🔰 سیری در غزلهای حافظ
___________
#غزل_۱
🔻تمام این غزل را میتوان در بیت اول یعنی "عشق آسان نمود اوّل ولی افتاد مشکلها" خلاصه نمود.
🔺حافظ در مجموع در این هفت بیت به ترتیب نکات زیر را در راستای همان موضوع کلی غزل، بیان میکند: ۱) مسیر عشق و سلوک #مشکلات فراوانی دارد؛ و اوّلین مشکل آن ۲) توجّه به خود آیات و کَثَرات دنیا است، نه آفرينندهی آیات؛ لذا باید ۳) به نشانهها و جَرَسهایی که ما را به کوچ و جدایی از مظاهر و توجّه به حقّ توجّه میدهند گوش فراداد؛ و ۴) راه و رسم آن، سجّادهی عبودیت است؛ ولی ۵) در عبودیت با موانع متعددی مواجه خواهیم شد؛ که ۶) مهمترین مانع #خودکامگی و استکبار است و ۷) راه جداشدن از خودکامگی، رهاکردن دنیا و #حضور مدام در محضر حق است.
○○○○○○○○○○
پ.ن: شرح برخی کلمات و عبارتها:
🔹 اَلا یا اَیُّهَا السّاقی اَدِرْ کَأسَاً و ناوِلْها: ای محبوب پیالهای بیاور و بگردان و بنوشان
🔹 طرّهگشادن: بازکردن موها. کنایه از خلق جهان و مظاهر الهی
🔹 جعد مُشکین: موهای تابخوردهی عطراگین
🔹 چه خون افتاد در دلها: این طرّه گشاده و افشانده (یعنی مخلوقات و مظاهر خلقشده)، بوی محبوب (خدا) را میدهند. از آنجا که انسانها ذاتاً در پیِ آن معشوق ازل هستند، ولی تنها به بوی معشوقِ گسترده در این مظاهر، اکتفا کرده، با مشکلاتی چون عدم آرامش مواجه شدهاند؛ آرامشی که تنها در رسیدن به خداوند حاصل میشود.
🔹مَتٰی ما تَلْقَ مَنْ تَهْویٰ دَعِ الدُّنْیا و اَهْمِلْها: اگر ملاقات آن که هوای او در دل داری میخواهی، دنیا را رها کن.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#دیوان_حافظ
#حافظ
🆔 @hayatemaqul
🔰 حمله به اسرائیل
✍ اصغر آقائی
________________
🔻پس از جمله #رژیم_صهیونیستی به #کنسولگری ایران در دمشق عدّهای معتقدند #ایران باید #مستقیم وارد #معرکه نبرد شود.
🔻 این افراد استدلالهای مختلفی دارند که شاید شاخصترین آن این است که مدعی هستند #حمله_به_سفارت ایران در حکم حمله به کشور است.
🔻بابد توجه داشت جزوکشور محسوبشدنِ سفارتخانهها، بدین معنا نیست که سفارت ملحق به خاک کشور متبوعشان است؛ بلکه میتوانند داخل سفارتخانه طبق قوانین کشور متبوع خود عمل کنند.
🔻 با گذر از نکتهی پیشگفته معتقدان به حمله، و #منتقدان عملکرد #شورای_عالی_امنیت_ملی، و مسئولین مرتبط با مسئله باید پاسخ سؤالاتی مختلفی را بدهند؛ مانند: ۱) مگه تا الان ايران به #صورتهای مختلف به دشمن صهیونیستی، #ضربه نمیزده است؟ ۲) قرار به زدن باشد، کجا را بزند؟ تلآویو را؟ حیفا را ... کجا را؟
🔻 در کنار سؤالات فوق باید توجّه کرد اگر قرار باشد در هر مسئلهای مسئولین بر خلاف نگاه ما کاری کنند، به بیعرضگی و غیره، متهم شوند؛ چگونه است دیگرانی اشخاص یا دولتهایی رو با همین ادله، نقد میکنند را برنمیتابیم؟ و آنان را به ضد نظامبودن و مانند آن متهم میکنیم؟
🔻با توجه به نکته پیشگفته، پس باید سراغ معیاری صحیح رفت مانند #قانون. در کنار قانون اگر قرار است بر اساس اندیشه و سخنان #رهبری #حمله را توجیه کنیم؛ باید رهبری سخنانی صریح در مسئله بیان کرده باشند که ظاهراً تصریحی وجود ندارد و برخی سخنان وی در مسئله نیز مجمل است و باید توسط شخص ایشان و یا مسئولین مستقیم مرتبط یا مسئله #تبیین شود. برخی سخنان وی مثلا اگر از رژیم صهیونیستی غلطی سر بزند #حیفا و #تلآویو رو با خاک یکسان خواهیم کرد. و یا اینکه فرمودند این رژیم زبان زور را میفهمد؟ اینها سخنانی است که نیاز به تفسیر دارد. به ویژه باید توجه کنیم که ایشون از عملکرد سپاه و شورای عالی امنیت ملی ابراز نارضایتی نکرده است. لذا مسئله #مشتبه است که رهبری با حمله مستقیم ایران در زمان حاضر موافق است یا خیر.
🔻بنابر آنچه بیان شد باید به شورای عالی امنیت ملی #اعتماد کنیم که #رهبری هم #نماینده دارد و تحلیلهایی بر اساس #اطلاعات_ناقص و محدود نکنیم؛ به ویژه اینکه ما نمیدانیم بین #نیروهای_مقاوت چه تقسیم کاری شده است و اینکه مثلا #حماس تصریح میکند ایران در همین چند ماه گذشته بسیار از #غزه و مقاومت حمایت کرده است، لکن الان امکان رسانهای شدن ندارد.
🔻از سوی دیگر بسیاری اذعان دارند #محور_اصلی مقاومت ایران است و در حقیقت ایران است که در جبهه نبرد بر دشمن ضربه میزند.
🔻از سوی دیگر ما نمیدانیم چه کارهای بنیادینی در سوریه و غیره در حال انجام است. به عنوان مثال چه کسی حدس میزد حوثیها تا این مقدار پیش رفت در موشک و پهباد داشته باشند. یا مثلا #مقاومت_عراق با #پهباد، بندر #ایلات را میزند؛ کاری که بسیار عجیب به نظر میرسید.
🔻 شب گذشته معترضان تجمع کردند و کاری ندارم درست بود یا خیر و مجوز باید گرفته بشه یا خیر؛ اگر از عدّهای از کسانی که #همفکر شما نیستند، تجمع کنند با این عنوان که رفتار ایران با #آمریکا #ضد_امنيت کشور است و به این باور داشته باشند که مثلا رفتار و #تحریک #نیروهای_نیابتی سبب کشتهشدن نیروهای خودی شده است؛ آیا شما نمیگفتید ببینید چه بر سر مملکت عدهای #غربگرا جمع شدند و اعتراض میکنند، آقای #نیروی_انتظامی چرا جمعشون نمیکنید؟ مجوزشون کجاست؟ و...
▫️ دقت کنید نمیگویم فکر آنها صحیح است؛ بلکه عرض میکنم اگر آنان عامل این اتفاقات رو هم #اسرائیل و هم حضور #نیروهای_سپاه تو سوریه بدونند و بگویند #کنسولگری هم در #جبهه_ایران ضدّ اسرائیل فعالیت میکند پس اسرائیل میتواند آنها را به عنوان #نیروی_متخاصم هدف قرار دهد؛ لذا باید اشتباهات نیروهای خودی را هم پذیرفت.
🔺 آیا این رو شما برخواهید تابید؟
🔻پس خلاصه کار را به #نیروهای_امنیتی بسپاریم. و سریع #قضاوت نکنیم. ما به رهبری و شورای عالی امنیت ملی و مسئولان عالی #اعتماد داریم.
✔️ اگر #وظیفه ما حمله مستقیم به اسرائیل است، این را رهبری باید صریح بگویند و اگر صریح نمیگویند و کار رو به فهم و تصميم شورای عالي امنیت ملی واگذار میکنند، پس باید اعتماد کرد و وظیفهای نداریم.
✔️ پس نباید صحنه جنگ رو با غیبتکردن دانشجویان و یا لاتبازی در کوچه و مانند آن تشبیه کرد و بگویم همچنانکه در این موارد با دانشجویی که غیبت بسیار دارد و یا با آن لات ، برخورد جدی نشود، پرروتر میشوند؛ اینجا هم مانند آن، اگر مستقیم نزنیم پر رو میشوند. این تحلیل و قیاس اشتباه است.
موفق باشید
🟢 سخن آخر:
به می سجّاده رنگین کُن گَرَت پیرِ مُغان گوید
که سالِک بیخبر نَبْوَد ز راه و رسمِ منزلها
شبِ تاریک و بیمِ موج و گِردابی چنین هایل
کجا دانند حالِ ما سبکبارانِ ساحلها
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🔰 سیری در غزلهای حافظ
_____________
#غزل_۲
🔻عنوان کلی این غزل را میتوان «#مصلحتستیزی» دانست.
🔺#حافظ در ابیات هشتگانه این غزل، نکاتی درباره این عنوان کلی بیان میکند: ۱) #سالک بهدور از #مصلحتاندیشیهای #خودخواهانه است؛ صفتی که ۲) برخی یا بسیاری از اهل #ظاهر_شریعت، بدان متبلا هستند؛ بنابراین سالک از آنان مأیوسانه جداشده، #خلوتگاهی، برای آسودگی از این خودخواهیها میجوید. ۳) حافظ تاکید میکند #رندی، با #ظاهرگرایی نمیسازد. او ۴) این افراد ظاهربسند را #دلمرده میداند؛ چراکه در دنیا تنها به مظاهر یار توجه کرده، گرفتار #کثرت و تفرقه شدهاند، و از حقیقت #وصال و
#وحدتِ #جمال_یار دور شده، آن را نمیطلبند. وی ۵) #راه_علاج را #تسلیم در برابر معشوق میداند؛ و چنین سلوکی ۶) به تابِ #عتاب یار را نیاز دارد نه #عاقبتاندیشی منفعتطلبانه؛ و این یعنی ۷) ورود در ذیل #تجلیّات_جلالی خداوند، یا همان #عتاب؛ که این ورود در کنار ذوق و شوق سالک، ۸) هیچ قرار و خوابی برای او باقی نمیگذارد.
○○○○○○○○○○○○
پ. ن: شرح برخی واژگان و عبارتها:
🔹سالوس: ریا، تزویر
🔹رند: زیرک و خطرپذیر
🔹چراغ مرده: تشبیه اهل ظاهر به چراغی که هیچ نوری ندارد، زیرا که از لبّ و حقیقت دین فاصله دارند.
🔹کُحل: سرمه
🔹زَنَخدان: چانه
🔹سیب زنخدان: چاله چانه که شاعر آن را به سیب تشیبه کرده است.
🔸 تجلیّات جلالی و جمالی: مظاهری چون شرور و سختیها را تجلیّات جلالی، و مظاهری چون نعمتها و لطفها را تجلیّات جمالی خداوند گویند. البته تمام تجلیّات حق #رحمانی است.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#دیوان_حافظ
#حافظ
🆔 @hayatemaqul
🔰رهبری و امر به معروف و نهی از منکر در مسئله حجاب
✍ اصغر آقائی
______________________
🔘 برای تبیین دیدگاه رهبری درباره #مسئله فوق، هرچند نیاز به تفصیل بسیاری است اما در این نوشتار اشارهای به آن، بر اساس مقدماتی میشود.
🔻 در #برخورد با #سخنان و #رفتار رهبری درباره مسائل مختلف، سهگونه میتوان عمل کرد :
✔️ ۱) رهبری به عنوان رهبر: وی از #جایگاه_رهبری چنین امر کرده است؛ پس باید انجام شود به عنوان امری شرعی یا ولایی؛ بدون توجه به ادله وی که حتی اگر ادله و استدلال ایشان را قبول نداشته باشیم باید بپذیریم؛
✔️ ۲) رهبری بهعنوان متفکر و نظریهپرداز: وی به عنوان یک #عالم و #متفکر درباره فلان مسئله چنین و چنان سخن گفتهاند و چنین نظری دارند. در این مورد، ادله وی مانند دیگر متفکران، نقد و بررسی شده، در نهایت یا رد و یا پذیرفته میشود؛
✔️ ۳) رهبری بهعنوان یک الگو: در این مورد، نه جایگاه و نه نظر ایشان چندان مهم است؛ بلکه #شیوه_رفتار ایشان به عنوان یک #مسلمان_آگاه مهم است که در برخورد با #گناه و #منکر چگونه بوده است؟
🔻 با مقدمه پیشین عرض میکنم مسئله #حجاب امری قطعی است و نمیتوان آن را به عنوان ضرورتی دینی منکر شد و طبیعتا #رهبری نیز هم به عنوان رهبر و هم عالم دینی نیز به آن اهتمام داشتهاند و صریحا بیان کردهاند.
✔️ لذا حجاب در نگاه ایشان امری #قانونپدیر است و مخالفان این دیدگاه، هرچند میتوانند نظرات ایشان را نقد کنند، اما به عنوان قانون و در مقام عمل در اجتماع باید #پایبند باشند.
🔻 اما در #دعوت دیگران و یا هنگام مواجه با کسی که حجاب را رعایت نکرده است چه باید کنیم؟ به نظر میرسد این مسئله از نوع دوم و سوم یا فقط از #نوع_سوم از موارد پیشگفته در #شیوه برخورد رهبری باشد. یعنی باید دید ایشان چگونه در برخورد با منکر #عمل و رفتار داشتهاند و شیوه دعوت ایشان چگونه است؟
🔻 در مسئله برخورد با معضل #بیحجابی اولاً با گذر از #الگوبودن پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم و #مدارای وی با مخالفان، و ثانیاً اینکه #تبلیغ امری #تدریجی است؛ باید توجّه داشت در #مسائلی با #هویّت #چندلایه، مانند حجاب که هم جنبه #فرهنگی و هم #فکری و #دینی داشته و هم متأسفانه #سیاسی نیز پیدا کرده است، نمیتوان ساده و یکسو به آن نگریست و دعوت کرد.
