🌱 ⸤﷽⸣ 🌱
🔰 امام علی علیهالسلام:
🌀 اخْتَرْ مِن كلِّ شيءٍ جَدِيدَهُ، و مِن الإخْوانِ أقدَمَهُمْ.
💠 از هر چيزى جديدش را برگزين و از برادران، قديمى ترينشان را.
🔺Choose the new everything, but the oldest one from among brothers.
🔹 choose: انتخابکردن، برگزیدن
🔹 among: از میان
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#برادری
#اخوت
🆔 @hayatemaqul
🌀 اى فروغِ حُسنِ ماه از روىِ رخشان شما!
🌀آبروىِ خوبى از چاهِ زنخدان شما!
🔰 خلاصه شرح:
#حافظ که گویی هنگام سرودن این غزل، هنوز دری از #مشاهدات #محبوب_ازل به روی او باز نشده است و عمری در انتظار آن است میگوید حسن و زیبایی ماه از آن جهت است که مظهر زیبایی توست.
🔰 اصل سخن مرحوم سعادتپرور:
🔻محبوبا! نور و حسن ماه كه يكى از مظاهر و نمونه و پرتوى از #تجلّيات جمالى توست و همچنين خوبيهايى كه در همه مظاهرت آشكارند، حكايت از حسن و زيبايى تو مى كنند و عاشقانت را از عالم مُلكشان به ملكوتشان دعوت مى نمايند؛ كه فرمود:
💠وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ، إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ، وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ:
و هيچ چيز نيست جز آنكه گنجينههاى آن نزد ماست، و ما جز به اندازه معيّن و مشخّص آنرا فرو نمى فرستيم.
و نيز فرمود:
💠 قُلْ مَنْ بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ، وَ هُوَ يُجِيرُ وَ لا يُجارُ عَلَيْهِ:
بگو كيست كه ملكوت و باطن هر چيزى به دست اوست و پناه مى دهد و بر او پناه داده نمى شود؟
همچنين فرمود:
💠 فَسُبْحانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ، وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ!:
پس پاك و منزّه است خدايى كه ملكوت و باطن هر چيزى تنها به دست اوست، و تنها به سوى او بازگشت مى كنيد!
🔻لذا مى گويد: «آبروى خوبى از چاه ز نخدان شما». در جايى مى گويد:
🔸اى بُردهْ نَرْدِ حُسن، ز خوبان روزگار!
🔸قدّت به راستى، چو سَهى سَرْوِ جويبار
🔸الحق، وجودِ نقش و نشانِ دهان تو
🔸موهومْ نقطه اى است، نه پنهان نه آشكار
🔻و در جايى مى گويد:
🔸به حُسن خُلق و وفا، كس به يار مانرسد
🔸تو را در اين سخن، انكارِ كار ما نرسد
پ. ن
چاه زنخدان: چاله چانه؛ فرورفتگی چانه
◀️ جمال آفتاب و آفتاب هر نظر؛ شرحى بر ديوان حافظ/ ج.۱ ص.۲۸
🌺🌺🌺
#نفحهای_از_نفحات_بزرگان
#آیت_الله_سعادتپرور
#حافظ_علیه_الرحمة
#مظاهر_الهی
#تجلیات_حق
#حیات_معقول
#دیوان_حافظ
#غزل_دوم
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱
🔰 امام علی علیهالسلام:
🌀 إنَّ أخاكَ حَقّا مَن غَفَرَ زلّتَكَ، و سَدَّ خَلّتَكَ، و قَبِلَ عُذْرَكَ، و سَتَرَ عَوْرَتَكَ، و نَفى وَجلَكَ، و حَقّقَ أملَكَ.
💠 برادر حقيقى تو كسى است كه از لغزشت درگذرد، نيازت را برآورد، پوزش تو را بپذيرد، عيبت را بپوشاند، ترس را از تو دور كند و آرزويت را برآورد.
🔺Your true brother is the one who forgives your lapse, fulfils your need, accepts your excuse, hides your vices, removes your fear, and lives up to your aspiration.
🔹 true: راستین
🔹 forgive: بخشیدن، عفوکردن
🔹 lapse: خطا و لغزش
🔹 fulfil: برطرفکردن، برآوردهکردن
🔹 need: نیاز
🔹 accept: قبولکردن
🔹 excuse: عذر
🔹 vise: عیب
🔹 remove: ردکردن، برداشتن
🔹 fear: ترس
🔹live up: واقعیتبخشیدن
🔹 aspiration: آرزو
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#اوصاف_دوست
#حیات_معقول
#حدیث_روز
#برادری
#اخوت
🆔 @hayatemaqul
🌀عزم ديدار تو دارد، جانِ بر لب آمده 🌀باز گردد، يا برآيد؟ چيست فرمان شما؟
🔰 خلاصه شرح:
چنان #شوق دیدار تو ای #محبوب ازل در من هست که دیگر گویی جان قصد جدایی از تن را دارد، اما با این همه #ادب و #محضر حق اقتضا میکند هر آنچه تو امر کنی، آن باشد؛ جان من، بازگردد، یا برآید؟
🔰اصل سخن مرحوم سعادتپرور:
🔻 معشوقا! عمرى به #عزم ديدارت قدم در طريق آشنايى با تو نهادم، از فرط شوق آن #جانم به لب رسيد و ثمرهاى جز محروميّت بر نگرفتم. با اين همه، #اختيار با شماست، خواهى جان مرا به #قرب خود بپذير، يا باز گردان: «بازگردد يا برآيد؟ چيست فرمان شما؟».
