرگ ورزدیدند. «قَالَ نُوحٌ رَّبِّ إِنَّهُمْ عَصَوْنِي وَاتَّبَعُوا مَن لَّمْ يَزِدْهُ مَالُهُ وَوَلَدُهُ إِلَّا خَسَارًا*وَمَكَرُوا مَكْرًا كُبَّارًا»
🔻 دعاهای نوح را که شنیدم، احساس غریبی در من افتاد ... . نوح، عبد صبور خدا، این بار گویی از قوم خویش شکایت میکرد ...
... و سفر ادامه مییابد.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#سفر_عشق
#ابنعربی
🆔 @hayatemaqul
🔻 ... ساده اما واقعی.
🔹 میگویند عقل و عشق با هم در جنگند و ناسازگار ...
🔻اما وقتی ریشه در حق داشته باشی، همیشه قلبت پر از اندوه خواهد بود؛ اندوهِ #تمام_عقل و #تمام_عشقِ غائبشده و این همان #حیات_معقول است.
🔻 ... و این اندوه از عقل و عشقِ در هم تنیده، نه جدا از همات، سرچشمه میگیرد که عقل و عشق جداافتاده، با یکدیگر در جنگند و ناسازگار، و هر یک به تنهایی جز #غیّ و آبی گلآلود چیز دیگری نیست؛ و هر یک جدا از دیگری افسردگی بیپایان با خود به ارمغان میآورد که درمان ندارد؛ اما اندوهِ برآمده از عشق و عقلِ در هم آمیخته، خود آغاز درمان است؛ و عقلِ عشقستیز همان میزان گلآلود است که عشقِ عقلگریز است؛ و فرقی نمیکند عاشق هیأت باشی یا گردش لب دریا؛ که هر دو بیعقل خانمانسوز و ویرانگرند؛ و نیز تفاوتی ندارد که عقل بر فراز علم باشی که بدون عشق، در عمق تاریکی جهل هستی؛ و اساسا من باور نمیکنم عاقل باشی اما عاشق نه و یا عاشقِ چیزی باشی که هیچ فهمی و تعقلی از آن نداری؛
🔻 ... و اینچنین عشق و عقل در هم تنیدهات، که آن را #رشد گویند، با اندوهی شیرین میسرایند:
💠 مَتَی تَرَانَا وَ نَرَاكَ وَ قَدْ نَشَرْتَ لِوَاءَ النَّصْرِ تُرَی
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#غیّ_و_رشد
#عشق_و_عقل
🆔 @hayatemaqul
🔻#حیات_معقول یعنی:
✔️ مطیع محور #حرکت_عقلانیِ منطبق بر اوامر حق بودن؛
✔️ مطیع #معصومبودن؛
✔️ مطیع #شبیهترین به او بودن
✔️ یعنی مطیع #ولی_فقیه بودن؛ و این اطاعت همراهی #عشق_و_عقل است؛ که بدون این دو حرکت در مسیر #حق ممکن نیست؛ صالح کسی است که عاشق است و عاقل؛ حتی اگر #درسناخوانده باشد، که عشق و عقل را معلمی دیگر است. #درسخواندگی یعنی #علمآموزی و نه هر که علم آموخت، عاقل باشد که #رشد در مقابل #غیّ و گمراهی است؛ عالم رشدنایافته، ضالّ است و مضلّ.
✅ و این اطاعت و رشدیافتگی است که #ظهور تام #اسم_الله_الکبری، ولیّ عصر را محقق خواهد کرد. ان شاءالله
🔹آیت الله #حائری_شیرازی میفرماید:
مردم کشور ما #منتظر ظهور بودند. منتها میدانستند وقتی که شاه میرود، یک دفعه امام زمان نمیآید. حسین بن علی علیه السلام هم وقتی میخواهد وارد کربلا شود، با اینکه عشق و علم به شهادت دارد، اما چون #تشکیل_حکومت جزء اصول و برنامهاش است، قبلاً #مسلم بن عقیل را میفرستد.
طبیعی است که #امام_زمان (عج) هم یکباره خودش برای #آزمایش وارد قضایا نشود. از #فقیه نزدیکتر به او، احدی نیست که #حکومت به دست او بیافتد تا مردم ببینند میتوانند از حکومت فقیه حمایت کنند یا نه؟
... این شهدا نمایشی از فروکش کردن آن طوفان بی اعتنایی و خودخواهیها[ی صدر اسلام در برابر ولیّ] است.
امروزه میگویید ببینیم #رهبر چه میگوید. ملاک ایمان را مطیع بودن نسبت به اوامر ولی میدانیم. حال ولی فقیه باشد یا امام عصر (عج) باشد یا خود نبی اکرم صلی الله علیه و آله.
#ملاک اطاعت اوست.
@haerishirazi
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🔰 ناراست راستنما (۲)
✍ اصغر آقائی
_______________
🔹 عبارتهای بسیاری میان افراد دیده میشود که ظاهری زیبا دارند، اما یا محتوای آنها اساساً اشتباه است و یا آنکه نیاز به تبیین بیشتری دارد؛ به لطف خدا در سری نوشتههای #ناراست_راستنما، به اینگونه عبارتها خواهیم پرداخت.
🌀 برخی درباره حجاب میگویند:
"حجاب تصمیمی شخصی است و هیچکس نمیتواند درباره ویژگیهای شخصی یک فرد مسلمان تجسس کند. (محمدعلی ایازی/ اعتمادآنلاین)"🤔
✅ اما این عبارت با چندین #مغالطه همراه است:
۱) معنای #شخصیبودن: گویی در ذهن گوینده "هر آنچه متعلق به من است" در برابر این واژه قرار دارد؛ در حالی که باید قیدهای بیشتری به این جمله ذهنی افزود؛ مانند "و تنها تأثیرگذاری آن نیز تنها بر من است". سخن گوینده مانند آن است که بگویی "مسیر حرکت هر فردی به سوی منزلش، تصمیمی شخصی است و شما نمیتوانید او را محدود به مسیری خاص کنید" چرا نمیتوان؟ اگر پلیس مسیری را پرترافیک تشخیص دهد میتواند محدود کند.
۲) معنای #تجسس: گوینده یا حقیقتا معنای تجسس را نمیداند، یا ... . تجسس در جایی است که امری پنهان باشد؛ نه آشکار چون حجاب.
