✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#حقیقت و #مجاز :
۱ - تعریف حقیقت
۲ - تعریف مجاز
۳ - #علائم حقیقت و مجاز
۴ - #اقسام حقیقت
۵ - فایده بحث از حقیقت و مجاز
۵ - فایده بحث از #حقیقت و #مجاز :
فایده بحث از حقیقت و مجاز این است که :
اگر در آیات و روایات لفظی بدون #قرینه وارد شد اگر معنای حقیقی و مجازی آن را بدانیم باید آن را بر معنا معنای حقیقی حمل کنیم
بدان که :
۱ - گاهی لفظ یک معنی حقیقی و یک معنی مجازی دارد
۲ - گاهی لفظ یک معنی حقیقی و چند معنی مجازی دارد
اگر لفظ یک معنی حقیقی و یک معنی مجازی داشته باشد دو صورت دارد :
۱ - یا با قرینه است
۲ - یا بدون قرینه است
اگر بدون قرینه باشد آن را بر معنی حقیقی حمل میکنیم
اگر با قرینه باشد یعنی قرینه داریم که معنی حقیقی را اراده نکرده است اینجا لفظ را بر معنی مجازی حمل میکنیم
اگر لفظ یک معنی حقیقی و چند معنی مجازی داشته باشد اینجا هم دو صورت دارد :
۱ - یا اقرب المجازات وجود دارد
۲ - یا اقرب المجازات وجود ندارد
اگر اقرب المجازات وجود داشت
(( اقرب المجازات یعنی مجازی که از سایر مجازات به حقیقت نزدیکتر است ))
اینجا لفظ را بر اقرب المجازات حمل میکنیم
اگر اقرب المجازات وجود نداشت اینجا تمام مجازات با هم مساوی هستند
لذا اگر قرینهای نبود و کلام خالی از قرینه بود باید توقف کرد تا متکلم برای اراده خصوص یکی از مجازات قرینهای نصب کند
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
اقسام #قرینه :
۱ - قرینه در #مجاز
۲ -قرینه #معینه
۱ - قرینه در مجاز :
عبارت از قرینه صارفه است
۲ قرینه معینه :
قرینه در مشترک لفظی است
قرینه گاهی صارفه است
و گاهی معینه است
قرینه صارفه قرینهای است که :
متکلم لفظ یا چیز دیگری میآورد تا مخاطب را از معنای حقیقی منصرف کند و بر گرداند
مثل کلمه یرمی در :
رعیتُ اسداً یرمی
که ظهور اسد را از حیوان مفترس به رجل شجاع بر میگرداند
قرینه معینه :
قرینهای است که :
متکلم برای تعیین یکی از معانی حقیقیه لفظ مشترک نصب میکند مثل کلمه جاریه در :
رایتُ عیناً جاریه
اینجا اگر گفتیم رعیتُ عیناً
عین هم شامل چشم میشد و هم چشمه
ولی اگر قرینه آوردیم و گفتیم :
رعیت عیناً فی الجبل
این (( فی الجبل )) قرینه بر این است که مر اد متکلم چشمه است
#فرق حقیقت و موضوع له
موضوع له له #اعم است
ولی حقیقت #اخص از موضوع له است
چون #حقیقت لفظی است که در موضوع له #استعمال شده باشد
لذا معنی لفظ قبل از استعمال را (( موضوع له )) مینامند و حقیقت نمینامند
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
به نظر #شیخ انصاری و اکثر علما :
#شهرت_فتواییه حجت و دلیل بر حکم شرعی نیست
ولی بعضی از علما مثل #شهید_اول شهرت فتواییه را حجت میدانند
۲ - به نظر شیخ #انصاری #اجماع منقول به خبر واحد به تنهایی حجت نیست
ولی برای بعضی از علما اجماع منقول به خبر واحد به تنهایی حجت است
علم اصول :
۱ - تعریفش
۲ - هدفش
۳ - موضوعش
۱ -تعریفش :
مجموع قواعدی که در استنباط مسائل فرعی یا در وقت عمل به آن به کار میآید را (( علم صول )) میگویند
هدفش :
غرض و هدف از #علم_اصول عبارت است از :
تطبیق اصل بر فرع
یا استناد به دلیل در موقع عمل
موضوعش عبارت است از :
ادله اربعه
یعنی :
کتاب و سنت و اجماع و عقل
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#گناه نکن
عامل گناه دیگران هم نباش
یک نفر #باغ انگوری داشت
روزی وارد باغ انگورش شد و دید که :
دو نفرمشغول خوردن انگورند
یکی #خرس
یکی #دزد