🔻 با توجه به آنچه گفتیم به #رهبری بازمیگردیم:
▫️در امر #حجاب ایشان چند موضع در سخن و رفتار دارند که به اجمال در این سه جمله زیر خلاصه میشود، که دو جمله اول مربوط به #سخنان وی و جمله سوم به تعبیری چکیده #رفتار ایشان است:
✔️۱) به هیچ عنوان نمیتوانیم از #قانون حجاب دست برداریم چون #حکم_شرع است؛
✔️۲) زنان ما متدین هستند هرچند در ظاهر برخی مقید نیستند
✔️ ۳) رفتار ایشان با منکر #کمحجابی در مواردی #نهی_کلامی نکردن و چیزی بر زبان نگفتن و نیاوردن است.
🔻 بر اساس این سه جمله فوق، و بر اساس #شرایط_امر_و_نهی و با توجه به #رفتار پیامبر ص و نیز با نگاهی به #رفتار افرادی که ما میدانیم نسبت به #نظرات و #رفتار رهبری #آگاهی کاملی دارند مانند #شهید_سردار_سلیمانی عرض میکنم:
☑️ اوّلاً در مجموع نگاه صفر و صدی در مسائل فرهنگی چون حجاب اشتباه است.
☑️ و ثانیاً اعتقاد به اینکه در مواجه با #بیحجابی #تکلیف شرعی اولی تنها و تنها #نهی_زبانی است احتمال بسیار بالا و قریب به واقع اشتباه است.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🔰 زوال اسرائیل
✍ اصغر آقائی
______________________
🟢 متنی که تقدیم نگاهتان میشود، بخش کوچکی از متنی با عنوان #زوال_اسرائیل است.
🟠 نویسنده در این متن با استفاده از آیات و روایات، با #قلمی_ادبی، معتقد است، این رژیم غاصب به پایان خود بسیار نزدیک شده است.
⚪️ متن اصلی در قالب pdf تقدیم میشود.
🔻و اینک در آخرالزمان از تبار و پیروان قومی بهانهجو، لجوج، بیادب، پیمانشکن و خائن، مغرور و تکذیبگر، ترسو، خودبرتربین[، دنیاطلب و زیادهطلب، که ترور شخصیت و شخصِ افراد و پیامبرکشی عادت آنان بود؛ قومی دیگر با همان اوصاف در قبله اول مسلمانان گرد هم آمدهاند و چون دشمنانِ بیوفا و پیمانشکن، تهمتزن و توطئهگر و تفرقهافکنِ نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، دشمنی را به نهایت رساندهاند.
🔻آنان چون شیطان و شیطانصفتان با دروغ و بهرهگیری نابجا از احساسات و فطریات مردم چون وطندوستی میان ملتها تفرقهافکنی کرده، با جار و جنجال و شایعهپراکنی و صرف هزینههای بسیار سنگین، در تلاشند مخالفت خویش را نه با من و تو که با مکتب ابراز کرده، آن را نابود سازند. ... .
... ادامه و منابع را در این pdf بخوانید.
👇👇👇👇
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟠 وقتی خداوند به این روشنی با ما سخن میگوید. #بهانهای نداریم😔
✔️ دختری با #چهار_معلولیّت، حافظ قرآن میشود.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#تلنگر
🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱
🔰 پیامبر صلی الله علیه و آله:
💠 لا يَسْتَكمِلُ عبدٌ الإيمانَ حتّى يُحِبَّ لأخيهِ ما يُحِبُّ لِنَفْسِهِ ، وحتّى يَخافَ اللّه َ في مِزاحِهِ وجِدِّهِ.
🌀 بنده به كمال ايمان نمى رسد مگر آن كه آنچه را براى خود دوست دارد براى برادرش نيز دوست بدارد، و در شوخى و جدى خود از خدا بترسد.
🔻A servant's faith is incomplete until he loves for his brother what he loves for himself and until he fears Allah both in times of jesting as well as seriousness.
🔹 servant: بنده
🔹 faith: ایمان
🔹 incomplete: غیر کامل، ناقص
🔹 until: تا وقتی که
🔹 fear: خوفداشتن
🔹 jesting: شوخیکردن
🔹 seriousness: جدّیت
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🔰 سیری در غزلهای حافظ
_____________
#غزل_۳
🔻عنوان غزل سوّم: #تمنّای_استاد
🔺 شرح اجمالی ابیات:
۱) اگر #استاد_کاملِ شیرازی، من را قبول کند، اساتید دیگری را که در سمرقند و بخارا دارم، رها خواهم کرد؛ وی ۲) از #ساقی یا همان استاد، تقاضای علم و حکمت دارد. او ۳) از عشق مفرط خویش به آن استاد پرده بر میدارد. وی ۴) عشق ناقص خویش را در شأن #جمال_یار نمیداند؛ یاری که زیباییها و کمالاتش، ذاتی است، نه آنکه با آب و رنگ مشّاطه ایجاد شده باشد. وی در بیت ۵) بیان میکند؛ همچنانکه در داستان یوسف و زلخیا میبینیم، #حسن_ذاتی یار، بالاخره عاشق را از صبرش خارج میکند. و این خروج از صبر #عتاب_یار را در پی دارد ۶) که حافظ آنگونه که من میخواهم نیست؛ لذا او را طرد میکند؛ #طردی، که هرچند در ظاهر #جلالی است؛ اما در آن #جمال و جذبی نیز هست که حافظ آن را میپسندد؛ لذا در ادامه ۷) خود را به #پندپذیری و صبر دعوت میکند و تصریح میکند ۸) #سرّ_عشقِ نهفته در هستی را نه با #عقل و فکر و حکمت، که در حال مستی و #سلوک میتوان گشود؛ و در نهایت 9) حافظ، مفاهیم عالی نهفته در غزل خویش را شایسته آن میداند که دُرّهای عِقدِ ثریّا بر پای آن ریخته شود.
○○○○○○○○○
پ. ن: شرح واژگان و تعابیر:
🔹 ترک: استعاره از غارتگری و بیرحمیِ زیبایی معشوق
🔹 خال هندو: استعاره از کمال است.
🔹 لولیان شوخ شیرینکار: نوازندگان خونگرم. ممکن است مقصود تجلیّات اسمائی و صفاتی حق تعالی است که نوازندگان شهرآشوب هستی است.
🔹 عِقد ثریا: مجموعهای از ستارگان که چونان گردنبند دیده میشوند
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#دیوان_حافظ
🆔 @hayatemaqul
▫️السَّلَامُ عَلَیْكَ مِنْ قَرِینٍ جَلَّ قَدْرُهُ مَوْجُوداً و أَفْجَعَ فَقْدُهُ مَفْقُوداًو مَرْجُوٍّ آلَمَ فِرَاقُهُ
🌾 سلام بر تو ای همنشینی که تا هست، قدر و منزلتش بسیار بلند و با ارزش است.و هنگامی که از ما جدا شود جدایی او برای ما مصیبتبار میشود و ای مایه امیدی که فراق و جدایی او دردناک است.
▫️اللَّهُمَّ فَلَكَ الْحَمْدُ إِقْرَاراً بِالْإِسَاءَةِ، وَ اعْتِرَافاً بِالْإِضَاعَةِ، وَ لَكَ مِنَ قُلُوبِنَا عَقْدُ النَّدَمِ، وَ مِنْ أَلْسِنَتِنَا صِدْقُ الِاعْتِذَارِ، فَأْجُرْنَا عَلَى مَا أَصَابَنَا فِيهِ مِنْ التَّفْرِيطِ أَجْراً نَسْتَدْرِكُ بِهِ الْفَضْلَ الْمَرْغُوبَ فِيهِ، وَ نَعْتَاضُ بِهِ مِنْ أَنْوَاعِ الذُّخْرِ الْمَحْرُوصِ عَلَيْهِ.
🌾 خدایا! تو را سپاس؛ در حالی که به بدیهایمان اقرار و به ضایعکردن ماه مبارک و هم چنین به تباهکردن اعمالمان، اعتراف داریم؛ و برای تو در دلهایمان، پشیمانی پا برجا و ثابت؛ و در زبانمان، عذر صادقانه قرار دارد؛ بر این اساس در برابر تقصیر و تفریطی که در این ماه گریبانگیر ما شد، پاداشی عنایت کن که از پرتو آن پاداش، فضیلت دلخواهمان را در این ماه به دست آوردیم و اندوختههای گوناگون مورد علاقه را، عوض بستانیم.
▪️دو فراز از دعای چهلوپنج صحیفه سجادیه در وداع با ماه مبارک رمضان
#وداع_رمضان
🌙 @Revolutionson
🔰 وحدت هادی و مهدیٌّ الیه
✍ اصغر آقائی
___________________
💠اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لَا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلَى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
💠خداوند نور آسمانها و زمین است؛ مثل نور خداوند همانند چراغدانی است که در آن چراغی (پر فروغ) باشد، آن چراغ در حبابی قرار گیرد، حبابی شفاف و درخشنده همچون یک ستاره فروزان، این چراغ با روغنی افروخته میشود که از درخت پربرکت زیتونی گرفته شده که نه شرقی است و نه غربی؛ (روغنش آنچنان صاف و خالص است که) نزدیک است بدون تماس با آتش شعلهور شود؛ نوری است بر فراز نوری؛ و خدا هر کس را بخواهد به نور خود هدایت میکند، و خداوند به هر چیزی داناست.
🔻آیه مبارک ابتدا «الله» را #نور هستی معرفی میکند. این عبارت دو معنا دارد: ۱) تمام هستی از #منشأ_واحدی است و آن اسم «الله» که جامع جمیع صفات حضرت حق تعالی است؛ ولی معنای دقیقتر اینکه ۲) تمام صفات #حضرت_حق در آسمانها و زمین #حضور دارد، زیرا #نور چیزی است که هر جا باشد، خود اوست که حضور دارد نه چیز دیگری. لذا خداوند نه چون ساعتسازی، ساعتی را ساخته، و خود کناری رفته است و ساعت خودکار کار خویش را انجام میدهد؛ بلکه در تمام هستی چون نوری فراگیر حاضر است.
🔻در ادامه آیه، «نور» الله به چراغی چندلایه تشبیه شده است. اما این «نور» چیست و یا کیست؟
🔻ابتدا باید توجه کرد خداوند در ابتدای آیه، خود را «نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» معرفی میکند، ولی در آخر آیه میفرماید «يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ» که گویی «نور» در اینجا، غیر از نور اوّلی است؟ آیا اینگونه است؟ یا آنکه این دو، یعنی هادی و مهدیٌّ الیه، یکی هستند و میان آنها وحدتی برقرار است؟
🔻هرچند #سؤالات متعددی اینجا وجود دارد، و پرداختن به همه آنها ممکن نیست؛ اجمالا عرض میکنم، این آیه به مسئله #وحدت_وجود و وحدت بین خداوند و مظاهر او اشاره دارد.
🔻برای تبیین این مسئله وحدت: ۱) باید بدانیم #خداوند وقتی نور هستی شد، یعنی در #تمام_هستی جریان دارد؛ یعنی تمام هستی در عین حالی که کثرت دارد، در «نور» واحدی، وحدت دارند؛ ۲) و این وحدت در یک #مَجمَع، یک مجلا و یا #مظهر واحدی، ظاهر میشود؛ زیرا همچنانکه تمام #اسماء_حق تعالی در #اسم_جامع الله، جمع هستند، تمام هستی نیز باید در مظهری تام، هم جمع باشند و هم به سوی او بروند.
🔻امّا این مظهر و مجمع چیست یا کیست؟ پاسخ واضح است، تنها کسی میتواند مجمع این صفات و اسماء باشد که #مظهر_تام #الله و به تعبیر قرآن، #خلیفه_الله باشد.
🔻و خلیفه الله، #انسان است؛ اما از آنجا که خلیفه، ضرورتا یکی باید باشد، پس در هر عصری تنها و تنها یک خلیفه الله، یا #انسان_کامل وجود دارد، و آن انسان کامل امام علیه السلام است.
🔘 این #بیان اجمالی، نتائجی را همراه خود دارد:
✔️۱) نور در ابتدا و انتهای آیه یکی است، و معنای «يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ» این است که خداوند، خود، به سوی خود هدایت میکند؛
✔️۲) میان خلیفه الله یعنی انسان کامل و خود الله، وحدت صفاتی و اسمائی وجود دارد، بنابراين وقتی نور، الله شد و الله به سوی #امام دعوت میکند، این دعوت به سوی خودِ خدا است، و لازمه آن، وحدت میان هادی، مهدیٌّ الیه، یعنی امام، است؛
✔️۳) وقتی انسان کامل، به سوی خود دعوت میکند، این یعنی دعوت به سوی خداوند؛
✔️۴) امام علیه السلام، در تمام هستی، حضور دارد، زیرا میان او و الله، وحدت است، و وقتی الله نور هستی شد، امام نیز #نور_هستی است، و چون نور در تمام لایههای هستی، وجود دارد؛ پس امام علیه السلام نیز در تمام لایهها، به تناسب آن لایه هستی، وجود دارد؛
✔️۵) در اجتماع بشری، به عنوان یکی از لایههای هستی، در صورتی وحدت شکل میگیرد که به سوی انسان کامل حرکت کند؛ ولی چون انسان کامل و امام علیه السلام برای بسیاری شناخته شده نیست؛ هرچند هر حرکتی در #باطن_هستی، هم از امام است و هم به او بازگشت دارد، اما در #ظاهر نیازمند معرفی او به افراد جامعه هستیم.
پس «الله نور السماوات و الارض» را میتوان در قالب و مظهر تام او یعنی انسان کامل و امام علیه السلام تفسیر کرد؛ به این معنا که اگر الله نور هستی، امام هم نور هستی است که فرمود "بکم رزق الوری" و رزق از اصل وجود موجودات تا مسائل دیگر را شامل میشود.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#در_محضر_قرآن
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱
🔆السَّلاَمُ عَلَى الْمَهْدِيِّ الَّذِي وَعَدَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ الْأُمَمَ أَنْ يَجْمَعَ بِهِ الْكَلِمَ وَ يَلُمَّ بِهِ الشَّعَثَ🔆
♡♡ سلام بر امام مهدى آن كسى كه خداى عز و جل به امتها وعده داده كه عقايد مختلف مردم را به وجود او جمع كند و خلق را از تفرقه برهاند♡♡
♡♤♡♤♡♤♡♤♡♤♡
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱
🔆 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ حَصِّنْ ثُغُورَ الْمُسْلِمِينَ بِعِزَّتِكَ، وَ أَيِّدْ حُمَاتَهَا بِقُوَّتِكَ، وَ أَسْبِغْ عَطَايَاهُمْ مِنْ جِدَتِكَ.
خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و به عزّتت مرزهای مسلمانان را محکم و استوار ساز و به نیرویت نگهبانان مرزها را توانایی بخش و عطایای آنان را به توانگریات کامل و سرشار کن.
🔆 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ كَثِّرْ عِدَّتَهُمْ، وَ اشْحَذْ أَسْلِحَتَهُمْ، وَ احْرُسْ حَوْزَتَهُمْ، وَ امْنَعْ حَوْمَتَهُمْ، وَ أَلِّفْ جَمْعَهُمْ، وَ دَبِّرْ أَمْرَهُمْ، وَ وَاتِرْ بَيْنَ مِيَرِهِمْ، وَ تَوَحَّدْ بِكِفَايَةِ مُؤَنِهِمْ، وَ اعْضُدْهُمْ بِالنَّصْرِ، وَ أَعِنْهُمْ بِالصَّبْرِ، وَ الْطُفْ لَهُمْ فِي الْمَكْرِ.
خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و تعدادشان را بیافزا و سلاحشان را تیز و برّا کن و اطراف و جوانبشان را محکم و نفوذناپذیر ساز و جمعشان را به هم پیوند ده و کارشان را رو به راه کن و آذوقه آنان را پیدرپی برسان و سختیهایشان را به تنهایی کارساز باش و به یاری خود نیرومندشان ساز و به شکیبایی مددشان ده و آنان را در چارهجویی، دقّت نظر عنایت کن.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
#روز_موعود
#انتقام
🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱
خیبر بار دیگر
شکوه دوباره #علی را
به چشمان خویش دید؛
و شیاطین به حکم
#فَأَتْبَعَهُ_شِهابٌ_ثاقِبٌ
با #شهابهای بهغرّشدرآمده
به اشاره #فرزند_غیورش_علی،
به لانههای عنکبوتیشان پناه بردن؛
و بیپناهان #غزه در ناآرامی آنان،
شبی را به آرامش سر کردند.
آری، تا غرّش #شیران بیشه نباشد،
#آهوان دشت، در آغوش طبیعت،
شادمان نخواهند بود
و شاعران از حرکت خرامان آنان نخواهند گفت.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
#روز_موعود
#انتقام
🆔 @hayatemaqul
🔰 گام به گام با انسان کامل (۳۴)
✍ اصغر آقائی
____________________
گام سوم: با ابراهیم ع (۱۴): در آرزوی فرزند(۱)
🔻#ابراهیم ع و همسرش #ساره مدت زیادی بود که کنار هم زندگی میکردند؛ اما #غمی بزرگ بر قلب آنان سنگینی میکرد. آنان #فرزندی نداشتند تا نور چشمانشان شود و این غصه داشت.
🔻من هیچگاه باورم نمیشد #انسان_کامل غم فرزند داشته باشد تا آنکه آن شب رسید.
🔻شبی از خواب بیدار شدم. تشنه بودم و در پی جرعهای آب که #دعای ابراهیم ع را شنیدم: خداوندا فرزندی صالح به من عطا کن. «رَبِّ هَبْ لِي مِنَ الصَّالِحِينَ»
🔻گویی یکپارچه یخ شده بودم. ابراهیم از خداوند فرزند میخواهد؟
🔻باز آن #موجود همیشههمراهم، در دل آن شب، شروع کرد به سخنگفتن: بارها به تو گفته بودم ابراهیم اهل #توکل نیست؟ او اساساً هیچ #تفاوتی با دیگران ندارد؟ نمیبینی به خاطر یک فرزند چگونه آه و ناله میکند؟ این چه توکّلی است که او دارد؟ آیا این بود #رضا به قضا و قدر الهی؟
🔻بدون آنکه آب بخورم به اتاق برگشتم. امّا خواب از سرم پریده بود. آخر من از ابراهیم، #منادی_توحید، تصور دیگری داشتم. «وَاتَّخِذُواْ مِن مَّقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى» چگونه میشود او یک خواسته مادّی را چنین ملتمسانه از خدا بخواهد؟
... و سفر ادامه دارد.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🔰 گام به گام با انسان کامل (۳۵)
✍ اصغر آقائی
____________________
گام سوم: با ابراهیم ع (۱۴): در آرزوی فرزند(۲)
... ادامه بخش قبل
🔻صبح روز بعد، دیگر #ابراهیم، آن فرد غرق در اشک چشم نبود، یکپارچه لبخند و مهر شده بود.
🔻او با کاسهای از #شیر که با دستان خودش دوشیده بود، به طرف من آمد. در این مدّت بارها و بارها مرا شرمنده خویش کرده بود. او همیشه میگفت: #مهمان حبیب خداست؛ و مرا چون عزیزکردهی خدا، دوستم داشت. «وَإِنَّهُ فِي الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِينَ»
🔻ابراهیم در حالی که کاسه را داخل سفره میگذاشت، کنارم نشست و دست بر شانهام گذاشت و گفت: فرزندم ... .
🔻تا واژه «فرزندم» را شنیدم، گویی باز تمام ذهنم مشغول التماس و دعاهای دیشب او شد.
🔻با صدای ابراهیم، دوباره هوش و حواسم سر جای خود برگشت. او گفت: پسرم چیزی شده است؟ نمیدانستم بگویم یا نه. در حالی که سراسر وجودم را شرم گرفته بود گفتم: «دیشششببببب ... دعاااااا ... »
🔻کلام بریده، چشمانِ به زیرافکنده، صورت سرخشده، فریاد #قلبی بود که از عظمت چشمان ابراهیم به تپش افتاده بود.
🔻ابراهیم گفت: صبحانه که خوردی با هم صحبت میکنیم.
