eitaa logo
حیات معقول
221 دنبال‌کننده
144 عکس
216 ویدیو
2 فایل
🔻 کانال اصغر آقائی ✍ درباره مسائلی که به‌گمانم مهم است، می‌نویسم؛ شاید برای خودم و تو مفید باشد: ✔ گاه متنی ادبی؛ ✔ گاه تبیین؛ ✔ و گاه نقد 🔺️ اینها دل‌مشغولی‌های یک طلبه هستند. 🔻ارتباط با من: 🆔️ @aq_110
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌾 رد می‌شود این جمعه و تا لحظه آخر از آمدن سبزِ تو، اما اثری نیست... 💕 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱 🔰 الامام علی عليه السلام: 💠 الإِخوانُ فِي اللّه ِ تَعالى تَدومُ مَوَدَّتُهُم ؛ لِدَوامِ سَبَبِها. 🔺برادرى‌كنندگان در راه خداى متعال، دوستى‌شان مى‌پاید؛ زيرا سبب آن، پاينده است. 🔺Brothers (whose brotherhood is) for the sake of Allah, enjoy an enduring amity, due to the firmness of its foundation. 🔹brotherhood: برادری 🔹for the sake: به خاطر 🔹enjoy: بهره‌بردن، لذت‌بردن 🔹 amity: دوستی 🔹 due to: به علت 🔹firmness: تداوم، استحکام ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🌀به مى سجاده رنگين كن، گرت پير مغان گويد 🌀كه سالك بى‌خبر نَبْوَد ز راه و رسم منزلها 🔰 خلاصه شرح ◀️ سالک حق باید سرسپرده مراد و باشد که خود آگاه به مسير است و چنین استادی هرآنچه می‌گوید را باید به گوش جان سپرد و کرد. ◀️ اصل سخنان مرحوم سعادت‌پرور رضوان الله علیه: 🔺اى سالكِ راه خدا! اگر تو را به مزّين ساختن عبادى و تمامى كارهايت به و توجّه كامل و محبوب امر مى نمايد، گفتارش را بكار آر؛ زيرا او خود، اين راه را به پيموده و از پستى و بلندى و منازلش آگاه بوده، و به تمامى امورى كه سالك را سريعتر به منزلگاه مى رساند آشنا مى‌باشد؛ كه: 💠 «طُوبى‌ لِمَنْ سَلَكَ طَريقَ السَّلامَةِ بِبَصَرِ مَنْ بَصَّرَهُ وَطاعَةِ هادٍ أمْرَهُ.» 🔹خوشا به حال آن كه راه و را با ديد و نظر كسى كه نموده، و به از كسى كه وى را در كارهايش كند، بپيمايد. 🔺به گفته خواجه در جايى: 🔸چو پيرسالك عشقت؛ به مِىْ حواله كند 🔸بنوش و منتظرِ رحمت خدا مى‌باش‌ 📚جمال آفتاب و آفتاب هر نظر؛ شرحى بر ديوان حافظ ج.۱ص.۲۴ 🌺🌺🌺 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰وابستگی محض انسان به خداوند ✍ اصغر آقائی __________________________ 💠 وَالْحَمْدُ لِلهِ الَّذِي أَغْلَقَ عَنَّا بَابَ الْحَاجَةِ إِلَّا إِلَيْهِ ، فَكَيْفَ نُطِيقُ حَمْدَهُ أَمْ مَتَى نُؤَدِّي شُكْرَهُ لَا ، مَتَى: و سپاس خدای راست که درب نیاز ما را جز به سوی خویش، بست؛ بنابراین چگونه سپاس او توانیم یا چه زمانی شکر او به‌جا آوریم؛ هیچگاه 🌀مهمترین درباره این فقره از اول این است که بدیهی است ما انسان‌ها در زندگی خویش به افراد و موجودات مختلفی نیازمندیم. 💡پس چرا امام علیه السلام فرمود خداوند باب و نیاز ما را تنها به سوی خویش گشوده است؟ 💎 به نظر می‌رسد پاسخ این فقره در چند آموزه و و خواهد بود که حاصل عقل و نقل است. ✅ برخی از این آموزه‌ها عبارتند از: 🔻۱. لا موثر فی الوجود الا الله: تنها در عالم الله است. 🔻۲. الممكن محتاج إلى علته بقاء كما أنه محتاج إليها حدوثا: ممکن هم در بقاء هم در حدوث به خویش نیازمند است. 🔻۳. ما فی الوجود الا الله: در جز الله نیست. 