باغبان دزد را گرفت و به درخت بست
و خرس را از باغ بیرون کرد
چوب را بر داشت تا دزد را بزند
دزد گفت :
چرا #تبعیض قائل می شوی ؟
چرا با خرس کاری نداری
ولی می خواهی فقط منِ بیچاره را کتک بزنی ؟
باغبان گفت :
چون که خرس اصلاً گناهی ندارد
خرس می خورد و می رود
ولی
ولی تو دو تا بلکه سه تا #گناه داری
۱- تو هم می خوری
۲- تو هم می بری
۳- تو هم عامل گناه خرس هستی
چون خرس اصلاً به ذهنش هم خطور نمی کرد که وارد باغ شود
یا اگر هم به ذهنش خطور می کرد
جرات نمی کرد که وارد باغ شود
یا اگر وارد باغ می شد #دست درازی به #مال مردم نمی کرد
گوشه ای می خوابید و بعد بلند می شد و می رفت
ولی
ولی خرس وقتی دید که :
تو وارد باغ شدی
به طرف درخت انگور رفتی
دست درازی کردی
انگور را چیدی
بدون اجازه خوردی
خرس به تو #نگاه کرد
و از تو یاد گرفت
و همان کاری را کرد که توی #عاقل کردی
و با خودش گفت :
او #عقل دارد و من ندارم
پس این کاری که او می کند درست است
از تو یاد گرفت
و تو را الگوی خودش قرار داد
ودست به کاری زد که تویِ عاقل به آن کار دست زدی
پس :
تو عامل گناه بلکه گناهان خرس هستی
و همه گناهان به خاطر تو است
لذا باید بیشتر مواظب باشیم
چون که •••••••••••
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
بحث اول در :
#تعارض بین دو #روایت
بحث دوم در :
#اقسام_جمع :
۱ - #جمع_عرفی و عقلایی
۲ - #جمع_عقلی و تبرعی
بحث سوم در :
۱ - #متعارضین
۲ - #متکافئین
بحث اول در :
#تعارض بین دو #روایت
اگر دو روایت مثل :
۱ - ثمن العذره من السحت
۲ - لا باس ببیع العذره
با هم تعارض داشته باشند
مثل اینجا که ظاهراً این دو روایت با هم توافق و سازگاری ندارند
اینجا ۲ #مرحله دارد
مرحله اول :
در مرحله اول اگر توانستیم که بین روایتین جمع کنیم بین روایتین جمع میکنیم
چرا؟
چون :
الجمع مهما #امکن اولی من الطرح
اگر شد که #جمع میکنیم تا تعارض از بین برود
اینجا که جمعی میکنیم
آیا جمع عرفی می کنیم یا جمع تبرعی
می کنیم ؟
اقسام جمع :
۱ - جمع عرفی :
جمع عرفی جمعی است که :
عرف و #عقلا آن را انجام میدهند
یعنی جمعی که پشتوانه #عقلایی دارد و دلیل این جمع عرفی بناء عقلا است
مثل :
جمع بین #عام و #خاص
یا جمع بین #مطلق و #مقید
یا جمع بین نصّ و #ظاهر
که #عرف و عقلا بینهما جمع میکنند
یعنی :
عام را بر خاص حمل می کنند
مطلق را بر مقید حمل می کنند
ظاهر را بر نصّ حمل میکنند
#تعارض در اینجا #تعارض_واقعی نیست
بلکه تعارض #تعارض_بدوی است
۲ - جمع تبرعی و عقلی :
جمع تبرعی و عقلی جمعی است که :
عقلا و عرف آن را انجام نمیدهند
بلکه به خاطر اینکه هر دو تا حدیث را داشته باشیم و حفظشان کنیم به ذهنمان رجوع میکنیم تا یک #توجیه_عقلی کنیم و بین این دو تا #صلح برقرار کنیم ولی موجه و مبرهن نیست لذا به این جمع جمع تبرعی میگویند
#تبرعی یعنی :
مجانی و بدون وجه
پس الجمع مهما امکن اولی من الطرح
در اینجا قدر مسلّم جمع :
جمع عرفی و عقلایی است و جمع تبرعی و عقلی نیست
ولی شیخ #طوسی و دیگران میگویند :
سراغ جمع تبرعی میرویم و سراغ جمع عرفی نمیرویم
تا اینجا مرحله اول بود
پس در مرحله اول :
اگر جمع ممکن بود جمع میکنیم
ولی اگر جمع ممکن نبود چکار کنیم ؟
سراغ مرحله دوم میرویم
مرحله دوم جایی است که جمع عرفی و جمع تبرعی بین #متعارضین ممکن نباشد
در مرحله دوم سراغ اعمال و پیاده کردن قانون متعارضین میرویم که میگوید :
در متعارضین :
یا احد المتعارضین بر دیگری از جهت متن یا #سند :
۱ - رجحانی دارد
۲ - رجحانی ندارد
اگر رجحانی داشت اخذ به #راجح و طرح #مرجوع میکنیم
ولی اگر چنانچه به هیچ وجه رجحانی نداشت و نتوانستیم اخذ به راجح و #طرح مرجوع کنیم
اینجا #متکافئین میشود که در متکافئین دو قول است :
۱ - #مشهور هم در اخذ و #عمل و هم در افتاء قائل به #تخییر در احدهما هستند
۲ - بعضی در #فتوا قائل به #توقف در و در عمل قائل به #احتیاط هستند
پس ما میتوانیم تعارض بین دو روایت را اینطوری حل کنیم
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۱۳
در مورد نیاز به علم رجال :
بعضی منکر نیاز به علم رجال هستند و بعضی طرفدار نیاز به علم رجال هستند
طرفداران نیاز به علم رجال در استنباط احکام شرعیه ۵ دلیل آوردند
منکرین نیاز به علم رجال ۸ دلیل آوردهاند که عبارت است از :
۱ - روایات کتب اربعه قطعی الصدور هستند
۲ - عمل مشهور جبران ضعف سند روایات را میکند
۳ - برای اثبات عدالت راوی راهی وجود ندارد
۴ - در معنی عدالت و فسق اختلاف نظر وجود دارد
۵ - علم رجال مردم را رسوا میکند
۶ - شرایط شهادت و گفتار رجالی
۷ - توصیق اجمالی
۸ - شهادت مشایخ ثلاثه
۱ - روایات کتب اربعه قطعی هستند
منکرین نیاز به علم رجال میگویند که :
۱ - اولاً یکی از ادله کسانی که میگویند ما به علم رجال نیاز داریم این است که :
میگویند در صورتی ما مطمئن میشویم که روایات از ائمه علیهم السلام صادر شده است که حال راویان را از نظر وثاقت و عدم وثاقت بررسی کنیم
اگر حال راوی را بررسی کردیم و فهمیدیم که راوی ثقه هست
اینجا مطمئن میشویم که روایت از ائمه علیهم السلام صادر شده است
پس ما به علم رجال نیاز داریم
۲- ثانیاً #اخباریون هم میگویند که :
روایاتی که در کتب اربعه است قطعی الصدور است
پس نتیجه این میشود که :
احادیثی که در کتب اربعه است قطعی الصدور هستند
پس ما نیازی به علم رجال نداریم
مصنف جواب میدهد و میفرماید : اینکه ما میگوییم احادیث کتب اربعه قطعی الصدور هستند این ادعا ادعای بلا دلیل است
چون اینجا چند مسئله است :
۱ - قطعی الصدور بودن اخبار
۲ - متواتر بودن اخبار
۳ - صحیح بودن اخبار یا صحت اخبار
منظور از ( صحت اخبار ) هم این است که :
اخبار کتب اربعه همراه با امارات و قرائنی است که از مجموع این قرائن و امارات انسان مطمئن میشود که :
این اخبار از ائمه علیهم السلام صادر شده است
پس :
اولاً خود نویسندگان کتب اربعه ادعا ندارند که روایات کتب اربعه قطعی الصدور هستند
ثانیاً اخباری که دلیل حکم شرعی هستند هم در کتب اربعه و هم در غیر کتب اربعه مثل کتاب وسایل الشیعه و مثل کتاب مستدرک الوسائل آمده است که همه مجتهدین و علما به این اخبار نیاز دارند پس ما به علم رجال نیاز داریم
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
اقسام #لفظ :
۱ - #نص
۲ - #ظاهر
۳ - #مجمل
۴ - #مشترک :
۱ - تعریفش
۲ -اقسامش :
۱ - مشترک $لفظی
۲ - مشترک #معنوی
لفظ :
گاهی یک معنا دارد
و گاهی چند معنا دارد
لفظ اگر فقط یک معنا داشته باشد آن را نص میگویند
مثل : لفظ جلاله الله تعالی
۲ - لفظ اگر چند معنا داشته باشد دو صورت دارد :
۱ -یا یکی از معانی اقرب است آن را ظاهر میگویند
مثل :
بحر :
به معنی دریا
و به معنی علم و عالم
که دریا اقرب است
و عالم قرینه لازم دارد
۲ - لفظ اگر چند معنا داشته باشد که هیچ کدام از معانی اقرب نیست و هیچ قرینهای هم نیست که کدام معنا مراد است آن را لفظ مجمل میگویند
۴ - لفظ مشترک :
۱ - تعریف لفظ مشترک :
اگر لفظ یک لفظ است ولی دارای معانی و مصادیق متعدد است آن را لفظ #مشترک میگویند
اقسام لفظ مشترک :
لفظ مشترک دو قسم است :
۱ - مشترک لفظی :
اگر لفظ واحدی را در اوضاع متعدده و جداگانه و علیحده آن را در معانی گوناگون وضع کرده باشند آن را مشترک لفظی میگویند
مثل : لفظ عین نسبت به معانی زیادی که لغویون برایش گفتهاند
۲ - مشترک معنوی :
اگر برای معنای لفظ واحدی مصادیق متعددی باشد آن را مشترک معنوی میگویند
مثل : لفظ حیوان که بین انسان و حمار و فرس و اسد و غیره مشترک است
اگر لفظ واحد است ولی #وضع متعدد است آن را اشتراک لفظی میگویند
مثل کلمه عین
اگر لفظ واحد است ولی #مصداق متعدد است آن را اشتراک معنوی میگویند
مثل کلمه حیوان
پس به قدر جامع بین افراد مشترک معنوی میگویند
مثل :حیوان
در مشترک لفظی لفظ در تمام معانی #حقیقت است
مثل : عین
نسبت لفظ به تمام معانی علی السویه است
لذا اگر متکلم هر کدام از معانی را اراده کرده باشد باید قرینه بیاورد
مثل رعیتُ عیناً جاریه
یا رعیتُ عیناً باکیه
این #قرینه را قرینه #معینه مینامند
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#استعمال لفظ در بیش از یک معنا را #مشترک_لفظی میگویند
آیا در یک استعمال میتوان از آن لفظ معانی متعدد را اراده نمود به طوری که هر یک از دو معنا به طور مستقل و علی هده مقصود باشند یا چنین استعمالی ممکن نیست ؟
اینجا ۲ قول است :
۱ - قول غیر مشهور که قائل به جواز هستند
۲ - قول مشهور و #آخوند_خراسانی در #کفایه که میفرماید :
استعمال #لفظ در معنا از باب فناء لفظ در معنا است
پس وقتی لفظ فانی در معنا شد نسبت به معانی دیگر موضوع باقی نمانده است
لذا استعمال لفظ نسبت به معانی دیگر محال است
یعنی :
وقتی که متکلم لفظ را استعمال میکند به وسیله لفظ غیر از معنا چیز دیگری را ملاحظه نمیکند
حتی گاهی اوقات تمام همّ و غم متکلم القاء معنا است و از خود لفظ هم غفلت میکند و روشن و واضح است که متکلم وقتی یکی از معانی را به این کیفیت ملاحظه میکند امکان ندارد معنی دیگر که مغیر با آن معنی اراده شده است را هم توسط همین یک لفظ بنگرد مگر اینکه متکلم #دوبین و اصطلاحاً #احول العین باشد
پس استعمال لفظ در دو معنا عقلاً محال است
کلام آخوند تمام شد
ولی ما قبول نداریم که استعمال لفظ از باب فناء لفظ در معنا باشد
بلکه از قبیل نصب علامت و انتقال از لفظ به معنا است
پس میشود از یک علامت به دو امر منتقل و ملتفت شد پس استعمال لفظ در بیش از یک معنا عقلاً مستحیل نیست
فرق نمیکند که از لفظ مشترک :
دو معنی حقیقی اراده شود
یا یک معنی حقیقی و یک معنی مجازی
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#شعر
چه میشد #گل فقط گل بود و دیگر
کنار گل نمیرویید خاری
که وقت #بوسه بر گل #دست و لب را
به جای گل نمیبوسید خاری
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#شعر
گیرم که #فلک همدم و همراز آید
ناسازی دهر بر سر ساز آید
#یاران گذشته از کجا جمع شوند
وین #عمر گذشته از کجا باز آید
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_اصول بعد از علم #فقه به وجود آمد
#علم_فقه :
علم فقه علمی است که انسان بتواند وظیفهاش را از آیات و روایات بفهمد
ولی مسائل فقهی چون رو به رشد بود علما دیدند در هر بابی باید مسئلهای مطرح شود
مثلاً :
آیا #امر دال بر استحباب است یا وجوب ؟
مثل : صلِّ یا صُم
لذا علما بحث جداگانه ای مطرح کردند که :
آیا امر دال بر وجوب است یا استحباب ؟
تا در روایات همیشه از آن استفاده کنند
این بحثها برای علم فقه ریشهای و #اصولی هستند
کم کم این مسائل جمع شد و جمع شد و یک علم مستقلی به نام (( علم اصول )) شد
پس علم اصول برای #استنباط حکم شرعی است
#کلمه استنباط یعنی :
ریشه یابی کردن
یعنی همانطوری که قنّاء و #چاه کن چاه را میکند تا به آب برسد
فقیه و #مجتهد هم در علم فقه تلاش میکند تا به حکم شرعی برسد که اصطلاحا به این کار فقیه و مجتهد (( استنباط )) میگویند
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
در #علم_اصول نظراتی وجود دارد
کتاب #کفایه میان بر #اجتهاد است
هر کس که میخواهد در علم اصول صاحب نظر باشد باید کتاب کفایه را بخواند
کتاب کفایه اسکلت علم متاخر است
یعنی تمام کتب فعلی :
یا حاشیه بر کفایه است
یا به ترتیب کفایه پیش رفته است
یا در آن آرا کفایه مطرح و بحث شده است
لذا کتاب کفایه کلید اصول متاخر است که ما را به دنیای علم اصول میبرد
به مرحوم محقق #اصفهانی و محقق #نایینی و محقق #عراقی محققین ثلاث میگویند
طلاب باید دنبال #راه پرثمر بگردند
وطلاب دنبال راه ساده نباید بگردند
در درس خارج مستمع آزاد زیاد است که اصلاً از اصل موضوع بحث بی اطلاع هستند و فقط #حضور فیزیکی دارند و حضور #ذهنی ندارند و موضوع بحث را نمیدانند که چیست و فقط هدف و انگیزه شان این است که :: #شهریه حلال شود که شهریه هم حلال نمیشود و ما خودمان را گول میزنیم و با دست خالی وارد سالهای بعد میشویم
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#شعر
دشمن بداندهفت آسمان اوج فلک را که رد کند
قدش نمی رسد که #سید_علی را رصد کند
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
مائده آیه ۲
وتعاونوا علی البر والتقوی ولا تعاونوا علی الاثم والعدوان واتقوا الله ان الله شدید العقاب
در #جامعه مردم و افراد جامعه باید :
در کارهای #خیر و مفید با یکدیگر همکاری کنند
و در کارهای بد همکاری نکنند
در آیه شریفه
《 برّ و تقوی 》را کنار هم آورده است
و از باب مثال است
#بر ّ-----》 در باره کارهای #مثبت است
#تقوی -----》 درباره کارهای منفی است
برّ ---> شامل همه کارهای خیر
می شود
تقوی ---> بازدارنده است
شامل کارهایی می شود که :
ما را از منکرات و #بدی ها باز می دارد
یعنی اینکه :
اگر کسی مشغول #کار نیک است
یا می خواهد مشغول کار نیک شود
اینجا و در این صورت اگر او را یاری کنیم این را (( #برّ )) می گویند
اگر کسی می خواهد کار بدی انجام دهد اینجا #تقوی اقتضاء می کند که جلوی او را بگیریم که این سلبی است
یعنی اینکه :
در جامعه همه مردم باید آئینه تمام نمای دیگران باشند
اگر کسی خواست خلافی مرتکب شود
هم در ترک خلاف کمکش کنیم
هم در انجام کار خوب و #عمل مثبت کمکش کنیم
《 تعاون علی الاثم 》
عبات از این است که :
الله تعالی را در نظر نمی گیریم
#حق را از باطل #تشخیص نمی دهیم
و به اصل موضوع توجّه نداریم
و از دیگران حمایت نا درست و غلط می کنیم
که متاسفانه این مورد گاهی در جامعه وجود دارد که کمش هم زیاد است و نباید باشد
در جامعه هر کس به هر نحوی تجاوز کند عذابی شدید و دردناک در انتظار اوست
لذا در روایتی آمده که :
روز #قیامت منادی ندا می کند که :
ظالمان کجایند ؟
یاران ظالمان کجایند ؟
آنهایی که خودشان را شبیه ظالمان کرده اند کجایند ؟
کسانی که برای این سه گروه قلمی تراشیده و یا دواتی فراهم کرده است کجایند ؟
بعد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود که :
همه آنها در تابوتی از آ هن قرار می گیرند و به #جهنم پرتاب می شوند
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#عيب رندان مكن ای #زاهد پاكيزه سرشت
كه #گناه دگران بر تو نخواهند نوشت...
من اگر نيكم و گر بد تو برو خود را باش
هر كسی آن دِرُوَد #عاقبت كار كه كشت...
#حافظ
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۱۴
دلیل دوم منکرین نیاز به #علم_رجال عبارت است از اینکه :
عمل مشهور جبران ضعف سند را میکند
یعنی اینکه منکرین یگویند :
ما نیازی به مراجعه به علم رجال نداریم چون :
۱ - هر خبری که مشهور به آن عمل کرده باشند حجت است
چه راوی آن ثقه باشد و چه ثقه نباشد
۲ - هر خبری که مشهور به آن عمل نکرده باشند حجت نیست چه راوی آن ثقه باشد و چه ثقه نباشد
پس ما نیازی به مراجعه به علم رجال نداریم
جواب مصنف :
مصنف میفرماید جواب این دلیل این است که :
۱ - بعضی از مسائل اصلاً در کتب علما مطرح نشده است لذا برای ما مشکل است که از تمام فتاوای مشهور علما در تمام مسئله مطلع شوید
۲ - بعضی از مسائل مشهور نیستند و در آنها شهرت وجود ندارد
۳ - بعضی از مسائل دو فتوایی هستند و در آنها دو تا فتوای مخالف با هم وجود دارد که یکی مشهور و یکی اشهر است
لذا ما میگوییم که :
۱ - گاهی #خبر خبر ثقه مشهور است
۲ - گاهی خبر خبر ثقه مشهور نیست
۳ - گاهی خبر خبر #اعراضی است یعنی مشهور از خبر ثقه اعراض کردهاند
اگر خبر خبر اعراضی نباشد و مشهور از خبر ثقه اعراض نکرده باشند اینجا خبر ثقه حجت است
چه مشهور باشد و چه مشهور نباشد
پس ما اینجا هم نیاز به مراجعه به علم رجال داریم
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۱۵
دلیل سوم منکرین نیاز به #علم_رجال عبارتست از اینکه :
راهی برای اثبات #عدالت راوی نیست
منکرین نیاز به علم رجال می گویند که :
ما که راوی ها را ندیده ایم
لذا اگر بخواهیم بفهمیم که آیا فلان راوی عادل است یا نه ؟
باید به کتب رجالی مراجعه کنیم
نویسندگان کتب رجالی هم که راویان را ندیده اند بلکه از دیگران نقل کرده اند
دیگران هم از کتب دیگران
دیگران هم از کتب دیگران
دیگران هم از کتب دیگران و هکذا
خوب معلوم است که عدالت راوی با این طریق ثابت نمی شود
چون اینها خود راوی را که ندیده اند
بلکه از کتابها دیده اند
صفحات کاغذ کتابها هم که ارزش و اعتباری ندارد
پس عدالت راویان ثابت نمی شود
پس نیازی به علم رجال نداریم
دونفر جواب این دلیل سوم منکرین را می دهند :
۱ - مصنف
۲ - علامه مامقانی
۱ - اما جواب مصنف که می فرماید :
بله مجتهد خود راوی را ندیده است
بلکه یا :
۱ - یا مولفین کتب رجالی مطالب کتاب رجالی را برای شاگردان خوانده اند
شاگردان هم برای شاگردان
و شاگردان هم برای شاگردان و هکذا
مطالب اینطور به دست ما رسیده است
۲ - یا شاگردان مطالب کتاب را برای اساتیدشان خوانده اند و هر شاگردی برای استادش قرائت کرده است و آخرش هم به دست ما رسیده است
۳ - یا مولف به شاگردش در نقل روایات کتابش اجازه داده و شاگرد هم به شاگردش اجازه داده و هکذا تا به دست ما رسیده است
۴ - یا مضامین کتاب را از خود مولف شنیده است و به دست ما رسیده است
۵ - یا مضامین کتاب را از خود مولف نشنیده است ولی انتساب کتاب برای نویسنده و مولف ثابت و مسلم بوده است و به دست ما رسیده است
پس ما نیاز به مراجعه به علم رجال داریم
ما می توانیم اعتماد و قبول کنیم هم به کتب رجالی و هم به #وصیت نامه ها و اقرارها :
۱ - در صورتی ما می توانیم کتب رجالی را قبول کنیم و به کتب رجالی اعتماد کنیم که :
نسبت دادن کتابهای رجالی به مولف و نویسنده آن ثابت شده باشد :
۱ - یا از راه تواتر
۲ - یا از راه استفاضه
۳ - یا از راه اطمینان عقلایی
۲ - در صورتی ما می توانیم اقرارهای مکتوب و وصیت نامه ها را قبول کنیم و به آنها اعتماد کنیم که :
معلوم و مطمئن باشد و مشکوک نباشد
معلوم و مطمئن بودن و مشکوک نبودن هم در صورتی ثابت می شود که :
۱ - یا به خط خود موصی و مقرّ باشد
۳ - یا اگر به خط دیگران است ممهور به مُهر خود موصی یا مقرّ باشد
شارع فرموده که :
راوی حدیث باید عادل باشد
راه وصول و تحصیل وبه دست آوردن عدالت راویان حدیث یا :
۱ - غیر ممکن است
۲ - ممکن است اینجا هم یا :
۱ - مشگل است
۲ - آسان است
اگر راه وصول و تحصیل وبه دست آوردن عدالت راویان حدیث غیر ممکن باشد یا ممکن و مشگل باشد اینجا اعتبار و تشییع عدالت لغو و بیهوده است
اگر راه وصول و تحصیل وبه دست آوردن عدالت راویان حدیث ممکن و ساده باشد اینجا به این معنی است که
پس قول و حرف علمای رجالی حجت است
چون تنها راه تحصیل عدالت راویان حدیث این است که به قول و سخن علمای رجالی مراجعه کنیم
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
معنای #حکم در لغت و در اصطلاح :
۱ - معنی حکم در #لغت
در لغت حکم بر اسناد و #الزام اطلاق میشود
۲ - در اصطلاح حکم به ۶ معنا آمده است :
۱ - نسبت خبریه
۲ - #تصدیق نسبت
۳ - کلامی که ترکیب شده است از موضوع و محمول و نسبت
۴ - #احکام خمسه تکلیفیه
۵ - احکام شرعی اعم از #تکلیفیه و #وضعیه
مثل : صحت و فساد
۶ - خطاب الله تعالی که به #افعال مکلفین تعلق گرفته است
مثل اقیموا الصلاه
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#وظیفه و کار #علم_اصول :
۱ - بررسی کردن #عناصر مشترک
۲ - وجه #استعمال عناصر مشترک
۳ - درجه استعمال عناصر #مشترک
وجه استعمال عناصر مشترک یعنی اینکه :
این عناصر مشترک چقدر استعمال میشوند
مثلاً آیا #اصل_برائت در شبهات موضوعیه فقط جاری است یا هم در شبهات موضوعیه و هم در شبهات حکمیه ؟
یکی از #وظایف و کارهای علم #اصول این است که :
برای ما درجه استعمال عناصر مشترک را مشخص میکند
مثلاً آیا اصل برائت در شبهات وجوبیه فقط جاری است یا هم در شبهات وجوبیه و هم در شبهات تحریمیه ؟
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
گاهی #حکم شرعی به دست میآید از ادله محرزه
گاهی حکم شرعی به دست میآید از #اصول_عملیه
به دست آوردن حکم شرعی از ادله محرزه دو صورت دارد :
۱ - گاهی مشکل است
۲ - گاهی مشکل نیست
مثل به دست آوردن حکم شرعی از #ظاهر_نص
مثل :اقیموا الصلاه
یعنی اینکه احکامی که از آیات و روایات به دست میآید ناظر به واقع است
خبر واحد مفید #ظن هم ناظر به واقع و در بیان احراز واقع است
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
فرق #علم_اصول و #علم__منطق
#علم اصول و علم #منطق یک وجه #اشتراک دارند و یک وجه #افتراق :
وجه اشتراک :
هر دو هم علم #اصول و هم علم منطق به ما روشهایی را میدهند تا ما از خطا مصون بمانیم
وجه افتراق :
علم منطق عام است و مختص تفکر بدون تفکر نیست
ولی علم اصول خاص است و مختص #تفکر فقهی است
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#اقسام_علم :
۱ - علم به #ذات
۲ - علم به #صفات
۳ - فیلم به #افعال
۴ - علم به #احکام
۱ - علم به ذات :
ذات یعنی :
اموری که قائم به نفس هستند
مثل :
زید و حجر
۲ - علم به #صفات :
صفات یعنی :
اموری که قائم به نفس نیستند بلکه #قائم به غیر هستند
مثل :
#کرم زید
و #شجاعت زید
۳ - علم و افعال :
افعال یعنی :
کارهایی که از فاعل صادر میشود مثل :
#کتابت زید
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#اقسام_علم :
#علوم دو قسمند :
۱ - علوم #الهی
۲ علوم غیر الهی :
مثل :
شیمی و فیزیک
#شرط تحصیل و به دست آوردن علوم غیر الهی #تحصیل و کوشش زیاد است
یعنی :
ممکن است که کسی #کافر و #فاسق باشد و علم فیزیک بداند
اما علوم الهی و حقایق قرآنی اصلاً در قلوب تاریک او جا نمیگیرد
یعنی :
نمیشود با #قلب پر از هوا و هوس به معارف قرآنی رسید
پس برای فهم #قرآن باید :
اول #باطن را از لوث کثافات پاک کنیم تا #برق_قرآن ما را بگیرد
اول باید #خانه را جارو کرد بعد #مهمان دعوت کرد
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#اقسام_علم :
۱ - #علم_فقه
۲ - علوم دیگر غیر از علم غیر فقه
۱ - علم #فقه :
علمی که احتیاج به دلیل دارد آن را علم فقه میگوید
۲ - علمی که احتیاج به دلیل ندارد علم فقه نیست
مثل :
۱ - علم #الله تعالی به احکام شرعی
۲ - علم #ملائکه علیهم السلام به احکام شرعی
۳ - علم انبیا علیهم السلام به #احکام_شرعی
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
باب #علم در اغلب #احکام فقه منسدّ است
چرا ؟
چون غالباً #علم_فقه مبتنی است بر دو چیز :
۱ - غالباً علم فقه مبتنی است بر چیزی که :
#قطعی_الصدور و ظنی الدلاله است
مثل :قرآن
اینجا ما #قطع و یقین داریم که #قرآن از الله تعالی صادر شده است ولی ما معنی قرآن را بالقطع نمیفهمیم بلکه با #ظن میفهمیم
۲ - غالباً علم فقه مبتنی است بر چیزی که :
قطعی الدلاله و ظنی السند است
مثل : اخبار
چرا ؟
چون که ما قطع و یقین نداریم که فلان خبر مثلاً از معصوم علیه السلام صادر شده است یا نه ولی معنای آن را بالقطع میفهمیم
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#اقسام_علم :
۱ - #علم_اصلی یا اصیل
۲ - #علم_عالی و ابزاری
۱ - علم اصلی یا اصیل :
مثل :
#علم_فقه که مخدوم است
۲ - علم #عالی و ابزاری و مقدماتی
که خادم هستند
مثلاً :
ادبیات را برای خود ادبیات نمیخوانیم بلکه برای هم آیات و هم روایات میخوانیم
یا مثل :
#منطق که برای تشخیص خطاهای فکر است
یا مثل :
#علم_اصول که ابزار و خادم #فقه است
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#اقسام_علم :
۱ - علم #اجمالی
۲ - علم #تفصیلی
۱ - علم #اجمالی :
علم اجمالی مثل :
علم مقلد در احکام
۲ - علم تفصیلی مثل :
علم مجتهد در احکام
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b