🔻بخواهد بگويد:
💠 إلهى! كَيْفَ أخيبُ وَأنْتَ أمَلى؟! أمْ كَيْفَ اهانُ وَعَلَيْكَ [أنْتَ] مُتَّكَلى؟! إلهى! كَيْفَ أسْتَعِزُّ وَفِى الذّلَّةِ أرْكَزْتَنى؟! أمْ كَيْفَ لا أسْتَعِزُّ وَإلَيْكَ نَسَبْتَنى؟
معبودا! چگونه محروم و نوميد شوم و حال آنكه تنها آرزويم تويى؛ يا چگونه خوار شوم در صورتى كه تنها تكيه گاهم تويى؟! بارالها! چگونه خود را عزيز و گرامى بشمارم در حالى كه تو خود مرا در ميان ذلّت و خوارى نشاندهاى؟! يا چگونه خود را عزيز ندانم در صورتى كه مرا به خود نسبت دادهاى؟!
🔻در جايى در تمناى آن ديدار مىگويد:
🔸دلِ من در هواىِ روى فَرُّخ
🔸بُوَد آشفته همچون موىِ فرّخ
📚 جمال آفتاب و آفتاب هر نظر؛ شرحى بر ديوان حافظ؛ ج.1 ص.30
🌺🌺🌺
#آیت_الله_سعادتپرور_علیه_الرحمة
#نفحهای_از_نفحات_بزرگان
#حافظ_علیه_الرحمة
#شوق_دیدار_حق
#حیات_معقول
#دیوان_حافظ
#غزل_دوم
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🆔 @hayatemaqul
🔰 عناصر حداقلی ایمان
✍ اصغر آقائی
___________
💠 #ایمان کامل، #عناصر متعددی از خداوند تا انبیا و فرشتگان و ولایت خاص امامان معصوم ع و ... را فرامیگیرد؛ اما بر اساس آیات الهی، "#خداباوری" و "#معادباوری" در کنار #عمل_صالح، دو #عنصر_حداقلی میان #ادیان الهی است.
🔸 توجه: این دو عنصر در صورتی ایمان حداقلی و نجاتبخش را برای افراد ادیان، به ارمغان میآورد که با #انکار_آگاهانه هیچیک از عناصر دیگر، همراه نباشد.
🔰 توضیح در چند مرحله مرتبط با هم:
◀️ مرحله ۱: تشکیکیبودن ایمان
🔻هر چند در آیه «وَ إِذا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَما آمَنَ النَّاسُ» خداوند #منافقان را به ایمانی چون ایمانِ سایر مردمان دعوت میکند؛
🔻اما همین مردمان دیگر را به ایمانی برتر در آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي نَزَّلَ عَلَى رَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ» دعوت میکند.
🔸 این یعنی تشکیکیبودن ایمان
◀️ مرحله ۲: لزوم توجه به عمل صالح
🔻خداوند در آیه «لَيْسَ بِأَمَانِيِّكُمْ وَلَا أَمَانِيِّ أَهْلِ الْكِتَابِ مَنْ يَعْمَلْ سُوءًا يُجْزَ بِهِ وَلَا يَجِدْ لَهُ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيًّا وَلَا نَصِيرًا» بعد از آنکه در یک آیه قبل از این آیه، از #درجات اهل ایمان و اعمال صالح در بهشت سخن میگوید، در #تحذیری یکسان، هم #مسلمانان و هم #اهل_کتاب را از #آرزوهای باطل برحذر میدارد و هر دو گروه را به اینکه #جزای #اعمال خویش را خواهند دید، وعده میدهد.
🔸 بنابراین در ادعای ایمان، نباید به حرف و سخن اکتفا کرد که این، گونهای از فریب را همراه دارد.
◀️ مرحله ۳: (مهمترین و اساسیترین مرحله):
🔻 تا اینجا مشخص شد: ایمان هم ۱) مراتب دارد؛ و هم ۲) به آرزو و خیال نیست؛
🔻اما در این میان برخی از آیات الهی هستند که جدای از آیات دیگر (و البته همراه با آنان) در مقام #بیان #اصلی مستقل هستند؛ مانند آنچه در آیه ۶۲ سوره بقره است. خداوند میفرماید:
💠 إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالنَّصَارَى وَالصَّابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ:
💠 هر یک از مسلمانان و یهود و نصاری و صابئان (پیروان حضرت یحیی) که از روی حقیقت به خدا و روز قیامت ایمان آورد و نیکوکاری پیشه کند، البته آنها از خدا پاداش نیک یابند و هیچ گاه بیمناک و اندوهگین نخواهند بود.
✅ نکات مهم این آیه:
✔️ ۱. #ایمان امری تشکیکی و ذومراتب است؛ زیرا ایمان مسلمانان را ابتدا ذکر کرده، در ادامه همه پیروان ادیان خداباور را به ایمان فرامیخواند که آن ایمان تنها دو عنصر بینشی دارد (خداوند و آخرت) و یک عنصر کُنشی دارد (عمل صالح دائمی)
✔️۲. تمام پیروان ادیان الهی در صورت خضوع قلبی در برابر این #ایمان_باطنی و #عمل_صالحِ برآمده از آن و از عقل، در مسیر #حق و #خضوع در برابر آن هستند؛ هرچند ایمان مسلمانان به دلیل آنکه جدا ذکر شده است، متفاوت است.