🔻۴. بسیط الحقیقه کلّ الاشیاء و لیس بشئ منها: بسیط الحقیقه همه اشیاء است و هیچ یک از آنها نیست. ♻️ بر اساس این فلسفی و عرفانی که هر یک از جهتی به مسئله نظر کرده‌اند: ✔️ تنها حقیقی در هستی خداوند است، لذا هر موجودی که حاجتی از دیگری را برطرف می‌کند؛ در حقیقت خداوند است که آن نیاز را برطرف می‌کند. ✔️ همچنانکه در به هستی‌بخش خویش نیازمند هستند، در ادامه حیات خویش نیز به ایجادی او محتاجا‌ند. ✔️ اساساً در هستی غیر از خداوند نیست تا نیاز به غیر او معنا داشته باشد. در این نگاه هویت حاجت، به ارتباط میان الهی باز می‌گردد. ✅پس یا... 1⃣ به دیگر که نیازمند آنها در زندگی خویش هستیم نظر داریم؛ که این اساساً و است و یا... 2⃣ موجودات دیگر را صورت موثر می‌دانیم که این نیز از شرک است اما ؛ و یا... 3⃣ موجودات را اساساً ذوب‌شده در الهی می‌بینیم و معتقد به هستیم و قائل به نه می‌شویم، که در این صورت آنچه در هستی است خداوند است و او و جز او در دار هستی دیّاری نمی‌بینیم و این می‌شود محض به خداوند و چنین احتیاجی قابل شکرگزاری نیست همچنانکه امام سجاد علیه‌السلام فرمودند. 📝 پ. ن 📌توضیح اجمالی و 🔺در رابطی ما موجوداتی را می‌بینیم که با خداوند از لحاظ وجودی دارند و هستی خویش را از او گرفته‌اند؛ اما در وجود ربطی اساساً موجودی نمی‌بینیم تا وابسته به خداوند باشد و است. 👌به تعبیر طلبگی وجود رابط، «مَن له الربط: کسی که برای او ربط و وابستگی است» می‌باشد اما وجود ربطی «مَن هو عین الربط: کسی که عین ربط و وابستگی» است. ☑️ تفاوت این دو در این است که در تعبیر اولی، برای خود شیء، مرتبه‌ای از وجود مستقل قائل هستیم اما در دومی خیر. ☑️ و خداوند فرمود: انتم الفقراء الی الله. به تعبیر جناب اساساً از آنجا که حق تعالی در صورت مظاهر مختلف خویش ظاهر شده است، این مظاهر به غیر او نمی‌تواند وابسته باشد.( ج.2 ص. 16) ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🌙 🔻سوم فروردین اول رمضان خواهد بود عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری: 🔹روز پنج شنبه سوم فروردین اولین روز ماه مبارک رمضان در ایران و دیگر کشورهای منطقه خواهد بود. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 ایمان و هدایت ✍ اصغر آقائی ___________________________ 💠 إِنَّ الَّذِینَ لاَ یُؤْمِنُونَ بِآیَاتِ اللّهِ لاَ یَهْدِیهِمُ اللّهُ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ (نحل/104) ✅ ایمان به آیات الهی، هرچند خود الهی است، لکن هدایت ویژه الهی پس از این ایمان آغازین به آیات الهی صورت می‌گیرد. ❇️ از آنجا که مرتبه اساسی ایمان در انسان اثر می‌گذارد، می‌توان نشانه‌های این ایمان را در دو سلبی و ایجابی زیر در قلب انسان یافت: ☑️ عدم آرامش قلبی: از آنجا که بر اساس آیه «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَى حَرْفٍ: برخی مردمان خداوند را زبانی عبادت می‌کنند» (حج/11) 🔺برخی انسان‌ها به خداوند طبق ایمان آورده‌اند؛ لذا شناسائی علائم این ایمان آغازین مهم است. 🔺 بر اساس ادامه آیه یازدهم سوره حج خداوند دو صفت را برای افرادی که ایمان‌شان از به قلب عبور نکرده است بیان می‌کند: ◀️ فَإِنْ أَصَابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ: اگر به چنین فردی نیکی برسد، به آن دلخوش و مطئن شود؛ و ◀️ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلَى وَجْهِهِ: و اگر آزمونی [چون فقر و تنکدستی و بیماری و ...] به او رسد، [از آنچه بدان اقرار کرده است؛ یعنی دین و ایمان به خداوند] روی می‌گرداند. ☑️ خضوع و خشوع قلبی: بر اساس آیه «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ: مؤمنان کسانی هستند که هرگاه خداوند یاد شود، قلب‌هایشان، ترسان و لرزان شود» (اعراف/2) 👌بر اساس آنچه گفتیم اگر کسی: ✅ در قلب خویش مرتبه‌ای از را می‌یابد؛ و ✅ هنگام شنیدن آیات الهی و نام خداوند در قلب او ایجاد می‌شود، این فرد در فضای سبز ایمان وارد شده، هدایت الهی شامل حال او شده است و اکنون باید با به ایمان در مسیر هدایت الهی بیش از پیش حرکت کند. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱 🔰 امام علی علیه‌السلام: 💠 إن أرَدتَ قَطيعَةَ أخيكَ فَاستَبقِ لَهُ مِن نَفسِكَ بَقِيَّةً يَرجِعُ إلَيها إن بَدا لَهُ ذلِكَ يَوما ما 🔺اگر خواستى از برادرت بِبُرى، از خودت چيزى (زمينه دوستى‌ئى) برايش بگذار كه اگر روزى نظرش بر آن قرار گرفت، بازگردد. 🔺If you want to cut off relations with your brother, make sure to leave a place for him in your heart, so he can return to it one day when he so wishes. 🔹relations: روابط 🔹leave: باقی‌گذاشتم، رهاکردن 🔹return: بازگشتن ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🌀همه كارم ز خودكامى، به بدنامى كشيد آخر 🌀نهان كى ماند آن رازى، كزو سازند محفل‌ها؟! 🔰 خلاصه شرح ◀️ سالک در مسیر نباید جز او را طلب کند؛ که هر طلبی غیر از این است و فرد خودکامه که در میان این همه الهی غرق‌شده، خود را محور درک و می‌بیند و مقصود او در رسيدن به معشوق رسيدن به خواسته‌های خود است، زود یا دیر شهره آفاق می‌شود و بدنامی سراغ او می‌آید که محبوب ازل را برای خود می‌خواست. ◀️ اصل سخن مرحوم سعادت‌پرور: 🔺چون مقصود من در امور ظاهرى به كام رسيدن بود، دچار بدنامى گشتم. 🔺اكنون چگونه بدنامى در امر و عشق‌ورزى‌ام به محبوب، كه براى نيل به همين منظور است، نصيبم نگردد، و نگويندم: كه را براى خود مى خواهد، و دوستانم محفلها بر اين امر بر پا كرده‌اند: كه فلانى در راه عاشقى، به كام خويش رسيدن را مى پيمايد. 🔹در واقع مى خواهد بگويد: من وقتى مى توانم كام از او گيرم، كه خود را نبينم. 🔺به گفته خواجه در جايى: 🔸هر كه در پيش بُتان، بر سر جان مى لرزد 🔸بى تكلّف، تنِ او لايق قربان نشود 🔸ذرّه را تا نبود همّتِ عالى حافظ! 🔸طالبِ چشمه خورشيدِ درخشان  📚جمال آفتاب و آفتاب هر نظر؛ شرحى بر ديوان حافظ  ج.۱ ص.۲۶ 🌺🌺🌺 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🌀 هر روزتان نوروز آیا می‌دانید اولین کسی که گفت "هر روز نوروز" یا "هر روزتان نوروز" اميرالمؤمنين عليه السلام بود؟ 😍😍☺️☺️ 🔰 اما قصه چه بوده است؟ 💠 روزی عده‌ای که گویا ایرانی بودند هدیه‌ای در نوروز محضر اميرالمؤمنين عليه السلام می‌برند. امام علیه‌السلام از مناسبت آن می‌پرسند و آنان می‌گویند امروز نوروز است 😍 💠 امام عليه‌السلام به مزاح می‌فرمایند: هر روز را نوروز کنید. 😃😃😍 🔸میزان الحکمه ج.۳ ص.۲۱۹۷ ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 سلام بر مهدی، بهار مردمان ✍ اصغر آقائی _______________________ 🔻 من! ای یگانه و فضل الهی! ای آنکه جز تو راهی به سوی آن محبوب ازل، نیست! 