✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#عيب رندان مكن ای #زاهد پاكيزه سرشت
كه #گناه دگران بر تو نخواهند نوشت...
من اگر نيكم و گر بد تو برو خود را باش
هر كسی آن دِرُوَد #عاقبت كار كه كشت...
#حافظ
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۱۴
دلیل دوم منکرین نیاز به #علم_رجال عبارت است از اینکه :
عمل مشهور جبران ضعف سند را میکند
یعنی اینکه منکرین یگویند :
ما نیازی به مراجعه به علم رجال نداریم چون :
۱ - هر خبری که مشهور به آن عمل کرده باشند حجت است
چه راوی آن ثقه باشد و چه ثقه نباشد
۲ - هر خبری که مشهور به آن عمل نکرده باشند حجت نیست چه راوی آن ثقه باشد و چه ثقه نباشد
پس ما نیازی به مراجعه به علم رجال نداریم
جواب مصنف :
مصنف میفرماید جواب این دلیل این است که :
۱ - بعضی از مسائل اصلاً در کتب علما مطرح نشده است لذا برای ما مشکل است که از تمام فتاوای مشهور علما در تمام مسئله مطلع شوید
۲ - بعضی از مسائل مشهور نیستند و در آنها شهرت وجود ندارد
۳ - بعضی از مسائل دو فتوایی هستند و در آنها دو تا فتوای مخالف با هم وجود دارد که یکی مشهور و یکی اشهر است
لذا ما میگوییم که :
۱ - گاهی #خبر خبر ثقه مشهور است
۲ - گاهی خبر خبر ثقه مشهور نیست
۳ - گاهی خبر خبر #اعراضی است یعنی مشهور از خبر ثقه اعراض کردهاند
اگر خبر خبر اعراضی نباشد و مشهور از خبر ثقه اعراض نکرده باشند اینجا خبر ثقه حجت است
چه مشهور باشد و چه مشهور نباشد
پس ما اینجا هم نیاز به مراجعه به علم رجال داریم
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۱۵
دلیل سوم منکرین نیاز به #علم_رجال عبارتست از اینکه :
راهی برای اثبات #عدالت راوی نیست
منکرین نیاز به علم رجال می گویند که :
ما که راوی ها را ندیده ایم
لذا اگر بخواهیم بفهمیم که آیا فلان راوی عادل است یا نه ؟
باید به کتب رجالی مراجعه کنیم
نویسندگان کتب رجالی هم که راویان را ندیده اند بلکه از دیگران نقل کرده اند
دیگران هم از کتب دیگران
دیگران هم از کتب دیگران
دیگران هم از کتب دیگران و هکذا
خوب معلوم است که عدالت راوی با این طریق ثابت نمی شود
چون اینها خود راوی را که ندیده اند
بلکه از کتابها دیده اند
صفحات کاغذ کتابها هم که ارزش و اعتباری ندارد
پس عدالت راویان ثابت نمی شود
پس نیازی به علم رجال نداریم
دونفر جواب این دلیل سوم منکرین را می دهند :
۱ - مصنف
۲ - علامه مامقانی
۱ - اما جواب مصنف که می فرماید :
بله مجتهد خود راوی را ندیده است
بلکه یا :
۱ - یا مولفین کتب رجالی مطالب کتاب رجالی را برای شاگردان خوانده اند
شاگردان هم برای شاگردان
و شاگردان هم برای شاگردان و هکذا
مطالب اینطور به دست ما رسیده است
۲ - یا شاگردان مطالب کتاب را برای اساتیدشان خوانده اند و هر شاگردی برای استادش قرائت کرده است و آخرش هم به دست ما رسیده است
۳ - یا مولف به شاگردش در نقل روایات کتابش اجازه داده و شاگرد هم به شاگردش اجازه داده و هکذا تا به دست ما رسیده است
۴ - یا مضامین کتاب را از خود مولف شنیده است و به دست ما رسیده است
۵ - یا مضامین کتاب را از خود مولف نشنیده است ولی انتساب کتاب برای نویسنده و مولف ثابت و مسلم بوده است و به دست ما رسیده است
پس ما نیاز به مراجعه به علم رجال داریم
ما می توانیم اعتماد و قبول کنیم هم به کتب رجالی و هم به #وصیت نامه ها و اقرارها :
۱ - در صورتی ما می توانیم کتب رجالی را قبول کنیم و به کتب رجالی اعتماد کنیم که :
نسبت دادن کتابهای رجالی به مولف و نویسنده آن ثابت شده باشد :
۱ - یا از راه تواتر
۲ - یا از راه استفاضه
۳ - یا از راه اطمینان عقلایی
۲ - در صورتی ما می توانیم اقرارهای مکتوب و وصیت نامه ها را قبول کنیم و به آنها اعتماد کنیم که :
معلوم و مطمئن باشد و مشکوک نباشد
معلوم و مطمئن بودن و مشکوک نبودن هم در صورتی ثابت می شود که :
۱ - یا به خط خود موصی و مقرّ باشد
۳ - یا اگر به خط دیگران است ممهور به مُهر خود موصی یا مقرّ باشد
شارع فرموده که :
راوی حدیث باید عادل باشد
راه وصول و تحصیل وبه دست آوردن عدالت راویان حدیث یا :
۱ - غیر ممکن است
۲ - ممکن است اینجا هم یا :
۱ - مشگل است
۲ - آسان است
اگر راه وصول و تحصیل وبه دست آوردن عدالت راویان حدیث غیر ممکن باشد یا ممکن و مشگل باشد اینجا اعتبار و تشییع عدالت لغو و بیهوده است
اگر راه وصول و تحصیل وبه دست آوردن عدالت راویان حدیث ممکن و ساده باشد اینجا به این معنی است که
پس قول و حرف علمای رجالی حجت است
چون تنها راه تحصیل عدالت راویان حدیث این است که به قول و سخن علمای رجالی مراجعه کنیم
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
معنای #حکم در لغت و در اصطلاح :
۱ - معنی حکم در #لغت
در لغت حکم بر اسناد و #الزام اطلاق میشود
۲ - در اصطلاح حکم به ۶ معنا آمده است :
۱ - نسبت خبریه
۲ - #تصدیق نسبت
۳ - کلامی که ترکیب شده است از موضوع و محمول و نسبت
۴ - #احکام خمسه تکلیفیه
۵ - احکام شرعی اعم از #تکلیفیه و #وضعیه
مثل : صحت و فساد
۶ - خطاب الله تعالی که به #افعال مکلفین تعلق گرفته است
مثل اقیموا الصلاه
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#وظیفه و کار #علم_اصول :
۱ - بررسی کردن #عناصر مشترک
۲ - وجه #استعمال عناصر مشترک
۳ - درجه استعمال عناصر #مشترک
وجه استعمال عناصر مشترک یعنی اینکه :
این عناصر مشترک چقدر استعمال میشوند
مثلاً آیا #اصل_برائت در شبهات موضوعیه فقط جاری است یا هم در شبهات موضوعیه و هم در شبهات حکمیه ؟
یکی از #وظایف و کارهای علم #اصول این است که :
برای ما درجه استعمال عناصر مشترک را مشخص میکند
مثلاً آیا اصل برائت در شبهات وجوبیه فقط جاری است یا هم در شبهات وجوبیه و هم در شبهات تحریمیه ؟
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
گاهی #حکم شرعی به دست میآید از ادله محرزه
گاهی حکم شرعی به دست میآید از #اصول_عملیه
به دست آوردن حکم شرعی از ادله محرزه دو صورت دارد :
۱ - گاهی مشکل است
۲ - گاهی مشکل نیست
مثل به دست آوردن حکم شرعی از #ظاهر_نص
مثل :اقیموا الصلاه
یعنی اینکه احکامی که از آیات و روایات به دست میآید ناظر به واقع است
خبر واحد مفید #ظن هم ناظر به واقع و در بیان احراز واقع است
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
فرق #علم_اصول و #علم__منطق
#علم اصول و علم #منطق یک وجه #اشتراک دارند و یک وجه #افتراق :
وجه اشتراک :
هر دو هم علم #اصول و هم علم منطق به ما روشهایی را میدهند تا ما از خطا مصون بمانیم
وجه افتراق :
علم منطق عام است و مختص تفکر بدون تفکر نیست
ولی علم اصول خاص است و مختص #تفکر فقهی است
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#اقسام_علم :
۱ - علم به #ذات
۲ - علم به #صفات
۳ - فیلم به #افعال
۴ - علم به #احکام
۱ - علم به ذات :
ذات یعنی :
اموری که قائم به نفس هستند
مثل :
زید و حجر
۲ - علم به #صفات :
صفات یعنی :
اموری که قائم به نفس نیستند بلکه #قائم به غیر هستند
مثل :
#کرم زید
و #شجاعت زید
۳ - علم و افعال :
افعال یعنی :
کارهایی که از فاعل صادر میشود مثل :
#کتابت زید
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#اقسام_علم :
#علوم دو قسمند :
۱ - علوم #الهی
۲ علوم غیر الهی :
مثل :
شیمی و فیزیک
#شرط تحصیل و به دست آوردن علوم غیر الهی #تحصیل و کوشش زیاد است
یعنی :
ممکن است که کسی #کافر و #فاسق باشد و علم فیزیک بداند
اما علوم الهی و حقایق قرآنی اصلاً در قلوب تاریک او جا نمیگیرد
یعنی :
نمیشود با #قلب پر از هوا و هوس به معارف قرآنی رسید
پس برای فهم #قرآن باید :
اول #باطن را از لوث کثافات پاک کنیم تا #برق_قرآن ما را بگیرد
اول باید #خانه را جارو کرد بعد #مهمان دعوت کرد
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#اقسام_علم :
۱ - #علم_فقه
۲ - علوم دیگر غیر از علم غیر فقه
۱ - علم #فقه :
علمی که احتیاج به دلیل دارد آن را علم فقه میگوید
۲ - علمی که احتیاج به دلیل ندارد علم فقه نیست
مثل :
۱ - علم #الله تعالی به احکام شرعی
۲ - علم #ملائکه علیهم السلام به احکام شرعی
۳ - علم انبیا علیهم السلام به #احکام_شرعی
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
باب #علم در اغلب #احکام فقه منسدّ است
چرا ؟
چون غالباً #علم_فقه مبتنی است بر دو چیز :
۱ - غالباً علم فقه مبتنی است بر چیزی که :
#قطعی_الصدور و ظنی الدلاله است
مثل :قرآن
اینجا ما #قطع و یقین داریم که #قرآن از الله تعالی صادر شده است ولی ما معنی قرآن را بالقطع نمیفهمیم بلکه با #ظن میفهمیم
۲ - غالباً علم فقه مبتنی است بر چیزی که :
قطعی الدلاله و ظنی السند است
مثل : اخبار
چرا ؟
چون که ما قطع و یقین نداریم که فلان خبر مثلاً از معصوم علیه السلام صادر شده است یا نه ولی معنای آن را بالقطع میفهمیم
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#اقسام_علم :
۱ - #علم_اصلی یا اصیل
۲ - #علم_عالی و ابزاری
۱ - علم اصلی یا اصیل :
مثل :
#علم_فقه که مخدوم است
۲ - علم #عالی و ابزاری و مقدماتی
که خادم هستند
مثلاً :
ادبیات را برای خود ادبیات نمیخوانیم بلکه برای هم آیات و هم روایات میخوانیم
یا مثل :
#منطق که برای تشخیص خطاهای فکر است
یا مثل :
#علم_اصول که ابزار و خادم #فقه است
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#اقسام_علم :
۱ - علم #اجمالی
۲ - علم #تفصیلی
۱ - علم #اجمالی :
علم اجمالی مثل :
علم مقلد در احکام
۲ - علم تفصیلی مثل :
علم مجتهد در احکام
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#اقسام_علم
۱ - #علم_دستوری
۲ - #علم_توصیفی
۱ - علم #دستوری :
علم دستوری علمی است که :
به ما امرو نهی میکند
که این کار را بکن
این کار را نکن
مثل : علم #اخلاق
۲ - علم توصیفی :
علم #توصیفی علمی است که :
یک سری سلسله حقایق را بیان میکند و پرده از #حقیقت برمیدارد ولی باید و نباید ندارد
مثل :
۲ + ۲ = ۴
اینجا چه ما بخواهیم چه نخواهیم این حقیقت که
۲ + ۲ = ۴
است در همه عالم و جهان هست
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
کار #علم_اصول و کار #علم_فقه
#کار علم اصول عبارت است از :
#تولید نظریه
یعنی علم اصول در ذهن انسان نظریه پردازی میکند
مثلاً میگوید :
خبر ثقه حجت است
یا ظواهر حجت است
علم #اصول تولید کننده است
نظریه از اصول است
مثلاً :
یک #دکتر نظریاتی را جمع آوری میکند
ولی تطبیق این نظریات روی بیمار نیاز به دقت بیشتری دارد که اگر دکتر خطا کند بیمار میمیرد
مثل :
#قوه_مجریه و #مقننه است که :
#قوه_مقننه قانون وضع میکند
و قوه #مجریه اجرا میکند
هرچه قوانین قوه مقننه قویتر و درستتر باشد #کار قوه مجریه دقیقتر و بهتر است
پس همانطوری که کار قوه مقننه در قوه مجریه دخیل است
همینطور هم علم اصول در علم فقه دخیل است
#فقیه #راه های فقهی را کشف میکند و در اصول بحث میکند تا گره باز شود
کار علم فقه :
کار علم فقه مصرف و تطبیق آن اصول است
در فقه نظریهها را تطبیق میکند
در فقه (( خبر ثقه حجت است )) را به کار میبریم
علم فقه مصرف کننده است
تطبیق از فقه است
علم فقه در آغوش #علم_حدیث متولد شد
و علم اصول در آغوش علم فقه متولد شد
پس میگوییم :
علم اصول ابن علم فقه ابن علم حدیث
یعنی :
اول #حدیث بود
بعد علم فقه آمد
بعد علم اصول آمد
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
چرا در #علم_اصول بحث الفاظ مطرح میشود ؟
چون همانطوری که علم اصول یک طریق برای #استنباط است
مسائل لغوی هم در استنباط دخیل است
مثلاً :
کلمه صعید در آیه :
فتیمموا صعیداً طیباً
آقای #جوهری در #صحاح گفته که :
صعید یعنی : تراب و خاک
ولی #خلیل در #عین گفته که :
صعید یعنی :
وجه مطلقاً چه قلّ و چه کثر
پس تکلیف شرعی (( تیمموا صعیداً )) که در دو جای قرآن آمده است حکم #تیمم کردن را منوط و مشروط به تعیین کلمه و واژه صعید میداند
یعنی اگر صعید تراب است
پس تیمم فقط بر خاک جایز است
اما اگر سعید وجه الارض است
پس تیمم هم بر خاک هم بر سنگ هم بر کلوخ صحیح است
پس این مسئله لغوی مانع و سدّ راه استنباط است
یعنی باید اول #وضع و لغت برای ما معلوم شود تا اینکه طریق استنباط باز شود
پس واجب و لازم است که در اصول از معانی #الفاظ هم بحث شود
پس غیر از بحث الفاظ باید بحث لغات را هم داشته باشیم تا معانی الفاظ معلوم باشد
اگر بگوییم کلمه صعید در وجه الارض #ظهور دارد
پس فقط یا مخصوص تیمم است
یا هم در تیمم و هم در سجده است ولی در کتاب جهاد و خمس و غیرهما کلمه صعید کاربردی ندارد
ولی بعضی از کلمات در استنباط حکم شرعی مشترک هستند
یعنی :
صلاحیت و قوه و توان این را دارند که در تمام ابواب مختلف فقه مورد استفاده واقع شوند
مثلاً :
مثل ظهور صیغه امر در وجوب
چه در باب نماز : صَلِّ
و چه در باب زکات : زَکِّ
و چه در باب جهاد : جاهدوا
پس در همه ابواب میشود از صیغه #امر استفاده کرد و حکم شرعی را به دست آورد
پس اینکه میگوییم :
صیغه امر ظهور در وجود دارد یک عنصر مشترک است
یعنی اینکه صلاحیت دارد تا در استنباط حکم شرعی ابواب مختلف #فقه دخالت کند
پس اگر بحث :
وضع خاص موضوع له خاص
یا #وضع خاص موضوع له عام الخ
در اصول مطرح میشود این فایده را دارد
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
اقسام #احکام :
۱ - #احکام_واقعی
۲ - #احکام_ظاهری
۱ - احکام واقعی :
استدلال فقیه و #مجتهد :
گاهی دقیقاً مشخص است
گاهی دقیقاً مشخص نیست و موقت است
اگر استدلال فقیه دقیقاً مشخص باشد مثلاً مجتهد میگوید :
۱ - ربا خوردن حرام است
چرا ؟
چون ان الله حرّم الربا
۲ - #نماز واجب است
چرا ؟
چون اقیموا الصلاه
اینها را احکام #واقعی میگویند
چون سندش معلوم است
۲ - اگر استدلال فقیه دقیقاً مشخص نباشد و موقت باشد و مثل زاپاس باشد و حکمی را بگوید تا اینکه مکلف را از سر دوراهی نجات دهد آن را #حکم_ظاهری میگویند
مثلاً ما از جایی میگذریم و #آب به بدن و لباس ما میریزد و نمیدانیم که آیا پاک است یا نجس است
اینجا بگو :
انشاالله پاک است
اگرچه معلوم نیست که پاک باشد ولی بگو :
انشالله پاک است
این را #اصول_عملیه یا ادله #عملیه میگویند
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#اقسام_حکم :
۱ - #حکم_اقتضایی
۲ - #حکم_فعلی
۱ - حکم #اقتضایی :
حکم اقتضایی عبارت است از اینکه #تنجز تکلیف مشروط به فقد مانع است
۲ - حکم فعلی :
حکم فعلی عبارت است از اینکه هیچ کدام از ادله مانعی نداشته باشند و #امتثال آنها قطعاً واجب است
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#اقسام_احکام :
۱ - #احکام_اصولیه
۲ - #احکام_فرعیه
۱ - احکام #اصولیه
۱ - احکام اصول دین
مثل :
وجوب معرفت واجب الوجود تعالی شانه و
وحدانیت واجب الوجوب و غیر ذالک از اعتقادات
۲ - احکام اصولیه :
احکام اصول فقه
مثل :
مباحث علم اصول از حجیت خبر واحد و غیر ذالک
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#اقسام_احکام :
۱ - #احکام_شرعیه
۲ - #احکام_عقلیه
۳ - #احکام شرعیه عقلیه
۴ - $احکام_لُغَویه
۱ - احکام شرعیه :
احکام شرعی هستند که فقط شرع به آنها حکم میکند
مثل وجوب الصلاه
۲ احکام عقلیه :
احکام عقلیه احکامی هستند که فقط #عقل به آنها حکم میکند
مثل :
۲×۲=۴
اینجا شارع نفرموده است که :
اذا ضربتَ ۲ فی ۲ فاحکم باربعه
بلکه حکم #عقلی است و نیاز به شارع ندارد
یا مثل اینکه :
#اجتماع_نقیضین #محال است
۳ - احکام عقلیه و شرعیه :
احکام عقلیه و شرعیه احکامی هستند که هم عقل به آنها حکم میکند
و هم شرع
یعنی هر دو هم عقل و هم شرط با هم به آن حکم میکنند
مثل :
قبح #ظلم
احکام لغویه :
احکام لغویه احکامی هستند که به لفظ برمیگردند
مثل :
احکام نحو و صرف و وضع الفاظ
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۱۶
۲ - اما جواب علامه مامقانی :
علامه #مامقانی میگوید :
دو بحث است :
۱ - بحث در #راوی
۲ - بحث در #شاهد
در شهادت شاهد چند شرط معتبر است :
۱ - #شفاهی بودن
یعنی رو در رو بودن
یعنی #شهادت کتبی فایدهای ندارد
۲ - بالاصاله بودن
یعنی خود شاهد باید در محکمه حاضر باشد نه پسر یا برادرش یا غیرهما که :
اینها در #تزکیه شاهد شرط و معتبر است
ولی اینها در تزکیه رجالی شرط نیست
یعنی لازم نیست که عالم رجالی با راوی رودررو باشند
چون اگر رودررو بودن عالم رجالی با راوی شرط باشد اخذ اخبار از اصول جایز نیست
چون راوی که با عالم رجالی رودررو که نیست
پس منظور از مراجعه به علم رجال عبارت است از اینکه :
در باره راویان تحقیق کنیم و ظن اطمینانی تحصیل کنیم که اصلاً مبنای کار عقلا هم همین است
تمت کلام #مامقانی
مصنف میفرماید :
۱ - بعضی رجوع به کتب رجالی را از باب جمع قرائن و شواهد برای تحصیل اطمینان به وثاقت راوی و یا صدور حدیث از معصوم علیه السلام حجت میدانند
۲ -بعضی رجوع به کتب رجالی را از باب شهادت حجت میدانند
۳ - بعضی تفصیل دادهاند و گفتهاند که :
اگر رجوع و مراجعه به کتب رجالی از باب تحصیل قرائن و شواهد بر صدق راوی و صدور خبر و روایت باشند اینجا جواب مامقانی درست است
ولی اگر رجوع و مراجعه به کتب رجالی از باب شهادت باشد جواب ما درست است
بدان که از #گفتار رجالی برای ما :
یا #علم حاصل میشود
و یا #اطمینان حاصل میشود
و یا هیچ کدام حاصل نمیشود نه علم و نه اطمینان
۱ - اگر از گفتار رجالی برای ما علم حاصل شود آن را #علم_قطعی مینامند
که اینجا محل بحث ما نیست
۲ - اگر از گفتار رجالی برای ما #اطمینان حاصل شود آن را #علم_عرفی مینامند
که اینجا هم محل بحث ما نیست چون اینجا حجت قطعی است اگرچه حجیت آن مثل علم فقط ذاتی نیست
۳ - اگر از گفتار رجالی برای ما نه علم و نه اطمینان ، هیچ کدام برای ما حاصل نشود
اینجا محل بحث ما است
اینجا از باب #تعبد ناچاریم قول رجالی را قبول کنیم
یعنی اینجا بحث میکنیم که :
آیا قول رجالی از باب شهادت حجت است یا نه ؟
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۱۷
۴ - دلیل چهارم منکرین نیاز به علم رجال عبارت است از :
اختلاف نظر در معنای #عدالت و فسق
منکرین میگویند :
هر کس فسق و عدالت را یک جوری معنا کرده است تا حدی که بین این معانی اختلاف زیادی وجود دارد
لذا وقتی که علمای رجال گفتند :
(( فلان راوی عادل است ))
اینجا وجود این اختلاف زیاد بین معانی عدالت مانع میشود و نمیگذارد که ما کلام علما رجال را قبول کنیم
چرا؟
چون نمیدانیم که علمای رجال کدام معنی عدالت را اراده کردهاند ؟
یعنی :
نمیدانیم که علمای رجال همان معنای عدالتی را اراده کردهاند که ما قبول داریم یا معنای دیگر عدالت را اراده کردهاند ؟
یعنی اینکه :
اگر ما خواستیم بدانیم
(( آیا فلانی عادل است یا نه ؟ ))
اینجا دو قول وجود دارد :
۱ - قول شیخ #طوسی
۲ - قول دیگران
۱ - #شیخ_طوسی میگوید :
در عدالت ظهور #اسلام کافی است یعنی :
اگر راوی مسلمان باشد عادل است
۲ - دیگران میگویند :
در عدالت شخص #ظهور اسلام کافی نیست
بلکه وجود ملکه و #تقوا لازم است
پس طبق این نظر دیگران ما نمیتوانیم قول شیخ طوسی را قبول کنیم
پس اگر علمای رجال گفتند :
(( محمد بن مسلم عادل است ))
(( ابن سنان عادل نیست ))
اینجا ما نمیتوانیم قبول کنیم
چرا ؟
چون نمیدانیم منظورش از عدالت کدام معنای عدالت است ؟
پس اصلاً نیازی به علم رجال نداریم
مصنف میفرماید ما ۳ جواب داریم که دو جواب از مرحوم $مامقانی است و یک جواب از مرحوم محقق قمی است
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۱۸
در جواب دلیل چهارم منکرین نیاز به علم رجال مصنف میفرماید :
ما ۳ جواب داریم که ۲ جواب از مرحوم #مامقانی است و یک جواب از محقق #قمی است
جواب اول :
مرحوم مامقانی میفرماید :
اولاً اینکه :
بله
در مبنای #شیخ_طوسی با دیگران (( در معنی #عدالت )) فرق وجود دارد و متفاوت است
ولی این فرق و تفاوت نمیتواند جلوی تحقیق و تفحص ما را بگیرد
چرا؟
چون کار و #وظیفه ما این است که به کتب رجالی رجوع کنیم و #تحقیق و تفحص کنیم
ثانیا :
وقتی که شیخ #طوسی میگوید :
ظهور اسلام در عدالت شخصی کافی است و با توجه به اینکه شیخ طوسی میداند که در عدالت به نظر دیگران وجود ملکه و تقوا لازم است و دیگران با شیخ طوسی در معنای عدالت مخالف هستند اگر شیخ طوسی در جایی گفت مثلاً :
(( محمد مسلم عادل است ))
و عدالت را برای محمد ابن مسلم ثابت کرد اینجا منظور شیخ طوسی از عدالت باید ملکه و تقوا باشد نه ظهور اسلام
یعنی :
باید شیخ عدالتی را قصد کند که همه قبول دارند
و نباید عدالتی را که خودش قبول دارد را قصد کند
چرا ؟
چون کتابی که برای استفاده دیگران مینویسد و میخواهد تا قیام قیامت مورد استفاده و عمل دیگران باشد پس نباید فقط بر مبنا و نظر خودش بنویسد
بله
فقط میتواند نظر خودش را یادآوری کند
تمت کلام مامقانی
نویسنده کتاب رجالی
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۱۹
نویسنده کتاب رجالی یا نظر و عقیده و روش خودش را در تعدیل و جرح راویان صریحاً بیان کرده است یا صریحاً بیان نکرده است
اگر صریحاً بیان کرده باشد اینجا بر طبق آن #عمل میکند
ولی اگر صریحاً بیان نکرده باشد اینجا باید از نظریه #مشهور پیروی کند
چرا ؟
چون نویسنده کتاب رجالی که این همه زحمت کشیده است برای خودش که زحمت نکشیده است و برای خودش که ننوشته است
بلکه برای استفاده عموم و مراجعه علما برای استنباط احکام زحمت کشیده و کتاب رجالی را نوشته است پس نویسنده کتاب رجالی با مشهور هم عقیده است
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
💚
✅ در #جامعه عده ای مشغول #گل کاری در #گلستان #حوزه های #علمیه هستند ،
چرا ؟
۱ - تا اینکه این گل های خوب و خوش بوی و معطر حوزوی به شکوفایی برسند
۲ - تا اینکه #جامعه هم از عطر #دل انگیز این گلستان محمدی( صلی الله علیه و آله و سلم) برای سال های سال بلکه تا ابد الدهر استفاده کند و آن را #استشمام کند و مثل بزرگان و #علمای حوزوی پارسا و پرهیزگار باشند.
🌺 حوزویان در جامعه بشری نمایندگان #اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه و آله و سلم )هستند 🌺
✅ حوزویان کسانی هستتد که پا جای پا و قدم جای قدم مقدس و مطهر ائمه معصومین صلوات الله علیهم اجمعین گذاشته و می گذارند.
🪴 #قران کریم معجزه الهی است..
🪴 #معجزه ای است که همتایی ندارد..
🪴 بی همتایی است که تمام نیازهای بشری را پاسخ داده و میدهد و خواهد داد.
🌄 این قران کریم باید به درستی تبیین شود..
🌄 #تبیین قران یکی از #وظایف اهلبیت عصمت و طهارت و #ائمه معصومین علیهم السلام در دویست و پنجاه سال بود..
🌄 امروزه یکی از #وظائف مهم حوزویان این است که دنباله رو #کار انبیاء علیهم السلام و مخصوصاً پیامبر اسلام و ائمه معصومین صلی الله علیهم و آله و سلم بوده و کار و مسیر و #طریق و روش آنها را ادامه دهند...
🌄 امروزه #شناخت نیازهای #ضروری جامعه اسلامی و متلبس به #لباس سربازی امام #زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف شدن جهت پاسخ گویی به سوالات شرعی و غیر شرعی و اخلاقی و خانوادگی و غیره از ضروریات جامعه اسلامی است.
🌿 حوزویان در جامعه در مقابل دشمنان اسلام چون #دریا
گاهی #آرام
وگاهی #مواج
و گاهی خروشانند.🌿
🍀 حوزویان در جامعه مثل یک #دیدبان آگاه و باهوش هستند که :
معظلات جامعه را شناسایی می کنند
و برای حلّ معظلات از #جان مایه گذاشته و #اقدام می کنند.🍀
🍃 حوزویان نقش یک پدر #دل سوز و مهربان را داشته و رهبری جامعه را بر عهده می گیرند🍃
✅ #وظیفه حوزویان در جامعه عبارت است از :
🔵 پاسداری از #ایمان جامعه اسلامی
🔵 پاسداری از #اصول و فروع #دین مقدس اسلام
🔵 #تعلیم و #تبلیغ دین
🔵 پاسخ گویی به نیازهای #مذهبی مسلمانان
🔵 #ارشاد
🔵 #هدایت
🔵 #نظارت
🔵 #حفظ جامعه از #انحرافات
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b