✔️ بدون توجه به این #مغالطات نهفته یا آشکار در عبارت، با قضاوت نادرست، از #حیات_معقول دور خواهیم شد.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#منطق_در_زندگی
#مغالطات_رایج_در_جامعه
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 چیستی حیات معقول
✍ اصغر آقائی
_______________
🔻 #حیات_معقول یعنی:
✔️ ۱) شناخت #صراط مستقیم
✔️ ۲) و توجه به #هویت این صراط یعنی #عقلانیت آمیخته به #عشق به #احسان
✔️ ۳) شناخت مصداق بارز و تمام و کمال این احسان و این #عشق_و_عقل؛ یعنی #محبت اميرالمؤمنين عليه السلام و #ولایت ایشان
✔️ و ۴) دعا برای #ثبات قدم در این صراط مستقیم و محبت که تمام #دین است؛ هرچند ورود در دین امری آنی است؛ اما بقا در مقامات دین امری تشکیکی و بینهایت است؛ چراکه ولایت امری پایانناپذیر است
✅ پس #حیات_معقول در یک جمله یعنی ورود #قلب و به تبع آن عمل در حوزه عقل و عشق و ایمان که در یک کلمه یعنی #ولایت، و تلاش در ارتقا و عقبگردنکردن در این مسیر.
✅ و ثبات قلب در مسیر ولایت که #اساس آن #رحمت است و #رحمانیت جز با تمسک به دو اسم #رحمان و #رحیم خداوند میسر نیست؛ لذا حیات معقول یعنی مدام طلب کردن:
💠 یا الله یا رحمان یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱
🔰 امام علی عليه السلام:
💠 اِنَّ الْبَلاءَ لِلظّالِمِ اَدَبٌ وَ لِلْمُؤْمِنِ اِمْتِحانٌ وَ لِلاَْنْبياءِ دَرَجَةٌ
🌀 بلا، براى ظالم (بدکار)، تنبيه؛ براى مؤمن، آزمايش و براى پيامبران، مقام و درجه است.
🔸نکته: به قرینه تقابل (یعنی قرارگرفتن واژه ظالم در کنار مؤمن) به نظر میرسد مقصود از ظالم در اینجا مؤمن گناهکار باشد؛ لذا در ترجمه هم ظالم و هم بدکار آمده است؛ هر چند مطلق گرفتن آن هم ممکن است.
🔻 misfortune (or calamity) is a form of discipline for the oppressor (or wrongdoer), a test for the believer, and a (promotion in) rank for the prophets.
🔹 misfortune: بدبختی
🔹 calamity: مصیبت
🔹 discipline: تادیب، انضباطدادن
🔹 oppressor: ظالم
🔹wrongdoer: بدکار
🔹 test: آزمایش
🔹 promotion: ارتقایافتن
🔹 prophets: پیامبران
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
#تادیب
#بلا
🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱
🔰 پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم:
💠 كُفَّ أذاكَ عنِ النّاسِ؛ فإنّهُ صَدَقهٌ تَصّدَّقُ بها عَلى نَفْسِكَ
🌀 به مردم آزار نرسان، كه بىآزارى صدقهاى است كه براى خودت مىپردازى.
🔻 Abstain from harming others for this is your charity towards yourself.
🔹 Abstain: پرهیزکردن
🔹 harming: آزار
🔹 charity: صدقه
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
🔰 چیستی حیات معقول
✍ اصغر آقائی
_______________
🔻#حیات_معقول یعنی:
✔️ #منصف باشی حتی نسبت به منافقان
🔻 اگر این سخن سنگین به نظر میرسد، ابتدا به #ادب_الهی در #نقد دشمنان دین یعنی #منافقان توجه کنید که فرمود "تَخَلَّقُوا بِأَخْلاَقِ اَللَّهِ: به اخلاق الهی متخلّق شوید":
💠 یُراؤُنَ النَّاسَ وَ لا یَذْکُرُونَ اللهَ إِلَّا قَلِیلًا
💠 ریامیکنند و جز اندکی ذکر خداوند نمیکنند.
🔻 خداوند در این آیه ریا و نفاق و عدم توجه منافقان به ذکر الهی را بیان میکند؛ اما این سبب نشده است که #ذکر_اندک آنان را در بیان خویش نیاورد؛ هرچند این ذکر قلیل کارساز نباشد.
🔻 نکته قابل توجه در آیه این است که آن ذکر قلیل منافقان را نیز خداوند #ذکر نامیده است. البته در این مسئله که آیا اساسا میتوان ذکر منافقان را حقیقتاً ذکر نامید یا خیر ؟ و ... سؤالات و بحثهای متعددی مطرح است که از بیان آن میگذرم.
🔻 باید توجه داشت آنچه مهم است #ذکر_کثیر است و در معنای ذکر کثیر روایات مختلفی وجود دارد؛ مثلا در روایتی #تسبیحات فاطمه زهرا علیهاالسلام ذکر کثیر معرفی شده است و در حدیثی ذکر کثیر آن است که در #سرّ و #پنهان انجام میگیرد و به همین دلیل در آیه شریفه ذکر منافقان را قلیل توصیف کرده است که تنها در جلوت ذکر گویند نه در خلوت.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول 👇
https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
هدایت شده از راهی ری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 حکایت «آرزو»
🔻 برگرفته از کتاب «#تمثیلات آیت الله حائری شیرازی»
@haerishirazi
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول 👇
https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
🔰 ناراست راستنما: عبارتهای زیبانمای نادرست یا نیازمند تبیین (۳)
✍ اصغر آقائی
___________
🌀 ناصر نقویان:
"خانمی که روسریاش را بر میدارد میگوید میخواهم با ظلم مبارزه کنم. باید به سؤالات نسل جوان پاسخ بدهیم و پاسخی نداریم. باید دقت کنیم که با بگیر و ببند و داغ و درفش کار پیش نمیرود."🤔
✅ اما برخی #مغالطهها و سؤالات این عبارت:
۱) #کلیگویی بیمبنا: بله ممکن است برخی از این خانمها چنین باشند، اما به چه دلیل همه آنها را چنین توصیف میکنید؟
۲) مقصود از #ظلم و راه #مبارزه با آن: مبارزه با ظلم صحیح است؛ اما کدام ظلم مقصود است؟ آیا مبارزه با هر ظلمی به این است که ظلمی دیگر مرتکب شوی و حکم الهی را زیر پا گذاری؟ آیا #قانونشکنی، خود ظلمی دیگر نیست؟
۳) #ادعاهای_نابجا: بله باید به سؤال جوان پاسخ داد؛ اما به کدام سؤال یا سؤالات او؟ و چه کسی باید پاسخگو باشد؟ و چگونه؟ اینکه پشت تریبون ادعا شود پاسخی وجود ندارد برای سؤالات جوانان، خود مغلطهای دیگر است. اگر مقصود این است که در جامعه آنقدر فساد زیاد شده است که دیگر هیچ پاسخی وجود ندارد و تنها راه مانده، قانونشکنی است؛ این خود تهمت و ادعایی دیگر است.