💖 💠 السَّلامُ عَلَيْكَ يَا بابَ اللّٰهِ الَّذِي لَايُؤْتىٰ إِلّا مِنْهُ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا سَبِيلَ اللّٰهِ الَّذِي مَنْ سَلَكَ غَيْرَهُ هَلَكَ 🔻می‌دانم تو همان حقیقی مردمان و طراوت و شادابی ایام هستی: 💠 السَّلامُ عَلَىٰ رَبِيعِ الْأَنامِ، وَ نَضْرَةِ الْأَيَّامِ 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱 🔻اما به‌دور از گوش غنچه بهاری، آهسته با تو نجوا می‌کنم: مولای من! آقای من! بهار طبیعت در راه است؛ و آن خفته به آواز چکاوکان و نسیم حیات‌بخش بهاری، به زودی شکفته خواهد شد؛ اما آن نوباوه بهاری به دیدار تو چشم می‌گشاید؛ هیچ می‌دانی اگر نباشی و شکفته شود چه اندوهی بر رخساره نوشکفته آو خواهد نشست؟! مهربان‌ترین! بهار قلب من! با آمدنت، لبخند این نوشکفته بهاری را مدام و جاری پسند. 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🌀حضورى گر همى خواهى، از او غايب مشو حافظ 🌀مَتى‌ ما تَلْقَ مَنْ تَهْوى‌، دَعِ الدّنيا وأَمْهِلْها 💠 معنای مصرع دوم: هرگاه به آنچه می‌خواهی (به ) نرسیدی، دنیا را رها کن (یعنی توجه خود را به محبوب بیشتر کن) 🔰 خلاصه شرح: ◀️ تنها راه رسیدن به (خداوند) دائمی به او و کار را به او سپردن و توقعی نداشتن است. ◀️ اصل سخن مرحوم سعادت‌پرور رحمه الله علیه: 🔺اى خواجه! اگر طالب دوست و او مى باشى، بايد او بوده و لحظه اى از يادش نباشى؛ كه: يا أباذَرّ! ... إحْفَظِ اللَّهَ، يَحْفَظْكَ؛ إحْفَظِ اللَّهَ، تَجِدْهُ أمامَكَ: اى ابوذر! ... [حرمت‌] خدا را نگاه‌دار، تا تو را نگاه دارد؛ خدا را [در نظر خود] حفظ كن، تا او را در پيشاپيش خود بيابى. 🔺به گفته خواجه در جايى: 🔸ناصحم گفت: كه جز غم چه هنرداردعشق؟ 🔸گفتم: اى خواجه غافل! هنرى بهتر ازاين‌ 📚 جمال آفتاب و آفتاب هر نظر؛ شرحى بر ديوان حافظ/ ج.۱ ص.۲۷ 🌺🌺🌺 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱 🔰 امام صادق علیه‌السلام: 🌀اطلبْ مُواخاةَ الأتقياءِ و لو في ظُلُماتِ الأرضِ، و إنْ أفنيتَ عُمْرَكَ في طلبِهِم 💠 و برادرى پرهيزگاران را بجوى، هر چند براى جستن آنها در اعماق زمين فرو روى و هر چند عمر خود را در اين راه صرف كنى. 🔺Seek the brotherhood of the pious even if they are in the darkness of the earth, and even if you have to spend your life seeking them. 🔹 seek: جستجوکردن 🔹 brotherhood: برادری، اخوّت 🔹 pious: متقی، باتقوا 🔹 even if: اگرچه، حتی اگر 🔹 darkness: تاریکی، ظلمات 🔹 spend: هزینه‌کردن ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 غربتِ مؤمن "الْمُؤْمِنُ غَرِيبٌ" ✍ اصغر آقائی _______________________ 🌀 فهم دقیق روایت به چند بخش مرتبِ با هم وابسته است: 🔹 ۱. معناشناسی ایمان و مراتب آن؛ 🔹 ۲. معناشناسی غریب و عوامل غربت؛ 🔹 ۳. تببین عوامل غربت مؤمن بر اساس معناشناسی این دو اصطلاح؛ 🔹 ۴. بیان نتایج بحث. 💠 ۱. معناشناسی ایمان: هویت اصلی ایمان به قلبی در برابر است که یا و یا و یا هر دو به فرد ارائه می‌دهند؛ لذا سه لایه دارد: ۱. ایمان باطنی؛ ۲. ایمان ظاهری و ۳. ایمان باطنی و ظاهری ◀️ نتایج این لایه ایمانی: 🔻۱. تمام افرادِ پایبند به ایمانی (مانند خدا، فرشتگان، پیامبران و ...) و احکام عقلانی مؤمن هستند؛ 🔻۲. ایمان و عقلانیت مختلفی دارد؛ 🔻۳. بنابراین کسانی که در عقلانیت هستند، ایمان و عقلانیت را درک نمی‌کنند و به همین علت پیامبر ص فرمود ما انبیاء بر میزان عقلانیت و فهم افراد با آنان سخن می‌گوییم؛ 🔻۴. واقعی به هر توحیدی، مؤمن است؛ لذا مثلا هر مسیحیِ متدینی مؤمن است و هکذا؛ به شرط آنکه پیامبر بعدی را دانسته انکار نکند؛ 🔻۵. هر عاقلی که به احکامِ حقیقی عقل چون قبح ظلم عمل می‌کند مؤمن است؛ به شرط آنکه پیامبران را دانسته انکار نکند. 