✔️۳. از آنجا که ایمان به #انبیا نیز #عنصری مورد تاکید قرآن است؛ اما چرا در آیه بیان نشده است؟ به نظر میرسد دو عنصر اساسیِ #ایمانبخش و #وحدتبخش در آیه، میان تمام ادیان الهی مورد تاکید و مشترک است؛ یعنی دو عنصری که در صورت ایمان واقعی به آنها، فرد در #صراط_مستقیم ایمان، وارد شده است؛ و ورود در این صراط یعنی ورود در حوزه #ولایت الله، حوزهای که #ایمنیبخش است.
🔸 پ. ن
۱. بار دیگر تأکید میکنم ورود در صراط مستقیم الهی یک #شرط بسیار مهم دارد و آن "#عدم #انکار_آگاهانه هیچیک از عناصر ایمان" است.
۲. کسانی که #سخنان انبیاء به آنان نرسیده است، از لسان این آیات بیرون هستند و آنان باید به #احکام_عقلی خویش که در احادیث #حجت_باطنی معرفی شدهاند، باشند؛ مانند تبعیت عملی از #حکم عقل به #قبیحبودن ظلم. چنین احکام صریح عقل، همان حکم خداوند هستند؛ لذا تبعیت از این احکام عقل تبعیت از خداست، آگاهانه یا ناآگاهانه؛ و انکار آن انکار آگاهانه یا ناآگاهانه خداوند است.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#ایمان
#مراتب_ایمان
#عقل_و_دین
#عقل_و_ایمان
#حیات_معقول
#ادیان_ابراهیمی
#ایمان_مختص_شیعه_نیست
🆔 @hayatemaqul
📚 گلستان یازدهم
🖋 نویسنده: بهناز ضرابیزاده
📝 تقریظ مقام معظم رهبری:
💠 بسماللهالرّحمنالرّحیم
🔹«این روایتی شورانگیز است از زندگی سراسر جهاد و اخلاصِ مردی که در عنفوان جوانی به مقام مردان الهی بزرگ نائل آمد، و هم در زمین و هم در ملأ اعلیٰ به عزّت رسید. هنیئاً له.
🔸راوی -شریک زندگی کوتاه او- نیز صدق و صفا و اخلاص را در روایت معصومانهی خود بهروشنی نشان داده است.
🔹در این میان، قلم هنرمند و نگارش آکنده از ذوق و لطف نویسنده است که به این همه، جان داده است. آفرین بر هر دو بانو؛ راوی و نویسندهی کتاب.»
📖 معرفی کتاب:
📌«گلستان یازدهم» خاطرات زهرا پناهیروا، همسر سردار شهید علی چیتسازیان، به قلم بهناز ضرابیزاده است. این کتاب با زبانی صادقانه به شرح زندگی یک سال و هشتماهة مشترک شهید چیتسازیان و همسرشان پرداخته است.
🔺فرماندهای که در جبهه به دلیل مهارتهای رزمی و شجاعتش به عقرب زرد معروف بود، در خانه با مادر و همسرش به اندازهای با مهر و محبت رفتار میکرد که گویی این قلب رئوف هیچگاه سابقه حضور در حرب و قتال را نداشت. 🔺«گلستان یازدهم» به زیباترین شکل توانسته است قسمت مهمی از نیمه پنهان زندگی شهید چیتسازیان را به مخاطبان معرفی کند.
#گلستان_یازدهم
#مقام_معظم_رهبری
#حیات_معقول
#معرفی_کتاب
#شهدا
#کتاب
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 ماجرای قرائت معروفی که بعد از روضه #امام_حسین علیهالسلام خوانده شد!
🔺تلاوت مجلسی معروفی که همه ما آن را شنیده ایم!
🔊 لطفا در سکوت و آرامش این چند دقیقه را بشنوید
#محمد_اللیثی
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🔰 محبت و ایمان
✍ اصغر آقائی
___________
💠 این داستان شیخ #محمد_اللیثی، در کلیپی که تقدیم شد، این حدیث رو به یاد میآورد:
🔹 قال رسول الله صلی الله عليه و آله و سلم:
🌀 اِنَّ لِلْحُسَيْنِ مَحَبَّةً مَكْنُونَةً في قُلُوبِ الْمُؤْمِنينِ
🌀 برای حسین عليهالسلام محبتی پنهان در قلبهای مؤمنان وجود دارد.
🔻 چند پرسش و پاسخ:
💠 ۱. آیا سخن پیامبر ص هیچ #لازمه و مفهوم دیگری ندارد؟
🌀 پاسخ: یقینا دارد؛ مانند: هر کسی برای حسین ع #اشک بریزد مؤمن است. (هر کسی به #اطلاق کلام شامل همه کسانی که به یاد ایشان اشک میریزند، میشود؛ چه #شیعه، یا #سنی باشد و یا #مسیحی و یا #بیدین؛ هرچند اشک شیعه به دلیل معرفت برتر، والاتر است)
💠 ۲. آیا #گریه برای امام ع تنها یک #انفعال در برابر ظلمهای به ایشان است؟
🌀 پاسخ:
✔️اولاً هرچند موثر است؛ و معمولا انسانها نسبت به مظلوم، احساس همدردی و نوعی محبت دارند اما #تقلیلِ #محبت امام حسین عليهالسلام در این حد #جفا به ایشان است.
✔️ ثانیاً پیامبر ص در مقام بیان #رابطه تکوینی میان محبت امام حسین ع و ایمان است.
💠 ۳. آیا فقط با #ذکر_مصیبت امام ع محبت ایشان غلیان یافته و بروز مییابد؟
🌀 خیر؛ #مؤمن ذاتا با امام حسین عليهالسلام آشناست و احساس #انس و الفت و #قرابت نسبت به وی دارد؛ و خود را جدا از ایشان نمیداند؛ کافی است او را بشناسد؛
🔸هرچند #ذکر مصیبت به دلیل آنکه #زنگار قلوب را سریع میزداید، بسیار موثر است؛ چراکه #وجوه جمال و جلال امام حسین عليهالسلام در #کربلا بیشتر آشکار شده است و به بیانی #کامل و اتم بروز يافتهاند؛ لذا #محبت نسبت به آن هم اتم و به شیوههای مختلفی چون اشک و... بروز مییابد.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🔰 محبت و ایمان (۲)
✍ اصغر آقائی
_____________________
💠 چند نکته پایانی و تکمیلی:
🔻 ۱. هرچند #محبت امام حسین عليهالسلام #خاص است و اساساً تلاش اهل بیت علیهم السلام این بوده این محبت خاص باشد تا #اهداف آن خاص شده، به دلیل #ویژگیهای خاص #قیام_کربلا، مورد توجه باشد؛ اما به نظر میرسه این #عبارت_پیامبر ص (در حدیث محبت مکنونة) از #وحدت وجودی ایمان و محبت، نشأت گرفته است؛ یعنی هر جا #حقی باشد به #حکم عقل نسبت به آن حق، به شرط #شناخت، محبت ایجاد میشود؛ لذا امام رضا عليهالسلام فرمود:
🌀 إِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا
🌀 اگر مردم سخن نیکوی ما را بدانند، از ما تبعیت خواهند کرد.
🔻 ۲. هرچند #محبت امام حسین عليهالسلام #خاص است؛ اما محبت نسبت به حق (چون خود امام عليهالسلامکه عین حق و تمام حق است) و #بغض نسبت به غیر حق از #لوازم_عقل صریح و فطری بشر است؛ لذا چون #منبعِ حُبّ و بغض، عقل فطری بشر است؛ این دو در کنار هم هستند؛ لذا آنگونه که برخی از افراد میگویند #تفاوت شیعه با دیگران این است که #برائت دارند؛ چون #تولی را همه مثلا اهل سنت نیز دارند؛ این سخن آنان تمام نیست و نادرست است؛ زیرا اساسا نمیتوان #حب به چیزی و #بغض نسبت به دشمن آن را از هم جدا کرد.
🔻 ۳. اگر انسان #عاقلانه نسبت به چیز یا فردی محبت یابد؛ صد در صد نسب به #دشمن آن #بغض خواهد داشت (به شرط اثبات دشمنی او نزد آن فرد)؛ و هرچقدر محبت بيشتر شود، بغض هم بیشتر خواهد بود.
🔻۴. بنابر آنچه در نکته "۳" گفتم، #بغضِ امام معصوم عليه السلام #نسبت_به_دشمن، به دلیل #کاملبودنِ محبتِ امام، #بیشتر از دیگران است.
🔻 ۵. و بنابراین #صبر امام عليهالسلام، به عنوان مثال، در برابر #توهین دیگران #بیشتر از هر شخص دیگر است؛ زیرا محبت امام نسبت به خودشان در اوج قرار دارد؛ لذا شدت #غیرتشان نیز نسبت به خودشان در اوج است؛ بنابراین در اوجِ #برائت از توهین دیگران دارند؛
🔻 ۶. اما #عکسالعملشان نسبت به #توهینکننده در اوج نیست؛ زیرا میان توهین و توهینکننده که فردی انسانی است #تفاوت قائل میشوند و او را فردی مییابند که از روی #جهلی که شایسته انسان نیست، توهین کرده است؛ لذا با #مهربانی میخواهند او را به #حقیقت انسانی خود برگردانند؛ و در حقیقت او را #نیازمند یاری میداند و چون جاهل است نیازمندی او به یاری بسیار زیاد است؛
🔻 ۷. مگر آنکه آن #فرد آگاهانه و عامدانه، یعنی با #علم به #حقانیت امام به وی توهین کرده باشد، که در این مورد #تفاوت عمل امام مشهود است و یقینا با توجه به میزان آگاهی فرد و مانند آن شدت برخورد با او خواهد داشت؛
🔻 ۸. #حدیث_مذکور یعنی محبت مکنونة، هرچند درباره امام حسین عليهالسلام صادر شده است؛ اما این #اختصاص به ذات و #شخص امام ع از آن جهت که فردی با نام حسین بن علی است، ندارد؛ زیرا #رابطه محبت و ایمان، #حقیقتی تکوینی است که میان #محبت و ایمان و #انسان_کامل وجود دارد؛ اما چون امام حسین عليهالسلام همانطور که اشاره کردم، نسبتاً چندجهته و کامل یعنی هم صفات جلال و هم جمال رو در کربلا بروز دادند، لذا از این جهت، خواستند محبت ایشان آشکارتر باشد؛ لذا میتوان، #مثلا اینطور گفت ان للرضا عليهالسلام محبه مکنونة فی قلوب المؤمنین؛ و یا آنکه گفت للحسن عليهالسلام.. و یا ... نسبت به ائمه دیگر عليهم السلام.
🔻 ۹. #محبت نسبت به انسان کامل از طرف دیگر #مختص مؤمن نیست؛ زیرا همه #موجودات ذاتاً #عاشق الله و به تبع آن عاشق #مظهر او یعنی انسان کامل و امام هستند؛ اما #مؤمن به دلیل #زنگار نگرفتن #فطرت او انس و آشناییت بیشتری یا او دارد.
✅ آخرین نکته:
اگر کسی به اصطلاح در واقعهای #مستبصر شده، شیعه میشود؛ خیلی سادهلوحانه است بگوییم ناگهانی در او انقلاب ایجاد شده است. این #تحول، در واقع لحظهای است که ایمان #روبهافزایش وی، به نقطه انفجار میرسد و تمام قلب او را میگیرد؛ و وقتی تمام قلب او با #شناخت_روزافزون حق در برابر آن کم کم متواضعتر شد، طبیعتا این تواضع یا همان #ایمان_باطنی در لحظه انفجار بروز خارجی مییابد.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🔰 خلاصه تمام مطالب در متن "محبت و ایمان":
۱. بر اساس حدیث #محبت مکنونة، هر کسی دلش برای امام حسین عليهالسلام بگیرد و مانند آن، مؤمن است؛ در هر مذهبی که باشد؛ البته مراتب دارد.
۲. #تبری و #تولی دوسویه با هم مرتبط هستند؛ بنابراین نمیشود گفت نسبت به چیزی محبت است و بغض نسبت به دشمن آن نيست؛
۳. حدیث "محبه مکنونة" #اختصاصی به امام حسین عليهالسلام از آن جهت که حسین بن علی ع است، ندارد؛ بلکه مختص #مقام_امامت است؛ اما خاص بودن آن در ایشان به دلیل شیوه #بروز_صفات ایشان در حادثه شگرف #کربلا است.
🌺🌺🌺🌺🌺🌺
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱
🔰 امام علی عليه السلام:
🌀 لا يَكُونَنَّ أخوكَ أقوى على قَطيعتِكَ منكَ على صِلَتِهِ ، ولا تَكُونَنّ على الإساءَهِ أقوى منكَ علَى الإحسانِ
💠 هرگز نبايد توانايى برادرت در قطع رابطه با تو بيشتر از توانايى تو در پيوند با او باشد و نبايد توانايى او بر بدىکردن بيشتر از توانايى تو بر نيكىكردن باشد.
🔺 Do not let your brother be stronger in his avoidance of you than you are in your maintaining realations with him; and do not be stronger in your harm to nim than in your kindness towards him.
🔹 let: اجازهدادن
🔹 avoidance: اجتناب، بریدن
🔹 maintain: حفظکردن
🔹 realations: روابط
🔹 harm: آسیب و ضرررساندن
🔹 kindness: مودت و احسان
🔹 towards: نسبت به
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#حدیث_روز
#برادری
#اخوّت
🆔 @hayatemaqul
🔰 شرح بیت سوم از غزل دوم:
🌀 كى دهد دست اين غرض يا رب! كه همدستان شوند
🌀 خاطرِ مجموع ما، زُلفِ پريشان شما؟
🔰 خلاصه شرح:
حافظ که #مشتاق دیدار حق است، گویی از #غرقشدن در #مظاهر کثیر و متعدد حق تعالی در #عالم_مُلک و دنیا و تنها آنها را دیدن خسته شده است. مظاهری که گویی هیچ ارتباطی میان آنها نیست و پراکنده هستند و درد سر ساز، و انسان را پراکندهخاطر میکنند. حافظ در چنین جایی، از خداوند میخواهد روزی فرارسد تا با رسیدن به #ملکوت هستی، #وحدتِ پنهان در پس این کثرت را ببیند و با آن یکی شود و «خاطر مجموع» بیابد، و این خاطر و ذهن و نفس آرامشده با وحدت، با این «زُلف پریشان» یعنی مظاهر متعدد خداوند که چون زلفِ پریشان یار، تنها رخ زیبای او را پوشانده، یکی شده؛ و در پسِ این عالم شلوغ و کثیر، رخ وحدتبخش یار را ببیند. در #اصطلاح #عرفان به این مسئله، #وحدت_در_کثرت گفته میشود.
🔰 اصل سخن مرحوم سعادتپرور «رحمه الله علیه»:
🔻 اى دوست! نمىدانم چه زمان به آرزوى خود نايل خواهم شد كه تو را با ديده #وحدت در كثرت مشاهده نمايم و #ديده دل بگشايم و به #ملكوت مظاهرت آشنا گردم؟
🔻 كه:
💠 إلهى! هذا ذُلّى ظاهِرٌ بَيْنَ يَدَيْكَ، وَهذا حالى لا يَخْفى عَلَيْكَ، مِنْكَ أطْلُبُ الوُصُولَ إلَيْكَ، وَبِكَ أسْتَدِلُّ عَلَيْكَ؛ فَاهْدِنى بِنُورِكَ إلَيْكَ، وَأقِمْنى بِصِدْقِ العُبُودِيَّةِ بَيْنَ يَدَيْكَ
💠 بار الها! اين ذلّت و خوارى من است كه در پيشگاهت آشكار است، و اين حال من است كه بر تو پوشيده نيست، از تو وصالت را خواستارم، و به تو بر تو راهنمايى مى جويم، پس با نورت مرا به خويش رهنمون شو، و با بندگى راستين در پيشگاهت بر پادار.
🔻به گفته خواجه در جايى:
🔸ز دستِ كوته خود زيرِ بارم
🔸كه از بالا بلندانْ شرمسارم
🔸مگر زنجيرْ مويى گيردم دست
🔸وگرنه، سر به شيدايى برآرم
🔸ز چشم من بپرس اوضاعِ گردون
🔸كه شب تا روز اختر مىشمارم
📚 جمال آفتاب و آفتاب هر نظر؛ شرحى بر ديوان حافظ؛ ج.1 ص.31
🌺🌺🌺
#آیت_الله_سعادتپرور_علیه_الرحمة
#نفحهای_از_نفحات_بزرگان
#وحدت_در_عین_کثرت
#مظاهر_متکثر_حق
#ملکوت_عالم_مُلک
#حافظ_علیه_الرحمة
#شوق_دیدار_حق
#حیات_معقول
#دیوان_حافظ
#غزل_دوم
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🆔 @hayatemaqul
Ghasem Moosavi Ghahar - Doaye Sahar (320).mp3
18.29M
﷽
🎧#بشنوید
🔉 دعای سحر
👤 با صدای مرحوم سید قاسم موسوی قهار
#حیات_معقول
#ماه_رمضان
#دعای_سحر
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱
🔰 امام علی عليه السلام:
🌀 مَن جانَبَ الإخْوانَ على كُلِّ ذَنبٍ قَلَّ أصدِقاؤهُ
💠 هر كس به خاطر هر خطايى از برادران كناره گيرد، دوستانش كاهش مى يابند.
🔺 He who shuns his brothers for every lapse has few friends.
🔹 shun: اجتنابکردن، دوریگزیدن
🔹 lapse: خطا
🔹 few: اندک
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#بخشش
#برادری
#اخوّت
🆔 @hayatemaqul
🌀كس به دور نرگست، طَرْفى نبست از عافيت
🌀بِهْ كه نفروشند مستورى، به مستان شما
🔰 خلاصه شرح و بیان آن:
🔻 یکی از معنای اصطلاح #چشم_مست و مانند آن در شعر عرفانی، #جذبههای الهی است.
🔻در این بیت حافظ علیه الرحمه از جذبههای ذاتی و غیر ذاتی حق تعالی سخن گفته است که همه #انسانها در ذات و #فطرت خویش گرفتار آن جذبه هستند و خواسته و یا ناخواسته او را میجویند و ریشه همه کمالجوئیها، عبادتها، فرقهها، بتپرستیها و مانند آن همین جذبه ذاتی است.
🔻هرچند افراد مختلف به دلایل مختلف در #مصداق آن دچار یا دچار #اشتباه و یا #فریب میشوند؛ مثلا بتپرست که در ذات خویش نیاز به #عبودیت را درک میکند اما به هر دلیلی دچار اشتباه در مصداق شده است.
🔰اصل سخن مرحوم سعادتپرور رحمه الله علیه
🔺دلبرا! چشمان مست و جمال دل آرايت- دانسته و ندانسته- روزگار عافيت و خوشى را نه تنها از من، كه از همگان ربوده و آنان را دلباخته خود ساخته. با اين حال، كجا مىتوان در برابر جمال دل آرايت هشيارى را اختيار نمود و آرام نشست.
🔺در واقع مىخواهد بگويد:
🔸ز چشمت جان نشايد بُرد، كز هر سو همى بينم
🔸كمين از گوشهاى كرده است و تير اندر كمان دارد
🔸چه عُذر از بخت خود گويم، كه آن عيّارِ شهرْآشوب
🔸به تلخى كُشت حافظ را و شكّر در دهان دارد
🔺و مىخواهد با اين بيان تقاضاى ديدار محبوب را بنمايد و بگويد:
💠 إلهى! لا تُغْلِقْ عَلى مُوَحّديكَ أبْوابَ رَحْمَتِكَ، وَلا تَحْجُبْ مُشتاقيكَ عَنِ النَّظَرِ إلى جَميلِ رُؤْيَتِكَ:
💠 معبودا! درهاى رحمتت را به روى اهل توحيدت مبند، و مشتاقان خود را از مشاهده ديدار نيكويت محجوب مگردان
📚جمال آفتاب و آفتاب هر نظر؛ شرحى بر ديوان حافظ؛ ج.1 ص.30
🌺🌺🌺
#نفحهای_از_نفحات_بزرگان
#آیت_الله_سعادتپرور
#حافظ_علیه_الرحمة
#جذبههای_حق_تعالی
#شوق_دیدار_حق
#حیات_معقول
#دیوان_حافظ
#غزل_دوم
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#⃣ The Story Of Adam- Dignity, Choice And Freedom - Ramadan
❇️ داستان آدم - کرامت، انتخاب و آزادی - ماه مبارک رمضان
🔹طارق رمضان (متولد ۲۶ اوت ۱۹۶۲) روشنفکر و اسلامشناس سوئیسی و استاد سابق مطالعات اسلامی معاصر در دانشگاه آکسفورد است. وی همچنین نوهٔ حسن البنا، بنیانگذار اخوانالمسلمین است.
🔸وی در مباحثهها و مناظرات مربوط به اسلام در غرب و جهان نقشی فعال دارد و در آثارش بر قابلیت و اهمیت تطبیق فرهنگ اسلامی با ارزشهای مدرن تأکید میکند و مشارکت مسلمانان را در جوامع دموکراتیک تشویق میکند. هفتهنامهٔ تایم وی را در سال ۲۰۰۴ جزء صد تأثیرگذارترین شخصیتهای جهانی شناختهاست.
🔺اخیراً جهت کاهش محبوبیت، نفوذ و اثرگذاری او، با نسبت اتهاماتی برایش پرونده سازی کرده اند.
#ماه_رمضان #اسلام #قرآن #بقره #داستان_آدم #طارق_رمضان
💯 ترجمه و تدوین: انجمن بین المللی ترنم صلح
@ThrillofPeace
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🆔 @hayatemaqul
🔰 نکاتی از صحیفه سجادیه
✍ اصغر آقائی
___________
💠 ثُمَّ أَمَرَنَا لِیخْتَبِرَ طَاعَتَنَا، وَ نَهَانَا لِیبْتَلِی شُکرَنَا، فَخَالَفْنَا عَنْ طَرِیقِ أَمْرِهِ، وَ رَکبْنَا مُتُونَ زَجْرِهِ:
💠 آنگاه دستوراتش را متوجّه ما فرمود تا فرمان بردن ما را بسنجد؛ و از محرّمات بر حذرمان داشت تا شکرکردنمان را بیازماید (#دعای_اول)
🌀در این فقره از دعای اول #امام_سجاد علیه السلام چند نکته مرتبط با هم بیان میکنند (که البته اصل در عبارتها و دعاهای ائمه معصومین علیهم السلام آن است که فرازهای آن با هم مرتبط هستند).
❇️ این #نکات در قالب #چند_سؤال بررسی میشود:
🔻1. چرا با اینکه #اطاعت به معنای #امتثال اوامر و نواهی خداوند است؛ اما تنها هدف #نهی را فقط ابتلاء و #آزمودن شکر بیان فرمود؟
💢 پاسخ: #سید_علیخان مدنی رحمه الله علیه در شرح خود چنین پاسخ میدهد:
🔹 لما کان الشکر عرفا عباره عن صرف العبد جمیع ما انعم الله علیه به فیما انعم لاجله کان ارتکاب المناهى منافیا للشکر فکان النهى من هذه الجهه لابتلاء الشکر و الى هذا المعنى اشار الصادق (علیه السلام) بقوله: شکر النعمه اجتناب المحارم
🔹 ترجمه: از آنجا که #شکر در عرف به معنای #استفاده تمام نعمتهای خداوند در آنچه #هدف آن نعمت به خاطر خداوند است؛ لذا #ارتکاب_نهی با شکر #منافات دارد (یعنی استفادهنکردن نعمت در هدفی که برای آن است) به همین دلیل هدف نهی آزمودن شکر است؛ و #امام_صادق علیه السلام نیز به همین معنا اشاره کرده است: شکر نعمت، دوری از محارم الهی است.
(📚 ریاض السالکین فی شرح صحیفة سید الساجدین، ج۱، ص:۳۹۰-۳۷۵).
💠 خداوند نیز در قرآن میفرماید: هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي أَأَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ (نمل/40)
🔻 2. چرا مخالفت امر را با #طریق، اما در نهی با کلمه #متون بیان کرد؟
💢 پاسخ: سید علیخان میگوید، از آنجا که #طریق راه #هموار و سهل را گویند ولی #متن الارض به معنای #ناهمواریها (عُرَه المسالک) لذا #اطاعت امر #آسانتر از، #دوری از نواهی الهی است.
◀️ به نظر میرسد #علت این سختی به دلیل همراهی ترک با #لزوم پرهیز از #هواهای مختلف نفسانی است؛ و غرائز بشری نیز به دلایل مختلفی بر انسان تحکّم دارند لذا مخالفت با آنها سخت است.
🔻3. چرا #طریق امر را #مفرد بیان کرد، اما در نهی فرمود #متون و #جمع به کار برد؟
💢 پاسخ: سید علیخان مدنی مینویسد:
🔹 انما افرد طریق الامر و جمع متون الزجر لان طریق امره تعالى هى طریق الرشد التى لا تختلف و هى واحده و اما متون زجره فمختلفه کثیره لکثره اختلاف طرق الضلال التى نهى سبحانه عن اتباعها کما قال تعالى: «و ان هذا صراطى مستقیما فاتبعوه و لا تتبعوا السبل فتفرق بکم عن سبیله»
🔹 خلاصه ترجمه: طریق امر، یعنی #راه #رشد و یکی بیشتر نیست؛ اما #عوامل گمراهی #متعدد است که خداوند نیز فرمود:
این صراط مستقیم من است، از آن تبعیت کنیم و از راهها مختلف پیروی نکنید که شما را [از آن صراط مستقیم] پراکنده میکند.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#شرح_صحیفه_سجادیه
🆔 @hayatemaqul
🌀 دل خرابى مىكند، دلدار را آگه كنيد
🌀 زينهار اى دوستان! جان من و جان شما
🔰 خلاصه شرح:
گویی #طاقت حافظ بهسر رسیده است و بیم آن دارد بدون #وصال یار جان دهد؛ لذا از #دوستان و آگاهان طریق میخواهد #شفاعتش کنند نزد یار و او را از عشق سوزان وی آگاه کنند تا قبل از جاندادن لحظهای به دیدار نائل شود.
🔰اصل سخن مرحوم سعادتپرور رحمه الله علیه:
🔻 در واقع مىخواهد بگويد: دوست، نه تنها آنچه داشتم و گمان مىكردم از من است را گرفت و وصالم حاصل نگشت، بلكه بيم آن دارم كه دل و عالم خيالى و خاكىام را هم بستاند و باز ديدارم حاصل نگردد.
🔻 بياييد اى دوستان! قسم به جان شما! تا رمقى در من باقى است #دلدار را #آگاه سازيد كه بر سر كشته خويش آيد و از خاكش بردارد، تا شايد لحظهاى به ديدارش ديده گشايم.
🔻در جايى در تقاضاى اين معنى مىگويد:
🔸 روى بنما و مرا گو كه دل از جان برگير
🔸 پيشِ شمع، آتشِ پروانه به جان گو درگير
🔸 در لبِ تشنه من بين و مدار آب دريغ
🔸 بر سَرِ كُشته خويش آى و ز خاكش برگير
🔸 دوست گو يار شو و جمله جهان دشمن باش
🔸 بخت گو روى كن و روىِ زمين لشگر گير
📚 جمال آفتاب و آفتاب هر نظر؛ شرحى بر ديوان حافظ؛ ج.1 ص.۳۱
🌺🌺🌺
#آیت_الله_سعادتپرور_علیه_الرحمة
#نفحهای_از_نفحات_بزرگان
#حافظ_علیه_الرحمة
#شوق_دیدار_حق
#حیات_معقول
#دیوان_حافظ
#غزل_دوم
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
#گفتار_اول
#کلام_رهنما
♨️ شرط رسیدن رحمت خدا
#رمضان
#جهاد_تبیین
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
╔═ 🍃🌙🍃 ══════
و تَواصَوا بِالحَقِّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر :
https://eitaa.com/joinchat/2406547504Ca1b69b6c9b
╚═══ 🍃🌙🌙🍃 ═════
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱
🔰 امام علی عليه السلام:
🌀 اِحتَمِل زَلَّةَ وَلِيِّكَ لِوَقتِ وَثبَةِ عَدُوِّكَ
💠 لغزش دوستت را براى هنگام يورش دشمنت ، تحمّل كن
🔺 Tolerate the lapse of your friend for the time of your enemy's attack.
🔹 Tolerate: تحمل کردن
🔹 lapse: خطا
🔹 attack: حمله، یورش
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#صبر_و_بردباری
#بخشش
#برادری
#اخوّت
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
#گفتار_دوم
#کلام_رهنما
♨️ ایمان تعهد آور و زاینده تعهد
#رمضان
#جهاد_تبیین
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
╔═ 🍃🌙🍃 ══════
و تَواصَوا بِالحَقِّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر :
https://eitaa.com/joinchat/2406547504Ca1b69b6c9b
╚═══ 🍃🌙🌙🍃 ═════
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🆔 @hayatemaqul
🌀 بختِ خواب آلود ما، بيدار خواهد شد مگر
🌀 زآنكه زد بر ديده آب از روىِ رَخشانِ شما
🔰 خلاصه شرح و بیان آن:
گویی که در ابیات پیشین با شکایتهایش بهگونهای "دَلَل: #نازکردن" داشت که در دعای افتتاح فرمود "مُدلّاً علیک" که #مقامی برای #عبد مشتاق و امیدوار است؛ در این بیت در نهایت امید و #رجای خویش را بیان میکند که میدانم محبوب من، #جلوه رو رخشان شما بالاخره صحو و #بیداری را بر من به خماری رفته از مستی و شوق دیدار تو، نصیب خواهد کرد.
🔰 اصل سخن مرحوم سعادتپرور رحمه الله علیه
🔻 معشوقا! از اين جهت كه مىنگرم به #عنايتهاى خود مرا مىنوازى و با نفحاتت از #خمارى_هجران بيدار مىنمايى، آن را به فال نيك گرفتم كه شايد زمان هجران و دوريم پايان يافته و لطيفه ربّانيّه و فطرت مستور به حجابهاى عالم طبيعتم، بيدار خواهد شد.
🔻به گفته خواجه در جايى:
🔸چو بر شكست صبا، زلفِ عنبر افشانش
🔸به هر شكسته كه پيوست، تازه شدجانش
🔸كجاست همنفسى؟ تا كه شرح غُصّه دهم
🔸كه دل، چه مى كشد از روزگارِ هجرانش
🔸جمال كعبه مگر عذرِ رهروان خواهد
🔸كه جان زنده دلان، سوخت دربيابانش
📚 جمال آفتاب و آفتاب هر نظر؛ شرحى بر ديوان حافظ؛ ج.1 ص.33
🌺🌺🌺
#آیت_الله_سعادتپرور_علیه_الرحمة
#نفحهای_از_نفحات_بزرگان
#حافظ_علیه_الرحمة
#شوق_دیدار_حق
#حیات_معقول
#دیوان_حافظ
#غزل_دوم
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🆔 @hayatemaqul