🔰ایمان و شکر: بررسی اجمالی رابطه آنها
✍ اصغر آقائی
___________________
🔻برای بررسی #رابطه ایمان و شکر ذکر مقدماتی لازم است:
✔️۱. بر اساس اصل متین «#اصالت_وجود»، هر آنچه وجودی است، هم اصیل است و آثار دارد، و هم تشکیکی است، یعنی #مراتب مختلف داشته، شدّت و ضعف در آن راه دارد.
✔️۲. از سوی دیگر تمام #صفات_انسانی چون وجود دارند، هم اصیل بوده، آثار خارجی متناسب با خود را دارند و هم مراتب مختلفی دارند.
✔️۳. از صفات وجودی انسان ایمان و شکر است که هر دو هم وجودی و هم مراتب دارند.
✔️۴. از سوی دیگر تمام اوصاف وجودی، به دلیل #وحدت_وجود، با یکدیگر در مصداق، اینهمانی دارند.
✔️۵. بنابر آنچه بیان شد، #ایمان_و_شکر، دو صفتی هستند که در مصداق اینهمانی دارند. این سخن بدین معنا است که «هر مؤمنی، شاکر است» و «هر شاکری، مؤمن».
✔️۶. نباید فراموش کنیم، همچنانکه پیش از این بیان شد، #ایمان از #مراتب _باطنی تا #مراتب_ظاهری را شامل میشود، لذا شکر نیز همین مراتب را دارد.
✔️۷. پیش از این بیان شد هر کسی که به #احکام_عقل خویش، به عنوان #حجّت_باطنی خداوند، توجّه داشته، تسلیم آنها شود، مؤمن به ایمان باطنی است؛ و هر کسی که در برابر #احکام_حجّت_ظاهری خداوند تسلیم شود، مؤمن به ایمان ظاهری است؛ و هر کسی که در برابر هر دو حجّت الهی، تسلیم باشد، برترین مراتب ایمان را دارد که همان ایمان برتر است.
✔️۸. بنابر آنچه در ۷ بیان شد، #شکر نیز از مراتب باطنی تا مراتب ظاهری را شامل میشود.
✔️۹. بنابر مقدمه ۸ از آنجا که در هستی هیچ فردی یافت نمیشود که به هیچیک از احکام عقلی خود یا احکام دینی خویش پایبند نباشد، لذا هر فردی مرتبهای از شکر، گرچه بسیار ناچیز باشد را دارا است؛ لذا خداوند متعال میفرماید: «وَقَلِيلٌ مِّنْ عِبَادِيَ الشَّكُورُ».
✔️۱۰. در این آیه شریف، خداوند «#شکور_بودن»که صفت مبالغه است را به «قلیل»بودن توصیف کرده است. یعنی آنانی که #مراتب_اعلای شکر را دارند بسیار اندک هستند؛ نه آنکه هیچ انسانی #شاکر نیست. بنابراین همه انسانها مرتبهای از شکر را دارند؛ اما شکور یعنی بسیار شکرکننده اندک است.
✔️۱۱. بنابر آنچه در ۱۰ بیان شد، و از آنجا که گفته شد میان ایمان و شکر، #اینهمانی_در_مصداق وجود دارد، پس هر انسانی مرتبهای از ایمان را نیز دارد؛ چرا که هیچ انسانی یافت نمیشود که مرتبهای از ایمان باطنی به معنای توجّه به احکام عقلی را، به طور مطلق، نداشته باشد؛
✔️۱۲. بنابراین آنچه در ۱۱ گفتیم، باید گفت تمام انسانها مرتبهای از ایمان، هرچند اندک را، داراست. امّا آیا بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که هر انسان مؤمنی، #نجاتیافته است؟
✔️۱۳. پاسخ سؤال پیشگفته خیر است؛ زیرا برای #نجات صرفِ ایمان و یا شکر کفایت نمیکند. کسی اهل نجات است که در کنار ایمان، #عمل_صالح_مستمرّ داشته باشد "یعلمون الصالحات" و اگر چنین نباشد؛ ایمان آن فرد، کارساز نخواهد بود.
✔️۱۴. بنابر آنچه در ۱۳ بیان شد، که #استمرار در عمل صالح لازمه ایمان است، خداوند متعال در آیات مختلفی شکر را با #فعل_مضارع به کار برده است که دلالت بر استمرار در شکرگزاری دارد. خداوند در آیه ۷۸ سوره نحل هدف ابزار شناختی چون حواسّ ظاهری و باطنی را شکرگزاری مستمرّ بیان کرده است: «وَاللّهُ أَخْرَجَكُم مِّن بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لاَ تَعْلَمُونَ شَيْئًا وَجَعَلَ لَكُمُ الْسَّمْعَ وَالأَبْصَارَ وَالأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ»
🔸 نتیجه: تحلیل اجمالی فوق نتایج گوناگون فردی و اجتماعی، همراه دارد؛ مانند:
☑️ هر میزان #شکر فردی بیشتر شود او #مؤمنتر است و بالتبع #عاقلتر.
☑️ برای #دعوت به ایمان و عقل، کافیست نعمتهای موجود در زندگی افراد را گوشزد کرد، تا در مسیر شکرگزاری قرار بگیرند.
☑️ شکرگزارشدن فرد، یعنی #پذیرش_مسئولیت در برابر همه موجودات، از جمله خود و خانواده خود.