💠 ۲. معناشناسی غریب و عوامل آن: 🔻 مختلفی دارد؛ مانند: نامأنوس، بیگانه، غیر متجانس، کلامِ سخت‌فهم، و ... 🔻 ۱) گاه دارد و ۲) گاه ؛ یعنی گاه چیزی یا فردی، به دلیل ویژگیِ درونی خاصی، غریب می‌شود و گاه عاملِ بیرونی غربت را برای شیئ و یا کسی ایجاد می‌کند؛ مثلا دینی گاه به دلیل روشِ بیان نادرست (عامل درونی)، غریب و ناشناخته و نامأنوس برای مردم می‌شود؛ و گاه به دلیل تبلیغات ضد دینی (عامل بیرونی)، غریب می‌شود؛ 💠 ۳. تبیین عوامل غربت مؤمن: ✔️۱. گاه ایمان، عامل غربت مؤمن است؛ ✔️۲. گاه آن عامل غربت او است؛ ✔️۳. گاه بیرونی عامل غربت او است؛ ✔️۴. و گاه درونی یا بیرونی در کنار هم، عامل غربت است؛ و شاید بتوان گفت معمولا اینگونه هست. ◀️ بنابراین مؤمن به چند دلیل و عامل درونی یا بیرونی غریب است: 🔻۱. گاه ایمان در مؤمن خاص ایجاد می‌کند که او خود را از دیگران ممتاز و نامأنوس می‌بیند؛ مثلا از هستی دارد که دیگران ندارند و این عامل غربت اوست؛ 🔻۲. ایمان در او دارد که با سخن دیگران ممتاز است؛ مثلا از احسان در برابر بدی می‌گوید و این برای غیر مؤمن نامأنوس است؛ 🔻۳. ایمان در او دارد که با عمل دیگران متمایز است؛ مثلا به کوچکتر از خود سلام می‌دهد، و این برای غیر مؤمن عامل تعجب است؛ 🔻۴. این در سخن و عمل به دلیل نبود و در دیگران سبب نامتجانس‌شدنِ مؤمن با دیگران می‌شود؛ مانند مثال‌هایی که عرض شد؛ 🔻۵. این تجانس گاه به ، گاه به ، گاه به و مانند آنها می‌انجامد؛ که در و و مصادیق فراوانی دارد. 💠۴. بیان نتایج حاصل از عوامل یادشده: ✔️ ۱. هر مقدار بر فرد در دینی خاص، به دینی آن بیشتر باشد، از متدینان دیگرِ آن دین نامتجانس‌تر و غریب‌تر می‌شود؛ ✔️ ۲. هر مقدار ایمانی در دینی بیشتر باشد، مؤمنان به آن دین، غریب‌تر خواهند شد؛ مانند نسبت به ادیان دیگر و یا نسبت به فرقه‌های دیگر ✔️ ۳. انسان نیز به دلیل این‌همانیِ عقل و ایمان در مصداق، به همان میزانی که بر او افزوده می‌شود؛ است؛ مثلا یک فرد عاقل در میان افراد احساس غربت می‌کند؛ ✔️ ۴. از آنجا که ایمان هر میزان شود، خاص این مؤمن نیز بیشتر می‌شود، سبب غربت او نیز می‌شود؛ ✔️ ۵. ایمان هرچقدر بیشتر، آن مؤمن غریب‌تر؛ بنابراین معصوم ع غریب‌ترین فرد حتی میان مؤمنان است؛ زیرا هرچند اطراف او را گرفته‌اند، اما او را کامل نمی‌کنند؛ لذا مرتبه‌ای ویژه از غربت مخصوص و است؛ 🔸به تعبیر : هرکسی از ظنّ خود شد یار من از درون من نجست اسرار من ✔️۶. هر مؤمنِ نیز غریب و نامأنوس خواهد بود؛ بنابراین مثلاً افرادی چون بن عبدالرحمن حتی میان اصحاب و شیعیان امام ع غریب بود؛ و عارفان بزرگی چون نیز میان افرادی غریب است چون برتر بیان می‌کند. ◀️ پس غربت_مؤمن مراتب مختلفی دارد. 🔹 سلام خدا بر غریب‌ترین مرد تاریخ، اميرالمؤمنين 😔😭 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سال ۱۴۰۲ (مهار تورم،رشد تولید) 🔻 رهبر انقلاب در پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۲: من با توجه به همه‌ی جهات، هم تورّم، هم تولید داخلی، این چیزهایی که مهم است، تورّم که مشکل اصلی است، تولید داخلی که حتماً یکی از کلیدهای نجات کشور از مشکلات اقتصادی است، با توجه به اینها شعار سال را اینجور اعلام میکنم: «مهار تورم، رشد تولید»، این شعار سال است. یعنی باید همه‌ی همّت مسئولین متوجّه این دو موضوع باشد. در درجه‌ی اوّل مسئولین، در درجه‌ی بعد همینطور که گفتم فعالان اقتصادی و فعّالان مردمی و کسانی که دستشان میرسد کاری انجام بدهند و فعّالان فرهنگی، صدا و سیما که باید فرهنگ‌سازی بکند در این زمینه‌ها، همه‌ی اینها باید متوجه این دو نکته‌ی اصلی باشند، در درجه‌ی اول مهار تورّم، یعنی واقعاً تورّم را مهار کنند و کاهش بدهند تا آنجایی که ممکن است کاهش بدهند و مسئله‌ی تولید را افزایش بدهند. ۱۴۰۲/۱/۱ 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
📢 سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب، امروز سه شنبه اول فروردین ۱۴۰۲، ساعت ۱۶ از شبکه‌های صداوسیما بصورت زنده پخش می‌شود ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @Hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱 🔰 امام علی علیه‌السلام: 🌀 اخْتَرْ مِن كلِّ شيءٍ جَدِيدَهُ، و مِن الإخْوانِ أقدَمَهُمْ. 💠 از هر چيزى جديدش را برگزين و از برادران، قديمى ترينشان را. 🔺Choose the new everything, but the oldest one from among brothers. 🔹 choose: انتخاب‌کردن، برگزیدن 🔹 among: از میان ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🌀 اى فروغِ حُسنِ ماه از روىِ رخشان شما! 🌀آبروىِ خوبى از چاهِ زنخدان شما! 🔰 خلاصه شرح: که گویی هنگام سرودن این غزل، هنوز دری از به روی او باز نشده است و عمری در انتظار آن است می‌گوید حسن و زیبایی ماه از آن جهت است که مظهر زیبایی توست. 🔰 اصل سخن مرحوم سعادت‌پرور: 🔻محبوبا! نور و حسن ماه كه يكى از مظاهر و نمونه و پرتوى از جمالى توست و همچنين خوبي‌هايى كه در همه مظاهرت آشكارند، حكايت از حسن و زيبايى تو مى كنند و عاشقانت را از عالم مُلكشان به ملكوتشان دعوت مى نمايند؛ كه‌ فرمود: 💠وَ إِنْ مِنْ شَيْ‌ءٍ، إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ، وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ: و هيچ چيز نيست جز آنكه گنجينه‌هاى آن نزد ماست، و ما جز به اندازه معيّن و مشخّص آنرا فرو نمى فرستيم. و نيز فرمود: 💠 قُلْ مَنْ بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْ‌ءٍ، وَ هُوَ يُجِيرُ وَ لا يُجارُ عَلَيْهِ: بگو كيست كه ملكوت و باطن هر چيزى به دست اوست و پناه مى دهد و بر او پناه داده نمى شود؟ همچنين فرمود: 💠 فَسُبْحانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْ‌ءٍ، وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ!: پس پاك و منزّه است خدايى كه ملكوت و باطن هر چيزى تنها به دست اوست، و تنها به سوى او بازگشت مى كنيد! 🔻لذا مى گويد: «آبروى خوبى از چاه ز نخدان شما». در جايى مى گويد: 🔸اى بُردهْ نَرْدِ حُسن، ز خوبان روزگار! 🔸قدّت به راستى، چو سَهى سَرْوِ جويبار 🔸الحق، وجودِ نقش و نشانِ دهان تو 🔸موهومْ نقطه اى است، نه پنهان نه آشكار 🔻و در جايى مى گويد: 🔸به حُسن خُلق و وفا، كس به يار مانرسد 🔸تو را در اين سخن، انكارِ كار ما نرسد پ. ن چاه زنخدان: چاله چانه؛ فرورفتگی چانه ◀️ جمال آفتاب و آفتاب هر نظر؛ شرحى بر ديوان حافظ/ ج.۱ ص.۲۸ 🌺🌺🌺 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱 🔰 امام علی علیه‌السلام: 🌀 إنَّ أخاكَ حَقّا مَن غَفَرَ زلّتَكَ، و سَدَّ خَلّتَكَ، و قَبِلَ عُذْرَكَ، و سَتَرَ عَوْرَتَكَ، و نَفى وَجلَكَ، و حَقّقَ أملَكَ. 💠 برادر حقيقى تو كسى است كه از لغزشت درگذرد، نيازت را برآورد، پوزش تو را بپذيرد، عيبت را بپوشاند، ترس را از تو دور كند و آرزويت را برآورد. 