... و سفر ادامه دارد.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🔰 گام به گام با انسان کامل (۳۵)
✍ اصغر آقائی
____________________
گام سوم: با ابراهیم ع (۱۴): در آرزوی فرزند(۳)
... ادامه بخش قبل.
🔻بعد از صبحانه وارد حیاط خانه شدم. #ابراهیم داشت در #باغچه، گلی تازهشکفته را بو میکرد؛ بهار بود و گلهای رنگارنگ.
🔻نزدیک تر رفتم، و شنیدم ابراهیم همراه با بوکردن گل، با او به لطافت، سخن میگوید و سخنانش، هم محبّت بود و شکر بود و شکر.
🔻اینجا بود که باز همان موجود پرغرور همیشههمراهم، گویی این سخن را در تمام وجودم دمید: «ابراهیم فریبکار ریاکار را میبینی؟ اصلا باورت میشود این همان ابراهیم دیشبی باشد. یکی نیست به او بگوید اگر اهل شکری، پس نالهکردنهای دیشبت برای فرزند چه بود؟ آنجا که #سختی هست اهل شکر نیستی؛ اما اینجا که بوی خوش گل مستت کرده است، به شکر میافتی.
🔻در همین اثنا ناگاه #ابراهیم #نگاهی به من کرد و گویی با نگاه او آن #شیطان درونی، پا به فرار گذاشت.
🔻ابراهیم مرا کنار خویش خواند و هر دو روی سکویی نشستیم. او بدون آنکه پرسشی کنم، شروع به صحبت کرد و گفت: فرزندم، چقدر خوب است که بدون #دلیل و منطق، هیچ چیزی را نمیپذیری! راستش خود من هم همینطور هستم و از خدای خویش آموختهام همیشه پرسشگر باشم ... .
🔻من ناخودآگاه میان کلام او پریدم و گفت آری همین است و من حتی قبلا دیدم شما، با اینکه مطمئن بودید #معادی هست، اما باز از خداوند خواستید تا یقین شما را بیافزاید، آری آرییی درست است.
🔻ناگاه به خود آمدم و دیدم ابراهیم، آن کوه استوار، با نگاهی ملیح و لبخندی بر لب به من نگاه میکند. راستش کمی خجالت کشیدم که چرا سخن او را این چنین قطع کردم؟
🔻ابراهیم ادامه داد: این باغچه و گلهای آن را میبینی؟ من که متعجب شده بودم و نمیدانستم مقصود او از این #سؤال چیست، اما میدانستم، حکمتی دارد، گفتم: بله و هیچگاه از زیبائی آن چشمانم سیر نمیشود.
🔻ابراهیم ادامه داد: آری اینچنین است و #خانهای که در آن #فرزند باشد، مانند باغچه پرگل است.
🔻تازه فهمیدم او چه میگوید. بارها بدون آنکه زحمت بیان #شبهاتم را داشته باشم، او خود دلمشغولیهایم را پاسخ داده بود؛ هرچند هیچ وقت احساس نمیکردم که نباید سؤال کنم؛ چرا که از خود او آموخته بودم باید برای #فهم سؤال کرد؛ اما به نظر میآمد، گاه گاهی برخی دلمشغولیهای خاص من را ذهنخوانی میکرد و پاسخ میگفت تا #ذهن اسیر شبهاتِ شیطان شدهام را رهاکند تا به کار ذاتی خود، یعنی #جستجوی حقیقت بازگردد. آری شیطان کارش فریب است و فریب است و فریب «وَلَا يَغُرَّنَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ»
🔻دوباره با تمام وجودم گوش شدم تا از ابراهیم بیاموزم که تنها راه آموختن، #انسان_کامل است و #عقل؛ هرچند تمام آنچه انسان کامل میداند، در عقلِ هیچ کسی نمیگنجد و راهی جز آموختن از او نیست.
🔻ابراهیم گفت: #انسان مؤمن همیشه اهل ناله و دعا در برابر خدای خود است و همه چیز خویش را از او میطلبد؛ و این خواسته خود خداست. پسرم از خداخواستن
منافاتی با #صبر و رضا ندارد. طلب نزد بیگانگان و مردمان عار است؛ نه نزد خداوند مهربان که انسان هرچقدر #داناتر شود، #نیازش را بیشتر به خداوند احساس میکند.
🔻ابراهیم پس از این کوتاهسخن، ایستاده و به سوی درب حیاط به راه افتاد. کنار درب که رسید، به سوی من که ایستاده به قد و قامت او که دیگر سالخورده شده بود، مینگریستم، گفت: پسرم آنچه در #ذهنت میآید، همیشه کار عقل نیست که گاه کار شیطان است و باید خوب بیاندیشی که نشانههای این دو چیست؟
🔻او که درب را بست، من بار دیگر به باغچه و گلی که ابراهیم با او سخن میگفت نگریستم و به او گفتم: چقدر تو خوشبختی که ابراهیم نوازشت کرد و با تو سخن گفت. و گل، بدون آنکه سخنی بگوید، چنین پاسخم را داد: هرگاه زیبائیهای انسان کامل و جهان هستی را ندیدی، و تنها در خود فرورفتی و از این همه زیبائی جدا شدی، بدان که شیطان با تو سخن گفته است؛ که کار شیطان ناامیدکردن و ترساندن و فریبدادن است؛ و کار خدا امیددادن.
🔻و من در حالی که به آن گل زیبا مینگریستم با خود زمزمه میکردم: إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ (ابراهیم/5)
آری برای فهم و دانش و معرفت باید هم بسیار صبور بود و هم شکور؛ که بدون صبر کسی به علم نمیرسد؛ و بدون شکرگذاری، کسی از علم خویش طرفی نمیبندد.
... و سفر ادامه دارد.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
⸤﷽⸣
#حکمت_سختیها_و_بلاها
🔅اميرالمؤمنين علی علیه السلام:
💠 «و لكِنَّ اللّهَ يَختَبِرُ عِبادَهُ بِأنواعِ الشَّدائدِ، ويَتَعَبَّدُهُم بِأنواعِ المَجاهِدِ، ويَبتَليهِم بِضُروبِ المَكارِهِ؛ إخراجا لِلتَّكَبُّرِ مِن قُلوبِهِم، وإسكانا لِلتَّذَلُّلِ في نُفوسِهِم، ولِيَجعَلَ ذلكَ أبوابا فُتُحا إلى فَضلِهِ، وأسبابا ذُلُلاً لِعَفوِهِ».
💠 «ليكن خداوند بندگان خود را به انواع سختیها مىآزمايد و به واسطه كوششهاى گوناگون به بندگيشان مىكشد و به اقسام ناخوشايندها و ناملايمات مبتلايشان مىكند تا كبر را از دلهايشان بيرون بَرد و فروتنى را در جانهايشان جاى دهد و آن را درهايى گشوده به سوى فضل خود و وسايل آسانى براى بخشش خويش قرار دهد».
📚 نهج البلاغه: خطبه۱۹۲
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
#نهج_البلاغه
🆔 @hayatemaqul
🔰رهبری جامعه اسلامی در نگاه قرآن
#بخش_اول
✍ اصغر آقائی
_______________________
🟢 جوانب مختلف رهبری جامعه اسلامی، از صفات شخصی او تا رفتار او با دوست و دشمن و موارد دیگر، در قرآن ترسیم شده است که به برخی از آنها اشاره میکنیم:
✔️ ۱. #جایگاه_رهبری:
رهبری در واقع سیمای جامعه اسلامی را ترسیم میکند، تا جایی که غم و شادی او را میتوان محور شناخت دشمن قرار داد. «إِن تُصِبْكَ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَإِن تُصِبْكَ مُصِيبَةٌ يَقُولُواْ قَدْ أَخَذْنَا أَمْرَنَا مِن قَبْلُ وَيَتَوَلَّواْ وَّهُمْ فَرِحُونَ» (توبه/۵۰). لذا هر امری که مورد پسنده رهبر جامعه اسلامی است، خیر امّت در همان است لذا دشمن با آن مخالف است.
✔️ ۲. #صبر_رهبری:
رهبری همیشه توسط دوستان ناآگاه مورد اذیت قرار میگیرد و آنان نمیتوانند تحلیل صحیحی از رفتار و گفتار او داشته باشند «قَالُواْ أُوذِينَا مِن قَبْلِ أَن تَأْتِينَا وَمِن بَعْدِ مَا جِئْتَنَا قَالَ عَسَى رَبُّكُمْ أَن يُهْلِكَ عَدُوَّكُمْ وَيَسْتَخْلِفَكُمْ فِي الأَرْضِ فَيَنظُرَ كَيْفَ تَعْمَلُونَ» (اعراف/۱۲۹). در کنار این مسئله زخمزبانهای متعدّدی نیز به او زده میشود «وَاصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ وَاهْجُرْهُمْ هَجْرًا جَمِيلًا» (مزمل/۱۰) اما رهبری باید در حال هم صبور بوده «فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَلَا يَسْتَخِفَّنَّكَ الَّذِينَ لَا يُوقِنُونَ» (روم/۶۰) و هم به امّت اسلامی امید دهد «وَلاَ تَهِنُوا وَلاَ تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الأَعْلَوْنَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ» (آل¬عمران/۱۳۹) و با امّت اسلامی مهربان باشد«لَقَدْ جَاءكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ» (توبه/۱۲۹)
✔️ ۳. #زیرکبودن_رهبری:
او در کنار صبر و مانند آن باید زیرک باشد، زیرا بسیاری از منافقان و دشمنان تلاش میکنند واقعیت را آنگونه که هست جلوه ندهند «لَقَدِ ابْتَغَوُاْ الْفِتْنَةَ مِن قَبْلُ وَقَلَّبُواْ لَكَ الأُمُورَ حَتَّى جَاء الْحَقُّ وَظَهَرَ أَمْرُ اللّهِ وَهُمْ كَارِهُونَ» (توبه/۴۸). این زیرکی باید تا جایی باشد که اسیر جوّ ایجاد شده توسط نااهلان نشود: «وَمِنْهُم مَّن يَلْمِزُكَ فِي الصَّدَقَاتِ فَإِنْ أُعْطُواْ مِنْهَا رَضُواْ وَإِن لَّمْ يُعْطَوْاْ مِنهَا إِذَا هُمْ يَسْخَطُونَ» (توبه/۵۸)
✔️۴.#تصمیمگیرنده_نهائی_جامعه_اسلامی:
رهبری هرچند باید در امور خویش اهل مشورت باشد «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَى أَمْرٍ جَامِعٍ لَمْ يَذْهَبُوا حَتَّى يَسْتَأْذِنُوهُ» (نور/۶۲)؛ اما تصمیم نهائی بر عهده اوست و دیگران باید تبعیّت داشته باشند. «وَلَوْ شِئْنَا لَبَعَثْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ نَذِيرًا*فَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَجَاهِدْهُم بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا» (فرقان/۵۱-۵۲). البته این تصمیمگیری حتماً باید همراه با مصلحتسنجی و رحمت باشد. «فَإِذَا اسْتَأْذَنُوكَ لِبَعْضِ شَأْنِهِمْ فَأْذَن لِّمَن شِئْتَ مِنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمُ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ» (نور/۶۲)
✔️ ۵. #تبعیّت_از_رهبری، وظیفه امّت اسلامی:
امّت اسلامی، باید در هر مسئلهای که التزام عملی در آن است، از او تبعیت داشته باشند، به ویژه در ساعات و شرائط سخت که فرمود «لَقَد تَّابَ الله عَلَى النَّبِيِّ وَالْمُهَاجِرِينَ وَالأَنصَارِ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُ فِي سَاعَةِ الْعُسْرَةِ مِن بَعْدِ مَا كَادَ يَزِيغُ قُلُوبُ فَرِيقٍ مِّنْهُمْ ثُمَّ تَابَ عَلَيْهِمْ إِنَّهُ بِهِمْ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ» (توبه/۱۱۷)
✔️ ۶. #تحقیر_رهبری_توسط_دشمن
یکی از رفتارهای واضح دشمن، تحقیر و تضعیف رهبری است «فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَلَا يَسْتَخِفَّنَّكَ الَّذِينَ لَا يُوقِنُونَ» (روم/۶۰). لذا هرکسی در جهت تضعیف رهبری گام بردارد، در مسیر دشمن است. از سوی دیگر رهبری جامعه هرچند اخبار مختلف و نظرات را میشنود، اما اینگونه نیست که به همه آنها ترتیب اثر دهد و باید خود انتخاب کند: «وَإِذَا جَاءهُمْ أَمْرٌ مِّنَ الأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذَاعُواْ بِهِ وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَإِلَى أُوْلِي الأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنبِطُونَهُ مِنْهُمْ وَلَوْلاَ فَضْلُ اللّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ لاَتَّبَعْتُمُ الشَّيْطَانَ إِلاَّ قَلِيلًا» (نساء/۸۳)
... ادامه دارد.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🔰رهبری جامعه اسلامی در نگاه قرآن
#بخش_دوم
✍ اصغر آقائی
_______________________
... ادامه بخش قبل.
✔️ ۷. #شیوه_برخورد_رهبری_در_جامعه:
در مجموع شاید بتوان رفتار رهبری را بر اساس «وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ» رفتار رهبری از آن جهت که «خود یکی از مؤمنان است»، در دو مورد: ۱) قاطعیت و برخورد غلیظ با کافران است و ۲) برخورد همراه با رحمت با مؤمنان است، خلاصه میشود که برخی مصادیق آنها را بیان میکنیم:
🔻۱. رهبری جامعه در برخورد با دشمنان و مستکبران، با قاطعیت است «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ» (توبه/۷۳). و این قاطعیت گاه به بایکوتکردن برخی نیز میانجامد: «وَاصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ وَاهْجُرْهُمْ هَجْرًا جَمِيلًا» (مزمل/۱۰)
🔻۲. امّا رفتار رهبری در جامعه اسلامی، هرچند گاه با حذف برخی عناصر همراه است؛ اما در برخی موارد باید آنان را با نصیحت و موعظه به راه آورد «أُولَئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا» (نساء/۶۳). به همین دلیل او باید راه بازگشتی برای متخلفان باز بگذارد. «قُل لِّلْمُخَلَّفِينَ مِنَ الْأَعْرَابِ سَتُدْعَوْنَ إِلَى قَوْمٍ أُوْلِي بَأْسٍ شَدِيدٍ تُقَاتِلُونَهُمْ أَوْ يُسْلِمُونَ فَإِن تُطِيعُوا يُؤْتِكُمُ اللَّهُ أَجْرًا حَسَنًا وَإِن تَتَوَلَّوْا كَمَا تَوَلَّيْتُم مِّن قَبْلُ يُعَذِّبْكُمْ عَذَابًا أَلِيمًا» (فتح/۱۶). این نرمخوئی تا جایی است که در برخی موارد رهبری امر به گذشت از برخی خائنان شده است: «وَلاَ تَزَالُ تَطَّلِعُ عَلَىَ خَآئِنَةٍ مِّنْهُمْ إِلاَّ قَلِيلًا مِّنْهُمُ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاصْفَحْ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ» (مائده/۱۳).
✔️ #نکته_پایانی:
در مجموع میتوان وظیفه ذاتی رهبری را اصلاح امت اسلامی دانست و هر امری که با آن مخالفت داشته باشد، باید در برابر آن بایستد «وَقَالَ مُوسَى لأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَأَصْلِحْ وَلاَ تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ» (اعراف/۱۴۲).
از مهمترین مواردی که رهبری باید در برابر آن بایستد، ایجاد تفرقه است، که گاه برای مبارزه با آن، تساهل نیز لازم خواهد بود: «قَالَ يَا هَارُونُ مَا مَنَعَكَ إِذْ رَأَيْتَهُمْ ضَلُّوا*أَلَّا تَتَّبِعَنِ أَفَعَصَيْتَ أَمْرِي» (طه/۹۲-۹۳)
🔘 نتیجهگیری:
▫️ ۱. رفتار رهبری بر اساس مصالح کلی جامعه اسلامی است، و هرچند، #امکان_اشتباه در رهبری جامعه اسلامی در #زمان_غیبت وجود دارد؛ اما ۱) به حکم عقل و ۲) به حکم متون اسلامی، پذیرش حکم رهبری و تبعیت از آن، الزامی است؛
▫️ ۲. بنابر آنچه گفته شد هرچند #نقد نظراتِ رهبری، از آن جهت که #نظری است، ممکن است و پسندیده؛ اما وقتی نظری از سوی رهبر جامعه، پیوستِ #عملی پیدا میکند، تبعیت از این گونه نظرات وی برای تمام مخاطبان آن نظر، حتی برای مخالفان آن نیز لازم است.
▫️ ۳. از طرف دیگر هرچند نقد فراد منصوب از طرف ایشان، مانند اعضای تشخیص مصلحت نظام، یا مشاوران وی، در جای خود صحیح است، اما این نقدها نباید به #تضعیف جایگاه رهبری بیانجامد که #اصل_وحدت، حاکم بر تمام مسائل جاری در جامعه است؛ و مهمترین متغیّر در مسئله وحدت، رهبری، به عنوان محور جامعه، است.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱
🔰 پیامبر صلی الله علیه و آله:
💠 أفضلُ الإيمانِ أنْ تَعلمَ أنّ اللّه َ معكَ حَيثُ ما كُنتَ.
🌀 برترين ايمان آن است كه بدانى خداوند همه جا با تو هست.
🔻The best of faith is to know that Allah is with you wherever you are.
🔹 faith: ایمان
🔹 wherever: هر کجا
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌾 ⸤﷽⸣ 🌾
#تدبّر_در_قرآن
💠 إِنَّ الَّذِينَ لَا يَرْجُونَ لِقَاءَنَا وَرَضُوا بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاطْمَأَنُّوا بِهَا وَالَّذِينَ هُمْ عَنْ آيَاتِنَا غَافِلُونَ*أُولَٰئِكَ مَأْوَاهُمُ النَّارُ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ* إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ يَهْدِيهِمْ رَبُّهُمْ بِإِيمَانِهِمْ ۖ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهِمُ الْأَنْهَارُ فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ (یونس؛ ۷-۹)
🟢 دو برداشت:
✔️ سه صفت "ناامیدی از رحمت الهی، وابسته به دنیاشدن، و تمام حقیقت خود را در دنیا دیدن"، نتیجه غفلت است.
✔️ ایمان، امری اختیاری است که زمینهسازِ حرکت کمالی انسان به هدایت پروردگار است.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
#در_محضر_قرآن
🆔 @hayatemaqul
🔰 سیری در غزلهای حافظ
________________
#غزل_۴
🔻عنوان غزل چهارم: #قلببیتاب
🔺 شرح اجمالی ابیات:
حافظ علیه الرحمه در این غزل با ابیات #هشتگانه به ترتیب بیان میدارد: ۱) ای باد صبا با معشوق ازلی بگو، توحید و عشق تو، من را چنین آواره کوه و دشت کرده است. حال ۲) این معشوق که سراسر شکر است و لطف و جمال، چرا جویای حال عاشق عاکف کوی خود نیست؟ و حافظ در مقام پاسخ این پرسش یا گله عاشقانه ، #چنینمیگوید: ۳) این چه توقعی است از آن بالانشین دارم حُسن او کجا و عندلیب مفلوک کجا؟ که جز آه فراق چیزی ندارد و گویی در این راه جز تسلیم و جاندادن راهی ندارد. حافظ در بیت چهارم به خود #نهیبی میزند که ۴) دل معشوق، با دام و دانه و گفتار تند به دست نمی آید بلکه با رفتار نرم و سخن شیرین میتوان او را به دست آورد. امّا گویی قلب حافظ چون عندلیب #هزاردستان، پر آه است لذا ۵) باز در بیت پنجم به #گلهگزاری باز میگردد. ۶) حافظ در غزل ششم گویی به حکم «و ابتغوا الیه الوسیله» سراغ #دیاریارنشینان و اولیاء میرود و آنان را واسطه قرار میدهد که یاد محبّان باشند. در بیت هفتم وی باز به معشوق التفات میکند و از سر رضا و تسلیم وارد میشود که: ۷) آری میدانم توقع زیادی است از آن معشوق دلفریب، انتظار وفا و مهر داشتن که عاشقکشی کار توست. ۸) حافظ در غزل پایانی به #مدحشعر و ذوق خویش میپردازد.
○○○○○○○○○
پ. ن: شرح واژگان و تعابیر:
🔹صبا: نسیمهای رحمانی
🔹غزال رعنا: محبوب ازلی
🔹عندلیب: هزاردستان، طوطی
🔹سهیقد: بلندقد
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#دیوان_حافظ
🆔 @hayatemaqul