eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
📚آیه ۵۶ سوره -إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِنَ الْمُحْسِنِينَ ترجمه: همانا رحمت خدا به نيکوکاران نزديک است. 🔹 هنگامی که در ضروریترین اوقات هستی و نیاز به رحمت خداوند داری، در بالاترین درجات احسان باش 👈 به خلق خدا نیکی کن تا مورد رحمت خالق یکتا قرار بگیری. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 📖 ..... ادامه ⬛️ السلام 🌺افزون بر آیه ۶۱ آل عمران ، که بر پایه آن امام علیه السلام فرزند پیامبر ، دانسته شده آیات ۸۴ - ۸۵ انعام نیز حضرت را از تبار حضرت ابراهیم علیه السلام دانسته و چون علیه السلام نداشت ، قطعاً رابطه وی با ابراهیم علیه السلام از طرف مادر است . 🍀این آیه نیز اصلی است که تنها فرزندان پسر را هر شخص می شمارد ، در نتیجه مفسران شیعه و سنی از این آیه برای اثبات پدر و فرزندی پیامبر صلی الله علیه و آله با امام علیه السلام استفاده کرده اند : * و من ذریّته داوود و سلیمان و ایوب و یوسف و موسی و هارون و کذالک نجزی المحسنین * و زکریا و یحیی و عیسی و الیاس کل من الصالحین * 💠 به گزارشی ، حجاج بن یوسف ثقفی ، والی در عراق ( ۷۵- ۹۵ ق ) امام حسین را از رسول اکرم صلی الله علیه وآله نمیدانست و امام باقر علیه السلام بر اساس همین آیات به وی داد . 🍀همچنین حجاج به یحیی بن یعمر ، فقیه و قاضی خراسان ، نوشت که من با قرائت قرآن از آغاز تا پایانش آیه ای که برساند علیه السلام از پیامبر صلی الله علیه و آله است نیافتم ، در حالی که تو بدان داری و یحیی نیز آیات یاد شده را پایه خود دانست . 💠به روایت شعبی ،‌یحیی بن یعمر را دست نزد حجاج آوردند و حجاج او را کرد چنانچه دلیلی روشن برای باور خود نیاورد ، همه اعضای بدن او را خواهد برید ؛ ضمناً حجاج از وی خواست که به آیه استناد نکند ، در این هنگام ، یحیی بن یعمر به آیات مذکور اشاره کرد که حجاج را برانگیخت و اظهار داشت که گویا این را تاکنون نخوانده است و سپس دستور داد یحیی را باز کرده و به او دهند . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم عمران آیه ۶۴ قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَىٰ كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ ۚ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ ﴿٦٤﴾ بگو: ای اهل کتاب! بیایید به سوی سخنی که میان ما و شما یکسان است [و همه کتاب های آسمانی و پیامبران آن را ابلاغ کردند] که جز خدای یگانه را نپرستیم، و چیزی را شریک او قرار ندهیم، و بعضی از ما بعضی را اربابانی به جای خدا نگیرد. پس اگر [از دعوتت به این حقایق] روی گرداندند [تو و پیروانت] بگویید: گواه باشید که ما [در برابر خدا و فرمان ها و احکام او] تسلیم هستیم. (۶۴) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٦٤) -دعوت به سوى وحدت! در آيات گذشته دعوت به سوى اسلام با تمام خصوصيات بود ولى در اين آيه دعوت به نقطه‌هاى مشترك ميان اسلام و آيينهاى اهل كتاب است روى سخن را به پيامبر كرده مى‌فرمايد: «بگو: اى اهل كتاب! بياييد به سوى سخنى كه ميان ما و شما مشترك است كه جز خداوند يگانه را نپرستيم و چيزى را شريك او قرار ندهيم و بعضى از ما بعضى ديگر را غير از خداوند يگانه به خدايى نپذيرد» (قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ تَعالَوْا إِلى كَلِمَةٍ سَواءٍ بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمْ أَلاّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللّهَ وَ لا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئاً وَ لا يَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً مِنْ دُونِ اللّهِ) . با اين طرز استدلال به ما مى‌آموزد اگر كسانى حاضر نبودند در تمام اهداف مقدس با شما همكارى كنند بكوشيد لا اقل در اهداف مهم مشترك همكارى آنها را جلب كنيد و آن را پايه‌اى براى پيشبرد اهداف مقدستان قرار دهيد. سپس در پايان آيه مى‌فرمايد: «اگر آنها (بعد از اين دعوت منطقى به سوى نقطۀ مشترك توحيد باز) سر تابند و روى‌گردان شوند بگوييد گواه باشيد كه ما مسلمانيم» و تسليم حق هستيم و شما نيستيد (فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنّا مُسْلِمُونَ) . بنابراين دورى شما از حق در روح ما كمترين اثرى نمى‌گذارد و ما همچون به راه خود يعنى راه اسلام ادامه خواهيم داد تنها خدا را مى‌پرستيم و تنها قوانين او را به رسميت مى‌شناسيم و بشرپرستى به هر شكل و صورت در ميان ما نخواهد بود. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 292 کانال 👇 @Targomeh
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 بخش اول 📚 : دعوت به پرستش خدای یکتا دعوت به وحدت 🌸 قُلْ یاَأَهْلَ الْكِتاَبِ تَعَالَوْا إِلى كَلِمَةٍ سَوَآءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئاً وَلَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضاً أَرْبَاباً مِّنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْاْ فَقُولُواْ اشْهَدُواْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ 🍀 ترجمه: بگو: اى اهل كتاب! به سوى سخنى بیایید كه میان ما و شما مشترک است؛ که جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزى را شریک او قرار ندهیم و بعضى از ما بعضى دیگر را به جاى خدا ارباب نگیرد. پس اگر روی گردان شدند، بگویید: گواه باشید كه ما مسلمانیم. 🌷 : بیایید 🌷 : يکسان 🌷 : شریک قرار ندهیم 🌷 : چیزی 🌷 : نگیرد 🌷 : بعضی از ما 🌷 : جمع رب؛ رب در اصل به معنی مربی و تربیت کننده است در این آیه منظور مدبر و قانون گذار است. 🌷 : روی گردان شدند، سرپیچی کردند 🌷 : گواه باشید 🌷 : جمع مسلمان ، مسلمان به کسی گفته می شود که در برابر خدا و فرمان و احکام خداوند تسلیم باشد. دین اسلام هم یعنی دین تسلیم در برابر خدا و فرمان و احکام خداوند. 🌸 در این آیه از اهل کتاب که هم شامل مسیحیان و هم یهودیان است دعوت می کند اما دعوت به نقطه های مشترک میان و اهل کتاب است. که قرآن به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید:قل یا أهل الكتاب تعالوا إلى كلمة سوآء بيننا و بينكم: بگو ای اهل کتاب! به سوی سخنی بیایید که میان ما و شما مشترک است. این آیه دعوت به وحدت میان ادیان الهی است. با اینکه معتقد بود عیسی پسر خداست و این سخن شرک است ولی به خدا اعتقاد داشتند و با اینکه عزير که از پیامبران بود را پسر خدا می دانستند و با اینکه این سخن شرک است ولی به خداوند اعتقاد داشتند همین موضوع را به آنها اعلام می کند که شما به خدا اعتقاد داريد پس ما و شما در اصل توحید مشترک هستیم بیایید دست به دست هم دهیم و از تفسیرهای نا به جا که نتیجه آن شرک است دوری کنیم. در این آیه روی مسأله يگانگی خدا تأكيد شده است: 1⃣ : ألا نعبد إلا الله: جز خداوند را نپرستیم. 2⃣ : و لا نشرک به شیئا: و چیزی را شریک او قرار ندهیم. 3⃣ : و لا یتخذ بعضنا بعضاً أربابا من دون الله: و بعضى از ما بعضى ديگر را به جای خدا ارباب نگیرد. 🌸 عدىّ بن حاتم بعد از آوردن، به پیامبر صلى الله علیه وآله عرض كرد: ما زمانى كه مسیحى بودیم، هرگز یكدیگر را «ربّ» خود قرار نمى دادیم، پس منظور از جمله‌ى «لایتّخذ بَعضُنا بَعضاً ارباباً» چیست؟ پیامبرصلى الله علیه وآله فرمودند: آیا می دانستید علماى شما به میل خود احکام خدا را تغییر می دادند و شما از آنها پیروی می کردید گفت:بلی فرمودند:این همان پرستش و عبودیت است. از آیات قرآن استفاده می شود در میان علمای اهل کتاب جمعی بودند که احکام را طبق منافع خود تحریف می کردند و کتاب تورات و کتاب انجیل را تحریف می کردند و از نظر اسلام کسی که از چنین افرادی دانسته پیروی کند یک نوع عبودیت و پرستش نسبت به آنها انجام داده است و این شرک است. 🌸 فإن تولوا فقولوا اشهدوا بأنا مسلمون: پس اگر روی گردان شدند، بگویید: گواه باشید که ما مسلمانیم. پس اگر اهل کتاب از این سخن روی گردان شدند در روح ما کمترین اثری نمی گذارد و ما همچنان به راه خود یعنی راه ادامه خواهیم داد تنها خدا را می پرستیم و تنها قوانین او را به رسمیت می شناسیم و هرگز هیچ پیامبری را پسر خدا نمی دانیم. و هیچ مخلوقی را پرستش نمی کنیم. ⬅️ پیام های آیه در جلسه بعدی بیان شده است... کانال 👇 @Targomeh
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 بخش_2 🌸 قُلْ یاَأَهْلَ الْكِتاَبِ تَعَالَوْا إِلى كَلِمَةٍ سَوَآءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئاً وَلَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضاً أَرْبَاباً مِّنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْاْ فَقُولُواْ اشْهَدُواْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ 🍀 ترجمه: بگو: اى اهل كتاب! به سوى سخنى بیایید كه میان ما و شما مشترک است؛ که جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزى را شریک او قرار ندهیم و بعضى از ما بعضى دیگر را به جاى خدا ارباب نگیرد. پس اگر روی گردان شدند، بگویید: گواه باشید كه ما مسلمانیم. 🔴 در جلسه قبلی به ترجمه کلمه ها و شرح و توضیح آیه پرداخته شده در این جلسه پیام های آیه بیان می شود 🔹 پيام های آیه64سوره آل عمران 🔹 🌷 باید بر سر مشتركات، با اهل كتاب به توافق برسند. 🌷 باید در دعوت به ، پیش قدم بود. 🌷 اگر به تمام اهدافِ حقّ خود دست نیافتید، از تلاش براى رسیدن به بعضى از آن خوددارى نكنید. 🌷 یكى از مراحل ، دعوت به مشتركات است. «كلمة سواء بیننا و بینكم» قرآن مى تواند محور مشترک خوبى براى دعوت باشد، زیرا هم تاریخ انبیا را دارد و هم از تحریف به دور بوده است. 🌷 در و دیگران، باید به عقاید درست و مقدّسات طرف مقابل، احترام گذاشت. «كلمة سواء بیننا و بینكم» 🌷 پرستى و بیزارى از ، از مشتركات تمام ادیان آسمانى است. «كلمة سواء... الاّ نعبد الاّ اللّه» 🌷 ، سبب تعالى انسان است. «تعالوا» در جایى بكار مى رود كه دعوت به رشد و بالا آمدن باشد. «تعالوا... الاّ نعبد الاّ اللّه» 🌷 اطاعت بى چون و چرا از دیگر انسان ها، نشانه ى پذیرش نوعى براى آنها ویک نوع عبودیّت براى ماست. در حالى كه همه ى انسانها با یكدیگر مساوى هستند. «لایتّخذ بعضنا بعضاً ارباباً» 🌷 اعراض و سرپیچى مخالفان نباید در اراده و مسلمانان اثر بگذارد. «فان تولّوا فقولوا اشهدوا بانّا مسلمون» 🌷 هر تبلیغ کننده ای باید سرپیچى و اعراض را پیش بینى كند تا مأیوس نشود. «فان تولّوا فقولوا اشهدوا...» 🌷 پس از و برهان، مجادله را قطع كنید. «فان تولّوا فقولوا...» 🌷 بندگى ، بیزاری از شرک و رد کردن حاكمیّت غیر خداوند، از ویژگى هاى یک مسلمان واقعى است. «اشهدوا بانّا مسلمون» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیام آیه ی «91» مائده 🌿جامعه‌اى كه در آن عداوت باشد، شيطانى است. إِنَّما يُرِيدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةَ ... 🌿قمار و شراب، ابزار كار شيطان براى ايجاد كينه و دشمنى است. إِنَّما يُرِيدُ الشَّيْطانُ‌ ... فِي الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ 🌿نماز برترين سمبل ياد خداست. (با اين‌كه نماز ذكر خداست، نام آن جداگانه آمده است) «عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلاةِ» ┄┅─✵💝✵─┅┄ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👆👆آیه35انفال مراد از و ياد خدا در آيه، تنها نيست، بلكه و و و وعده‌هاى و ياد ، و فرمان او نيز مقصود است، چنانكه امام صادق عليه السلام فرمودند: «از امور مهمّى كه خداوند بر بندگان دانسته است، از خداوند است، ياد الهى هنگام مواجهه با حلال‌ها و حرام‌ها كه اگر باشد بدان عمل كند و اگر خدا باشد، آن را كند». ═ೋ❅🖋🦋❅ೋ═ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
-آیا آنقدر عاقل شده‌ای که به خاطر همه سختی‌هایی که پدر و مادرت برای تو کشیده‌اند برایشان دعا کنی؟ 📚سوره-15 کانال 👇 @Targomeh
✨يَوْمَئِذٍ يُوَفِّيهِمُ اللَّهُ دِينَهُمُ الْحَقَّ وَيَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ الْمُبِينُ✨ 🌱در آن روز خدا حساب و کیفر شایسته آنها را تمام و کامل خواهد پرداخت و خواهند دانست که خداوند حق آشکار است🌱 🌸سوره نور٫ایه۲۵🌸 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜سبک زندگی قرآنی 🍂 خود را برای خونخواهی اباعبداللّه آماده کنید. 🍂 🔶 وَمَن قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَاناً فَلاَ يُسْرِف فِّي الْقَتْلِ إِنَّهُ كَانَ مَنْصُوراً (/٣٣) ⚡️ترجمه: و هر كس مظلوم كشته شود، قطعاً براى ولىّ او تسلّط (و اختيار ديه يا قصاص) قرار داده ايم، پس نبايد در كشتن (و قصاص) زياده روى كند، چرا كه آن (ستمديده به طور عادلانه) يارى و حمايت شده است. 💥خداوند در کمین ستمگران است، و از سنّت هاى الهى، حمايت از مظلوم است. 🍁در روايات يكى از مصاديق «ولىّ»، حضرت مهدى عليه السلام شمرده شده كه انتقام جدّ عزيزش امام حسين عليه السلام را خواهد گرفت. 🔸‏وَ سَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَب ‏يَنْقَلِبُونَ ⚡️ترجمه : به زودى آنها كه ستم كردند، خواهند دانست كه بازگشتشان به كجا است و سرنوشتشان چگونه است؟! 🔴پس اینگونه از خدا درخواست می کنیم: فَاَسْئَلُ اللهَ الَّذي اَكْرَمَ مَقامَكَ وَاَكْرَمَني بِكَ اَنْ يَرْزُقَني طَلَبَ ثارِكَ مَعَ اِمام مَنْصُور مِنْ اَهْلِ بَيْتِ مُحَمَّد، صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام باقر ( عمروبن‌هلال گوید: امام باقر (فرمود: «مبادا به بالا دست خود چشم بدوزی که دراین‌باره آنچه خدای عزّوجلّ به پیغمبرش (فرمود بس است: فَلا تُعْجِبْکَ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ؛ از مال‌ها و فرزندانشان خوشت نیاید و درشگفت نشوی. (توبه/۵۵). و فرمود: وَ لا تَمُدَّنَّ عَیْنَیْکَ إِلی ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَیاةِ الدُّنْیا و اگر درباره‌ی این موضوع شکّ و ترددی یافتی، زندگی رسول خدا (را به‌یاد آور که خوراکش جو و حلوایش خرما و آتش‌گیره‌اش شاخ درخت خرما بود اگر پیدا می‌کرد. 📚 الکافی؛ ج۲، ص۱۳۷/ بحار الأنوار، ج۷۰، ص۱۷۲/ مشکاهًْ الأنوار؛ ص۱۳۰؛ «خبزه» بدل «قوته»/ وسایل الشیعهًْ؛ ج۲۱، ص۵۳۰/ مستدرک الوسایل؛ ج۱۵، ص۲۲۳/ نورالثقلین کانال 👇 @Targomeh
أَيْنَمَا تَكُونُوا يُدْرِكْكُمُ الْمَوْتُ وَلَوْ كُنْتُمْ فِي بُرُوجٍ مُشَيَّدَةٍ ۗ وَإِنْ تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُوا هَٰذِهِ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ ۖ وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُوا هَٰذِهِ مِنْ عِنْدِكَ ۚ قُلْ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ ۖ فَمَالِ هَٰؤُلَاءِ الْقَوْمِ لَا يَكَادُونَ يَفْقَهُونَ حَدِيثًا. (سوره نساء، آیه ٧٨). هر کجا باشید هر چند در قلعه های مرتفع و استوار، مرگ شما را درمی یابد. و اگر خیری [چون پیروزی و غنیمت] به آنان [که سست ایمان و منافق اند] برسد، می گویند: این از سوی خداست. و اگر سختی وحادثه ای [چون بیماری، تنگدستی، شکست وناکامی] به آنان رسد [به پیامبر اسلام] می گویند: از ناحیه توست. بگو: همه اینها از سوی خداست. این گروه را چه شده که نمی خواهند [معارف الهیّه وحقایق را] بفهمند؟!(سوره نساء، آیه ٧٨). کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🌱 بِسْمِ اللُّهُِ الْرَّحْمنِ الْرَحِیم «وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا فِي قُلُوبِكُمْ» احزاب ۵۱ •┈—┈—┈✿┈—┈—┈• -و خداوند آنچه را در دل‌های شماست می‌داند! کانال 👇 @Targomeh
✨گفتم: لباسهایمان هم می تواند ناقل بیماری باشد آن را چه کنیم؟ 📖 گفت: وَثِيَابَكَ فَطَهِّرْ ﻭ ﺟﺎﻣﻪ ﺍﺕ ﺭﺍ ﭘﺎﻙ وتمیزﻛﻦ ،(مدثر آیه٤) ✨ گفتمش: آیا بیرون آمدن بی مورد از منزل را جایز می دانی؟ 📖 گفت:وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ. ﺧﻮﺩ ﺭﺍ با دستان خود ﺑﻪ ﻫﻠﺎﻛﺖ ﻧﻴﻨﺪﺍﺯﻳﺪ.(بقره آیه١٩٥) ✨گفتمش: اگر کسی را دیدیم که تب و لرز و مشکل تنفسی دارد نشانه چیست؟ 📖 گفت: وَهُوَ سَقِيمٌ او بیمار است.(صافات١٤٥) ✨گفتم: در این صورت ما چه کنیم؟ 📖 گفت: فَلَا تَقْرَبُوهَا به او‌نزدیک نشوید(بقره آیه١٨٧) ✨گفتم: مگر این ویروس چگونه از افراد بیمار به ما منتقل می شود؟ 📖 گفت: تَخْرُجُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ ﺍﺯ ﺩﻫﺎﻧﺸﺎﻥ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﻰ  ﺁﻳﺪ.(کهف آیه٥) ✨ گفتمش: آیا در این ایام می توانیم به خانه ی دوستان و خویشان سری بزنیم و وارد شویم؟ 📖 گفت: لَا تَدْخُلُوا بُيُوتًا غَيْرَ بُيُوتِكُمْ. ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﻳﻲ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﻭﺍﺭﺩ ﻧﺸﻮﻳﺪ.(نور آیه ٢٧) ✨گفتم: آیا در ایام قرنطینه می توانیم با خانواده برای خرید از خانه خارج شویم؟ 📖 گفت: فَابْعَثُوا أَحَدَكُم بِوَرِقِكُمْ هَٰذِهِ إِلَى الْمَدِينَةِ فَلْيَنظُرْ أَيُّهَا أَزْكَىٰ طَعَامًا فَلْيَأْتِكُم بِرِزْقٍ مِّنْهُ ﭘﺲ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﭘﻮﻟﺘﺎﻥ ﺑﻪ ﺷﻬﺮ ﺭﻭﺍﻧﻪ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺍﻭ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﺗﺄﻣﻞ ﺑﻨﮕﺮﺩ ﻛﺪﺍم ﻳﻚ [ ﺍﺯ ﻣﻐﺎﺯﻩ ﺩﺍﺭﺍﻥ ﺷﻬﺮ ] ﻏﺬﺍﻳﺶ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ ؟ ﭘﺲ ﻏﺬﺍﻳﻲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﺮﺍﻳﺘﺎﻥ ﺑﻴﺎﻭﺭﺩ.(کهف آیه ١٩) ✨گفتمش: چرا برخی از افراد توصیه های بهداشتی را رعایت نمی کنند؟ 📖 گفت: ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَفْقَهُونَ ﭼﻮﻥ ﺁﻧﺎﻥ گروهی ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻧﻤﻰ  ﻓﻬﻤﻨﺪ .(حشر آیه١٣) ✨ گفتم: ما چه کنیم؟ 📖 گفت: وَلَا تَمَسُّوهَا او را مس و لمس نکنید.(اعراف ایه ٧٣) 📖 فَلَا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﻨﺸﻴﻨﻴﺪ.(نساء١٤٠) ✨گفتم: آیا در رعایت قرنطینه و نکات بهداشتی مشکل این روزهای ما حل می شود؟ 📖گفت: فِيهِ شِفَاءٌ لِّلنَّاسِ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺩﺭﻣﺎﻧﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺮﺩم ﺍﺳﺖ.(نحل آیه ٦٩) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 📖 ..... ادامه ⬛️ السلام 💠فخر رازی نیز در این آیه افزوده که گفته شده بن علی باقر علیه السلام نیز بر اساس این آیه ، ضد دلیل آورد . 🍀 نیز که از قاعده ارث بردن از پیامبر صلی الله علیه و آله خود ، عباس را وارث حضرت و شایسته خلافت میدانستند ،‌با بودن حسنین علیهما السلام مخالفت می کردند . 💠 در گفتگوی امام علیه السلام با هارون الرشید خلیفه عباسی ( ۱۹۳ - ۱۷۰ ) نیز از این آیات برای این مدعا بهره گیری شده بود . 🍀 به گزارش ابو الجارود در پاسخ به امام باقر علیه السلام در مقابله با کسانی که پدر و فرزندی پیامبر صلی الله علیه و آله و امام علیه السلام را انکار می کنند ،‌ چگونه استدلال می کنی ، گفت : در مباحث خود از این دو برای اثبات این استفاده می کنم . 💠فخر رازی از علمای اهل تسنن در ادامه تفسیر آیه مباهله گفته که پس از ،‌ پیامبر صلی الله علیه و آله علی ، فاطمه ،‌حسن و حسین علیهم السلام را آورده و آنان را اهل بیت خود دانست که آیه نازل شد : * انّما یرید الله لیذهب عنکم الرّجس اهل البیت و یطهّرکم تطهیرا * ( احزاب ۳۳ ) وی این سخن را به همه محدثان و مفسران داده است . 🍀علامه نیز طریق اختصاص آیه به اهل بیت را بیش از ۱۰۰ دانسته است . 💠 بر پایه این آیه ، شدن اهل بیت از هرگونه همواره خواست الهی است . 🍀نظیر این آیه برای نازل نشده است ، پس می‌توان آن را یکی از ادله و قاطع در اثبات سیدالشهدا و دیگر اهل بیت علیهم السلام دانست . 💠قرار گرفتن امام علیه السلام در گردونه مفهوم * * از افتخارات دیگر شهیدان است و آن ، هنگامی بود که پیامبر صلی الله علیه و آله پس از در خانه همسرش ام سلمه حضرت فاطمه ،‌ علی و حسنین علیهم السلام را فرا خواندند و روی آنان نهادند و رو به آسمان دعا کرده و از خدا خواستند تا آنان را از پاک گرداند و در این هنگام ،‌ آیه نازل شد . 🍀برپایه گزارشها امام علیه السلام در دوره پیامبر صلی الله علیه و آله در امور شرکت می کرد ، برای نمونه وی و دیگر اعضای خانواده ، خود از نان جوی را که پدر از آبیاری باغ خرمایی گرفته بود ،‌به یک ، یک و یک هدیه کردند ؛ 💠به این گونه که از یک سوم جوها ،‌ خمیر تهیه و چند قرص پخته شد ، اما با درخواست نان ها را به او دادند و در همان شب ،‌ دو سوم دیگر جو در دو مرحله پخته شد ؛ ولی بر اثر درخواست و سپس به آنها انفاق گردید و در پی آن ، آیه ۸ انسان نازل شد و کار آنان را برخاسته از عشق و در کمال دانست . 🍀بر اساس روایت دیگری از این ، اهلبیت علیهم السلام سه روز گرفتند و به جهت انفاق هایشان در این سه شب نخوردند و تنها با آب کردند . 💠 بر پایه ادامه سوره تا آیه ۲۴ از پروردگار از روز سخت ، در هراسند ؛ خدا ( هم ) آنان را از آن روز نگاه و شادابی و شادمانی به آنان ارزانی داشت و به ( پاس ) بهشت و پرنیان پاداش داد . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم عمران آیه ۶۵ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تُحَاجُّونَ فِي إِبْرَاهِيمَ وَمَا أُنْزِلَتِ التَّوْرَاةُ وَالْإِنْجِيلُ إِلَّا مِنْ بَعْدِهِ ۚ أَفَلَا تَعْقِلُونَ ﴿٦٥﴾ ای اهل کتاب! چرا درباره ابراهیم مجادله و ستیز می کنید [شما قوم یهود، او را یهودی می دانید، و شما گروه نصاری، او را نصرانی می شمارید] در حالی که تورات و انجیل بعد از او نازل شد؛ آیا نمی اندیشید؟! (۶۵) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٦٥) شأن نزول: در اخبار اسلامى آمده است كه دانشمندان يهود و نصاراى نجران نزد پيامبر صلّى اللّه عليه و آله به گفتگو و نزاع در بارۀ حضرت ابراهيم برخاستند، يهود مى‌گفتند: او تنها يهودى بود و نصارى مى‌گفتند: او فقط نصرانى بود (به اين ترتيب هر كدام مدعى بودند كه او از ما است) اين آيه و سه آيۀ بعد از آن نازل شد و آنها را در اين ادعاهاى بى‌اساس تكذيب كرد. تفسير: در ادامۀ بحثهاى مربوط به اهل كتاب در اين آيه روى سخن را به آنها كرده مى‌فرمايد: «اى اهل كتاب چرا در بارۀ ابراهيم به گفتگو و نزاع مى‌پردازيد (و هر كدام او را از خود مى‌دانيد) در حالى كه تورات و انجيل بعد از او نازل شده (و دوران او قبل از موسى و مسيح بود) آيا انديشه نمى‌كنيد؟» (يا أَهْلَ الْكِتابِ لِمَ تُحَاجُّونَ فِي إِبْراهِيمَ وَ ما أُنْزِلَتِ التَّوْراةُ وَ الْإِنْجِيلُ إِلاّ مِنْ بَعْدِهِ أَ فَلا تَعْقِلُونَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 292 کانال 👇 @Targomeh
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 📚 : گفتگوی اهل کتاب درباره حضرت ابراهیم علیه السلام 🌸 يَا أهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تُحَآجُّونَ فِى إِبْراَهِيمَ وَمَآ أُنِزلَتِ الْتَّوْرَاةُ وَ الْإِنْجِيلُ إِلَّا مِنْ بَعْدِهِ أَفَلَا تَعْقِلُونَ‏ 🍀 ترجمه: اى اهل كتاب! چرا درباره‏ى ابراهیم گفتگو و نزاع مى‏ كنید؟ در حالى كه تورات وانجیل، پس از او نازل شده است، چرا تعقّل نمى‏ كنید؟ 🌷 : منظور يهود و نصارا است. 🌷 : از محاجه به معنی حجت و دلیل آوردن می آید در اینجا به معنی نزاع و گفتگو است. 🌷 أنزلت: نازل شده 🌸 : منظور از اهل کتاب یهود و نصارا هستند. هر یک از یهود و نصارا، ابراهیم علیه السلام را از خود مى‏ دانستند نزد پیامبر اسلام اجتماع کردند و به نزاع پرداختند یهود می گفتند: ابراهیم یهودی بوده و او تابع کتاب تورات بوده نصارا می گفتند: ابراهیم مسیحی بوده و او تابع کتاب انجیل بوده که آیات 65تا68سوره آل عمران نازل شد. 🌸 قبل از موسی و عیسی به دنیا آمده بود و در زمان ابراهیم دین یهودیت و مسیحیت وجود نداشت و دین یهود و مسیحیت بعدها به وجود آمد. اين آیه 65 سوره آل عمران آنها را در ادعاهای بی اساس و غیر منطقی تکذیب کرد. قرآن می فرماید: 《یا أهل الكتاب لم تحآجّون فى إبراهيم و مآ أنزلت التوراة و الإنجيل إلا من بعده أفلا تعقلون: اى اهل کتاب چرا درباره ابراهیم گفتگو و نزاع می کنید؟ در حالی که تورات و انجیل پس از او نازل شده است، چرا فکر نمی کنید؟》 چگونه شما ابراهیم را كه قبل از و بوده، تابع آن دو كتاب مى‏ دانید؟ كتابى كه هنوز نازل نشده بود، پیرو ندارد. آیا حاضر نیستید این مقدار هم فكر كنید كه لااقل حرف شما با تاریخ منطبق باشد. 🔹 پيام های آیه65سوره آل عمران 🔹 ✅ هنگام ، از القاب متین وعناوین فرهنگى مخاطبین استفاده شود. «یا اهل الكتاب» ✅ و ، از چنان ارزشى برخوردارند كه منسوبین به آن نیز محترمند. اهل‏كتاب، اهل قلم، اهل علم. «یا اهل الكتاب» ✅ سعى نكنید با انتساب شخصیّت‏ها به خود، خود را اثبات كنید. «لِمَ‏تحاجّون فى ابراهیم» به جاى نزاع در انتساب شخصیّت‏هاى والا، از فكر آنان پیروى كنید. ✅ ادّعاهاى خود را مستند و هماهنگ با منطق و فطرت و قرار دهید. کانال 👇 @Targomeh