🔺Your true brother is the one who forgives your lapse, fulfils your need, accepts your excuse, hides your vices, removes your fear, and lives up to your aspiration. 🔹 true: راستین 🔹 forgive: بخشیدن، عفوکردن 🔹 lapse: خطا و لغزش 🔹 fulfil: برطرف‌کردن، برآورده‌کردن 🔹 need: نیاز 🔹 accept: قبول‌کردن 🔹 excuse: عذر 🔹 vise: عیب 🔹 remove: ردکردن، برداشتن 🔹 fear: ترس 🔹live up: واقعیت‌بخشیدن 🔹 aspiration: آرزو ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🌀عزم ديدار تو دارد، جانِ بر لب آمده‌ 🌀باز گردد، يا برآيد؟ چيست فرمان شما؟ 🔰 خلاصه شرح: چنان دیدار تو ای ازل در من هست که دیگر گویی جان قصد جدایی از تن را دارد، اما با این همه و حق اقتضا می‌کند هر آنچه تو امر کنی، آن باشد؛ جان من، بازگردد، یا برآید؟ 🔰اصل سخن مرحوم سعادت‌پرور: 🔻 معشوقا! عمرى به ديدارت قدم در طريق آشنايى با تو نهادم، از فرط شوق آن به لب رسيد و ثمره‌اى جز محروميّت بر نگرفتم. با اين همه، با شماست، خواهى جان مرا به خود بپذير، يا باز گردان: «بازگردد يا برآيد؟ چيست فرمان شما؟». 🔻بخواهد بگويد: 💠 إلهى! كَيْفَ أخيبُ وَأنْتَ أمَلى؟! أمْ كَيْفَ اهانُ وَعَلَيْكَ [أنْتَ‌] مُتَّكَلى؟! إلهى! كَيْفَ أسْتَعِزُّ وَفِى الذّلَّةِ أرْكَزْتَنى؟! أمْ كَيْفَ لا أسْتَعِزُّ وَإلَيْكَ نَسَبْتَنى؟ معبودا! چگونه محروم و نوميد شوم و حال آنكه تنها آرزويم تويى؛ يا چگونه خوار شوم در صورتى كه تنها تكيه گاهم تويى؟! بارالها! چگونه خود را عزيز و گرامى بشمارم در حالى كه تو خود مرا در ميان ذلّت و خوارى نشانده‌اى؟! يا چگونه خود را عزيز ندانم در صورتى كه مرا به خود نسبت داده‌اى؟! 🔻در جايى در تمناى آن ديدار مى‌گويد: 🔸دلِ من در هواىِ روى فَرُّخ‌ 🔸بُوَد آشفته همچون موىِ فرّخ‌ 📚 جمال آفتاب و آفتاب هر نظر؛ شرحى بر ديوان حافظ؛ ج.1 ص.30 🌺🌺🌺 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 عناصر حداقلی ایمان ✍ اصغر آقائی ___________ 💠 کامل، متعددی از خداوند تا انبیا و فرشتگان و ولایت خاص امامان معصوم ع و ... را فرامی‌گیرد؛ اما بر اساس آیات الهی، "" و "" در کنار ، دو میان الهی است. 🔸 توجه: این دو عنصر در صورتی ایمان حداقلی و نجات‌بخش را برای افراد ادیان، به ارمغان می‌آورد که با هیچ‌یک از عناصر دیگر، همراه نباشد. 🔰 توضیح در چند مرحله مرتبط با هم: ◀️ مرحله ۱: تشکیکی‌بودن ایمان 🔻هر چند در آیه «وَ إِذا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَما آمَنَ النَّاسُ» خداوند را به ایمانی چون ایمانِ سایر مردمان دعوت می‌کند؛ 🔻اما همین مردمان دیگر را به ایمانی برتر در آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي نَزَّلَ عَلَى رَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ» دعوت می‌کند. 🔸 این یعنی تشکیکی‌بودن ایمان ◀️ مرحله ۲: لزوم توجه به عمل صالح 🔻خداوند در آیه «لَيْسَ بِأَمَانِيِّكُمْ وَلَا أَمَانِيِّ أَهْلِ الْكِتَابِ مَنْ يَعْمَلْ سُوءًا يُجْزَ بِهِ وَلَا يَجِدْ لَهُ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيًّا وَلَا نَصِيرًا» بعد از آنکه در یک آیه قبل از این آیه، از اهل ایمان و اعمال صالح در بهشت سخن می‌گوید، در یکسان، هم و هم را از باطل برحذر می‌دارد و هر دو گروه را به اینکه خویش را خواهند دید، وعده می‌دهد. 