#مصلح قانونمدار و منطقی، بر اساس آموزههای دین، فساد را دقیق معرفی میکند و برای همان راهکار مناسب میدهد نه آنکه کلیگویی کرده، راست و ناراست را در هم آمیزد و تمام.
✔️ بدون توجه به این #مغالطات نهفته یا آشکار در عبارت، با قضاوت نادرست، از #حیات_معقول دور خواهیم شد.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#منطق_در_زندگی
#مغالطات_رایج_در_جامعه
👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
🔻 #حیات_معقول یعنی:
✔️ فهم #اهم از مهم و هر یک را جای خود دیدن
✔️ شناخت #اولویتها و تلاش در راه آنها
✔️ مراقب #تغییر اولویتها توسط ذهنهای مریض یا ناآگاه بودن
✔️ توجهداشتن به اینکه #ازدواج بهموقع، و مانند آن برای یک #زن_فهیم به مراتب مهمتر از #ورزشگاهرفتن است
✅ پس #حیات_معقول در یک جمله یعنی ورود #قلب و به تبع آن عمل در حوزه عقل و عشق؛ یعنی تشخیص عاشقانه و عاقلانه اولویتها بر اساس #ویژگیهای جنسیتی، فردی، خانوادگی و ...؛ چراکه #عشق به خود، انسان را به راه #عقل دعوت میکند؛ که #عشق_و_عقل جدایی ندارند.
🔻 لذا حیات معقول یعنی مدام از خدا طلب فهم و رشد کردن:
💠 اللّهُمَّ ألهِمني رُشدي ، وأعِذني مِن شَرِّ نَفسي: خدایا (آنچه مایه) رشد من است را به من الهام کن و من را از شر نفس خویش (که با هواها و آرزوهای پراکنده از رشد من دور میکند) در امان دار.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
🔰 گام به گام با انسان کامل (۱۲)
✍ اصغر آقائی
____________________
🌀 گام دوم: با نوح ع (۴): شک سازنده
🔻#نوح هر آنچه در توان دارد به میدان آورده است. و من همچنان نظارهگر دو سوی میدان هستم؛ #میدان نبرد نوح با قومی خودبرتربین که سخن حق نوح را باور نمیکند؛ میدانی که گاه وقتی به خود توجه میکنم، #درون_خویش نیز کارزاری شبیه آن را می بینم.
🔻 لحظهای به خود بازگشتم و پرسیدم نکند نوح را فردی #مالدوست میدانند و از این رو سخن او را برنمیتابند، هنوز گرفتار این #پرسش بودم که سخن نوح مرا به خود آورد: قوم من هیچ مال و ثروتی از شما نمیخواهم «وَيَا قَوْمِ لا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مَالًا إِنْ أَجْرِيَ إِلاَّ عَلَى اللّهِ». و من آرام شدم؛ آرامشی که میدانستم، موقت است؛ چراکه سکون و آرامش درونی چیزی نیست که به راحتی به دست آید.
🔻 #میدان شکار وقتی خالی از قوای بازدارنده باشد، شکارچیانی که جز خواسته خویش را نمیبینند، یورش خواهند برد و بار دیگر #میدانِ دل ناامن و ضعیف من، به یورشی دیگر پر تلاطم خواهد شد: نکند مخالفان نوح، بهانههایی سترگ دارند ... هرچه باشند انساناند و منطق و فکر دارند.
🔻 هیچگاه دوست نمیداشتم که #قلبم جولانگاه چنین پرسشهایی باشد؛ اما میدانم #پرسشهایِ قلب یک انسان گاه از روی #ضعف است و گاه از روی #هوس و گاه از روی #جهل؛ و تا به میدان پرسش وارد نشوی، نه منبع آن پرسش دقیق روشن خواهد شد و نه آگاهی بیشتری، نصیبت.
🔻 با گوشه چشمی به نوح کمی از او، با هراس و دلهره فاصله گرفتم، #دلهره از برخورد نوح با من و این که با نزدیکی به مخالفانش، چه چیزی نصیبم خواهد شد. اما نوح #ساکت به من نگاه کرد، گویی با نگاهش به من گفت، جستجوگر حقیقت، از من است و با من است؛ هرچند که در کنارم نباشد.
🔻 از نوح که #فاصله میگرفتم با خود میگفتم: مگر میشود سالها کسانی را به حق دعوت کنی و جز اندکی نپذیرند؟ مگر میشود ... . نمیدانم این چه حسی بود، اما خوب درک میکردم با هر #قدم فاصلهای که از نوح میگرفتم گویی #موجودی دیگر با من همراهتر میشد و این #سؤالات را در ذهنم به تازش در میآورد و من در خود احساس غروری خاص میکردم که گویی تفکراتم جوشش کرده است و من هم برای خود کسی شدهام.
🔻 میان حق و باطل گویی در هروله بودم، نه میخواستم خود را باطل و در باطل ببینم؛ و نه دوست داشتم لذت آن پرسشهای درونی خویش را که دقیق منبع آنها را نمیدانستم، ترک کنم؛ و من بیتوجه به نوح سوی مخالفانش رفتم.
... و سفر ادامه مییابد.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#سفر_عشق
#ابنعربی
👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
🔻 #حیات_معقول یعنی:
عاشق نعمتهای خداوند باشی و عاقلانه از آنها بهره بگیری؛ و این یعنی #شکر؛ که عبد عاشق و عاقل، شاکر خواهد بود؛ همین.
🔻 #امام_هادی عليه السلام فرمود:
💠 اَبْقـُوا النِّعـَمَ بِحُسْنِ مُجـاوَرَتِها وَالْتَمِسوُا الزِيّادَةَ فيها بِالشُّكرِ عَلَيها
💠 نعمتها را با برخـورد درست، باقى نـگه داريـد و با شكر نعمتها اسباب فزونى آنها را فراهم آوريد.
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌺 میلاد امام هادی ع مبارک 🌺
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
🔰 ناراست راستنما (۴)
_________________
🌀 محمد خاتمی:
"وقتی خداوند میگوید «لا اکراه فیالدین»، یعنی در دین خدا که اصل است، زور و اجبار وجود ندارد پس چرا باید در فرع آن زور و تحکم باشد؟"🤔
✅ اما برخی #مغالطات این عبارت:
۱. توجه به معنای اکراهنداشتن: #اکراهپذیر نبودن دین یعنی یا ۱) اساساً ممکن نیست با اکراه دین که هویتی قلبی دارد، در قلب فردی وارد شود؛ و یا ۲) خداوند با اکراه فردی را دیندار نمیکند، زیرا برخلاف اراده حق تعالی در مختاربودن انسان است.
۲. بیتوجهی به معنای دین: دین معانی و مراتب مختلفی دارد که از #باور قلبی تا #عمل و بروز خارجی را در بر میگیرد؛ لذا عدم اکراهپذیری به معنای اول میخورد زیرا قانونپذیر نيست؛ اما در معنای دوم چون قانونپذیر است، لذا اجبارپذیز است.
۳. خلط معنای اجبار و اکراه: به اختصار باید گفت ۱) #اکراه امری است که از سوی قانونگذار و حاکم صورت نمیگیرد اما #اجبار از سوی قانونگذار و حاکم است؛ لذا جنبه قانونپذیری دارد؛ و ۲) در اکراه شخص فاقد اراده نیست اما با تهدید، اراده او مغلوب میشود؛ ولی در اجبار اساساً فرد فاقد اراده است و بايد صددرصد طبق خواست اجبارکننده عمل کند.
✅ توجه: گاه اجبار و اکراه در یک معنا به کار میروند.
۴. عدم جامعنگری: باید جامع به آیات و روایات رجوع کرد و لااقل پاسخ داد که اگر اجباری نیست؛ ثواب و عقاب از چه روست؟
✔️ بدون توجه به این #مغالطات، با قضاوت نادرست، از #حیات_معقول دور خواهیم شد.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#منطق_در_زندگی
#مغالطات_رایج_در_جامعه
https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
🔰 گام به گام با انسان کامل (۱۳)
✍ اصغر آقائی
________________
🌀 گام دوم: با نوح ع (۵): همراهی با مخالفان نوح
🔻به #مخالفان نوح که نزدیکتر شدم. دو گروه بودند؛ عدهای که بیشتر از #سران قوم بودند، پر شرر و داغ سخن میگفتند و گروه دیگر که بیشتر از افراد #طبقات ضعیف جامعه بودند، گوش میدادند؛ اما یک امر #مشترک میان همه آنها بود، #عجیبشمردنِ سخنان نوح. البته نمیدانم سران قوم نیز سخنان نوح برایشان عجیب بود یا خود را به تعجب میزدند تا دیگران سخنان آنها را باور کنند.
🔻 آن قومِ درتعجب فرورفته، با یکدیگر میگفتند: نوح نیز مانند ما #بشری بیش نیست؟ ادعاهای او عجیب است؟ مگر چنین چیزی ممکن است ... . «َقَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن قَوْمِهِ مَا هَذَا إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ». آنان ادامه دادند: نوح تنها فردی قدرتطلب است «يُرِيدُ أَن يَتَفَضَّلَ عَلَيْكُمْ» و اگر خداوند میخواست فرشتگانی را نازل میکرد «وَلَوْ شَاء اللَّهُ لَأَنزَلَ مَلَائِكَةً»؛ او سخنانی عجیب میگوید که پیش از این سابقه ندارد «مَّا سَمِعْنَا بِهَذَا فِي آبَائِنَا الْأَوَّلِينَ». حتما او دیوانه است که چنین سخنانی میگوید او را تا زمانی رها کنید شاید از دیوانگی دست بردارد «إِنْ هُوَ إِلَّا رَجُلٌ بِهِ جِنَّةٌ فَتَرَبَّصُوا بِهِ حَتَّى حِينٍ»
🔻 تمام سخنان آنان همین بود: «نمیشود، قدرتطلب است، دیوانه است و مانند آن»؛ مجموعهای از تهمت و جهل و غرور؛ حق با نوح بود آنان قومی جاهل بودند «وَلَكِنِّيَ أَرَاكُمْ قَوْمًا تَجْهَلُونَ»
🔻سخنان قوم نوح من را یاد چند روز پیش انداخت. کنار صخرهای بلند ایستاده بودم و به این #سفر خویش در طول تاریخ و همراهی با #انسان_کامل میاندیشیدم که عاقبتش چه خواهد بود؛ که محاجّه همیشگی نوح با قومش مرا به خود آورد.
🔻 نوح میگفت: آیا تعجب میکنید که ذکری از سوی پروردگارتان بر فردی از شما نازل شود «أَوَعَجِبْتُمْ أَن جَاءكُمْ ذِكْرٌ مِّن رَّبِّكُمْ عَلَى رَجُلٍ مِّنكُمْ».
🔻من هم راستش آن موقع تا حدی به مخالفان حق داده بودم؛ اما گویی نوح در ادامه پاسخ من و امثال من را داد. او گفت: آمدن این «ذکر» از آن جهت است که شما را انذار کند، شاید اهل تقوا شده، مورد رحمت قرار گیرید «لِيُنذِرَكُمْ وَلِتَتَّقُواْ وَلَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ».
🔻در غوغای درونم، پاسخ حق واضح بود و آن اینکه مگر میشود فردی که نه #مالدوست است و نه در پی موقعیت، بیخود ادعایی کند که خود را در چنین دردسرهای بیشماری قرار دهد. به ویژه آنکه او ادعای خاصی هم ندارد، نه میگوید خزائن حق تعالی و غیب او نزد من است و نه آنکه فرشتهای هستم که شما را نمیفهمم. او تنها انذاردهنده بود، همین.
«وَلاَ أَقُولُ لَكُُمْ عِندِي خَزَآئِنُ اللّهِ وَلاَ أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَلاَ أَقُولُ إِنِّي مَلَكٌ».
🔻من که گویی کم کم آرام میشدم و یقین مییافتم حق با نوح است؛ با #تهدیدات دوباره نوح توسط قوم جاهلش، مطمئن شدم که تمام حق با نوح است؛ زیرا هیچگاه فرد منطقی و حقطلب، در برابر یک فرد بیسلاح که تنها سخن حق میگوید، دست به خشونت و تهدید نمیزند؛ اما قوم نوح باز چون گذشته تهدیدات خویش را تکرار کردند: ای نوح اگر دست برنداری، سنگسار خواهی شد. «قَالُوا لَئِن لَّمْ تَنتَهِ يَا نُوحُ لَتَكُونَنَّ مِنَ الْمَرْجُومِينَ».
🔻و نوح نیز در مقابل این تهدید، #عبارتی پرتکرار در کلامش را بیان کرد: «قومِ من». آنقدر این عبارت در زبان نوح تکرار شده بود، که من نمیدانستم چه کنم و چه گویم؛ گاه حرصم میگرفت و خودخوری میکردم؛ آخر این چه قومی است که تو داری؛ و پشت سر هم قومِ من، قومِ من، میگویی؟! آخر این میزان محبت و دلسوزی از چه روست؟!
🔻نوح در پی آن عبارت پر مهر، گفت: خدایا قوم من مرا تکذیب کردند. «قَالَ رَبِّ إِنَّ قَوْمِي كَذَّبُونِ». گویی نوح باز تمام اشکال را به خود بازمیگرداند.
... و سفر ادامه مییابد.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#سفر_عشق
#ابنعربی
👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
🔰 گام به گام با انسان کامل (۱۴)
✍ اصغر آقائی
________________
🌀 گام دوم: با نوح ع (۶): بازگشت دوباره
🔻 آنقدر #تهدیدهای یکسویه قوم نوح فراوان بود که تمام وجود و قلبم سخن نوح را تکرار کرد که ای قوم شما را جز افرادی جاهل نمیبینم «وَلَكِنِّيَ أَرَاكُمْ قَوْمًا تَجْهَلُونَ»
🔻نشانههای #جهل در آن قوم نگونبخت را فراوان میدیدم و جاهل وقتی تاب مقاومت در برابر استدلال را ندارد، از روی #تکبر خانمانسوز، نابودی خویش را میطلبد و آنان نیز گفتند: ای نوح بسیار با ما جدال کردی، عذابی که به ما وعده میدهی بیاور اگر راست میگویی. «قَالُواْ يَا نُوحُ قَدْ جَادَلْتَنَا فَأَكْثَرْتَ جِدَالَنَا فَأْتَنِا بِمَا تَعِدُنَا إِن كُنتَ مِنَ الصَّادِقِينَ»
🔻و در این میان #نوح که حاضر نبود نه از مأموریت خویش و نه به خاطر آن قوم جاهل، از اندکمؤمنان اطراف خود دست بردارد «وَمَا أَنَاْ بِطَارِدِ الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّهُم مُّلاَقُو رَبِّهِمْ » که هر دو را چون دُرّی گرانبها میدید و دستبرداشتن از آنها را #ظلمی بزرگ میدانست «وَلاَ أَقُولُ لِلَّذِينَ تَزْدَرِي أَعْيُنُكُمْ لَن يُؤْتِيَهُمُ اللّهُ خَيْرًا اللّهُ أَعْلَمُ بِمَا فِي أَنفُسِهِمْ إِنِّي إِذًا لَّمِنَ الظَّالِمِينَ»
🔻من که از #دورشدنِ خویش از نوح به اسم #تفکر، در رنج بودم، به کناری رفتم تا ببینم نوح با این خواسته آن متکبران که حاضر بودند نابود شوند اما سخن حق را نشنوند، چه رفتاری خواهد کرد. قلبم به تپش افتاده بود. فضای سنگین سکوت همه جا را گرفته بود، و گویی همه منتظر نوح بودند. مؤمنان از یک سو، نگران؛ و دیگران با نگاهی پر تکبر و گران، منتظر بودند.
🔻نوح به سخن آمد؛ اما این بار نیز که هرچند با همان عبارت پر از دلسوزیِ «قوم من» شروع شد، اما در کنار این عطوفت تهدیدی لطیف دیده میشد. نوح گفت: قوم من اگر جایگاه وعظ و دعوت به حق من برای شما سنگین است، من به خدای خویش توکل میکنم و شما و آن بتها و شریکانِ باطل، هر آنچه میتوانید انجام دهید و هر حیلهای که میتوانید به کار بندید. «وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ نُوحٍ إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ يَا قَوْمِ إِن كَانَ كَبُرَ عَلَيْكُم مَّقَامِي وَتَذْكِيرِي بِآيَاتِ اللّهِ فَعَلَى اللّهِ تَوَكَّلْتُ فَأَجْمِعُواْ أَمْرَكُمْ وَشُرَكَاءكُمْ ثُمَّ لاَ يَكُنْ أَمْرُكُمْ عَلَيْكُمْ غُمَّةً ثُمَّ اقْضُواْ إِلَيَّ وَلاَ تُنظِرُونِ»
🔻این سخنان او بر یقین من افزود که #دلسوزی نوح و تواضع او از روی #ضعف نبود که #انسان_کامل، حتی در اوج تنهایی نیز هیچگاه ضعیف نیست؛ زیرا با حق است و حق با او. و نوح، با صلابت، روی از قوم خویش برگرداند و #دست به آسمان گشود.
🔻او گفت: خدایا هر آنچه توانستم کردم و از آنها جز استکبار و دوری و اصرار بر باطل ندیدم «وَإِنِّي كُلَّمَا دَعَوْتُهُمْ لِتَغْفِرَ لَهُمْ جَعَلُوا أَصَابِعَهُمْ فِي آذَانِهِمْ وَاسْتَغْشَوْا ثِيَابَهُمْ وَأَصَرُّوا وَاسْتَكْبَرُوا اسْتِكْبَارًا*ثُمَّ إِنِّي دَعَوْتُهُمْ جِهَارًا*ثُمَّ إِنِّي أَعْلَنتُ لَهُمْ وَأَسْرَرْتُ لَهُمْ إِسْرَارًا» خدایا به آنها گفتم، هر آنچه کردهاید، بازگردید که خداوند بسیار آمرزنده است «فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا*يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَارًا»
🔻ناگاه به یاد #دعاهای پیشین نوح افتادم که مجموعهای از تواضع و مهر و شکوه بود و گویی باز قصه دعوت نوح و انکار قوم ادامه خواهد داشت. در این اندیشه بودم که ناگاه دعای پر صلابت نوح را شنیدم: بارخدایا از این کافرین هیچ جنبدهای را باقی مگذار «وَقَالَ نُوحٌ رَّبِّ لَا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْكَافِرِينَ دَيَّارًا»
🔻آنقدر نوح با دلسوزی و تواضع و صبر با این قوم لجوج برخورد کرده بود که باورم نمیشد؛ اما نوح بود که #دعا میکرد و #نفرین انسان کامل، خانمانسوز است.
🔻و دانستم عذابی در راه است؛ و من از این که دوباره به آغوش انسان کامل بازگشتهام، خوشحال بودم.
... و سفر ادامه دارد.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#سفر_عشق
#ابنعربی
👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 #حیات_معقول یعنی:
✔️بدل و اصل رو از هم شناختن؛
✔️راست و ناراست رو از هم تشخیصدادن؛
✔️روش شیطان و شیطانصفتان رو فهمیدن
🔻 و شیطان و شیطانصفتان: ۱) واقعیت را نمیگویند؛ ۲) آن را آنگونه که هست جلوه نمیدهند؛ ۳) ناراستیها و کژیها و گناهان را با شیوههای مختلفی چون دروغ و دلسوزجلوهدادن خود و تغییر واژهها و مانند آن، زیبا جلوه میدهند؛ و ... ؛ ۴) در نهایت پشت انسان را خالی میکنند و تنها و بیکس رهایت میکنند.
🔻 و خداوند فرمود:
💠 وَإِذْ زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ أَعْمَالَهُمْ وَقَالَ لَا غَالِبَ لَكُمُ الْيَوْمَ مِنَ النَّاسِ وَإِنِّي جَارٌ لَكُمْ ۖ فَلَمَّا تَرَاءَتِ الْفِئَتَانِ نَكَصَ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ وَقَالَ إِنِّي بَرِيءٌ مِنْكُمْ إِنِّي أَرَىٰ مَا لَا تَرَوْنَ إِنِّي أَخَافُ اللَّهَ ۚ وَاللَّهُ شَدِيدُ الْعِقَابِ.
💠و (یاد آر) آن گاه که شیطان کردار (زشت) آنان را در نظرشان زیبا نمود و گفت: امروز احدی از مردم بر شما غالب نخواهد گشت و من هنگام سختی یار و فریادرس شما خواهم بود (و بدین سخنان کفار قریش را مغرور کرد) تا آنگاه که دو سپاه (اسلام و کفر) روبرو شدند شیطان پای به فرار گذاشت و گفت که من از شما بیزارم، من قوایی (از فرشتگان آسمان) میبینم که شما نمیبینید و من از خدا میترسم، و عقاب خداوند بسیار سخت است.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
🔻 #حیات_معقول یعنی:
✔️ شناخت #فتنهها و شناخت اهم از مهم؛
✔️شناخت حیلههای دشمن و #بازینکردن در زمین او؛
✔️ و شناخت #مسائل بنیادین از مسائل غیر اساسی.
🔻 لذا #امام_هادی عليه السلام در #نامهای شیعیان را از #ورود و بحث درباره #مسئله #حدوث_و_قدم قرآن، که در آن زمان اختلافات و فتنههای فراوانی با دخالت حاکمان جور و دانشمندان زمانناشناس و غیر آگاه و یا وابسته به دستگاه حکومت جور، ایجاد کرده بود، #برحذر داشتند. ایشان نوشتند:
💠 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ عَصَمَنَا اللَّهُ وَ إِيَّاكَ مِنَ الْفِتْنَةِ ... نَرَى أَنَّ الْجِدَالَ فِي الْقُرْآنِ بِدْعَةٌ اشْتَرَكَ فِيهَا السَّائِلُ وَ الْمُجِيبُ فَيَتَعَاطَى السَّائِلُ مَا لَيْسَ لَهُ وَ يَتَكَلَّفُ الْمُجِيبُ مَا لَيْسَ عَلَيْهِ
💠 خداوند ما و تو را از ابتلای در فتنه بر حذر دارد! اگر خود را از آن دو نگاه داری، نعمتی را بزرگ داشتهای وگرنه به هلاکت خواهی افتاد. به عقیده ما جدال و گفتگو درباره قرآن بدعت است و در گناه و مسئولیت آثار زشت ناشی از آن، سؤال کننده و جواب دهنده هر دو شریکند؛ زیرا سؤال کننده بی جهت درباره آنچه که بر عهده اش نیست، می پرسد و جواب دهنده را بدون هیچ دلیلی درباره چیزی که به پاسخش مکلف نیست به زحمت می اندازد.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
وقتی در آرامش کودکیات؛
فارغ از سختیهای مسیر،
به آینده مینگری؛
درخشش چشمانت، از آیندهای که در ذهنت ساختهای
هر بینندهای را به وجد میآورد؛
و تو دست در دستِ خیالت
به کوچه پسکوچههای آیندهی خودساختهات رهسپار میشوی
و من نگران، امّا پر شور در پیات رهسپار میشوم؛
تا با هر زمینخوردن و یاعلی گفتن و بلند شدنت، لطف مولا را بدرقه راهت کنم؛
و خیالم را با خیال کودکانهات؛
طراوتی دیگر بخشم؛
و تنها با دو دست بهآسمان افراشتهام؛
قلبم را، روحم را؛
به مدد طلب کنم
و با تمام وجود بگویم:
*حق به همرات، تمام قلب و روحم*
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
🔻 #حیات_معقول یعنی:
✔️ عشق به تمام فضائل؛
✔️ عشق به تمام ولایت؛
✔️ عشق به تمام عقل؛
✅ و تمام اینها در نام #امیرالمؤمنین روحی لتراب مقدمه الفداء جمع است؛
✔️ پس حیات معقول یعنی #عشق به علی بن ابیطالب عليه السلام
🔻 و این عشق، نفرتی با خود همراه خواهد داشت که عشق بدون #نفرت؛ نه عشق است و نه عقل؛ تنها #هوس است؛ هوسی که جهت مثبت و منفی آن را #معشوق تعیین نمیکند، بلکه #خودخواهی فرد تعیین میکند؛ و چنین عاشقی، #حبّ و #بغضهای او نیز سرشار از #غرور و #تکبر خواهد بود؛ حتی اگر #هیاتی باشد؛ و این عشق نه خودسوز است و نه خودساز؛ بلکه سازی خودساخته است که تنها هوس را کوک میکند؛
🔻 و #لعنِ هرجایی، و هرکسی را لعنکردن، ثمره این عشق غیر معقول است، و ثمره هر چیزی شبیه خود اوست، پس لعنی که از عشق ریشهدوانده در تکبر، نشأت میگیرد، جز دوری از حق و ایجاد نفرت ناساز و ناحق ثمری ندارد؛ که لعن حق، محورش ولایت است نه خود؛ لذا روشمند است.
🔻لذاست که #امام_هادی عليه السلام در زیارت #غدیریه فرمود:
💠 فَلَعَنَ اللّٰهُ جاحِدَ وِلايَتِكَ بَعْدَ الْإِقْرارِ، وَناكِثَ عَهْدِكَ بَعْدَ الْمِيثَاقِ،
💠 پس خداوند منکران ولایت تو را پس از اقرار و عهدشکنان تو را پس بستن آن، لعن کند.
🔻 پس #حیات_معقول در یک جمله یعنی #عشق_و_عقل؛ و نشانه این عشق و عقل دو چیز است: ۱) ثمره بنیادین آنها #ولایت است و ۲) ثمره ثانوی آنها #حب تمام انسانهاست؛ و فقط #لعن منکرانِ آگاهِ عشق و عقل (یعنی #ولایت).
اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
🔰 ناراست راستنما (۵)
✍ اصغر آقائی
_________________
🌀 کسی گفت:
"آنچه برای خود میپسندیم باید برای دیگران هم بپسندیم.
آزادی بیان در مسائل اعتقادی حد نداره. یعنی قرآن و روایات ما، که کلام خدا و معصومین مد نظر ما هستن، از مشرکین (آتئیستها) تا باورمندان به تثلیث تا حتی بسیاری از منافقینی که مقدسات مسلمانانِ غیر شیعه هستن رو لعن میکنه.
این حق و آزادی برای دیگران هم وجود داره که از ما و عقايد و مقدساتمون بیزار باشن. ما این اهانتهاشون مثل سوزاندن قرآن یا سل اهل بیت رو محکوم میکنیم ولی نمیتونیم بگیم چرا اونها این باور رو دارن! همانطور که به اونها ربطی نداره چرا ما باورمون برائت از اونها و باورهاشونه"🤔
✅ اما برخی #مغالطات این عبارت:
✔️ ۱. مطلقانگاری واژگان: مقصود از "آنچه" برای خود میپسندیم، مطلق نیست تا هر توهینی را با آن توجیه کنیم.
✔️ ۲. معنانکردن واژگان: #آزادی_بیان، به معنای هر آنچه میخواهی بگو نیست، تا بیحد باشد.
(درباره معنای حدداشتن و نداشتن سخن خواهم گفت)
✔️ ۳. فهم نادرست از تعالیم دینی: گوینده و نگارنده این متن، فهمی بسیار عوامانه از #لعن دارد؛ در حالی که برای فهم لعن باید مسائل متعددی را مد نظر قرار داد؛ اما به اجمال متعلق لعن کسانی هستند که آگاهانه با اصول اسلام دشمنی میکنند؛ لذا لعن به معنای بیزاری از هر مخالف و یا فردی که متدین به اسلام نیست.
🔻 بدون توجه به این #مغالطات از #حیات_معقول دور شده، خواسته یا ناخواسته دچار #قضاوت نادرست میشویم.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#منطق_در_زندگی
#مغالطات_رایج_در_جامعه
https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
🔰 ناراست راستنما (۶): حدداشتن با نداشتن آزادی بیان
✍ اصغر آقائی
_________________
🔻برخی چنان آگاهانه یا ناآگاهانه شیفته واژه #آزادی_بیان شدهاند که هر توهین به اعتقاد دیگران را با آن توجیه میکنن.
🔻 اما پرسش اساسی این است که آیا حقیقتا آزادی بیان حد و حدودی ندارد؟🤔
🔻 برای پاسخ به این پرسش باید ابتدا این پرسش پاسخداده شود که اساساً چه چیز یا چیزهای یک شیئ یا مفهوم را، محدود میکند؟
🔻 در پاسخ اجمالی باید گفت: عناوین هر فردی، برای او و مفاهیم مورد استفاده او حد ایجاد میکنند. مثلا فردی #معلم_مسلمان است، لااقل سه عنوان #انسانبودن، #معلمبودن و #مسلمانبودن، او و واژگان مورد استعمالش را قید و حد میزند.
🔻 با توجه به #مثال فوق: اگر این معلم هرچند باید در کلام خود #آزادی_بیان داشته باشد؛ اما: مثلا ۱) با توجه به هر سه عنوان، نباید اهل #توهین باشد؛ ۲) با توجه به معلمبودن، باید در حیطه درسی و علمی خویش سخن گوید؛ و ۳) با توجه به مسلمانبودن باید اسلام را دقیق بشناسد و درست رفتار کند؛
🔻 لذا این معلم نمیتواند به اسم آزادی بیان، هر سخنی را درباره هر موضوعی و به هر نحوی بیان کند.
🔻 مثال دیگر: اگر کسی مدعی شود به هیچ دینی اعتقاد ندارد و #آتئیست مطلق است، این فرد هم به دلیل #انسانبودن نمیتواند به عقاید دیگران توهین کند؛ بلکه باید به دلیل آنکه هر انسانی باید #عقل و به تبع آن #ادب داشته باشد، لذا باید روشمند پرسشگری داشته باشد و پاسخها را روشمند نقد کند؛ و اگر پاسخی را نپدیرفت، توهین را در پیش نگیرد.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
🔰 معنای لعن (پاسخ اجمالی)
✍ اصغر آقائی
_______________
◀️ با توجه به نزدیکی ایام عزاداری محرم و با توجه به سوءاستفاده آگاهانه یا از روی جهل برخی از آموزه لعن (مانند آنچه برخی فوتبالیستها در همین اواخر ابراز کردند)، فهم این آموزه بسیار مهم است؛ لذا عرض میشود:
🔻 از استعمالات فراوان قرآنی و روایی برمیآید مبنای اساسی #کفر، #عناد و انکار و جحد آگاهانه است.
🔻 و انکار گاه در بالاترین مصادیق آن چون انکار #ولایت اهل بیت علیهم السلام بروز مییابد و گاه به تعبیر روایات در کمترین مرتبه الحاد که #کبر و غرور است بروز مییابد.
🔻و از میان این دو، کفر و عناد با #ربوبیت و ولایت الهی، مصداق لعن الهی است؛ لذا تنها هر آنچه که مستقیم انکار آگاهانه ربوبیت الهی باشد؛ و یا آنکه غیر مستقیم به آن برسد مانند انکار آگاهانه ولایت پیامبر ص، مستحق لعن است.
✅ بنابراین هیچ فردی استحقاق لعن را ندارد مگر آنکه آگاهانه و در شرایط عادی، مسئلهای بنیادین را انکار کند.
💢 برای پاسخ تفصیلی رجوع کنید به:
https://eitaa.com/hayatemaqul/329
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
🔰 معنای لعن (پاسخ تفصیلی)
✍ اصغر آقائی
_________________
◀️ با توجه به نزدیکی ایام عزاداری محرم و با توجه به سوءاستفاده آگاهانه یا از روی جهل برخی از آموزه لعن (مانند آنچه برخی فوتبالیستها در همین اواخر ابراز کردند)، فهم این آموزه بسیار مهم است؛ لذا عرض میشود:
🔻 موارد مختلفی که در قرآن #کافران را بیان کرده است، اوصاف و مسائلی را بیان کرده است که:
✔️ یا تصریح به #عناد است در برخی آیات: أَلْقِيَا فِي جَهَنَّمَ كُلَّ كَفَّارٍ عَنِيدٍ (ق/24)؛
✔️ و یا اوصاف و صفاتی را بیان میکند که نتیجه عناد است؛ مانند صدّ عن السبیل: إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ لِيَصُدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّه
🔻 در احادیث نیز درباره کفر از #جهات مختلفی چون عوامل، ارکان و تعریف کفر و مانند آن سخن گفته شده است. که به تعبیر امام باقر علیه السلام معیار اصلی آن «انکار و جحد» است.
💠 امام باقر علیه السلام فرمود: كلُّ شَيءٍ يَجُرُّهُ الإنكارُ و الجُحودُ فهُو الكُفرُ: هر آنچه که انکار و جحود عامل آن میباشد، کفر است.
💠 در روایتی نیز امام صادق علیه السلام وجوه کفر در قرآن را در پنج مورد بیان میکنند:
🔸 - کفر جحود که خود دو قسم است:
✔️ ۱. جحد و انکار ربوبیت الهی: مانند: «إنَّ الذينَ كَفَرُوا سَواءٌ علَيهِم ءَ أنْذَرْتَهُم أمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لا يُؤْمِنُونَ» يَعني بِتَوحيدِ اللّه ِ تعالى
✔️ ۲. جحد و انکار معرفتی و آن این است که آنچه میداند حق است را انکار کند؛ مانند: «و كانُوا مِن قَبلُ يَستَفْتِحُونَ علَى الّذينَ كَفَرُوا فلَمّا جاءَهُم ما عَرَفُوا كَفَرُوا بهِ فَلَعنَةُ اللّه ِ علَى الكافِرِينَ»
🔸 - کفر به دلیل ترک اوامر الهی: فَتُؤمِنُونَ بِبَعْضِ الكِتابِ و تَكْفُرُونَ (که در این تکفیر از ایمان طبق روایت خارج نشدهاند؛ هرچند این ایمان مقبول نیست)
🔸 - کفر برائت از کافران و عقائدشان؛ مانند: «إنّي كَفَرْتُ بما أشْرَكْتُمونِ مِن قَبْلُ»
🔸 - کفر نعمتها: مانند: «لِئنْ شَكَرْتُم لَأزِيدَنَّكُم و لَئنْ كَفَرْتُم إنَّ عَذابِي لَشديدٌ»
که در این پنج قسم ۳ مورد آن محل بحث است که در هر سه مورد جحد و عناد است؛ و علم و آگاهی نسبت به متعلق انکار، امری مسلّم در جحد و عنادی است که مستحق لعن است.
🔻لذاست که #امام_هادی عليه السلام در زیارت #غدیریه فرمود:
💠 فَلَعَنَ اللّٰهُ جاحِدَ وِلايَتِكَ بَعْدَ الْإِقْرارِ، وَناكِثَ عَهْدِكَ بَعْدَ الْمِيثَاقِ،
💠 پس خداوند منکران ولایت تو را پس از اقرار و عهدشکنان تو را پس بستن آن، لعن کند.
💢 نتیجهگیری:
🔻 از استعمالات فراوان قرآن و روایی بر میآید مبنای اساسی کفر عناد و انکار و جحد است که گاه در بالاترین مصادیق آن چون انکار ولایت اهل بیت علیهم السلام بروز مییابد و گاه به تعبیر روایات در کمترین مرتبه الحاد که کبر و غرور است بروز مییابد؛ و از میان این دو کفر و عناد با ربوبیت و ولایت الهی، مصداق لعن الهی است.
🔻 چند نکته پایانی:
✔️ - لعن الهی یعنی دورکردن از رحمت خویش، و این مختص کسی است که با عناد خویش، خود را از دایره #ایمان، که همان دایره رحمت حق است، دور کرده است؛ و چنین شخصی مستحق این دوری است.
✔️ - #لعن پیامبر ص در مواردی که به گناهان تعلق گرفته است، از باب بیان #شدّت قبح آن گناه است؛ زیرا از طرفی مسلمان مستحق لعن نیست؛ و از طرفی از ما خواسته شده نسبت به گناهکار مؤمن ترحم داشته باشیم و لعن با این ترحم نمیسازد؛
✔️ - آموزه لعن اساسا برای #شناخت خط ولایت است؛ نه صرفا یک احساس نفرت؛
✔️ - اگر کسی خطاهای بسیار بزرگی هم کرده است، که حتی اگر نزدیک کفر شده باشد، چون ما نمیدانیم مثلاً در ساعات آخر عمر این افراد بر آنها چه گذشته است، لذا به حکم عقل باید احتیاط کرد و از لعن آنان خودداری نمود؛ و تنها وظیفه ما، نقد اعمال و گفتارهای آنان است.
✔️- لعن تمام افراد، چه مسلمان فاسق و چه مخالف مانند مسیحیان، به هیچ عنوان جایز نیست مگر آنکه بدانیم آگاهانه و عامدانه، مسائل بنیادین اسلام را انکار میکنند؛ نه از روی جهل و یا غلبه احساساتی مانند خشم و عصبانیت.
✔️- اگر لعن هیچ ثمری نداشت، لااقل از #لعن_علنی خودداری کنیم.
✅ با توجه به آنچه بیان شد: #حیات_معقول حکم میکند: ۱) همه انسانها را دوست بداریم چون مخلوق خداوند هستند و ۲) به همه آنها محبت بورزیم و ۳) در صورت نیاز به لعن و #ثمربخش بودنِ آن، تنها منکر آگاه را در شرایط خاص لعن کنیم.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255