☑️ با شاکرشدن فرد، اجتماع اصلاح میشود.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🔰 اکسیر رهاشدگی
✍ حافظ شیرازی
___________________
🔻 حضرت حافظ در این #غزل راهکاری اساسی برای #رهاشدگی از #اندوه دنیا بیان میکند:
بشنو این نکته که خود را ز غم آزاده کنی
خون خوری گر طلب روزی ننهاده کنی
🔻او ابتدا #مرگ را یادآورشده، بیان میکند #بدن_خاکی به اصل خویش برمیگردد، لیکن باید سبوی #حقیقت خویش را پر کنیم:
آخرالامر گل کوزهگران خواهی شد
حالیا فکر سبو کن که پر از باده کنی
🔻 وی در ادامه بیان میکند روح بزرگ نه با لاف و گزاف حاصل شود، که تلاش نیاز دارد:
تکیه بر جای بزرگان نتوان زد به گزاف
مگر اسباب بزرگی همه آماده کنی
🔻او راه را در #وحدت_خاطر، نه پذیرفتن #رنگهای_مختلف میداند:
خاطرت کی رقم فیض پذیرد هیهات
مگر از نقش پراگنده ورق ساده کنی
🔻ولی کاملا هوشیار از که دورشدن از رنگهای مختلف نیاز به #مقاومت دارد، و این مقاومت در #واگذاری امور به #حضرت_حق ممکن است:
کار خود گر به خدا بازگذاری حافظ
ای بسا عیش که با بخت خداداده کنی
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#در_محضر_حافظ علیه الرحمة
🆔 @hayatemaqul
شکوه نگاهی
امروز آرامآرام به خاموشی میرود؛
و بار دیگر مردی
در میان انبوه اصحاب، تنها میشود؛
که سهم مردان مرد، همیشه تنهایی است؛
و او در این سکوت تنهائی،
روزهایی را به یاد میآورد،
که آن نگاه پرشکوه،
چون کوه، پشتیبان او بود؛
و اکنون فاطمه،
نمیداند بر یتیمی خود بگرید،
یا بر یتیمی دوباره پدر؛
و این آغاز بغضهای گلوگیر فاطمه است.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💔... دل پر درده، سلطان قلبم🥺😭
💠 السَّلامُ عَلَيْكَ يَا بابَ حِطَّةٍ الَّذِي مَنْ دَخَلَهُ كانَ مِنَ الْآمِنِينَ
💠 سلام بر تو ای دروازۀ فروریزی گناهان که هرکه بر آن وارد شد، از ایمنشدگان است.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 شکر در مصیبت
🎙 استاد #صفائی_حائری
________________
♧ باید با مصیبت تکیههای غیر واقعیمان را کم کنیم، نه حسرتهایمان را تلمبار کنیم ♧
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#در_محضر_اساتید
🆔 @hayatemaqul
Mohammad Esfahani - Roozi To Khahi Amad (320).mp3
11.9M
#روزی_تو_خواهی_آمد
♧ روزی تو خواهی آمد از کوچههای باران ♧
♧ تا از دلم بشویی غمهای روزگاران ♧
#موسیقی
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#محمد_اصفهانی
🆔 @hayatemaqul
🔰 جایگاه عقلگرایی و فلسفه برای ارتقای جامعه
🔻 اگر میخواهیم در تمام نهادهای جامعه از جمله #مساجد، #رشد ایجاد کنیم باید به #عقل و #فلسفه اهمیت بدیم. جامعه رشدیافته، جامعهای اصطلاحزده، کثرتگرا، و مدیریتمحور (به معنای منتظر بخشنامه و ... ماندن) نیست؛ جامعهای است که #هویت_انسانی او، یعنی #عقل_و_ایمان، به ترتیب برایش مهم است.
🔻#امام_خامنهای فرمود:
اگر آموزش و پرورش در یک کشور ارتقاء پیدا بکند و اصلاح شود، در اقتصاد، سلامت و بهداشت، محیط زیست، مرگ و میر، باروری، زیبایی و هنر، رفتارهای گوناگون مردم در سطح جامعه با یکدیگر، و فراتر از همهی اینها، در دین، فلسفه و اخلاق تأثیر خواهد گذاشت. امروز در دنیا به زبان کودکی به کودکان فلسفه میآموزند؛ یعنی چیزی که از نظر بعضی از طراحان کشور ما بیمعنی است؛ فکر میکنند فلسفه مخصوص آدمهای ریش و سبیلدار و کسانی است که یک سنی از آنها گذشته باشد. نگاه مدرن به مسائل حیات، امروز پیشروان علمی دنیا را به اینجا رسانده که باید فلسفه را از دورهی دبستان به کودکان تعلیم داد؛ البته با زبان کودکی.
پ.ن: عکس: #منزل_ملاصدرا، #کهک.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
هدایت شده از عکسنوشت🌿
#عکس_نوشت
⸤﷽⸣
🕊️🕊️
وقتی ابر بغضکرده بهاری،
فریاد شهر را میشنود؛
قلب سپید و پر آهش،
زیر نور ماه درخششی دوچندان میگیرد؛
و آسمان شب در این ماهِ پر خیر،
در حیرت است که آغوش خود را
بر چشمان پرامید شهر بگشاید،
یا عرصه را بر گریستنِ آن ابر بغضکرده، بگستراند؛
که ناگهان آذرخشی به تسبیح حق،
زبان در کام میچرخاند،
و نور تسبیح او
بغضِ درگلوخفتهی آن ابر بهاری را میشکند؛
و اشک سیلآسای او،
بر گونههای بهگریه تَر شدهی سالکان حق میچکد، و قطرات باران عطر تسبیح حق را
بر چهرههای پر امید به آسمانچرخیده، مینشاند.