🔸 بنابراین در ادعای ایمان، نباید به حرف و سخن اکتفا کرد که این، گونه‌ای از فریب را همراه دارد. ◀️ مرحله ۳: (مهم‌ترین و اساسی‌ترین مرحله): 🔻 تا اینجا مشخص شد: ایمان هم ۱) مراتب دارد؛ و هم ۲) به آرزو و خیال نیست؛ 🔻اما در این میان برخی از آیات الهی هستند که جدای از آیات دیگر (و البته همراه با آنان) در مقام مستقل هستند؛ مانند آنچه در آیه ۶۲ سوره بقره است. خداوند می‌فرماید: 💠 إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالنَّصَارَى وَالصَّابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ: 💠 هر یک از مسلمانان و یهود و نصاری و صابئان (پیروان حضرت یحیی) که از روی حقیقت به خدا و روز قیامت ایمان آورد و نیکوکاری پیشه کند، البته آنها از خدا پاداش نیک یابند و هیچ گاه بیمناک و اندوهگین نخواهند بود.نکات مهم این آیه: ✔️ ۱. امری تشکیکی و ذومراتب است؛ زیرا ایمان مسلمانان را ابتدا ذکر کرده، در ادامه همه پیروان ادیان خداباور را به ایمان فرامی‌خواند که آن ایمان تنها دو عنصر بینشی دارد (خداوند و آخرت) و یک عنصر کُنشی دارد (عمل صالح دائمی) ✔️۲. تمام پیروان ادیان الهی در صورت خضوع قلبی در برابر این و برآمده از آن و از عقل، در مسیر و در برابر آن هستند؛ هرچند ایمان مسلمانان به دلیل آنکه جدا ذکر شده است، متفاوت است. ✔️۳. از آنجا که ایمان به نیز مورد تاکید قرآن است؛ اما چرا در آیه بیان نشده است؟ به نظر می‌رسد دو عنصر اساسیِ و در آیه، میان تمام ادیان الهی مورد تاکید و مشترک است؛ یعنی دو عنصری که در صورت ایمان واقعی به آنها، فرد در ایمان، وارد شده است؛ و ورود در این صراط یعنی ورود در حوزه الله، حوزه‌ای که است. 🔸 پ. ن ۱. بار دیگر تأکید می‌کنم ورود در صراط مستقیم الهی یک بسیار مهم دارد و آن " هیچ‌یک از عناصر ایمان" است. ۲. کسانی که انبیاء به آنان نرسیده است، از لسان این آیات بیرون هستند و آنان باید به خویش که در احادیث معرفی شده‌اند، باشند؛ مانند تبعیت عملی از عقل به ظلم. چنین احکام صریح عقل، همان حکم خداوند هستند؛ لذا تبعیت از این احکام عقل تبعیت از خداست، آگاهانه یا ناآگاهانه؛ و انکار آن انکار آگاهانه یا ناآگاهانه خداوند است. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
📚 گلستان یازدهم 🖋 نویسنده: بهناز ضرابی‌زاده 📝 تقریظ مقام معظم رهبری: 💠 بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم 🔹«این روایتی شورانگیز است از زندگی سراسر جهاد و اخلاصِ مردی که در عنفوان جوانی به مقام مردان الهی بزرگ نائل آمد، و هم در زمین و هم در ملأ اعلیٰ به عزّت رسید. هنیئاً له. 🔸راوی -شریک زندگی کوتاه او- نیز صدق و صفا و اخلاص را در روایت معصومانه‌ی خود به‌روشنی نشان داده است. 🔹در این میان، قلم هنرمند و نگارش آکنده از ذوق و لطف نویسنده است که به این همه، جان داده است. آفرین بر هر دو بانو؛ راوی و نویسنده‌ی کتاب.» 📖 معرفی کتاب: 📌«گلستان یازدهم» خاطرات زهرا پناهی‌روا، همسر سردار شهید علی چیت‌سازیان، به قلم بهناز ضرابی‌زاده است. این کتاب با زبانی صادقانه به شرح زندگی یک ‌سال و هشت‌ماهة مشترک شهید چیت‌سازیان و همسرشان پرداخته است. 🔺فرمانده‌ای که در جبهه به دلیل مهارت‌های رزمی و شجاعتش به عقرب زرد معروف بود، در خانه با مادر و همسرش به اندازه‌ای با مهر و محبت رفتار می‌کرد که گویی این قلب رئوف هیچ‌گاه سابقه حضور در حرب و قتال را نداشت. 🔺«گلستان یازدهم» به زیباترین شکل توانسته‌ است قسمت مهمی از نیمه پنهان زندگی شهید چیت‌سازیان را به مخاطبان معرفی کند. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul