eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎💎 🔴 🍃برابر عربى انار « » است که ریشه آن را « ر ـ م ـ م » یا « ر ـ م ـ ن » دانسته‌اند. 🌸با توجه به وجود این در زبانهاى پهلوى، سریانى، عبرى و ... برخى آن را واژه‌اى در زبان عربى با ریشه و نامعلوم می‌دانند و همچنین احتمال داده‌اند * * واژه ماقبل سامی باشد که سامیان از آن بهره برده اند و بدین سان به مجموعه زبانهای وارد شده است . 🔴 اناردر دورانهای بسیار شناخته شده و نخستین محل رویش آن ، بوده است . 🍃انواع میوه آن ویژه‌ای داشته و در قدیم برای درمان بیماری ها به کار می رفته است ؛ 🌸همچنین برای شکوفه ، پوست و ریشه آن و نیز شاخه های آن ذکر کرده اند . 🔴دسته ای از نیز به بیان ارزش این میوه پرداخته ، از آن با وصف میوه یا یکی از پنج میوه موجود در دنیا یاد کرده است . 🍃 طبق نقل عهد قدیم ، از عصاره آن می ساختند و لباس و ردای رئیس با انار مزین میگشت که به این منظور انار فراوان در اماکن مختلف کاشته می شد . 🌸 از انار در آیه از قرآن ( انعام ۹۹ ، ۱۴۱ ؛ الرحمن ۶۸ ) نام برده شده است . 🔴افزون بر این سه آیه ، برخی از مفسران مقصود از در آیه ۲۴ ابراهیم را و نخل و هر درخت ثمر دار دیگر دانسته اند . 🍃 در آیه ۹۹ انعام پس از ذکر برخی از های الهی به فرود آمدن آب از آسمان و رویانیدن و باغ‌های میوه از جمله اشاره و به نگریستن در میوه‌های آن شده است : * و هو الّذی انزل من السّماء ماءً فاخرجنا به ..... و جنّات من اعناب و الزّیتون و البرّمّان ..... * 🌸همچنین آیه ۱۴۱ همین سوره با همان سیاق به خداوند به عنوان ایجاد کننده باغهای گوناگون میوه از جمله پرداخته است : *و هو الّذی انشا جنّات معروشات و غیر معروشات و النّخل و الزّرع مختلفا اکله و الزّیتون و الرّمّان ..... * 🔴در آیه نخست پس از اشاره به و باغها به نگریستن در آن امر شده است : * انظروا الی ثمره * 🍃و در این آیه با همان شیوه به آن میوه ها سفارش شده است : * کلوا من ثمره ..... * که این به جهت اختلاف در دو آیه است ، 🌸 زیرا آیه نخست در مقام دادن به خالق و معرفی اوست ؛ ولی آیه دوم در مقام برخی باورهای خرافی در تحریم بعضی از نعمت‌ها با بیان اباحه آن پس از به ثمر نشستن است . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh
02.Baqara.188.mp3
1.63M
سوره ی مبارکه ی آیه 8⃣8⃣1⃣ وَ لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْباطِلِ وَ تُدْلُوا بِها إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِيقاً مِنْ أَمْوالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ‌ واموال يكديگر را به باطل (و ناحقّ) در ميان خودتان نخوريد و اموال را به (عنوان رشوه، به كيسه) حاكمان وقاضى‌ها سرازير نكنيد تا بخشى از اموال مردم را به گناه بخوريد، در حالى كه خود مى‌دانيد (كه خلاف مى‌كنيد). کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٨٨) 💙-اين آيه اشاره به يك اصل كلى و مهم اسلامى مى‌كند كه در تمام مسائل اقتصادى حاكم است، و به يك معنى مى‌شود تمام ابواب فقه اسلامى را در بخش اقتصاد زير پوشش آن قرار داد، نخست مى‌فرمايد: «اموال يكديگر را در ميان خود به باطل و ناحق نخوريد» (وَ لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْباطِلِ) 💙 مفهوم آيۀ فوق عموميت دارد و هر گونه تصرف در اموال ديگران از غير طريق صحيح و به ناحق مشمول اين نهى الهى است. و تمام معاملاتى كه هدف صحيحى را تعقيب نمى‌كند و پايه و اساس عقلايى ندارد مشمول اين آيه است. 💙جالب اين كه قرار گرفتن آيه مورد بحث بعد از آيات روزه (١٨٢-١٨٧) نشانۀ يك نوع همبستگى در ميان اين دو است، در آنجا نهى از خوردن و آشاميدن بخاطر انجام يك عبادت الهى مى‌كند و در اينجا نهى از خوردن اموال مردم به ناحق (كه اين هم نوع ديگرى از روزه و رياضت نفوس است) 💙 و در واقع هر دو شاخه‌هايى از تقوا محسوب مى‌شود، همان تقوايى كه به عنوان هدف نهايى روزه معرفى شده است. 💙 سپس در ذيل آيه، انگشت روى يك نمونۀ بارز «اكل مال به باطل» (خوردن اموال مردم به ناحق) گذاشته كه بعضى از مردم آن را حق خود مى‌شمرند به گمان اين كه به حكم قاضى، آن را به چنگ آورده‌اند، مى‌فرمايد: «براى خوردن قسمتى از اموال مردم به گناه و بخشى از آن را به قضات ندهيد در حالى كه مى‌دانيد» (وَ تُدْلُوا بِها إِلَى الْحُكّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِيقاً مِنْ أَمْوالِ النّاسِ بِالْإِثْمِ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 169 کانال 👇 @Targomeh
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 🌸 وَلاَ تَأْكُلُواْ أَمْواَلَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُواْ بِهَآ إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُواْ فَرِيْقاً مِّنْ أَمْوَالِ الْنَّاسِ بِالإِثْمِ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُون ‏ 🍀 ترجمه:واموال یكدیگر را به باطل در میان خودتان نخورید و اموال را به حاكمان و قاضی ها سرازیر نكنید تا بخشى از اموال مردم را به گناه بخورید و در حالى كه شما مى ‏دانید. 🌷 : به معناى سرازیر كردن دَلو در چاه است كه در این آیه، رشوه دادن به مسئولان و قاضى ها به چاه تشبیه شده است. 🔴 این آیه هشدار می دهد که یکدیگر را به ناحق نخوریم و برای خوردن حق مردم و اموال مردم رشوه به مسئولان و قاضی ها ندهیم. منظور از «اموال‏النّاس» هم اموال عمومى است وهم اموال خصوصى. علاوه بر آنكه رشوه براى گرفتن حقوق غیرمالىِ مردم نیز ممنوع است بلکه، یكى از بزرگى است كه مفاسد اجتماعى متعدّدى را به دنبال دارد، از جمله: حذف عدالت، یأس و ناامیدى ضعفا، جرأت و جسارت اقویا، فساد و تباهى حاكم و قاضى، از بین رفتن اعتماد عمومى. 🔴 با توجّه به این آثار و عوارض منفى، در روایات شدیداً از این عمل انتقاد شده است. رسول اكرم صلى الله علیه وآله خطاب به حضرت على علیه السلام فرمود:«یا على ثمن المیتة والكلب والخمر و مهر الزانیة والرشوة فى الحكم» اى على! درآمد حاصل از فروش مردار، سگ، شراب، زنا و رشوه یكسان و حرام است. امام صادق علیه السلام را در حد كفر به خدا مى ‏داند. و رسول اكرم صلى الله علیه وآله رشوه دهنده و گیرنده و واسطه را لعنت كرد و فرمود: بوى بهشت به صاحب رشوه نمى‏ رسد. 🔴 علیه السلام رشوه گیرنده را از حقّ ولایت محروم مى‏داند. و در جاى دیگر آن حضرت فرمودند: هیچ گروهى گرفتار رشوه نشدند، مگر آنكه گرفتار و اضطراب و نگرانى شدند! بعضى براى توجیه خلاف خود، نام‏هاى مختلف بر رشوه مى‏ گذارند، از جمله: هدیه، تحفه، حقّ‏الزحمه، چشم روشنى و... . شخصى به نام «اشعث ‏بن قیس»، حلوایى به در خانه على علیه السلام به عنوان هدیه آورد تا در محكمه شاید امام به نفع او حكم صادر كند. امام فرمود: به خدا سوگند! اگر هفت اقلیم را بر من ببخشند تا پوست جوى را به ناحقّ از دهان مورچه‏ اى بگیرم این كار را نخواهم كرد. 🔹 پيام های آیه 188سوره بقره 🔹 🌷 باید از راه صحیح باشد. مانند:تجارت، زراعت، صنعت، ارث، هدیه از راه دوستی ولى تصرف از طریق باطل و رشوه ایجاد مالكیّت نمى‏‌كند. «لا تاكلوا اموال الناس بالباطل» 🌷 در حكم یک پیكر واحد است. «بینكم، اموالكم» 🌷 ، حرام است و انسان حقّ ندارد براى تصاحب اموال مردم رشوه دهد. «تدلوا بها الى الحكام لتاكوا فریقاً من اموال الناس» 🌷 لغزش‏هاى آگاهانه خطرناک است. «وانتم تعلمون» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅امیدبخش‌ترین آیه قرآن ✍️حضرت امیرالمومنین علی(علیه السلام) فرمود: از حبيبم رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) شنیدم که اميدبخش‌ترين آیه در قرآن اين آيه است: «حسنات و نیکوکاری‌ها، سیّئات و بدکاری‌ها را نابود می‌سازد.» (هود:114) قرآن می‌گوید اگر مرتکب اشتباهی شدی، ناامید نشو، سریع یک کار خوبی انجام بده، مثلا به مادرت خدمت کن یا به نیازمندی کمک کن، تا گناهت پاک شود. برای همین در روایات آمده به کسی که مرتکب گناه می‌شود،‌هفت ساعت مهلت داده می‌شود، اگر استغفار نکرد یا حسنه‌ای انجام نداد، گناهش ثبت می‌شود. 📚کافی، ج2، ص429 کانال 👇 @Targomeh
°|🦋🌼|° وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ وَأَنَّ اللَّهَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ ﴿۲۰﴾ و اگر فضل و رحمت‏ خدا بر شما نبود و اينكه خدا رئوف و مهربان است [مجازات سختى در انتظارتان بود] (۲۰) سوره نور آیه 20 خدایا شکرت با این همه بدی من تو به جاش هزاران برابر خوبی و منو مورد رحمتت قرار میدی 🤲 ╭━━⊰💥💠💥⊱━━╮  کانال 👇 @Targomeh  
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🦋تو دنیا دو تا حزب هست یکی حزب خدا و یکی حزب شیطان هر حزبی واسه خودش یک سری نشونه ها داره ، کسایی که عضو حزب خدان علاوه بر ظاهرشون که آدم و یاد خدا میندازه و به آدم آرامش میده، باطنشون هم همین طوره، کنارشون که میشینی دلت گرم و پر از امید و آرامش میشه، با همه چیز لطیف و مهربونن، دقیقا مثل خدا. و دسته مقابل دوستان و پیروان شیطان هستند، کسایی که هر وقت صحبت میکنن آتیش به پا میکنن و همه رو به جوون هم میندازن، ظاهرشون با باطنشون فرق داره، و از همه مهمتر، همیشه پر از استرس و ناامیدی و خشم و کینه و نفرتن الهی که هیچ وقت از حزب خدا، جدا نشیم و هميشه آرامش مهمون قلبمون باشه و علاوه بر این بتونیم دل دیگران و هم به نور خدا گرم و روشن کنیم 🌺🌿 🦋أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ 🌺🌿ﺍﻱ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺁﺩم ! ﺁﻳﺎ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﻧﻜﺮﺩم ﻛﻪ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﭙﺮﺳﺘﻴﺪ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺩﺷﻤﻦ ﺁﺷﻜﺎﺭﻱ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎﺳﺖ ؟(٦٠) سوره یس 🌿 ┄┅┅❅♥️❅┅┅┄ کانال 👇 @Targomeh
♻️ﯾﻪ ﺟﺎﻫﺎﯾﯽ ﺁﺩﻡ ﺗﻮ ﺭﻭ ﺩﺭ ﻭﺍﺳﯽ ﻣﯿﻤﻮﻧﻪ. ﯾﻪ ﻋﺪﻩ ﺩﺍﺭﻥ ﮐﺎﺭ ﺧﻼﻑ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻦ ﻭ ﺁﺩﻡ ﻧﻤﯽ‌ﺩﻭﻧﻪ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﻋﺪﻩ ﺑﻤﻮﻧﻪ، ﯾﺎ ﺑﺮﻩ ﺟﺎﯼ ﺩﯾﮕﻪ. ﻣﺜﻼً ﺩﺍﺭﻥ ﻏﯿﺒﺖ ﯾﻪ ﺑﻨﺪﻩ ﺧﺪﺍﯾﯽ ﺭﻭ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻦ، ﯾﺎ ﺩﺍﺭﻥ ﭼﯿﺰﻫﺎﯼ ﺣﺮﻭﻡ ﻣﯽ‌ﺧﻮﺭﻥ. ﺗﮑﻠﯿﻒ ﻣﺎ ﭼﯿﻪ؟ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﻭﻥ ﺟﺎ ﺑﻤﻮﻧﯿﻢ ﯾﺎ ﻧﻤﻮﻧﯿﻢ؟ ﻗﺮﺁﻥ ﺟﻮﺍﺏ ﺩﺍﺩﻩ. ﻣﯽ‌ﮔﻪ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﺯﺷﻮﻥ ﺩﻭﺭ ﺑﺸﯽ، ﺑﻠﮑﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﻧﺼﯿﺤﺘﺸﻮﻥ ﻫﻢ ﺑﮑﻨﯽ ﺗﺎ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭﺍ ﻧﮑﻨﻦ. 🍃ﻓَﺄَﻋْﺮِﺽْ ﻋَﻨْﻬُﻢْ ﻭَ ﻋِﻈْﻬُﻢْ🍃 ﺍﺯ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﮐﻨﺎﺭﻩ‌ﮔﯿﺮﯼ ﮐﻦ ﻭ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﺭﺍ ﻧﺼﯿﺤﺖ ﮐﻦ (ﺑﺨﺸﯽ ﺍﺯ ﺁﯾﻪ 63 ﻧﺴﺎﺀ) (ﺻﻔﺤﻪ 52) ┄┅┅❅♥️❅┅┅┄ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گروهى در قيامت، كور محشور مى‌شوند و اين نتيجه‌ى كوردلى و فراموشى آيات الهى در دنياست و چنين كسانى گويا كورند: وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَعْمى‌ ... كَذلِكَ أَتَتْكَ آياتُنا فَنَسِيتَها وَ كَذلِكَ الْيَوْمَ تُنْسى‌ طه ۱۲۴ تا ۱۲۶ کانال 👇 @Targomeh
وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْظُرُ إِلَيْكَ أَ فَأَنْتَ تَهْدِي الْعُمْيَ وَلَوْ كانُوا لا يُبْصِرُونَ «43یونس» وگروهى از مردم كسانى‌اند كه به تو نگاه مى‌كنند،هنگام خواندن قرآن (امّا گويى هيچ نمى‌بينند.) پس آيا تو مى‌توانى نابينايان را هدايت كنى، هرچند(با چشمِ دل) نمى‌بينند؟ 👌 هر نگاهى، بصيرت‌آور نيست و هر تماشاگرى، جذب حقيقت نمى‌شود. «يَنْظُرُ، لا يُبْصِرُونَ» 👌حتّى پيامبران در كوردلان مؤثّر نيستند. ‌ «أَ فَأَنْتَ تَهْدِي الْعُمْيَ» 👌 آنان كه با نگاه، به حقّ نرسند، همچون كورانند. «يَنْظُرُ، لا يُبْصِرُونَ» صفحه214 ➖➖➖ 🔸استاد قرائتی کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅معلومه ابلیس برای خدا مهم بوده وقتی حرف خدا رو گوش نکرد و لجبازی کرد خدا میره سراغش، ازش میپرسه: چیشد، چرا نخواستی با من بمونی «قَالَ مَا مَنَعَكَ أَلَّا تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُك» ✍خدا آدم رو بیشتر از تمام مخلوقاتش دوسداره شاید هر وقت گناهی میکنیم ی ندای غیبی میگه چیشد، چرا نمیخـوای با من بمونی کانال 👇 @Targomeh
➣🌸🍃﷽🍃🌸 ۞ یڪـــ‌آیــه‌قـــــرآن ۞ ✍️آیه 212 سوره مبارکه بقــره 💠 ترجمه 👈🏻ﺯﻧﺪﮔﻲ ﭘﺴﺖ(ﺩﻧﻴﺎ)ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻛﺎﻓﺮ ﺷﺪﻧﺪ ﺁﺭﺍﺳﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ؛ ﻭ [ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ]ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﺭﻳﺸﺨﻨﺪ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ؛ ﻭ ﺣﺎﻝ ﺁﻧﻜﻪ، ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﭘﺎﺭﺳﺎ(ﻭ ﺧﻮﺩ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭ)ﺷﺪﻧﺪ، ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺭﺳﺘﺎﺧﻴﺰ، ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺮﺗﺮﻧﺪ؛ ﻭ ﺧﺪﺍ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ(ﻭ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺑﺪﺍﻧﺪ)، ﺑﻲ ﺷﻤﺎﺭ [ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ]ﺭﻭﺯﻱ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ 💠 آموزه ها و ﭘﻴﺎم ﻫﺎ: 🌱١.ﺩﻧﻴﺎﮔﺮﺍﻳﻲ ﺍﺯ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﺭﻭﺍﻧﺸﻨﺎﺧﺘﻲ ﺗﺤﻘﻴﺮ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ. 🌱٢.ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺍﺯ ﺣﺮﺑﻪ ﻱ ﺭﻳﺸﺨﻨﺪ ﻋﻠﻴﻪ ﺷﻤﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ(ﭘﺲ ﻋﻤﻞ ﻛﺮﺩﻫﺎﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﺎﺳﻴﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻘﺎﻭم ﻭ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺑﺎﺷﻴﺪ 🌱٣.ﺩﺭ ﺭﺳﺘﺎﺧﻴﺰ ﻓﺮﻭﺗﺮﻱ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﻭ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﭘﺎﺭﺳﺎ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. 🌱٤.(ﺭﻭﺯﻱ ﻛﻢ ﻭ ﺯﻳﺎﺩ ﺩﻧﻴﺎ ﻣﻌﻴﺎﺭ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻧﻴﺴﺖ؛ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ)ﺭﺯﻕ ﺑﻲ ﺣﺴﺎﺏ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺧﺪﺍﺳﺖ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕋 وَبَرًّا بِوَالِدَتِي وَلَمْ يَجْعَلْنِي جَبَّارًا شَقِيًّا (مریم/٣٢) ⚡️ترجمه: " و مرا نسبت به مادرم نیکوکار قرار داده و مرا سرکش و‌بدبخت قرار نداده است. " 🔑 اگر احساس سنگدلی، بداخلاقی، بدبختی و عدم موفقیت به شما دست داد 👈 در رفتار خویش با مادرانتان تجدید نظر کنید.. ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️تعامل بین این پرنده نوک قرمز و ایمپالا یک رابطه همزیستی است . نوک قرمز اجازه دارد، کنه و شپش های بدن ایمپالا را بخورد. ♻️« قَالَ رَبُّنَا ٱلَّذِیۤ أَعۡطَىٰ كُلَّ شَیۡءٍ خَلۡقَهُۥ ثُمَّ هَدَىٰ » (طه - 50) 🍃 (ع) گفت: « ما همان کسی است که به هر را او بوده داده؛ سپس کرده است!» (طه - 50 ) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠تلاوتی غیر قابل وصف وشاهکار از سوره:شمس 👤استاد:انور شحات محمد انور 🇮🇷اجرا شده در ایران 👌این تلاوت داره منو دیوانه میکنه💥 (پیشنهاد دانلود) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(ع) -۱۱ پيوستن بلقيس به سليمان عليه‏ السلام و ازدواج با او فرستاده مخصوص با همراهان به يمن بازگشتند و عظمت مقام و توان و قدرت سپاه سليمان و نپذيرفتن هديه را به ملكه سبأ گزارش دادند. بلقيس دريافت كه ناگزير بايد تسليم فرمان سليمان (كه فرمان حق و توحيد است) گردد و براى حفظ و سلامت خود و جامعه هيچ راهى جز پيوستن به امت سليمان ندارد. به دنبال اين تصميم با جمعى از اشراف قوم خود حركت كردند و يمن را به قصد شام ترك گفتند، تا از نزديك به تحقيق بيشتر بپردازند. هنگامى كه سليمان از آمدن بلقيس و همراهانش به طرف شام اطلاع يافت، به حاضران فرمود: كدام يك از شما توانايى داريد، پيش از آن كه آن‏ها به اين جا آيند، تخت ملكه سبا را براى من بياوريد. عفريتى از جن (يعنى از گردنكشان جنيان) گفت: من آن را نزد تو می آورم، پيش از آن كه از مجلست برخيزى. اما آصف بن برخيا كه از علم كتاب آسمانى بهره‏ مند بود گفت: من آن تخت را قبل از آن كه چشم بر هم زنى، نزد تو خواهم آمد. لحظه‏ اى نگذشت كه سليمان، تخت بلقيس را در كنار خود ديد و بی درنگ به ستايش و شكر خدا پرداخت و گفت: هذَا مِن فَضلِ رَبِّى لِيَبلُونى ءَاشكُرِ اَم اَكفُرُ؛ اين موهبت، از فضل پروردگار من است تا مرا آزمايش كند كه آيا شكر او را به جا می آورم، يا كفران می كنم. سپس سليمان عليه‏ السلام دستور داد تا تخت را اندكى جابجا كرده و تغيير دهند تا وقتى كه بلقيس آمد، ببينند در مقابل اين پرسش كه آيا اين تخت تو است يا نه، چه جواب می دهد. طولى نكشيد كه بلقيس و همراهان به حضور سليمان آمدند. شخصى به تخت او اشاره كرد و به بلقيس گفت: آيا تخت تو اين گونه است؟! بلقيس دريافت كه تخت خود اوست و از طريق اعجاز، پيش از ورودش به آن جا آورده شده است. او با مشاهده اين معجزه، تسليم حق شد و آيين حضرت سليمان را پذيرفت. او قبلا نيز نشانه‏ هايى از حقانيت نبوت سليمان را دريافته بود، به هر حال به آيين سليمان پيوست و به نقل مشهور با سليمان ازدواج كرد و هر دو در ارشاد مردم به سوى يكتاپرستى كوشيدند. کانال 👇 @Targomeh
🖐 حتما بخوانید ... مردی به پیامبر خدا، حضرت (علیه‌السلام) مراجعه کرد و گفت: ای پیامبر میخواهم، به من زبان یکی از حیوانات را یاد دهی! 🗣 حضرت سلیمان"علیه السّلام "گفت: توان تحمل آن را نداری!!! ❗️اما مرد اصرار کرد حضرت سلیمان" علیه السّلام "پرسید، باشد، کدام زبان؟! جواب داد زبان گربه ها 🐈 ، چرا که در محله ما فراوان یافت می شوند. حضرت سلیمان"علیه السلام "در گوش او دمید 👂🗣 و عملا زبان گربه ها را آموخت. آن مرد روزی دید دو گربه 😿😾 با هم سخن میگویند. 🐱 یکی گفت غذایی نداری که دارم از گرسنگی میمیرم. 🐯 دومی گفت نه، اما در این خانه خروسی 🐓 هست که فردا میمیرد، آنگاه آن را میخوریم. 👂مرد شنید و گفت ؛ به خدا نمیگذارم خروسم را بخورید، آنرا خواهم فروخت، و فردا صبح زود آنرا فروخت گربه آمد و از دیگری پرسید آیا خروس مرد؟ گفت نه، صاحبش فروخت، اما گوسفند نر 🐏 آنها خواهد مرد و آن را خواهیم خورد. 👂صاحب منزل باز هم شنید و رفت گوسفند را فروخت. 🐈 گربه گرسنه آمد و پرسید آیا گوسفند مرد دیگر توان تحمل گرسنگی را ندارم؟ گفت : نه! صاحبش آن را فروخت. اما ناراحت نباش صاحب خانه خواهد مرد، و غذایی برای تسلی دهندگان خواهند گذاشت و ما هم از آن میخوریم! مرد شنید و به شدت بر آشفت 😰 نزد پیامبر رفت و گفت گربه ها میگویند امروز خواهم مرد! خواهش میکنم کاری بکن! پیامبر پاسخ داد: خداوند خروس را فدای تو کرد اما آنرا فروختی، سپس گوسفند را فدای تو کرد آن را هم فروختی، پس خود را برای وصیت و کفن و دفن آماده کن ✅ حکمت این حکایت : خداوند الطاف مخفی دارد، ما انسانها آن را درک نمی کنیم. او بلا را بواسطه بعضی از مشکلات و خسارت های مادی از ما دور میکند، و ما با نادانی خود آن را باز پس میخوانیم !!! و این ها همه برای آن است که ما انسانها به تکامل برسیم، بلیات و مشکلات و امتحان ها برای صیقل ماست. باشد که خداوند قوه ی درک را از ما نگیرد... 💐 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎💎 🔴 .... ادامه 🍃 همچنین در آیه نخست پس از ذکر انار و .... * مشتبها و غیر متشابه * 🌸و در آیه دوم * متشابها و غیر متشابه * آورده شده که بنابر گفته گروه این دو قید ، نزدیک به هم دارند ، هر چند برخی دومی را از اولی دانسته‌اند . 🔴 این شباهت و عدم شباهت ممکن است نسبت به یک نوع باشد ؛ مثلاً انار از نظر شکل درخت و میوه ، و از نظر رنگ و طعم اند ، 🍃چنان که ممکن است این نسبت به دو میوه مختلف باشد ؛ مثلا انار و زیتون شبیه و غیر متشابه است ، 🌸افزون بر این ممکن است تشابه و عدم تشابه در مورد همه های یاد شده در باشد ، نه خصوص زیتون و انار . 🔴آیه دوم پس از بیان اباحه در میوه پس از به ثمر نشستن درختان ، به پرداخت ( مستمندان ) هنگام برداشت دستور داده است : * و ءاتوا حقّه یوم حصاد .... * 🍃در نوع این حق ( یا غیر زکات بودن آن ) و نیز در حکم ( یا عدم وجوب آن ) میان مفسران و فقیهان بحث است ، ولی در وجوب زکات انار اختلافی نیست . 🌸 در آیه ۶۸ سوره در ادامه وصف ( دوباغ ) از بهشت ، به وجود میوه ، به طور ، و خرما و انار ، به طور ، در آن ( دو باغ ) اشاره شده است : * فیهما فاکهه و نحل و رمّان * 🔴 *خرما * و * انار * پس از فاکهه ( میوه ) گروهی را بر این داشته که این دو ، در مفهوم * فاکهه * داخل نیست ، 🍃 و با توجه به همین برخی از فقیهان اهل سنت ، خوردن خرما و انار را موجب حنث پرهیز از خوردن فاکهه نمی دانند . 🌸 البته این پندار از سوی و برخی مفسران رد شده و بنابر اصل رایج ، خاص بر عام ، امتیاز و فضل خاص را می فهمند ، 🔴چنان که چنین در آیات دیگر ( بقره ۹۸ ، ۲۳۸ ) نیز دیده می شود . 🍃 برخی نیز وجه آوردن و انار را آن دانسته اند که این دو ، افزون بر بودن ، طعام و دوا نیز هست یا اینکه جدا ذکر کردن به جهت و منزلت این دو نوع میوه نزد عرب بوده ، 🌸 چنانکه وجه برخی میوه‌ها مانند زیتون و انار در آیات پیشین نیز شاید همین بوده است ، 🔴 همان طور که برخی از مفسران ، دستور به و تأمل در خلقت در برخی آیات را از این باب دانسته اند . 🍃 برخی نیز ذکر این دو میوه را از میان میوه های بهشتی ، به جهت آن دو از نظر طبیعت ( و ) و مکان رویش و ..... دانسته اند . 🌸به نظر می‌رسد وجود چنین در دیگر میوه ها ، این نظریه را می‌کند . پایان کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۸۹ يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ ۖ قُلْ هِيَ مَوَاقِيتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ ۗ وَلَيْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ ظُهُورِهَا وَلَٰكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقَىٰ ۗ وَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿١٨٩﴾ از تو درباره هلال های ماه می پرسند، بگو: آنها وسیله تعیین اوقات [برای امور دنیایی و نظام زندگی] مردم و [تعیین زمان مراسم] حج است. و نیکی آن نیست که به خانه ها از پشت آنها وارد شوید، [چنان که اعراب جاهلی در حال احرام حج از پشت دیوار خانه خود وارد می شدند نه از در ورودی] بلکه نیکی [روش و منشِ] کسی است که [از هر گناه و معصیتی] می پرهیزد. و به خانه ها از درهای آنها وارد شوید؛ و از خدا پروا کنید تا رستگار شوید. (۱۸۹) کانال 👇 @Targomeh
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ قُلْ هِىَ مَواَقِيتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ وَلَيْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُواْ الْبُيُوتَ مِنْ ظُهُورِهَا وَلَكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقَى وَأْتُواْ الْبُيُوتَ مِنْ أَبْواَبِهَا وَاتَّقُواْ اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ 🍀 ترجمه:درباره هلال هاى ماه از تو سؤال مى كنند، بگو: براى آن است كه مردم اوقات (كارهاى خویش) و زمان حج را بشناسند. (به آنان بگو:) نیكى آن نیست كه (در حال احرام حج،) از پشت خانه ها وارد شوید، بلكه نیكى آن است كه تقوا پیشه كنید و از درها وارد خانه ها شوید، و تقوای خداوند را پیشه کنید ، باشد كه رستگار شوید. 🌷 :هلال هاى ماه 🌷 :جمع میقات به زمان یا مكانى معیّن گفته مى شود كه براى انجام كارى مشخّص شده باشد. 🌷 :نيکی 🌷 :خانه ها جمع البيت است 🌷 :پشت آن 🌷 :درها جمع باب است به درب خانه باب گفته می شود. 🌷 :رستگار شوید 🔴 در این آیه ضمن پاسخگویى به سؤال گروهى از كه از پیامبر صلى الله علیه وآله درباره هلال ماه مى پرسیدند، به مواردى اشاره دارد كه با هم آن را بررسى مى كنیم: اى پیامبر! به آنها كه از فایده ى جلوه هاى مختلف ماه مى پرسند، بگو: آن تغییراتى كه در ماه پدید مى آید، براى مردم وسیله ى وقت شناسى و تقویم همگانى و طبیعى است. یكى از امتیازات این است كه برنامه هاى خود را با مقیاس هاى طبیعى، عمومى و مجانى طرح مى كند، مثلاً براى تعیین مقدار آب كُر، وَجب را مقیاس قرار مى دهد و یا براى تشخیص وقت نماز، طلوع و غروب و زوال خورشید را مطرح مى كند. و براى آغاز و انتهاى ماه رمضان و یا ایام حج، هلال ماه را ملاک قرار داده است. اشكال مختلف نیز، حكم یك نوع تقویم عمومى را دارد كه در اختیار همه است. 🔴 نیاز به و ، لازمه ى زندگى اجتماعى است و بهترین وسیله عمومى براى این تقویم همین است كه افراد اعمّ از باسواد و بى سواد در هر كجاى عالم با یک نگاه و در یک لحظه بتوانند روزهاى ماه را تشخیص دهند. هر كارى راهى دارد و باید از مجراى طبیعى و راهش وارد شد. براى انجام هركار زمان مناسب، شیوه مناسب و رهبر مناسب لازم است. همانگونه كه زمان از طرف خداوند به وسیله و معیّن مى شود، رهبرى نیز باید از طرف خداوند تعیین شود. 🔴 بنابراین مفهوم این آیه است: از هلال براى استفاده كنید و در روش انجام امور، به دستورات آسمانى و رهبران مراجعه كنید و بیراهه نروید. و ، راهى دارد كه باید از راهش وارد شد و در انتخاب زمان، روش و رهبر از خدا بترسید تا شاید رستگار شوید. امام صادق علیه السلام فرمود: منظور از آیه «واتوا البیوت من ابوابها» آن است كه هر كارى را از راهش وارد شود. و امامان معصوم علیهم السلام فرمودند: ما آل محمّد باب خداوند هستیم. وپیامبر صلى الله علیه وآله فرمودند: من شهر علمم و على درب آن است. در این آیه جمله «واتوا البیوت من ابوابها» میان دو «تقوا» قرار گرفته است، شاید این رمز آن باشد كه شناخت راه كار و ورود و خروج در امور، نیاز به تقواى فوق العاده دارد و كسانى كه تقواى كمى داشته باشند بازهم بى راهه مى روند. 🔹پيام های آیه 189 سوره بقره 🔹 ✅ سیاره ها و ماه، داراى برنامه و زمان بندى دقیقى است كه برای عبادت و نظم امور زندگى مردم مؤثر می باشد.«قل هى مواقیت للناس» ✅ ، با آداب و رسوم جاهلى و خرافى مبارزه مى‌كند. «لیس البر بان تأتوا البیوت من ظهورها» ✅ ارزش دینى، زمانى است كه در افراد جلوه كند. به جاى اینكه بگوید: نیكى تقواست، فرمود: نیكى، متّقى است. «ولكن البر من اتقى» ✅ بیراهه رفتن تقوا نیست. اگر از سیره عقلا واولیاى خدا سرپیچى كنیم ونام آن را و بگذاریم منحرف شده ایم. ✅ به کارگیرى روش هاى نادرست و غیر منطقى براى انجام امور، خلاف تقواست. «واتوا البیوت من ابوابها واتقوا اللَّه» ✅ حفظ وقت و مراعات نظم در كارها و عبادات، یکی از مصادیق و رستگاری است. کانال 👇 @Targomeh