عکسنوشت🌿
اینجا دلنوشتهها در قاب تصاویر، قلب و روحت را به جستجو در معنای زندگی دعوت میکند.
@aksneveshtnoora
🔰 سریان اراده حق در هستی
✍ اصغر آقائی
___________________
🔻 خداوند فرمود:
💠وَلَا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَٰهًا آخَرَ ۘ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۚ كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ ۚ لَهُ الْحُكْمُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ
💠معبود دیگری را با خدا مخوان، که هیچ معبودی جز او نیست؛ همه چیز جز وجه او فانی است؛ حاکمیت تنها از آن اوست؛ و همه بسوی او بازگردانده میشوید!
🔻 در آیه ابتدا خواندنِ "هر الهی غیر از او" نفی شده است. و در ادامه پس از اثبات #هویّت_مطلق حق تعالی، بیان میکند: ۱) هر شیئی جز او #هالک است. و در ادامه ۲) پس از آنکه #حاکمیت را تنها از آنِ خداوند دانسته، ۳) رجوع را تنها به سوی او میداند.
🔻امّا این فقرههای آیه چه ارتباطی با هم دارند؟
🔻هرچند از زوایای مختلف میتوان به آیه نظر کرد، امّا با توجه به عنوان این نوشته، عرض میشود این آیه شریف، چند مرحله مرتبط با هم را بیان میدارد:
✔️ ۱. در #هستی برای برآوردن حاجت خود نباید سراغ غیر خداوند، چه در آسمان و چه در زمین، بروی؛ به این گمان که #برآورنده_حاجتی غیر او است.
✔️ ۲. امّا چرا تنها #اله یا همان #برآورنده_حاجت غیر از او نیست؟
✔️ ۳. خداوند این #سؤال را با چند #دلیل پاسخ میدهد:
☑️ اوّلاً هیچ الهی جز او نیست "لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُو"
☑️ ثانیاً هیچ شیئی حقیقتاً وجود ندارد "كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ"
☑️ و ثالثاً تنها حاکمیّت از آن اوست. "لَهُ الْحُكْمُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ"
✅ تمام اینها یعنی در هستی تنها خداوند و اراده او جریان دارد.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#در_محضر_قرآن
🆔 @hayatemaqul
🔰 معنای وجه الله در قرآن
✍ اصغر آقائی
________________
🔸 به تناسب #شب_قدر و شب ضربتخوردن #امير_المؤمنين علیهالسلام بیانی اجمالی درباره #وجه_الله به عنوان یکی از القاب ایشان بیان میکنم.
🔻 درباره #وجه_الله تعابیر مختلفی در قرآن آمده است؛ مانند:
✔ مَا تُنْفِقُونَ إِلَّا ابْتِغَاءَ وَجْهِ اللَّهِ
✔ فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ
✔ کُلُّ مَنْ عَلَیْها فانٍ* وَ یَبْقی وَجْهُ رَبِّکَ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِکْرامِ
✔ کُلُّ شَیْءٍ هالِکٌ إِلاَّ وَجْهَهُ
🔻از این آیات:
▪️اولاً سه نتیجه زیر بهدست میآید:
۱) نتیجهی انفاق و اعمال خیر بهدستآوردن #رضایت وجه الله است، و از سوی دیگر ۲) همه هستی "وجه الله" است؛ و ۳) غیر از وجه الله، همه فانی، و هالک هستند،
▪️ ثانیاً برای #وجه_الله، دو مصداق وجود دارد: ۱. ذات الله است، ۲. تمام هستی.
▫️علاوه بر مصادیق فوق، در احادیث برای وجه الله مصادیق دیگری چون دین الله، انبیاءالله و اميرالمؤمنين و ائمه اطهار علیهمالسلام بیان شدهاند.
🔻 این مصادیق #مظاهر یک حقیقت هستند که همان ذات الهی باشند؛ زیرا #الله، دو جنبه #حقی و #خلقی دارد؛ یعنی ذاتی دارد که همان جنبه حقی است؛ و جنبه دیگر او همان مخلوقات وابسته به ذات او هستند که همان جنبه خلقی او میباشند.
🔻 بنابر آنچه گفتیم وجه الله را نیز باید در هر دو جنبه دید، پس: ۱) وجه الله در جنبه #حقّی خداوند همان #ذات_الهی است؛ و ۲) در جنبه #خلقی، وجه الله #مراتب و #مصاديق مختلفی مانند اسماء الله، مخلوقات الهی و اسم اعظم حق تعالی یعنی امیرمؤمنان عليه السلام است.
▪️ بر اساس آنچه بیان شد: به طور خلاصه تمام هستی به یک معنا در سه مرتبه یا مصداق خلاصه میشود: ۱. ذات الهی، ۲. امام معصوم (انسان کامل)، و ۳. تمام مخلوقات.
🔻اکنون زمان آن است تا دو عبارت زیر که از آیات پیشین به دست آمده است را معنا کنیم:
☑️ ۱. انفاق برای وجه الله است: یعنی هدف #انفاق با توجه به سه مرتبه فوق باشد؛ مراتبی که به هم وابسته هستند؛ یعنی توقّف در هر مرتبه پایینتر، بدونِ بودنِ مرتبه بالاتر، نادرست و ابتر است. بنا بر این مقدمه: #انفاق، عامل #محبت و #تقرب و #بهدستآوردن_رضایت مخلوق است (در مرتبه اول مصداق وجه الله)، اما این تقرب باید ذیل #تقرب_به_امام (در مرتبه دوم) و سپس در مرحله سوم #تقرب_به_ذات_الله باشد.
▫️ نکته: البته #اولاً هرچقدر مرتبهی قبل در مرتبهی بعد فانیتر شود، خالصتر است، و #ثانیاً اگر مراتب بالاتر در میان باشد، مراتب قبل وجود دارد نه بالعکس.
☑️ ۲. همه جا وجه الله است و همه موجودات هالک هستند: این یعنی در #تمام_هستی چیزی وجود دارد، که #هالک نیست؛ و یا به تعبیر دیگر #تبدل است اما نابودی نیست؛ زیرا آنچه #موجود میشود، دیگر در معدوم نمیشود؛ و به تعبیر قرآنی #رجوع_الی_الله صورت میگیرد؛ و معنا ندارد شیی معدوم به حق رجوع کند. در حقیقت #تمام_هستی در #حرکت است و هر #حرکتی به سوی #کمال است، و کاملترین موجود، به عنوان هدف اعلای تمام هستی است، الله است؛ و #عشق به هر موجودی چه بدانیم و چه ندانیم عشق به اوست در حقیقت.
🔻بر اساس اجمال بیان شده:
✔️ اولاً امام عليهالسلام، #هدف_اول تمام مظاهر حق است؛ و این وجه تام هم باقی است و هم غیر فانی، و هم اگر نباشد، هستی #مقصدی ندارد تا سیری داشته باشد و اساسا نه ایجاد میشود و نه حرکت کمالی در آن معنادار میشود.
✔️ و ثانیا تمام مخلوقات و مظاهر حق تعالی، در سیر کمالی خویش به سوی حق، از مجرای وی یعنی امام عليهالسلام در حرکت هستند؛و لذا ایشان هم #وجه_تام_الهی است، هم #امیر_مؤمنان و هادی آنان که فرمود "وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ" است، و هم باب رزق الهی است و هم ... .
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#در_محضر_قرآن
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💔اذان صبح ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ ( ضربت خوردن حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام💔
❤️🔥 و این صدای امین وحی است که در درازنای تاریخ، قلب هر انسان منصف، چه رسد به دوستدار او را به درد میآورد:
تهدَّمَت واللهِ ارکانُ الهُدی، قُتِل ابنُ عمِّ المصطفی، قُتِل علیٌّ المرتضی
قسم به الله ارکان هدایت فروریخت، پسر عمّ پیغمبر را کشتند، علی بن ابی طالب را شهید کردند.
✔️ محبّان و شیعیان علی علیهالسلام، پاسبانِ این درد و اندوهِ سترگ و زیبا باشید؛ دردی که بار تاریخ را بر دوشتان گذاشته است.
✔️ عاشقان، این درد گوارایتان؛ علی، یارتان؛ یاری مظلومان، شادیتان؛ کارزار با ظالمان، روزیِ قلب و جان و دستان پرتوانتان 🤲❤️🔥❤️🔥❤️🔥🤲
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤بیچاره غمت را راهی به جز نجف نیست
💔🥺💔
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤 شُکوه نگاهی امشب بر قلّه ایمان، نگران، نظارهگر رنجها و شِکوههای یتیمانی میشود، که بیپدر شدهاند. 🖤
#علی_پدر_امّت
#وای_علی_کشته_شد
#دنیای_بیپدر_دنیای_بغضهای_خفتهبرگلو
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🔰 راهبردهای کلی دین برای حل مسائل زندگی
✍ اصغر آقائی
________________
☑️ بسیاری از #سؤالات فرد، #سؤالی نیست که در پی #پاسخ آن باشد بلکه #مسئلهای است که در پی #راه_حلی برای آن است، لیکن آن مسئله در قالب سؤال بروز پیدا میکند؛ مانند بسیاری از عقدهها، ناراحتیها و مشکلات و شکایتهای انباشته فرد که در قالبهای دیگری مانند اعتراض، قهرکردن، فاصلهگرفتن و ... بروز مییابد.
☑️ مقصود از #راهبرد چیست؟
🔻 راهبردها گزارههای #جهتساز ذهنی هستند. برای توضیح آن در ابتدا باید بدانیم بدون ترسیمی صحیح از #وضع_موجود نمیتوانیم مشکلی را با #راهکاری_صحیح حل کنیم.
🔻 مقصود از ترسیم وضع موجود، نه تحلیل جوانب مشکل، که تبیین راهبردهایی است که راهکارها را در درون و ذیل خویش دارند.
🔻 این راهبردها، #گزارههای_کلی ذهنی است که عامل اصلی گردش و جریان امور و افعال و گفتار فرد هستند. یعنی در پسِ هر گفتار و رفتار فرد، یک گزاره کلی ذهنی وجود دارد که عاملِ اصلی آن گفتار و فعل است.
🔻 این گزارهها گاه #آگاهانه و گاه #ناآگاهانه است. مثلا فردی که در خانوادهای #غیر_مذهبی با #روابط_آزاد رشد کرده است، غالباً گفتار و افعال خویش را با این گزاره ناخوداگاه ذهنی تنظیم میکند که #عدم_محدودیت در روابط بین #مرد_و_زن مانعِ ایجادشدنِ عقدههایی پنهان در فرد نسبت به جنس مخالف میشود، و فردی که با عقدههای رهاشده وارد ازدواج میشود، موفقتر است.
🔻 بدون رهاشدن ذهن از این گزارههای جهتساز نادرست، و جایگزینکردن آنها با گزارههای صحیح، نمیتوان در فعل و گفتار فرد تغییر محسوسی ایجاد کرد.
🔻 هرچند ایجاد این تغییر بسیار سخت است، زیرا با #موانع فراوان درونی و بیرونی مواجه میشویم. به همین دلیل #پیامبران با #انکار شدید و #استهزا و مانند آن مواجه میشدند. بنابراین کار کسانی چون #مشاوران، #روحانیان، #اساتید و ... بسیار سخت است.
▫️ البته نباید با غلیانکردن #احساسات افراد در یک #واقعه یا #سخنرانی و یا #روضه، احساس تغییر در آنها کنیم. البته این مسائل به دلیل آنکه ضربه ناگهانی بر ذهن فرد وارد میآورد، سرعت امکان تغییر را بسیار بالا میبرد، به شرط آنکه ذیل این مسائل و روشها، #محتوایی از راهبردهای صحیح ارائه شود.
🔻 اما چگونه؟ این گزارهها، یا با #تبعیت از افراد آگاه، یا با تبعیت از عقل و یا با تبعیت از #دین که هر دو را دارد، امکانپذیر است.
🔻 بنابراین توجه به #ذهن و #جنبه_شناختی مسائل، بسیار مهم است.
☑️ امّا #راهبرد_دین چیست؟
🔻دین برای حل #مشکلات ابتدا گزارههای کلی ذهنی کارسازی، به فرد پیشنهاد میدهد تا بتواند ذیل آنها به مشکلات خویش توجه کند؛ توجهی که چه مشکلات حل شوند و چه حل نشوند؛ فرد سود کرده است؛ هرچند با توجه به راهبردهای دینی، راهکارهای عملی فراوان تحقق یافته ذیل آن، مشکل را حل میکند.
🔻دین راهبردهای متعددی را بیان میکند که تنها به برخی از آنها اشاره میکنم:
✔️ #آرزوهای انسان، به امتداد حقیقت گسترده او، #تمامی ندارد.
✔️ انسان #محدودیتناطلب خلق شده است؛ ولی دنیا و لذتهای آن محدود است.
✔️ هیچ #لذتی در دنیا انسان را به طور کامل #ارضا نمی کند.
✔️ تمام لذتهای دنیایی با #سختیهای متعددی همراه است.
✔️ #مرگ پایان زندگی نیست، پس باید #آیندهنگر باشیم و آینده را محدود در دنیا نکنیم.
✔️ #هویت انسان به #عقلانیت اوست و عقلانیت انسان به #مسئولیتپذیری او.
✔️ انسان در برابر #همه_موجودات هستی مسئولیت دارد.
✔️ اگر کسی بدون توجه به حقوق دیگران تنها به حقوق خود توجه کند، #مستکبر است.
✔️ #بزرگترین_مانع لذتبری چندجانبه مادی و معنویِ انسان استکبار است.
✔️ #رهایی از استکبار بدون نیرویی برتر از خود انسان، به طور کامل تحققپذیر نیست.
✅ با تحققبخشیدن این گزارهها در ذهن خویش، ۱) نگاهمان به خود و هستی و جایگاهمان در آن و روابط موجودات دقیق و گسترده میشود؛ و ۲) با این نگاه دیگر خود را رها و تنها حس نخواهیم کرد، و ۳) در راه #معشوق تلاش خواهیم نمود، و ۴) مشکلات را سنگ را ندانسته، سکوهای پرتابی برای ارتقای ظرفیت خود ذیل #ربوبیّت الهی معنا خواهیم کرد؛ و فردی که خود را تنها ندانسته و همیشه در راه محبوبش تلاش میکند، دیگر خار مغیلان راه برایش، نیش نیست که نوش است.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🔰 سیری در غزلهای حافظ
___________
#غزل_۱
🔻تمام این غزل را میتوان در بیت اول یعنی "عشق آسان نمود اوّل ولی افتاد مشکلها" خلاصه نمود.
🔺حافظ در مجموع در این هفت بیت به ترتیب نکات زیر را در راستای همان موضوع کلی غزل، بیان میکند: ۱) مسیر عشق و سلوک #مشکلات فراوانی دارد؛ و اوّلین مشکل آن ۲) توجّه به خود آیات و کَثَرات دنیا است، نه آفرينندهی آیات؛ لذا باید ۳) به نشانهها و جَرَسهایی که ما را به کوچ و جدایی از مظاهر و توجّه به حقّ توجّه میدهند گوش فراداد؛ و ۴) راه و رسم آن، سجّادهی عبودیت است؛ ولی ۵) در عبودیت با موانع متعددی مواجه خواهیم شد؛ که ۶) مهمترین مانع #خودکامگی و استکبار است و ۷) راه جداشدن از خودکامگی، رهاکردن دنیا و #حضور مدام در محضر حق است.
○○○○○○○○○○
پ.ن: شرح برخی کلمات و عبارتها:
🔹 اَلا یا اَیُّهَا السّاقی اَدِرْ کَأسَاً و ناوِلْها: ای محبوب پیالهای بیاور و بگردان و بنوشان
🔹 طرّهگشادن: بازکردن موها. کنایه از خلق جهان و مظاهر الهی
🔹 جعد مُشکین: موهای تابخوردهی عطراگین
🔹 چه خون افتاد در دلها: این طرّه گشاده و افشانده (یعنی مخلوقات و مظاهر خلقشده)، بوی محبوب (خدا) را میدهند. از آنجا که انسانها ذاتاً در پیِ آن معشوق ازل هستند، ولی تنها به بوی معشوقِ گسترده در این مظاهر، اکتفا کرده، با مشکلاتی چون عدم آرامش مواجه شدهاند؛ آرامشی که تنها در رسیدن به خداوند حاصل میشود.
🔹مَتٰی ما تَلْقَ مَنْ تَهْویٰ دَعِ الدُّنْیا و اَهْمِلْها: اگر ملاقات آن که هوای او در دل داری میخواهی، دنیا را رها کن.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#دیوان_حافظ
#حافظ
🆔 @hayatemaqul
🔰 حمله به اسرائیل
✍ اصغر آقائی
________________
🔻پس از جمله #رژیم_صهیونیستی به #کنسولگری ایران در دمشق عدّهای معتقدند #ایران باید #مستقیم وارد #معرکه نبرد شود.
🔻 این افراد استدلالهای مختلفی دارند که شاید شاخصترین آن این است که مدعی هستند #حمله_به_سفارت ایران در حکم حمله به کشور است.
🔻بابد توجه داشت جزوکشور محسوبشدنِ سفارتخانهها، بدین معنا نیست که سفارت ملحق به خاک کشور متبوعشان است؛ بلکه میتوانند داخل سفارتخانه طبق قوانین کشور متبوع خود عمل کنند.
🔻 با گذر از نکتهی پیشگفته معتقدان به حمله، و #منتقدان عملکرد #شورای_عالی_امنیت_ملی، و مسئولین مرتبط با مسئله باید پاسخ سؤالاتی مختلفی را بدهند؛ مانند: ۱) مگه تا الان ايران به #صورتهای مختلف به دشمن صهیونیستی، #ضربه نمیزده است؟ ۲) قرار به زدن باشد، کجا را بزند؟ تلآویو را؟ حیفا را ... کجا را؟
🔻 در کنار سؤالات فوق باید توجّه کرد اگر قرار باشد در هر مسئلهای مسئولین بر خلاف نگاه ما کاری کنند، به بیعرضگی و غیره، متهم شوند؛ چگونه است دیگرانی اشخاص یا دولتهایی رو با همین ادله، نقد میکنند را برنمیتابیم؟ و آنان را به ضد نظامبودن و مانند آن متهم میکنیم؟
🔻با توجه به نکته پیشگفته، پس باید سراغ معیاری صحیح رفت مانند #قانون. در کنار قانون اگر قرار است بر اساس اندیشه و سخنان #رهبری #حمله را توجیه کنیم؛ باید رهبری سخنانی صریح در مسئله بیان کرده باشند که ظاهراً تصریحی وجود ندارد و برخی سخنان وی در مسئله نیز مجمل است و باید توسط شخص ایشان و یا مسئولین مستقیم مرتبط یا مسئله #تبیین شود. برخی سخنان وی مثلا اگر از رژیم صهیونیستی غلطی سر بزند #حیفا و #تلآویو رو با خاک یکسان خواهیم کرد. و یا اینکه فرمودند این رژیم زبان زور را میفهمد؟ اینها سخنانی است که نیاز به تفسیر دارد. به ویژه باید توجه کنیم که ایشون از عملکرد سپاه و شورای عالی امنیت ملی ابراز نارضایتی نکرده است. لذا مسئله #مشتبه است که رهبری با حمله مستقیم ایران در زمان حاضر موافق است یا خیر.
🔻بنابر آنچه بیان شد باید به شورای عالی امنیت ملی #اعتماد کنیم که #رهبری هم #نماینده دارد و تحلیلهایی بر اساس #اطلاعات_ناقص و محدود نکنیم؛ به ویژه اینکه ما نمیدانیم بین #نیروهای_مقاوت چه تقسیم کاری شده است و اینکه مثلا #حماس تصریح میکند ایران در همین چند ماه گذشته بسیار از #غزه و مقاومت حمایت کرده است، لکن الان امکان رسانهای شدن ندارد.
🔻از سوی دیگر بسیاری اذعان دارند #محور_اصلی مقاومت ایران است و در حقیقت ایران است که در جبهه نبرد بر دشمن ضربه میزند.
🔻از سوی دیگر ما نمیدانیم چه کارهای بنیادینی در سوریه و غیره در حال انجام است. به عنوان مثال چه کسی حدس میزد حوثیها تا این مقدار پیش رفت در موشک و پهباد داشته باشند. یا مثلا #مقاومت_عراق با #پهباد، بندر #ایلات را میزند؛ کاری که بسیار عجیب به نظر میرسید.
🔻 شب گذشته معترضان تجمع کردند و کاری ندارم درست بود یا خیر و مجوز باید گرفته بشه یا خیر؛ اگر از عدّهای از کسانی که #همفکر شما نیستند، تجمع کنند با این عنوان که رفتار ایران با #آمریکا #ضد_امنيت کشور است و به این باور داشته باشند که مثلا رفتار و #تحریک #نیروهای_نیابتی سبب کشتهشدن نیروهای خودی شده است؛ آیا شما نمیگفتید ببینید چه بر سر مملکت عدهای #غربگرا جمع شدند و اعتراض میکنند، آقای #نیروی_انتظامی چرا جمعشون نمیکنید؟ مجوزشون کجاست؟ و...
▫️ دقت کنید نمیگویم فکر آنها صحیح است؛ بلکه عرض میکنم اگر آنان عامل این اتفاقات رو هم #اسرائیل و هم حضور #نیروهای_سپاه تو سوریه بدونند و بگویند #کنسولگری هم در #جبهه_ایران ضدّ اسرائیل فعالیت میکند پس اسرائیل میتواند آنها را به عنوان #نیروی_متخاصم هدف قرار دهد؛ لذا باید اشتباهات نیروهای خودی را هم پذیرفت.
🔺 آیا این رو شما برخواهید تابید؟
🔻پس خلاصه کار را به #نیروهای_امنیتی بسپاریم. و سریع #قضاوت نکنیم. ما به رهبری و شورای عالی امنیت ملی و مسئولان عالی #اعتماد داریم.
✔️ اگر #وظیفه ما حمله مستقیم به اسرائیل است، این را رهبری باید صریح بگویند و اگر صریح نمیگویند و کار رو به فهم و تصميم شورای عالي امنیت ملی واگذار میکنند، پس باید اعتماد کرد و وظیفهای نداریم.
✔️ پس نباید صحنه جنگ رو با غیبتکردن دانشجویان و یا لاتبازی در کوچه و مانند آن تشبیه کرد و بگویم همچنانکه در این موارد با دانشجویی که غیبت بسیار دارد و یا با آن لات ، برخورد جدی نشود، پرروتر میشوند؛ اینجا هم مانند آن، اگر مستقیم نزنیم پر رو میشوند. این تحلیل و قیاس اشتباه است.
موفق باشید
🟢 سخن آخر:
به می سجّاده رنگین کُن گَرَت پیرِ مُغان گوید
که سالِک بیخبر نَبْوَد ز راه و رسمِ منزلها
شبِ تاریک و بیمِ موج و گِردابی چنین هایل
کجا دانند حالِ ما سبکبارانِ ساحلها
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🔰 سیری در غزلهای حافظ
_____________
#غزل_۲
🔻عنوان کلی این غزل را میتوان «#مصلحتستیزی» دانست.
🔺#حافظ در ابیات هشتگانه این غزل، نکاتی درباره این عنوان کلی بیان میکند: ۱) #سالک بهدور از #مصلحتاندیشیهای #خودخواهانه است؛ صفتی که ۲) برخی یا بسیاری از اهل #ظاهر_شریعت، بدان متبلا هستند؛ بنابراین سالک از آنان مأیوسانه جداشده، #خلوتگاهی، برای آسودگی از این خودخواهیها میجوید. ۳) حافظ تاکید میکند #رندی، با #ظاهرگرایی نمیسازد. او ۴) این افراد ظاهربسند را #دلمرده میداند؛ چراکه در دنیا تنها به مظاهر یار توجه کرده، گرفتار #کثرت و تفرقه شدهاند، و از حقیقت #وصال و
#وحدتِ #جمال_یار دور شده، آن را نمیطلبند. وی ۵) #راه_علاج را #تسلیم در برابر معشوق میداند؛ و چنین سلوکی ۶) به تابِ #عتاب یار را نیاز دارد نه #عاقبتاندیشی منفعتطلبانه؛ و این یعنی ۷) ورود در ذیل #تجلیّات_جلالی خداوند، یا همان #عتاب؛ که این ورود در کنار ذوق و شوق سالک، ۸) هیچ قرار و خوابی برای او باقی نمیگذارد.
○○○○○○○○○○○○
پ. ن: شرح برخی واژگان و عبارتها:
🔹سالوس: ریا، تزویر
🔹رند: زیرک و خطرپذیر
🔹چراغ مرده: تشبیه اهل ظاهر به چراغی که هیچ نوری ندارد، زیرا که از لبّ و حقیقت دین فاصله دارند.
🔹کُحل: سرمه
🔹زَنَخدان: چانه
🔹سیب زنخدان: چاله چانه که شاعر آن را به سیب تشیبه کرده است.
🔸 تجلیّات جلالی و جمالی: مظاهری چون شرور و سختیها را تجلیّات جلالی، و مظاهری چون نعمتها و لطفها را تجلیّات جمالی خداوند گویند. البته تمام تجلیّات حق #رحمانی است.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#دیوان_حافظ
#حافظ
🆔 @hayatemaqul
🔰رهبری و امر به معروف و نهی از منکر در مسئله حجاب
✍ اصغر آقائی
______________________
🔘 برای تبیین دیدگاه رهبری درباره #مسئله فوق، هرچند نیاز به تفصیل بسیاری است اما در این نوشتار اشارهای به آن، بر اساس مقدماتی میشود.
🔻 در #برخورد با #سخنان و #رفتار رهبری درباره مسائل مختلف، سهگونه میتوان عمل کرد :
✔️ ۱) رهبری به عنوان رهبر: وی از #جایگاه_رهبری چنین امر کرده است؛ پس باید انجام شود به عنوان امری شرعی یا ولایی؛ بدون توجه به ادله وی که حتی اگر ادله و استدلال ایشان را قبول نداشته باشیم باید بپذیریم؛
✔️ ۲) رهبری بهعنوان متفکر و نظریهپرداز: وی به عنوان یک #عالم و #متفکر درباره فلان مسئله چنین و چنان سخن گفتهاند و چنین نظری دارند. در این مورد، ادله وی مانند دیگر متفکران، نقد و بررسی شده، در نهایت یا رد و یا پذیرفته میشود؛
✔️ ۳) رهبری بهعنوان یک الگو: در این مورد، نه جایگاه و نه نظر ایشان چندان مهم است؛ بلکه #شیوه_رفتار ایشان به عنوان یک #مسلمان_آگاه مهم است که در برخورد با #گناه و #منکر چگونه بوده است؟
🔻 با مقدمه پیشین عرض میکنم مسئله #حجاب امری قطعی است و نمیتوان آن را به عنوان ضرورتی دینی منکر شد و طبیعتا #رهبری نیز هم به عنوان رهبر و هم عالم دینی نیز به آن اهتمام داشتهاند و صریحا بیان کردهاند.
✔️ لذا حجاب در نگاه ایشان امری #قانونپدیر است و مخالفان این دیدگاه، هرچند میتوانند نظرات ایشان را نقد کنند، اما به عنوان قانون و در مقام عمل در اجتماع باید #پایبند باشند.
🔻 اما در #دعوت دیگران و یا هنگام مواجه با کسی که حجاب را رعایت نکرده است چه باید کنیم؟ به نظر میرسد این مسئله از نوع دوم و سوم یا فقط از #نوع_سوم از موارد پیشگفته در #شیوه برخورد رهبری باشد. یعنی باید دید ایشان چگونه در برخورد با منکر #عمل و رفتار داشتهاند و شیوه دعوت ایشان چگونه است؟
🔻 در مسئله برخورد با معضل #بیحجابی اولاً با گذر از #الگوبودن پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم و #مدارای وی با مخالفان، و ثانیاً اینکه #تبلیغ امری #تدریجی است؛ باید توجّه داشت در #مسائلی با #هویّت #چندلایه، مانند حجاب که هم جنبه #فرهنگی و هم #فکری و #دینی داشته و هم متأسفانه #سیاسی نیز پیدا کرده است، نمیتوان ساده و یکسو به آن نگریست و دعوت کرد.
🔻 با توجه به آنچه گفتیم به #رهبری بازمیگردیم:
▫️در امر #حجاب ایشان چند موضع در سخن و رفتار دارند که به اجمال در این سه جمله زیر خلاصه میشود، که دو جمله اول مربوط به #سخنان وی و جمله سوم به تعبیری چکیده #رفتار ایشان است:
✔️۱) به هیچ عنوان نمیتوانیم از #قانون حجاب دست برداریم چون #حکم_شرع است؛
✔️۲) زنان ما متدین هستند هرچند در ظاهر برخی مقید نیستند
✔️ ۳) رفتار ایشان با منکر #کمحجابی در مواردی #نهی_کلامی نکردن و چیزی بر زبان نگفتن و نیاوردن است.
🔻 بر اساس این سه جمله فوق، و بر اساس #شرایط_امر_و_نهی و با توجه به #رفتار پیامبر ص و نیز با نگاهی به #رفتار افرادی که ما میدانیم نسبت به #نظرات و #رفتار رهبری #آگاهی کاملی دارند مانند #شهید_سردار_سلیمانی عرض میکنم:
☑️ اوّلاً در مجموع نگاه صفر و صدی در مسائل فرهنگی چون حجاب اشتباه است.
☑️ و ثانیاً اعتقاد به اینکه در مواجه با #بیحجابی #تکلیف شرعی اولی تنها و تنها #نهی_زبانی است احتمال بسیار بالا و قریب به واقع اشتباه است.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🔰 زوال اسرائیل
✍ اصغر آقائی
______________________
🟢 متنی که تقدیم نگاهتان میشود، بخش کوچکی از متنی با عنوان #زوال_اسرائیل است.
🟠 نویسنده در این متن با استفاده از آیات و روایات، با #قلمی_ادبی، معتقد است، این رژیم غاصب به پایان خود بسیار نزدیک شده است.
⚪️ متن اصلی در قالب pdf تقدیم میشود.
🔻و اینک در آخرالزمان از تبار و پیروان قومی بهانهجو، لجوج، بیادب، پیمانشکن و خائن، مغرور و تکذیبگر، ترسو، خودبرتربین[، دنیاطلب و زیادهطلب، که ترور شخصیت و شخصِ افراد و پیامبرکشی عادت آنان بود؛ قومی دیگر با همان اوصاف در قبله اول مسلمانان گرد هم آمدهاند و چون دشمنانِ بیوفا و پیمانشکن، تهمتزن و توطئهگر و تفرقهافکنِ نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، دشمنی را به نهایت رساندهاند.
🔻آنان چون شیطان و شیطانصفتان با دروغ و بهرهگیری نابجا از احساسات و فطریات مردم چون وطندوستی میان ملتها تفرقهافکنی کرده، با جار و جنجال و شایعهپراکنی و صرف هزینههای بسیار سنگین، در تلاشند مخالفت خویش را نه با من و تو که با مکتب ابراز کرده، آن را نابود سازند. ... .
... ادامه و منابع را در این pdf بخوانید.
👇👇👇👇
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul